Kauanko kestää ladata 666 km toimintamatkaa? Vedyllä 5 min

Anonyymi

Miten akkuautoilla? Hyundai Nexoon saa 666km toimintamatkaa (WLTP) tasan 5 minuutissa. Myös pakkasella.

39

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitää ensin löytää se vetyasema.

      • Anonyymi

        No niitähän on kaikkialla muualla, paitsi täällä suomi nimisessä takapajulassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niitähän on kaikkialla muualla, paitsi täällä suomi nimisessä takapajulassa.

        Suomi on edelläkävijä. Ensimmäinen vetyauto oli täällä ajossa jo 1920-luvun lopulla ja joku 10 vuotta sitten rakennettiin koemielessä 2 modernia tankkausasemaa. Vaan yleisö äänesti lompakollaan. Vetypommiautot ovat tolkuttoman kalliita, valikoima huono, käytettävyys huono. Yhtään vetypommiautoa ei saatu täällä kaupaksi. No, samaa muuallakin. Saksassa piti myydä liki 20 000 vetypommiautoa/vuosi, mutta ainakin 2019 myynti oli huikeat 400.

        Kaasuautoja saa 2-3 yhden vetypommiauton hinnalla ja tankkausasemia on jo noin 50 JA varapolttoaineena käytetään bensaa. Puhumattakaan siitä, että biokaasu on vetyä halvempi polttoaine. Ja monessa maassa reilusti puhtaampi.

        Täyssähköautojakin saa melkein 2 yhden vetypommiauton hinnalla. Mutta niiden päästöt ovat 1/3 ... 1/4 osa vetypommiauton päästöista ja käyttökulutkin halvemmat. Ei vetypelleilyssä mitään järkeä. Siitä ovatkin irtisanoutuneet mm. useimmat saksalaisvalmistajat. Tolloloota kuulemma tähän 20-30 vuoden takaiseen ideaan yhä tarrautuu, koska on niin pahoin tippunut kehityksen kelkasta, että yrittää nyt myydä patteriautoa 200 km toimintasäteellä ja vailla pikalatausmahdollisuutta.


      • Anonyymi

        Ei tule koskaan tänne. Kuka sitten maksaisi veroja? Miksi luulette, että vain sähköautoa ajetaan kuin käärmettä pyssyyn? Sähköveroa on niin helppo kerätä tarvittavat miljardit. Nostetaan vaan veroja.


    • Anonyymi

      Ei näköjään kuulu vastauksia aloittajan kysymykseen? Kovasti kehuskellaan jollain 80 prosenttiin latauksella mutta oleellistahan on paljonko toimintamatkaa tulee.

    • Anonyymi

      Täyssähköauton takakonttiin aggregaatti, bensaa ja telttailuvälineet.
      Sopivalla paikalla sitten leiri niiksi 20 tunniksi kun aggegaatti lataa ajoakun.
      Lisää hyviä ruokaravintoloita …..latausasemia….landelle.

    • Anonyymi

      Sähköllä alle 30 sekuntia, laturi kiinni ehkä kerran viikossa. Toisin kuin tankkaaminen, laturia ei tarvitse vahtia.

      • Anonyymi

        Olet nyt ymmärtänyt kysymyksen väärin


      • Et sitten koskaan irrota laturia, etkä kelaa sitä johtoa ????


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Et sitten koskaan irrota laturia, etkä kelaa sitä johtoa ????

        Aina saivartelemassa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aina saivartelemassa...

        Pidempi aikahan siihen johdon kelaukseen menee ja johto voi olla jäinen, märkä, jne.


    • Anonyymi

      Kovasti puhut vain tankkauksen nopeutta, mutta et huomioi, että autolla pitää erikseen ajaa asemalle, kun sähköauto taas pääosin ladataan kotona. Ja kotona latauksessa ei latausaikaa tarvitse yleensä laskea, koska se tapahtuu esimerkiksi yöllä.

      Ja jos asema ei ole minkään matkan varrella, pitää matkat laskea mukaan. Jos joutuu menemään vaikka 20 minuutin matkan päässä olevalle asemalle tankkaamaan, tulee ajaksi 45 minuuttia (20 min meno, 20 min paluu ja 5 min tankkaus). Kaiken käytetyn ajan pitää laskea, ei vain itse tankkaukseen kuluvan ajan.

      Jos vetyautojen halutaan menestyvän niin vetyasemia pitäisi olla suunnilleen yhtä tiuhassa kuin nykyisin on huoltoasemia. Muutoin matkat vetyasemille tulisivat liian pitkiksi. Ja tuo tuskin on ainakaan 20 vuoteen mahdollista.

      • Anonyymi

        Itse tankkaan ostosten yhteydessä, huimat 100m ylimääräistä ajoa tulee. Vetyaseman suurten kauppakeskusten kylkeen niin ei niilläkään tule enempää ylimääräistä ajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tankkaan ostosten yhteydessä, huimat 100m ylimääräistä ajoa tulee. Vetyaseman suurten kauppakeskusten kylkeen niin ei niilläkään tule enempää ylimääräistä ajoa.

        Vetypommiasemat maksavat pari miljoonaa euroa kappale ja niillä on tapana räjähdellä, kuten Norjassa nähtiin. Ei tule kauppakeskusten kylkeen vetypommiasemia.

        BTW yhden vetypommiaseman hinnalla rakentaa 10 suurteholaturia tai 3 päästötöntä biokaasua (muutaman vuoden kuluttua myös synteettistä metaania) jakavaa asemaa.


    • Anonyymi

      En tiedä, mutta jos toimintamatkan nopea lisäys on tärkeää niin silloin valinta on diesel, nopeampi tankkaus ja pidempi toimintamatka. Autokin on vielä halvempi ja polttoainekustannukset pienemmät kuin vedyssä, ei siis mitään syytä lähteä vetyhöpötykseen mukaan. Kuka tahansa järkevä ihminen ymmärtää että laajamittaisesti vedyn käyttö ei tule yleistymään ainakaan seuraavaan 15-20 vuoteen.

      • Anonyymi

        juu

        nuoretkin äänesti ja ostaa saksasta pois kaikki TDI autot

        suomi käytettyä mersua täynnä


    • Anonyymi

      Autot seisovat keskimäärin varmaankin sellaiset 22 tuntia vuorokaudessa, eiköhän siinä ehdi latautua sähköauto. Mistä sitä vetyä saa ja kuka sitä tarvitsee?

    • Anonyymi

      Tuo edellyttää, että löytää ensin sen vedyn tankkauspaikan. Suomesta niitä ei löydy, kun se ainoa Woikosken asema suljettiin käytön puutteesta.

      Mutta sähköä saan seinältä auton parkkipaikalla. Akku on aina aamulla täysi.

      • Anonyymi

        Niitä vedyn tankkausasemia oli 2. Toinen taidettiin jo vuosi tai pari sitten myydä ulkomaille. Woikoski elätteli toivoa pidempään. Ehkä se asema on yhä olemassa... mutta ei yleisessä käytössä eikä ylipäätään tarkoitettu henkilöautojen tankkaamiseen.

        Jostain autolehden koeajoartikkelista paljastui, että Woikostken asema jakoi vetyä 350 bar paineella, mitä kaupunkibussit käyttävät. Muuten kiva, mutta Suomessa 0 kpl vetybusseja ja henkilöautot vaativat 700 bar.

        Tänne siis roudattiin markkinointitempaukseen muutama vuosi sitten Tanskasta Ruotsin läpi ajamalla sammakon ja ostoskärryn risteytykseltä näyttävän Mirai -kammotus. Tosin auto päätyi hinausautokyytiin jo Tukholman liepeillä, koska siellä oli tankkausasema rikki.

        Suomessa autolla pystyttiin kait muutama pikku lenkki tekemään, vaikka toimintasäde oli ihan olematon, koska 350 bar paineella tankkeihin saa vain pienen hönkäyksen. Varmaan paluukyyti taas hinausauton lavalla...

        No, tuokin riittää tojohönöille = aikamiespojille, jotka eivät 10 km kauemmas uskalla äitinsä helmoista poistua.

        Muulle porukalle ei riitä. Jenkeisssä taitaa vedyn tähti olla laskussa, kun siellä taannoin räjähti 2 vedyn tuotantolaitosta, mikä aiheutti katkoja polttoaineen saatavuuteen. Nyt alkujaan 50 000 tonnin hintaisia Miraita dumpataan kolmevuotiaina liikkeissä 9-19 tonnin hintapyynnöillä. Arvonalenema on ollut melkein 40 %/vuosi.

        Toisin jenkeissä edelleen sekin vamma, että maan n. 50 tankkausasemaa ovat lähes kaikki Kaliforniassa. Sieltä pääsee siis pois... tosin vain noin 600 km etäisyydelle ja paluu tapahtuu aina hinausautokyydillä. Sellaista se vetypelleily on. Mutta halpaa huvia, ei tule arvonalenemasa kuin kymppitonni tai 2 takkiin vuodessa ;-D


      • Anonyymi

        EU kun jyrähtää mahtikäskynsä niin sitten sitä vetyä löytyy. Tai sitten itketään ja sitä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EU kun jyrähtää mahtikäskynsä niin sitten sitä vetyä löytyy. Tai sitten itketään ja sitä löytyy.

        Voihan sitä sitten löytyä. Laitetaan tienvarteen halvinta mallia olevia tankkausasemia. Yhden valmistajan spekseistä löytyi hinnat alkaen malli, joka kykenee tankkaamaan 5 kg vetysatsin 20 autoon vuorokaudessa. Eli auton saa tankattua keskimäärin 33 min välein.

        Silti tojohönöt aina puhuu max 3 min tankkauksesta. Noo, tojohönöille pilkku on ennenkin tuottanut vaikeuksia. Ovat mm. väittäneet, että USA:ssa on 500 vedyn tankkausasemaa. Oikea luku on 50.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä sitten löytyä. Laitetaan tienvarteen halvinta mallia olevia tankkausasemia. Yhden valmistajan spekseistä löytyi hinnat alkaen malli, joka kykenee tankkaamaan 5 kg vetysatsin 20 autoon vuorokaudessa. Eli auton saa tankattua keskimäärin 33 min välein.

        Silti tojohönöt aina puhuu max 3 min tankkauksesta. Noo, tojohönöille pilkku on ennenkin tuottanut vaikeuksia. Ovat mm. väittäneet, että USA:ssa on 500 vedyn tankkausasemaa. Oikea luku on 50.

        Lisäksi kannattaa huomata, että on 350 bar (raskas liikenne) ja 700 bar (henkilöautot) tankkausasemat erikseen. Pikku seikka, jonka vetylobbarit aina "unohtavat" mainita.

        Kustannukset jotain tähtitieteellistä. Saksassa kait poltettu kohta 500 M€ vetypelleilyyn ja saatu kohta 100 tankkausasemaa palvelemaan paria tuhatta autoa.

        Pähköhulluua törsäystä! Tässä kohtaa kannattaa vetkutella mahdollisimman paljon, niin ei tule samanlaista hukkainvestointia tehtyä.


    • Anonyymi

      Yksisarvisen kaviojauheella toimivaan moottoriin saa tankattua 666 km rangea noin seitsemässä minuutissa.
      Ainoa miinuspuoli on, että yksisarvisautoja ja -tankkauspisteitä on yhtä vähän kuin vastaavia vetyvekottimia. Eli nolla. 😅

    • Anonyymi

      Ei kannata miettiä vetyasemia joita ei tule olemaan.

      Latasin tankkiin äsken polttoainetta ja vietin pumpulla 30s liipasin pohjassa. On taas moneksi viikkoa ainetta.

      • Anonyymi

        Sait siis polttoainetta noin 20 litraa. Et taida paljon ajella jos tuolla määrällä monta viikkoa pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sait siis polttoainetta noin 20 litraa. Et taida paljon ajella jos tuolla määrällä monta viikkoa pärjää.

        Ajelen joka päivä, kuluttaa 4-5L


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajelen joka päivä, kuluttaa 4-5L

        Ok, eli maks. 500 km. Tuolla ajomäärällä sähköautonkin latausväli mitattaisiin viikoissa.


    • Anonyymi

      Jos tänään kello 16:00 vetyauto ja sähköauto lähtee ajamaan Helsingistä Jyväskylän kautta Inariin, niin kumpi on ensin perillä?

    • Anonyymi

      Nistä tulee tuo luku 666 km? Vihjaako aloittaja, että pedon luku liittyy jotenkin Hyundaihin.

      Mistä Nexon saa ostaa? Missä sen voi tankata?

      • Anonyymi

        Tuo ihan Hyundain omilta sivuilta otettu luku. Ehkä Hyundai haluaa vihjata että vety on peto joka tulee syömään patteriautot sukupuuttoon.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Pedon luku.

    • Anonyymi

      No tankkaus kolme minuuttia ja ajoa 1300 km. Vedä siitä.

    • Anonyymi

      Mistä se sisätilojen lämmittämiseen tarvittava energia saadaan? Ei se tule tyhjästä, pakko ottaa tankatusta vedystä. Vai toimiiko polttokenno tältä osin samoin kuin polttomoottoriauto, eli sisätilaa lämmitetään voimanlähteen hukkalämmöllä ja kesällä se tuuletetaan ympäröivään ilmaan turhana. Kulutus on siis sama ulkolämmöstä riippumatta.

      Sähköauto käyttää akustosta energiaa sisätilan lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen vain silloin kun siihen on tarvetta ja lämpöpumpputekniikalla vain kolmanneksen.

      • Anonyymi

        Polttokenno ei muodostuvan veden vuoksi voi toimia pakkasessa, joten se pitää kylmästartissa esilämmittää. Milläpä muulla kuin akusta purettavalla energialla. Akku pitää polttokennoautossakin olla, koska polttokennoa ei ole mielekästä (eikä edes tila riitä) mitoittaa kattamaan tehontarvetta kiihdytyksissä.

        > Sähköauto käyttää akustosta energiaa sisätilan lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen vain silloin kun siihen on tarvetta ja lämpöpumpputekniikalla vain kolmanneksen.

        Pakkasella patteriauto käyttää energiaa akustosta akun lämmittämiseen, jos auto ei ole latauspiuhassa kiinni. LiIon akkua ei voi lainkaan ladata kylmänä ja myös purkaminen sujuu heikosti ts. akusta ei saa tehoa ulos (kiihdytyksiin yms.) ellei sitä lämmitä.

        Akun lämmityksen lisäksi sähköä kuluu myös sisätilan lämmittämiseen. Sähkölämmittimien tehot ovat isot (tyyliin 5 kW) eikä kovalla pakkasella lämpöpumppukaan (jota ei kaikissa autoissa edes ole) mikään ihmeidentekijä ole. Lämpökerroin laskee pakkasen kiristyessä eikä pumppua enää kannata pyörittää, jos lämpökerroin ei juuri ykkösestä poikkea (vrt. monet ILPit hyytyvät -20 °C lukemissa).

        Em. tarkoittaa, että patteriauton kylmästratti kovalla pakkasella, ilman esilämmitystä latauspiuhasta otettavalla sähköllä, riipaisee toimintasäteestä monta kymmentä kilometriä pois. Ja liikkeellelähdön jälkeenkin energiaa kuluu paljon enemmän kuin kesäkelissä (lämmitystarve, suurempi ilmanvastus, koska pakkasilman tiheys on kymmeniä prosentteja suurempi), joten käytännön vaikutus on toimintasäteen tippuminen kolmanneksella.

        Äärimmillään toimintasäde voi puolittua, jos autolla ajetaan toistuvasti lyhyitä matkoja.

        Tietysti tilanne helpottuu huikeasti, jos auto on narun jatkona tai lähdetään liikkeelle lämpimästä pysäköintihallista.

        Vaan sama tietenkin iskisi kuvitteellisiin vetypommiautoihinkin. Ei niissäkään energia synny tyhjästä ja jo kesäkelissä tehdystä koeajosta tiedetään, että nurkkapyörityksessä vetyä kuluu 1,2-1,5 kg/100 km, kun maantiellä saa pihisteltyä max. 80 km/h kihnuttaen ja ylämäkiin puutuen 0,8 kg/km lukemin.

        Aivan varmasti vetypommiautollakin kulutus kasvaa kovalla pakkasella kymmeniä prosentteja eli sitten mennään pätkäajossa 2 kg/100 km ja maantiellä 1 kg/100 km.

        Tankkiin sopii 5 kg vetyä. Jätän kotitehtäväksi laskea toimintasäteen.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/


    • Anonyymi

      Sähköauto on vielä kehitysasteella ja sillä aikaa vaihtoehtoiset polttoaine jopa öljyt ovat ympäristöystävällisiä energialähteitä.
      Pitää muistaa miten sähköä tuotetaan ja mikä on sen hiilijalanjälki joka on melkoinen pelkästään akut ovat painavia ja niiden valmistus kuormittaa ympäristöä.
      Sähköautossa akut ovat ongelma ja toimintamatka. Talvisin sähköautojen toimintamatka on vieläkin lyhyempi.

      • Anonyymi

        > Pitää muistaa miten sähköä tuotetaan ja mikä on sen hiilijalanjälki j

        Ihanko tosissaan vetypelle haluasi avautua sähkötuotannon päästöistä?

        Vaikka vetypellet aina kehuvat, miten vety tehdään elektrolyysillä. Joka kuluttaa sähköä noin 55 kWh per tuotettu kilo vetyä. Jos sähkön tuottaminen aiheuttaa 370 g/kWh CO2 päästön, niin 1 kg/100 km vetyä kuluttava vetypommiauto aiheuttaa 20,35 kg/100 km = 204 g/km CO2 päästön. Päästö kasvaa vielä kolmanneksen suuremmaksi, jos vety pitää varastointia tai kuljetusta varten nesteyttää.

