Kuinka pitkälle syksyyn se jatkuu?
Ruohon leikkaaminen
14
226
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä järkeä on nurmikonleikkuussa noin ylipäätään? Olen jo yli 20 vuotta hoitanut ok- talokiinteistön ehkä noin 500 neliömetrin "nurmikot" leikkaamalla heinän ja ruohon ja mitä siinä onkaan viikatteella ensimmäisten yöpakkasten jälkeen, silloin se menee vähän jäisenä helpoiten poikki.
Koko kesän ovat kimalaiset sun muut saneet nautiskella ruohon, heinän ja monien kukkien antimista. Eivät ole myöskään sammakot ja vaskitsat tulleet revityiksi leikkurinterällä. Tuollainen matalalta leikkaava terä vie mukavasti jalat alta just sammakoilta ja vaskitsat ja sellaiset se silppuaa tuhannen päreiksi. Esim. vaskitsa on rauhoitettu eläin mutta ruohonleikkurilla ajellessa ei niin tartte laista piitata?- Anonyymi
Et taida yhtään tietää mistä puhut?
Lyhyeksi leikatulla nurmikolla eivät sammakot ja vaskitsat viihdy ja jos ne ovat lyhyelle nurmikolle eksyneet, niin helposti huomaa ja nostelee sivuun.
Itse on kimalaisia ja muita hyönteisiä hieveästi kaipaa pihalleni pörisemään, sillä ne tahtovat pörrätä silloin ihmisten kimpussa ja varsinkin jos erehtyy jotain syömään puutarhassa.
Tuollainen luonnonniitty on ihan ok kauenpana pihapiiristä, mutta se vaatii jo sitten todella ison tontin. Taajamassa luonnonniitty piha on aika kauhean näköinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida yhtään tietää mistä puhut?
Lyhyeksi leikatulla nurmikolla eivät sammakot ja vaskitsat viihdy ja jos ne ovat lyhyelle nurmikolle eksyneet, niin helposti huomaa ja nostelee sivuun.
Itse on kimalaisia ja muita hyönteisiä hieveästi kaipaa pihalleni pörisemään, sillä ne tahtovat pörrätä silloin ihmisten kimpussa ja varsinkin jos erehtyy jotain syömään puutarhassa.
Tuollainen luonnonniitty on ihan ok kauenpana pihapiiristä, mutta se vaatii jo sitten todella ison tontin. Taajamassa luonnonniitty piha on aika kauhean näköinen.Kimalaiset ovat ihmiselle erityisen harmittomia, eivät ole kymmeniin vuosiin kerran kertaa käyneet kiinni. Luonto tarvitsee kimalaisia ja muita pölyttäjiä mutta kiilloitetuilla nurmikoilla ei ole niille mitään annettavaa, siis annetaan ruohon ja heinän ja kukkien kasvaa ja istutetaan kukkia mieluiten lisää kuten itse olen tehnyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kimalaiset ovat ihmiselle erityisen harmittomia, eivät ole kymmeniin vuosiin kerran kertaa käyneet kiinni. Luonto tarvitsee kimalaisia ja muita pölyttäjiä mutta kiilloitetuilla nurmikoilla ei ole niille mitään annettavaa, siis annetaan ruohon ja heinän ja kukkien kasvaa ja istutetaan kukkia mieluiten lisää kuten itse olen tehnyt.
Kimalaiset ja muutkin lentävät hyönteiset sääskä ja paarmoja lukuun ottamatta ovat ihmisille jokseenkin harmittomia, mutta en siitä huolimatta halua niitä terassilla syödessäni lautaselleni pörisemään.
Luonto tarvitsee pölyttäjiä, mutta se ei tarvitse niitä kiillotetuilla nurmikoilla asutustaajamassa. Pölyttäjiä tarvitaan ihan toisaalla.
Pitkä niitty kuuluu luontoon ei kaupunkiin.
- Anonyymi
Loistava aktivointi
- Anonyymi
Vielä ehtii useampikin aloitus ruohonleikkureistakin tulla !
- Anonyymi
Utsjoella voit lopettaa leikkaamisen syyskuussa, Hangossa voit joutua leikkaamaan vielä joulun jälkeenkin, hyvällä tuurilla leikkuutaukoa tulee helmi-maaliskuussa 2-3 vk.
- Anonyymi
Tarve leikkaamiseen on itseaiheutettu ongelma. Kuka käski lannoittamaan ja kastelemaan "vihreää asvalttia"?
Kesämökillä olen jo päässyt ankaralla monivuotisella panostuksella (pidättäytyminen kalkin, lannoitteen yms. kylvämisestä) siihen, että nurmikkkotarvitsee leikata 1-3 kertaa vuodessa. Tänä vuonna leikattu kerran ja nyt vähän siinä ja tässä, pitäisikö toisenkin kerran toimeen tarttua ennen syksyä ;-D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarve leikkaamiseen on itseaiheutettu ongelma. Kuka käski lannoittamaan ja kastelemaan "vihreää asvalttia"?
Kesämökillä olen jo päässyt ankaralla monivuotisella panostuksella (pidättäytyminen kalkin, lannoitteen yms. kylvämisestä) siihen, että nurmikkkotarvitsee leikata 1-3 kertaa vuodessa. Tänä vuonna leikattu kerran ja nyt vähän siinä ja tässä, pitäisikö toisenkin kerran toimeen tarttua ennen syksyä ;-DNyt ajoon, kotiin klo 17 sen jälkeen leikkaan nurmen ja laitan syyslannoitteen.
Lokakuun lopulla haravoin huolella koko nurmialueen.
Pinta-ala noin 100 neliömetriä ja koneena akkukäyttöinen noin 300€ kone, joka on toiminut moiteettomasti lähes kolme vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kesämökillä olen jo päässyt ankaralla monivuotisella panostuksella (pidättäytyminen kalkin, lannoitteen yms. kylvämisestä) siihen, että nurmikkkotarvitsee leikata 1-3 kertaa vuodessa. Tänä vuonna leikattu kerran ja nyt vähän siinä ja tässä, pitäisikö toisenkin kerran toimeen tarttua ennen syksyä ;-DSinulla ei ole nurmikkoa vaan pelkkää sammalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla ei ole nurmikkoa vaan pelkkää sammalta.
Sammaltakin on, paikoitellen. Mutta pääasiassa kasvuttomuudesta huolehti kuivuus ravinteiden puute. Nyt on jo sen verran veto vek, ettei paljoa kasva edes vetisen elokuun jäljiltä ;-D
- Anonyymi
Itse olen tänä vuonna niittänyt tuhannen neliön "nurmikon" kerran viikatteella elokuun alussa. Heinät nostelin kompostiin heinähangolla. Nyt piha on taas vähän kasvanut, mutta en varmaan enää tänä vuonna tee sille mitään. Ensi keväänä sitten uusi kasvu ja loppukesästä taas niitto.
- Anonyymi
En ole haravoinut nurmikkoa syksyllä enkä keväällä enää 20 vuoteen. Viimeisen leikkuun teen yleensä silloin kun lähes kaikki lehdet ovat nurmikolle pudonneet. Yleensä marraskuussa.
- Anonyymi
Olen kerännyt keräävällä syksyn lehtiä ja samalla ruohoa kompostiin ja keväällä käyttänyt multaa nurmen paikkauksiin. Syys marraskuussa viimeiset leikkuut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059