Daewoo /Chevrolet/Opel/Holden Nubira Lacetti Astra jne. T1.8SED vm. 2005

Anonyymi

Konevaivoja T18SED, josko muilla samantyylisiä:
1.OBD -vikakoodi P0300 ("yleinen syt. häiriö, kaikki pytyt")
2.MIL valo palaa ja välillä vilkkuu
3. Puola uusi & syt.johdot mitattu ja ok
4.KAT palanut ja auton pohjamuovi katin vierestä sulanut, keraamiosa vaihtanut väriä l. aika kuumana käynyt
5.Kannentiiviste vaihdettu jne. mutta kansi / venttiiliseetit ja tiivistyspinnat jäi tsekkaamatta, "näytti hyvältä"...
6. Lamda-anturi vaihdettu, ei vaikutusta.
7. "Kaasariin" kaadettu vesi-sinol seosta ja huudatettu n. 1l - ei vaikutusta
8. EGR- ei tässä tapauksessa
9. Epäilys; Opel/Chevy/Daewoo kaikki mallit, missä T18SED vm 2005 ja nuoremmat, kannessa tehdasvika mm. venttiili-istukoiden kulmat väärät ja paskoo/jumittaa ventiilivarret niin, että jää kantamaan pakopuolen venttiilit -> Raaka bensa palaa katissa ja polttaa kaiken ympäriltään, mm. kannentiivisteen, pohjamuovin, ja rikkoo katalysaattorin. Pitkä ajo ei polta näissä moottoreissa karstaa pois; omakohtainen kärrynveto 650km yhtä soittoa ja omassa pihassa onneksi laukesi em. k-tiiviste (h-tinmoinen höyrypilvi & käryävä katti & vilkkuvat huoltovalot).
10. Autossa n.205kkm taulussa, arvo ehkä 1...2kEUR. Paaliin vaiko kerta vielä kansi auki...
Daewoo

31

2164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiku kaikki T18SED-moottorit, mitkä Daewoo-tuutista tulleet ennen vuotta 2006, ooppelit ja holdenit jne. hylänneet ao. moottorityypin jo aiemmin...

    • Anonyymi

      ok, kukaan ei tiedä. Tästä parin kaljan jälkeen jossain välissä mittaan puristuspaineet pytyistä vaikka kylmänä, kun ei sitä käyntiämpöseksi uskalla käyttää. Palaa koko auto punahehkuisen katin takia. Jos paineet eri, niin kansi auki, jos viittii. Jos samat kaikissa pytyissä, niin ohj.boxivika ja sama antaa Kuusakosken korjattavaksi.

      • Anonyymi

        Puristuspaineet mitattu. Kaikissa pytyissä suunnilleen sama 13kg/cm2. Sytytysennakoksi Motonetista haettu obd-lukija jollain ilmaisohjelmalla väittää 1 & 3 pytyille 50 astetta, ja 2 & 4 10 astetta. Mitä hel... ja vikakoodi edelleen P0300 eikä muuta, ja lyhyen käytön jälkeen bensanlöyhkä ja pirun kuuma katalysaattori...


    • Anonyymi

      no joo, tulpan puhat vaihdettu, eikä tietenkään mitään vaikutusta l. mysteerio n. 40deg ero sytytysennakoissa. Jakopään remmin so. nokka-akseli ja kampiakselitunnistimissa on ilm. epäsuhta. Äkkkipäätä arvaten ei pitäis vaikuttaa, jos kipinä kellotetaan kampiakselilta btw mitä sitten tekee nokka-akselianturi...

    • Anonyymi

      ja katalysaattorin saa punahehkuiseksi, kun auto käy muutaman minuutin l. jälkipoltto toimii...

    • Anonyymi

      Eipä tässä tule muuta miele2n kuin että jako pielessä, tsekataan nyt tämäkin. Lambda- anturit jo vqihdettu, eikä vaikutusta.

    • Anonyymi

      noni, jakopään merkit kohdallaan l. alunperinkin oikein remmi asennettu. oli ajatus, että pakopuolen nokka-akseli myöhästetty, kun paahtoi katalysaattorin punahehkuiseksi l. ei jakopään ajoitusvikakaan. mitäs sitten? ritsassa on neljä ruiskusuutinta, jos niistä joku pissii ylimääräistä niin paljon ettei ehdi polttaa pytyssä vaan pakoputkessa...

    • Anonyymi

      Eli ainoa vikakoodi mikä tulee on P0300, eikä mitään muuta l. yleinen sytytyshäiriö, kaikki sylinterit.
      Mitä tässä nyt sitten muuta voi olla? Epätoivo valtaa... CEM-boxi rikki, tuskin, tää on kuitenkin GM/Opel,
      ruiskusuutin ->muttei yksilöi mitään, että mikä 4:stä. loppuu ideat jo kesken, olisko se jo sitten Keinänen & Co...

    • Anonyymi

      Nonii, P0300 -vikaiselle on sitten tehty vihdoin ja viimein Common Rail - jakotukkiin polttoaineen paineenmittaus, ja tuloksena on ollut virta-avaimen käännön jälkeen 2 bar, ja auton käydessä n. 3,8bar. Systeemi on tiivis, koska auto sammutettuaan pitää polttoainepaineet hyvin pitkään vakioina 3,8 bar l. suuttimet eivät ainakaan lepotilassaan pissi imusarjaan ylimääräistä. Lisäksi ao. suuttimien käämit ok myös l. vika ei ole tässä.
      Painelukema, mikä menee ECUlle tulee mistä? Kuka tietää? Tässä vehkeessä ei konehuoneessa ole antureita polttoaineen paineen mittaukseen. Common Rail -kiskossa ei ole paineensäätöventtiiliä eikä -anturia. OBD-lukija yrittää näyttä FRP-paineen (Fuel Rail Pressure ehkäpä) ja tämä lukijan mukaan onkin 0,6kPa vaikka mekaaninen mittari näyttää n. 4BAR mikä onkin haminoilleen 400kPa. Kuka tietää?

    • Anonyymi

      Nonii, jos joku daewoo-chevro-ooppelispecialisi tietäis; ecu MR-140, P0300 ainoa virheilmoitus, mil lamppu palaa ja aikansa käytyään vilkkuu.
      OBD MODE 6;
      Ainoa virhe- testi
      TID$04 CID$60 - fail

      Siis em. Tid ja cid mitä ovat GM-riisikuppien koodilistoilla. Arvaan, että cid$60 on lambda-anturi- ylempi, tid$04 on joku testi, mikä ei mene läpi, mutta mikä ja miten korjaantuu? Onko tämä epäsopiva O2-lambda vaiko katkennut piuha/pinni liittimissä

    • Anonyymi

      Lambdoja on nyt kokeiltu n. 6 kpl, delphi & bosch ja samat vikailmoitukset, romikselta uus ecu, ja edelleen open loop, P0300, misfire count näyttää 0 kaikki pytyt. ja "Component Id $60 TID $04 - Manufacturer Defined - Fail" edelleen. Vehje jää open looppiin, lambdalta tulee muuttuvaa jännitettä aluksi ja yritää olla closed loopissa. mutta sitten heitttää open loop ja vikavalot tauluun. kun käynnistää, niin vikavaloja ei ole, mutta aikansa käytyää alkaa vilkuttamaan tätä. piuhat lamnda-liittimeltä eculle ainakaan eivät ole poikki, ja tuskin on ecu (MR-140 Delphi) vikakaan koska uusvanha romikselta haettu antaa samat ilmoitukset kuin alkuperäinen autossa ollut ecu. Ooppelispecialistit X18XE jne. kanssa painineet...

    • Anonyymi

      TID CID em. numeroilla viittaa testiin, mitä ECU boxi MR-140 tekee tsekatakseen katalysaattorin toimintaa. Fail-merkkaa joko lambda(t) viallinen tai katti. Nyt kat vaihdettu, vikavalot poissa eikä P0300 virhettä enää tule. Mitä olis kannattanut tehdä em. ketjussa ensin? Opiskella Mode6 OBD-systeemissä ja hommata kunnon obd-skanneri ohjelmalla, eikä umpimähkään vaihdella antureita ja muita osia pelkän obd-virheen perusteella arvaten. Mikä em. ropposeen sitten auttoi; Uusi kat ja ehkä vanhankin olis ollut ok, jos olis katalysaattorin poistopuolen pultit kunnolla kiristetty!

    • Anonyymi

      Siis edellä väistelty sen kalleimman osan ostamista toivoen, että jos se olis ollut joku parinkympin anturi eikä 200euron katalysaattori. No nyt meni satasia niihin antureihin ja sitten katalysaattori päälle. Eipä tullu DIY-ukkelin hommat halvaksi, mutta autossa on nyt kyllä paljon uusia osia...

