Siellä se kavala sähkö luikertaa ylempänä johtimessa, Tampereen katujen yläpuolella. Alla liikkuu viattomia kävelijöitä, polkupyöräilijöitä ja lapsia. Miten kaukana tuosta kuumasta ajolangasta pitää pysytellä, ettei saa sähköstä sormilleen tai korvilleen? Voiko ratikan katolla liikkua esim konttaamalla turvallisesti?
Kuinka pitkälle ratikan 750 voltin jännite hyppää johtimesta?
42
2210
Vastaukset
- Anonyymi
Tottakai ratikan katolla voi kontata, ottaa aurinkoa ja olla piknikillä, sitävartenhan siellä 750 volttia on että saa kännykänkin ladattua!
Sähkö voi luikerrella useita satoja metrejä hyvällä säällä. Etenkin jos ajat sähköpyörällä tai sähköpotkulaudalla ohi niin sähkö huomaa kyllä tilaisuuden tulleen ja voi syöksyä päälle. Ratikan edelle ei kannata ainakaan ajaa, siitä sähkö tulee mustasukkaiseksi ja varmasti iskee kynsille.
Lisäksi 750 voltin sähkö säteilee pahasti. Jos tarkkaan katsot niin perhoset, pikkulinnut yms. kuolee ratikan ympärillä ihan lennossa. Varuillaan tulee olla ratikoiden kanssa, ne on kuolemankoneita ja lisääntyvät voimakkaasti jos on ravintoa ja hyvät elinolosuhteet. - Anonyymi
Ratikan sähkö tappaa useita ihmisiä joka päivä. Siitä ei vaan kerrota, koska grynderit kielsi kertomisen.
- Anonyymi
Sähkö "hyppää" ilmassa n.1mm/1000V.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkö "hyppää" ilmassa n.1mm/1000V.
Kyllä ennen puhuttiin sellaisesta, että se olisi sentin ja kilovoltti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ennen puhuttiin sellaisesta, että se olisi sentin ja kilovoltti.
Aika pieni valokaari, 21 kW linjasta vain 21 cm
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ennen puhuttiin sellaisesta, että se olisi sentin ja kilovoltti.
Valokaaren syttymiseen tarvitaan melko korkea jännite.
- Anonyymi
Vuohenojan sillan kohdalla ei fillaristin kannata levitellä käsiään tuuletukseen liian leveälti. Voi muuten käsi osua kohtalokkaasti ratikan johtoon. Ei taida olla edes 2m väliä virtajohtoon.
- Anonyymi
Fillaristi kuivalla kelillä voi vaaratta koskettaa jännitteellistä johdinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fillaristi kuivalla kelillä voi vaaratta koskettaa jännitteellistä johdinta.
Kalevankankaalla on aina vapaata tilaa vielä uteliaille pyöräilijöille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalevankankaalla on aina vapaata tilaa vielä uteliaille pyöräilijöille.
Hupsista. Kalevankankaalla ei kyllä ole enää vapaita hautapaikkoja. Vatiala on seuraava osoite.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalevankankaalla on aina vapaata tilaa vielä uteliaille pyöräilijöille.
Saako lintu tärskyn istuessaan jännitteiselle langalle? Samasta syystä ei myöskään pyöräilijä saa. 🚴♂️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saako lintu tärskyn istuessaan jännitteiselle langalle? Samasta syystä ei myöskään pyöräilijä saa. 🚴♂️
Kannattaa kokeilla vaikka metalliputkella tai hiilikuituisella onkivavalla, joka koskee ajolankaan samalla kun toinen käsi koskee kiskoihin. Hyvällä tuurilla ratikka alkaa yskimään ja jää rautatieaseman tunneliin. Hesan serkku kerran teki kännissä, kun tuli Kallion tissibaarista kotiin.
- Anonyymi
Mitäs jos ratikan johtimiin indusoituu ylijännitepiikki 800 000V niin miten käy matkustajille?
- Anonyymi
Ratikka kiihyttää valonnopeuteen matkustajineen ja jää todennäköisesti aikaloukkuun josta eivät koskaan pääse pois. Eikä sen koommin ratikkaa ja sen matkustajia enää nähdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikka kiihyttää valonnopeuteen matkustajineen ja jää todennäköisesti aikaloukkuun josta eivät koskaan pääse pois. Eikä sen koommin ratikkaa ja sen matkustajia enää nähdä.
Ikuinen ratikkamatka joka ei ikinä pääty. Aikamoinen painajainen.
- Anonyymi
Samalla tavalla kuin Teslassa matkustaville, kun akku menee oikosulkuun. Kaikki ihmiset katoavat savuna ilmaan, jäljelle jää vain Teslan osamaksuerät.
- Anonyymi
Ohjeiden mukainen turvaetäisyys kaikkiin ratikan jännitteisiin johtimiin on 1,5 metriä.
- Anonyymi
Hesassa vaadittava minimi turvaetäisyys sekä henkilöille että koneille on 2 metriä ratikan johtimiin.
- Anonyymi
Helsingissä ratikat on kulkeneet iät ja ajat 600 V jännitteellä. Tampereen kaupunginvaltuusto edellytti, että jos Tampereelle koskaan rakennetaan ratikkaa, niin siihen pitää saada selvästi korkeempi jännite, kuin mitä hesalaisilla on.
NIin sinne sitten pantiin 750 V piuhaan sisälle, ja Tampere voitti tämänkin kisan.
Onneksi se on kuitenkin tasavirtaa, joka on täysin vaaratonta sähköä ihmiselle. Sen voi testata vaikka ottamalla kaksin käsin kiinni auton tasavirta-akun navoista. Ei siitä mitään tälliä koskaan saa.- Anonyymi
Jätit yhden tärkeän muuttujan huomiotta. Auton akussa on 12-14 volttia. Sillä ei vielä kovin kummosta sähkövirtaa saa aikaiseksi ihmisessä niin että se tuntuisi tai olisi kohtalokas. Mutta kyllä jo 750 voltilla saakin niin että varmasti grillaantuu elävältä ja lopulta hiiltyy kuolleena.
- Anonyymi
Tasavirta on ihmiselle vaarallisempi kuin vaihtovirta. 100 V tasavirta on vaarallisempi kehossa kulkiessan kuin seinän 230 V vaihtovirta. Jostain syystä Tampere valitsi vaarallisen tasavirran.
- Anonyymi
Eiköhän ne ratikkajärjestelmät ihan yleisesti käytä tasavirtaa jakeluun. Tällöin virranjakelu on helpompaa, koska paluujohtimena voidaan käyttää ratikan kiskoja. Ja ennenkuin kukaan alkaa trollata, ne maahan asennetut kiskot eivät ole vaarallisia, koska ne ovat maan potentiaalissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän ne ratikkajärjestelmät ihan yleisesti käytä tasavirtaa jakeluun. Tällöin virranjakelu on helpompaa, koska paluujohtimena voidaan käyttää ratikan kiskoja. Ja ennenkuin kukaan alkaa trollata, ne maahan asennetut kiskot eivät ole vaarallisia, koska ne ovat maan potentiaalissa.
Vaihtosähkötekniikka ei sitten ole sisäistetty, vai pilailetko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihtosähkötekniikka ei sitten ole sisäistetty, vai pilailetko?
Joo kyllä junat käyttävät vaihtosähköä, mutta ratikassa tasasähkö on käytännöllisempää. Ratikassa tasasähköstä tehdään kolmivaiheista vaihtosähköä oikosulkumoottoreille ja nopeutta säädetään taajuusmuuttajalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihtosähkötekniikka ei sitten ole sisäistetty, vai pilailetko?
Eikö mennyt kirjoitukseni jakeluun? Jos käytettäisiin vaihtovirtaa, pitäisi ajolankoja olla kaksi tai kolme. Aika vaikea toteuttaa, en ole sellaista ratikkaa missään vielä nähnyt,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö mennyt kirjoitukseni jakeluun? Jos käytettäisiin vaihtovirtaa, pitäisi ajolankoja olla kaksi tai kolme. Aika vaikea toteuttaa, en ole sellaista ratikkaa missään vielä nähnyt,
Kyllä vaihtonen yhtäkin lankaa pitkin kulkee, esim vetureihin. 🚃
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö mennyt kirjoitukseni jakeluun? Jos käytettäisiin vaihtovirtaa, pitäisi ajolankoja olla kaksi tai kolme. Aika vaikea toteuttaa, en ole sellaista ratikkaa missään vielä nähnyt,
Kyllä vaihtosähköä voi olla 1-vaiheisena. Junat käyttää vaihtosähköä eikä niillä mitään kolmea lankaa ole. Myös kodin kaikki laitteet toimii vaihtosähköllä ja 2 johtoa riittää, vaihe ja nolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö mennyt kirjoitukseni jakeluun? Jos käytettäisiin vaihtovirtaa, pitäisi ajolankoja olla kaksi tai kolme. Aika vaikea toteuttaa, en ole sellaista ratikkaa missään vielä nähnyt,
Nyt ei ole vahvavirta ymmärryksesi sillä tasolla, että tuommoista kannattaisi suoltaa omalla nimellä. Onneksesi tänne voi nimettämänä kirjoitella kaikenlaista lantaa.
- Anonyymi
Kuulin Särkänniemen akkojen kauhistelevan, kuinka se ratikkalangoissa oleva sähkö voi luikerrella ihan kipinöitä tuiskien aivan Nokialle asti! Joku vielä arveli, että olisiko se Pinsiön Maamiesseuran talokin ehkä vaaravyöhykkeellä?
- Anonyymi
On vaaravyöhykkeellä! Tänään 1760 kuollutta ratikan sähköiskuissa.
- Anonyymi
Tervemenoa vaan ratikan katolle niin tälli tulee. Voi nousta tukka pystyyn heh.
- Anonyymi
Joke tennareita roikkuu langoilla?
- Anonyymi
Vanhat tennarit toisiinsa nauhoilla solmittuina ja taitavasti ajolangalle heitettynä on kaunis ja urbaani näky. Kuin heittäisi kapuloita ratikan rattaisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhat tennarit toisiinsa nauhoilla solmittuina ja taitavasti ajolangalle heitettynä on kaunis ja urbaani näky. Kuin heittäisi kapuloita ratikan rattaisiin.
Mikä ilkivallassa on niin kaunista olevinaan?
- Anonyymi
Ratikan katolle on turvallista kiivetä jos laittaa kumikortongit käsiin suojaksi.
- Anonyymi
Se hyppää sun housuihin ja ..............
- Anonyymi
Pistorasiasta on tarjolla 230V. Laita sormi siihen pistorasian reiän päälle ja testaa, hyppääkö se sähkö sieltä sormeesi.
- Anonyymi
Kokeilin voimapistorasiasta jossa 400v voimaa niin ei hypännyt sormeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokeilin voimapistorasiasta jossa 400v voimaa niin ei hypännyt sormeen.
Vaatii 1000V että hyppää 1mm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaatii 1000V että hyppää 1mm.
AC vai DC?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AC vai DC?
Washington AC/DC...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AC vai DC?
Molemmat tarvitaan että tulee Highway to hell.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645616Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204257Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1702227
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231774- 951377
- 681164
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988