https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ajoimme-sahkoautolla-lappiin-nain-matka-pohjoiseen-sujui/
Moottori-lehti ajoi sähköautolla Lappiin. 700 km päivätaival ei tuottanut sähköautolle mitään ongelmia.
Reilu 700 kilometriä menee mukavana päivämatkana parilla latauspysähdyksellä.
73
746
Vastaukset
- Anonyymi
Joudut ajamaan samaa isoa tietä jossa on laturi.
Et olisi voinut ajaa tuolla minun perässä tänään edes p savon kunnassa samaa reittiä koska akku olisi lopounut yhden kunnan tielle.- Anonyymi
Ajoit yhden kunnan alueella 700km eikä missään ollut latausmahdollisuutta?
En usko että tuollaisen reissun mahdottomuus sähköautolla on kovin iso juttu juuri kenellekään muulle kuin sinulle. Mutta kiva sulle jos vietit koko päiväsi autossa. Oliko tuottaisi päivä? Saitko mitä aikaiseksi?
- Anonyymi
Motelleja täytyy olla 60km välein, ettei Saku jää tienposkeen!
- Anonyymi
Tuon artikkelin kokemuksen en todellakaan pidä vielä kiirettä sähköautoon siirtymisen kanssa.
- Anonyymi
Söhikäiseen kanataa otaa mukana vaalle sellinen agrikaatti jonka voit laitta takantiin niin sählåkömei lopu.äänäppärin kaveri jopa laitta pajoputkengeneraattorista takaluukun välitä niin akkua voi ladata ajon aikan bensalla.
Ai mutta se h än onkin sitte jo.... - Anonyymi
Riippuu ajoista ja tarpeista. Kyllä niitä puutteita löytyy kun haetaan, mutta useille ei sellaisia ole.
- Anonyymi
lupsakkaa ja ei kiire menoa kun lataillaan pari tuntia suuntaansa
siinä moni isäntä nappaa jo monta paukkua ja laittaa emännän rattiin hahahhahahah - Anonyymi
Joo, Tesla pitää olla, jos haluaa sekä pitkän toimintamatkan ja NOPEAN latauksen.
- Anonyymi
Heh, ei päivätaival sähköautolle mitään ongelmia tuotakaan. Matkustajille kyllä tuottaa. Joutuu kulkemaan kuin junassa tai aikoinaan N-liiton omatoimimatkailussa ennalta määritettyä reittiä ennalta määritetyin etapein. Vähän väliä joutuu istumaan huoltamon kuppilan puupenkeillä nauravat nakit edessään lautasella, pakkopysähdyksissä ei ole mahdollista mihinkään lepoon. Olisi toinen juttu jos pakkolataustauoilla voisi vetäistä vaaterissa vaikka tunnin tirsat. Kokemuksella automatkoista välillä Hki-Oulu uskallan sanoa että muutenkin puuduttavan ajotaipaleen päälle vielä tuntikausien pakolliset norkoilut hälyisissä kuppiloissa alentavat liikenneturvallisuutta.
- Anonyymi
"päälle vielä tuntikausien pakolliset norkoilut hälyisissä kuppiloissa "
Hki-Olu menee ID.3lla yhdellä 45min pysähdyksellä Jyväskylässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"päälle vielä tuntikausien pakolliset norkoilut hälyisissä kuppiloissa "
Hki-Olu menee ID.3lla yhdellä 45min pysähdyksellä Jyväskylässä.Kesällä.
- Anonyymi
Auton puolesta ei mitään ongelmaa, mutta kyllähän tuosta selvästi käy ilmi että nykyinen latausverkosto ja sen toimivuus vaatii ennakkosuunnitelmien ja varasuunnitelmien tekoa ennen matkaa. Optimaalisessa tilanteessa lataukset pystyy ajoittamaan esim. ruokatauon yhteyteen, mutta noissakin tilanteissa auto tai käytännössä laturin sijainti määrää kuskin sijaan sen missä ravintolassa vaikka lounaan syö.
Eli työläämpää kuin polttiksella liikkuminen, sitä ei voi mitenkään kiistää. Toisaalta sitten normaali arkiajot kotiympyröissä ovat sähkiksellä selvästi halvempia.- Anonyymi
Itse kyllä suunnittelin pidemmät matkat ja tauot jo polttiksellakin eli ei mikään uusi homma sähköauton kanssa.
Ja kun miettii sitä että tällä kahden minuutin suunnittelutyöllä saa palkinnoksi pudotettua kilometrikustannukset yhteen viidesosaan niin ei tarvitse paljoa funtsia kaipaako tuota "vapautta" pitkillä matkoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse kyllä suunnittelin pidemmät matkat ja tauot jo polttiksellakin eli ei mikään uusi homma sähköauton kanssa.
Ja kun miettii sitä että tällä kahden minuutin suunnittelutyöllä saa palkinnoksi pudotettua kilometrikustannukset yhteen viidesosaan niin ei tarvitse paljoa funtsia kaipaako tuota "vapautta" pitkillä matkoilla.Joo mutta polttiksella voi vapaammin muuttaa suunnitelmia lennosta (jos ei esim. haluakaan pysähtyä nyt vaan vasta seuraavassa paikassa) eikä laturin toimimattomuudesta aiheutuvia muutoksia tule.
Sikäli samaa mieltä että satunnaisesti tuo lisätyö ei ole mikään ongelma kun vastineeksi saa muuten halpoja kilometrejä kotilatauksessa. Jos päivittäin/viikottain joutuisi elämään noiden maksullisten laturien varassa niin ei tuo kyllä mitenkään kätevää ole eikä edes edullista kun lataaminen on keskimäärin selvästi kotisähköä kalliimpaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse kyllä suunnittelin pidemmät matkat ja tauot jo polttiksellakin eli ei mikään uusi homma sähköauton kanssa.