      • Anonyymi

        No eihän se auttanut tämäkään. P0300 tauluun, ja MIL-lamppu villkkumaan vartin käytön jälkeen. Ja edelleen TID CID "Component Id $60 TID $04 - Manufacturer Defined - Fail." Keinänen auttaa näitten koreakippojen kanssa.


    • Anonyymi

      Lambdan maadoitus ei toimi.
      Ainakin Nubiran perusvika.
      Uudesta lambdasta maadoitus suoraan akun miinusnapaan.

    • Anonyymi

      Tänks tästä vihjeestä! Kokeillaan vielä sitäkin. Olen maadoittanut vain ECUn suoraan uudella maattopiuhalla, muttei auttanut. Johan tässä on Korean ihmeen kansi taas purettu ja kasattu, venttiilit vaihdettu laatutuotteisiin n. 3...4EUR/kpl. Joku ihmeen päähänpisto oli tämäkin, kun jo kiinni ollut kansi ei sotke vesiä öljyn joukkoon ja puristuspaineetkin ok. Ilmeisesti oli sitten viikonloppuna liikaa aikaa, kun tuli kansi nr 2 rempattua ja laitettua vielä paikalleen. No, kannen purku ja kasaus menee jo kohtapuoleen silmät kiinni. Jopa näitten mikroskooppisten pienten venttiilikiilojen takaisinlaitto menee heittämällä...

      • Anonyymi

        No eipä auttanut maadoittaminenkaan l. ECU ja lambda 1 on samassa - navassa kiinni maattopiuhoilla. 1. Lambda tosin on maatettu lambdan runkoon klemmarilla, ei mihinkään liitinpiuhojen nastoista. Jompi kumpi lambdan signaalipiuhoista taitaa olla "lähempänä maata", vaikkei sitä sähkökaaviossa suoraan sanota.
        Eli edelleen P0300, "gen misfire". Ei laske erikseen sylintereittäin hutilyöntejä.
        Imuvuoto, mutta missä? Pitäs tässä mallissa ilmeisesti olla alipaineanturin jälkeen jossain, että ymmärtää, että vuoto. EVAP -venttiilin letkun olen ottanut irti ja tulpannut ao. nipan kaasuläppäkotelossa, mutta edelleen "misfire". Eikä tossa kovin montaa letkua ole mitkä voi vuotaa, ja kaikki tällä tarkastustarkkuudella ehjiä. Kumma juttu... Imusarja uusvanhaan remppakanteen uudella tiivisteellä ja kupariliimalla kiinni l. sekin kyllä pitäs olla tiivis. Ja edellinen asennuskin oli tiivisteen osalta ok.
        Siis edelleen P0300 & TID CID "Component Id $60 TID $04, fail" Joku GM-hirmu tämän varmaan tietäisi.
        Mitä tästä ei vielä ole vaihdettu; suuttimet ja polttoainepumppu, muutenhan tossa on kohta uudet/uusvanhat osat läpeensä.


    • Anonyymi

      kokeillaan vielä tulpata jarrujen ap-tehostimen letku. Tuskin vika tässäkään, kun ei mitään ylimääräisiä suhinoita kuulu.

    • Anonyymi

      Ei ecuun maadoitusta. Bosch lambdassa oli oma liitin ja värit + ohjeet piuhoista. Muistaakseni se oli valkoinen. Tämä johto eli lambdan maadoitus suoraan akun miinus napaan.
      Johan alkoi Nubira taas toimimaan.😀

    • Anonyymi

      ok, taitaa mulla olla 2 valkoista piuhaa, mitkä lambdan esilämmityksen +&-, musta lienee sitten signaali+, ja harmaa signaali - / maa, kaaviossa "signal low", tökätään harmaa piuha - napaan ja katotaan mitä seuraa.

      • Anonyymi

        eipä muuttanut mitään, so. "signal grey" maihin/ akun - napaan, ja samat MIL-valot + vilkuttelut n. 3...4 min käynnin jälkeen.


    • Anonyymi

      No nyt on testattu jarrutehostimen tiiveys ja autoa käytetty tulppaamalla tehostimelle menevä letku- ja edelleen P0300. ...kele kohta tämä riisikippo on täysin uudelleen rakennettu.

      • Anonyymi

        Ihan maallikkopohdintaa henkiseksi tueksi.

        Autohan saa todennäköisesti niin paljon liikaa bensaa, ettei se enää syty sylintereissä kunnolla, vaan menee katalysaattoriin, jossa sitten palaa.

        Jos ja kun, suuttimet ei vuoda läpi, täytyy vika löytyä suuttimien ohjauksesta.

        Suuttimia ohjataan moottorin erilaisilta antureilta tulevalla tiedolla:

        -moottorin lämpötila
        -imuilman lämpötila
        -lambda
        -kaasuläpän asento
        -moottorin ilmamäärä

        Itse kun etsin eri merkkisestä autostani nykimisen syytä, löysin vian lopulta moottorin lämpötila-anturista, se oli muuttanut arvoaan noin 20%. Sehän on siis vain NTC vastus, jonka tarkkuus ei ole muutenkaan ihan huippuluokkaa.

        Tuolla anturilla on aika merkittävä vaikutus syötettävän polttoaineen määrään. Sehän siis toimii kuin ennenmuinoin ryyppy. Kun anturi kertoo että moottori on kylmä, lisätään polttoaineen määrää.

        Itse tarkistaisin vielä noiden antureiden kuntoa ja vaihtaisin vaikka kaikki, niiden hinnat on tarvikekaupoissa aika inhimillisiä nykyisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan maallikkopohdintaa henkiseksi tueksi.

        Autohan saa todennäköisesti niin paljon liikaa bensaa, ettei se enää syty sylintereissä kunnolla, vaan menee katalysaattoriin, jossa sitten palaa.

        Jos ja kun, suuttimet ei vuoda läpi, täytyy vika löytyä suuttimien ohjauksesta.

        Suuttimia ohjataan moottorin erilaisilta antureilta tulevalla tiedolla:

        -moottorin lämpötila
        -imuilman lämpötila
        -lambda
        -kaasuläpän asento
        -moottorin ilmamäärä

        Itse kun etsin eri merkkisestä autostani nykimisen syytä, löysin vian lopulta moottorin lämpötila-anturista, se oli muuttanut arvoaan noin 20%. Sehän on siis vain NTC vastus, jonka tarkkuus ei ole muutenkaan ihan huippuluokkaa.

        Tuolla anturilla on aika merkittävä vaikutus syötettävän polttoaineen määrään. Sehän siis toimii kuin ennenmuinoin ryyppy. Kun anturi kertoo että moottori on kylmä, lisätään polttoaineen määrää.

        Itse tarkistaisin vielä noiden antureiden kuntoa ja vaihtaisin vaikka kaikki, niiden hinnat on tarvikekaupoissa aika inhimillisiä nykyisin.

        jes, kiitos vastauksesta. Vartti sitten vaihdoin B-partsilta tulleen suutinsatsin so. kaikki polttoainesuuttimet imusarjaan ja mukana tullut common rail-kisko. Kaikkien suuttimien kelavastukset 11.7...11.9 Ohm . Ei mitään vaikutusta l. samalla tavalla vikavalo syttyy ja vilkuttelee kuin ennenkin. Tähän on nyt oikeastaan vaihdettu kaikki anturit so. lämpötila, lambdat moneen kertaan, nokka-akselin asento, kampiakselin asento, kaasulapän asento, tyhjäkäyntisäädin, alipaineanturi, (MAF/ilmamäärä ei ole tässä), imuilman lämpötila, katti, syl.kansi uusvanha uusilla venttiileillä, puola, syt.tulpat piuhoineen, polttoaine- & imuilmasuodatin.
        Mitä ei ole vaihdettu:
        EVAP-venttiili, on käytetty autoa ilman tätä ja kaasuläppäkotelon nippa tulpattuna.'
        Jarrutehostin, ap-letku tulpattuna samat virheet
        Polttoainepumppu - toimii ja antaa suht. tasaiset paineet vanhan muistikuvan mukaan.
        Nakutusanturi -ei pitäs tähän vaikuttaa mitään

        Mistä tämä nyt oireilee? En viitsinyt käyttää TOAD-ohjelmaa, mutta oireiden perusteella edelleen samat P0300 & GM mysteeritesti "Component Id $60 TID $04, fail" . Motonetin halpislukijan mukaan yrittää mennä "closed loop" tilaan, käy hetken siinä ja sitten "open loop" ja vikavalot + P0300. Piuhat lambdojen liittimiltä ECM-boxin liittimiin ainakin johtavat, ja siitä eteenpäinkin vois olettaa, että kaikki pinnit tallella kun romikselta hankittu 2. ECM antaa aivan samat vikailmoitukset.

