Masentunut vai huono olla suhteessa?

Anonyymi

Olen tunteiden kanssa jumissa. Puolison työnnän etäälle koska kosketus ei tunnu hyvältä, sudelmat ei tunnu hyvältä eikä hänen puhe tunnu hyvältä. Kun yrittää ottaa asian puheeksi hän tyrmää minut ja ajatukseni täysin. Tekisi mieli lyhistyä maahan ja huutaa keuhkojen täydeltä ihan vaan jos se helpottaisi oloa.

Terapiassa olen käynnyt ja siellä samanlainen vastaanotto kuin kavereiltakin, niille harvoille joille olen asiaa vähän avannut. Sinulla on kaikki hyvin, älä murehdi, valitat turhaan, älä ole niin naiivi. Sen kun lähdet suhteesta, se on ihan helppoa, ottaa vaan ja lähtee. Vika nyt on selvästi päässä (kun palstallakin pyörin) mutta en tiedä miten tässä pitäisi enään edetä kun terapiakin loppui koska ei siitä ollut mitään hyötyä. Osaan lyödä itseni maahan, vähätellä tapahtumia ja ottaa syyt kaikesta niskoilleni niin en ammattilaista siihen tarvi.

En kuitenkaan ole täysin rikki ja kykenen toimimaan normaalisti töissä, muiden kanssa ja eri harrastuksissa mutta tämä tunne joka repii sisältä hajalle on vaan koko ajan läsnä. Lopettaako suhde koska olen maassa ja kadun sitä myöhemmin vai olenko maassa koska suhde pitäisi lopettaa?

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa siltä, että you need space. Miehen tulisi antaa sinulle tilaa ja jättää rauhaan, niin pitkäksi aikaa kuin sinä haluat. Suhteen lopettaminenkin voi tulla kyseeseen, etenkin, jos et tätä tilaa ja rauhaa saa ja jos saatkin, niin ehkä selvität pääsi ja näet tuon suhteen uudessa valossa ja tiedät antaako se sinulle sitä mitä tarvitset. Know your worth.

    • Anonyymi

      Minun oman kokemukseni kautta kuulostaa, että molempia. Olen eronnut pitkästä suhteesta vastaavista syistä ja kadun etten eronnut aiemmin. Käytätkö psyykelääkkeitä? (Jos käytät, niin voisit kokeilla helpottaisiko ilman niitä) Ne aiheuttavat joillekin kyvyttömyyttä kokea tunteita ja aitoa tunneyhteyttä muihin. Erityisesti nautinto rakkaudesta, läheisyydestä ja seksuaalisuudesta voi kadota tyystin. Pohdittavaa sinulle, ei tarvitse vastata tänne:
      Millainen tilanteenne on ollut aiemmin? Millainen suhteenne on ollut parhaimmillaan? Mikä on ollut suhteenne perusta? Oletteko joskus olleet molemmat aidosti onnellisia suhteessa ja hyväksyneet toisenne vikoineen päivineen? Jos mietit suhteen tämän hetkistä tilannetta ja ajatellaan, että teillä ei olisi keinoja sen korjaamiseksi, niin mitä katuisit tai menettäisit kun eroaisit? Vaihtoehtoina saattaisi olla että olisitte onnettomia erillään, toinen teistä tai te molemmat olisitte onnellisempia yksin tai joskus yhdessä jonkun muun kanssa, Mutta jos et lähtisi ja tilanne menisi vielä huonommaksi tai jatkuisi loputtomiin yhtä vaikeana, niin miksi se ero olisi huono ratkaisu? Voisiko se olla enää tuota tilannetta huonompi, jos parempaa tulevaisuutta ei varmuudella ole tiedossa, ettekä tiedä syytä tai keinoa korjata välejänne tai oloasi?

    • Anonyymi

      "Kun yrittää ottaa asian puheeksi hän tyrmää minut ja ajatukseni täysin."

      Tässä oli avain tilanteeseen. Ota asia puheeksi vielä kerran. Sano että nyt on niin paha olo, että ellei asiaa saada yhdessä selvitettyä, sinä lähdet suhteesta. Millään ulkoisella "hyvin" olevalla asialla ei ole merkitystä, jos sisällä on paha olo.

      Ellei kumppanisi kunnioita sinua sen vertaa, että keskustelisi kanssasi asiasta, sinun kannattaa lopettaa suhde.

      Voi olla että saatte keskustelujen kanssa tilanteen korjattua niin, että suhde jatkuu. Ilman toisen arvostamista ja kunnioittamista sitä ei kannata jatkaa. Sinun kannattaa nyt selvittää, onko arvostusta sinua kohtaan enää jäljellä.

    • Anonyymi

      Joo paha on mennä neuvomaan jos olet jo terapiassakin ollut. Itse sun täytyy elämääsi hallita ja tehdä päätöksiä. Kerro puolisolle mitä olet ajatellut ja sano että kuuntele oikeasti minua. Älä tee hätiköityjä ratkaisuja, niitä voi katua jälkikäteen. Pyri yhteisymmärrykseen puolisosi kanssajotta asioista on helpompi puhua jälkikäteenkin.

    • Anonyymi

      En tiedä inhotaanko me samoista vai erisyistä koskettamista...?

      Mulle se on ainakin todella kivuliasta, en ennee nauti siitä. ,jos periaatteessa koskoon nauttinutkaan, juuri sen ärsytyksen vuoksi. Ei oo ennee vaikoota ellee yksin.

      En todella voi sietee johonkin vanhoon palloomista kun ei sitä tapahdu. Ja minusta ei oo kenellekkään iloa . Saatan joskus olla hyväntuulinen mutta sehän on ihan ohimänevää. Hyvänpäivän tuttujen kanssa jos jutut männöö hyvin tai jotain muuta pientä.

    • Anonyymi

      Itse masennuksesta läpi käyneenä tiedän että se vääristää ajatuksia. Itse olin aivan varma että kukaan ei välitä eikä rakasta minua. Ajattelin että silloin kaikille vai parempi kun tapan itseni helpotus muille. Nykyisin tiedostan ajatuksen että se ei ole todellista .Jälkikäteen ajateltuna ymmärtää sen ettei se ole totta mutta masennus on niin voimakas että vie helposti mukanaan.

      • Anonyymi

        Ja mieti johtuuko ajatukset masennuksesta eikä suinkaan siitä suhteesta. Tietenkin jos suhde on se joka ajaa sinut masennukseen kannattaa miettiä onko sitä viisasta jatkaa.


    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne ja olet jo saanutkin hyviä vastauksia.

      Mainitsit, että terapiasi on loppunut ainakin tällä erää, mutta jonkinlainen ulkopuolinen tuki ja keskusteluapu voisi kuitenkin olla hyödyksi. On olemassa monia auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessa matalalla kynnyksellä ja anonyymisti. Tässä tiedoksi muutama paikka, joista saa sekä ammattimaista tukea että vertaistukea.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilön löydät esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Lisäksi maanantaista torstaihin klo 15-19 on aikuisten kahdenkeskinen Solmussa-chat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa elämän ongelmatilanteesta.

      Tukinetissä on myös monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin reksiteröitymistä.

      Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Näin korona-aikaan myös etävastaanotto on mahdollista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

      • Anonyymi

        Tällaista tänne palstalle on kaivattukin ja toivottavasti tämä auttaa monia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      144
      2771
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1554
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      139
      1436
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      361
      1350
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      114
      1276
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1145
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      14
      845
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      820
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      254
      777
    10. 55
      744
    Aihe