Ja kun miettii sitä että tällä kahden minuutin suunnittelutyöllä saa palkinnoksi pudotettua kilometrikustannukset yhteen viidesosaan niin ei tarvitse paljoa funtsia kaipaako tuota "vapautta" pitkillä matkoilla.Siihen ne säästöt hupenee kun junttaa lataustauoilla menemään bonuspannua ja kepapsia vaikkei nälkä olekaan. Eivät katso hyvällä jos pelkän vesilasin voimin istuu kuppilassa tunnista toiseen. Lounaspalaverit saa huoletta unohtaa, ei niitä huoltoaseman kuppiloissa voi järjestää. Ei, kyllä sen on mentävä niin että ei auton ehdoilla asioita voi järjestellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse kyllä suunnittelin pidemmät matkat ja tauot jo polttiksellakin eli ei mikään uusi homma sähköauton kanssa.
Ja kun miettii sitä että tällä kahden minuutin suunnittelutyöllä saa palkinnoksi pudotettua kilometrikustannukset yhteen viidesosaan niin ei tarvitse paljoa funtsia kaipaako tuota "vapautta" pitkillä matkoilla.Saa sitä toki suunnitella, mikäs siinä. Tosiasia kuitenkin on että jos ajan Hgistä Ouluun ja Treen kohdalla tulee mieleen että tässähän on pari tuntia luppoaikaa ennen Oulun tilaisuutta joten käynpä ohimennessä vilkaisemassa Isoo-Antin kotitanhuvia Ylihärmässä, niin ainoa suunnittelu on lisätä navigaattoriin ko. paikannimi välireittipisteeksi, "suunnittelu" kestää niin monta sekuntia kuin ko. nimen kirjoittaminen kosketusnäppäimillä kestää. Navi kertoo reitin ja ajan koska perillä Oulussa, muusta ei tarvi huolehtia. Gasoa ja Löpöä saa kyllä satavarmasti reitistä riippumatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse kyllä suunnittelin pidemmät matkat ja tauot jo polttiksellakin eli ei mikään uusi homma sähköauton kanssa.
Ja kun miettii sitä että tällä kahden minuutin suunnittelutyöllä saa palkinnoksi pudotettua kilometrikustannukset yhteen viidesosaan niin ei tarvitse paljoa funtsia kaipaako tuota "vapautta" pitkillä matkoilla.Halpa ja hyvä eivät tässäkään tapauksessa valitettavasti ole synonyymeja. Pitää muistaa että kaupalliset toimijat eivät tarjoa latausta hyvyyttään eivätkä sähkön omakustannushintaan kuten kotilatauksessa, korkeintaan lyhyenä sisäänheittotarjouksena. Pidemmällä tähtäimellä heiltä vaaditaan kate joka kattaa mm. sähköinfran rakentamisen ja ylläpidon, henkilöstön, tuoton menetyksen öljytisleiden osalta sekä tietenkin omistajan tuottovaatimuksen. Ehkä asettavat liiketoimintalogiikkansa sen varaan että lataajat kuluttavat riittävän summan rahaa oheispalveluihin latausten aikana, samoin kuin ansaintalogiikka on laivaristeilyissä?
- Anonyymi
Akku kärsii, jos sitä ladataan liian suurella virralla. Pitkäikäisyyttä ajatellen akkua saisi ladata vain puolella teholla sen kokonaiskapasiteetista eli 77 kWh tarkoittaa 38,5 kW virtaa.
Sähkömoottorin nopeus on sidottu vahvasti jännitteeseen. Akkuparistoja pitää silloin kytkeä enemmän rinnakkain, joka ei lisää toimintasädettä, vaan maksiminopeutta. Miksi sähköauton pitäisi kulke 200km/h? Saksan kuuluisalla moottoritiellä se on naurettava nopeus muutenkin. Maksiminopeus voisi olla 130km/h tai 140km/h ja silloin saman määrän akkuparistoja voisi kytkeä sarjaan, mikä kasvataa toimintamatkaa nykyiseen tilanteeseen verrattuna.- Anonyymi
"Sähkömoottorin nopeus on sidottu vahvasti jännitteeseen."
Kuvittelet siis sähköautoissa käytettävän hiiliharjamoottoreita? Päivän naurut.
Lähinnä jännite määrittää miten kalliit tehoelektroniikkakomponentit, paksut kaapelit ja eristykset tarvitaan. Suurempi jännite mahdollistaa nopeamman pikalatauksen. MOSFET:it sitten ajavat reluktanssimoottoreita, on jännite 400V tai 800V.
Hyötysuhteen ja suorituskyvyn kannalta ei käytännössä ei ole paljoa väliä käyttääkö auto 400V vai 800V järjestelmää. Esim. Teslan uusi Model S Plaid käyttää 400V, mutta kulkee silti 320 km/h (kunhan ohjelmistopäivitys tulee), eli nopeammin kuin kilpailevat 800V järjestelmää käyttävät autot. Silti se on yksi energiapiheimmeistä sähköautoista samaan aikaan!
Ei autojen tarvitse tietenkään kulkea yli 140 km/h Suomessa, mutta ei suuri huippunopeus verota sähköautojen toimintamatkaa millään muotoa.
"Tässä kohtaa nousee jälleen esille se fakta, että sähköautolla liikuttaessa pysähdyspaikat määräytyvät latausten ehdoilla. Polttomoottoriautolla lounaspaikka olisi ollut jokin hieman viihtyisämpi vaihtoehto."
"Valitettavasti Rovaniemellä ensimmäiseksi suunniteltu laturi ei ole applikaation mukaan käytössä, joten suuntaamme vaihtoehtoiseen paikkaan. Onneksi tässäkin yhteydessä on kauppa, mutta valitettavasti suunniteltua pienempi. Kauppareissukin menee siis auton latauksen ehdoilla"
Testaajat kysyvätkin. "Olisitko sinä valmis suunnittelemaan pitkien matkojen reittisi ja pysähdykset auton ehdoilla?"
Minä tykkään matkustella omilla ehdoilla, en auton ja uskon, että moni muukin.- Anonyymi
"Minä tykkään matkustella omilla ehdoilla, en auton ja uskon, että moni muukin."
Varmaan noin. Se nyt on kuitenkin aika yleisesti hyväksytty fakta että ihmiset matkustelevat autolla ympäriinsä aika harvoin. Suurin osa ei koskaan.
Että sillei ajateltuna normiperheessä auton suurin tehtävä on suoriutua arkielämän liikkumistarpeesta mahdollisimman pienillä kuluilla. Siinä hommassa sähköauto kotilatauksella on aivan lyömätön valinta.
Nämä Kahan kaltaiset vaeltevat sielut on sitten eri juttu. Kai Kaha sinäkin ymmärrät että suomalaisen perheen arkielämä ei ole kaahottaa pitkin Suomea ilman mitään suunnitelmaa? Arkielämä on käydä duunissa ja viedä lapset harrastuksiin. Kaikki tämä tapahtuu aika lähellä kotipesää. - Anonyymi
Niin kauan kuin itse maksan kulkemisistani, niin kauan myös määrään niistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minä tykkään matkustella omilla ehdoilla, en auton ja uskon, että moni muukin."
Varmaan noin. Se nyt on kuitenkin aika yleisesti hyväksytty fakta että ihmiset matkustelevat autolla ympäriinsä aika harvoin. Suurin osa ei koskaan.
Että sillei ajateltuna normiperheessä auton suurin tehtävä on suoriutua arkielämän liikkumistarpeesta mahdollisimman pienillä kuluilla. Siinä hommassa sähköauto kotilatauksella on aivan lyömätön valinta.
Nämä Kahan kaltaiset vaeltevat sielut on sitten eri juttu. Kai Kaha sinäkin ymmärrät että suomalaisen perheen arkielämä ei ole kaahottaa pitkin Suomea ilman mitään suunnitelmaa? Arkielämä on käydä duunissa ja viedä lapset harrastuksiin. Kaikki tämä tapahtuu aika lähellä kotipesää.Eikä "suurimmalla osalla suomalaisia" ole mökkejä, ei isovanhempia, sukulaisia eikä tuttavia, ei tarvetta käydä landioissa ja hiihtokeskuksissa, ei harrastuksia? Ei muuta kuin koti-päiväkoti-koulu-työpaikka-kauppa-koulu-päiväkoti-koti? Robottejako luulet meidän olevan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä "suurimmalla osalla suomalaisia" ole mökkejä, ei isovanhempia, sukulaisia eikä tuttavia, ei tarvetta käydä landioissa ja hiihtokeskuksissa, ei harrastuksia? Ei muuta kuin koti-päiväkoti-koulu-työpaikka-kauppa-koulu-päiväkoti-koti? Robottejako luulet meidän olevan?
Eipä ole noiden aktiviteettien osalta ollut mitään ongelmaa sähköauton kanssa. Älä luule, vaan tiedä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä "suurimmalla osalla suomalaisia" ole mökkejä, ei isovanhempia, sukulaisia eikä tuttavia, ei tarvetta käydä landioissa ja hiihtokeskuksissa, ei harrastuksia? Ei muuta kuin koti-päiväkoti-koulu-työpaikka-kauppa-koulu-päiväkoti-koti? Robottejako luulet meidän olevan?
Nyt vedät taas draama-queen mekkoa tukevasti päällesi,
Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
Tesla Model 3 LR 2020 612km
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
Volkswagen ID.3 Pro S 564km
Skoda Enyaq 522km
Volkswagen ID.4 532km
Hyundai Kona 2021 537km
Polestar 2 467km
Audi e-tron GT 528km
Hyundai Ioniq 5 502km
Minusta on täysin naurettava ajatus että sähköauto jotenkin rajaisi ihmisen elämisen piiriä.
Sen näkee hyvin selvästi rekisteröintitilastoista. Sähköautot ottavat yhä suuremman osan uusrekisteröinneistä. Menneisyydessä elävät ovat oma lukunsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt vedät taas draama-queen mekkoa tukevasti päällesi,
Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
Tesla Model 3 LR 2020 612km
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
Volkswagen ID.3 Pro S 564km
Skoda Enyaq 522km
Volkswagen ID.4 532km
Hyundai Kona 2021 537km
Polestar 2 467km
Audi e-tron GT 528km
Hyundai Ioniq 5 502km
Minusta on täysin naurettava ajatus että sähköauto jotenkin rajaisi ihmisen elämisen piiriä.
Sen näkee hyvin selvästi rekisteröintitilastoista. Sähköautot ottavat yhä suuremman osan uusrekisteröinneistä. Menneisyydessä elävät ovat oma lukunsa.Ajatus on tosiaan naurettava, käytäntö on ikävä kyllä itkettävä.
Anonyymi kirjoitti:
"Minä tykkään matkustella omilla ehdoilla, en auton ja uskon, että moni muukin."
Varmaan noin. Se nyt on kuitenkin aika yleisesti hyväksytty fakta että ihmiset matkustelevat autolla ympäriinsä aika harvoin. Suurin osa ei koskaan.
Että sillei ajateltuna normiperheessä auton suurin tehtävä on suoriutua arkielämän liikkumistarpeesta mahdollisimman pienillä kuluilla. Siinä hommassa sähköauto kotilatauksella on aivan lyömätön valinta.
Nämä Kahan kaltaiset vaeltevat sielut on sitten eri juttu. Kai Kaha sinäkin ymmärrät että suomalaisen perheen arkielämä ei ole kaahottaa pitkin Suomea ilman mitään suunnitelmaa? Arkielämä on käydä duunissa ja viedä lapset harrastuksiin. Kaikki tämä tapahtuu aika lähellä kotipesää.ABC Kuortti; kävijöitä yli 3 000 000 /vuosi. Ei taida ihan Lahden ja Mikkelin asukkaat riittää tuohon käyntimäärään.
Aika yksin olet kuplassasi, että vain minä olisin vaeltelija.Anonyymi kirjoitti:
Eipä ole noiden aktiviteettien osalta ollut mitään ongelmaa sähköauton kanssa. Älä luule, vaan tiedä!
Moottorilehden toimittajat teki kuitenkin testimatkan ja autona oli isoakkuinen auto. Totesivat ykskantaan, että auton ehdoilla mentiin. Se ei ehkä ole sinulle ongelma, mutta uskon, että aika monelle on.
Anonyymi kirjoitti:
Nyt vedät taas draama-queen mekkoa tukevasti päällesi,
Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
Tesla Model 3 LR 2020 612km
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
Volkswagen ID.3 Pro S 564km
Skoda Enyaq 522km
Volkswagen ID.4 532km
Hyundai Kona 2021 537km
Polestar 2 467km
Audi e-tron GT 528km
Hyundai Ioniq 5 502km
Minusta on täysin naurettava ajatus että sähköauto jotenkin rajaisi ihmisen elämisen piiriä.
Sen näkee hyvin selvästi rekisteröintitilastoista. Sähköautot ottavat yhä suuremman osan uusrekisteröinneistä. Menneisyydessä elävät ovat oma lukunsa.Uskotaanko sun kirjoitteluun, vai moottorilehden testiin? Onhan polttomoottorillakin päästy yli 3000 km litralla.
Anonyymi kirjoitti:
Ajatus on tosiaan naurettava, käytäntö on ikävä kyllä itkettävä.
Oletko huumassasi huomannut, että sähköautoja on tullut liikenteeseen 2013 lähtien
15 000 kpl, mutta samaan aikaan henkilöautojen määrä on lisääntynyt 170 000 kpl.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Uskotaanko sun kirjoitteluun, vai moottorilehden testiin? Onhan polttomoottorillakin päästy yli 3000 km litralla.
Nuo ovat kilpiin myytäville autoilla tehtyjä mittauksia yleisessä liikenteessä. Ei mitään pisaralla pisimmälle juttuja suljetulla radalla ja käsintehtyjä kinnereitä joita ei koskaan saisi kilpiin.
https://insideevs.com/news/512426/norway-ev-summer-range-test/ Anonyymi kirjoitti:
Nuo ovat kilpiin myytäville autoilla tehtyjä mittauksia yleisessä liikenteessä. Ei mitään pisaralla pisimmälle juttuja suljetulla radalla ja käsintehtyjä kinnereitä joita ei koskaan saisi kilpiin.
https://insideevs.com/news/512426/norway-ev-summer-range-test/Saman verran käytännön kanssa tekemistä tuolla testillä, kuin ajetaan sähköautolla niin kauan kuin se kulkee, koska sen jälkeen ainoa vaihtoehto on lavetti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minä tykkään matkustella omilla ehdoilla, en auton ja uskon, että moni muukin."
Varmaan noin. Se nyt on kuitenkin aika yleisesti hyväksytty fakta että ihmiset matkustelevat autolla ympäriinsä aika harvoin. Suurin osa ei koskaan.
Että sillei ajateltuna normiperheessä auton suurin tehtävä on suoriutua arkielämän liikkumistarpeesta mahdollisimman pienillä kuluilla. Siinä hommassa sähköauto kotilatauksella on aivan lyömätön valinta.
Nämä Kahan kaltaiset vaeltevat sielut on sitten eri juttu. Kai Kaha sinäkin ymmärrät että suomalaisen perheen arkielämä ei ole kaahottaa pitkin Suomea ilman mitään suunnitelmaa? Arkielämä on käydä duunissa ja viedä lapset harrastuksiin. Kaikki tämä tapahtuu aika lähellä kotipesää.Onhan se vallan helvettiä jos kesälomareissuille joutuu vuokraamaan toisen auton vaikka kotona seisoo 50-60 tonnin sähköauto joka soveltuukin vain kauppakassiksi.
Anonyymi kirjoitti:
"Minä tykkään matkustella omilla ehdoilla, en auton ja uskon, että moni muukin."
Varmaan noin. Se nyt on kuitenkin aika yleisesti hyväksytty fakta että ihmiset matkustelevat autolla ympäriinsä aika harvoin. Suurin osa ei koskaan.
Että sillei ajateltuna normiperheessä auton suurin tehtävä on suoriutua arkielämän liikkumistarpeesta mahdollisimman pienillä kuluilla. Siinä hommassa sähköauto kotilatauksella on aivan lyömätön valinta.
Nämä Kahan kaltaiset vaeltevat sielut on sitten eri juttu. Kai Kaha sinäkin ymmärrät että suomalaisen perheen arkielämä ei ole kaahottaa pitkin Suomea ilman mitään suunnitelmaa? Arkielämä on käydä duunissa ja viedä lapset harrastuksiin. Kaikki tämä tapahtuu aika lähellä kotipesää.Kommentoit: "Arkielämä on käydä duunissa ja viedä lapset harrastuksiin. "
Kun vuonna 1990 yleisin perhetyyppi oli aviopari ja lapsia, oli vuonna 2020 yleisin perhetyyppi aviopari ilman lapsia.
Tuu pois sieltä kuplasta, niin et munaa itseäsi...
- Anonyymi
Magneetti kehällä leijuvat uffot olis kätevämpiä liikkumiseen?
- Anonyymi
Mutta aloittajan hermo ei kestäisi kuitenkaan sitä, että latauspaikalla oleva jo latauksessa oleva auto lataa ensin sen tunnin, ja sitten se oma auto siihen lataukseen toiseksi tunniksi. Eli siis yhteensä kaksituntia täytyy pitää niitä pakollisia "kahvihetkiä" latauspaikoilla! 🤣
- Anonyymi
No, hitaat 50 kW laturit ovat varmasti ongelma.
Itse pikalatailen 10-20 minuutin rupeamia kerralla. 15 minuutissa tulee 300 km toimintamatkaa, se yleensä enemmän kuin riittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, hitaat 50 kW laturit ovat varmasti ongelma.
Itse pikalatailen 10-20 minuutin rupeamia kerralla. 15 minuutissa tulee 300 km toimintamatkaa, se yleensä enemmän kuin riittää.Tämän hetken sähköautokannasta harva kykenee tuohon latausnopeuteen eikä vastaavasti suurin osa pikalatureistakaan anna tuohon 15min/300km aikaan vaadittavaa tehoa.
- Anonyymi
"Mutta aloittajan hermo ei kestäisi kuitenkaan sitä, että latauspaikalla oleva jo latauksessa oleva auto lataa ensin sen tunnin, ja sitten se oma auto siihen lataukseen toiseksi tunniksi. Eli siis yhteensä kaksituntia täytyy pitää niitä pakollisia "kahvihetkiä" latauspaikoilla! 🤣"
Ei kestäisi ei. Se todellinen elämä on kuitenkin osoittanut ettei tällaisia odotteluja ole koskaan tullut eteen. Nämä ongelmatilanteet ovat teidän nettihörhöjen mielikuvituksen tuotetta.
Turhaa troolausta koska vedätte verkkojanne vesissä joissa ei ole kalaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta aloittajan hermo ei kestäisi kuitenkaan sitä, että latauspaikalla oleva jo latauksessa oleva auto lataa ensin sen tunnin, ja sitten se oma auto siihen lataukseen toiseksi tunniksi. Eli siis yhteensä kaksituntia täytyy pitää niitä pakollisia "kahvihetkiä" latauspaikoilla! 🤣"
Ei kestäisi ei. Se todellinen elämä on kuitenkin osoittanut ettei tällaisia odotteluja ole koskaan tullut eteen. Nämä ongelmatilanteet ovat teidän nettihörhöjen mielikuvituksen tuotetta.
Turhaa troolausta koska vedätte verkkojanne vesissä joissa ei ole kalaa.Sinnunlaisellasi trollaajalla ei edes ole omaa sähköautoa, joten omista kokemuksistasi et ainakaan voi sopertaa. Olet vain sen varassa, mitä netti sinun silmillesi suoltaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinnunlaisellasi trollaajalla ei edes ole omaa sähköautoa, joten omista kokemuksistasi et ainakaan voi sopertaa. Olet vain sen varassa, mitä netti sinun silmillesi suoltaa!
Milloin olet nähnyt jonon pikalatauspisteelle? Oikeassa elämässä?
Et koskaan koska sellaisia ei ole. Anonyymi kirjoitti:
No, hitaat 50 kW laturit ovat varmasti ongelma.
Itse pikalatailen 10-20 minuutin rupeamia kerralla. 15 minuutissa tulee 300 km toimintamatkaa, se yleensä enemmän kuin riittää.Millä autolla saat 15 min. 300 km? ei taida 350kW latureita olla muualla kuin Paimio, Karisto ja Tiirio?
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Millä autolla saat 15 min. 300 km? ei taida 350kW latureita olla muualla kuin Paimio, Karisto ja Tiirio?
Tesla Model 3 LR, laturi 250 kW SCv3.
Anonyymi kirjoitti:
Tesla Model 3 LR, laturi 250 kW SCv3.
Ei taida 250kW laturilla saada 300 km 15 min, kun sitä ei saa edes 350kW laturistakaan sun Teslalla (eikä millään muullakaan sähköautolla).
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ei taida 250kW laturilla saada 300 km 15 min, kun sitä ei saa edes 350kW laturistakaan sun Teslalla (eikä millään muullakaan sähköautolla).
Huokaus... ihan miten vaan. Vain täydellinen tietämättömyys voi antaa tuollaisen itsevarmuuden.
Aloitin latauksen 6%, 13 minuutissa oli jo jotain 57%. Mene kokeilemaan oikealla autolla, ja tule sitten takaisin pätemään, ok? Anonyymi kirjoitti:
Huokaus... ihan miten vaan. Vain täydellinen tietämättömyys voi antaa tuollaisen itsevarmuuden.
Aloitin latauksen 6%, 13 minuutissa oli jo jotain 57%. Mene kokeilemaan oikealla autolla, ja tule sitten takaisin pätemään, ok?Ei anna Autotalo ampeeri tuollaisia arvoja Teslalle. 350kW antaa arvoksi 15 min. 254 km.
13 min 6% -> 51% antaa 224 km.
Uskon ampeerin laskuriin enemmän kuin sun juttuusi huokaus vaan.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ei anna Autotalo ampeeri tuollaisia arvoja Teslalle. 350kW antaa arvoksi 15 min. 254 km.
13 min 6% -> 51% antaa 224 km.
Uskon ampeerin laskuriin enemmän kuin sun juttuusi huokaus vaan.Ah, tämä on niin Suomi24:ää 😅😅
Ei uskota ihmisten omiin kokemuksiin tosielämästä, vaan johonkin mystisiin nettisivuihin ja niiden teoreettisiin laskemiin, ilman että itsellä on mitään kokemusta asiasta 😝
Toisaalta tällaiset korostaa sitä, että täällä voi kommentoida asiantuntijana ihan mistä vaan, ilman minkäänlaista kokemusta yhtään mistään... 😕 Anonyymi kirjoitti:
Ah, tämä on niin Suomi24:ää 😅😅
Ei uskota ihmisten omiin kokemuksiin tosielämästä, vaan johonkin mystisiin nettisivuihin ja niiden teoreettisiin laskemiin, ilman että itsellä on mitään kokemusta asiasta 😝
Toisaalta tällaiset korostaa sitä, että täällä voi kommentoida asiantuntijana ihan mistä vaan, ilman minkäänlaista kokemusta yhtään mistään... 😕Latausteho on oma kokemus, mutta oma kokemus ei voi olla enemmän kuin fysiikan laki. P=UxI, siitä ei päästä mihinkään. Oma kokemus ei voi voittaa luonnonlakia.
