Kohta vuoden ollut ajossa plugin ja pienin keskikulutus mihin olen vuoden tarkkailujaksolla päässyt on ollut 2,8i/100km. Nyt kulutus on taas vähän noussut ja yleensä se on tuossa 3l/100km pinnassa. Tuon pienempään kulutukseen ei pääse vaikka auto on pienimmästä päästä plugareita ja vaikka lataisi koko ajan kotipihassa ja välillä ABC:n tolpassakin.
Jotkut väittävät pääsevän jopa alle 1l kulutuksella. Miten noihin lukemiin pääsee?
Miten pääsette pieniin kulutuslukemiin plugineillä
49
667
Vastaukset
- Anonyymi
Plugarin bensankulutus riippuu täysin siitä kuinka paljon ajaa sähköllä. Jos bensaa menee vain litra sataselle ja olettaa että auto vie kuusi litraa sataselle niin silloin se tarkoittaa että jokaista bensalla ajettua kilometriä kohti pitää olla viisi sähköllä ajettua kilometria.
Jos päivittäiset ajokilometrit on luokkaa 50-70 niin tuo onnistuu helposti.
Jos päivittäin ajaa yli 100km eikä duunissa ole latausmahdollisuutta niin eipä onnistu muuten kuin uusimmilla mersuilla. Niissä on sähkörangea se 100km. Muilla sähkörange on paljon vähemmmän.- Anonyymi
" Jos bensaa menee vain litra sataselle ja olettaa että auto vie kuusi litraa sataselle niin silloin se tarkoittaa että jokaista bensalla ajettua kilometriä kohti pitää olla viisi sähköllä ajettua kilometria."
Tuo on täysin harhaluulo, sillä polttomoottori käynnistyy juuri silloin kun tehoa tarvitaan paljon, jolloin moottorin kulutus voi olla vaikkapa 35 l/100km. Eli jos haluaa säästää 50 % polttoainekuluissa, niin sähköllä pitää ajaa paljon yli 50 %. Ja tämä pätee niin itse itsensä lataavissa hybrideissä kuin ladattavissakin.
Corollamies - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Jos bensaa menee vain litra sataselle ja olettaa että auto vie kuusi litraa sataselle niin silloin se tarkoittaa että jokaista bensalla ajettua kilometriä kohti pitää olla viisi sähköllä ajettua kilometria."
Tuo on täysin harhaluulo, sillä polttomoottori käynnistyy juuri silloin kun tehoa tarvitaan paljon, jolloin moottorin kulutus voi olla vaikkapa 35 l/100km. Eli jos haluaa säästää 50 % polttoainekuluissa, niin sähköllä pitää ajaa paljon yli 50 %. Ja tämä pätee niin itse itsensä lataavissa hybrideissä kuin ladattavissakin.
Corollamies"Ja tämä pätee niin itse itsensä lataavissa hybrideissä kuin ladattavissakin."
Ei päde. Latauskelvottomissa on niin vähän tehoa sähkömoottorissa että polttomoottori joutuu avustamaan heti jos vähänkin koskee kaasuun.
Plugarissa sähkömoottorin teho on paljon suurempi ja normaaliajo sujuu täysin ilman polttista. Se käynnistyy vain jos survaisee kaasun pohjaan. Ei kovin yleistä normaaliliikenteessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja tämä pätee niin itse itsensä lataavissa hybrideissä kuin ladattavissakin."
Ei päde. Latauskelvottomissa on niin vähän tehoa sähkömoottorissa että polttomoottori joutuu avustamaan heti jos vähänkin koskee kaasuun.
Plugarissa sähkömoottorin teho on paljon suurempi ja normaaliajo sujuu täysin ilman polttista. Se käynnistyy vain jos survaisee kaasun pohjaan. Ei kovin yleistä normaaliliikenteessä.Pätee täysin. Et ymmärrä, että ladattavat hybriditkin rupeavat käyttäytymään juuri noin kun akku rupeaa olemaan tyhjä - polttomoottori käy ja kuluttaa paljon kun kiihdytetään ja sammuu kun hidastetaan vauhtia. Sitäpaitsi esim. silloin tällöin ajamani 395 heppainen ladattava V90 kiihtyy sataseen suunnilleen 25 sek. pelkällä sähköllä, joten kyllä se polttomoottori käynnistyy maantiellä helposti - ja kylmässä vielä helpommin tai jos takapyörissä (takaveto sähköajolla) pito vähänkin lipsuu.
Corollamies - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja tämä pätee niin itse itsensä lataavissa hybrideissä kuin ladattavissakin."
Ei päde. Latauskelvottomissa on niin vähän tehoa sähkömoottorissa että polttomoottori joutuu avustamaan heti jos vähänkin koskee kaasuun.
Plugarissa sähkömoottorin teho on paljon suurempi ja normaaliajo sujuu täysin ilman polttista. Se käynnistyy vain jos survaisee kaasun pohjaan. Ei kovin yleistä normaaliliikenteessä."Latauskelvottomissa on niin vähän tehoa sähkömoottorissa että polttomoottori joutuu avustamaan heti jos vähänkin koskee kaasuun."
Itselataavissa hybrideissä polttomoottori ei koskaan avusta liikkumista vaan liikuttaa autoa yhdessä sähkömoottori(e)n kanssa. (Sama olisi jos äitisi tehdessä ruokaa, kattaisit lautaset pöytään ja sanoisit että äitisi avustaa sinua ruoan laitossa.)
Muissa latauskelvottomissa (joita on ylivoimaisesti suurin osa autoista) ei ole ollenkaan mitään sähkömoottoria liikuttamassa autoa (lukuunottamatta sitä että starttimoottorilla saadaan osa autoista tarvittaessa liikkumaan.)
Corollamies - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Jos bensaa menee vain litra sataselle ja olettaa että auto vie kuusi litraa sataselle niin silloin se tarkoittaa että jokaista bensalla ajettua kilometriä kohti pitää olla viisi sähköllä ajettua kilometria."
Tuo on täysin harhaluulo, sillä polttomoottori käynnistyy juuri silloin kun tehoa tarvitaan paljon, jolloin moottorin kulutus voi olla vaikkapa 35 l/100km. Eli jos haluaa säästää 50 % polttoainekuluissa, niin sähköllä pitää ajaa paljon yli 50 %. Ja tämä pätee niin itse itsensä lataavissa hybrideissä kuin ladattavissakin.
CorollamiesHöpöhöpö Corollamies!
Latauskelvottomassa käynnistyy polttomoottori aina kylmänä ja/tai jos akku on vajaa ja/tai jos kiihdytetään Toyotan reippaasti, joka tarkoittaa suurimmassa osassa plugareita rauhallisesti. Kunnon plugareissa polttomoottori ei käynnisty normaaleissa liikennetilanteissa, koska voimaa riittää sähkölläkin, edellyttäen ettei akku ole tyhjä. Pakkaskelit ovat asia erikseen kun tarvitaan lämmitystä. Toyotan plugareissa tosin ei -10° pakkasella ajeta sähköllä ollenkaan, ei edes silloin kun lähdetään latauksesta. Muissa pystytään latauksessa ollessa lämmittämään auto ennen lähtöä sähköllä vaikka minkälaisessa pakkasessa, Toyotassa ei. Siinä pakkasraja on juuri tuo -10°. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö Corollamies!
Latauskelvottomassa käynnistyy polttomoottori aina kylmänä ja/tai jos akku on vajaa ja/tai jos kiihdytetään Toyotan reippaasti, joka tarkoittaa suurimmassa osassa plugareita rauhallisesti. Kunnon plugareissa polttomoottori ei käynnisty normaaleissa liikennetilanteissa, koska voimaa riittää sähkölläkin, edellyttäen ettei akku ole tyhjä. Pakkaskelit ovat asia erikseen kun tarvitaan lämmitystä. Toyotan plugareissa tosin ei -10° pakkasella ajeta sähköllä ollenkaan, ei edes silloin kun lähdetään latauksesta. Muissa pystytään latauksessa ollessa lämmittämään auto ennen lähtöä sähköllä vaikka minkälaisessa pakkasessa, Toyotassa ei. Siinä pakkasraja on juuri tuo -10°."Latauskelvottomassa käynnistyy polttomoottori aina kylmänä ja/tai jos akku on vajaa ja/tai jos kiihdytetään Toyotan reippaasti, joka tarkoittaa suurimmassa osassa plugareita rauhallisesti."
Niin tekee - olemme samaa mieltä.
"Kunnon plugareissa polttomoottori ei käynnisty normaaleissa liikennetilanteissa, koska voimaa riittää sähkölläkin, edellyttäen ettei akku ole tyhjä. "
Tästäkin olemme samaa mieltä
"Pakkaskelit ovat asia erikseen kun tarvitaan lämmitystä."
- ja tästä
"Toyotan plugareissa tosin ei -10° pakkasella ajeta sähköllä ollenkaan, ei edes silloin kun lähdetään latauksesta. Muissa pystytään latauksessa ollessa lämmittämään auto ennen lähtöä sähköllä vaikka minkälaisessa pakkasessa, Toyotassa ei. Siinä pakkasraja on juuri tuo -10°."
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä ja sellaista yleistystä, jossa jonkun auton ominaisuus yleistetään koskemaan kaikkia. Toyotan plugareillakin ajetaan sähköllä pakkasessakin mutta vasta moottorin ja matkustamon lämpenemisen jälkeen. Aika useassa muussakin plugarissa on näin ja niissäkin millä voi ajaa kovassa pakkasessa pelkällä sähköllä heti alusta lähtien kärsitään sitten kylmästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Latauskelvottomassa käynnistyy polttomoottori aina kylmänä ja/tai jos akku on vajaa ja/tai jos kiihdytetään Toyotan reippaasti, joka tarkoittaa suurimmassa osassa plugareita rauhallisesti."