        Mitä tästä nyt sitten jää? Imuvuoto joko kaasuläppäkotelo tai imusarja. Imusarja kanteen on kyllä hyvin tiivistetty kupariliimat ja uusi tiiviste, ja edellisenkin asennuksen jäljiltä tiivisteet avattaessa ok.
        Nyt kun tossa oli kansi auki - ja uutta tilalle - niin 1 & 2 pytty olivat mustassa noessa, 3 & 4 kirkkaat. Periaatteessa sytytyspiirit toimii, kun 1 & 4 kytketty samaan puolaan ja ajoitukseen ja samat 2 & 3, ja kipinät testattu. Nähdyn perusteella 1 & 2 saavat liikaa bensaa - tai pätkii sytytystä, mutta millä ihmeellä se nyt aukoo näiden kahden suuttimia eri tavalla kuin 3 & 4 pyttyjä, kun sytytys on esim. 1 & 4 - pyttyparin kanssa yhteinen ("hukkaava kipinä"), ja alipaineanturi kaikille pytyille tietysti yhteinen. Ja uudet suuttimet kaikki ainakin kelaresistansseiltaan tehtaan kelpuuttamissa rajoissa 11.6...12.3Ohm.
        Mysteeri edelleen ratkaisematta, mutta kai tässä täytyy vielä aukoa ja etsiä
        kaasuläppäkotelosta ja imusarjasta reikiä. Mutta eipä tuosta mitään vihellyksiä kuulu kun kone käy. Eikä kaasujen ja palavien jarrupesunesteiden suihkuttelut imusarjan ympäristöön vaikuta käyntiin mitään. Vielä tsekkaus 1 & 2, ja miksei 3 & 4 pytyn johdoista ECM:lle, tämä nyt tekemättä so. v-mäisimmät piuhojen ja liittimien tarkastukset. No näistähän olis tietysti pitänyt aloittaa, eikä randomina arvailla ja ostella osia...
        Käynnin epätasaisuudesta vois jotain arvailla, siis lähtee käymään ns. ekalla, eikä sen kummemmin ravistele, muttei aivan priimaa tyhjäkäyntiä. Korkeimmilla kierroksilla ei huomaa mitään epätahtia, mutta vikavalon kyllä sytyttää.

        Autolla nyt sinänsä mitään rahallista arvoa ole, vaikka pistäis paaliin samantien. Mutta käypi kunnian päälle, kun ei ole jo ratkennut tämä ropleema... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jes, kiitos vastauksesta. Vartti sitten vaihdoin B-partsilta tulleen suutinsatsin so. kaikki polttoainesuuttimet imusarjaan ja mukana tullut common rail-kisko. Kaikkien suuttimien kelavastukset 11.7...11.9 Ohm . Ei mitään vaikutusta l. samalla tavalla vikavalo syttyy ja vilkuttelee kuin ennenkin. Tähän on nyt oikeastaan vaihdettu kaikki anturit so. lämpötila, lambdat moneen kertaan, nokka-akselin asento, kampiakselin asento, kaasulapän asento, tyhjäkäyntisäädin, alipaineanturi, (MAF/ilmamäärä ei ole tässä), imuilman lämpötila, katti, syl.kansi uusvanha uusilla venttiileillä, puola, syt.tulpat piuhoineen, polttoaine- & imuilmasuodatin.
        Mitä ei ole vaihdettu:
        EVAP-venttiili, on käytetty autoa ilman tätä ja kaasuläppäkotelon nippa tulpattuna.'
        Jarrutehostin, ap-letku tulpattuna samat virheet
        Polttoainepumppu - toimii ja antaa suht. tasaiset paineet vanhan muistikuvan mukaan.
        Nakutusanturi -ei pitäs tähän vaikuttaa mitään

        Mistä tämä nyt oireilee? En viitsinyt käyttää TOAD-ohjelmaa, mutta oireiden perusteella edelleen samat P0300 & GM mysteeritesti "Component Id $60 TID $04, fail" . Motonetin halpislukijan mukaan yrittää mennä "closed loop" tilaan, käy hetken siinä ja sitten "open loop" ja vikavalot P0300. Piuhat lambdojen liittimiltä ECM-boxin liittimiin ainakin johtavat, ja siitä eteenpäinkin vois olettaa, että kaikki pinnit tallella kun romikselta hankittu 2. ECM antaa aivan samat vikailmoitukset.

