Olen 30v. ja koko aikuisikäni tehnyt noin 1400-1500 euron nettopalkalla töitä.
Pakollisiin asumismenoihin menee noin puolet palkasta eli 700€ sis. aivan kaiken (on alueen halvin vuokra-asunto). Tämän päälle pakollisen halvan auton käyttömaksut noin 120e/kk ( katsastusmaksu kerran vuodessa ~70e ja olettaen, että ei tarvitse osia hankkia).
Käteen jää 580e, josta puhelin 25e/kk, tietokoneen osamaksu 35e/kk (ei ole tv:tä, koin tietokoneen tärkeämmäksi, osamaksua jäljellä vuosi), lemmikkien ylläpito 30e/kk. Kaiken pakollisen jälkeen jää siis 490e, josta vähennetään vielä ruoka, hygienia jne. En juurikaan meikkaa (vuositasolla menee ehkä 50e meikkeihin perusrasvoihin yms.), ei ole netflixejä tai muita tilauksia, en tilaa woltilla tai syö muutenkaan ulkona, leikkaan hiukseni itse, en ole kapakoiden asiakas ja harrastuksetkin ovat ilmaisia. Jos muuttaisin keskustaan ja luopuisin autosta, niin asumiskustannukset nousisi samassa suhteessa, joten ennemmin valitsen itseäni miellyttävän sijainnin.
Miten ihmeessä saan säästettyä omaan asuntoon ikinä tällä palkalla, jos pankit vaativat 30% käsirahaa? En mielestäni edes havittele mitään epärealistisia miljoonalainoja, vaan viittäkymppiä järkevällä maksuajalla. Kaiken lisäksi pankit katsoivat kieroon palkkaani, vaikka asuntolainaa lyhentäisin puolet pienemmällä summalla kuin mitä vuokraa, vaikka olisi reippaasti isompi korkokin. Ihan käsittämätöntä.
"Hanki uusi ammatti ja parempipalkkainen työ" on tietty helppo ja varma vastaus, mutta vaatisi aikamoisia muutoksia elämässä ja en ehkä uskalla niin tyhjän päälle lähteä. Olen ollut vakityössä jo kuusi vuotta, olen hyvä työssäni ja alaa rakastan. Sitä seuraavaa vakityötä kaiken opiskelurumban jälkeen saa tässä globaalissa epävarmassa tilanteessa odotella ja pahimmillaan vielä pitkäänkin.
Toki ei vuokralaisen elämässä ole oman asunnon huolia ja murheita, mutta en haluaisi silti jäädä pelkäksi vuokralaiseksi loppuelämäksi... Onko muita samassa tilanteessa olevia?
Kuinka säästää pienestä palkasta omistusasuntoon?
10
192
Vastaukset
- Anonyymi
Omistusasunnossakin on kuluja, mielestäni asuminen ei ole aivan niin halpaa, kuin annetaan ymmärtää. Omistusasuntoihin tulee remontteja, jotka ovat kalliita. Toki samat remontit koskevat myös vuokra-asuntoja.
Itse ostaisin nykytietämyksellä osakkeita ja asuisin vuokralla. Esim. ruotsissa on hyviä holding-tyyppisiä yhtiöitä, joista saa hyvää kasvavaa osinkoa, eikä firma lähde alta. esim. Investor AB.
Kun osakkeita on ostettu, se tuo pitkässä juoksussa saman hyödyn, kuin omistusasunto, eli halventaa asumisen kuluja.
3-vuorotyöstä voisi saada lisää palkkaa. Riippuen tietysti, missä asuu. - Anonyymi
En kyllä ostaisi osakkeita mutta myöntäisin että 1500€ rahasta saa 150€ kk säästöön. Se tekee 2021 arvolla 18000€ kymmenessä vuodessa. 40v iässä saat asumisoikeusasunnon.
Kaikkihan lähtee itsestä ja netti on vihoviimeinen paikka tiedon saamiseen.- Anonyymi
Mulla taas täysin päinvastainen ideologia. Näen isona riskinä sen, että ei omista osakkeita. Riskejä on monenlaisia ja minusta myös se omistuksen puute on suuri riski.
Olen itse osakkaana firmoissa, jotka tuottavat minulle kassavirtaa (lähinnä vuosittaista arvon nousua) enemmän, kuin maksan asumisestani. Se riittää minulle, mutta näkemyksiä on toki erilaisia.
