Mitkä laivan hylyt kiinnostavat teitä eniten?

Titanicista on kasoittain dokumentteja ja onhan sen tarinakin aikamoinen mutta annetaan muillekin meren pohjassa lepääville titaaneille ja niiden tarinoille se parrasvalo joka niille kuuluu. Ei sillä väliä onko ne tehty puusta tai raudasta.

Eli mitkä laivan hylyt kiinnostavat teitä eniten?

14

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Wasa.

      • Wasa on kyllä poikkeuksellisen hyvin säilynyt ikäisekseen. Aika jännää on kyllä se että sotalaivoista tehtiin silloin noin kauniita vaikka uppoaminen oli aina mahdollisuus.

        Mutta purjelaivat olivat ylipäätään kauniimpia kuin se mitä meillä nykyään on.


      • Anonyymi
        Melodious kirjoitti:

        Wasa on kyllä poikkeuksellisen hyvin säilynyt ikäisekseen. Aika jännää on kyllä se että sotalaivoista tehtiin silloin noin kauniita vaikka uppoaminen oli aina mahdollisuus.

        Mutta purjelaivat olivat ylipäätään kauniimpia kuin se mitä meillä nykyään on.

        Wasa oli kuninkaalisen laivaston lippulaiva, joka upposi heti netsytmatkallaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Wasa oli kuninkaalisen laivaston lippulaiva, joka upposi heti netsytmatkallaan.

        Totta, mutta ei kovin käytännöllinen vaikka olikin näyttävä. Eikö uppoamisen syy ollut se että painopiste oli liian ylhäällä?


    • Anonyymi

      Muinaismesopotamialaisessa Gilgameš-eepoksessa mainitun Utnapištimin rakentaman laivan jäänteet.

      • Utnapištim littyy tosin enemmän mytologiaan kuin tunnustettuun historiaan?

        Jos vanhinta arkeologien löytämää hylkyä etsitään niin se on Dokos, kreikkalaisten laiva vuosien 2700-2200 eKr. väliltä. Laiva itse on hajonnut täysin mutta sen lasti löydettiin.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Dokos_shipwreck

        Vanhin sellainen jonka rungosta on jotakin on vielä jäljellä on Mustassameressä, luultavasti 400 eKr. tai vanhempi. Sekin on kreikkalainen.

        https://www.bbc.com/news/world-europe-45951132


    • Anonyymi

      Kyllä Nooan arkki on kiinnostavin.
      Kävin siellä viime vuonna,vaikka Araratin huipulle oli kova kiipeäminen.

      • Jos kuitenkin pitäydyttäisiin hylyissä joiden aitous pystytään varmasti todistamaan?


      • Anonyymi
        Melodious kirjoitti:

        Jos kuitenkin pitäydyttäisiin hylyissä joiden aitous pystytään varmasti todistamaan?

        Kyllä Noan arkki on aito. Raamattuhan sen todistaa. Ja siitä tehty elokuva.

        Ararat oli vaikea löytää,koska sitä ei ole olemassa.


    • Tässä valtamerialus SS Andrea Dorian tarina: https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Andrea_Doria

      Lyhyt dokumentti: https://youtu.be/3D7WK-kcGas

      Se upposi vuonna 1956 New Yorkin edustalla kun toinen valtamerialus M/S Stockholm törmäsi siihen, osuen keula edellä sen kylkeen sankassa sumussa. Osa matkustajista kuoli heti molemmissa laivoissa mutta Andrea Doria pystyi kellumaan vielä niin kauan että moni pelastui.

      Andrea Doria oli kuuluisa ylellisyydestään. Se ei ole lepää yhtä syvällä kuin Titanic joten sen hajoaminen on nopeampaa.

      Vaikka Stockholm kärsi myös mittavia vaurioita etenkin keulaansa se seilaa yhä tänäkin päivänä, nimellä MV Astoria.

      https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Astoria

      • Uppoamispaikka ei tosin ollut New Yorkin edusta. Se oli laivan päämäärä mutta uppoamispaikka oli Nantucketin edusta.


    • Anonyymi

      Bismarkin lyhyt ura merten valtiaana on varsin kiinnostava tapaus.

    • Anonyymi

      Tietysti saksalaisten ainoa lentotukialuksen hylky. Zeppelin ei koskaan valmistunut, mutta sodan jälkeen sitä kuskattiin Itämerellä ja se upposi tai upotettiin.

      Oliko syynä liian suuri ryöstösaalis Saksasta vai miksi se upposi?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe