Peruskristillisyys, kuten luterilaisuus ja ortodoksisuus on vapaata siinäkin mielessä, että on mahdollista nähdä myös eriävää suuntaa ajavat asiat nautittavina kulttuurituotteina.
Nautin niin lahkolaisista lauluista kuin taistolaisajan uusista ja nostalgisista työväenlauluista. Kuin myös umpi-isänmaallisista marsseista ja paatoksellisista lauluista.
Lapsellisiahan ne tavallaan ovat, mutta taidolla tehtyjä. Kullakin on oma historiallinen syntyaikansa ja syynsä. Samoin kuvaamataidon tuotteet saattavat olla antoisia, vaikka ne ovat syntyneet ajamaan aivan vierasta asiaa.
Kireäpipoinen näkee kulttuurituotteen vain sen kautta, mitä intressiä se ajaa, ja näkee heti punaista, jos se on syntynyt ajamaan muuta kuin omaa. No, en minäkään nykyiskelmää pysty diggaamaan, mutta minulla on vapaus valita.
Fundiksella ei ole.
Kulttuurikristillisyyttä
14
<50
Vastaukset
Eiköhän nämä suomen fundikset ole vastustaneet järjestäin tavallaan kaikkea mikä nyt vähänkään haiskahtaa normi elämälle. Aina musiikista merkkifarkkuihin ja tosiaan myöskin taistolaisuutta vastustivat mikä sinänsä aika huvittavaa täälläkin. Sellaisten köyhien talojen isännät oli ihan pahimmasta päästä. Tavallaan siis potkivat siinä omaa nilkkaansa.
ånyo kirjoitti:
On aika vaikea mieltää, millainen on sellainen elämä, joka perustuu vastustamiselle.
Osittainhan se varmaan juontaa juurensa noilla lahkolaisilla siitä ajatuksesta kuinka elämän tulisi olla jotenkin hemmetin kurjaa ja jatkuvaa taistelua muka pahuutta vastaan. Mitä kauheemmaksi elämäsi teet sitä suurempi kiitos lopussa seisoo. Tuon onnistuminen pyritään sitten maksimoimaan sillä, että varmuuden vuoksi vastustetaan lähes kaikkea.
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Osittainhan se varmaan juontaa juurensa noilla lahkolaisilla siitä ajatuksesta kuinka elämän tulisi olla jotenkin hemmetin kurjaa ja jatkuvaa taistelua muka pahuutta vastaan. Mitä kauheemmaksi elämäsi teet sitä suurempi kiitos lopussa seisoo. Tuon onnistuminen pyritään sitten maksimoimaan sillä, että varmuuden vuoksi vastustetaan lähes kaikkea.
Ja silti tykkään vetävästä lahkolaislaulusta, Kautta kärsimyksen voittoon, jossa yritetään selittää, että joka uskova on velvoitettu kärsimään, kuten Kristus aikoinaan: "Eikä toista tietä suotu, kellekään kuin hänellen."
Mahdottoman hyvä laulu, mutta kirjoittajan ääni on noussut falsettiin.ånyo kirjoitti:
Ja silti tykkään vetävästä lahkolaislaulusta, Kautta kärsimyksen voittoon, jossa yritetään selittää, että joka uskova on velvoitettu kärsimään, kuten Kristus aikoinaan: "Eikä toista tietä suotu, kellekään kuin hänellen."
Mahdottoman hyvä laulu, mutta kirjoittajan ääni on noussut falsettiin.Tuossahan se juuri tulee. Ei siis mikään ihme, että pyrkivät uhriutumaan joka asiasta.
Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.- Anonyymi
ånyo kirjoitti:
Ja silti tykkään vetävästä lahkolaislaulusta, Kautta kärsimyksen voittoon, jossa yritetään selittää, että joka uskova on velvoitettu kärsimään, kuten Kristus aikoinaan: "Eikä toista tietä suotu, kellekään kuin hänellen."
Mahdottoman hyvä laulu, mutta kirjoittajan ääni on noussut falsettiin."Katso Israel kun kulki, maahan Herran lupaamaan, vaarojen ja vaivain kautta, matka sinne kulki vaan" :D:D Juu, ei se uskovaisenkaan elämä ole vain ruusuilla tanssimista. Mutta sitä minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi suomalaisen uskovaisen elämä tuntuu olevan yhtä itkua ja kärsimystä.
- Anonyymi
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Tuossahan se juuri tulee. Ei siis mikään ihme, että pyrkivät uhriutumaan joka asiasta.
Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.No höpö höpö. Yksikään minun tuntemani uskova ei etsi kärsimyksiä. Mutta joskus niihin törmää, eikä niitä auta paeta. Silloin mennään kautta kärsimysten VOITTOON. :D Lauluilla ja hymneillä on usein tarina. Kuka tietää miten vaikea tilanne on ollut tämän laulun sanoittajalla?
Esim. kristitty juristi Horatio Spafford kirjoitti maailman kuulun virren "It is well with my soul" sen jälkeen, kun neljä tytärtä hukkui haaksirikossa. Hänen uskonsa kantoi ja mies kulki kautta kärsimyksen voittoon. Joku muu olisi ruvennut ryyppäämään tai jäänyt ulisemaan peiton alle.
- Anonyymi
"Lapsellisiahan ne tavallaan ovat, mutta taidolla tehtyjä. "
No hyviä fundislauluja ovat ainakin ...
- on armo suuri ihmeinen (synty sisältää dramaattista elämänkohtaloa"
- Jumalan kämmenellä (turvallinen lastenlaulu)
- siunaa ja varjele meitä (ihana rukouslaulu)
- maan korvessa kulkevi lapsosen tie (kokemusta on itselläkin)
- enkeli taivaan (ylistyslaulu)
- suvivirsi (sytyttää aina)
... ... ”Kireäpipoinen näkee kulttuurituotteen vain sen kautta, mitä intressiä se ajaa, ja näkee heti punaista, jos se on syntynyt ajamaan muuta kuin omaa. No, en minäkään nykyiskelmää pysty diggaamaan, mutta minulla on vapaus valita.”
Tästä olen samaa mieltä. Liian värittynyt ja ehdoton maailmakuva kaventaa elintilaa todella kapeaksi, saaden aikaan vain keskinäisiä riitoja.- Anonyymi
Äitini oli avarakatseinen helluntailainen ja meillä lappasi väkeä kaikista kirkkokunnista. Ei meillä kulttuuria väheksytty. Luin maailmankirjallisuuden valiot ennen 12 ikävuotta. Opin rakastamaan kuvataiteita ja musiikkia. Hengellisellä musiikilla oli oma paikkansa, mutta yhtäläiseen kuunneltiin ja soitettiin muuta.
Ymmärrän kyllä mitä sanot luterilaisuudesta ja ortodoksisuudesta. Viihdyn taustastani huolimatta itsekin klassisen kristinuskon parissa. Mutta ahtaus ja vapaus liittyvät minusta enemmän persoonallisuuteen kuin kirkkokuntiin. Toivoisin toki, että Jumalan lapsen vapaus avautuisi mahdollisimman monelle.”Viihdyn taustastani huolimatta itsekin klassisen kristinuskon parissa.”
Tarkoititko ehkä perinteisiä kristinuskon suuntauksia? Sillä tämä ”klassinen” etuliite tarkoittaa jotain aivan muuta.
”Löysästi käytetyllä uudissanalla ei vain muistuteta alkuperäisestä yhteisestä uskosta, vaan myös rajataan, kuka uskoo oikein ja kuka väärin.”
”Käsite on melko tuore Amerikan-herkku, määrittelee ekumeniikan professori Risto Saarinen Helsingin yliopistosta. Saarisella on vahva käsitys, että Suomessa käsitteen teki tunnetuksi piispa Eero Huovinen 1990-luvulla…”
Se on siis tuontitavaraa.
”Termin keskeinen lanseeraaja on metodistiprofessori Thomas Oden…”
”Vanhapuhdasoppisuuden vastakohtana Oden näkee historiattoman uuspuhdasoppisuuden.
”Se on jyrkästi protestanttista ja kriittinen ortodoksista ja katolista kirkkoa kohtaan. Sen edustajia suomalaisessa keskustelussa ovat Saarisen mukaan esimerkiksi Luther-säätiö, Kansanlähetys ja Päivi Räsänen. ”
Tuohon voi lisätä Mellerin ja Patmoksen tyypit kuten Ahvionkin.
”Uuspuhdasoppiset etsivät kirkon opista ja Raamatusta poliittisia ja uskonnollisia ratkaisumalleja.”
”Klassisen kristinuskon käsitettä he käyttävät löysästi tai peräti väärin…”
”He katsovat eteenpäin, heidän tarkoituksenaan on käännyttää ja vakuuttaa eivätkä he ole yhtä akateemisia eivätkä historiallisia kuin vanhapuhdasoppiset…”
Vanha- ja uuspuhdasoppisuuden yhteinen vihollinen on liberaali teologia. Se on käsitteenä vähintään yhtä määrittelemätön lyömäase kuin klassinen kristinusko.
K&K 17.01.2011 Mitä on klassinen kristinusko?- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Viihdyn taustastani huolimatta itsekin klassisen kristinuskon parissa.”
Tarkoititko ehkä perinteisiä kristinuskon suuntauksia? Sillä tämä ”klassinen” etuliite tarkoittaa jotain aivan muuta.
”Löysästi käytetyllä uudissanalla ei vain muistuteta alkuperäisestä yhteisestä uskosta, vaan myös rajataan, kuka uskoo oikein ja kuka väärin.”
”Käsite on melko tuore Amerikan-herkku, määrittelee ekumeniikan professori Risto Saarinen Helsingin yliopistosta. Saarisella on vahva käsitys, että Suomessa käsitteen teki tunnetuksi piispa Eero Huovinen 1990-luvulla…”
Se on siis tuontitavaraa.
”Termin keskeinen lanseeraaja on metodistiprofessori Thomas Oden…”
”Vanhapuhdasoppisuuden vastakohtana Oden näkee historiattoman uuspuhdasoppisuuden.
”Se on jyrkästi protestanttista ja kriittinen ortodoksista ja katolista kirkkoa kohtaan. Sen edustajia suomalaisessa keskustelussa ovat Saarisen mukaan esimerkiksi Luther-säätiö, Kansanlähetys ja Päivi Räsänen. ”
Tuohon voi lisätä Mellerin ja Patmoksen tyypit kuten Ahvionkin.
”Uuspuhdasoppiset etsivät kirkon opista ja Raamatusta poliittisia ja uskonnollisia ratkaisumalleja.”
”Klassisen kristinuskon käsitettä he käyttävät löysästi tai peräti väärin…”
”He katsovat eteenpäin, heidän tarkoituksenaan on käännyttää ja vakuuttaa eivätkä he ole yhtä akateemisia eivätkä historiallisia kuin vanhapuhdasoppiset…”
Vanha- ja uuspuhdasoppisuuden yhteinen vihollinen on liberaali teologia. Se on käsitteenä vähintään yhtä määrittelemätön lyömäase kuin klassinen kristinusko.
K&K 17.01.2011 Mitä on klassinen kristinusko?Juu. Tarkoitin perinteisempää kristinuskoa. Olen viihtynyt mm. kansainvälisissä luterilaisissa seurakunnissa.
Anonyymi kirjoitti:
Juu. Tarkoitin perinteisempää kristinuskoa. Olen viihtynyt mm. kansainvälisissä luterilaisissa seurakunnissa.
Näin arvelinkin. Kun näitä termejä on tullut uuskäyttöön, joiden merkitys on sitten vähän toinen kuin äkkipitäen luulisi, sillä halusin vähän tarkentaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3238479Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1056702Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1783850- 863679
- 1703077
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee432979- 482972
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista412889Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222496Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962094