Lainasin sukulaiselta yksityis velkana muutaman tuhannen euroa.
Velan takaisin maksupäivä umpeutui jo 5 vuotta sitten. Velkakirjassa sovittiin, että maksan koko summan sitten kerralla.
Jostakin luin, että jos velan antaja ei kysele velkansa perään, niin se on silloin velan antanut anteeksi.
Mainitsin kyllä, kun maksupäivä umpeutui, että olen velkaa ja yritän velan maksaa, johon vastasi, että maksa sitten, kun voit.
Eli onko velka annettu anteeksi, kun olen ymmärtänyt, että jos velan saaja ei velasta muistuta, niin se on niinkuin annettu anteeksi, eikä tarvitse velkaa takaisin maksaa.
Ymmärtääkseni velka vanhenee jossakin vaiheessa.
Milloin velka vanhenee?
9
224
Vastaukset
- Anonyymi
Jaa-a, noin voi olla kulutttajaveloissa mut nyt onkin kyse yksityshenkilön antamasta joten eri lait..googleta
- Anonyymi
Yksityisillä velkakirjoilla voi pyyhkiä persettä. Tuo kannattaa muistaa jos antaa velkaa!
- Anonyymi
Asiakirjat on aina asiakirjoja ja lainvoimainen eli miten se perseen pyyhkiminen niillä vapauttaa mistään?
Jo asenne että asiakirjat perseeseen kertonee kertojasta....
- Anonyymi
Varmasti enemmän oman tunnon kysymys. Jos arvostat ystävääsi noin paljon, niin varmasti voit hyvällä omalla tunnolla jättää velkasi maksamatta. Persaukiselta asennevammaiselta sitä rahaa ei saa vanheni velka tai ei.
- Anonyymi
Ei mut tämähän on hyvä keino siirtää perintöä jollekin, kun tekee vaan velkakirjan ja sillä siirtyy rahaa toisen tilille, eikä mene perintöveroa.
Yksityis velkahan vanhenee muutaman vuoden kuluttua ja velka voidaan antaa anteeksi.
Näin on saatu useampi kymppitonni siirrettyä velallisen tilille, eikä viranomaiset perään kysele, koska kyse on velasta.
- Anonyymi
Ei se haittaa, vanhenee ihminen velassakin.
- Anonyymi
Läheisen ja sukulaisen velka loppuu kun se on maksettu! Miksi se olisi ilmainen laina jota ei tarvitse maksaa millään perusteella?
Mikkelin Sami on edelleen velkaa 30€ eikä se vanhene koskaan vaikka lainasta on jo 10v. aikaa! Sami on edelleen velkaa minulle, koska ei ole maksanut! - Anonyymi
Velasta täytyy muistuttaa ehkäpä juuri 5v välein, muuten velka voi vanhentua.
Ainakin aiemmin oli vanhentumisajat yksityishenkilöiden välillä 20v.
Olen itse saanut siirrettyä haastehakemuksella ulosottoon yksityishenkilön velan, käsintehdyllä velkakirjalla. Perintä onnistui, velallisella oli tuloja ja hän maksoi koko velan korkoineen, maksuineen ym. - Anonyymi
Ehkä tuossa sukulainen on ajatellut velkaa antaessa toisen parasta ja ei koe velkaa itselleen ongelmaksi. Se on hyvä että velallinen ajattelee kuitenkin velkaa takaisin maksettavaksi eikä yritä paeta asiaa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818