Kuinka pitkälle ratikan 750 voltin jännite hyppää johtimesta?

Anonyymi

Siellä se kavala sähkö luikertaa ylempänä johtimessa, Tampereen katujen yläpuolella. Alla liikkuu viattomia kävelijöitä, polkupyöräilijöitä ja lapsia. Miten kaukana tuosta kuumasta ajolangasta pitää pysytellä, ettei saa sähköstä sormilleen tai korvilleen? Voiko ratikan katolla liikkua esim konttaamalla turvallisesti?

42

2210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tottakai ratikan katolla voi kontata, ottaa aurinkoa ja olla piknikillä, sitävartenhan siellä 750 volttia on että saa kännykänkin ladattua!

      Sähkö voi luikerrella useita satoja metrejä hyvällä säällä. Etenkin jos ajat sähköpyörällä tai sähköpotkulaudalla ohi niin sähkö huomaa kyllä tilaisuuden tulleen ja voi syöksyä päälle. Ratikan edelle ei kannata ainakaan ajaa, siitä sähkö tulee mustasukkaiseksi ja varmasti iskee kynsille.

      Lisäksi 750 voltin sähkö säteilee pahasti. Jos tarkkaan katsot niin perhoset, pikkulinnut yms. kuolee ratikan ympärillä ihan lennossa. Varuillaan tulee olla ratikoiden kanssa, ne on kuolemankoneita ja lisääntyvät voimakkaasti jos on ravintoa ja hyvät elinolosuhteet.

    • Anonyymi

      Ratikan sähkö tappaa useita ihmisiä joka päivä. Siitä ei vaan kerrota, koska grynderit kielsi kertomisen.

      • Anonyymi

        Sähkö "hyppää" ilmassa n.1mm/1000V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö "hyppää" ilmassa n.1mm/1000V.

        Kyllä ennen puhuttiin sellaisesta, että se olisi sentin ja kilovoltti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ennen puhuttiin sellaisesta, että se olisi sentin ja kilovoltti.

        Aika pieni valokaari, 21 kW linjasta vain 21 cm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ennen puhuttiin sellaisesta, että se olisi sentin ja kilovoltti.

        Valokaaren syttymiseen tarvitaan melko korkea jännite.


    • Anonyymi

      Vuohenojan sillan kohdalla ei fillaristin kannata levitellä käsiään tuuletukseen liian leveälti. Voi muuten käsi osua kohtalokkaasti ratikan johtoon. Ei taida olla edes 2m väliä virtajohtoon.

      • Anonyymi

        Fillaristi kuivalla kelillä voi vaaratta koskettaa jännitteellistä johdinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fillaristi kuivalla kelillä voi vaaratta koskettaa jännitteellistä johdinta.

        Kalevankankaalla on aina vapaata tilaa vielä uteliaille pyöräilijöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalevankankaalla on aina vapaata tilaa vielä uteliaille pyöräilijöille.

        Hupsista. Kalevankankaalla ei kyllä ole enää vapaita hautapaikkoja. Vatiala on seuraava osoite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalevankankaalla on aina vapaata tilaa vielä uteliaille pyöräilijöille.

        Saako lintu tärskyn istuessaan jännitteiselle langalle? Samasta syystä ei myöskään pyöräilijä saa. 🚴‍♂️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako lintu tärskyn istuessaan jännitteiselle langalle? Samasta syystä ei myöskään pyöräilijä saa. 🚴‍♂️

        Kannattaa kokeilla vaikka metalliputkella tai hiilikuituisella onkivavalla, joka koskee ajolankaan samalla kun toinen käsi koskee kiskoihin. Hyvällä tuurilla ratikka alkaa yskimään ja jää rautatieaseman tunneliin. Hesan serkku kerran teki kännissä, kun tuli Kallion tissibaarista kotiin.


    • Anonyymi

      Mitäs jos ratikan johtimiin indusoituu ylijännitepiikki 800 000V niin miten käy matkustajille?

      • Anonyymi

        Ratikka kiihyttää valonnopeuteen matkustajineen ja jää todennäköisesti aikaloukkuun josta eivät koskaan pääse pois. Eikä sen koommin ratikkaa ja sen matkustajia enää nähdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratikka kiihyttää valonnopeuteen matkustajineen ja jää todennäköisesti aikaloukkuun josta eivät koskaan pääse pois. Eikä sen koommin ratikkaa ja sen matkustajia enää nähdä.

        Ikuinen ratikkamatka joka ei ikinä pääty. Aikamoinen painajainen.


      • Anonyymi

        Samalla tavalla kuin Teslassa matkustaville, kun akku menee oikosulkuun. Kaikki ihmiset katoavat savuna ilmaan, jäljelle jää vain Teslan osamaksuerät.


    • Anonyymi

      Ohjeiden mukainen turvaetäisyys kaikkiin ratikan jännitteisiin johtimiin on 1,5 metriä.

      • Anonyymi

        Hesassa vaadittava minimi turvaetäisyys sekä henkilöille että koneille on 2 metriä ratikan johtimiin.


    • Anonyymi

      Helsingissä ratikat on kulkeneet iät ja ajat 600 V jännitteellä. Tampereen kaupunginvaltuusto edellytti, että jos Tampereelle koskaan rakennetaan ratikkaa, niin siihen pitää saada selvästi korkeempi jännite, kuin mitä hesalaisilla on.

      NIin sinne sitten pantiin 750 V piuhaan sisälle, ja Tampere voitti tämänkin kisan.

      Onneksi se on kuitenkin tasavirtaa, joka on täysin vaaratonta sähköä ihmiselle. Sen voi testata vaikka ottamalla kaksin käsin kiinni auton tasavirta-akun navoista. Ei siitä mitään tälliä koskaan saa.

      • Anonyymi

        Jätit yhden tärkeän muuttujan huomiotta. Auton akussa on 12-14 volttia. Sillä ei vielä kovin kummosta sähkövirtaa saa aikaiseksi ihmisessä niin että se tuntuisi tai olisi kohtalokas. Mutta kyllä jo 750 voltilla saakin niin että varmasti grillaantuu elävältä ja lopulta hiiltyy kuolleena.


    • Anonyymi

      Tasavirta on ihmiselle vaarallisempi kuin vaihtovirta. 100 V tasavirta on vaarallisempi kehossa kulkiessan kuin seinän 230 V vaihtovirta. Jostain syystä Tampere valitsi vaarallisen tasavirran.

      • Anonyymi

        Eiköhän ne ratikkajärjestelmät ihan yleisesti käytä tasavirtaa jakeluun. Tällöin virranjakelu on helpompaa, koska paluujohtimena voidaan käyttää ratikan kiskoja. Ja ennenkuin kukaan alkaa trollata, ne maahan asennetut kiskot eivät ole vaarallisia, koska ne ovat maan potentiaalissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän ne ratikkajärjestelmät ihan yleisesti käytä tasavirtaa jakeluun. Tällöin virranjakelu on helpompaa, koska paluujohtimena voidaan käyttää ratikan kiskoja. Ja ennenkuin kukaan alkaa trollata, ne maahan asennetut kiskot eivät ole vaarallisia, koska ne ovat maan potentiaalissa.

        Vaihtosähkötekniikka ei sitten ole sisäistetty, vai pilailetko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtosähkötekniikka ei sitten ole sisäistetty, vai pilailetko?

        Joo kyllä junat käyttävät vaihtosähköä, mutta ratikassa tasasähkö on käytännöllisempää. Ratikassa tasasähköstä tehdään kolmivaiheista vaihtosähköä oikosulkumoottoreille ja nopeutta säädetään taajuusmuuttajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtosähkötekniikka ei sitten ole sisäistetty, vai pilailetko?

        Eikö mennyt kirjoitukseni jakeluun? Jos käytettäisiin vaihtovirtaa, pitäisi ajolankoja olla kaksi tai kolme. Aika vaikea toteuttaa, en ole sellaista ratikkaa missään vielä nähnyt,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mennyt kirjoitukseni jakeluun? Jos käytettäisiin vaihtovirtaa, pitäisi ajolankoja olla kaksi tai kolme. Aika vaikea toteuttaa, en ole sellaista ratikkaa missään vielä nähnyt,

        Kyllä vaihtonen yhtäkin lankaa pitkin kulkee, esim vetureihin. 🚃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mennyt kirjoitukseni jakeluun? Jos käytettäisiin vaihtovirtaa, pitäisi ajolankoja olla kaksi tai kolme. Aika vaikea toteuttaa, en ole sellaista ratikkaa missään vielä nähnyt,

        Kyllä vaihtosähköä voi olla 1-vaiheisena. Junat käyttää vaihtosähköä eikä niillä mitään kolmea lankaa ole. Myös kodin kaikki laitteet toimii vaihtosähköllä ja 2 johtoa riittää, vaihe ja nolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mennyt kirjoitukseni jakeluun? Jos käytettäisiin vaihtovirtaa, pitäisi ajolankoja olla kaksi tai kolme. Aika vaikea toteuttaa, en ole sellaista ratikkaa missään vielä nähnyt,

        Nyt ei ole vahvavirta ymmärryksesi sillä tasolla, että tuommoista kannattaisi suoltaa omalla nimellä. Onneksesi tänne voi nimettämänä kirjoitella kaikenlaista lantaa.


    • Anonyymi

      Kuulin Särkänniemen akkojen kauhistelevan, kuinka se ratikkalangoissa oleva sähkö voi luikerrella ihan kipinöitä tuiskien aivan Nokialle asti! Joku vielä arveli, että olisiko se Pinsiön Maamiesseuran talokin ehkä vaaravyöhykkeellä?

      • Anonyymi

        On vaaravyöhykkeellä! Tänään 1760 kuollutta ratikan sähköiskuissa.


    • Anonyymi

      Tervemenoa vaan ratikan katolle niin tälli tulee. Voi nousta tukka pystyyn heh.

    • Anonyymi

      Joke tennareita roikkuu langoilla?

      • Anonyymi

        Vanhat tennarit toisiinsa nauhoilla solmittuina ja taitavasti ajolangalle heitettynä on kaunis ja urbaani näky. Kuin heittäisi kapuloita ratikan rattaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhat tennarit toisiinsa nauhoilla solmittuina ja taitavasti ajolangalle heitettynä on kaunis ja urbaani näky. Kuin heittäisi kapuloita ratikan rattaisiin.

        Mikä ilkivallassa on niin kaunista olevinaan?


    • Anonyymi

      Ratikan katolle on turvallista kiivetä jos laittaa kumikortongit käsiin suojaksi.

    • Anonyymi

      Se hyppää sun housuihin ja ..............

    • Anonyymi

      Pistorasiasta on tarjolla 230V. Laita sormi siihen pistorasian reiän päälle ja testaa, hyppääkö se sähkö sieltä sormeesi.

      • Anonyymi

        Kokeilin voimapistorasiasta jossa 400v voimaa niin ei hypännyt sormeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilin voimapistorasiasta jossa 400v voimaa niin ei hypännyt sormeen.

        Vaatii 1000V että hyppää 1mm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaatii 1000V että hyppää 1mm.

        AC vai DC?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AC vai DC?

        Washington AC/DC...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AC vai DC?

        Molemmat tarvitaan että tulee Highway to hell.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5616
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4257
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      170
      2227
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1774
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1164
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe