Kun vanhuus on tullut niin alkoi painaa tekoni ja syntini kymmenien vuosien takaa. Pastori sanoi että jos olet tehnyt jotain teontasolla anteeksipitää pyytää.Niinpä kiersin vanhoilla työpaikoilla ja eläkökoityneiden työkavereiden luona anteeksipyynnöllä. Teot painaa minua mutta he eivät yleensä muistaneet niitä. Joku muisti. Myös puolisolta pyysin anteeksi yhden yön seikkailua opiskeluajalta.
Tästä anteeksipyynnön retkestä tuli negatiivinen kokemus. Jotkut ei muistaneet, joku harmistui kun vaivaan, joku tarjosi kahvit, yksi ei avannut ovea, yksi nauroi. Puolisoni suuttui kun kaadan hänen päällensä vanhaa jotta oma oloni helpottuu. Tuo sama kommentti tuli. Anteeksipyyntö on sitä että pyytäjän oma olo helpottuu ja antajan päälle kuormataan vanha p...a.
Anteeksipyytäminen suututti ihmiset
25
100
Vastaukset
- Anonyymi
Toisen pitää antaa anteeksi 49 kerta.
- Anonyymi
Tässä ei kerrota lukumäärämaksimia anteeksiannoille:
Luuk. 17:3
Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.
Ja laskeppa tästä. Ei sanota 49, vaan 70*7=490. Mutta tämäkin on vertauskuvallinen lukumäärä, joka tarkoittaa ääretöntä.
Matt. 18:
21
Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?"
22 Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.
Tässä seitsemän on täydellisyyden lukuna vertauskuvallisesti tarkoittamassa ääretöntä:
Luuk. 17:4
Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle anteeksi."
- Anonyymi
Keskustelu toi ilmi vielä että työtoveria olin loukannut niin etten huomannut itse. Se mitä pyysin anteeksi ei ollutkaan loukannut. Asiat pitäisi selvittää heti eikä vanhana.
Sekin vielä että Raamattua lainaamalla voi ns syyllinen loukkaantua. Raamatun lainaaja taas ajattele ettei se ole loukkaavaa ku lainaa pyhää kirja. Estää vaan toista joutumasta kadotukseen.- Anonyymi
Yritätkö puhua jonkun toisen suulla?
- Anonyymi
Ai sinunko
- Anonyymi
Raamattu ei kehoita "anteeksipyytämään" ihmisiltä.
Ainoastaan Jumalalta pyydetään anteeksiantoa, eli armahdusta.
UT, eli Jeesus kehoittaa "sopimaan riitapuolesi kanssa" ja tässä ei ole kyse helposta ilmaisarmon anelusta vaan asioiden selvittelystä, mahd. korvauksistakn, jos on toiselle aiheutettu vahinko.
Mutta kaikkea ei voi korjata ja korvata.
Tehtyä tai sanottua ei saa koskaan tekemättömäksi ja teoistaan on kannettava vastuu. Kyse on ihan juridisesta asiasta, kuten koko sielunpelastus-asiammekin on juridinen kysymys. Jeesuksen sovitustyö, lahjavanhurskautus jne, taivaallista juridiikkaa.
Ei uhria aleta hätyyttelemään ja vaatimaan anteeksiantoja, parilla tyhjällä sanalla kuittaamaan mahd. vakavat ja pitkäaikaistakin kärsimystä aiheuttaneet teot. Uhri kärsii, miksi tekijän pitäisi saada hyvä omatunto ja tyytyväinen mieli?
Jos on ihan pakko rasittaa uhria omilla synnintunnustuksillaan, helpottaakseen omaa oloaan, ei kuitenkaan uhrin oloa, voi korkeintaan sanoa: "Olen todella pahoillani." Kumartaa ja poistua. Mutta anteeksipyyntöä ei tämän päälle lisätä. Anteeksipyyntö / -vaatimus on röyhkeyttä!
Uhrin ahdistelu jopa anteeksianto-vaatimuksilla on lisärikos entisen päälle!
Anteeksianto on kunkin, teon uhrin oma asia. Antaako hän omassa mielessään jollekin anteeksi. Jos asiasta tehdään teologinen kysymys, tämä on yksin tuon rikosurin sekä Jumalan välinen asia. Ei kuulu ulkopuolisille, ei itse rikoksen tehneelle, ei papille, eikä huijarilahkolle uhrin oma hengenmaailma, antaako hän anteeksi, vai ei.
Olisi parempi miettiä tekojaan ja sanojaan etukäteen, eikä ensin loukata ja sitten kun näkee haavoittaneensa toista, heti "pyytää anteeksi"! Mulla on ollut tällaisiakin tuttuja. Oli, kunnes katkaisin tuttavuuden.
Väkivaltaan, sen uhriksi, sanalliseenkaan, ei ole pakko suostua. Siteet poikki tällaisiin "läheisiin"! Epäraamatullisille ja rikollisille anteeksipyytelyille voi viitata kintaalla.
Mitä tekijä itse tekee, milloin katsoo peiliin, aidosti katuu ja myös tekee parannuksen, on yksin hänen syntinsä, asiansa. Eikä sitäkin, kepein mielin kasata uhrin niskoille.- Anonyymi
Samoja kokemuksia muutamista tutuista jotka ovat ensin loukanneet ihan tahallaaan, ja sitten muka muinamiehinä kun kasvotusten otin esille asian, niin siinä edessä tyypit tokaisi suustaan typerästi : "anteeksi."
Ei, ei kuule mennyt läpi. Otti vaan enemmän päähän. Siitä syntyi oikein kunnon riitely ja riita.
Jos tyypit ei osaa pyytää anteeksi, eivätkä edes yritä käsitellä sitä loukattua asiaa edes kekskustelemalla, puhumalla läpi. Niin sitten painukoot h#########ttiin anteeksipyytöinensä.
Ei mene läpi ei. - Anonyymi
Toimitaan lakien mukaan, uskonto ei siihen kuulu.
- Anonyymi
Kuinka käy jos laama sylkee kasvoille?
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/tiede/laamaeläimestä-johdetusta-koronahoidosta-erittäin-lupaavia-tuloksia-–-yksi-tehokkaimmista-virusta-neutralisoivista-aineista/ar-AAONZzC?li=BBr5KbI Tunnetun maallikkosaarnaajan, Juhani Raattaman, neuvo oli, että asia ei saa tunnustamisen kautta tulla sen laajemmin tunnetuksi, kuin se jo ennestään on. Ei tämäkään ole täydellinen neuvo, mutta kannattaa ainakin siltä pohjalta pohtia.
- Anonyymi
Aloittajan tapaan olen itsekin pyytänyt anteeksi jos olen tehnyt väärin toista kohtaan. En ole kokenut että he ovat loukkaantuneet, toki joku on sanonut että mitä noista vanhoista ja vähän hymähtänyt. Myös minulta on pyydetty anteeksi, on käynyt niin etten ole muistanut edes loukkaantuneeni, mutta en siitä ole harmistunut. Asia on käsitelty yhteisesti loppuun.
Puolison pettäminen on ei ole varsinaista väärin tekoa puolisoa kohtaan vaan itseänsä, siinä pettää lupauksensa olla uskollinen. Loan puolison päälle laittaminen tarkoittaa sitä että puoliso alkaa kelata kuinka huono rakasta/tar hän on ollut kun toisen on pitänyt mennä vieraisiin. Siitä tulee hänelle painolastia, ei niinkään puhtaasti siitä petetyksi tulemisesta. Seksuaalinen kykenemättömyys on äärettömän arka ja loukkaava asia. Siksi pettämisen tunnistaminen on julma asia toista kohtaa, pitä vaan silloin itse kiehua liemessään ja löytää oma rauha asiassa sekoittamatta siihen puolisoa.
Toivottavasti aloittaja pääseen tasapainoon asian kanssa. Zemppiä.- Anonyymi
Raamatun oppiin ei vaan kuulu tuo helppo "anteeksipyytäminen".
Jeesus kehoittaa "sopimaan asia riitapuolen kanssa".
Anteeksipyytäjä pyrkii laistamaan vastuun teoistaan ja sen seurauksista uhrille ja anteeksipyynnön vaatija taas korottaa itsensä Jumalan asemaan.
Kumpikin teko on syntiä.
Jokainen vastaa itse miten suhtautuu anteeksi pyyntöön, sinun tehtäväsi on vain pyytää ja antaa anteeksi 😃
- Anonyymi
Ei ole.
Jo tuo lyhytkin kirjoituksesi osoitti, mistä "anteeksipyytelyssä" on kyse.
Rikosuhrin uhkailusta. Anonyymi kirjoitti:
Ei ole.
Jo tuo lyhytkin kirjoituksesi osoitti, mistä "anteeksipyytelyssä" on kyse.
Rikosuhrin uhkailusta.Tähhhh 😳❓
- Anonyymi
u.v kirjoitti:
Tähhhh 😳❓
"... sinun tehtäväsi on vain pyytää ja antaa anteeksi."
Mitään tällaista "tehtäväå" ei loukatulla osapuolella / rikosuhrilla ole.
Rikosuhrin ainoa tehtävä on parannella itseään, loukattua itseään / mieltään. Mitä hän tunne-elämässään käykin läpi, on hänen oma asiansa.
Se, että esitit tuollaisen ilmoituksen, kertoo sen, kuinka tietyt uskonnolliset piirit murskaavat herkkien ihmisten mielet, luettelemalla tehtäviä ja vaatimuksia. "Jos et itse anna anteeksi (esim. seks.hyväksikäyttäjälle) ei Jeesuskaan anna sinulle anteeksi! Mene heti ottamaan tekijää kaulasta kiinni ja yhdessä itkien voitte iloita Jumalan suuresta armosta!" Näin mahdollistetaan uudet rikokset.
Vetäkää käteen! Anonyymi kirjoitti:
"... sinun tehtäväsi on vain pyytää ja antaa anteeksi."
Mitään tällaista "tehtäväå" ei loukatulla osapuolella / rikosuhrilla ole.
Rikosuhrin ainoa tehtävä on parannella itseään, loukattua itseään / mieltään. Mitä hän tunne-elämässään käykin läpi, on hänen oma asiansa.
Se, että esitit tuollaisen ilmoituksen, kertoo sen, kuinka tietyt uskonnolliset piirit murskaavat herkkien ihmisten mielet, luettelemalla tehtäviä ja vaatimuksia. "Jos et itse anna anteeksi (esim. seks.hyväksikäyttäjälle) ei Jeesuskaan anna sinulle anteeksi! Mene heti ottamaan tekijää kaulasta kiinni ja yhdessä itkien voitte iloita Jumalan suuresta armosta!" Näin mahdollistetaan uudet rikokset.
Vetäkää käteen!Kyllä jokainen joka kokee tarvetta pyytää anteeksi tekee sen eikä sillä ole mitään merkitystä miten anteeksi pyydettävä reagoi 😃
Vedä ite 😂- Anonyymi
u.v kirjoitti:
Kyllä jokainen joka kokee tarvetta pyytää anteeksi tekee sen eikä sillä ole mitään merkitystä miten anteeksi pyydettävä reagoi 😃
Vedä ite 😂No tuossapa tuli kuin piste i:n päälle.
"... eikä sillä ole mitään merkitystä miten anteeksi pyydettävä reagoi 😃"
- Anonyymi
Molokki eli mersu eli jätteiden keräys astia on Molokki, se syö kaiken.
- Anonyymi
Opettavainen tarina.
Kun vanhenemme, alamme elämänkokemuksen myötä ajattelemaan monista asioista toisella tavalla kuin nuorempana.
Mutta jos nuorempana tietoisesti pyrkii aina ja kaikissa tilanteissa toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla, niin kun vanhenemme ja ymmärrämme ehkä tehneemme väärin, niin voimme antaa sen itsellemme anteeksi.
Me itse tiedämme, että siellä menneisyydessä meillä ei ollut käytettävissä sitä ymmärrystä, joka tuli vasta tulevaisuudessa, vaan me todella teimme silloin parhaamme sillä ymmärryskyvyllä, joka meillä silloin oli käytettävänä.- Anonyymi
Voi ihmiset, antakaa itsellenne anteeksi - myös vanhemmat. Jokainen äiti ja isä tekee lastensa eteen parhaan mahdollisen, omalla tavallaan, mutta aina se vain ei riitä.
- Anonyymi
Tiedä häntä kannattaako sellaista vääryyttä pyytää anteeksi toiselta, mistä toinen ei edes tiedä mitään, mutta yleensäkin anteeksi pyytäminen on hyvä asia silloin kun on loukannut toista ihmistä.
Tietenkin jos teko jää vaivaamaan eikä anna rauhaa oman itsensä takia kannattaa asia selvittää. Anteeksiantaminen vapauttaa. - Anonyymi
Aikuisena kannattaisi ehkä vain opetella ottamaan vastuu omista fiiliksistään.
- Anonyymi
Sitä tikulla persiiseen joka vanhoja muistelee .
Vaikka itse nyt just muistelinkin onko jotain asioita minulle tehty jotka minun pitäisi antaa joillekkin anteeksi.
En vaan pirullakaan saa mieleeni yhtään asiaa vaikka tällaistakin varmasti on joskus tapahtunut joten en nyt ainakaan halua että joku soittaa ovikelloa ja alkaa höliseen jotain anteeksipyyntöä jostain asiasta mitä en varmaankaan ole edes huomannut käyttäköön senkin ajan johonkin mielekkäämpään touhuun - Anonyymi
Silloin nyt pitää pyytää anteeksi kun on tappanut jonkun. Tehnyt jorjaamattoman rikoksen. Jos on tehnyt huominen vaikka 50v sitten eri asia. Ei kannata loukata pariaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 952143
- 1291398
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231350Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau291308- 681223
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3371028- 89965
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?56904- 122787
- 82776