Tuhansien sivujen ilmastoraamattu julkaistu. Onko kukaan tutustunut ja saanut selkoa mitä tuleman pitää?
Säköautoja sataa taivaalta ja polttikset painetaan maan rakoon ja kaikilta joilla on vähänkin jotain ylimääräistä se pannaan verolle, niinkö se mennee?
EU liittovaltion uusi ilmastokirja
28
98
Vastaukset
- Anonyymi
Puun poltto lämmityksessä ja saunoissa meko varmasti kieltojen listalle.
- Anonyymi
Taidat tosiaan olla "vähän onnellinen". Toinen virkkeesi oli kuin Ville viisivuotiaalta.
Mitä luulet saavuttavasi lapsellisella perseilylläsi ? Siis muuta kuin myötähäpeää. - Anonyymi
Juurikin oli juttu jossa huoltamon pitäjää haastateltiin koska on mahdollista että heille tulee sähkönautojen pikalataus velvoite. Hintaa saattaa kertyä jopa 100000 euroa eikä kaikki aseman pitäjät ehkä kestä menoerää, joka taas saattaa tietää konkursseja pienimille asemille. Markkinat ei siis hoidakaan asiaa kuten on ajateltu. Pikalatauksille on varmasti vielä vähän kysyntää joten ymmärtää huoltamon pitäjien nihkeä suhtautuminen. Pikalataus on jo nyt kalliimpaa, säkölautoilu helposti asettaa sähköautoilijat eriarvoiseen asemaan koska ne jotka eivät voi ladata kotonaan esim omakotitaloissa joutuvat maksamaan ajoistaan huomattavasti enemmän. Säköautoiluun siirtyminen ei tule olemaan helppoa laajassa mittakaavassa vaikka autoja sataisi taivaalta.
- Anonyymi
Ja niitä lautauspaikkoja pitäisi huoltoasemalla olla kymmenkertainen määrä bensapistooleihin verrattuna. Sinne pitäisi rakentaa uusi sähkölinja sekä pikalaturit vaativat ison jäähdytetyt muuntajat, joten kalliiksi tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja niitä lautauspaikkoja pitäisi huoltoasemalla olla kymmenkertainen määrä bensapistooleihin verrattuna. Sinne pitäisi rakentaa uusi sähkölinja sekä pikalaturit vaativat ison jäähdytetyt muuntajat, joten kalliiksi tulee.
Nyt tuli todellisen siantuntijan kommentti. Nykyään jo lähes kaikissa automarketeissa on useita latauspisteissä kuin myös isoilla huoltoasemilla, joissa on ruokailumahdollisuus. Taloyhtiöihin rakennetaan jatkuvasti uusia latauspisteitä.
Parin besapumpun kahvibaariasemalle on aika turha latauspisteitä rakentaakaan.
Taidat olla vähän jäljessä siitä, mitä maailmalla tapahtuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt tuli todellisen siantuntijan kommentti. Nykyään jo lähes kaikissa automarketeissa on useita latauspisteissä kuin myös isoilla huoltoasemilla, joissa on ruokailumahdollisuus. Taloyhtiöihin rakennetaan jatkuvasti uusia latauspisteitä.
Parin besapumpun kahvibaariasemalle on aika turha latauspisteitä rakentaakaan.
Taidat olla vähän jäljessä siitä, mitä maailmalla tapahtuu.Pikalatauskin on vielä hidasta tankkaamiseen verrattuna, eli jotta palvelu pelaa niin tepseleitä pitää olla paljon enemmän kuin pistooleja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt tuli todellisen siantuntijan kommentti. Nykyään jo lähes kaikissa automarketeissa on useita latauspisteissä kuin myös isoilla huoltoasemilla, joissa on ruokailumahdollisuus. Taloyhtiöihin rakennetaan jatkuvasti uusia latauspisteitä.
Parin besapumpun kahvibaariasemalle on aika turha latauspisteitä rakentaakaan.
Taidat olla vähän jäljessä siitä, mitä maailmalla tapahtuu.Automarketeissa ei ole pikalatausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automarketeissa ei ole pikalatausta.
Ei ole pikalatausta, joten kaupassa pitää viipyä koko päivä, jos kaikki latauspistokkeet on varattuna kun menet kauppaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt tuli todellisen siantuntijan kommentti. Nykyään jo lähes kaikissa automarketeissa on useita latauspisteissä kuin myös isoilla huoltoasemilla, joissa on ruokailumahdollisuus. Taloyhtiöihin rakennetaan jatkuvasti uusia latauspisteitä.
Parin besapumpun kahvibaariasemalle on aika turha latauspisteitä rakentaakaan.