Niin tekee - olemme samaa mieltä.
"Kunnon plugareissa polttomoottori ei käynnisty normaaleissa liikennetilanteissa, koska voimaa riittää sähkölläkin, edellyttäen ettei akku ole tyhjä. "
Tästäkin olemme samaa mieltä
"Pakkaskelit ovat asia erikseen kun tarvitaan lämmitystä."
- ja tästä
"Toyotan plugareissa tosin ei -10° pakkasella ajeta sähköllä ollenkaan, ei edes silloin kun lähdetään latauksesta. Muissa pystytään latauksessa ollessa lämmittämään auto ennen lähtöä sähköllä vaikka minkälaisessa pakkasessa, Toyotassa ei. Siinä pakkasraja on juuri tuo -10°."
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä ja sellaista yleistystä, jossa jonkun auton ominaisuus yleistetään koskemaan kaikkia. Toyotan plugareillakin ajetaan sähköllä pakkasessakin mutta vasta moottorin ja matkustamon lämpenemisen jälkeen. Aika useassa muussakin plugarissa on näin ja niissäkin millä voi ajaa kovassa pakkasessa pelkällä sähköllä heti alusta lähtien kärsitään sitten kylmästä.Rav nelonen lämpenee nopeasti koska se ottaa myös lämmön talteen pakokaasuista joten sähköauton siirrytään jo parinkilsan jälkeen
Rav four - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pätee täysin. Et ymmärrä, että ladattavat hybriditkin rupeavat käyttäytymään juuri noin kun akku rupeaa olemaan tyhjä - polttomoottori käy ja kuluttaa paljon kun kiihdytetään ja sammuu kun hidastetaan vauhtia. Sitäpaitsi esim. silloin tällöin ajamani 395 heppainen ladattava V90 kiihtyy sataseen suunnilleen 25 sek. pelkällä sähköllä, joten kyllä se polttomoottori käynnistyy maantiellä helposti - ja kylmässä vielä helpommin tai jos takapyörissä (takaveto sähköajolla) pito vähänkin lipsuu.
CorollamiesNiin, kukapa ostaisi noita Volvon huijaushybridejä ajaakseen vain sillä alle 100 heppaisella sähkömoottorilla pelkällä takavedolla?
Ja on myös huomattava, että noissa huijaus-plugareissa joudutaan myös tekemään akkuun sähköä sillä pottomoottorilla erittäin huonolla hyötysuhteella. Esim. jotta suorituskyky ja neliveto säilyisi. Tällainen "sähköajo" kuluttaa helposti yli 20l/100km bensaa!!!
- Anonyymi
Ajamalla lyhyitä matkoja ja pelkästään sähköllä, niin hyvät pluggarit toimii.
- Anonyymi
Kun tietää että suomalaisen autoilijan keskimääräiset ajokilometrit päivässä on noin 55km niin silloin puolet suomalaisista ajaisi plugarilla melkein kaikki ajonsa verkkosähköllä. Bensaa palaisi vain niin poikkeuspäivinä kun lähdetään sinne Lappiin.
Tuo Lapinmatkailu autolla monta kertaa vuodessa näyttää olevan nykyään jokaisen suomalaisen ykkösharrastus. Ja jokainen pysähdys on ison ahdistuksen paikka. Plugarilla nämä tauotkaan eivät ala ahdistamaan kun sinne Lappiin polkee peräsuoli pitkällään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tietää että suomalaisen autoilijan keskimääräiset ajokilometrit päivässä on noin 55km niin silloin puolet suomalaisista ajaisi plugarilla melkein kaikki ajonsa verkkosähköllä. Bensaa palaisi vain niin poikkeuspäivinä kun lähdetään sinne Lappiin.
Tuo Lapinmatkailu autolla monta kertaa vuodessa näyttää olevan nykyään jokaisen suomalaisen ykkösharrastus. Ja jokainen pysähdys on ison ahdistuksen paikka. Plugarilla nämä tauotkaan eivät ala ahdistamaan kun sinne Lappiin polkee peräsuoli pitkällään.Mihin se keskivertoautoilija sitten plugaria edes tarvitsee. Eiköhän plugari ole omimmillan vähän toisenlaisessa käytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tietää että suomalaisen autoilijan keskimääräiset ajokilometrit päivässä on noin 55km niin silloin puolet suomalaisista ajaisi plugarilla melkein kaikki ajonsa verkkosähköllä. Bensaa palaisi vain niin poikkeuspäivinä kun lähdetään sinne Lappiin.
Tuo Lapinmatkailu autolla monta kertaa vuodessa näyttää olevan nykyään jokaisen suomalaisen ykkösharrastus. Ja jokainen pysähdys on ison ahdistuksen paikka. Plugarilla nämä tauotkaan eivät ala ahdistamaan kun sinne Lappiin polkee peräsuoli pitkällään.Tehdas lupailee sähköisiä työmatkoja, mutta mikä on todellisuus ?
Luvattiin työmatkoja 30 km sähköllä, mutta mutta todellisuus on 20 , talvella 15 km.
Tämä ei riitä kuin toiseen suuntaan eli paluumatka tehdään konevoimalla.
- Anonyymi
Eiks moottori käy haaleana ja rasittaa katalysaattoria tuntuvasti tuollainen leikkiminen?
- Anonyymi
Onhan se aika rajua, kun ajat alkumatkan pelkällä sähköllä ja moottori käynnistyy, täysin kylmiltään, juuri sillä hetkellä kun pitää nopeasti kiihdyttää moottoritien rampilla tai ohitat jonkun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se aika rajua, kun ajat alkumatkan pelkällä sähköllä ja moottori käynnistyy, täysin kylmiltään, juuri sillä hetkellä kun pitää nopeasti kiihdyttää moottoritien rampilla tai ohitat jonkun.
Latauskelvottomassa juuri noin mutta plugareissa tilanne on parempi koska niinkauan kuin akuissa on virtaa niin polttis ei käy lainkaan. Sen jälkeen kun akku loppuu niin ajetaan kokonaan polttiksella.
Toki plugarit osaa otta jarrutuaenergian talteen mutta se sähkö käytetään sitten polttiksen apuna. Anonyymi kirjoitti:
Onhan se aika rajua, kun ajat alkumatkan pelkällä sähköllä ja moottori käynnistyy, täysin kylmiltään, juuri sillä hetkellä kun pitää nopeasti kiihdyttää moottoritien rampilla tai ohitat jonkun.
Suurella osalla ei ole lohkolämppäriä tai mahdollisuutta käyttää sitä. Nykyajan öljyt on kehittyneet ja voitelevat kylmää moottoria. Ei vaikuta mitään, jos muutaman kerran vuodessa polttis käynnistyy kylmänä.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Suurella osalla ei ole lohkolämppäriä tai mahdollisuutta käyttää sitä. Nykyajan öljyt on kehittyneet ja voitelevat kylmää moottoria. Ei vaikuta mitään, jos muutaman kerran vuodessa polttis käynnistyy kylmänä.
Onhan se softalla mahdollista rajoittaa ettei kylmää moottoria kuormiteta liikaa. Lisäksi sähköajosta johtuen plugarin polttomoottorin käyttötunnit suhteessa ajettuihin kokonaiskilometreihin jäävät selvästi pienemmiksi joten en ainakaan itse olisi plugarin polttomoottorin kestävyydestä huolissani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latauskelvottomassa juuri noin mutta plugareissa tilanne on parempi koska niinkauan kuin akuissa on virtaa niin polttis ei käy lainkaan. Sen jälkeen kun akku loppuu niin ajetaan kokonaan polttiksella.
Toki plugarit osaa otta jarrutuaenergian talteen mutta se sähkö käytetään sitten polttiksen apuna.Järjetöntä, kun järjettömimmät eniten äänessä...
Itselataava lämmittää aina, siis ihan aina, moottorinsa lämpimäksi ennen sähköajoa (pl. nappulasta pakotettu sähköajo) ja kulkee pelkällä sähköllä enintään sen verran, että moottori on aina ajaessa lämmin. Talvella sähköajo keskeytyykin usein siitä syystä ettei moottoria päästetä jäähtymään vaikka akussa olisikin virtaa. Moottori on siis aina (heti lämmittyään) normaalissa käyntilämmössä!
Corollamies - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Järjetöntä, kun järjettömimmät eniten äänessä...
Itselataava lämmittää aina, siis ihan aina, moottorinsa lämpimäksi ennen sähköajoa (pl. nappulasta pakotettu sähköajo) ja kulkee pelkällä sähköllä enintään sen verran, että moottori on aina ajaessa lämmin. Talvella sähköajo keskeytyykin usein siitä syystä ettei moottoria päästetä jäähtymään vaikka akussa olisikin virtaa. Moottori on siis aina (heti lämmittyään) normaalissa käyntilämmössä!
CorollamiesNyt Corollamies on taas aivan ulapalla. Plugarissa ei ole mitään syytä pitää polttista lämpimänä koska sitä ei käytetä ennenkuin akku on käytetty loppuun.
Tuo että latauskelvottomissa käytetään bensaa vain sen takia että pidetään polttis lämpinänä on todella suurta energian ja rahantuhlausta.
Osoitus siitä kuinka jälkeenjäänyttä tojon latauskelvoton tekniikka on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt Corollamies on taas aivan ulapalla. Plugarissa ei ole mitään syytä pitää polttista lämpimänä koska sitä ei käytetä ennenkuin akku on käytetty loppuun.
Tuo että latauskelvottomissa käytetään bensaa vain sen takia että pidetään polttis lämpinänä on todella suurta energian ja rahantuhlausta.
Osoitus siitä kuinka jälkeenjäänyttä tojon latauskelvoton tekniikka on.Itselataava ei ole koskaan plugari, joten itse olet ulapalla! Plugarissa ei pidetä polttomoottoria koko ajan lämpimänä ja siksi äkillinen käynnistyminen yht äkkiä tuottamaan paljon voimaa on rajua. Itselataavassa polttis lämmitetään heti käyntilämpötilaan ja pidetään sitä lämpimänä. Kesällä lämpimänäpito ei vaadi ylimääräistä energiaa, mutta talvella kun lämpöä siirretään matkustamoon, tulee tilanteita että polttoainetta käytetään enemmän kuin pelkkään liikkumiseen tarvittaisiin. Itselataavan akku lämpenee myös talvisin samalla kuin matkustamokin, joten sitten kun sähköajoa voidaan moottorinlämpötilan (ja matkustamon) puolesta käyttää, sitä voidaan myös akun lämpötilan puolesta käyttää.
Corollamies - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselataava ei ole koskaan plugari, joten itse olet ulapalla! Plugarissa ei pidetä polttomoottoria koko ajan lämpimänä ja siksi äkillinen käynnistyminen yht äkkiä tuottamaan paljon voimaa on rajua. Itselataavassa polttis lämmitetään heti käyntilämpötilaan ja pidetään sitä lämpimänä. Kesällä lämpimänäpito ei vaadi ylimääräistä energiaa, mutta talvella kun lämpöä siirretään matkustamoon, tulee tilanteita että polttoainetta käytetään enemmän kuin pelkkään liikkumiseen tarvittaisiin. Itselataavan akku lämpenee myös talvisin samalla kuin matkustamokin, joten sitten kun sähköajoa voidaan moottorinlämpötilan (ja matkustamon) puolesta käyttää, sitä voidaan myös akun lämpötilan puolesta käyttää.
Corollamies"Plugarissa ei pidetä polttomoottoria koko ajan lämpimänä ja siksi äkillinen käynnistyminen yht äkkiä tuottamaan paljon voimaa on rajua. Itselataavassa polttis lämmitetään heti käyntilämpötilaan ja pidetään sitä lämpimänä."
Nokö tässä on se iso ero käytännön ajossa. Latauskelvottomissa polttomoottorin käyttö toistuu usein koska sähkömoottori on vain lisäapu.
Plugari on suunniteltu niin etä sähkömoottorissa on voimaa hoitaa kaikki normaalikäytön tilanteet ja polttista tarvitaan vain kun kuski polkaisee pedaalin pohjaan. Ymmärrät kai eron? Kuinka usein normaaliliikenteessä tarvii painaa talla pohjaan?
Ehkä tojokuskilla on tarvetta käskyttää sitä lahnaa enemmän mutta muut autot kyllä liikkuvat liikentaeen normaalirytmissä ilman isompaa polkemista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Plugarissa ei pidetä polttomoottoria koko ajan lämpimänä ja siksi äkillinen käynnistyminen yht äkkiä tuottamaan paljon voimaa on rajua. Itselataavassa polttis lämmitetään heti käyntilämpötilaan ja pidetään sitä lämpimänä."
Nokö tässä on se iso ero käytännön ajossa. Latauskelvottomissa polttomoottorin käyttö toistuu usein koska sähkömoottori on vain lisäapu.
Plugari on suunniteltu niin etä sähkömoottorissa on voimaa hoitaa kaikki normaalikäytön tilanteet ja polttista tarvitaan vain kun kuski polkaisee pedaalin pohjaan. Ymmärrät kai eron? Kuinka usein normaaliliikenteessä tarvii painaa talla pohjaan?
Ehkä tojokuskilla on tarvetta käskyttää sitä lahnaa enemmän mutta muut autot kyllä liikkuvat liikentaeen normaalirytmissä ilman isompaa polkemista.Latauskelvottomissa ei useimmiten ole mitään sähkömoottoria joka liikuttaisi autoa ja ylivoimaisesti suurin osa autoista on näitä - lisänä on pieni määrä itselataavia hybrideitä. Kaikissa näissä moottori käynnistyy heti kun auto käynnistetään ja pyrkii pysymään koko käytön ajan tasalämpöisenä noin 90 asteessa. Lämpimänä moottori voi sammua tarvittaessa, esim. useissa autoissa liikennevaloissa seistessä ja hybrideissä liikkeellä ollessaankin. Näin on ollut iät ja ajat eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Lataushybridi on kuitenkin poikkeus säännöstä sillä sen moottori on usein ajettaessa kylmä tai jääkylmä. Kylmästä moottorista ei saa "ilmaista" lämpöä matkustamoon, vaan lämpö on tuotettava erikseen esim. "kalliilla" sähköllä eikä yhtäkkisesti suorituskykyä enemmän tarvitessa olekaan käytössä valmiiksi käyttölämpoistä polttomoottoria, joten käynnistys voi olla rajumpi kuin se parkkipaikalla tehty käynnistys.
Ei ole tarkoitus millään tavalla mollata ladattavia hybrideitä, mutta ei ne tee ketään millään tavalla autuaiksi. Esim. tuon edellä mainitsemani V90-lataushybridin mittarin näyttämä keskikulutus on tällä hetkellä 5,3 l/100km vaikka se onkin ollut latautumassa aina kotona ollessa ja usein muuallakin - ei tosin koskaan huoltoasemalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselataava ei ole koskaan plugari, joten itse olet ulapalla! Plugarissa ei pidetä polttomoottoria koko ajan lämpimänä ja siksi äkillinen käynnistyminen yht äkkiä tuottamaan paljon voimaa on rajua. Itselataavassa polttis lämmitetään heti käyntilämpötilaan ja pidetään sitä lämpimänä. Kesällä lämpimänäpito ei vaadi ylimääräistä energiaa, mutta talvella kun lämpöä siirretään matkustamoon, tulee tilanteita että polttoainetta käytetään enemmän kuin pelkkään liikkumiseen tarvittaisiin. Itselataavan akku lämpenee myös talvisin samalla kuin matkustamokin, joten sitten kun sähköajoa voidaan moottorinlämpötilan (ja matkustamon) puolesta käyttää, sitä voidaan myös akun lämpötilan puolesta käyttää.
CorollamiesKun moottori käy se lataa akkuja ei siis käy turhaan koskaan
Rav for
- Anonyymi
Plugarin osto on itsensä pettämistä.
- Anonyymi
Jaa miten niin, perustele.
- Anonyymi
Kun on sopiva auto ja sopiva ajoprofiili niin pääsee ihan itsestään.
Viisi vuotta ja 106 tkm tuli ajeltua Amperalla, keskikulutus 1,9 litraa sadalla. Sisältää siis myös kaikki useamman sadan kilometrin siivut ja kolmenkympin pakkasesta käynnistykset ilman polttomoottorin esilämmitystä. Ensimmäisinä vuosina ei ollut töissäkään latauspistettä, jos olisi ollut niin kulutus olisi pienempikin.
Oli sen verran hyvä peli että sähköautoon siirtyminen ei ollut mitenkään itsestään selvä juttu, mutta siirryinpä kuitenkin. Katsotaan mitä tästä tulee.- Anonyymi
Tuo Ampera olikin parempi "sähköauto" kuin nykyiset lataushybridit sillä se mm. kiihtyi yhtä hyvin pelkällä sähköllä kuin bensalla ja sähköllä. Amperan huono puoli oli kuitenkin että se oli pelkällä bensiinillä ajettaessa aika epätaloudellinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo Ampera olikin parempi "sähköauto" kuin nykyiset lataushybridit sillä se mm. kiihtyi yhtä hyvin pelkällä sähköllä kuin bensalla ja sähköllä. Amperan huono puoli oli kuitenkin että se oli pelkällä bensiinillä ajettaessa aika epätaloudellinen.
Kuutisen litraa sadalla tuo näytti pelkällä bensalla ajaessa tuhoavan. Onhan se enemmän kuin vaikkapa Priuksella, mutta toisaalta jos autolla pystyy suuren osan ajasta ajamaan verkkosähköllä niin vuoden keskikulutusta ei bensankulutuslukema juuri keikuttele.
Viimeisen desin sipistelyä enemmän ainakin itselläni painoi se, että Amperalla oli oikeasti kiva ajella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuutisen litraa sadalla tuo näytti pelkällä bensalla ajaessa tuhoavan. Onhan se enemmän kuin vaikkapa Priuksella, mutta toisaalta jos autolla pystyy suuren osan ajasta ajamaan verkkosähköllä niin vuoden keskikulutusta ei bensankulutuslukema juuri keikuttele.
Viimeisen desin sipistelyä enemmän ainakin itselläni painoi se, että Amperalla oli oikeasti kiva ajella."Onhan se enemmän kuin vaikkapa Priuksella, mutta toisaalta jos autolla pystyy suuren osan ajasta ajamaan verkkosähköllä niin vuoden keskikulutusta ei bensankulutuslukema juuri keikuttele."
No tämähän se näiden tojo-änkyttäjien sokea piste on että he vouhkaavat jostain yksittäisestä jutusta jolla ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä.
Heidän olisi hyvä funtsia miksi plugin-Priusta ei osta kukaan. Se että auto on täysin kuluttajien halveksuma kertoo siitä että siinä on jotain todella pahasti pielessä. Ehkä yksi tai kaksi sellaista ostetaan puolessa vuodessa.
- Anonyymi
Tuosta voi kulutusta verrata TM-talvitestissä vaikka Aurikseen ja pikku Skodaan:
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/04-2013-nakoislehti/talviauto-2013-kylmakulutus-2
1. Volt ladattuna täyteen: 5,3 l/100km kylmänä ja 0 l/100 l/100km lämpimänä
2. Toyota Auris hybrid: 9,7 l/100km kylmänä ja 4,3 l/100 l/100km lämpimänä
3. Skoda Rapid 1,2 TSI: 10,3 l/100km kylmänä ja 7,5 l/100 l/100km lämpimänä
4. Volt lataamattomana: 17,8 l/100km kylmänä ja 7,4 l/100 l/100km lämpimänä
(Volt on sama auto kuin Ampera)- Anonyymi
Juu 2013 juttu, paljon on asiat muuttuneet ladattavien osalta tuon jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu 2013 juttu, paljon on asiat muuttuneet ladattavien osalta tuon jälkeen.