- Anonyymi
Hanki toinen työ. Omistusasunto on aina edulisin jos nyt yhtään osaa katsoa ettei ihan sutta osta.
- Anonyymi
Pyydä herraisä lisää palkkaa, eihän tuolla Suomessa elä.....
- Anonyymi
Aika moni elää
- Anonyymi
Menothan tuossa on tuloja isompi ongelma.
Lähes jokaisessa asiassa voit säästää.
Lemmikki ei ole pakollinen
35€/36kk tietokone ei ole pakollinen(on olemassa käytettyjä hyviä.
25€ liittymän voi kilpailuttaa
Vakuutukset voi kilpailuttaa
Käsirahaa vaaditaan yleensä 5-10%
50 000€ vastaavavan asunnon vuokra ei ole 700€/kk.
Tuon hintainen asunto on sellainen pommi yleensä, että ei kannata sekaantua.
Oletettavasti käytät joka kuukausi kaikki rahasi, summasta viis. Voisit hyvin palkkapäivänä siirtää 200€ ja lomarahat sivuun. Saisit 3 vuodessa 10 000€ kasaan asp-tilille ja tämän turvin saisit hankittua n. 100 000€ asunnon. - Anonyymi
Missä päin asut? Pääkaupunkiseudulla asunnon ostaminen noilla tuloilla voi olla haastava, mutta halvemmalla alueella onnistuu hyvin. Voithan ensin katsoa asumisoikeusasuntoja, niissä asumiskustannykset ovat sentään vähän pienemmät kuin kovan rahan vuokramarkkinoilla. Menoistakin voit säästää, puhelimen nettiä voi jakaa tietokoneelle. Älä osta uutta tietokenetta kun nykyinen on maksettu. Lemmikkiesi kulut ovat edullisia, niistä ei kannata luopua. Jos jää luppoaikaa voisit vastata erilaisiin kyselyihin ( M3 panel ja Yougou ainskin toimii). Lisäksi voit etsiä jotain extratyötä jos jaksat, henk.kohtavustja esim.
Tietysti jos on tulossa perintöä kannattaa ne varat siten laittaa investointiin tai asuntoon. - Anonyymi
Alat tinkimään kaikesta elämässäsi ja joskus 60v. olet "velaton" (*)onnellinen osakehaltija jota et kuitenkaan omista! Rempaa on pitänyt tehdä siihen mennessä useasti ja ei halpaa ei.
(*) "velaton" tarkoittaa, että olet jatkuvasti lypsettävissä kaikkeen yhtiön tarpeisiin vaikka itse et niitä kaikkia tarpeita tarvitse.
Huom! yhtiövastike ja yhtiö laina voi olla merkittävä osuus siitä unelmien velka-asunnosta, jopa 80% ja silloin ollaan todella pahassa tilanteessa.
Yksikin osakas joutuu ongelmiin ja jättää maksamatta, sen maksavat muut osakkaat...
Velalla "omistamisen" autuus on kallista! Kuitenkaan harva sitä aikanaan elää itselleen takaisin vapautena, vaan kuvitelmana saada se mukaan hautaan? Tärkeintä tuntuu olevan olla varakkaimmillaan kuolin aamunaan ja tinkinyt eletyn elämän sitä kerätessä?
Helpoimmalla pääset ainoassa elämässä kun lopettaa mielikuvittelun velkaelämiseen ja keskittyy omaan ainoaan elämiseen mahdollisimman mukavasti! - Anonyymi
Oletko muuten hakenut asuntotukea Kelalta? Tuolla tumolla sitä pitäisi tulla ainakin joku 50 e/ kk. Lisäksi kyllä mietityttää asumisen kustannukset 700 on paljon jopa Helsingissä. Kannattaa katsoa halvempia vaihtoehtoja esim. M2 asunnot voi saada vaikkei ole asunnoton, tai kirkon ym vuokraasuntoja. Itse täht.isin asoikeusasunnon ostamiseen. Tai jos löytyy joku edullinen kämppä jossa on remppavelkaa ( edullinen ostohinta). Remppavastike kuten muunlainen vastike lasketaan asumistuessa suoraan asumisen kustannuksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818