Kohta kaksi vuotta sähköautolla ajaneena täytyy sanoa: en vaihtaisi pois, sen verran parempi auto on kaikin puolin.
En kaipaa tankkaamista. Lataaminen kotona on helppoa, eikä sitä tarvitse tehdä kuin pari kertaa viikossa. Latauskaapeli on muuten paljon helpompi ja nopeampi asettaa kuin lohkolämppäri. Kaapelin napista painamalla auton latausluukku avautuu etukäteen. Kätevää! Viikossa tähän menevä aika lasketaan sekunneissa. Kaupunkiajossa yhdellä latauksella pääsee kesällä 600 km, maantieajossa 400-450 km. Talvella -30C pakkasilla maantieajo jäi vain 350 km, mikä oli yhä enemmän kuin riittävästi.
En kaipaa skrapaamista ja huurtuneita laseja. Auto on lämmityksen etäohjauksen ansiosta aina saavuttaessa lämmin ja sula.
En kaipaa auringossa pätsiksi kuumenevaa autoa, jota ei voi kännykällä ajastaa jäähdyttämään ennen autolle saapumista.
En kaipaa bensan käryä autotallissa tai taloni lähellä.
En kaipaa bensa-auton hidasta kaasupolkimeen reagoimista. Akkusähköauto tekee välittömästi niin kuin kuski komentaa.
Te, jotka yhä haluatte tehdä elämästänne vaikeaa tankattavilla autoilla tehkää niin ihmeessä. Mutta lopettakaa sähköautoista valehteleminen. En minäkään roiku polttispalstoilla puutaheinää puhumassa. Kiitos.
En kaipaa polttiksia
57
76
Vastaukset
- Anonyymi
Niinpä. Harva sähköautoja kokeillut vaihtaisi niistä pois.
- Anonyymi
En tiedä Suomen tilastoja, mutta Usassa 25% sähköauton omistajista vaihtoi bensiinimoottoriautoon sähköauton jälkeen. Vähän enemmän kuin harva !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä Suomen tilastoja, mutta Usassa 25% sähköauton omistajista vaihtoi bensiinimoottoriautoon sähköauton jälkeen. Vähän enemmän kuin harva !
Ei tuo mikään ihme ole. Sähköautot ovat sielläkin arvokkaita, eikä bensa paljoa maksa. Täkäläisillä veroilla ja bensan hinnoilla tilanne on aika erilainen.
- Anonyymi
Akkusähköautojen toimintamatkat poikkeavat rajusti WLTP-testin tuloksista.
Akkusähköauton 500 km luvatulla toimintamatkalla ei pääse edes Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta sitä välillä.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/31f284c0-1c7c-41ae-ae23-6f85ebb2f408?ref=ampparit:16f9
- Anonyymi
Ja sitten heräsit ja tajusit ettet omista edes ajokorttia heh heh se lukee tekstissäsi he.
- Anonyymi
Suunsoittajia riittää...
- Anonyymi
Asiallinen avaus. Pariin asiaan kommentti:
Ei tuo tankkaaminen bensallakaan niin työlästä ole, pari kertaa kuussa tankilla muun ajon ohessa. Ei kestä montaa minuuttia.
Eikä siitä kyllä mitään hajua ole syntynyt, pihaan eikä autotalliinkaan.
Toimintamatkat on ihan jokaisen tarpeen mukaan, jollekin riittää se mikä toiselle ei alkuunkaan.
Lämmitys hoituu etänä ennakkoon bensapelilläkin webaston ansiosta.
Tuo ennakkoviilentäminen on juttu johon bensapelillä en pysty. Se voisi olla helteellä aika luksusta.
Kaasun viive on asia joka taitaa olla ihan autosta ja kuskin mieltymyksistä kiinni, itse en ole sitä kokenut ongelmaksi.
Mutta niin kuin aloittajan tarinastakin on nähtävissä, niin sähköauto on ihan toimiva juttu monelle.
Turhaan niitä "haittoja" liioitellaan, isolle osalle ne eivät ole asia mistä pitäisi välittää. Joillekin on.
Sähkiksen hinta ja kotilatausjärjestelyt on varmaan se isoin este monelle tällä hetkellä.- Anonyymi
Tällä palstalla näkee max kerran vuodessa näin kypsää tekstiä kuin tämä postaus.
Palautit ainakin osittain uskoni ihmiskuntaan. Anonyymi nettimaailma toki edelleenkin vaivuttaa 99% väestöstä idioottitasolle mutta onneksi on olemassa tämä yksi prosentti. Tätä harvoin näkee täällä. Onneksi useammin IRL. - Anonyymi
Aloituksen kirjoittaja täällä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, vaikka mielipide hieman erisi.
"Eikä siitä kyllä mitään hajua ole syntynyt, pihaan eikä autotalliinkaan."
Talvella ja tyhjäkäynnillä tuo ärsyttää eniten. Mutta ehkä kyse on pienestä asiasta. Arvostan joka tapauksessa puhtaampaa ilmaa kotitalon lähellä -- ja muuallakin.
"Lämmitys hoituu etänä ennakkoon bensapelilläkin webaston ansiosta."
Sama kuin aiemmin, kärytys. Mutta totta toki tuo. Itse käytin bensa-aikoina lohkolämppäriä.
Siitä olen samaa mieltä, että jokainen valitkoon mieltymystensä ja kukkaronsa mukaan. En ole saarnaamassa mistään sähköautoihin siirtymisestä. Mutta en myöskään pidä asiallisena tällä palstalla vallitsevaa mutun ja suoranaisen akkusähköautoja vähättelevän valehtelun ilmapiiriä.
Uudelleen, kiitokset asiallisesta vastauksesta. Lisää tällaista! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloituksen kirjoittaja täällä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, vaikka mielipide hieman erisi.
"Eikä siitä kyllä mitään hajua ole syntynyt, pihaan eikä autotalliinkaan."
Talvella ja tyhjäkäynnillä tuo ärsyttää eniten. Mutta ehkä kyse on pienestä asiasta. Arvostan joka tapauksessa puhtaampaa ilmaa kotitalon lähellä -- ja muuallakin.
"Lämmitys hoituu etänä ennakkoon bensapelilläkin webaston ansiosta."
Sama kuin aiemmin, kärytys. Mutta totta toki tuo. Itse käytin bensa-aikoina lohkolämppäriä.
Siitä olen samaa mieltä, että jokainen valitkoon mieltymystensä ja kukkaronsa mukaan. En ole saarnaamassa mistään sähköautoihin siirtymisestä. Mutta en myöskään pidä asiallisena tällä palstalla vallitsevaa mutun ja suoranaisen akkusähköautoja vähättelevän valehtelun ilmapiiriä.
Uudelleen, kiitokset asiallisesta vastauksesta. Lisää tällaista!Aah, tarkoitit käryllä pakokaasuja, niitähän toki tulee. Ja mitä kylmempää, sen seisovampi ilma ja sitkeämmin leijuva usva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä palstalla näkee max kerran vuodessa näin kypsää tekstiä kuin tämä postaus.
Palautit ainakin osittain uskoni ihmiskuntaan. Anonyymi nettimaailma toki edelleenkin vaivuttaa 99% väestöstä idioottitasolle mutta onneksi on olemassa tämä yksi prosentti. Tätä harvoin näkee täällä. Onneksi useammin IRL.Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Asiallisiin teksteihin asialliset kommentit 👍🙂
- Anonyymi
Kohta kaksi vuotta sähköautolla ajaneena täytyy sanoa: en vaihtaisi pois, sen verran parempi auto on kaikin puolin.
En kaipaa tankkaamista. Lataaminen kotona on helppoa, eikä sitä tarvitse tehdä kuin pari kertaa viikossa. Latauskaapeli on muuten paljon helpompi ja nopeampi asettaa kuin lohkolämppäri. Kaapelin napista painamalla auton latausluukku avautuu etukäteen. Kätevää! Viikossa tähän menevä aika lasketaan sekunneissa. Kaupunkiajossa yhdellä latauksella pääsee kesällä 600 km, maantieajossa 400-450 km. Talvella -30C pakkasilla maantieajo jäi vain 350 km, mikä oli yhä enemmän kuin riittävästi.
En kaipaa skrapaamista ja huurtuneita laseja. Auto on lämmityksen etäohjauksen ansiosta aina saavuttaessa lämmin ja sula.
En kaipaa auringossa pätsiksi kuumenevaa autoa, jota ei voi kännykällä ajastaa jäähdyttämään ennen autolle saapumista.
- Auto kannattaa pitää tallissa varjossa.
En kaipaa bensan käryä autotallissa tai taloni lähellä.
- Oikea auto isolla aalla ei vuoda eikä käryä.
