Suomen kieli

Katsoin juuri Tv ykkösen ihanan luonto-ohjelman Suomen metsistä. Mieli ja sielu lepäsivät kauniiden maisemien ja rauhan kuvauksissa.
Ja aloin nauttia myös suomen kielen kauneudesta.
Kamera kävi Oulangassa, Kiutakönkäällä. Voiko sointuvampia sanoja olla!
Jo sana "suomalainen" sointuu korvaan.
Kiutaköngäs on 14 m korkuinen putous, jota ei ole valjastettu sähkön tuottamiseen. Vielä on maassamme vapaitakin koskia ja koskematonta luontoa.

Suomen kansalliseläin on karhu. Entisajan ihmiset uskoivat meidän olevan karhun kanssa samaa sukua, ja siitä johtuu, että karhun lihaa ei syöty.
Karhulla on ohjelman mukaan samantapainen luuranko kuin ihmisellä, karhu on sekä lihan että kasvisten syöjä, ja silläkin voi olla hammasmätää!.
Kuvissa kulki suuri ja mahtava karhu paksussa turkissaan. En nyt ihan tuntenut sukulaisuutta, mutta ylpeä olen siitä, että karhu yhä elää luonnonvaraisena metsissämme.

Tällainen romanttinen hetki sateisen päivän päätteeksi. Terminen syksy on ovella.
Leppoisaa iltaa kaikille.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoitatko Petteri Saarion luonto-ohjelmia, Makriina ? Katselen niitä aina hartaudella.
      Petteri Saarion rakkaus luontoon on yhtä poikkeuksellista ja vahvaa kuin Pentti Linkolan oli. Paitsi, että Petteri puhuu luonnon tilasta surullisena ja hiljaa, ei tuskaisesti ja vimmaisesti, meitä tilille vaatien kuten Pentti LInkola teki.

      Dokumentit ovat hänen käsialaansa: käsikirjoitus, ohjaus, kuvaus ja koko perhe on mukana tuotannossa.
      Saario siteeraa usein kirjailijoita ja runoilijoita , mutta ottaa haastateltavakseen "tavallisia" ihmisiä, arjen sankareita, ikäänkuin muistuttamaan siitä, että meillä on mahdollisuus elää myös toisin: vähän kuluttaen, luontoa varjellen, sopusoinnussa sen kanssa.
      Nyt kun en juuri luontoon pääse, nämä sarjat ovat korvanneet puuttuvia luontoelämyksiä...

      • Anonyymi

        Selostusääni on kuin luotu luonto-ohjelmaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Selostusääni on kuin luotu luonto-ohjelmaan.

        Aivan. Sekin rauhoittaa...


    • Kyllä, samasta ohjelmasta puhumme. Niiden dokkareiden mukana pääsee luontoon ja ymmärtää sen rauhan. Kuten joku sanoikin, niin 10 min. metsässä jo alentaa verenpainetta ja rauhoittaa hermoja sellaisellakin, joka ei ole metsässä oloon tottunut.
      Sielu lepää jo kotisoffalaisellakin.

    • Näiden Saarion luonto-ohjelmien musiikkikin on meditatiivista, kuin hengitystä luonnon rytmiin. Nykyinen dronekuvaus antaa uusia perspektiivejä, kameratekniikka ei kuitenkaan riitä, pitää olla kunnioitus ja rakkaus kuvattavaan. Pienikin lopullinen viimeistelty ja hiottu tuotos vaatii valtavasti materiaalia ja editointia.

      Suomen soinnillinen, paljon vokaaleja ja pehmeitä konsonantteja sisältävä kieli on parhaimmillaan jo itsessään kuin musiikkia. Kaunissointiset sanat vastaavat kauniita asioita, kauniit luontosanat ovat myös suosittuja etunimiä. Katson elokuista uusmaalaista maisemaa aamun valossa: aurinko kultaa tuleentuneet viljavainiot. Katson merelle, aavalla kiimmeltää, tuuli tuo maininkeja ulapalta, kaislikko kuiskailee ja kahisee.

      Köngäs on arvoisensa sana, jylhä ja mahtava, suvanto taas lepoa ja rauhaa. Heinä, kielo, lumme - aivan nimensä näköisiä, kuten kataja ja honka. Synnyinmaan laulussa on hauska riimipari pilven väikky ja lähteen läikky, vanha runokieli näitä viljeli. Sarkian runossa sanotaan :
      Veet syvät päilyvät ikävää, puut häilyvät yllä syväin vetten.
      Kielen ei tarvitse olla näin maalailevaa ollakseen esteellistä ja ilmaisuvoimaista, aika on vaikuttanut runonkin kieleen.

      Suomalaisissa kansanlauluissa ilmenee usein luonnon ja ihmismielen vuorovaikutus. Taivas on sininen ja valkoinen , ja tähtösiä täynnä. Niin on nuori sydämeni ajatuksia täynnä. Pandemia tutustutti ja lähensi monia vieraantuneita luontoon, kansallispuistojen käyttöaste kohosi huimasti. Ainahan suomalainen on luonnosta elantonsa ja virkistyksensä löytänyt.

      • Anonyymi

        Minä en osaa noin sujuvasti asiasta kertoa, mutta niin samaa mieltä olen kanssasi Ramoona. Suomalainen elää metsästä, kyllä se vain niin on. Uusinta ohjelmasta menee parasta aikaa ykkösellä.
        Mkr.


    • Veikko Haakana oli pohjoisen mies, opettaja, kirjoitti nuorten kirjoja, eräkirjoja, runoja, unien selityksiä , oli intohimoinen luonnonsuojelija.

      Tässä vuoropuhelun muotoisessa "runossa" näyttäytyy ihminen pienuus luonnon keskellä.



      Unessa uni

      Nukuin metsään
      rinteelle pienelle tasanteelle
      tuskin louteeni mahtui.
      Heräsin uneeni, unessa uni
      ympärilläni suuri joukko
      kaikenkarvaista väkeä, keskustelivat:

      - Tämä on niitä. Ihminen.
      - Näihin ei ole luottamista.
      - Melkein kuuroja ovat.
      - Sokeita.
      - Pahoja ainakin.
      - Tämä nyt ei ole tuhonnut teitämme, ei enää.
      - Ei leiriydy mihin sattuu.
      - Ottanut oppia kokemuksistaan.
      - Halunnut nähdä ja kuulla. Pyytänyt.
      - Minut kerran näki. Vilaukselta.
      - Minut kuuli, kun olin hiljaa.
      - Myös minut, minun hiljaisuuteni.
      - Näitä ei enää monta ole...
      - Mutta Rinteen Kivi ikävöi alas.
      - Pitkästynyt oloonsa tässä.
      - Kymmenentuhatta vuotta samalla paikalla.
      - Eikä kukaan käy taputtamassa.
      - Sen reitti käy tästä.
      - Siinä päästäisiin yhdestä.
      - Tai menetettäisiin yksi.
      - Mitä sanoo Vanhin? Vanhempi kuin kivi...
      - Tämän sanon: Vieriköön kivi vasta huomenna.
      Sillä on aikaa enemmän kuin tällä.
      Viekää kiiloja eteen, esteitä.
      Otamme ne pois kun ihminen on lähtenyt.

      Kun palasin sitä kautta
      etsimään eilistä maisemaa
      siirtolohkare siitä ylempää
      viisi kuutiota tai kuusi
      oli pyörinyt asentopaikkani yli.

      Sen jälkeä seuraten
      laskeuduin laaksoon sen luo
      ja taputin sitä poskelle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      90
      1968
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      370
      1620
    3. Mies, ei käytetä kortsua

      Olen terve ja ehkäisy löytyy.
      Ikävä
      29
      1490
    4. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      69
      1316
    5. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1085
    6. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      38
      1021
    7. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      190
      950
    8. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      70
      907
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      82
      892
    10. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      856
    Aihe