Kela taksi ?

Anonyymi

Olen kuullut, että vanhus/vammainen voi saada Kela-kyydin saattajan kanssa esim. vierailulle toiselle paikkakunnalle. Pitääkö se paikkansa ? Jonkinlainen omavastuu kai täytyy maksaa kuitenkin. En saa selvää Kelan sivuilta.

2

928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vanhuksen tai vammaisen Kela-kyytien kyseessäollessa kannattaa olla yhteydessä kunnan/kaupungin kotisairaanhoitoon ensin.

Nämä "Kelataksikortit"/Kela-kyydit ovat aivan peffasta. Kelassa harva tietää mistään mitään, etenkään just näistä kelakorvattujen kyytien myöntämisperusteista.

Ystäväni on pysyvästi monivammautunut, pyörätuolissa jne jne, mutta silti saa riidellä joka ikinen kerta kun joutuu käymään lääkärissä, labroissa tai kuntoa ylläpitävissä hoidoissa, saako hän käyttää Kela-taksia menomatkalla. Hänellähän ei ole vielä siinä vaiheessa hoitavan tahon allekirjoittamaa läpyskää. Sama juttu joka ikinen kerta. Ei kelpaa Kela-kyydin perusteeksi kelataksin puhelin-tilauskeskukselle. Pitäisi olla jo menomatkallekin lääkärin tekemä paperi. Hankalaa kun ei ole vielä ehtinyt käydä siellä lääkärissä.

Monet kunnat/kaupungit myöntävät taksi-kortin vammaisille jotka eivät julkisia pysty käyttämään. Kortilla voi ajaa xx-määrän/ kk matkoja.
      Korttia ei saa kevyin perustein,, ystäväni on monisairas hän sai taksikortin 4 vuoden taistelun jälkeen, muuten olisi joutunut muuttamaan hoitokotiin.
      Tämä kaupungin taksikortti on tarkoitettu kaupassa ja asioilla käytiin.
      Tätä taksikorttia ...EI SAA käyttää ... sairauden hoidossa. Hän ei siis voi mennä fysiatrille, ei terveyskeskukseen, ei labraan eikä sairaalaan kaupungin taksikortilla.
      Jos menisi, se olisi taksikortin väärinkäyttöä, taksinkäyttöoikeus otettaisiin pois.

• Anonyymi

Kela-taksi pitää tilata aluellisesta tilausnumerosta ja sitä voi käyttää mm. lääkäri- tai muita välttämättömiä terveydenhoitokäyntejä varten JOS et pysty matkustamaan julkisilla tai jos lääkäri katsoo taksimatkan välttämättömäksi. Omavastuu on 25€ per suunta, eli sen joudut enimmillään itse maksamaan. Vuosikatto on 300€ - kun se täyttyy, et joudu maksamaan edes omavastuuosuutta.

Taksikortti on taas tarkoitettu vapaa-ajan matkoja varten, sitä ei voi käyttää lääkärikäynteihin ym.

Myös saattajan matka korvataan, jos saattaja on asiakkaalle välttämätön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      96
      8549
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      45
      4210
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1936
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      37
      1478
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1450
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1189
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1160
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      877
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      852
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      827
    Aihe