Ilmestyskirjan
Ensimmäisessä osiossa
(Ilm 1)
"Mitä olet nähnyt"
me katselimme
Johanneksen silmin Jeesusta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16399707/mita-olet-nahnyt-(ilm-1)
Ilmestyskirjan
Toisessa osiossa
(Ilm 2-3)
"Mikä nyt on"
Jeesus katselee meitä.
Hän liikkuu meidän keskellämme
ja kertoo,
mitä Hän aistii meissä.
Aina ensimmäiseksi
Hän kuitenkin kiinnittää
meidän huomiomme Itseensä.
Hän käskee Johanneksen
esitellä Jeesuksen
kullekin seurakunnalle
jollain otoksella siitä,
mitä Johannes oli nähnyt,
kun Hän näki Jeesuksen (Ilm 1).
Avain kaikkeen
Ilmestyskirjassa olevaan
on siis ensimmäinen osio
"Mitä olet nähnyt"
Ensimmäisessä osiossa
me saimme nähdä Jeesuksen.
JEESUS = PELASTUS
Toisessa osiossa
Jeesus katselee meitä.
Ja mitä Hän näkeekään meissä.
Sen paljastaa
kunkin seurakunnan nimi.
Efeso (kaunis/täydellinen/haluttava)
Smyrna (mirha)
Pergamon (toiselle avioitunut)
Tyatira (uhri)
Sardee (perkaus)
Filadelfia (veljesrakkaus)
Laodikea (kansanvalta/suosio)
Jeesus ilmaisee siis aina
aivan ensimmäiseksi
nimen muodossa sen,
mitä Hän on nähnyt meissä,
ja samalla sen,
mitä meidän tuon perusteella
on syytä erityisesti huomioida
Hänessä eli Pelastuksessamme.
Esimerkiksi Efeson kohdalla
Jeesus haluaa korostaa sitä,
että me Hänen silmissään
kauniita/täydellisiä/haluttavia.
Toiseksi Jeesus ilmaisee
että me olemme
Hänen kädesssään
ja
Hän on
meidän keskellämme.
"Näin sanoo Hän,
joka pitää
niitä seitsemää tähteä
oikeassa kädessään,
Hän,
joka käyskelee
niiden seitsemän
kultaisen lampunjalan
keskellä"
Kolmanneksi kukin seurakunta
saa kuulla rohkaisun sanan siitä,
mikä heitä kohtaa
tämän seurakuntakauden jälkeen.
Kaikki seurakuntakirjeet
siis päättyvät kehotukseen:
"Jolla on korva,
se kuulkoon,
mitä Henki seurakunnille sanoo"
Ensimmäinen asia,
mikä paljastetaan
seurakunnille siitä,
mitä tämän jälkeen on tapahtuva,
on se,
että tämän jälkeen
me olemme Jumalan Paratiisissa.
"Sen, joka voittaa,
minä annan syödä elämän puusta,
joka on Jumalan paratiisissa."
Mikä nyt on (Ilm 2-3)
14
616
Vastaukset
- Anonyymi
Jeesuksen kädessä? Kummassako?
- Anonyymi
Jeesuksesta katsoen, vaiko katsojasta katsoen?
On tärkeä tietää.
- Anonyymi
Matt.19:28 Niin Jeesus sanoi heille: Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimelle, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukununtaa. Luuk.22:28-30 Mutta te olette pysyneet minun kanssani minun kiusauksissani; ja minä säädin teille, niinkuin minun Isäni on säätänyt, kuninkaallisen vallan, niin että te saatte syödä ja juoda minun pöydässäni minun valtakunnassani ja istua valtaistuimilla ja tuomita Iaraelin kahtatoista sukukuntaa. 1Kor.6:2. Ilm.3:21 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellansa.
- Anonyymi
1Kor.6:1:6 Kuinka rohkenee kukaan teistä, jolla on riita-asia toisen kanssa, käydä oikeutta väärän edessä? Miksi ei pyhien edessä? Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita? Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita? Jos teillä siis on maallisisa asioita ratkaistavina, nekö te asetatte tuomariksi, jotka ovat halveksittuja seurakunnassa? Teidän häpeäksenne minä tämän sanon. Eikö teidän joukossanne sitten ole yhtäkään viisasta, joka voisi ratkaista veljien välin? Vaan veli käy oikeutta veljen kanssa, vieläpä uskottomien edessä!
- Anonyymi
Onkohan siellä paratiisissa taas se käärme? Kaikki alkaa alusta?
Älä ainakaan ota sitä mandariinia mikä tarjotaan. - Anonyymi
Ilm.13:8 Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumarsivat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta. Ilm.17:8 Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva. Ilm.21:27 Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistuksen tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
- Anonyymi
Lampaan kantakirjaan on lisättyy jotain...
Johanneksen ilmestykset ovat täyttä sontaa.- Anonyymi
https://www.iltalehti.fi/iltvviihde/a/1e94903d-3906-4ec0-86af-1ba5436e1e38
digimaailmaan ei kannata kovin syventyä
Ilmestyskirjan
Ensimmäisessä osiossa
'Mitä olet nähnyt'
me saimme
Johanneksen silmin nähdä Jeesuksen.
Toisessa osiossa
'Mikä nyt on'
Jeesus katselee meitä.
Ja mitä Hän näkeekään meissä.
Sen paljastaa
kunkin seurakunnan nimi.
Efeso (kaunis/täydellinen/haluttava)
Smyrna (mirha)
Pergamon (toiselle avioitunut)
Tyatira (uhri)
Sardee (perkaus)
Filadelfia (veljesrakkaus)
Laodikea (kansanvalta/suosio)
Jeesus ilmaisee siis aina
aivan ensimmäiseksi
nimen muodossa sen,
mitä Hän on nähnyt meissä,
ja samalla sen,
mitä meidän tuon perusteella
on syytä erityisesti huomioida
Hänessä eli Pelastuksessamme.
Meneillään olevan
seurakuntakauden kuvaus
alkaa Jeesuksen kirjeellä
Efeson seurakunnan lähettiläälle.
Efeso = kaunista/täydellinen/haluttava
Jeesus osoittaa siis
ensimmäisen seurakuntaviestinsä sanat
jollekin,
joka Hänen silmissään on
sitä, mitä tuo nimi osoittaa.
Jeesus ilmaisee siis aivan ensimmäiseksi
sen, mitä Hän on nähnyt meissä.
Jo Vanhan Testamentin sivuilla Hän sanoo:
"Ja ihastukseni olivat ihmislapset"
Jokainen ihmislapsi
on Jeesukselle niin arvokas,
että Hän antoi itsensä uhriksi
pelastaakseen hänet,
saadakseen itselleen
Hänessä pyhitetyn
ihanan ja täydellisen Morsiamen.
Eli jo tuo avaus
Efeson seurakunnan lähettiläälle
- siis jo viestin ensimmäinen sana Efeso-
iskee suoraan viestin ytimeen.
Sillä vaikka Jeesus näkee
Efeson kauniina ja haluttavana,
niin Efeso
on kadottanut ensirakkautensa.
Ja nyt on vielä niin,
että tuo Efeson seurakunnan
lähettiläs, sananpalvelija, seurakunnan johtaja
oli juuri Johannes,
se opetuslapsi,
joka oli Jeesukselle erityisen rakas.
Eli kun Jeesus sanoo:
"Efeson seurakunnan enkelille kirjoita",
niin itse asiassa
Johannes kirjoittaa kyynelsilmin
kuin muistioksi itselleen,
jotta voisi kertoa omalle
Jeesuksen lampaiden laumalle,
"mitä Henki seurakunnille sanoo"
Jeesus näkee meidät
Efesona eli kauniina/haluttavana.
Mutta heti seuraavaksi
Jeesus tahtoo,
että me käännämme katseemme Häneen:
"Näin sanoo
hän,
joka pitää niitä seitsemää tähteä
oikeassa kädessään,
hän,
joka käyskelee
niiden seitsemän kultaisen lampunjalan keskellä"
Eli avain
Efeson viestin avaamiseen
on tuossa virkkeessä,
joka on toisto osiosta "mitä olet nähnyt".
Efeso on Jeesuksen silmissä ja Jeesuksen tähden
nimensä mukaisesti
"kaunis, täydellinen, haluttava".
Mutta Jeesuksen
ihastus ja rakkaus on nyt yksipuolista.
Efeso on hyljännyt
ensimmäisen rakkautensa.
Mitä meidän tällaisessa tilanteessa
tulee tehdä.
Nostaa katseemme Jeesukseen.
Aivan niinkuin Johannes teki,
kun vankileirien synkässä saaristossa
yhtäkkiä kuuli äänen takaansa.
"Johannes kääntyi katsomaan ...."
Jos me olemme
samassa tilanteessa kuin Efeso,
on meidän käännyttävä
siihen suuntaan,
mistä kuulemme tuon äänen.
Äänen,
joka on niin voimakas,
kuin vain on Jumalan ääni,
joka jo Eedenissä huusi ihmistä.
Jos ensirakkaus on sammunut,
ei asiaa ollenkaan korjaa se,
että me vihaamme kaikkea sitä,
mitä Efesokin vihasi.
Efeso vihasi oikeita asioita.
Mutta ilman Rakkautta sillä ei ole merkitystä.
Tällaisessa tilanteessa
meidän on nähtävä,
se mitä Johannes oli nähnyt.
Meidän on nähtävä Hänet,
joka käyskentelee illan viileydessäkin
etsien meitä kylmenneitä.
Ja samalla meidän on nähtävä se
- ja vieläpä ensimmäiseksi,
että Hän pitää meidät
oikeassa kädessään.
Ei mikään koskaan
voi meitä irroittaa tuosta kädestä,
jossa nuo seitsemän tähteä ovat.
Johannes seurakunnan edustajana
oli tuo ensimmäinen tähti.
Nyt hän, se opetuslapsi,
jota Jeesus erityisesti rakasti,
saa olla ensimmäisenä meistä
näkemässä Hänet,
joka käyskentelee
meidän keskellämme
ja tietää meistä kaiken,
joka pitää meidät tiukasti oikeassa kädessään
eikä meitä hylkää eikä jätä.
Mutta jos ensirakkaus
on päässyt sammumaan,
meidän on sytyttävä uudelleen.
Tarvitaan uusi kosketus
Hengen liekkiin,
Häneen,
joka käyskentelee lampunjalkain keskellä.
Hän saa tuon
sammumaisillaan olevan liekin
uudelleen hulmahtamaan.
Me voimme taas olla valaisemassa ...
ehkä vain yhtä pimeää huonetta,
ehkä vain lähipiiriämme,
tai ehkä kokonaista kaupunkia,
jos meidät on asetettu vuorelle.
Mutta jos öljy ei virtaa astiaamme,
meidän lamppumme sammuvat.
Mutta Hän käyskentelee
lampunjalkain keskellä,
jotta voisimme
laittaa lamppumme kuntoon.
Jos emme laita,
Jeesus tulee ja työntää
lampunjalkamme pois paikaltaan.
Seurakunta toisensa jälkeen
on tämän kokenut.
Mutta meidän ei tarvitse tätä kokea.
Ei yksilönä eikä seurakuntana.Paavalin lähetystyön seurauksena
Efesossa oli seurakunta
eli lampunjalka, joka loisti Valoa.
Tuo liekki oli Efesosta
levinnyt edelleen Smyrnaan.
Efeso oli nyt kuitenkin
hyljännyt ensimmäisen rakkautensa.
Jos se ei tee parannuta,
se ei enää koskaan voi olla levittämässä Valoa.
Se työnnetään pois paikaltaan.
Smyrna,
johon liekki Efesosta oli levinnyt,
oli toisenlaisessa tilanteessa.
Jeesuksella ei ole moitteen sanaa
Smyrnan lähettiläälle (Polykarpos).
Se, mitä Jeesus haluaa viestittää
Smyrnalle,
käy ilmi nimestsä Smyrna.
Smyrna = Mirha
Smyrna oli toki
Efeson lailla kaunis,
mutta Jeesus haluaa
viestittää Smyrnalle
jotain vielä syvällisempää.
Jeesus ei korosta nyt
morsiamensa kauneutta
vaan tuoksua.
Smyrna oli ja eli
sellaisessa voitelussa,
että se ei ollut pelkästään
Valoa levittävä lampunjalka.
Se oli itse Kristuksen kirje,
joka oli läpikotaisin hajustettu
Kristuksen tuoksulla.
Tuo voitelu oli jo aikanaan
Stefanoksella.
Hänessä oli sellainen Viisaus,
ettei kukaan voinut vastustaa Sanaa.
Tuon tähden hänestä tuli ensimmäinen marttyyri.
Smyrna tulisi myös kokemaan tätä.
Siksi Jeesus halusi Smyrnalle
alleviivata siitä,
mitä Johannes oli nähnyt,
sen osion, jossa Jeesus sanoi:
"Älä pelkää!
Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
ja minä elän;
ja minä olin kuollut"
Jeesus sanoo Smyrnalle näin:
"Älä pelkää sitä,
mitä tulet kärsimään.
Katso,
paholainen on heittävä
muutamia teistä
vankeuteen,
että teidät pantaisiin koetukselle,
ja teidän on oltava ahdistuksessa
kymmenen päivää.
Ole uskollinen kuolemaan asti,
niin minä annan sinulle
elämän kruunun."
Tuo ei koskenut
koko Smyrnan seurakuntaa,
vaan joitakin heistä.
Ja ne,
joiden osana oli tuo
marttyyrikuolema,
tulisivat saamaan
kruunun tai seppeleen,
joka alkutekstissä ilmaistaan sanalla
stefanos.
Mutta meille kaikille,
jotka muodostamme Kristuksen ruumiin,
eli seurakunnille Henki sanoo,
että meitä
"ei toinen kuolema vahingoita".Efeson seurakunta
oli vihannut
nikolaiittain tekoja.
Mutta luopunut
ensimmäisestä rakkaudestaan.
Smyrna oli ollut
väkevässä voitelussa,
jonka tähden,
se oli kokenut vainoa
ja joutunut kärsimään,
ja muutamat jopa marttyyreina.
Kolmas seurakunta syntyi Pergamoon.
Sanan Valo oli siis levinnyt
Smyrnasta edelleen pohjoiseen.
Myös tämä seurakunta tiesi,
mitä vainot merkitsevät.
Nimeltä mainitaan ...
"Antipas,
joka tapettiin luonanne,
siellä missä s..tana asuu".
Perimätiedon mukaan
Antipas poltettiin elävältä.
Mutta Pergamon
uloskutsuttujen joukko eli seurakunta
ei tuolloinkaan kieltänyt
uskoansa Jeesukseen.
Pergamo oli siis paikkana
oikein pakanauskontojen keskus.
Se oli kuin paholaisen valtakuntaa.
Jopa tuolla käytetyssä rahassa
oli käärmeen kuva.
Tuossa rahassa luki
erään epäjumalan nimi:
"Kleipos vapahtaa".
Ja nyt myös Pergamon seurakunnassa
oli niitä, jotka eivät
pitäytyneet tiukasti erossa
pakanallisesta epäjumalanpalvonnasta.
Nikolaus opetti,
että kyllä sitä voi osallistua
esimerkiksi
pakanallisiin uhriaterioihin
ja jopa haureuteen.
Jeesus puuttuu tähän asiaan.
Jeesus mainitsee Bileamin,
siis miehen,
joka oli mieltynyt vääryyden palkkaan.
Jeesus sanoo
Pergamon seurakunnan keskellä
olevan ihmisiä,
jotka pitävät kiinni
Bileamin opista,
hänen,
joka opetti Baalakia
virittämään Israelin lapsille
sen viettelyksen,
että söisivät epäjumalille uhrattua
ja haureutta harjoittaisivat.
Samoin on
Pergamon seurakunnan keskellä
niitä, jotka pitävät kiinni
nikolaiittain opista.
Tällaista ei tietenkään
saa suvaita
seurakunnan keskuudessa.
Ja nyt Jeesus kehottaa
Pergamon seurakunnan lähettilästä
parannukseen tässä asiassa.
Mutta jos hän ei tee mitään,
niin sitten Jeesus tulee itse
ja sotii suunsa miekalla
näitä nikolauksen seuraajia vastaan.
Oli siis tapahtunut ratkaiseva käänne.
Efeso vihasi nikolaiittain tekoja.
Pergamo ei niin tarkkaa rajaa pitänyt.
Pergamo ei kyllä
tiukassakaan paikassa
kieltänyt uskoaan Jeesukseen,
mutta ei myöskään
pitänyt tarkoin vaari siitä,
ettei synnin hapate
pääse Elämän leivän sisään.
Ja silloinhan pian käy niin,
että kaikki happanee.
Efeso oli luopunut
ensimmäisestä rakkaudestaan.
Pergamo puhtaudestaan.
Aivan vastakkaiset asetelmat.
Kumpikin sammuttaa liekin lampunjalasta.
Siis se,
että armo ja rakkaus katoaa,
sekä se,
että pyhyys ja puhtaus katoaa.
Pergamon seurakunnan ongelma
oli siis siinä,
että sen joukoissa oli ihmisiä,
jotka itse asiassa
eivät olleetkaan Kristukselle kihlattuja,
eivät olleet Kristuksen morsian.
He olivat antautuneet toiselle.
Per gamon = avioitua toiselle puolelle.
Siis pysy erossa hapatteesta.
Syö maitoa ja hunajaa.
Toisin sanoen
Sanan
puhdasta ja väärentömätöntä
maitoa,
ja taivaasta alas tulevaa mannaa
eli elämän leipää.
Ja silloin olet myös
tämän vaelluksesi jälkeen
oleva osallinen
taivaallisesta hyvästä
ja taivaallisesta perinnöstä.
Saat ikuisesti syödä salattua mannaa.
Saat ikuisesti asua
taivaallisessa asuinsijassasi,
jonka portinpylvään
valkoiseen kiveen
Jeesus on kaivertanut Sinun nimesi.Olemme Ilmestyskirjan osion
'Minä nyt on'
puolivälissä.
Seemiläisessä kirjoitustyylissä
se tarkoitta usein huippukohtaa.
Olemme keskellä asian ydintä.
Ratkaisevalla jakolinjalla.
Ensin Johannes kirjoitti osion
'Mitä olet nähnyt'
Johannes oli nähnyt
Ihmisen Pojan muotoisen,
pitkäliepeiseen viittaan puetun
ja rinnan kohdalta
"kultaisella vyöllä vyötetyn.
Ja hänen päänsä ja hiuksensa
olivat valkoiset
niinkuin valkoinen villa,
niinkuin lumi".
Mutta sitten nyt huippukohdassa
tuota kuvausta räjähtää:
"ja hänen silmänsä
niinkuin tulen liekki;
hänen jalkansa olivat
ahjossa hehkuvan,
kiiltävän vasken kaltaiset"
Ja juuri näillä sanoilla,
Jeesus, Jumalan Poika,
haluaa esittäytyä
Tyatiran seurakunnan lähettiläälle.
Noiden silmien tulen liekki
osuu siihen kauheuteen,
että tuo
Tyatiran seurakunnan johtaja
suvaitsee naista, Iisebeliä.
Alkutekstin ilmaisu
ei tarkoita pelkästään naista.
Se tarkoittaa aviovaimoa.
Kysymys saattaa todella olla
Tyatiran seurakunnan lähettilään vaimosta.
Joka tapauksessa tuo nainen
pääsi vapaasti seurakuntaan
opettamaan kuin profeetta.
Ja hän opetti seurakuntaa tuntemaan
ei suinkaan
Jumalan Poikaa ja Jumalan voimaa,
vaan saatanan syvyyksiä.
- Anonyymi
Antikristus on kirjoittanut nuo tekstit!
Niin väärää opetusta kun olla ja osaa!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123620MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar701915Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja641027Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768