oletko koskaan miettinyt tai joutunut tilanteeseen jossa kyseenalaistetaan oletko toivottu lapsi. tässä iässä (50 )se voi olla kysymys. silloin ei ehkäisy ollut näin hyvää .
minua ei olisi jos ehkäisy olisi toiminut. mitenkä teillä
toivottu lapsi
40
1537
Vastaukset
- n52
ollut toivottu ja se tuotiin myös ilmi.
- Pirre*
pahnan pohjimmainen, vai ensimmäinen?
- n52
Pirre* kirjoitti:
pahnan pohjimmainen, vai ensimmäinen?
keskimmäinen.
Sanovat niiden olevan suvun mustia lampaita...=)
Kuulema aina erillaisia jotka eivät suostu hukkumaan massaan? - Pirre*
n52 kirjoitti:
keskimmäinen.
Kuulema aina erillaisia jotka eivät suostu hukkumaan massaan?oli neljä keskimmäistä ja en tunnusta vanhimpana hukuttaneeni heitä *ymmärsin tahallani väärin*.
Minä olen siis vanhin pesueestamme ja sain kuulla pettymyksen huokailuja koska en ollut poika:), en ymmärrä mitä ihmeellistä noissa munakkaissa sitten olisi ollut...
Tiedänhän minä sen vanhan ajattelumallin, että aina odotettiin vanhimmasta lapsesta poikaa, mie yritin kovasti sitten olla ainakin poikamainen..:) n52 kirjoitti:
keskimmäinen.
Kuulema aina erillaisia jotka eivät suostu hukkumaan massaan?se onkin.Omien lasten kanssa on aivan sama ilmiö.Keskimmäinen on kyllä aivan eri maata kuin siskonsa.
Silti varsinkin nykyisin olen hänen valintoihinsa tyytyväinen.
Ei ainakaan tuhlaa nykyisellä asenteella luonnonvarojamme,eikä ole materialistinen muun kuin soittimien ja musiikin määrän ja laadun suhteen.- n52
Pirre* kirjoitti:
oli neljä keskimmäistä ja en tunnusta vanhimpana hukuttaneeni heitä *ymmärsin tahallani väärin*.
Minä olen siis vanhin pesueestamme ja sain kuulla pettymyksen huokailuja koska en ollut poika:), en ymmärrä mitä ihmeellistä noissa munakkaissa sitten olisi ollut...
Tiedänhän minä sen vanhan ajattelumallin, että aina odotettiin vanhimmasta lapsesta poikaa, mie yritin kovasti sitten olla ainakin poikamainen..:)olet muuta kuin sinulta odotetaan on kova paikka lapselle.
Minulta kerran yksi ihminen yritti väkisin saada vastausta.
Sinä et voi rakastaa lapsiasi yhtä paljon jokaista?
Kysyin häneltä onko rakkaus joku kakku josta jokainen saa sen oikean kokoisen palasen?
Minä itse rakastan yhtä hiljaista itsepäistä!
Minä rakastan yhtä päätöntä koheltajaa.
Minä rakastan yhtä komeaa vaatimatonta.
Minä rakastan yhtä haurasta naivia.
Minä olen valmis kuolemaan koska tahansa lasteni puolesta ehkä siksi kun minulle ei kukaan sanonnut.
Minä rakastan. - n52
emw34 kirjoitti:
se onkin.Omien lasten kanssa on aivan sama ilmiö.Keskimmäinen on kyllä aivan eri maata kuin siskonsa.
Silti varsinkin nykyisin olen hänen valintoihinsa tyytyväinen.
Ei ainakaan tuhlaa nykyisellä asenteella luonnonvarojamme,eikä ole materialistinen muun kuin soittimien ja musiikin määrän ja laadun suhteen.että keskimmäinen lapsi on onnettomin joukosta,mutta kokee kuulema onnentunteen vahvimmin.
- taikanainen
n52 kirjoitti:
olet muuta kuin sinulta odotetaan on kova paikka lapselle.
Minulta kerran yksi ihminen yritti väkisin saada vastausta.
Sinä et voi rakastaa lapsiasi yhtä paljon jokaista?
Kysyin häneltä onko rakkaus joku kakku josta jokainen saa sen oikean kokoisen palasen?
Minä itse rakastan yhtä hiljaista itsepäistä!
Minä rakastan yhtä päätöntä koheltajaa.
Minä rakastan yhtä komeaa vaatimatonta.
Minä rakastan yhtä haurasta naivia.
Minä olen valmis kuolemaan koska tahansa lasteni puolesta ehkä siksi kun minulle ei kukaan sanonnut.
Minä rakastan.yhden lapsen isä ja kahdeksan lapsen isä juttelivat.
yhden lapsen isä kysyi, miten voit jakaa rakkautesi kaikkien lasten kesken.Kahdeksan lapsen isä vastasi, ei rakkaus ole jako- vaan kertolaskua. - niin minäkin
tuntuu tosi pahalta tajuta, että on tullut tähän maailmaan ei toivottuna. nyt kun vanhukset ovat haudanpartaalla (isä jo kuollut) ei voi kuin olla ja hyväksyä, koska tää asia selvis mulle liian myöhään. tosin olen sen nahoissani kokenut aina, tyhmä kun olen . otin sen asiakseni vasta nyt. eli . olutta ja menyttä . hyväksy se. en halua pilata nykyistä elämääni sillä.
- n52
taikanainen kirjoitti:
yhden lapsen isä ja kahdeksan lapsen isä juttelivat.
yhden lapsen isä kysyi, miten voit jakaa rakkautesi kaikkien lasten kesken.Kahdeksan lapsen isä vastasi, ei rakkaus ole jako- vaan kertolaskua.muuten tyhmistä typerin kysymys se,että rakkaus olisi joku joka loppuisi kun sitä antaa.
Eivätkö ihmiset ymmärrä sanaa suuri sydän?
Täällä liikkuu paljon ilman kosketusta jääneitä.
Rakkaus on se mikä jaksaa. - n52
niin minäkin kirjoitti:
tuntuu tosi pahalta tajuta, että on tullut tähän maailmaan ei toivottuna. nyt kun vanhukset ovat haudanpartaalla (isä jo kuollut) ei voi kuin olla ja hyväksyä, koska tää asia selvis mulle liian myöhään. tosin olen sen nahoissani kokenut aina, tyhmä kun olen . otin sen asiakseni vasta nyt. eli . olutta ja menyttä . hyväksy se. en halua pilata nykyistä elämääni sillä.
olevansa ei haluttu ei kuitenkaa tee meistä loppuunkäytettyjä.
Minä sanoin ääneen asian 6vuotta sitten ja minulla on tällä hetkellä hyvä olla koska en enää kerjää sitä mitä ei ole olemassa.
Toivon voimia elämääsi.
olin ainakin kuopus perheessämme.
Siitä voi tietysti vetää kahdenlaisen johtopääätöksen.Joko olin se viimeinen kiusaus tai sitten vain totesivat,että tuli täysosuma.
Itselleni olen uskotellut,että tämä jälkimmäinen on se todennäköisempi vaihtoehto.
Vakavasti puhuen,kyllä nuorimmaisena pesueesta saa loistavat puitteet kehittyä lellityksi vekaraksi.Olen saanut kyllä omilta vanhemmilta ja sisaruksilta hyvää huolenpitoa ja lapsuus oli erittäin onnellista aikaa.
Eikä oikeastaan ole vieläkään mitään valittamisen aihetta entiseen eikä nykyiseen perhe-elämään.
Taloudellista kultalusikkaa en syntymässäni saanut,mutta henkisen kultaisen lusikan uskon kyllä saaneeni,niinkuin muutkin kolme isoveljeä sekä siskoni.- Pirre*
sinussa tyytyväisyytenä ja onnellisuutena, onnenmykry :).
Tosi on että sitä nuorinta omaa pesämunaa tuli lelliteltyä, mutta ei hän siitä pilalle mennyt, päivastoin, on tänään kiltti ja rauhallinen nuori nainen.
- joskus
Olen vajaa viisikymppinen. Minulla on reilu viisikymppinen veli. Äitini sanoi jo aikoinaan, että meidät on "tehty". Eli käytti tuota nykytermiä.Yleisesti viisikymmenluvulla lapset taisivat vaan tulla luonnon "lahjana" ei niinkään suunniteltuna.
- taikanainen
vain tulin :))
luultavasti ei niin toivottuna, vaan lahkolaisperheen vauvana luonnostaan asiaan kuuluvana...
En ole koskaan aiemmin edes ajatellut tuota asiaa, kaikkea täällä tuleekin pohtineeksi...ihania uusia näkökulmia.- Pirre*
teitä tuli, kysyn siksi vaan kun sanoit olevasi lahkolaisperheestä? Anteeksi jos olen tunkeileva.
- taikanainen
Pirre* kirjoitti:
teitä tuli, kysyn siksi vaan kun sanoit olevasi lahkolaisperheestä? Anteeksi jos olen tunkeileva.
ihan kiva kun joku juttelee :)
On meitä toistakymmentä,itse sieltä vanhimmasta päästä. Aina sai pitää huolta pienemmistä ja töitä oppi tekemään, siitä kiitollinen mieli, vaikkei ne muut "opit" jääneetkään perimään... taikanainen kirjoitti:
ihan kiva kun joku juttelee :)
On meitä toistakymmentä,itse sieltä vanhimmasta päästä. Aina sai pitää huolta pienemmistä ja töitä oppi tekemään, siitä kiitollinen mieli, vaikkei ne muut "opit" jääneetkään perimään...Taikku, sinun ei tarvitse tähän vastata, mutta haluaisin kysyä, olet siis eronnut lahkosta? Toivottavasti perheesi pitää sinuun siitä huolimatta yhteyttä.
- taikanainen
Mariet kirjoitti:
Taikku, sinun ei tarvitse tähän vastata, mutta haluaisin kysyä, olet siis eronnut lahkosta? Toivottavasti perheesi pitää sinuun siitä huolimatta yhteyttä.
kauan,erosin murrosikäisenä lahkosta. Silloin oli rankkaa. Meni vuosia niin ettei yhteydenpitoa ollut, mutta aikuistuneena "hyvänpäiväntuttavuus" on ollut voimassa.
Yhteistä kieltä ei ehkä löydy koskaan, mutta ei se kummemmin rassaakaan enää.
Kun asioihin saa etäisyyttä, ne näkee toisin ja ymmärtää myöskin "toisinajattelevia". taikanainen kirjoitti:
kauan,erosin murrosikäisenä lahkosta. Silloin oli rankkaa. Meni vuosia niin ettei yhteydenpitoa ollut, mutta aikuistuneena "hyvänpäiväntuttavuus" on ollut voimassa.
Yhteistä kieltä ei ehkä löydy koskaan, mutta ei se kummemmin rassaakaan enää.
Kun asioihin saa etäisyyttä, ne näkee toisin ja ymmärtää myöskin "toisinajattelevia".Ei sun olis tarvinnu vastata. Mutta olen huomannut että rohkenet puhua asioista, siksi kysäisin.
Omat vanhempani olivat luterilaisuskovaisia, mutta meistä neljästä lapsesta vain yksi "seurasi" tuota uskontoa, on seurakuntatyössä. Vanhempani tyytyivät kyllä siihen. Minäkin protestoin murrosiässä vähän noita uskonasioita, mutta nykyään käyn jopa joskus kirkossa.
- kuopus
ja se tehtiin selväksi jo heti kun mulla oli ymmärrystä tarpeeksi. Naapurissa asuvan kaverini äitiä pidin turvallisena emona, olin siellä erittäin usein kun kotona oli aina paha olo.
- hennaliisa1
koko asiaa, mut en ainakaa laiminlyöty missää tapaukses, niiko ei meije sisarukset oltu kukkaa.
Sillo panskan aattelin monta kertaa, et meije äiti on paras äiti ko hänen ol joskus tapan päivitellä jottai ihmistä joka ei näyttänt välittävä penskoistaa, et "petokii pittää huolta pennuistaa."
Ite en kerent nuoren lapsii erikoisemmi toivomaakaa ko ne tulliit vaa. Kaik ovat olleet kuitekii tervetulleita. - tulin vaan
meitä on kuusi lasta 3 3 nuorimmainen on minua 12v. nuorempi. eli iltatähti. olen keskeltä sarjaa. olemme keskustelleet vanhempiemme kanssa (isä kuollut) heidän menneisyydestään ja sieltä tuli ajatus , etä olen siemensyöksy. äitini halut olivat kaksi lasa . tyttö ja poika. miksi me muut tulimme?
- entä jos
hennaliisa1 kirjoitti:
koko asiaa, mut en ainakaa laiminlyöty missää tapaukses, niiko ei meije sisarukset oltu kukkaa.
Sillo panskan aattelin monta kertaa, et meije äiti on paras äiti ko hänen ol joskus tapan päivitellä jottai ihmistä joka ei näyttänt välittävä penskoistaa, et "petokii pittää huolta pennuistaa."
Ite en kerent nuoren lapsii erikoisemmi toivomaakaa ko ne tulliit vaa. Kaik ovat olleet kuitekii tervetulleita.jos vanhemmillasi olisi ollut samat lähtökohdat kuin nykyisillä nuorilla , mitenkä olisi toimineet, jos ei ajatella uskontoa eikä muitakaan näkemyksiä.
- Vessasta alas vedetty
Hylättiin ja heitettiin lastenkotiin ja sieltä ankaraan kasvatuskotiin.
Ei ole lapsen vika jos vanhemmat ovat huonot vanhemmat.
Omia vanhempiani en pysty, enkä edes halua kunnioittaa!
Molemmat ovat jo haudassa.
MUTTA OMA LAPSENI ON: TOIVOTTU, HALUTTU,RAKASTETTU JA KUNNIOITETTU!
Lähtökohdat aivan erilaiset ja sen huomaa
elämässä menestymisessä.
Minut kasvatettiin kiltiksi, tottelevaiseksi ja nöyräksi eli luuseriksi!
Mutta ainokaiseni pärjää elämässä huomattavasti paremmin sillä en nitistänyt häntä ankaralla kasvatuksella, vaan kasvatin hänet rakkaudella: luottamaan itseensä ja käyttämään aivojansa eli menestymään tässä nykymaailmassa!!!! - hennaliisa1
entä jos kirjoitti:
jos vanhemmillasi olisi ollut samat lähtökohdat kuin nykyisillä nuorilla , mitenkä olisi toimineet, jos ei ajatella uskontoa eikä muitakaan näkemyksiä.
mut vissii meije äitikii ois käynt töis ja vient meijet päivähoitoo - niiko nykyää tehhää ja niiko miekii tein.
Vai mitä sie tarkotat?
Sitä mie en kyl usko, et meije äiti ois abortin teht, vaik meitä ois tult kymmene.
Varmaha ei voi olla,mut tuntooha sitä jollakii taval läheiset ihmiseesä - vai tuntooks?
- ossipessi
Näin ainakin väittävät, tiedä uskoako vai ei.
Olen keskimmäinen ja tuntuu, että täydellisti väliinpudonnut,
En tiedä onko vaan mielikuvituksen tulos, että näin ajattelen.
Mutta haitanneeko tuo mitään;)))- näin on
ei se haittaakkaan jos mikään ei erota sinua sisaristasi. mutta kun jokin asia erottaa , ajatus syntyy, että olenko toivottu. näin minulle kävi,.
- ossipessi
näin on kirjoitti:
ei se haittaakkaan jos mikään ei erota sinua sisaristasi. mutta kun jokin asia erottaa , ajatus syntyy, että olenko toivottu. näin minulle kävi,.
Tai ei minua mikään ole erottanut sisaruksistani paitsi kuolema.
Taisitkin tarkoittaa alla olevaa tai vastaavaa.
Se, että vanhempani ovat erilailla käyttäytyneet, meitä sisaruksia (4) kohtaan aiheuttanee myös minulla sen riittämättömyyden tunteen. Joskus jopa hieman vihaisenkin ajatuksen siitä, että toisia sisaruksista on kohdeltu mielestäni paremmin, hyväksyvämmin, lempeämmin jne.
Tästä olen jutellut vanhimman sisareni(nyt jo edesmenneen) kanssa ja hän kyllä väittää itse olleen se, jota on eniten hyljeksitty perheessä.
Eli mene ja tiedä mikä on totta ja mikä mielikuvitusta?
Turha sitä enää on ajatella, paitsi tietysti voi miettiä mitä se on vaikuttanut omaan käyttäytymiseen, ja omiin tunteisiin, joita minulla vaikuttaa olevan liian yksipuolisesti:)))
- Suurinosa
Harvat medätkin tehneistä on voinut muuta kuin
antaa percettä äijän niin vaatiessa. Joten kummallinen ajatus, kuka kersoja silloin oli
toivomassa.?????????- Pirre*
ne ensimmäiset kuitenkin, mutta sitä en jaksa minäkään, naisena ja kolme lasta tehneenä, uskoa että ainakaan se kymmenes, olisi nyt niin kamalasti toivottu ollut.
Lisäksi niissä oloissa missä silloin meidänkin lapsuudessamme useimmassa kodissa elettiin, oli vain kantovesi ja ynms mukavuudet.
- merliNelli
tainnut olla...siitä huolimatta olin pienenä lapsena rakastettu.Tosin myöhemmin riitoja ja syyttelyjä, siihen sitten minutkin vedettiin mukaan.
Olin se jonka takia avioliitto solmittiin..Murrosiässä tunsin jonkinlaista syyllisyyttäkin olemassaolostani mutta selvisin jotenkuten, taisi olla ensimmäisiä isompia kolhuja elämäntaipaleellani.- taikanainen
siis riitelivätkö vanhempasi liitostaan, ja tunsit olevasi syyllinen siihen että "joutuivat" solmimaan liittonsa?
- merliNelli
taikanainen kirjoitti:
siis riitelivätkö vanhempasi liitostaan, ja tunsit olevasi syyllinen siihen että "joutuivat" solmimaan liittonsa?
tuota lasta olisi"...sellaisina hetkinä sitä tunsi itsensä avuttomaksi ja äärettömän surulliseksi.
Pahaltahan se tuntui, kun ajatteli miten vanhemmat olisivat olleet kumpikin tahoillaan onnellisia ilman syntymääni.
Jostain vain kumpusi se ymmärrys etten sittenkään ollut syyllinen vaan tavallaan ase toisten sodassa.
Se on mennyttä ja olen antanut anteeksi niin paljon kuin pystyin.
- esikoinen olen
Hääyön jälkimaininkeja olen. :)
Isälle olen toivottu, mutta Äidilleni en ole kelvannut koskaan.
Koko elämäni olen ollut se mustalammas Äidilleni. Syy ei ole koskaan selvinnyt.
Meitä on 2 tyttöä ja 2 poikaa.- Pirre*
kysyä syytä äitisi käytökseen, onko hän elossa vielä?
- esikoinen
Pirre* kirjoitti:
kysyä syytä äitisi käytökseen, onko hän elossa vielä?
keskustella Äitini kanssa, mutta hän on sellainen henkilö (ehkä tunnevammainen?) jonka kanssa ei voi olla kuin samaa mieltä. Tosi vaikea luonne hänellä.
Olen jo sinut asian kanssa ja antanut anteeksi. Vaikka kyllä asia nousee joskus mieleen ja on käytävä itsensä kanssa läpi uudelleen.
Onhan se ollut kova paikka...onneksi ymmärrys on kasvanut ja voi elää tätä päivää tuntematta syyllisyyttä asiasta jota ei voi muuttaa.
- T.R.maalari.N
olen ennakoitu vahinko...
sarjan viimeinen, ei toivottu eikä torjuttu...
Siis en usko, että tulooni on liittynyt minkään sortin dramatiikkaa. Olen tyttösarjan viimeinen.
Luulen, että minusta toivottiin poikaa.
Sain muusta sisarussarjasta poikkeavan kasvatuksen. Äitini oli vakavasti sairas minun ollessani leikki-ikäinen.
Olin siis pitkälti isän tyttö tai eristetyssä ympäristössä omissa oloissani.
Joskus aikaisemmin sanoin olevani sellainen tynnyrissä kasvanut... eikä se oikeasti poikkea kovinkaan paljoa totuudesta. - plunger
Minun elämä on ollut vaikea, se on ollut lohtu, että olen ollut toivottu. Ensimmäinen yritys päättyi kesken, mutta en ole varma oliko se edes aivan ensimmäinen varmasti vai oliko jo ennen sitä ollut alkanut odotus.
Minun jälkeen oli tarkoitus saada ainakin yksi lapsi vielä. Tuli komplikaatiot, ei tullut toista, meni myös äiti.
Minulla on muistona isän todistus että minä olin hyvin toivottu ja odotettu lapsi. - Ansku
ja meistä jokainen on tuntenut olevansa rakastettu ja toivottu.
Vanhemmat ja sisarukset ovat rakastaneet.
Oli elämää suurempi juttu olla veljen siunaustilaisuudessa, tuntui kuin sisin olisi riistetty irti kun näki hänen nimensä arkussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu312735- 1322445
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti142031Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151843- 161356
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731317- 1061294
- 93997
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks144975Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon20923