En kaipaa bensa-auton hidasta kaasupolkimeen reagoimista. Akkusähköauto tekee välittömästi niin kuin kuski komentaa.
- Oikea auto isolla aalla lähtee kyllä.
Te, jotka yhä haluatte tehdä elämästänne vaikeaa tankattavilla autoilla tehkää niin ihmeessä. Mutta lopettakaa sähköautoista valehteleminen. En minäkään roiku polttispalstoilla puutaheinää puhumassa. Kiitos.
- Auton (isolla aalla) voi jättää pojan tankattavaksi, kun itse käy lattella.- Anonyymi
Mikähän se polttomoottoriauto olisi mikä reagoi välittömästi kaasuun?
Itsellä kokemusta Bemarista ja Audista. Ne on kumpikin aika hitaita reagoimaan. Audi oli vaihteistonsa vuoksi suorastaan surkea.
Sähkömoottori on yliveto ajettavuudessa.
Kannattaa ihan oikeasti ottaa sähköauto yökylään ajaa sillä keskustassa ja taajamassa kattavasti. Se on paljon vaivattomampi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän se polttomoottoriauto olisi mikä reagoi välittömästi kaasuun?
Itsellä kokemusta Bemarista ja Audista. Ne on kumpikin aika hitaita reagoimaan. Audi oli vaihteistonsa vuoksi suorastaan surkea.
Sähkömoottori on yliveto ajettavuudessa.
Kannattaa ihan oikeasti ottaa sähköauto yökylään ajaa sillä keskustassa ja taajamassa kattavasti. Se on paljon vaivattomampi."Mikähän se polttomoottoriauto olisi mikä reagoi välittömästi kaasuun?"
Kyllä se näin on. Mikään polttis ei pääse lähellekään sitä välitöntä voiman tarjontaa mikä kaikissa sähköautoissa on vakiona.
Kun on kerran kokeillut sähköautoa niin nauraa makeasti näille jutuille polttiksien voimantuotosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän se polttomoottoriauto olisi mikä reagoi välittömästi kaasuun?
Itsellä kokemusta Bemarista ja Audista. Ne on kumpikin aika hitaita reagoimaan. Audi oli vaihteistonsa vuoksi suorastaan surkea.
Sähkömoottori on yliveto ajettavuudessa.
Kannattaa ihan oikeasti ottaa sähköauto yökylään ajaa sillä keskustassa ja taajamassa kattavasti. Se on paljon vaivattomampi.Vaikka oma kokemus sähköautosta ei ole muutamaa koeajoa pidempi, niin tuohon polttomoottorin ( automaattilaatikon) hitaaseen reagointiin kiinnittää huomion vasta sen jälkeen kun on ajanut sähkiksellä. Siihen saakkahan polttis tuntunut ihan hyvältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän se polttomoottoriauto olisi mikä reagoi välittömästi kaasuun?
Itsellä kokemusta Bemarista ja Audista. Ne on kumpikin aika hitaita reagoimaan. Audi oli vaihteistonsa vuoksi suorastaan surkea.
Sähkömoottori on yliveto ajettavuudessa.
Kannattaa ihan oikeasti ottaa sähköauto yökylään ajaa sillä keskustassa ja taajamassa kattavasti. Se on paljon vaivattomampi.Hihii, eihän sitä pärjää jos kaasu ei vastaa välittömästi, ei ole koskaan pärjännyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän se polttomoottoriauto olisi mikä reagoi välittömästi kaasuun?
Itsellä kokemusta Bemarista ja Audista. Ne on kumpikin aika hitaita reagoimaan. Audi oli vaihteistonsa vuoksi suorastaan surkea.
Sähkömoottori on yliveto ajettavuudessa.
Kannattaa ihan oikeasti ottaa sähköauto yökylään ajaa sillä keskustassa ja taajamassa kattavasti. Se on paljon vaivattomampi.Olet tainnut vissiin ajaa yli 15 vuotta vanhoilla autoilla. Niissähän on monesti melko hitaasti reagoivat automaattivaihteistot erityisesti jos on vaihdekeppi D-asennossa, eikä S-asennossa. D-asennossahan automaattivaihteistot pitää moottorin kierrokset kokoajan mahdollisimman pieninä, vaihtaen vaihteita mahdollisimman aikaisin isommalle vaihteelle. S-asennossa varsinkin vanhempi Audi reagoi herkemmin kaasuun ja kiihtyy paljon nopeammin. Vapaasti hengittävä moottori reagoi nopeammin kaasuun kuin turbollinen moottori. Manuaalivaihteistolla jos auto kiihtyy hitaasti niin aika usein syynä on kuski joka ajaa ajonopeuteen, moottorin kierroslukuun suhteutettuna liian suurella vaihteella. 6-vaihde on useimmissa autoissa ylipitkä matkavaihde jota ei ole tarkoitettu nopeaan kiihdyttelyyn tai huippunopeudella ajamiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet tainnut vissiin ajaa yli 15 vuotta vanhoilla autoilla. Niissähän on monesti melko hitaasti reagoivat automaattivaihteistot erityisesti jos on vaihdekeppi D-asennossa, eikä S-asennossa. D-asennossahan automaattivaihteistot pitää moottorin kierrokset kokoajan mahdollisimman pieninä, vaihtaen vaihteita mahdollisimman aikaisin isommalle vaihteelle. S-asennossa varsinkin vanhempi Audi reagoi herkemmin kaasuun ja kiihtyy paljon nopeammin. Vapaasti hengittävä moottori reagoi nopeammin kaasuun kuin turbollinen moottori. Manuaalivaihteistolla jos auto kiihtyy hitaasti niin aika usein syynä on kuski joka ajaa ajonopeuteen, moottorin kierroslukuun suhteutettuna liian suurella vaihteella. 6-vaihde on useimmissa autoissa ylipitkä matkavaihde jota ei ole tarkoitettu nopeaan kiihdyttelyyn tai huippunopeudella ajamiseen.
Et tiedä yhtään mistä puhut. Käy koeajamassa jotain sähkäriä, niin ymmärrät. Ahaa-elämys tulee melko pian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet tainnut vissiin ajaa yli 15 vuotta vanhoilla autoilla. Niissähän on monesti melko hitaasti reagoivat automaattivaihteistot erityisesti jos on vaihdekeppi D-asennossa, eikä S-asennossa. D-asennossahan automaattivaihteistot pitää moottorin kierrokset kokoajan mahdollisimman pieninä, vaihtaen vaihteita mahdollisimman aikaisin isommalle vaihteelle. S-asennossa varsinkin vanhempi Audi reagoi herkemmin kaasuun ja kiihtyy paljon nopeammin. Vapaasti hengittävä moottori reagoi nopeammin kaasuun kuin turbollinen moottori. Manuaalivaihteistolla jos auto kiihtyy hitaasti niin aika usein syynä on kuski joka ajaa ajonopeuteen, moottorin kierroslukuun suhteutettuna liian suurella vaihteella. 6-vaihde on useimmissa autoissa ylipitkä matkavaihde jota ei ole tarkoitettu nopeaan kiihdyttelyyn tai huippunopeudella ajamiseen.
Kyllä ne ihan uudehkoja autoja ovat olleet. Pintakaasulla jos ajaa ja polkaisee kaasua vähän reilummin niin kyllä siinä viivettä syntyy ennen kuin ahtopaine nousee ja/tai automaattilaatikko vaihtaa pienempää.
Käy kokeilemassa sähköautoa niin huomaat mitä tarkoittaa viiveetön kaasuun reagointi.
- Anonyymi
Minä en taas viitsi madella motarilla satasta kun sataa kahtakymppiäkin saa posottaa. Sähkön säästäminen motarilla vaan ei ole se mun juttu.
- Anonyymi
Kyllä on taas niin tyhjänpäiväinen juttu. Ne alinopeutta motarilla ajavat ovat Kyllä 90% polttarilla ajavia.
Olipa heikko provo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on taas niin tyhjänpäiväinen juttu. Ne alinopeutta motarilla ajavat ovat Kyllä 90% polttarilla ajavia.
Olipa heikko provo."Ne alinopeutta motarilla ajavat ovat Kyllä 90% polttarilla ajavia."
Olet täysin väärässä. 98% on oikea luku. - Anonyymi
Kerropa miksi sähköautolla pitäisi ajaa hiljempaa motarilla, kun en ole sellaista havainnut tapahtuvan, tuskin olet sinäkään. Useimmin siellä ikivanhat polttikset ovat jaloissa.
- Anonyymi
123 km/h GPS nopeutta olen ajanut, eli juuri sakkorajan alla. Eli Teslalla vakkari asetettuna 125 km/h, Teslan nopeusmittarin heitto on pientä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropa miksi sähköautolla pitäisi ajaa hiljempaa motarilla, kun en ole sellaista havainnut tapahtuvan, tuskin olet sinäkään. Useimmin siellä ikivanhat polttikset ovat jaloissa.
Sitä olenkin ihmetellyt viimeksi tänään, että miksi se VW ID.3, jonka ohitin motarilla, ei ajanut 120 rajoitusalueella 120km/h, vaan tasan satasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä olenkin ihmetellyt viimeksi tänään, että miksi se VW ID.3, jonka ohitin motarilla, ei ajanut 120 rajoitusalueella 120km/h, vaan tasan satasta.
Ehkäpä se oli pieniakkuinen? ID.3 lataus on hidasta, 50 tai 125 kW mallista riippuen. Matkakäyttöön olisi hyvä olla 250 kW .
No jos pyörii vain kotinurkissa, niin täyssähkö on hyvä. Kotilataus on iso plussa, mutta matkalataus tosi iso miinus; aiottu laturi on varattu, laturi ei toimi, jne.
- Anonyymi
Eipä ole ollut ongelma. Ehkä joillekin on, en sitä sano. Vähissä on edes ne kerrat kun olen pikalatausta ainakaan korona-aikana edes tarvinnut.
Superchargereita on tullut paljon lisää, mutta toki niitäkin saa enemmänkin. Itä-savo on lähinnä enää ongelmallinen alue, mutta sielläkin pärjää hidaslataamalla kohteessa. Täältä pk-seudulta sinne mentäessä ei tarvitse ladata matkalla.
- Anonyymi
Ai sinä ajelit viime talvena -30 pakkasissa, missähän oikeasti asustelet.
Taas tulee oikesti sellaista tuubaa ja satua ettei kukaan tuota voi uskoa.- Anonyymi
Ihan täällä etelässä pk-seudulla oli kylmää tammi- ja helmikuussa, ellet huomannut. -29C muistaakseni pahin pakkanen. Talon lämmitysjärjestelmän tilastoista näkyisi, mutta en jaksa kaivella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan täällä etelässä pk-seudulla oli kylmää tammi- ja helmikuussa, ellet huomannut. -29C muistaakseni pahin pakkanen. Talon lämmitysjärjestelmän tilastoista näkyisi, mutta en jaksa kaivella.
Aivan sama kuin ostaisi pakun vain sen takia että on mahdollista että tulisi kerran elämässään tarve kuljettaa flyygeli mökille. Tosin kun ei ole sen enempää flyygeliä kuin mökkiäkään.
Tyhmemmille avaan veratauskuvia sen verran että mökki on se pakko ajaa pitkä matka ilman pysähdyksiä ja flyygeli on se järjetön pakkanen.
LOL.
Ja kuten sanottu niin pahin mahdollinnrn tapaus mitä ihmiselle voisi Suomessa tapahtua missään pakkasissa millään matkalla on se että pitäisi pitää yksi ylimääräinen kusitauko auton lataamiseksi.
Ruuhkasuomen tavikselle nämä kaikki ovat vain hörhöjen niuhottamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan sama kuin ostaisi pakun vain sen takia että on mahdollista että tulisi kerran elämässään tarve kuljettaa flyygeli mökille. Tosin kun ei ole sen enempää flyygeliä kuin mökkiäkään.
Tyhmemmille avaan veratauskuvia sen verran että mökki on se pakko ajaa pitkä matka ilman pysähdyksiä ja flyygeli on se järjetön pakkanen.
LOL.
Ja kuten sanottu niin pahin mahdollinnrn tapaus mitä ihmiselle voisi Suomessa tapahtua missään pakkasissa millään matkalla on se että pitäisi pitää yksi ylimääräinen kusitauko auton lataamiseksi.
Ruuhkasuomen tavikselle nämä kaikki ovat vain hörhöjen niuhottamista.Kylmimpinäkin päivinä sähkis on ollut autoon astuttaessa t-paitalämmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan täällä etelässä pk-seudulla oli kylmää tammi- ja helmikuussa, ellet huomannut. -29C muistaakseni pahin pakkanen. Talon lämmitysjärjestelmän tilastoista näkyisi, mutta en jaksa kaivella.
"Ihan täällä etelässä pk-seudulla oli kylmää tammi- ja helmikuussa, ellet huomannut. -29C muistaakseni pahin pakkanen"
Tuollaisessa kelissä sähköauto on verrattomasti parempi kuin polttis. Se on valmiiksi lämmin kun avaat oven. Kaikissa niissä on auton esilämmitys ja lämmityksessä riittää tehoa.
Polttis puskee ekat kilometrit tuulilasi jäässä ja kuskilla rukkaset kädessä. Lämmintä tulee sulattamasn lasit vasta sen jälkeen kun motti on lämmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ihan täällä etelässä pk-seudulla oli kylmää tammi- ja helmikuussa, ellet huomannut. -29C muistaakseni pahin pakkanen"
Tuollaisessa kelissä sähköauto on verrattomasti parempi kuin polttis. Se on valmiiksi lämmin kun avaat oven. Kaikissa niissä on auton esilämmitys ja lämmityksessä riittää tehoa.
Polttis puskee ekat kilometrit tuulilasi jäässä ja kuskilla rukkaset kädessä. Lämmintä tulee sulattamasn lasit vasta sen jälkeen kun motti on lämmin.Onhan polttiksiinkin esilämmitys. Sähköllä tai webastolla polttoaineen voimin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan polttiksiinkin esilämmitys. Sähköllä tai webastolla polttoaineen voimin.
Se on aina lisävaruste joka maksaa. Sähköautossa se on vakiona. Samoin kuin toisinpäin. Kesällä sähköauto viilentää itsensä ennakkoon. Siihen ei mikään polttis pysty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on aina lisävaruste joka maksaa. Sähköautossa se on vakiona. Samoin kuin toisinpäin. Kesällä sähköauto viilentää itsensä ennakkoon. Siihen ei mikään polttis pysty.
"Se on aina lisävaruste joka maksaa. "
Haha haaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan polttiksiinkin esilämmitys. Sähköllä tai webastolla polttoaineen voimin.
"Onhan polttiksiinkin esilämmitys. Sähköllä tai webastolla polttoaineen voimin."
On, mutta toivottoman hidas. Samalla lämmitetään yli sata kiloa rautaa, eli moottori, jonka jälkeen vasta sisätiloihin alkaa virrata oikeasti lämpöä.
Sähköauton sisätila lämpiää -20 asteen pakkasesta 20 asteeseen alle kymmenessä minuutissa, eli käytännössä kännykästä auton lämmitys päälle kun alat laittamaan kenkiä jalkaan lähteäksesi. Autolle tullessasi auto on jo riittävän lämmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Onhan polttiksiinkin esilämmitys. Sähköllä tai webastolla polttoaineen voimin."
On, mutta toivottoman hidas. Samalla lämmitetään yli sata kiloa rautaa, eli moottori, jonka jälkeen vasta sisätiloihin alkaa virrata oikeasti lämpöä.
Sähköauton sisätila lämpiää -20 asteen pakkasesta 20 asteeseen alle kymmenessä minuutissa, eli käytännössä kännykästä auton lämmitys päälle kun alat laittamaan kenkiä jalkaan lähteäksesi. Autolle tullessasi auto on jo riittävän lämmin.Niin parhaimmissa lämpenee noin, mutta esim. suositun ID.3:n lämmityslaite on lähinnä surkea. TM:n testissä -13 pakkasessa maantieajossa lämpeneminen 23 asteeseen kestää yli puoli tuntia.
- Anonyymi
Kyllä te sähkäriuskovaiset jaksatte aina vaan kehua noita keskeneräisyyksiänne. Mutta onneksi ei tarvitse olla asiassa teidän kehujenne varassa, kun internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy totuuksiakin täyssähkäreiden todellisista toimintamatkoista.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagen-id-3-rangetesti-talvikelissa-osoitti-akun-esilammitys-olisi-tarpeen/- Anonyymi
Eli sähköauton softan ominaisuuden puuttumisesta valitat? En tosin ID.3:a sen paremmin tunne, mutta eiköhän ohjelmistopäivitys korjaa tuon akun lämmityksen.
- Anonyymi
Tuon testin mukaan kaikki sujui hienosti. Auto oli valmiiksi lämmin ja auton ranne olo juuri se mitä auto lupasikin. Akun lämmittäminen söi rangaista mutta silti sitä oli niin paljon että suunnitellun lenkin lisäksi he joutuivat kruisailemaan ylimääräistä jotta akku saatiin tarpeeksi tyhjäksi rangtmittausta varten.
Ja tosiaan tuo akun lämmitys toimi juuri niinkuin se oli oli määritelty. Ei mikään bugi vaan saksalaiset olivat halunneet sen toimivan noin.
Nykyään se on muutettu ja akku lämpiää verkkovirralla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon testin mukaan kaikki sujui hienosti. Auto oli valmiiksi lämmin ja auton ranne olo juuri se mitä auto lupasikin. Akun lämmittäminen söi rangaista mutta silti sitä oli niin paljon että suunnitellun lenkin lisäksi he joutuivat kruisailemaan ylimääräistä jotta akku saatiin tarpeeksi tyhjäksi rangtmittausta varten.
Ja tosiaan tuo akun lämmitys toimi juuri niinkuin se oli oli määritelty. Ei mikään bugi vaan saksalaiset olivat halunneet sen toimivan noin.
Nykyään se on muutettu ja akku lämpiää verkkovirralla.
- Anonyymi
En kaipaa sähkiksiä. Tilasin muuten just uuden polttiksen.
- Anonyymi
"Latauskaapeli on muuten paljon helpompi ja nopeampi asettaa kuin lohkolämppäri."
Tuokin täyttä puppua, siis valetta!- Anonyymi
Kotilataus on joka tapauksessa mukavin tapa. Kuinka moni haluaisi käydä maksamassa laskunsa pankissa? Bensa-asemalla käyminen on aivan sama juttu. Ajan tuhlausta.
Ja kun ottaa vielä huomioon että bensalla ajaminen maksaa viisi kertaa enemmän niin sähkö on kyllä ehdoton valinta.
Mukava ja sikahalpa kotilataus rulettaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotilataus on joka tapauksessa mukavin tapa. Kuinka moni haluaisi käydä maksamassa laskunsa pankissa? Bensa-asemalla käyminen on aivan sama juttu. Ajan tuhlausta.
Ja kun ottaa vielä huomioon että bensalla ajaminen maksaa viisi kertaa enemmän niin sähkö on kyllä ehdoton valinta.
Mukava ja sikahalpa kotilataus rulettaa."Bensa-asemalla käyminen on aivan sama juttu. Ajan tuhlausta."
Polttoainemittarilla käydään ohi ajaessa ja vain tarvittaessa. Tankillinen riittä lyhyessä ajossa kuukauden tai puolitoista näin koronaaikana.
Tankkaminen ei ole mitään ajan tuhlausta vaan säästämistä, vain muutma minutti silloin tällöin. Nopeaa toimintaa siksi tankkauspisteitä on vain n. 4000 kpl ja niillä pystytään hoitamaan kaikki polttoainejakelu.
Eräs tunnettu sähköautoilija tubettaja kertoin muutama vuosi sitten, että tankkaamisesta säästyneen ajan voi käyttää hyödylliseen tekemiseen.
Kysyn vaan mitä hyödyllistä pystyy tekemään muutamassa minutissa kuukausittain! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Bensa-asemalla käyminen on aivan sama juttu. Ajan tuhlausta."
Polttoainemittarilla käydään ohi ajaessa ja vain tarvittaessa. Tankillinen riittä lyhyessä ajossa kuukauden tai puolitoista näin koronaaikana.
Tankkaminen ei ole mitään ajan tuhlausta vaan säästämistä, vain muutma minutti silloin tällöin. Nopeaa toimintaa siksi tankkauspisteitä on vain n. 4000 kpl ja niillä pystytään hoitamaan kaikki polttoainejakelu.
Eräs tunnettu sähköautoilija tubettaja kertoin muutama vuosi sitten, että tankkaamisesta säästyneen ajan voi käyttää hyödylliseen tekemiseen.
Kysyn vaan mitä hyödyllistä pystyy tekemään muutamassa minutissa kuukausittain!Jaha, entä sitten tuo rahan säästäminen? Lisäksi maaseudulla on toisinaan lähin tankkauspaikka 20 km päässä eikä välttämättä normaalin reitin varrella. Usein tankkaamaan ajetaan erikseen, vaikka mitään muuta asiaa ei ole.
Eikä noita polttoaineasemia ole enää 4000 kpl vaan 1800 kpl ja luultavasti määrä laskee vielä.
Ja jos tankkaat noin harvoin niin sinulla on todella vähän kilometrejä. Ainakin alle 10 tkm. On kyseenalaista kannattaako noin pienillä kilometreillä edes omistaa autoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaha, entä sitten tuo rahan säästäminen? Lisäksi maaseudulla on toisinaan lähin tankkauspaikka 20 km päässä eikä välttämättä normaalin reitin varrella. Usein tankkaamaan ajetaan erikseen, vaikka mitään muuta asiaa ei ole.
Eikä noita polttoaineasemia ole enää 4000 kpl vaan 1800 kpl ja luultavasti määrä laskee vielä.
Ja jos tankkaat noin harvoin niin sinulla on todella vähän kilometrejä. Ainakin alle 10 tkm. On kyseenalaista kannattaako noin pienillä kilometreillä edes omistaa autoa.Lisään... Siis jos tankkaamisen väli on 1,5 kk niin ajomäärä on alle 20 km per päivä. Silloin sähköautoakaan ei tarvitse ladata täyteen kuin parin viikon välein.
- Anonyymi
Toivottavasti järkiinnytään ja vetyauto syrjäyttää alkeellisen akku käyttöisen välivaihe tekeleen. Sen tekeminen on kamalaa saastuttamista ja sen tekniikka itse asiassa 100v vanhaa akkutekniikkaa. Ei voi vetää raskasta kuormaa, toiminta matkat naurettavia, jatkuvaa piuhojen kanssa pelleilyä,kuin olisi ikuinen pakkaskausi, kontti puolillaan piuha keriä, odottele latauksia tunteja, jos pitkällä matkalla, jatkuvaa pelkäämistä selviänkö seuraavaan latauspisteeseen yms yms raakileen mukavuutta.
Sen sijan vety auto on kuin toiselta planetalta, pakoputkesta tulevaa vettä voit vaikka juoda, ei mitään yllä mainittuja ongelmia. Valmistus huomattavasti saastuttavampaa. Polttoainetta rajattomasti saatavilla, jopa auringo energialla..
Alkeellisia sähköautoja en osta ikinä jos vain käytössä mikä muu tahansa kulkuneuvo, vaikka potkulauta.- Anonyymi
Ainakin sua on kusetettu huolella ja kaiken uskot mitä sanotaan. Jep.
- Anonyymi
"Polttoainetta rajattomasti saatavilla, jopa auringo energialla.
Vetyä voi valmistaa rajattomasti aurinkoenergialla kyllä. Eli ensin tehdään aurinkoenergialla sähköä ja sitten siitä sähköstä tehdään vetyä.
Prosessi hukkaa sähköenergiasta 75% eli sillä sähköllä ajaa neljä kertaa pidemmän matkan kun sen käymään suoraan sähköautossa.
Tuo surkea hyötysuhde jakelukustannukset verot tarkoittaa että vedyllä ajaminen maksaa noi kymmenen kertaa enemmän kuin sähköllä.
Lisäksi se edellyttää että aurinko tai tuulisähköä olisi massiivisia määriä ylituotantoa.
Suomeksi sanottuna ei koskaan. Sähköä ei tule koskaan niin paljoa ylimääräistä. Ja jos olisi niin siinä markkinatilanteessa sähköautolla ajaisi suurinpiirtein ilmaiseksi. Eli silloinkin vety olisi sikakallis vaihtoehto. - Anonyymi
Aloittajalle: HÖPÖHÖPÖ!!
- Anonyymi
Polttokennoauto on ainut järkevä vaihtoehto uudistaa autokantaa.
- Anonyymi
Camoon, et usko tuohon itsekään :)
- Anonyymi
Toisille sähköauto sopii oikein hyvin ja toisille ei kovin hyvin, onko tämä jotenkin ihmeellinen ja outo asia?
Vetyautoista on tyhmää edes keskustella tässä vaiheessa kun niitä ei käytännössä ole, eikä tankkaaminen ei onnistu.- Anonyymi
Eikös esim. saksassa jo alettu rakentamaan vetyasemia , ainakin tehty uutisten mukaan jo päätökset. Niin kauan kun akku tekniikka on mitä on ei se ole mikään ratkaisu liikkumiseen. Luultavasti akkujen kehitys tullut tiensä päähän. Jotain jonniin joutavaa näpertely parannuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös esim. saksassa jo alettu rakentamaan vetyasemia , ainakin tehty uutisten mukaan jo päätökset. Niin kauan kun akku tekniikka on mitä on ei se ole mikään ratkaisu liikkumiseen. Luultavasti akkujen kehitys tullut tiensä päähän. Jotain jonniin joutavaa näpertely parannuksia.
Solid state akut perustuvat täysin eritekniikkaan kuin Lion. Ominaisuudet ovat kertaluokkaa paremmat joka alueella. Mukaanlukien hinta.
Tuo teknologia toimii jo. Kyse on enää massatuotannon ratkaisemisessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310121Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523395Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493143- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032179- 1162153
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221376Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346