Big short-ISO shorttaus-= suomeksi mitä tarkoittaa 'shortata'? Leffa menos osakekaupoista

Anonyymi

Mikä on Big Short-leffan osakekauppa-idea selkosuomella kansankielellä niin että jokainen tajuaa miten osakekauppaa käydään tuossa ja miten se kannattaa?

Kertokaa meille. heti.

mitä on shorttaus- ja miten tehdä nopeasti rahaa suomessa tällä hetkellä osakekaupoilla?

mieluiten verovapaasti.

5

64

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

mitä tarkottaa sub-pime osake?

vain sanna marin suomessa osaa nämä asiat?

• Anonyymi

Halalaho

• Anonyymi

Shorttaaminen on "lyhyeksi myymistä" eli käytännössä myyt osakkeita joita sinulla ei ole. Idea on, että myyn nintaan 100, mutta siinä vaiheessa kun minun pitää luovuttaa osakkeet hinta on vaikka 90 jolloin saan osakkeet 90:llä ja ostaja on sitoutunut maksamaan niistä 100. Olen tehnyt 10 voittoa per osake joita minulla ei ollut. Jos hinta nousee olen kusessa, koska silloin joudun maksamaan esimerkiksi 110 osakkeista jotka olen jo sitoutunut myymään 100:lla.

Mitään "sub-prime" osakkeita ei ole, vaan "sub-prime" arvopapereissa on kyse arvopaperistetuista asuntolainoista. Velkakirjoissa on yleensä pienellä präntätty, että pankki voi siirtää ne eteenpäin. Pankki tekee asuntolainoista "salkun" jossa on vaikka 1000 velallisen asuntolainat yhteisarvoltaan 100 miljoonaa. Joku ostaa ne vaikka 98 miljoonalla ja pankki saa rahaa jotka voi lainata uudestaan eikä sillä ole enää luottotappioriskiä.

Lainoissa "sub-prime" tarkoittaa että niiden vakuudet eivät ole ihan priimaa eli on luottotappioriski. Amerikassa luottotappioriskia kasvattaa se, että siellä lainoissa joissa on kiinteistö vakuutena on velallisella ns. drop key mahdollisuus eli jos velallinen ei pysty maksamaan velkaa hän voi antaa vakuutena olevan kiinteistön pankille (kuvainnollisesti tiputtaa asuntonsa avaimet pankin tiskille) ja sen jälkeen hän on velaton. Jos asuntokuplan aikana ostaa 150.000:lla asunnon ja ottaa siihen 140.000 lainaa ja sitten tulee lama eikä pysty maksamaan ja asunnon arvo putoaa 100.000 niin velkakirjan haltija saa 100.000 kämpän vaikka asiakas oli velkaa 140.000. Velallinen menettää itse sijoittamansa 10.000, mutta pankki tai arvopaperistetun asuntolainan ostaja ottaa takkiin 40.000.

Sitten voidaan tehdä näille arvopaperistetuille asuntoveloille futuurin eli paperin jossa lupaan ostaa sen 100 miljoonan sub-prime-velkasalkun vuoden päästä 75 miljoonalla jne. Tavallaan se on vedonlyöntiä lainasalkun hinnan kehityksestä.

Samaa peliä pelataan myös kaikilla raaka-aineilla. Esimerkiksi viljan futuurimarkkinat ovat paljon suuremmat kuin kansainväliset viljamarkkinat. Eli enemmän käydään kauppaa papereilla jotka oikeuttavat viljan ostamiseen tiettyyn hintaan vaikka vuoden päässä kuin käydään viljalla.

Tervetuloa finanssikapitalismiin.

• Anonyymi

täytyy yrittää saada sisäpiiritietoja- se kai olisi varmin tapa rikastua. (olisiko se laillista?)

yle tvssä oli jotkut tavalliset tanskalaiset jotka teki osakekauppaa jonkin nettisivusto/sovelluksen kautta- ja rikastuivat.

• Anonyymi

Aloittaja lienee suursijoittaja, joka sijoittaa rahansa prosenttijuomiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe