Miten Raamattua saa tulkita?
Päivi Räsäsen tapauksessa huolestuttavaa on se, että kriittisen keskustelun sijaan on siirrytty oikeusistuimeen määrittelemään sallitun raamatuntulkinnan rajat.
2:00
HELSINGIN SANOMISSA on julkaistu useita kirjoituksia koskien kansanedustaja Päivi Räsäsen (kd) oikeustapauksia. Viimeisimpänä julkaistiin Turun arkkihiippakunnan piispan Mari Leppäsen kolumni (HS 24.8.). Leppänen totesi: ”Tapauksessa eivät ole vastakkain Raamattu ja laki, vaan tietynlainen raamatuntulkinta ja laki.”
Raamattua tulkitaan aina sitä lukiessa. On kuitenkin hämmästyttävää, miten kirkon keskeinen viranhaltija kolumnissaan leimasi laajalti kristittyjen parissa omaksutun raamatuntulkinnan vastuuttomaksi ja epäkristilliseksi.
Kristilliset kirkkokunnat ovat kautta aikojen nähneet Raamatun olevan ennen kaikkea Jumalan sanaa. Yksittäinen jae tulkitaan suhteessa Raamatun kokonaisuuteen. Pyrkimys on toimia Raamatun ohjeiden mukaan – myös eettisten ja moraalisten. Kyse ei ole kenenkään syrjimisestä tai painamisesta alas.
Päivi Räsäsen tapauksessa huolestuttavaa on se, että kriittisen keskustelun sijaan on siirrytty oikeusistuimeen määrittelemään sallitun raamatuntulkinnan rajat. Suomessa ja maailmalla on lukuisa määrä kristittyjä ja kristillisiä kirkkokuntia, jotka tulkitsevat Raamattua samansuuntaisesti kuin Räsänen. Tämänkaltainen tulkintatraditio on vuosituhansia vanha.
Kaipaamme avointa ja kunnioittavaa keskustelua, johon jokainen yksilö ja kirkkokunta voi osallistua omasta vakaumuksestaan käsin ilman pelkoa tuomituksi tulemisesta – nyt ja tulevaisuudessa.
Tuisku Winter
pastori, Suomen evankelisen allianssin hallituksen jäsen, Kokkola
Marko Mitronen
pastori, Pietarsaari
Miten Raamattua saa tulkita?
8
87
Vastaukset
No pitääkö olla sallittua vedota Raamattuun siltä osin kun se kehottaa tappamaan homot?
- Anonyymi
Raamattua tulkitaan juuri niin miten se on kirjoitettu!
Se on faktaa tietoa historiasta.- Anonyymi
Juuri näin.
Se ei näytä menevän kaaliin tällä palstalla, ei varsinkaan höpölöpsille!
- Anonyymi
Satuja ja tarinoita saa tulkita kuten itse haluaa.
- Anonyymi
Puhu vaan omista, mitä latelet palstalla!
Meidän kirkon jäsenet ovat varmaan Räsäsen puolella. Sehän on selvä.
Muttei minusta tässä nyt vielä niin kauhean huolissaan tarvi olla. Käydään vaan rajanvetoa kansanryhmään kohdistuvan vihapuheen ja tässä yhteydessä siis homojen laillisten oikeuksien puolustamisen ja sananvapauden välillä.
Saadaan ennakkotapaukset samanlaisiin ristiriitoihin tulevaisuudessa. Ei oikeudenkäynti vielä mitään merkitse. On hyväkin että haastetaan, ei siitä vielä pidä loukkaantua.
Sittenhän nähdään miten lait tulkitaan. Jos Päivi Räsänen saa jonkun tuomion, sitten on aloitettava kampanja lakien muuttamiseksi tällaisissa tapauksissa.
Eihän Raamatun siteeraaminen laitonta voi olla. Kommunistitkin käyttivät sitä agitaatiossaan vankilasta vapauduttuaan ja siellä Raamattuun tutustuttuaan!Ihmeellistä, että kirkkosi on homofoobinen. Kahden aikuisen ihmisen vapaaehtoinen suhde häiritsee teitä, mutta ei pikkutyttöjen käytännössä pakottaminen seksileluiksi mormonipukkien haaremeihin.
Kysymyshän ei ole Raamatun siteeraamisesta vaan siitä, että käyttää Raamattua tai mitä muuta tahansa vihapuheen lähdettä omien vihapuheidensa tukena. Voin minäkin siteerata Raamattua esim. kohdasta, missä käsketään tappamaan homot, mutta minä EN sano, että Raamattua pitää totella siltä osin, mitä se opettaa homoista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1141946- 811244
- 421065
Pyhäjärvi -kuntaliiton LISTALLA - ajautuu kriisikunnaksi
”Vaaravyöhykkeessä” Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen nostaa esille Punakallion listalta todennäköisistä kri145874Vieläkään nainen ei mitään tunnistettavaa sinusta
ei minusta, ei meistä, eikä meidän historiasta. Voisit kyllä kirjoittaa jotain spesifistä mitä meidän välillä on tapahtu69797Miten menee omasta mielestä?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6e1e5b9-dd40-4eaf-ac96-036894307db5 Listan kärjessä Ähtäri27762Nainen, olet minun makuuni joka suhteessa
Siksi tämä on mennyt niin vaikeaksi, ja ei tahdo ajatukset millään pysyä arjessa, vaan ne karkaa koko ajan unelmiin sinu22721Jos en enää
sinua näkisi, tekisinkö jotain toisin? Kertoisinko sinulle kaiken? Sen miten paljon minulle merkitset ja kuinka kaipaan36702Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i49700Ei mene kauaa että kaikki vedätykset
Selviää.. Moni täältä on syytteessä.. Mahdollisesti palsta menee kiinni.. Tällä hetkellä jokainen viesti kiertää sup56649