Sähköauton käyttövoima säästää 500 euroa kuukaudessa

Anonyymi

”Säästöä tulee keskimäärin yli 500 euroa kuukaudessa”

Sähköautoileva Marko Saarenketo laskee säästävänsä vuodessa jopa 7000 euroa vuodessa verrattuna polttomoottoriautoiluun.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008152904.html?fbclid=IwAR0BXkDKbC68Jf3xB0tFbdzLqf6yYPvBnOMyGvhZpXc1IvUP58OJCVLsngU

45

993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauto kehittää kansantaloutta ja vähentää Suomen öljyriippuvuutta.
      Kuluttaja ja teollisuus hyötyy.

      Tärkein on tietysti ympäristö ja terveys. Sähköauto pelastaa elämää.

      "markkinat"

    • Anonyymi

      Tuo menee yli minun kuukausibudjettini.

      • Anonyymi

        Saako kelasta sähköauto aviåusyusta muutkin yrittäjät


    • Anonyymi

      Paljonko säästän kuukaudessa, kun vaihdan 12 vuotta vanhan bensa Toyotani uuteen täyssähkö VW :hen? Voisiko joku einstein tehdä tuosta laskelmia, ja ilmoittaa sitten ne tänne?

      • Anonyymi

        Säästät 1150 kuussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästät 1150 kuussa

        Optimismia ja liioittelua.
        Säästö 966€/kk


    • Anonyymi

      Ottaako verottaja huomioon kertyneen säästön työmatkakuluissa?

      • Anonyymi

        Sillä tavalla ottaa että antaa kaikkea mahdollista lisätukea sähköautpilijalle,


    • Sähköautossa on kalliimmat vakuutukset, laturi kotiin, jne. 7000€ ostaa bensaa 4 100 l. Sähköajo maksaa Markon mukaan n. 2-3€/100 km 4 100 litralla ajelee n. 80-90 000 km. 85 000 km sähköllä vie 2150€. Seuraus on, että joutuu ajamaan pitkästi yli 100 000km/vuosi, että tuo 7000€ säästö on totta. Marko ajoi kuitenkin esim. Nissanillaan 2,5 vuodessa vain 126 000 km.

      • Anonyymi

        Älä pilaa mainosta kylmillä faktoilla.


    • Anonyymi

      Sähköautosta ja sähkökulkuneuvoista voisi kommentoida enämpi talviaikaan kun on kylmempää ja raskaammat kelit kun suomessa kuitenki on talvikausi suhteellisen pitkä ja kylmä. Watilla pääsee kesäaikaan 22 asteen lämpötilassa pitemmälle kuin syksyllä talvella tai keväällä.

    • Anonyymi

      Läpi vuoden laskettuna 100km sähköautolla maksaa noin kaksi euroa. Pakkaset mukaanlukien.

      Polttiksella sama matka maksaa noin yhdeksän euroa. Voi väännellä miten päin vaan mutta tuossa on karut numerot. Ei auta itku markkinoilla. Polttiksella kilometri maksaa noin viisi kertaa enemmän.

      • Anonyymi

        Huom, bensa/dieselin voi aina ostaa käytettynä joka on uutta parempi taloudellisesti. Ainakin minun mielestä

        Nyt autossa vw golf 1.6tdi 2010, tilaa, ergonomia. Kaikki varusteet mitä tarvitsee, ruosteeton, kiiltävä, vetokoukku.

        Ostin 4800eur pari vuotta sitten.

        4.3L / kulutusmittarissa näin 100km jälkeen. Pitkä toimintamatka. En asu huoltoasemalla jos pysähdyn jotain ostaan.

        Kuukausikulut jää kyllä pieneksi auton hankintahinnan takia. Tämä on tärkeintä

        Tarkoitus pitää yli 5 vuotta, tiedä vaikka kaemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huom, bensa/dieselin voi aina ostaa käytettynä joka on uutta parempi taloudellisesti. Ainakin minun mielestä

        Nyt autossa vw golf 1.6tdi 2010, tilaa, ergonomia. Kaikki varusteet mitä tarvitsee, ruosteeton, kiiltävä, vetokoukku.

        Ostin 4800eur pari vuotta sitten.

        4.3L / kulutusmittarissa näin 100km jälkeen. Pitkä toimintamatka. En asu huoltoasemalla jos pysähdyn jotain ostaan.

        Kuukausikulut jää kyllä pieneksi auton hankintahinnan takia. Tämä on tärkeintä

        Tarkoitus pitää yli 5 vuotta, tiedä vaikka kaemmin.

        Vakuutukset on 170eur nurkilla vuodessa minulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huom, bensa/dieselin voi aina ostaa käytettynä joka on uutta parempi taloudellisesti. Ainakin minun mielestä

        Nyt autossa vw golf 1.6tdi 2010, tilaa, ergonomia. Kaikki varusteet mitä tarvitsee, ruosteeton, kiiltävä, vetokoukku.

        Ostin 4800eur pari vuotta sitten.

        4.3L / kulutusmittarissa näin 100km jälkeen. Pitkä toimintamatka. En asu huoltoasemalla jos pysähdyn jotain ostaan.

        Kuukausikulut jää kyllä pieneksi auton hankintahinnan takia. Tämä on tärkeintä

        Tarkoitus pitää yli 5 vuotta, tiedä vaikka kaemmin.

        Sekoitat käyttövoiman ja auton iän lahjakkaasti. Autosi ei ole halpa siksi että se käy bensalla vaan siksi että se on vanha. Ymmärrät kai eron?
        Sähköautojen on galpa kun se on vanha. Se ero on siinä että kaikenikäisillä autoilla bensalla ajaminen maksaa viisi kertaa enemmän.


      • Anonyymi

        Jos vaihdan nykyisen autoni uuteen kunnolliseen patteriautoon, joudun laittamaan väliä ainakin 30 tonnia. Tämän hintaeron kuolettaminen vaatii jo viisi vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vaihdan nykyisen autoni uuteen kunnolliseen patteriautoon, joudun laittamaan väliä ainakin 30 tonnia. Tämän hintaeron kuolettaminen vaatii jo viisi vuotta.

        Riippuu siitä paljonko ajaa vuodessa, minulla menisi noin 15 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vaihdan nykyisen autoni uuteen kunnolliseen patteriautoon, joudun laittamaan väliä ainakin 30 tonnia. Tämän hintaeron kuolettaminen vaatii jo viisi vuotta.

        Nokö vanhan katiskan vaihtaminen mihin tahansa uuteen autoon vaatii aika paljon rahaa. Ei ne uudet polttiksetkaan ilmaisia ole. Vanhoilla katiskoilla ajaville mikään uusi auto ei ole vaihtoehto. Ei polttis eikä sähköauto.

        Jutun juoni on se että ne ketkä oikeasti ostavat uusia autoja ovat valinnan edessä sähkön ja bensan välillä, Nyt uuden bensa-auton valitseminen on tyhmyyttä koska niitä ei kukaan halua ostaa 5-10 vuoden päästä. Arvo romahtaa.


        Se että vanhan katiskan vaihtaminen uuteen vaatii paljon rahaa ja on kannattamaton teko on aivan eri tarina, Ajat nyt vanhalla polttiskatiskalla joka maksaa viisi tonnia. Jos olet fiksu niin ajat kymmemen vuoden päästä viiden tonnin vanhalla söähkökatiskalla ja huudat hoosiannaa kun ajaminen ei maksa paljon mitään. Se on kehitystä sun elämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekoitat käyttövoiman ja auton iän lahjakkaasti. Autosi ei ole halpa siksi että se käy bensalla vaan siksi että se on vanha. Ymmärrät kai eron?
        Sähköautojen on galpa kun se on vanha. Se ero on siinä että kaikenikäisillä autoilla bensalla ajaminen maksaa viisi kertaa enemmän.

        Sähköautoilija tulee ymmärtää siten, että minulla on uudehko S-sarjan MB ja autonkuljettaja. Autolla tulee halvimmat kilometrit, sillä en aja autolla metriäkään.

        Tämä on todella sumeaa logiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekoitat käyttövoiman ja auton iän lahjakkaasti. Autosi ei ole halpa siksi että se käy bensalla vaan siksi että se on vanha. Ymmärrät kai eron?
        Sähköautojen on galpa kun se on vanha. Se ero on siinä että kaikenikäisillä autoilla bensalla ajaminen maksaa viisi kertaa enemmän.

        Onneksi en oo persaukinen patterilla säästäjä


    • Anonyymi

      Juttu on täyttä laskutaidottoman pas*aa.

    • Anonyymi

      Ja kun ajaa miljoona kilometriä vuodessa, niin säästää enemmän. Aika hauskoja nuo jutut.

    • Anonyymi

      Sähköllä säästää, jos ajaa joka päivä paljon ja on aikaa odotella latautumista. Muussa tapauksessa se on kalliimpi ja huomattavasti hankalampi.

      • Anonyymi

        Jos ajaa 500 km päivässä, niin se menee vielä ilman välilatausta. Yöllä sitten kotipihassa . . .


    • Anonyymi

      Ei takuulla ole laskettu mukaan auton hankintahintaa ja vastaavia kuluja.

      • Anonyymi

        Polttoaineessa säästyy muutamasssa vuodessa koko auton hankintahinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineessa säästyy muutamasssa vuodessa koko auton hankintahinta.

        Älä! Laitappa tänne tuo laskelmasi. Odotan ihan mielenkiinnolla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineessa säästyy muutamasssa vuodessa koko auton hankintahinta.

        Edelleen näitä laskelmia mielenkiinnolla odotellen.


    • Anonyymi

      "ajoja syntyy vuodessa noin 40  000–60 000 kilometriä."

      Minulle niitä kertyy ainoastaan 14000km vuodessa, joten en siis säästä mitään.

      • Anonyymi

        Kaikkihan ajavat vähintään 50 tkm vuodessa? Kannattaisi tehdä noin kustannusvertailuja ihan keskivertoautoilijan näkökulmasta, niin kannattavuus voisi olla HIEMAN toinen.


    • Anonyymi

      "Sähköautolla ajaminen maksaa noin 2–2,5 euroa sataa kilometriä kohden"
      Täyttä utopiaa.

    • Anonyymi

      Ja tuo hyöty rapisee kuin kankkulan kaivoon sillä hetkellä kun akku pettää ja edessä on 10000-50000 euron remontti.

    • Anonyymi

      Jos sähköauton saa ilmaiseksi, voi säästöä syntyä helposti. Muussa tapauksessa pitää ajatella, miten paljon sillä sähköauton ylimääräisellä hinnalla saisi polttoainetta.

    • Anonyymi

      Tuolla matematiikalla minulla pitäisi olla tuloja autolla ajamisesta. Mistähän voisin niitä käydä hakemassa?

    • Anonyymi

      Ei mitenkään ole edullista koska joutuu maksamaan autojen hinnassa niin paljon.

      Jos ostat uuden esim teslan model 3 rahoituksella ja min käsirahalla 6000eur

      5 vuoden pito maksaa sen n 60 000eur rengas, sähköjen hinta. Auto on oltava maksettu 5 vuodessa.


      Itsellä on polttomoottoriauton kulut samoilla vuosilla hieman yli 13teur sisältään kaiken käytön ja auton maksettu. Kohta startataan

    • Anonyymi

      Maalämpö kun säästää kun vaihtaa toimivan lämmitysmuodon uuteen .
      Ensi pitää vaan investoida noin 25 oli e jotta alkaa säästämään ja kaivaa vanha öljysäiliö pois ja hävittää niin akålkaa säästössä syntymään.


      Kun kaikilla alla olla sähköautot tulee pi sähkö autovero ja. Sähkön hintaa pitää nostaa kun autoja ladataan niin paljon

      Kapotslisti

    • Anonyymi

      Jos työmatkaa joutuu ajelemaan yli 50000 km vuodessa tai mökki on 300 km päässä, niin kannattaa miettiä, että asuuko oikeassa paikassa.

      • Anonyymi

        Kuka viitsii istua autossa 1000 tuntia vuodessa?


    • Anonyymi

      Hienoa! Osta säästyneillä rahoilla vaikka vaimolle jotain kivaa.

    • Anonyymi

      Kun vaihdat sähköautoon niin tankkaamisen vaiva poistuu kokonaan. Nostat vain aina pistokkeen auton kylkeen ja auto latautuu seisoessaan autokatoksessa.

      • Anonyymi

        Voitko latausten välillä käydä kaukanakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko latausten välillä käydä kaukanakin?

        Riittävän kaukana ja matkalla ja kohteessakin voin ladata jos on tarvetta.
        Kauhean vaikeaa ei lataaminen ole, periaatteessa sama kuin tankata, paitsi pistoolia ei tarvitse puristaa otsasuoni pulleana koko ajan ja väistellä polttoaineen roiskeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittävän kaukana ja matkalla ja kohteessakin voin ladata jos on tarvetta.
        Kauhean vaikeaa ei lataaminen ole, periaatteessa sama kuin tankata, paitsi pistoolia ei tarvitse puristaa otsasuoni pulleana koko ajan ja väistellä polttoaineen roiskeita.

        No ajetaampa molemmilla ensin "tankit" lähes tyhjiksi, ja mennään huoltoasemalle tankkaamaan ne yhtä aikaa. Tiedät varmasti ilman selitystäkin, että kumpi auto lähtee liikkeelle ensimmäisenä monen sadan kilsan range edesään.


    • Anonyymi

      Ihan kaikki luvut ei kyllä täsmää, 40-60 tkm vuotuisilla ajoilla säästö ei ole 7000 euroa vuodessa vaan suuruusluokkana noin puolet tuosta. Ellei sitten polttisverrokki ole joku kympin satasella vievä bensarohmu.

    • Anonyymi

      Itse säästän pirusti, kun ei ole tarve ostaa uutta autoa. Vanhalla menee vielä vuosia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10430
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3575
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3331
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2885
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      211
      2255
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2213
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2043
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1648
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1466
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1386
    Aihe