Kela taksi ?

Anonyymi

Olen kuullut, että vanhus/vammainen voi saada Kela-kyydin saattajan kanssa esim. vierailulle toiselle paikkakunnalle. Pitääkö se paikkansa ? Jonkinlainen omavastuu kai täytyy maksaa kuitenkin. En saa selvää Kelan sivuilta.

2

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanhuksen tai vammaisen Kela-kyytien kyseessäollessa kannattaa olla yhteydessä kunnan/kaupungin kotisairaanhoitoon ensin.

      Nämä "Kelataksikortit"/Kela-kyydit ovat aivan peffasta. Kelassa harva tietää mistään mitään, etenkään just näistä kelakorvattujen kyytien myöntämisperusteista.

      Ystäväni on pysyvästi monivammautunut, pyörätuolissa jne jne, mutta silti saa riidellä joka ikinen kerta kun joutuu käymään lääkärissä, labroissa tai kuntoa ylläpitävissä hoidoissa, saako hän käyttää Kela-taksia menomatkalla. Hänellähän ei ole vielä siinä vaiheessa hoitavan tahon allekirjoittamaa läpyskää. Sama juttu joka ikinen kerta. Ei kelpaa Kela-kyydin perusteeksi kelataksin puhelin-tilauskeskukselle. Pitäisi olla jo menomatkallekin lääkärin tekemä paperi. Hankalaa kun ei ole vielä ehtinyt käydä siellä lääkärissä.

      Monet kunnat/kaupungit myöntävät taksi-kortin vammaisille jotka eivät julkisia pysty käyttämään. Kortilla voi ajaa xx-määrän/ kk matkoja.
      Korttia ei saa kevyin perustein,, ystäväni on monisairas hän sai taksikortin 4 vuoden taistelun jälkeen, muuten olisi joutunut muuttamaan hoitokotiin.
      Tämä kaupungin taksikortti on tarkoitettu kaupassa ja asioilla käytiin.
      Tätä taksikorttia ...EI SAA käyttää ... sairauden hoidossa. Hän ei siis voi mennä fysiatrille, ei terveyskeskukseen, ei labraan eikä sairaalaan kaupungin taksikortilla.
      Jos menisi, se olisi taksikortin väärinkäyttöä, taksinkäyttöoikeus otettaisiin pois.

    • Anonyymi

      Kela-taksi pitää tilata aluellisesta tilausnumerosta ja sitä voi käyttää mm. lääkäri- tai muita välttämättömiä terveydenhoitokäyntejä varten JOS et pysty matkustamaan julkisilla tai jos lääkäri katsoo taksimatkan välttämättömäksi. Omavastuu on 25€ per suunta, eli sen joudut enimmillään itse maksamaan. Vuosikatto on 300€ - kun se täyttyy, et joudu maksamaan edes omavastuuosuutta.

      Taksikortti on taas tarkoitettu vapaa-ajan matkoja varten, sitä ei voi käyttää lääkärikäynteihin ym.

      Myös saattajan matka korvataan, jos saattaja on asiakkaalle välttämätön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1948
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1611
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1286
    4. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      108
      1184
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1025
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      827
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      781
    Aihe