Teslaa voi ladata 150 kW ja 350 kW latureilla ja se, että kauanko ladataan Teslan akkua ei ole mystiikkaa vaan ihan normaali laskutoimitus, kun tiedetään Teslan akun koko.
Lataus Ampeeriin sivun laskurilla antaa maksimi-arvon. Olosuhteet voi vaikuttaa lataukseen hidastavasti (akun lämpö, akun varaustaso , jne).
Ei kaikki nettisivut ole mystiikkaa tai salaliittoteoriaa....
- Anonyymi
Suomalaisista ei edes puolet pääse Lappiin 700 km matkana. Artikkeli tarkoitti kahden päivän matkaa perille ja kaksi takaisin. Siinä viikko melkein on mennytkin lomasta.
- Anonyymi
"Suomalaisista ei edes puolet pääse Lappiin 700 km matkana."
Suomalaisista puolet ei tule koskaan käymään autolla Lapissa. Tai oikeasti paljon isompi osa kuin puolet. Ja se pieni osa joka sinne joskus autolla haluaa ajaa niin mikä vidun kiire olisi paahtaa sinne yhdeltä istumalta? Ettei olisi aikaa sitä yhtä tunnin lataustaukoa pitää.
Ei teillä ole oikein mitään käsitystä ihmisten elämästä. Anonyymi kirjoitti:
"Suomalaisista ei edes puolet pääse Lappiin 700 km matkana."
Suomalaisista puolet ei tule koskaan käymään autolla Lapissa. Tai oikeasti paljon isompi osa kuin puolet. Ja se pieni osa joka sinne joskus autolla haluaa ajaa niin mikä vidun kiire olisi paahtaa sinne yhdeltä istumalta? Ettei olisi aikaa sitä yhtä tunnin lataustaukoa pitää.
Ei teillä ole oikein mitään käsitystä ihmisten elämästä.Jos esimerkiksi Kuorttin ABC llä käy yli 3 mlj. kävijää/vuosi, niin kyllä joku käy lapissa.
Lapissa on miljoonia yöpymisiä/ vuosi. Se, että sinä vaan kiertelet kotinurkissa, ei tarkoita, että muut tekisivät samoin.
Jos hiihtoloma on viikon, niin ei ole mahdollisuuksia viettää sitä matkalla, jos haluaa siellä Lapissakin jotain tehdä.
- Anonyymi
1250 km menee mukavasti yhdellä tankkauksella ja pysähdellä voi milloin lystää ja minkä ajan lystää.
- Anonyymi
Milloin olet viimeksi ajanut 1250km yhdeltä istumalta ja miksi teit niin?
Kuulostaa täysin tarpeettomalta ja turhalta ominaisuudelta autossa. En edes muista milloin olisin ajanut yli 200km matkan.
Tilastojen mukaan 55km on se keskivertyomatka päivässä. 200km on kuitenkin jo neljä kertaa keskivertomatka.
1250km on noin kuukauden ajot. Tajuatko yhtään että tuollaisten kuukauden kilometrien ajo yhtäkyytiä on täysin friikkien hommaa. Suomessa pitää oikein etsimällä etsiä että löytäisi jonkun järjellisen reissun jossa saiai mittariin päivässä 1250km. Ja silloinkin pitää olla tosi pälli jos haluaa pakosti ajaa sen ilman pysähdyksiä.
Näissä teidän jutuissa ei ole mitään järkeä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin olet viimeksi ajanut 1250km yhdeltä istumalta ja miksi teit niin?
Kuulostaa täysin tarpeettomalta ja turhalta ominaisuudelta autossa. En edes muista milloin olisin ajanut yli 200km matkan.
Tilastojen mukaan 55km on se keskivertyomatka päivässä. 200km on kuitenkin jo neljä kertaa keskivertomatka.
1250km on noin kuukauden ajot. Tajuatko yhtään että tuollaisten kuukauden kilometrien ajo yhtäkyytiä on täysin friikkien hommaa. Suomessa pitää oikein etsimällä etsiä että löytäisi jonkun järjellisen reissun jossa saiai mittariin päivässä 1250km. Ja silloinkin pitää olla tosi pälli jos haluaa pakosti ajaa sen ilman pysähdyksiä.
Näissä teidän jutuissa ei ole mitään järkeä.Ajoin tänään 250km, ja pidin taukoa sen verran, että kahvin, ja pullan kävin nauttimassa huoltsikan kahviossa. Sen jälkeen kolme minuuttia polttoaineletkun kanssa tankkaamassa, ja taas mennään kohti määränpäätä 1200km:n rangella, jos ei satu "pissittämään" matkalla.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoin tänään 250km, ja pidin taukoa sen verran, että kahvin, ja pullan kävin nauttimassa huoltsikan kahviossa. Sen jälkeen kolme minuuttia polttoaineletkun kanssa tankkaamassa, ja taas mennään kohti määränpäätä 1200km:n rangella, jos ei satu "pissittämään" matkalla.....
Millään näistä sähköautoist et olisi kuluttanut edes puolia akusta:
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
Tesla Model 3 LR 2020 612km
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
Volkswagen ID.3 Pro S 564km
Skoda Enyaq 522km
Volkswagen ID.4 532km
Hyundai Kona 2021 537km
Polestar 2 467km
Audi e-tron GT 528km
Hyundai Ioniq 5 502km Anonyymi kirjoitti:
Milloin olet viimeksi ajanut 1250km yhdeltä istumalta ja miksi teit niin?
Kuulostaa täysin tarpeettomalta ja turhalta ominaisuudelta autossa. En edes muista milloin olisin ajanut yli 200km matkan.
Tilastojen mukaan 55km on se keskivertyomatka päivässä. 200km on kuitenkin jo neljä kertaa keskivertomatka.
1250km on noin kuukauden ajot. Tajuatko yhtään että tuollaisten kuukauden kilometrien ajo yhtäkyytiä on täysin friikkien hommaa. Suomessa pitää oikein etsimällä etsiä että löytäisi jonkun järjellisen reissun jossa saiai mittariin päivässä 1250km. Ja silloinkin pitää olla tosi pälli jos haluaa pakosti ajaa sen ilman pysähdyksiä.
Näissä teidän jutuissa ei ole mitään järkeä.Kuka on kommentoinut ajavansa yhdellä istumalla 1250 km? Sun logiikalla polkupyörällä täytyisi ajaa aina ääretön matka, kun sillä pääsee sen tankkaamatta.
Sähköautouskovaisten jutuissa ei ole mitään logiikkaa tai järkeä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millään näistä sähköautoist et olisi kuluttanut edes puolia akusta:
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
Tesla Model 3 LR 2020 612km
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
Volkswagen ID.3 Pro S 564km
Skoda Enyaq 522km
Volkswagen ID.4 532km
Hyundai Kona 2021 537km
Polestar 2 467km
Audi e-tron GT 528km
Hyundai Ioniq 5 502kmMutta pääomakuluina olisin hävinnyt kymppitonneja, kun käytettyinä noita ei vielä pahemmin ole! You know?!....🤡
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kuka on kommentoinut ajavansa yhdellä istumalla 1250 km? Sun logiikalla polkupyörällä täytyisi ajaa aina ääretön matka, kun sillä pääsee sen tankkaamatta.
Sähköautouskovaisten jutuissa ei ole mitään logiikkaa tai järkeä."Kuka on kommentoinut ajavansa yhdellä istumalla 1250 km? "
Mitä eroa on 1250km rangella ja 400km rangella jos sen 1250km rangen käyttää pienissä pätkissä? Ero tulee esiin vain jos autolla joutuu pitämään tauon lataamisen vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta pääomakuluina olisin hävinnyt kymppitonneja, kun käytettyinä noita ei vielä pahemmin ole! You know?!....🤡
Kohta on.
Anonyymi kirjoitti:
"Kuka on kommentoinut ajavansa yhdellä istumalla 1250 km? "
Mitä eroa on 1250km rangella ja 400km rangella jos sen 1250km rangen käyttää pienissä pätkissä? Ero tulee esiin vain jos autolla joutuu pitämään tauon lataamisen vuoksi.Jos autossa on 1250 km range, voi pysähtyä matkalla (syömään, vessaan, ym) ihan mihin/milloin vaan. Jos taasen range on 400 km, sinun on pysähdyttävä ennen 400 km laturille oli sulla nälkä, vessahätä tai ei.
Toisessa mennään auton ehdoilla ja toisessa matkustajien.
- Anonyymi
Ei ole sähköautosta vielä mihinkään.
- Anonyymi
On niistä siihen että niillä ajaa sata kilsaa kahdella eurolla. Ei pääse polttiksella koskaan sellaisiin lukemiin. Alle kymmenen euron on vaikea päästä.
Mietipä sitä kun maksat seuraavan kerran bensiksellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On niistä siihen että niillä ajaa sata kilsaa kahdella eurolla. Ei pääse polttiksella koskaan sellaisiin lukemiin. Alle kymmenen euron on vaikea päästä.
Mietipä sitä kun maksat seuraavan kerran bensiksellä.Mitä välii? Köyhän ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä välii? Köyhän ongelma.
No tuntuu olevan isokin väli näille tojopapoille jotka meuhkaavat intopiukeana kun latauskelvoton tojo pääsee joskus myötätuuleen kerran kesässään sata kilsaakolme desiä pienemmällä kuin naapurin Skoda.
Sähköauto muuttaa koko pelin aivan eri tasolle. Kun ottaa 4/5 pois kilometrikustannuksista kaikissa olosuhteissa niin se on vähän eri tarina kuin latauskelvottomien marginaaliset säästöt johonkin toiseen vanhaan fossiilipolttimeen verrattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuntuu olevan isokin väli näille tojopapoille jotka meuhkaavat intopiukeana kun latauskelvoton tojo pääsee joskus myötätuuleen kerran kesässään sata kilsaakolme desiä pienemmällä kuin naapurin Skoda.
Sähköauto muuttaa koko pelin aivan eri tasolle. Kun ottaa 4/5 pois kilometrikustannuksista kaikissa olosuhteissa niin se on vähän eri tarina kuin latauskelvottomien marginaaliset säästöt johonkin toiseen vanhaan fossiilipolttimeen verrattuna.Kuinka idioootti pitää olla että kuvittelee että sähköautoon ei jatkossa tulisi kilometriveroa kun ne yleistyy . Siitä pitää lähteä että kaikki ajot pystyy ajamaan ongelmitta. Itselataavalla on menty jo kauan neljän litran pintaan ja mennään vielä vuosia ilmann pienintäkään ongelmaa niin kuin myyntitilastot todistaa. Yle ei enää kerro suosituimman merkin ylivoimasta niinkuin ennen kansanautokonsernin huijausepisodia jos sattui vw olemaan myydyin. Taatusti merkki mainittiin. Nyt mennään kuin vanhan neukkulan pimennossa totuutta salaamalla. Vw ei lähihistoriansa perusteella ainakaan olisi valittavien merkkien joukossa. Kymmenen vuoden kuluttua voi alkaa miettimään, millä energialla liikutaan. Mitään ilmastoa ja maailmaa ei Suomen promilleluokkaan osuvilla päästöillä kuitenkaan pelasteta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka idioootti pitää olla että kuvittelee että sähköautoon ei jatkossa tulisi kilometriveroa kun ne yleistyy . Siitä pitää lähteä että kaikki ajot pystyy ajamaan ongelmitta. Itselataavalla on menty jo kauan neljän litran pintaan ja mennään vielä vuosia ilmann pienintäkään ongelmaa niin kuin myyntitilastot todistaa. Yle ei enää kerro suosituimman merkin ylivoimasta niinkuin ennen kansanautokonsernin huijausepisodia jos sattui vw olemaan myydyin. Taatusti merkki mainittiin. Nyt mennään kuin vanhan neukkulan pimennossa totuutta salaamalla. Vw ei lähihistoriansa perusteella ainakaan olisi valittavien merkkien joukossa. Kymmenen vuoden kuluttua voi alkaa miettimään, millä energialla liikutaan. Mitään ilmastoa ja maailmaa ei Suomen promilleluokkaan osuvilla päästöillä kuitenkaan pelasteta.
Varmasti veroluonteisia maksuja tulee sähköautoonkin jossain vaiheessa kun autokanta lisääntyy, mutta vielä useita vuosia polttoainekustannukset ovat selvästi polttista edullisemmat. Toki säästö riippuu siitä mihin polttikseen vertaa, mutta jollain itselataavalla ajoprofiili pitää olla erittäin taloudellisuutta suosiva jotta ympärivuotisen keskikulutuksen saa neljän litran pintaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka idioootti pitää olla että kuvittelee että sähköautoon ei jatkossa tulisi kilometriveroa kun ne yleistyy . Siitä pitää lähteä että kaikki ajot pystyy ajamaan ongelmitta. Itselataavalla on menty jo kauan neljän litran pintaan ja mennään vielä vuosia ilmann pienintäkään ongelmaa niin kuin myyntitilastot todistaa. Yle ei enää kerro suosituimman merkin ylivoimasta niinkuin ennen kansanautokonsernin huijausepisodia jos sattui vw olemaan myydyin. Taatusti merkki mainittiin. Nyt mennään kuin vanhan neukkulan pimennossa totuutta salaamalla. Vw ei lähihistoriansa perusteella ainakaan olisi valittavien merkkien joukossa. Kymmenen vuoden kuluttua voi alkaa miettimään, millä energialla liikutaan. Mitään ilmastoa ja maailmaa ei Suomen promilleluokkaan osuvilla päästöillä kuitenkaan pelasteta.
"Kuinka idioootti pitää olla että kuvittelee että sähköautoon ei jatkossa tulisi kilometriveroa kun ne yleistyy . "
Mitä tahansa maksuja sähköautoille tuleekin niin ne samat maksut tulevat polttiksille suurempina. Missään vaiheessa ei tule mitään maksuja vain sähköautoille ennenkuin polttikset tapettu pois veroilla.
Autokannasta uusiutuu vain 5% vuodessa joten sähköautojen määrä on verottajan mielenkiinnon kohteena aikaisintaan 15 vuoden päästä. Siihen saakka polttiksia ruoskitaan kunnolla ja sähköautojen hankintaa tuetaan.
Yksinkertainen matematiikka osoittaa että vasta 15 vuoden päästä sähköautoja on sen verran paljon rekisterissä että niistä saisi verotuloja. Polttiksia sen sijaan on verokarhun käpälän ulottuvilla pilvin pimein ja sieltä verokarhu täyttää taskunsa. Laskepa vaikka itse kuinka kauan autokannan uudistuminen 5% vuosivauhtia kestää. Lisää siihen ilmastotalkoot niin tiedät kenen selkänahkaa kupataan vielä pitkalle tulevaisuuteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kuinka idioootti pitää olla että kuvittelee että sähköautoon ei jatkossa tulisi kilometriveroa kun ne yleistyy . "
Mitä tahansa maksuja sähköautoille tuleekin niin ne samat maksut tulevat polttiksille suurempina. Missään vaiheessa ei tule mitään maksuja vain sähköautoille ennenkuin polttikset tapettu pois veroilla.
Autokannasta uusiutuu vain 5% vuodessa joten sähköautojen määrä on verottajan mielenkiinnon kohteena aikaisintaan 15 vuoden päästä. Siihen saakka polttiksia ruoskitaan kunnolla ja sähköautojen hankintaa tuetaan.
Yksinkertainen matematiikka osoittaa että vasta 15 vuoden päästä sähköautoja on sen verran paljon rekisterissä että niistä saisi verotuloja. Polttiksia sen sijaan on verokarhun käpälän ulottuvilla pilvin pimein ja sieltä verokarhu täyttää taskunsa. Laskepa vaikka itse kuinka kauan autokannan uudistuminen 5% vuosivauhtia kestää. Lisää siihen ilmastotalkoot niin tiedät kenen selkänahkaa kupataan vielä pitkalle tulevaisuuteen.Noin se menee JOS vihervasttus on vallasa jatkossakin.
Muistetaan kuitenkin että vihervassujen päätavoite on yksityisautoilusta luopuminen kokonaan. Tämä lukee heidän ohjelmassaan.
Eli vaikka kuinka kinaisimme bensa vastaan sähkö niin se todellinen vihollinen on jossain muualla. Pidetään tämä mielessä ensivuoden vaaleissakin.
- Anonyymi
Toista oli TM testi TALVELLA.
- Anonyymi
Vuonna 2035 vetyä tankkiin suhautellessa nauretaan selkäkeikkanaurua viime vuosikymmenen sähköautohöyrähdykselle ja tehdään komediaelokuvia tyyliin pekka ja pätkä sähköautoilemassa.
- Anonyymi
Tai vii.eistään vuonna 2135, mutta ihan kohta kuitenkin 😅😅😅
- Anonyymi
Vety on jo unohtunut vuonna 2035. Silloin ajetaan sähköautoilla, joilla on 800-1500 km toimintamatkaa. Latausparkkipaikoille pysäköidessä kaapeli kiinnittyy autoon automaattisesti.
Lähinnä naureskellaan, että aikoinaan on pitänyt mennä erilliselle laitokselle ihan tankkausta varten.
- Anonyymi
Miksi kerrot siitä ? Vähäarvoinen /toisarvoinen kertomus .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310041Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523335Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493093- 642805
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2022159- 1142113
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251973Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä651591Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121336Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221336