Niin... tuo olikin kirjoitettu tuolle Amperalle ajelleelle.
Mutta yhtä kaikki joka ikisessä TM-talvivertailussa, jossa ladattava hybridi on ollut mukana tuon jälkeenkin, juuri se ladattava hybridi on lyönyt tiskiin kaikista suurimman kulutuslukeman (kylmänä lataamattomana). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin... tuo olikin kirjoitettu tuolle Amperalle ajelleelle.
Mutta yhtä kaikki joka ikisessä TM-talvivertailussa, jossa ladattava hybridi on ollut mukana tuon jälkeenkin, juuri se ladattava hybridi on lyönyt tiskiin kaikista suurimman kulutuslukeman (kylmänä lataamattomana)."juuri se ladattava hybridi on lyönyt tiskiin kaikista suurimman kulutuslukeman (kylmänä lataamattomana)."
Olet mallikirja-esimerkki kaverista joka yrittää sotkeutua lillukanvarsiin.
Ei mene fiksulle läpi.
Ainoa mitä merkitsee on koko vuoden keskiarvo. Siinä plugarit pesee latauskelvottomat satanolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"juuri se ladattava hybridi on lyönyt tiskiin kaikista suurimman kulutuslukeman (kylmänä lataamattomana)."
Olet mallikirja-esimerkki kaverista joka yrittää sotkeutua lillukanvarsiin.
Ei mene fiksulle läpi.
Ainoa mitä merkitsee on koko vuoden keskiarvo. Siinä plugarit pesee latauskelvottomat satanolla.... sanoo hemmo, jolla ei ole omaa kokemusta asiasta. Tuo aloittajan kokemus on mielestäni lähellä totuutta. Kesällä pienellä ja taloudellisella plugarilla hyvin ahkerasti lataamalla 2,8 l/100km ja nyt lämpötilan hiukan laskettua keskikulutus on jo noussut 0,2 l/100km. On tuo tosi hyvin ja voittaa niin pelkällä bensalla kuin dieselilläkin kulkevat autot (jotka suomi24-kielellä kai ovat nykyään latauskelvottomia autoja.)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin... tuo olikin kirjoitettu tuolle Amperalle ajelleelle.
Mutta yhtä kaikki joka ikisessä TM-talvivertailussa, jossa ladattava hybridi on ollut mukana tuon jälkeenkin, juuri se ladattava hybridi on lyönyt tiskiin kaikista suurimman kulutuslukeman (kylmänä lataamattomana).Amperalla ajellut vastaa. Suorastaan tyttömäisiä lukemia! Sain itse juurevimmaksi luvuksi 38 litraa satasella. Lähtö täydellä akulla mutta kylmällä polttomoottorilla, 30 astetta pakkasta, vajaa kilometri matkaa kolmenkympin alueella.
Silti 106 tkm:n keskikulutus 1,9 litraa sadalla. Ei lämmintä autotallia, ei moottorinlämmitintä. Ihan sama paljonko bensaa palaa sinä talven kylmimpänä aamuna, pääasia että silloinkin pelaa kuin valkoinen Buicki. - Anonyymi
Hyvin tekniikan maailman vertailussa pääsi hybridi toyotalla , oli juuri vuokralla sellainen ja ajelin sillä 250km sekalaista menoa ja tankkasin sinne sen 13 litraa aika vähällä meni kun moottoritiellä ja maan tiellä sähkön avustus ei juuri auta.
Mielenkiintoista olisi sellainen todellinen mittaus ja että montako kilsaa sähköllä ja paljonko mentiin polttomoottorilla, nyt ne näyttää jotain optimistista lukemaa 4.8 ltr sadalla . ei mene vaparilla ja automaatilla mikään...
- Anonyymi
2.2l/100km besiinin kulutus
- Anonyymi
Toyota Prius Plug in. Kulutus vain 1,2 l/100 km ja takana 71.000 km. Pelkällä bensalla ilman ladattua sähköa ajettaessa kulutuson vain 4.1 l/100 km.
- Anonyymi
Eikö nämä kaikki bensankulutusvertailut ole samaa kun miettisi kuinka monta ääntä olisi saanut vaaleissa joskus kekkosen aikaan?
Kun tarjolla on ollut jo vuosia autoja jotka eivät kuluta bensaa ikinä tippakaan. Eikö teitä nolota yhtään retostella sillä että Lada vie vähemmän bensaa kuin Warre?
Molemmat nuo ovat menneen maailman asioita.- Anonyymi
Eivät ole. Katsoppas kuinka paljon myydään ladattavia hybridejä ja kuinka paljon täyssähköautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ole. Katsoppas kuinka paljon myydään ladattavia hybridejä ja kuinka paljon täyssähköautoja.
