Onko tämä sitä äänten kuulemista?

Anonyymi

Ollessani ihmisten seurassa kuulen joskus heidän sanovan jotain mitä he eivät ilmeisesti sano oikeasti.

Esimerkki:

Olen uudessa työyhteisössä. Joku paikalla olevista ihmisistä sanoo "Onpa nälkä." Hän siis sanoo niin oikeasti. Sen jälkeen kuulen hänen kysyvän: "Mitähän tänään on lounasvaihtoehtoina?" Mutta sitä hän ei sano oikeasti, kuten minulle myöhemmin selviää.

Tietoja:

- en koskaan kuule olemattomia yksin ollessani
- kuulemani ääni on aina sellainen, mitä seurassani oleva ihminen muka sanoo
- kuulemani ääni tuntuu kuuluvan siis pääni ulkopuolelta, eli siten kuin normaalisti toisen kuulee sanovan jotain
-kuulemani lause olisi periaatteessa ihan normaali, liittyy kontekstiin, joku voisi oikeasti sanoa niin siinä tilanteessa
- en tietenkään erota että kyse on olemattomien kuulemisesta, koska ääni kuulostaa ihan samalta kuin miltä todellinen puhe kuulostaa; vasta hetken päästä päättelen sosiaalisesta tilanteesta, ettei tämä toinen ihminen oikeasti sanonut niin

- minulla on diagnosoitu aivosairaus ms-tauti, aivoissani on magneettikuvien perusteella n. kymmenen ms-vauriota
- minulla on diagnosoitu aiemmin ptsd, joka on posttraumaattinen stressihäiriö

Onko tällainen psykiatrista ääniharhojen kuulemista vai jotain muuta?

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oletko puhunut asiasta (ms-tautia) hoitavalle lääkärille?

Onko sinulla ollut stressiä, surua tms vointiin vaikuttavaa lähiaikoina?

• Anonyymi

Kaipa se sitten voi olla. Sopiikohan ne aivolöydökset tähän miten. Se mitä mä oon kuullut ja lukenut, on muuten aika harvinaista, että MS-taudissa ihan kunnon harhoja tulee, mutta sinänsä mikään aivoalue ei ole suojassa vaurioitumiselta. En mä kuitenkaan niin kauhean huolissani ole, jos ne sopii kontekstiin eli sun oikeat ajatukset tavallaan muuttuu ääniksi. Kyllä mäkin joskus tuontapaista olen huomannut. Erityisesti, kun väsynyt ja nälkää&janoa.

Monisairas

• Anonyymi

Mielenkiintoinen tuo "psykiatrinen ääniharhojen kuuleminen". Harhaäänien kuuleminenhan on yllättävän yleistä (40 % ihmisistä kuulee ääniä/sisäistä puhetta jossain vaiheessa elämässään) eikä se tarkoita että olisi psyykkisesti sairas.

• Anonyymi

Onko noin.mä oon jo keski-ikäinen.Voitko kertoa suunnilleen milloin alan kuulemaan sitä sisäistä puhetta.Meneekö montakin vuotta?

• Anonyymi

Siihen voi tosiaan vaikuttaa väsymys ja stressi, koska aivomme ovat ohjelmoitu hakemaan vastineita sille mikä on mielen tila sillä hetkellä ja mitä on mielessä. Siihen vaikuttaa sekin millaisia henkilökohtaisia pelkoja on. Jos vaikka pelkää kuulevansa jonkun triggerisanan, niin aivot saattavat valheellusesti muodostaa sen epämääräisestäkin äänitulvasta. Ja jos sen sanan joku sattuukin lausumaan niin oletus on heti että se on juuri itsestä. Tässä siis on perustana itse-käsitys, ikäänkuin ohjeviivoina aivoille, mitä etsiä. Se onkin ikäänkuin kaksiteräinen miekka tämä toiminto.

Alitajuisesti myös nappaamme tuhansia mikroeleitä, joista tämä ko. Henkilön aikomus voi muodostua sanoiksi. Ja kyllä aivot voi puhetta muodostaa. Onhan sitä unissakin.

Mutta kerran olin kävelyllä 1km autostani ja kuulin auton ajavan sen ohitse. Mieleeni tuli sanat että kylläpä tuota autoa on sotkettu. Palatessani myöhemmin autolle tutkin sitä ja huomasin etupuskurin olevan vihreän ruohon peitossa. Pihallamme oli leikattu nurmikkoa päivällä, keula kin edestä, mutta en näe keulaa lähtiessäni...

Kerran lenkillä kuulin sanat Nyt se tulee. En normaalisti kuule sillä tavalla koskaan, ja ihmettelin vain että kuka ja mistä tulee... 5 min päästä entinen pomoni tuli vastaan jota en ollut nähnyt moneen vuoteen ja oletin hänen muutenkin asuvan ulkomailla. Hän oli eksynyt pyörällä reitiltä...

Eli oli mitä oli niin tässä on suuri mt ongelmien vaara jos antaa merkitystä paljon noille asioille ja varsinkin jos on kovin itsetärkeä henkilö...

• Anonyymi

"Siihen voi tosiaan vaikuttaa väsymys ja stressi, koska aivomme ovat ohjelmoitu hakemaan vastineita sille mikä on mielen tila sillä hetkellä ja mitä on mielessä. Siihen vaikuttaa sekin millaisia henkilökohtaisia pelkoja on. Jos vaikka pelkää kuulevansa jonkun triggerisanan, niin aivot saattavat valheellusesti muodostaa sen epämääräisestäkin äänitulvasta. Ja jos sen sanan joku sattuukin lausumaan niin oletus on heti että se on juuri itsestä. Tässä siis on perustana itse-käsitys, ikäänkuin ohjeviivoina aivoille, mitä etsiä. Se onkin ikäänkuin kaksiteräinen miekka tämä toiminto."

Mielenkiintoinen ajatus tämä aivotoiminnasta!

- aloittaja

• Anonyymi

Lekurit suhtautuu vakavasti noihin ääniin. Psykoosissa olet jo varmasti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      5248
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3553
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2467
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      248
      1513
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      83
      1275
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      136
      1125
    Aihe