Taidat olla vähän jäljessä siitä, mitä maailmalla tapahtuu.Elätkö unelmissa. Todellisuus saattaa iskeä pahasti kasvoihin tulevaisuudessa, kun ajat sinne automarkettiin tai ABC:lle ja sähköautosi akku on lähes tyhjä. Siellä onkin jo kymmeniä muita sähköautoilijoita odottamassa vuoroaan päästä lataamaan autoa niistä muutamasta töpselistä. Sinun vuorosi tulee sitten ehkä joskus, mutta saattaa mennä yömyöhään ennenkuin kaikki sinua ennen tulleet saavat autonsa ladattua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt tuli todellisen siantuntijan kommentti. Nykyään jo lähes kaikissa automarketeissa on useita latauspisteissä kuin myös isoilla huoltoasemilla, joissa on ruokailumahdollisuus. Taloyhtiöihin rakennetaan jatkuvasti uusia latauspisteitä.
Parin besapumpun kahvibaariasemalle on aika turha latauspisteitä rakentaakaan.
Taidat olla vähän jäljessä siitä, mitä maailmalla tapahtuu.Isossa marketissa on 1000-2000 autopaikkaa. Mitäs jos vaikka kolmasosa asiakkaista tulisi sähköautolla kauppaan ja haluaisi ladata autonsa?
Taloyhtiössä on 30-50 autopaikkaa. Jos kaikilla olisi sähköauto niin se vaatisi saman verran latauspisteitä tai sitten pitäisi sopia latausvuorot niin, että esimerkiksi keskiyöllä herättäisiin vaihtamaan autojen paikkoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isossa marketissa on 1000-2000 autopaikkaa. Mitäs jos vaikka kolmasosa asiakkaista tulisi sähköautolla kauppaan ja haluaisi ladata autonsa?
Taloyhtiössä on 30-50 autopaikkaa. Jos kaikilla olisi sähköauto niin se vaatisi saman verran latauspisteitä tai sitten pitäisi sopia latausvuorot niin, että esimerkiksi keskiyöllä herättäisiin vaihtamaan autojen paikkoja.Kun infra on rakennettu, muuttuu systeemit. Evoluution 2. Versio on luultavasti vaihdettava akku. Sitten rakennetaan infra uusiksi ja autokauppakin siinä vilkastuu. On siinä se hyvä puoli, että kohta köyhäkin saa kiinteäakkuisen menopelin halvalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elätkö unelmissa. Todellisuus saattaa iskeä pahasti kasvoihin tulevaisuudessa, kun ajat sinne automarkettiin tai ABC:lle ja sähköautosi akku on lähes tyhjä. Siellä onkin jo kymmeniä muita sähköautoilijoita odottamassa vuoroaan päästä lataamaan autoa niistä muutamasta töpselistä. Sinun vuorosi tulee sitten ehkä joskus, mutta saattaa mennä yömyöhään ennenkuin kaikki sinua ennen tulleet saavat autonsa ladattua.
Oletko tosissasi? Kyllä latauspisteiden määrä lisääntyy sähköautokannan kasvaessa. Omakoti- ja rivitaloihin on helppo saada hitaat latauspisteet ja kotipihassahan se auto eniten seisoo. Myös työpaikoilla on jo nyt latauspisteitä, joiden virranajokyky on pieni, mutta joihin autot kytketään n. 8 tunniksi kerrallaan. Myös taloyhtiöihin on tulossa lakisääteinen velvollisuus lisätä latauspisteitä eräiden remonttien yhteydessä.
Taidat itse elää unelmissa. Meinaan painajaiunissa. Et kai usko, etteikö latauspisteiden tarvetta olisi kukaan ennen sinua ajatellut? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun infra on rakennettu, muuttuu systeemit. Evoluution 2. Versio on luultavasti vaihdettava akku. Sitten rakennetaan infra uusiksi ja autokauppakin siinä vilkastuu. On siinä se hyvä puoli, että kohta köyhäkin saa kiinteäakkuisen menopelin halvalla.
Älä unta näe. Ei tule koskaan toteutumaan. Akun vaihto marketin pihalla vai huoltoasemalla? Miten paloturvallisuus ym. Tuollainen vuokra-akku järjestelmä tulisi maksamaan autonkäyttäjälle todella paljon. Luuletko, että kukaan yrittäjä hankkisi ihan pikkurahalla ison pinon akkuja ja varastotilan missä niitä säilytettäisiin sekä huolehtisi niiden jatkuvasta lataamisesta sekä siirtelystä trukilla vaihtopisteeseen. Niitä latauspaikkoja pitäisi olla ihan yhtä paljon jos ei enemmänkin ja akkuja paljon enemmän kuin on autoja. Tesla model 3 akku painaa 478 kiloa. Akun vaihto ei ihan käsipelillä onnistu eikä tavallisella pulliaisella ole lupaa tehdä sähköautolle minkäänlaisia huoltotöitä. Saattaa olla hengenlähtö lähellä jos menee itse asentelemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä unta näe. Ei tule koskaan toteutumaan. Akun vaihto marketin pihalla vai huoltoasemalla? Miten paloturvallisuus ym. Tuollainen vuokra-akku järjestelmä tulisi maksamaan autonkäyttäjälle todella paljon. Luuletko, että kukaan yrittäjä hankkisi ihan pikkurahalla ison pinon akkuja ja varastotilan missä niitä säilytettäisiin sekä huolehtisi niiden jatkuvasta lataamisesta sekä siirtelystä trukilla vaihtopisteeseen. Niitä latauspaikkoja pitäisi olla ihan yhtä paljon jos ei enemmänkin ja akkuja paljon enemmän kuin on autoja. Tesla model 3 akku painaa 478 kiloa. Akun vaihto ei ihan käsipelillä onnistu eikä tavallisella pulliaisella ole lupaa tehdä sähköautolle minkäänlaisia huoltotöitä. Saattaa olla hengenlähtö lähellä jos menee itse asentelemaan.
Tottakai semmonen tulee ja vinkkejä tulevasta löytyy jo: https://www.youtube.com/results?search_query=electric car battery change station
2-3 isompaa auton valmistajaa kun lähtee yhteishankkeeseen, homma on siinä. Kehitettävää tietty on vielä. Vaihto pitää sujua samaan tyyliin kuin vaikkapa patteriporassa erona, että homman tekee huoltoaseman vaihtopisteessä robotti. Tottakai akkuja standardoidaan jolloin ei yhden vaihtopisteen varastossa tarvitse olla montakaan akkua (tyhjät ladataan saman tien täyteen). Tässä on se etu, että käytössä on aina toimiva akku ja akun vaihtoon kuluu aikaa jopa vähemmän kuin polttoaineen tankkaukseen. Miinuksena tietty on käyttökustannusten nousu mutta toisaalta kun akku ei vanhene, auto säilyttää paremmin arvonsa.
Mielestäni tämä on oikein toteutettuna ylivoimainen vaihtoehto sähköauton ongelmien ratkaisuun. Joka tapauksessa vaikka systeemi ei olisi juuri tämä, ihan varmaan sähköauton kehityksessä tullaan näkemään useita vanhan tekniikan syrjäyttäviä "sukupolven vaihdoksia". Voi jopa olla, ettei ekan sukupolven sähköautoja enää tueta abt. 10 v päästä eli ne kyllä toimivat mutta latausmahdollisuudet vähenevät uusien systeemejen tieltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai semmonen tulee ja vinkkejä tulevasta löytyy jo: https://www.youtube.com/results?search_query=electric car battery change station
2-3 isompaa auton valmistajaa kun lähtee yhteishankkeeseen, homma on siinä. Kehitettävää tietty on vielä. Vaihto pitää sujua samaan tyyliin kuin vaikkapa patteriporassa erona, että homman tekee huoltoaseman vaihtopisteessä robotti. Tottakai akkuja standardoidaan jolloin ei yhden vaihtopisteen varastossa tarvitse olla montakaan akkua (tyhjät ladataan saman tien täyteen). Tässä on se etu, että käytössä on aina toimiva akku ja akun vaihtoon kuluu aikaa jopa vähemmän kuin polttoaineen tankkaukseen. Miinuksena tietty on käyttökustannusten nousu mutta toisaalta kun akku ei vanhene, auto säilyttää paremmin arvonsa.
Mielestäni tämä on oikein toteutettuna ylivoimainen vaihtoehto sähköauton ongelmien ratkaisuun. Joka tapauksessa vaikka systeemi ei olisi juuri tämä, ihan varmaan sähköauton kehityksessä tullaan näkemään useita vanhan tekniikan syrjäyttäviä "sukupolven vaihdoksia". Voi jopa olla, ettei ekan sukupolven sähköautoja enää tueta abt. 10 v päästä eli ne kyllä toimivat mutta latausmahdollisuudet vähenevät uusien systeemejen tieltä.Niin varmaan. Laitetaanko tuollainen miljoonia maksava patterinvaihtohalli joka kylään ja isompiin kaupunkeihin niitä tarvitaan kymmeniä. Mitäs teet jos akku alkaa loppumaan ja lähimmälle patterinvaihtorobotille on matkaa vaikka 200 km
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin varmaan. Laitetaanko tuollainen miljoonia maksava patterinvaihtohalli joka kylään ja isompiin kaupunkeihin niitä tarvitaan kymmeniä. Mitäs teet jos akku alkaa loppumaan ja lähimmälle patterinvaihtorobotille on matkaa vaikka 200 km
Sitten katsotaan peruutuspeiliin ja sanotaan: "voihan v...u. mähän oon täys idiootti".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten katsotaan peruutuspeiliin ja sanotaan: "voihan v...u. mähän oon täys idiootti".
Oikein. Vain idiootti ostaa patteriauton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai semmonen tulee ja vinkkejä tulevasta löytyy jo: https://www.youtube.com/results?search_query=electric car battery change station
2-3 isompaa auton valmistajaa kun lähtee yhteishankkeeseen, homma on siinä. Kehitettävää tietty on vielä. Vaihto pitää sujua samaan tyyliin kuin vaikkapa patteriporassa erona, että homman tekee huoltoaseman vaihtopisteessä robotti. Tottakai akkuja standardoidaan jolloin ei yhden vaihtopisteen varastossa tarvitse olla montakaan akkua (tyhjät ladataan saman tien täyteen). Tässä on se etu, että käytössä on aina toimiva akku ja akun vaihtoon kuluu aikaa jopa vähemmän kuin polttoaineen tankkaukseen. Miinuksena tietty on käyttökustannusten nousu mutta toisaalta kun akku ei vanhene, auto säilyttää paremmin arvonsa.
Mielestäni tämä on oikein toteutettuna ylivoimainen vaihtoehto sähköauton ongelmien ratkaisuun. Joka tapauksessa vaikka systeemi ei olisi juuri tämä, ihan varmaan sähköauton kehityksessä tullaan näkemään useita vanhan tekniikan syrjäyttäviä "sukupolven vaihdoksia". Voi jopa olla, ettei ekan sukupolven sähköautoja enää tueta abt. 10 v päästä eli ne kyllä toimivat mutta latausmahdollisuudet vähenevät uusien systeemejen tieltä.Tuo on todellakin täysin utopistinen ajatus. Tuskin sähköautojen omistajat ovat valmiit ajamaan kymmeniä tai jopa satoja kilometreja lähimmälle vaihtorobotille saadakseen autoonsa täyteen ladatun akun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on todellakin täysin utopistinen ajatus. Tuskin sähköautojen omistajat ovat valmiit ajamaan kymmeniä tai jopa satoja kilometreja lähimmälle vaihtorobotille saadakseen autoonsa täyteen ladatun akun.
On teillä jutut ;)
Tottahan näitä akkujen vaihtopisteitä tulee jokaiselle huoltikselle ja markettien parkkipaikoille. Kunhan nyt ensin on saatu asennettua latausasemat ja myytyä ihmisille näitä nykyisiä sähköautoja niin sitten tulee uuden sukupolven sähköautot ja systeemit päivitetään. Joka väittää, ettei homma tule menee näin, tavalla tai toisella, ei tunne pätkän vertaa markkinatalouden toimintaa.
- Anonyymi
Olen kuullut, että tulossa on progressiivinen ilmastovero joka perustuu tulojen määrään.
- Anonyymi
Minä taas olen kuullut, että tulossa on degressiivinen populismivero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas olen kuullut, että tulossa on degressiivinen populismivero.
Alarmisteilta ei sitten peritä mitään veroa. Tieteellinen sosialismi on jo täällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alarmisteilta ei sitten peritä mitään veroa. Tieteellinen sosialismi on jo täällä.
Tiede ei tunnusta ismejä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiede ei tunnusta ismejä.
Ilmastonlämpenemistiede ei ole sen kummempi tiede kuin skientologia.
- Anonyymi
Ilmastoveron täytyy toimia vähän kuin Robin Hood. Sähköautoista puhutaan aivan liikaa päästöjen alentamisen yhteydessä, niilä on hyvin pieni merkitys.
- Anonyymi
Ne ovat osaratkaisu. Liikenteen päästöt ovat Suomessa n. viidennes ihmisen aiheuttamista CO2 päästöistä. Jos ne saadaan poistetuksi jollain aikavälillä, sillä on merkitystä, joskaan se ei tietenkään yksin ratkaise ongelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne ovat osaratkaisu. Liikenteen päästöt ovat Suomessa n. viidennes ihmisen aiheuttamista CO2 päästöistä. Jos ne saadaan poistetuksi jollain aikavälillä, sillä on merkitystä, joskaan se ei tietenkään yksin ratkaise ongelmaa.
Suomen liikenteen päästöjen poistamisella ei ole mitään vaikutusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen liikenteen päästöjen poistamisella ei ole mitään vaikutusta.
Mutta kunnianhimo se kunnianhimo olla esimerkkinä. Lopputulokselle siis mikä se on? onhan jo sanottu että se tekee kipeetä kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282025Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101768Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse571279Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801165Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89954TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46915
- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804