        370 g/kWh on Japanin päästötavoite vuodelle 2030. Tällä hetkellä luku lie paljon korkeampi. Myös Saksa ja USA ovat kovia saastuttajia. Saksa oli jokunen vuosi lähellä 700 g/kWh.

        Em. maissa olisi ympäristöysvällisempää tuottaa vety maakaasusta, vaikka siinäkin puuhassa syntyy CO2 päästöjä. Tämä itseasiassa on se tapa, millä vety valtaosin tuotetaan, mutta tästä vetypellet ovat hiljaa. Kas kun vetypommiautot on luokiteltu päästöttömiksi, mikä on helvetinmoinen vale ja vääryys.

        Täyssähköautoilla mitatut todelliset kulutukset ovat olleet 14-25 kWh haarukassa eli kulutus ja päästöt ovat kolmasosa vetypommiauton kulutuksesta & CO2 päästöistä.

        > pelkästään akut ovat painavia ja niiden valmistus kuormittaa ympäristöä

        Petolinnun perseeltä näyttävä Mirai painaa 1800 kg eli siinä on sama 500 kg ylimääräistä läskiä (polttomoottoriautoon verrattuna) kuin täyssähköautoissakin. Polttokennoon tarvitaan platinaa yms. eksoottisia materiaaleja katalyytiksi ja polttokennoautossakin pitää olla akku mm. hoitamassa poltotkennon lämmitystä toimintakuntoon ja antamassa lisätehoa kiihdytyksiin. Mitään etua materiaalien käytössä ei ole. Mutta vetypelle silti halusi ampua itseään jalkaan ja tekikin näin ;-D

        > Sähköautossa akut ovat ongelma ja toimintamatka.

        Vetypommiautoissa ongelmina ovat

        1) vedyn äärimmäinen syttymisherkkyys
        https://www.ttl.fi/ova/vety.html
        ... mikä on myös käytännössä koettu, Norjassa räjähti pari vuotta sitten tankkausasema ja USA:ssa 2 vedyn tuotantolaitosta

        2) pieni tiheys, minkä vuoksi huikealla 700 bar paineellakin auton tankkiin saadaan sopimaan vaivaiset 5 kg (vrt. metaanikäyttöiseissä autoissa tyypillinen kapasiteetti on 14 kg, vaikka paine vain 200 bar)

        5 kg voi maantiellä rekkaa peesaten riittää reilun 600 km ajomatkaan.... mutta ajapa ruuhkassa/pätkäajoa, niin kulutus voi olla jopa 1,5 kg/100 km ja ajomatka nippa nappa päälle 300 km. Kesäkelissä. Talvella taatusti vähemmän.

        3) tankkausasemien puute

        Suomessa taitaa olla tasan 0 kpl yleisölle avoimia asemia eikä lainkaan suunnitelmia uusien rakentamisesta. Lisäksi pitää muistaa, ettei vetypommiautossa voi käyttää mitään varapolttoainetta (vrt. bensa metaanikäyttöisissä autoissa) eikä niitä voi tankata tien poskessa kanisterista eikä myöskään kotipihassa tai kesämökin pihassa töpselistä.

        Kun tankkausmahdollisuutta syrjäseuduilla ei ole eikä tule - ikinä - vetypommiuaton pitäisi suoriutua edestakaisesta mökkimatkasta ja vielä mahd. pyörimisestä siellä mökin liepeillä. Siinä käy 600 km toimintasädekin äkkiä niukaksi. Toistaalta nykyisissä täyssähköautoissa ollaan jo kansanmalleissakin 350-400 km lukemissa, mikä riittää mainiosti, kun auton tarvii suoriutua vain yhdensuuntaisesta matkasta - senhän saa tankattua mökin pihalla!


    • Anonyymi

      Kokemuksia huihain vetypommiauton syntysijoilta

      "Hydrogen stand operator Sung said while refueling itself takes about 5-7 minutes, the next driver must wait another 20 minutes before sufficient pressure builds in the storage tank to supply the hydrogen or the car’s tank will not be full.

      That means he can only service about 100 fuel cell cars a day, compared to up to 1,000 at his gasoline stand. Many drivers can also not be bothered to wait 20 minutes and leave without a full tank."

      https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

    • Anonyymi

      5 min koskee vain ensimmäistä asiakasta. Jonossa seuraavana oleva jotuu odottamaan kymmeniä minuutteja, että aseman pumput saavat nostettua varastotankin paineen riittävän korkeaksi uutta tankkausta varten.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      10081
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3365
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3123
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2815
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2169
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      115
      2126
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1983
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      66
      1600
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1356
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1346
    Aihe