        Mitä tästä nyt sitten jää? Imuvuoto joko kaasuläppäkotelo tai imusarja. Imusarja kanteen on kyllä hyvin tiivistetty kupariliimat ja uusi tiiviste, ja edellisenkin asennuksen jäljiltä tiivisteet avattaessa ok.
        Nyt kun tossa oli kansi auki - ja uutta tilalle - niin 1 & 2 pytty olivat mustassa noessa, 3 & 4 kirkkaat. Periaatteessa sytytyspiirit toimii, kun 1 & 4 kytketty samaan puolaan ja ajoitukseen ja samat 2 & 3, ja kipinät testattu. Nähdyn perusteella 1 & 2 saavat liikaa bensaa - tai pätkii sytytystä, mutta millä ihmeellä se nyt aukoo näiden kahden suuttimia eri tavalla kuin 3 & 4 pyttyjä, kun sytytys on esim. 1 & 4 - pyttyparin kanssa yhteinen ("hukkaava kipinä"), ja alipaineanturi kaikille pytyille tietysti yhteinen. Ja uudet suuttimet kaikki ainakin kelaresistansseiltaan tehtaan kelpuuttamissa rajoissa 11.6...12.3Ohm.
        Mysteeri edelleen ratkaisematta, mutta kai tässä täytyy vielä aukoa ja etsiä
        kaasuläppäkotelosta ja imusarjasta reikiä. Mutta eipä tuosta mitään vihellyksiä kuulu kun kone käy. Eikä kaasujen ja palavien jarrupesunesteiden suihkuttelut imusarjan ympäristöön vaikuta käyntiin mitään. Vielä tsekkaus 1 & 2, ja miksei 3 & 4 pytyn johdoista ECM:lle, tämä nyt tekemättä so. v-mäisimmät piuhojen ja liittimien tarkastukset. No näistähän olis tietysti pitänyt aloittaa, eikä randomina arvailla ja ostella osia...
        Käynnin epätasaisuudesta vois jotain arvailla, siis lähtee käymään ns. ekalla, eikä sen kummemmin ravistele, muttei aivan priimaa tyhjäkäyntiä. Korkeimmilla kierroksilla ei huomaa mitään epätahtia, mutta vikavalon kyllä sytyttää.

        Autolla nyt sinänsä mitään rahallista arvoa ole, vaikka pistäis paaliin samantien. Mutta käypi kunnian päälle, kun ei ole jo ratkennut tämä ropleema... :)

        Niin, on tohon vaihdettu sekä imuilman että moottorin lämpötila-anturit l. mysteerit, että miten se osaa annostella eri tavalla sytyksen suhteen saman impulssin perässä olevia suuttimia, ja mitkä parametrit heittää sen Open Loop -tilaan, kun alkaa lupaavasti Closed Loop - hukkaa lambdalta tulevan jännitteen 0...1V, jne. Mistä löytyy syvällisemmät vikakriteerit GM / Delphi MR-140 boxille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jes, kiitos vastauksesta. Vartti sitten vaihdoin B-partsilta tulleen suutinsatsin so. kaikki polttoainesuuttimet imusarjaan ja mukana tullut common rail-kisko. Kaikkien suuttimien kelavastukset 11.7...11.9 Ohm . Ei mitään vaikutusta l. samalla tavalla vikavalo syttyy ja vilkuttelee kuin ennenkin. Tähän on nyt oikeastaan vaihdettu kaikki anturit so. lämpötila, lambdat moneen kertaan, nokka-akselin asento, kampiakselin asento, kaasulapän asento, tyhjäkäyntisäädin, alipaineanturi, (MAF/ilmamäärä ei ole tässä), imuilman lämpötila, katti, syl.kansi uusvanha uusilla venttiileillä, puola, syt.tulpat piuhoineen, polttoaine- & imuilmasuodatin.
        Mitä ei ole vaihdettu:
        EVAP-venttiili, on käytetty autoa ilman tätä ja kaasuläppäkotelon nippa tulpattuna.'
        Jarrutehostin, ap-letku tulpattuna samat virheet
        Polttoainepumppu - toimii ja antaa suht. tasaiset paineet vanhan muistikuvan mukaan.
        Nakutusanturi -ei pitäs tähän vaikuttaa mitään

        Mistä tämä nyt oireilee? En viitsinyt käyttää TOAD-ohjelmaa, mutta oireiden perusteella edelleen samat P0300 & GM mysteeritesti "Component Id $60 TID $04, fail" . Motonetin halpislukijan mukaan yrittää mennä "closed loop" tilaan, käy hetken siinä ja sitten "open loop" ja vikavalot P0300. Piuhat lambdojen liittimiltä ECM-boxin liittimiin ainakin johtavat, ja siitä eteenpäinkin vois olettaa, että kaikki pinnit tallella kun romikselta hankittu 2. ECM antaa aivan samat vikailmoitukset.

        Mitä tästä nyt sitten jää? Imuvuoto joko kaasuläppäkotelo tai imusarja. Imusarja kanteen on kyllä hyvin tiivistetty kupariliimat ja uusi tiiviste, ja edellisenkin asennuksen jäljiltä tiivisteet avattaessa ok.
        Nyt kun tossa oli kansi auki - ja uutta tilalle - niin 1 & 2 pytty olivat mustassa noessa, 3 & 4 kirkkaat. Periaatteessa sytytyspiirit toimii, kun 1 & 4 kytketty samaan puolaan ja ajoitukseen ja samat 2 & 3, ja kipinät testattu. Nähdyn perusteella 1 & 2 saavat liikaa bensaa - tai pätkii sytytystä, mutta millä ihmeellä se nyt aukoo näiden kahden suuttimia eri tavalla kuin 3 & 4 pyttyjä, kun sytytys on esim. 1 & 4 - pyttyparin kanssa yhteinen ("hukkaava kipinä"), ja alipaineanturi kaikille pytyille tietysti yhteinen. Ja uudet suuttimet kaikki ainakin kelaresistansseiltaan tehtaan kelpuuttamissa rajoissa 11.6...12.3Ohm.
        Mysteeri edelleen ratkaisematta, mutta kai tässä täytyy vielä aukoa ja etsiä
        kaasuläppäkotelosta ja imusarjasta reikiä. Mutta eipä tuosta mitään vihellyksiä kuulu kun kone käy. Eikä kaasujen ja palavien jarrupesunesteiden suihkuttelut imusarjan ympäristöön vaikuta käyntiin mitään. Vielä tsekkaus 1 & 2, ja miksei 3 & 4 pytyn johdoista ECM:lle, tämä nyt tekemättä so. v-mäisimmät piuhojen ja liittimien tarkastukset. No näistähän olis tietysti pitänyt aloittaa, eikä randomina arvailla ja ostella osia...
        Käynnin epätasaisuudesta vois jotain arvailla, siis lähtee käymään ns. ekalla, eikä sen kummemmin ravistele, muttei aivan priimaa tyhjäkäyntiä. Korkeimmilla kierroksilla ei huomaa mitään epätahtia, mutta vikavalon kyllä sytyttää.

        Autolla nyt sinänsä mitään rahallista arvoa ole, vaikka pistäis paaliin samantien. Mutta käypi kunnian päälle, kun ei ole jo ratkennut tämä ropleema... :)

        Ookei, eli olet tehnyt oikeastaan "kaiken" mahdollisen. Minä kun nykimistä omastani selvitin, en sentäänkantta irrottanut, muuten tuo touhu kuulostaa aika tutulta.

        Jokin niissä kahdessa sylinterissä on erilailla, kuin muissa. Joko mekaanisesti tai sitten jostakin syystä, suuttimien ohjauksessa.

        Saisiko suuttimien ohjauksen erot selville niin, että ottaa suutintukin irti autosta, laittaa suuttimiin läpinäkyvät pullot, starttaa autoa hetken ja vertaa, onko pulloihin tullut sama määrä bensaa. Jos määrä on eri, on vika suuttimien ohjauksessa, jos määrä on sama, on vika mekaaninen, eli sylinterikohtainen ilmavuoto tai jokin yhtä merkillinen...

        Onkohan puristuspaineet ihan ookoo noissa pytyissä, en jaksa kahlata tekstiäsi tuolta ylhäältä, mutta todennäköisesti olet nekin mitannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ookei, eli olet tehnyt oikeastaan "kaiken" mahdollisen. Minä kun nykimistä omastani selvitin, en sentäänkantta irrottanut, muuten tuo touhu kuulostaa aika tutulta.

        Jokin niissä kahdessa sylinterissä on erilailla, kuin muissa. Joko mekaanisesti tai sitten jostakin syystä, suuttimien ohjauksessa.

        Saisiko suuttimien ohjauksen erot selville niin, että ottaa suutintukin irti autosta, laittaa suuttimiin läpinäkyvät pullot, starttaa autoa hetken ja vertaa, onko pulloihin tullut sama määrä bensaa. Jos määrä on eri, on vika suuttimien ohjauksessa, jos määrä on sama, on vika mekaaninen, eli sylinterikohtainen ilmavuoto tai jokin yhtä merkillinen...

        Onkohan puristuspaineet ihan ookoo noissa pytyissä, en jaksa kahlata tekstiäsi tuolta ylhäältä, mutta todennäköisesti olet nekin mitannut.

        juu, kyllä tuo suutintukki oli irti ja suuttimien päät läpinäkyvissä muovipulloissa. Tosin tarkkuus oli vähän sitä sun tätä, ettei siitä mitään muuta voinut todeta kuin että kaikista tulee p.ainetta. Tässä pitäs olla käytössä vaaka gramman osila, nyt silmämäärin. Puristuspaineet on mitattu edellisellä kannella n. 13bar joka pytty. Tuskin eroja tällä tuoreemmalla kannellakaan, kun oireet ja vikailmoitukset ennalllaan. Homma jatkuu, mutta väliin pitää tehdä jotain hyödyllistäkin mm. talon maalausta...


    • Anonyymi

      Tietysti tuota liitin - liitin vastusmittausta ja liittimien putsausta pitäs tehdä heti aluksi, eikä vasta sitten kun repullinen antureita vaihdettu. Tässäkin tod.näk. lopulta paljastuu jonkun piuhan nirhaantuminen tai löysä liitin jossain... vahvoina ehdokkaina suutinpiuhat ja 1. lambdan liittimet-johdotukset.

      • Anonyymi

        nonni, voihan p..le, Elikkä Daewoo/Chevrolet Nubira T18SED (X18XE Ooppelin masiinalla) vikavalo sammui, mutta miten? Vielä tuli B-Partsilta suuttimet ja commonrail - kisko - Ei mitään vaikutusta virheilmoituksiin ja palamaton bensa löyhkäs niinkuin ennenkin. Sitten äärimmäisen järkkyneessä mielentilassa päätin vielä ostaa 2nd ...3 rd hand puolan piuhoineen ao. kotteroon, mitkä tulikin sitten hienosti Tampereelta parissa päivässä. Uusvanha puola kiinni - Ei vilkuttelua MIL-lamppuun, ja vikavalon kun nollas lukijalla, niin ei ole syttynyt uudelleen vaikka kärryllä ajettu muutama kilometri.
        No puolan ja tulpanjohdot tohon vaihdoin heti 1. kansirempan jälkeen -siis nimeltämainitsemattoman varaosakaupan UUDET tuotteet - heti tämän miljoonarivisen narinan alussa. Kun se ei tällä vaihdolla tullut kuntoon, osien vaihtoketju karkas käsistä, ja autossa on nyt uutta osaa niin maan perusteellisesti. Kansiremppakin tehty 2 kertaan, ja uudet venttiilitkin tässä 2. kannessa. Joku saa tästä halvalla hyvän auton itselleen, ja toimivia varaosia tulee auto täyteen.
        Siis yhteenveto; vika oli puolassa (pienellä P:llä), ja/tai mahdollisesti tulpanjohdoissa. Ei tullut kuntoon varaosaliikkeen UUSILLA tälle autolle myydyillä osilla, vaan tamperelaisen autopurkaamon 30-kympin puola-piuhasatsilla. Hyvä Tampere, hyihyi varaosakauppa!


    • Anonyymi

      No joo, näis "nykyautoissa" on ns. hukkaava kipinä l. nopeasti laskien sytytystulpille menville johdoille onkin vain 4 vaihtoehtoa, 1 puolan puolikas (2 johtoa samassa vaiheesssa) hoitaa 2 sylinteriä yhtäaikaa. Puolassa ensiökäämissä n. 1...2Ohm, toisio 4,6...4,9kOhm l. puolissa ei ollut mitään vikaa, eikä kyllä muissakaan osissa (no kannentiivistehän tuosta oli palanut ja katalysaattori jo aiemmin). Siis viimeisin vika P0300 on yksinkertaisesti tulpanjohtojen väärä järjestys so. 2 pyttyä oikein 2 väärin. Käy se näköjään näinkin, jopa suht hyvää tyhjäkäyntiä, mutta raakana menee bensat kattiin ja haju sen mukainen. Miksei tätä älynnyt aikaisemmin? Yksikertaisuudessaan yksinkertaisin vika, mitä bensakoneella voi olla. t Dieselkuski

    • Anonyymi

      ja otetaas takaisin tuo varaosakaupan mollaamistrolli. Varaosakaupan puola on tsekkattu ja käämeissä normivastukset ja käämit ehjiä l. ok. Tässä ns. "oma vika" kotitarveasentajalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe