Pienkonebensa talveksi - miten tehdään

Anonyymi

Miten saa kaikista kätevästi ajettua pienkonebensat koneeseen talveksi?

Kone on kaasutinmallin yamaha f40 ja yamahan irtotankki.

Ostanko 5 litran kanisterin pienkone bensaa ja yhden yamahan bensaletkun? Letku kanisteriin ja kone käyntiin? Tarviiko tässä virityksessä tissipumppua vai imeekö kone bensat suoraan kanisterista ilman tissipumppua?

Porvarimalli tuon pienkonebensan ajamiseksi tankkiin olisi oma irtotankki tähän hommaan.

Miten kokeneemmat hoitaa tuon pienkonebensan käytön syksyllä?

55

2560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo, tissiletku kanisteriin vaan.

      Veneen laituripaikasta on muutama kilometri nostorampille, ajan sen kauden viimeisen ajon pienkonebensalla. Ennen lotrasin aina veneen tankin tyhjäksi ja kaadoin siihen pienkonebensaa. Sitten ajattelin ostaa toisen letkun, mutta en saanut aikaiseksi vaan vedin letkun poikki ennen tankkiiitintä ja tuikkasin letkun pään bensakanisteriin. Aikomuksena oli ostaa uusi letku liittimineen ja tisseineen seuraavaa kesää varten, mutta en taaskaan saanut aikaiseksi. Laitoin vanhan liittimen vanhaan letkuun letkuklemmarilla ja hyvin toimii. Syksyllä sitten taas letkuklemmari löysälle ja liitin irti - tällainen sen letkun pitäisi olla tehtaalta.

    • Anonyymi

      Minulla on samanlainen kone. En käytä mitään pienkonebensaa vaan käynnistän moottorin, otan bensaletkun irti moottorin päästä ja annan käydä kunnes kone tukehtuu bensan puutteeseen. Näin kaasariin ei jää mitään mistä voisi kertyä sinne jotain plakkia. On toiminut hyvin jo useamman kerran.

      • Anonyymi

        Aina sinne uimurikammioon ja letkuihin jotain jää, ja mitä enemmän etanolia bensassa sitä enemmän potentiaalia ongelmille. Etanoli imee itseensä vettä, bensa ja etanoli haihtuu. Jäljelle jää vettä ja epäpuhtauksia. Jos se on täysin tiivis jolloin haihtumista ei tapahdu eikä kosteutta imeydy ei talvisäilytyksessä ilmene ongelmia, mutta jos jättää vaikka ajokauden väliin kannattaa ajaa pienkonebensat sisälle. Ajan aina pienkonebensat sinne kun ei tiedä mitä seuraava vuosi tuo tullessaan. Sama ruohonleikkureissa jne... tavallisella bensalla ajan huippukauden ja kauden lopussa pienkonebensat niin aina starttaa ensimmäisellä nykäisyllä keväisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina sinne uimurikammioon ja letkuihin jotain jää, ja mitä enemmän etanolia bensassa sitä enemmän potentiaalia ongelmille. Etanoli imee itseensä vettä, bensa ja etanoli haihtuu. Jäljelle jää vettä ja epäpuhtauksia. Jos se on täysin tiivis jolloin haihtumista ei tapahdu eikä kosteutta imeydy ei talvisäilytyksessä ilmene ongelmia, mutta jos jättää vaikka ajokauden väliin kannattaa ajaa pienkonebensat sisälle. Ajan aina pienkonebensat sinne kun ei tiedä mitä seuraava vuosi tuo tullessaan. Sama ruohonleikkureissa jne... tavallisella bensalla ajan huippukauden ja kauden lopussa pienkonebensat niin aina starttaa ensimmäisellä nykäisyllä keväisin.

        Käytän 98E:ta ja kuten sanoin ei ole ongelmia esiintynyt. Ruohonleikkurille en ole tehnyt mitään erityistä ja aina keväällä käynnistyy ongelmitta. Monta vuotta käyttämättä ollut vanha leikkurikin käynnistyi kun tankkiin laittoi joukkoon uutta bensaa. Ei pidä tehdä ongelmaa asiasta joka ei ole ongelma!


    • Anonyymi

      Yhdessä pienessä 2t irtotankkikoneessa käytän aina pienkone bensaa. Yksinkertaistaa kivasti tätä syksyn huoltoa.

      Toisessa pienessä 2t 2 heppasessa, jossa on säiliö konekopan sisällä menettelin seuraavasti: polttoaine säiliön korkki auki ja kone ylösalaisin. Bensat valuivat tankista pois. Pienkonebensaa tilalle.

    • Anonyymi

      Aja tankki niin tyhjäksi kuin uskallat ja kaada sitten pienkonebensat suoraan tankkiin ja aja vielä hetki. Ei se niin tarkkaa ole ja turha tehdä vaikeimman kautta varmuuden vuoksi. Se on sitten erijuttu jos jättää koneen esim. vuodeksi tai pariksi varastoon. Keväällä vaan uutta bensaa tankkiin niin matka jatkuu. Kannattaa muuten katsoa olisko lähellä huoltamoa jossa pienkonebensaa saa suoraan mittarista. On meinaan aikapaljon edullisempaa kuin 5l kanisterissa.

    • Anonyymi

      Aja kaasari tyhjäksi.

      • Anonyymi

        Älä anna noin helppoa neuvoa, ne haluu tehdä sen pitkän kaavan mukaan :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä anna noin helppoa neuvoa, ne haluu tehdä sen pitkän kaavan mukaan :D

        Niin... nosta trailerille ja ajaa talliin ja siinä se.


    • Anonyymi

      Jaa. Itse käynnistin vanhan 80-luvun Johnson Seahorsen kesän alussa. Kone oli käyttämättä 9 vuotta, suuren osan aikaa ulkona. Vanhat paskat sisällä, eli normi öljy/98 liuoksen jämät. Useamman kerran piti nykiä, mutta kylläpä se lähti. Enkä todellakaan hankkinut tuohon mitään pienkonebensaa. Savupilvi oli aluksi mahtava, mutta hälveni nopeasti... koko kesän ko. kone on tikittänyt mukavasti uistelu- ja päiväretkikoneena.

    • Anonyymi

      Ihmettelen kun porukat valittaa että bensa ei säily. Mitä bensaa käytätte? Itsellä vajaa 20 vuotta ollut 90 heppanen Hondan kaasariperämoottori. Ei koskaan mitää lisäaineita tai pienkonebensaa. 98:lla ajan. Ei mitään ongelmia koskaan. Sama ruohonleikkureissa, niin ajoleikkurissa kuin pikkuleikkurissa. 98 tankiss kesät ralvet, ja aina keväällä ongelmitta käyntiin.

      • Anonyymi

        Riippuu säilytysolosuhteista ja ajasta ja moottorista. Kaikki yleisesti saatavilla olevat bensalaadut pienkonebensaa lukuun ottamatta on nykyään viinalla pilattu. Ketä huvittaa kaasareita ja suuttimia rassata... sekä kaasari että ruiskumoottorille annan pienkonebensaa syksyllä. Kiinteästä tankista imen vanhat bensat ja vedet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu säilytysolosuhteista ja ajasta ja moottorista. Kaikki yleisesti saatavilla olevat bensalaadut pienkonebensaa lukuun ottamatta on nykyään viinalla pilattu. Ketä huvittaa kaasareita ja suuttimia rassata... sekä kaasari että ruiskumoottorille annan pienkonebensaa syksyllä. Kiinteästä tankista imen vanhat bensat ja vedet.

        Mistä sulle vettä tankkin tulee ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sulle vettä tankkin tulee ?

        Vettä tulee tankkiin koska tankissa on bensan joukossa etanolia joka sitoo vettä ilmasta. Lisäksi tankin sisäpinnalle voi kondensoitua vettä joka valuu pohjalle. Ilmenee koska polttoainejärjestelmä ei ole suljettu ja kostea ilma vaihtuu tankissa. Perusjuttuja. Siksi polttoainelinjoissa käytetään vedenerottimia, mutta miksi turhaan vedenerotinta täyttämään kun sen kertyneen veden voi kerran vuodessa imaista pois. Onhan niitä lisäaineita jotka saavat veden sekoittumaan bensaan ja paloprosessin kautta ulos mutta suuttimet siitä kärsii. Jossain irtotankissa jonka ilmaruuvi suljetaan ajon jälkeen tai jossa ei bensa pitään vanhene, ei ilmiö vaivaa.


    • Anonyymi

      Ota koneen koppa auki ja etsi kaasuttimeen menevä letku.
      Irrota se letkun pää.
      Laita muovipullon korkin läpi saman kokoluokan muoviletku.
      Syötä sillä pullolla koneelle bensaa kuten ambulanssihenkilöt antavat tippaa potilaalle.
      Jos vielä lasket uimurikammion tyhjäksi ennen tuota tipan antoa, niin sinne ei paljoa bensaa tarvitse laskea kun tavara on vaihtunut.
      Minä käytän moottoria tuon prosessin ajan, mutta se ei ole varmaankaan tarpeen, jos kaasarin tyhjentää.

      Moottoreissa on eroja kuinka ne kestävät näitä bioaineita.
      Minä olen kerran erään pienkoneen kaasuttimen joutunut putsaamaa, enkä enää koskaan ota siinä asiassa mitään riskiä.
      Se on pikku homma ajaa sinne säilyvä aine sisään talveksi, ettei riskinotto kannata.

      • Anonyymi

        Kaasari tyhjennetään irrottamalla tai sulkemalla polttoaineletku ja käyttämällä kone sammuksiin.

        Se pätee kaikkiin pienkoneisiin.

        Missä vaiheessa ihmisistä on tullu niin kädettömiä ettei sitä osaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasari tyhjennetään irrottamalla tai sulkemalla polttoaineletku ja käyttämällä kone sammuksiin.

        Se pätee kaikkiin pienkoneisiin.

        Missä vaiheessa ihmisistä on tullu niin kädettömiä ettei sitä osaa?

        Käyttämällä kone sammuksiin kaasari ei välttämättä tyhjene ja kaasarin irrottaminen on sotkuista ja työlästä. Polttoaineletkun nipistäminen sammuttaa koneen mutta ei tyhjennä kaasaria. Pienkonebensan käyttö on siistiä ja helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasari tyhjennetään irrottamalla tai sulkemalla polttoaineletku ja käyttämällä kone sammuksiin.

        Se pätee kaikkiin pienkoneisiin.

        Missä vaiheessa ihmisistä on tullu niin kädettömiä ettei sitä osaa?

        Täällä on jo moneen kertaan kerrottu, ettei moottorin käyttäminen sammuksiin katkaisemalla polttoaineen syöttö tyhjennä kaasutinta.
        Uimurikammio jää aina täyteen - koeta nyt jo uskoa se.
        Tuo edellä ollut neuvo, jossa koneelle syötetään pienkonebensaa muovipullosta ja sitä bensan vaihtoa voi nopeuttaa tyhjentämällä kaasutin - monessa mallissa on siellä pohjaproppu sitä varten.

        Tietysti, jos koppaa ei uskalla itse avata, niin silloin täytyy viimeinen reissu tehdä pienkonebensalla, jotta koneeseen jää säilyvä tavara sisälle.
        Tämän osaa jokainen tehdä D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on jo moneen kertaan kerrottu, ettei moottorin käyttäminen sammuksiin katkaisemalla polttoaineen syöttö tyhjennä kaasutinta.
        Uimurikammio jää aina täyteen - koeta nyt jo uskoa se.
        Tuo edellä ollut neuvo, jossa koneelle syötetään pienkonebensaa muovipullosta ja sitä bensan vaihtoa voi nopeuttaa tyhjentämällä kaasutin - monessa mallissa on siellä pohjaproppu sitä varten.

        Tietysti, jos koppaa ei uskalla itse avata, niin silloin täytyy viimeinen reissu tehdä pienkonebensalla, jotta koneeseen jää säilyvä tavara sisälle.
        Tämän osaa jokainen tehdä D.

        Eihän se ole uskalluksesta kiinni, vaan siitä että homma hoituu samalla siinä ajaessa eikä erillisenä toimenpiteenä. Vene ylös, heti perään makeavesihuuhtelu ja öljyt lämpimänä ulos.


    • Anonyymi

      Päädyin seuraavaan ratkaisuun:

      Tyhjennän lapolla veneen irtotankin ja kaadan nämä bensat autoon. Täytän irtotankin mittarista ostetulla pienkonebensalla, maksoi 2,4 eur/litra.

      Tällä menettelyllä säästyy teknisemmältä askartelulta ja voi käyttää nykyisiä irtokannuja ja tankkia. Ei tarvitse ostaa mitään uusia vehkeitä varaston täytteeksi. Ei jää myöskään yhtään e98 bensaa talven yli tankkiin.

    • Anonyymi

      Ihmettelen kun kaikesta pitää tehdä ongelma, ilmeisesti ihmisillä on liikaa aikaa tai tykkäävät näpertää litkujen kanssa.

      20 vuotta olen ajanut huolettomasti ilman mitään bensaleikkejä. Ainoa bensaan liittyvä ”huolto” on vedenerottimen tyhjentäminen vedestä talveksi, huollon kesto 1 minuutti. Keväällä kun lasken veneen eka kertaa vesille niin pysäytän bensa-asemalle ja täytän tankin tuoreella 98:lla. Aina lähtee käyntiin ensimmäisellä. Millä tavalla tilanne olisi parempi jos olisin tehnyt 20 vuotta noita bensaleikkejä?

      • Anonyymi

        Juu. Tästä bensajutusta on vaihtelevaa kokemuspohjaa.

        Ylipäätään voisi todeta, että kaasaripelit ovat herkempiä näille bensaongelmille. Ruiskuissa on vähempi ongelmia kun systeemit ovat about kaasutiiviitä eikä bensan haihtumista ja sen ongelmia esiinny.

        Tuossakin moottorissa on 4 kaasutinta. Keväällä putsasin yhden kaasuttimen pikkukoneesta bensaongelmien vuoksi ja tuon yhden kaasarin rassaus on kertaluokkaa helpompaa kuin neljän.. Samoin pikkukoneen rassaus on kertaluokkaa helpompaa kuin 100 kg möllikän veneen perässä. Pikkukoneen voi nostaa tynnyriin ja rassata sitä siinä.

        Jotkut kaasaripelit ovat vielä herkempiä tälle ilmiölle kuin toiset.

        Kenkkujen käyntiongelmien välttämiseksi ainankin itse yritän huoltaa vehkeet hyvin. Kohtuullisen ärsyttävää, jos kone kenkkuilee kesken matkan.

        Tiedän kyllä tapauksia missä ei tehdä näitä bensaleikkejä ja koneet toimii joka kesä ;)

        Vähintään säilöntäaine tankkiin olisi hyvä laittaa jos haluaa päästä mahdollisimman helpolla.


    • Anonyymi

      Minä sain jo 80- luvulla koulutusta bensan säilytyksestä. Tosin kyseessä oli lentokonebensa, jota ei voi verrata autosoppaan.
      Silloin annettiin ohjeeksi, ettei yli puolta vuotta pidä sitä säilyttää.
      Siinä oli kriteerinä sen palo-ominaisuuksien pysyminen tietyissä rajoissa, sillä ilmajäähdytteiset moottorit olivat ainakin silloin arkoja muutoksille.

      Näille biobensoille ei anneta kuin 3kk säilytysaika, jonka jälkeen ominaisuudet eivät enää vastaa, niitä jotka on annettu moottorin valmistajille.
      Jotkut kaasuttimet ovat herkempiä hartsiutumiselle kuin toiset.
      Vanhemmilla B&S moottoreilla en ole huomannut mitään vaivoja, mutta silti vaihdan niihinkin säilyvän tavaran sisään.
      Olen käyttänyt myös säilytytysainetta, joka on hoitanut hyvin hommansa, joten niiden jotka eivät halua ”bensaleikkejä” harrastaa kannatta tutustua siihen proseduuriin.

      Ne jotka ovat tulleet toimeen ilman mitään säilytystoimia, toivotan hyvää jatkoa sillä tiellä, mutta älkää tuputtako sitä uskontoa ainoana oikeana elämän katsomuksena D.

      • Anonyymi

        Ei ne säilytysaineet vie kosteutta tankista mitään muuta reittiä kuin moottorin läpi eikä modernit moottorit tykkää siitä ollenkaan. Parhaiten bensa säilyy täydessä suljetussa tankissa mutta paha mennä veneen kiinteän tankin huohotusreikää tukkimaan. Kaikki tietää miten lämpimässä suljetulle kanisterille käy illan viiletessä. Sinällään outoa ettei veneen polttoainejärjestelmästä ole tehty suljettua, mutta kaippa pienet kosteusongelmat lisää myyntiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne säilytysaineet vie kosteutta tankista mitään muuta reittiä kuin moottorin läpi eikä modernit moottorit tykkää siitä ollenkaan. Parhaiten bensa säilyy täydessä suljetussa tankissa mutta paha mennä veneen kiinteän tankin huohotusreikää tukkimaan. Kaikki tietää miten lämpimässä suljetulle kanisterille käy illan viiletessä. Sinällään outoa ettei veneen polttoainejärjestelmästä ole tehty suljettua, mutta kaippa pienet kosteusongelmat lisää myyntiä.

        Ei taida se kosteus olla ainoa syy siihen bansan vanhenemiseen.
        Eikä suljettu astia muuta sitä säilymisaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida se kosteus olla ainoa syy siihen bansan vanhenemiseen.
        Eikä suljettu astia muuta sitä säilymisaikaa.

        Eipä niin, mutta kyllä 98E5 yhden talven yli säilyy suljetussa astiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niin, mutta kyllä 98E5 yhden talven yli säilyy suljetussa astiassa.

        Juu, tuossa säilytyksessä astia on tärkeä.

        Sellanen metallinen jerrykannu ulkona pimeässä kaasutiiviillä korkilla on hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tuossa säilytyksessä astia on tärkeä.

        Sellanen metallinen jerrykannu ulkona pimeässä kaasutiiviillä korkilla on hyvä.

        Olet oikeassa, kävin netistä lukemassa Nesteen tekemän polttoaineoppaan.
        Siinä ei annettu mitään aikamäärää säilytykselle, mutta annettiin ymmärtää, ettei ne säily pitkään.

        Tuo mistä kirjoitat oli siellä mainittu, että tiivisti suljettu astia pimeässä ja viileässä on paras säilytystapa.
        Siellä kerrottiin, että juuri nämä happea lisäävät aineet, joita nykybensa sisältää ovat niitä, jotka heikentävät tuota säilytysaikaa.
        Oppaassa mainittiin myös tuo hartsiutuminen ja lakkapinnan muodostuminen pa-järjestelmään.
        Suosittelivat pienkonebensan käyttöä (alkylaattibensa).
        Lisäaineita eivät näyttäneet suosittelevan. Eivät kuulemma auta vanhenemista vastaan.

        Tuon oppaan mukaan mimä ainakin jatkan nykyistä käytäntöä, jossa vaihdan pienkonebensan kaasuttimiin, sillä siinä oppaassa ei suoraan sanottu, että sen tavallisen bensan voi turvallisin mielin jättää talveksi moottoriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, kävin netistä lukemassa Nesteen tekemän polttoaineoppaan.
        Siinä ei annettu mitään aikamäärää säilytykselle, mutta annettiin ymmärtää, ettei ne säily pitkään.

        Tuo mistä kirjoitat oli siellä mainittu, että tiivisti suljettu astia pimeässä ja viileässä on paras säilytystapa.
        Siellä kerrottiin, että juuri nämä happea lisäävät aineet, joita nykybensa sisältää ovat niitä, jotka heikentävät tuota säilytysaikaa.
        Oppaassa mainittiin myös tuo hartsiutuminen ja lakkapinnan muodostuminen pa-järjestelmään.
        Suosittelivat pienkonebensan käyttöä (alkylaattibensa).
        Lisäaineita eivät näyttäneet suosittelevan. Eivät kuulemma auta vanhenemista vastaan.

        Tuon oppaan mukaan mimä ainakin jatkan nykyistä käytäntöä, jossa vaihdan pienkonebensan kaasuttimiin, sillä siinä oppaassa ei suoraan sanottu, että sen tavallisen bensan voi turvallisin mielin jättää talveksi moottoriin.

        "Lisäaineita eivät näyttäneet suosittelevan. Eivät kuulemma auta vanhenemista vastaan."

        Tuo voi hyvinkin pitää paikkaansa. Ne testit mitä itselle on osuneet näkyville ovat kertoneet, että noiden lisäaineiden teho on heikko.


    • Anonyymi

      Miten ihmiset oikein saavat tehtyä ongelman asiasta joka ei ole ongelma lainkaan? Ei bensa yhdessä talvessa vanhene ja aina voi lisätä tuoretta bensaa joukkoon niin taas starttaa. Jos ei starttaa niin koneessa on joku muu ongelma.

    • Anonyymi

      Miksette yksinkertaisesti käytä vaan stabilointiainetta bensan sekaan ja käytä hetken?

      • Anonyymi

        On se tankki välillä hyvä tyhjentää vedestä ja moskasta eikä stabilointiaineet sitä tee. Säilytän tankit tyhjinä. Pienkonebensa on helpompi ratkaisu kuin omien cocktailien sekoittaminen ja pienkonebensaa on muutenkin käsillä puutarhan pienkoneita varten.


    • Anonyymi

      Moni uskoo edelleen tyhjentävänsä kaasarin käyttöohjeissakin mainitulla menetelmällä, jossa irroitetaan bensaliitin ja annetaan koneen käydä kunnes sammuu. Näin olen itsekin toiminut menestyksellä ja 98 bensalla vuosikausia. Jokunen vuosi sitten kohdalle sattui syksyllä ostettu käytetty venepaketti, jota oli käytetty 95 bensalla. Kone 25 HP. Toimin kuten ennenkin, ja seurauksena oli mömmökasvustoa kaasariin, havaitsin kun yritin käynnistää keväällä, toki alkua on saattanut olla jo syksyllä, kun ajoin vain lyhyen koeajon ja tyhjennysajon . Kaasari putsattiin merkkihuollossa ultraäänilaitteella. Tankissa ei näkynyt mömmöä.

      Huollosta kertoivat, että koneet usein tukehtuvat tyhjennysajossa alipaineeseen ennen kun bensa on kulunut loppuun, ja ehdottivat pelkän liittimen laittamista bensaletkun tilalle tyhjennysajossa, jolloin alipainetta ei muodostu.

      Nykyään minulla on pikkukanisteri alkylaattibensaa ja tissipumppu jonka päissä on letkunpätkät, toisessa liitin ilman letkunkiristintä. Otan tyhjennysajossa letkun irti ja jätän liittimen paikalle kunnes kone sammuu.

      • Anonyymi

        Jos luit tämän ketjun, niin tuolla edellä väännettiin rautalangasta, ettei kaasuttimen uimurikammio tyhjene, vaikka koneen ajaisi bensan puutteessa sammuksiin.
        Kaasuttimen rakenne vain on sellainen. Uimuri säätelee bensan korkeutta neulaventtiilin avulla.
        Kun bensan tulo lakkaa, niin sen toiminta pysähtyy ja se mitä uimurikammiossa on jää sinne niin kauaksi aikaa kunnes uutta tavaraa tulee tai se sinne jäänyt bensa haihtuu sieltä pois.
        Jättäen hartsit muistoksi.

        Sinun ei tarvitse ajaa sitä konetta lopussa sammuksiin. Voit jättää sen pienkonebensan aivan hyvin sinne sisään talveksi - se ei tee mitään vahinkoa pa- järjestelmälle

        Tämä on aivan hyvä paikka lueskella toisten veneilijöiden ajatuksia, mutta jokaisella täytyy olla jotakin käsitystä itsellään asioista, sillä täällä on paljon kaikenlaista väärääkin tietoa liikkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos luit tämän ketjun, niin tuolla edellä väännettiin rautalangasta, ettei kaasuttimen uimurikammio tyhjene, vaikka koneen ajaisi bensan puutteessa sammuksiin.
        Kaasuttimen rakenne vain on sellainen. Uimuri säätelee bensan korkeutta neulaventtiilin avulla.
        Kun bensan tulo lakkaa, niin sen toiminta pysähtyy ja se mitä uimurikammiossa on jää sinne niin kauaksi aikaa kunnes uutta tavaraa tulee tai se sinne jäänyt bensa haihtuu sieltä pois.
        Jättäen hartsit muistoksi.

        Sinun ei tarvitse ajaa sitä konetta lopussa sammuksiin. Voit jättää sen pienkonebensan aivan hyvin sinne sisään talveksi - se ei tee mitään vahinkoa pa- järjestelmälle

        Tämä on aivan hyvä paikka lueskella toisten veneilijöiden ajatuksia, mutta jokaisella täytyy olla jotakin käsitystä itsellään asioista, sillä täällä on paljon kaikenlaista väärääkin tietoa liikkeellä.

        Kiitoksia disinformaation oikaisemisesta. Tein tänään talvisäilöntää kyseiselle koneelle ja toden totta - vaikka irrotin letkun alkylaattiajon aikana, ja kone kävi tyhjäkäyntiä avoimella liittimellä useita minuutteja, niiin ensimmäistä kertaa tuli mieleen tarkistaa oliko polttoainejärjestelmä tyhjentynyt.

        No ei ollut. oletan että olet oikeassa kaasarin suhteen, en tarkistanut, mutta yllätyin kun läpinäkyvä polttoainesuodatinkin oli täynnä polttoainetta. Kyllähän tuo tyhjennysajo bensaa kuluttaa, mutta hyvä kysymys onkin, oliko merkkikorjaamon mies oikeassa siinä että koneet sammuvat alipaineeseen , ja jääkö enemmän polttoainetta jos vain ottaa liittimen irti. Eipä tällä ole merkitystä alkylaatin kanssa, mutta voi olla muilla bensoilla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia disinformaation oikaisemisesta. Tein tänään talvisäilöntää kyseiselle koneelle ja toden totta - vaikka irrotin letkun alkylaattiajon aikana, ja kone kävi tyhjäkäyntiä avoimella liittimellä useita minuutteja, niiin ensimmäistä kertaa tuli mieleen tarkistaa oliko polttoainejärjestelmä tyhjentynyt.

        No ei ollut. oletan että olet oikeassa kaasarin suhteen, en tarkistanut, mutta yllätyin kun läpinäkyvä polttoainesuodatinkin oli täynnä polttoainetta. Kyllähän tuo tyhjennysajo bensaa kuluttaa, mutta hyvä kysymys onkin, oliko merkkikorjaamon mies oikeassa siinä että koneet sammuvat alipaineeseen , ja jääkö enemmän polttoainetta jos vain ottaa liittimen irti. Eipä tällä ole merkitystä alkylaatin kanssa, mutta voi olla muilla bensoilla .

        No sittenhän se tyhjäksiajokin on aivan turha. Ei se 98E yhdessä talvessa mihinkään happane.


    • Anonyymi

      Näköjään ketju täynnä tunareita, jotka eivät kaasuttimen toiminnasta ymmärrä hevon paskaa.

      "Alipainetta" jos letkun irrottaa jne... ei tyhjene ja blaa blaa blaa

      Kyllä taas tehdään tässäkin tyhjästä asiaa.

      Muutama fakta:

      Polttoainelinjan kaikki takaiskuventtiilit ihan letkuliittimestä pumpun kautta kaasarile asti pitävät huolen siitä, ettei alipainetta muodostu. Pumpun imu avaa nämä takaiskuventtiilit.

      Moottori ei sammu mihinkään "alipaineeseen", vaan liian laihaan seokseen, kun uimurikammion pinta laskee.

      Kun letku vedetään irti moottorin käydessä, niin liian laihaan seokseen sammuminen estetään sulkemalla ilmankuristin, ja avaamalla kaasuläppä sitä mukaan täysille kun kierrokset alkavat laskea, pitäen koko ajan kierrosluku n. 3000:ssa. Lopulta moottori sammuu kaasu täysillä ja kuristin, eli ryyppy päällä.

      Oikein tehtynä moottori imee näin polttoainelinjat niin tyhjäksi, ettei sinne jäävällä n. 10% määrällä ole mitään merkitystä kun keväällä pumpataan linjat täyteen tuoretta bensaa. Jos vaan vedetän letku irti tyhjäkäynnillä, niin jäljelle jää n. 80% bensasta, aivan sama tehdänkö se liittimen kanssa tai ilman.

      Paras vaihtoehto on tietty ajaa moottoriin pienkonebensaa, jolloin ei ilmaa jää keräämään kondenssia. Jos on varma käytöstä keväällä, niin tuore 98E kyllä säilyy suljetussa bensalinjassa muutaman kuukauden. Sekin on parempi kuin tyhjää ja kosteaa ilmaa täynnä oleva kaasari.

      • Anonyymi

        No kun ei tyhjene niin ei tyhjene. Ehkä uskot jos luet oman tekstisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun ei tyhjene niin ei tyhjene. Ehkä uskot jos luet oman tekstisi.

        Jos ei osaa, niin ei varmaan juu tyhjene. Venturiputken toimintaperiaate saa aikaan sen, että se moottori imee tavraa, vaikka pinta laskeekin. Pitää vaan osata kuristaa ilman saantia tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei osaa, niin ei varmaan juu tyhjene. Venturiputken toimintaperiaate saa aikaan sen, että se moottori imee tavraa, vaikka pinta laskeekin. Pitää vaan osata kuristaa ilman saantia tarpeeksi.

        Itse kirjoitit ettei tyhjene.


    • Anonyymi

      Sinne pa- järjestelmään ei kannata jättää yhtään tuota säilymätöntä bensiiniä.
      Siitä lähdetään liikkeelle kun halutaan varmistaa puhtaat pinnat siellä sisällä.

      Se kaasuttimen kohokammio ei tyhjene ajamalla. Sen rakenne nyt vain on sellainen.
      Neulaventtiili ja koho tekevät siellä yhteistyötä.
      Kun bensapinta moottorin käydessä laskee, päästää neulaventtiili sinne lisää bensaa.
      Kun bensan tulo loppuu, niin bensapinta ei laske kuin pikkiriikkisen kun moottori sammuu.
      Moottori hörppii sitä bensaa siten, että se pinta pysyy aina samana, vaikka se aine tekee siellä mutkia - taso on aina sama.

      Monissa nykyaikaisissa pienkoneissa ja paikallismoottoreissa on uimurikammion pohjassa tyhjennysproppu, josta sen kammion saa tyhjäksi.
      Jos koneessasi on selainen, niin siitä kannattaa se bensa päästää ulos.
      Tämän jälkeen on pienkonebensan tarve pientä kun järjestelmä on säilytyskunnossa.

      Koska tuossa Nesteen julkaisemassa oppaassa ei luvattu bensan säilyvän edes yhtä talvikautta varmassa ja puhtaassa käyttökunnossa, niin minä ainakin ”huuhdon” sen tavaran sieltä ulos ja korvaan alkylaattibensalla.

      • Anonyymi

        "Sen rakenne nyt vain on sellainen."

        Etsi jostakin tavallisen perämoottorin kaasuttimen halkileikkauskuva, ja katso mistä se polttoaine sinne kurkkuun menee. Aika pohjalta se sen imee, ja imee niin kauan kun pidetän imu riittävänä kuristamalla ilman saantia ja kaasuläppää täysillä auki.


      • Anonyymi

        Kone sammuu siitä yksinkertaisesta syystä, että bensiini loppuu kaasuttimen uimurikammiosta. Jos et tätä usko, avaa kammion tyhjennysruuvi ellei sellaista löydy avaa kammion pohjalla oleva pääsuutin.


    • Anonyymi

      Ei mene bensa miksikään syksystä pitkälle kevääseen.

      Ajettavasta leikkurissa ollut tankissa ja kaasuttimessa vuodesta 2004. Sekä yhdessä moottorisahassa 2t sekoitus kokoajan tankki, kaasutin täynnä valmiudessa. Siinä yli 10 vuotta.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Paljon taas melua tyhjästä.


      • Anonyymi

        Aamen!


    • Anonyymi

      Liityn kannattamaan tuolla jo moneen kertaan annettua neuvoa. Aja tankki lähes tyhjäksi, tankkaa pienkonebensaa pari litraa, siinä se.
      Tällä tavalla pienkonebensaa pitää ostaa 5l. pönikkä parin vuoden välein. Jos se on liian kallista, en osaa auttaa.

      • Anonyymi

        Hyvä neuvo ja helppo. Näin tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä neuvo ja helppo. Näin tehdään.

        Mietittyäni hetken, lisäisin sen, että ajetaan se tankki aivan tyhjäksi tai, jos sen voi helposti käsin tyhjentää, niin siten.
        Näin se pienkonebensa menee varmasti heti oikeisiin paikkoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietittyäni hetken, lisäisin sen, että ajetaan se tankki aivan tyhjäksi tai, jos sen voi helposti käsin tyhjentää, niin siten.
        Näin se pienkonebensa menee varmasti heti oikeisiin paikkoihin.

        Voihan tuon tankin tyhjentää lappopumpulla kanisteriin. Sitten kanisterista voi öljyttömät bensat kaataa autoon. Ennen katti ja ruisku aikaa kaatelin myös vanhat öljybensat autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan tuon tankin tyhjentää lappopumpulla kanisteriin. Sitten kanisterista voi öljyttömät bensat kaataa autoon. Ennen katti ja ruisku aikaa kaatelin myös vanhat öljybensat autoon.

        Miten vain hankalammin haluat sen tehdä. Tai sitten voit vain sammuttaa koneen ja käynnistää sen keväällä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten vain hankalammin haluat sen tehdä. Tai sitten voit vain sammuttaa koneen ja käynnistää sen keväällä...

        Ei nuo bensiiniini säilymistarinat ole tyhjästä tulleet.
        Minäkin olen niitä ainakin kaksikymmentä vuotta kuullut. Kyllä kai niissä jotkin perää on takana kun Nestekin on noista asioista kirjassaan maininnut.
        Jokainen tekee tietysti koneidensa kanssa mitä haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten vain hankalammin haluat sen tehdä. Tai sitten voit vain sammuttaa koneen ja käynnistää sen keväällä...

        ...kun olet ensin huoltanut tai huollattanut sen pitkän kaavan mukaan sen sijaan että olisit suorittanut syksyllä yksinkertaisen edullisen toimenpiteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo bensiiniini säilymistarinat ole tyhjästä tulleet.
        Minäkin olen niitä ainakin kaksikymmentä vuotta kuullut. Kyllä kai niissä jotkin perää on takana kun Nestekin on noista asioista kirjassaan maininnut.
        Jokainen tekee tietysti koneidensa kanssa mitä haluaa.

        Täällä niitä ainakin vaalitaan uskollisesti ja kerrotaan uudelleen polvesta polveen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä niitä ainakin vaalitaan uskollisesti ja kerrotaan uudelleen polvesta polveen...

        ...ettei seuraavan sukupolven tarvitsisi oppia omista virheistään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      85
      2287
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      18
      2257
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      18
      1700
    4. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      104
      1458
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1416
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      163
      1248
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1042
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      943
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      909
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      893
    Aihe