Kyllä niitä kekkosen ajan autoja edelleen ostetaan mutta ei niillä ole mitään asiaa siihen kisaan kun mitataan mikä auto kuluttaa vähiten. Nykyaikaiset autot ovat kulkeneet jo pitkään ilman pisaraakaan bensaa.
Kyllä Väyrystäkin joku äänestää mutta ei se tarkoita että Väyrynen tai sen äänestäjä olis lähelläkään tätä päivää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ole. Katsoppas kuinka paljon myydään ladattavia hybridejä ja kuinka paljon täyssähköautoja.
Juu ja ostivathan ihmiset pää märkänä hehkulamppujen jälkeen loisteputkeen perustuvia energiansäästölamppujakin, kunnes led-lamput korvasivat nuo täysin onnettomat välikausitekeleet!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä niitä kekkosen ajan autoja edelleen ostetaan mutta ei niillä ole mitään asiaa siihen kisaan kun mitataan mikä auto kuluttaa vähiten. Nykyaikaiset autot ovat kulkeneet jo pitkään ilman pisaraakaan bensaa.
Kyllä Väyrystäkin joku äänestää mutta ei se tarkoita että Väyrynen tai sen äänestäjä olis lähelläkään tätä päivää.Niin eihän se kun sähkö lipuu kuluta enää mitään, vaan plugarilla yhä mennään.
- Anonyymi
"Juu ja ostivathan ihmiset pää märkänä hehkulamppujen jälkeen loisteputkeen perustuvia energiansäästölamppujakin, kunnes led-lamput korvasivat nuo täysin onnettomat välikausitekeleet!"
Eipä kukaan ole enää ostanut hehkulamppuja. Kaikki muut vaihtotoehdot ovat jokatapauksessa parempia kuin vanhanajan latauskelvottomat.
Plugari vähän parempi ja täyssähköauto kuin Led.- Anonyymi
Mutta ekat ledit olivat ihan huonoja maksoivat törkeästi, nyt ne on vaihdettu jo monta kertaa ja rahaa on palanut enemmän kuin säästöä syntynyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ekat ledit olivat ihan huonoja maksoivat törkeästi, nyt ne on vaihdettu jo monta kertaa ja rahaa on palanut enemmän kuin säästöä syntynyt.
Miten voi yhden vanhan vaihtaa moneen kertaan? Mulla ei ole yhtään leviää jonka olisi joutunut vaihtamaan. Ja jos vaihtaisin niin en ainakaan vaihtaisi sitä hehkulamppuun.
Kyllä hehkulamppu ja latauskelvottomat ovat samaa sarjaa. Kun kerran vaihtaa niistä pois niin ei koskaan enää palaa keskiajalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten voi yhden vanhan vaihtaa moneen kertaan? Mulla ei ole yhtään leviää jonka olisi joutunut vaihtamaan. Ja jos vaihtaisin niin en ainakaan vaihtaisi sitä hehkulamppuun.
Kyllä hehkulamppu ja latauskelvottomat ovat samaa sarjaa. Kun kerran vaihtaa niistä pois niin ei koskaan enää palaa keskiajalle.Tuo led-lamppuvertaus on itse asiassa aika hyvä. Alussa niiden kesto oli lupauksista huolimatta heikko, ja hinta niin korkea että sähkönsäästöllä ei ikinä hintaeroa saanut takaisin. Edelleenkään tietyissä olosuhteissa nuo led-valot ei lupauksista huolimatta toimi, pakkas-led lamppujen pitäisi kestää -40 astetta, mutta useamman valmistajan tuotteen olen palauttanut takuuseen kun 25-30 asteen pakkasilla lamppu ei enää pala kunnolla vaan pelkästää välkkyy. Enää en jaksa testailla, vaihdon ulkovarastoon takaisin hehkulampun...
- Anonyymi
Seat Leon plugin
Valmistajan ilmoittamista kulutuslukemista:
Pensalla 6l/100km. (yhdistetty)
Virallinen yhdistetty 1,1l/100km yhdistetty sähkö/pensa.
1.1l/100km : Täysi akku, ajomatka 49km, josta viimeiset 9km pensalla.
Laskennallisia moottoritiekulutuksia erilaisille matkoille jos akku on täysin ladattu:
49km = 1.1 l/100km
75km = 2.9 l/100km
100km = 3.7 l/100km
200km = 5.0 l/100km
300km = 5.4 l/100km
400km = 5.6 l/100km (Sama kulutus kuin sama auto polttomoottorilla ja manuaalivaihteistolla)
Ja nämä siis huonelämmössä, jos kuski muutenkin osaa ajaa yhtä hyvin kuin WLTPn testikuskit.
Muille autoille ei tahdo löytyä eritettynä kulutus tyhjälla akulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1639606Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493060Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422841- 612649
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012055- 1061964
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251893Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä531450Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121286- 281241