😬 Mutta tämä palsta osoittaa, että valtaosa ei tiedä luterilaisuudesta tai Raamatusta yhtään mitään.
Näin huonosti siis kirkollisverovaroilla ylläpidettävä tuhansien papien ja piispojen legioona on tehtävässään onnistunut.
Ei hyvää päivää!
Suomessa on sentään 4 miljonaa luterilaista
132
799
Vastaukset
Sitä minäkin ihmettelen kun luen tätä palstaa 😟
Moni uskova täällä ei tiedä edes mitä Jeesus on sanonut.
Raamatun voisi kyllä jo panna pois. Mutta ei saada aikaiseksi uutta järkempää Raamattua, joka sopisi tähän aikaan- Anonyymi
Ihmettelet siis mitä kirjoitit omassa aloituksessasi.
torre5 kirjoitti:
Raamatun voisi kyllä jo panna pois. Mutta ei saada aikaiseksi uutta järkempää Raamattua, joka sopisi tähän aikaanSe on sinun mielipteesi.
Anonyymi kirjoitti:
En toki, vaan sinun aloituksessasi, Anoliini 😃
- Anonyymi
u.v kirjoitti:
En toki, vaan sinun aloituksessasi, Anoliini 😃
Kyllä se sinun aloitus oli.
a) Alkaa emojilla
b) Oikolue aloituksesi ja löydä kirjoitusvirhe
:) Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se sinun aloitus oli.
a) Alkaa emojilla
b) Oikolue aloituksesi ja löydä kirjoitusvirhe
:)a) todella huono päätelmä
b) muutkin tekevät niitä
c) keksit taas syyn kitistä- Anonyymi
u.v kirjoitti:
a) todella huono päätelmä
b) muutkin tekevät niitä
c) keksit taas syyn kitistäVain sinun aloituksissasi yhdistyy a) ja b).
;) u.v kirjoitti:
Se on sinun mielipteesi.
Minulla ei ole mielipiteitä.
Totuus kaikessa. Olen tuntenut noin 100 uskovaa. Täällä on surkeinta.
Raamattu voisi olla muuta kuin ikivanhaa tarinaa.torre5 kirjoitti:
Minulla ei ole mielipiteitä.
Totuus kaikessa. Olen tuntenut noin 100 uskovaa. Täällä on surkeinta.
Raamattu voisi olla muuta kuin ikivanhaa tarinaa.Minusta sinulla ei ole mitään muuta kuin muutama jankutus mitä toistat vuodesta toiseen.
- Anonyymi
Ihan omaa kitinääsi se on!
- Anonyymi
Sinä kuulet omat kitinäsi jo kaikuna.
- Anonyymi
Et taida tietää mitä luulosairaus tarkoittaa. No ei se mitään, et tiedä mitään muutakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida tietää mitä luulosairaus tarkoittaa. No ei se mitään, et tiedä mitään muutakaan.
Hyvin sinä sen tuot esille omissa kirjoituksissasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et siis tietä mitä luulosairaus tarkoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et siis tietä mitä luulosairaus tarkoittaa.
tietä po tiedä
- Anonyymi
k-v-g
- Anonyymi
u.v kirjoitti:
Minusta sinulla ei ole mitään muuta kuin muutama jankutus mitä toistat vuodesta toiseen.
Niin totta!
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Raamatun voisi kyllä jo panna pois. Mutta ei saada aikaiseksi uutta järkempää Raamattua, joka sopisi tähän aikaanTäälläpä on outo tapa vastata omaan kirjoitukseen,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täälläpä on outo tapa vastata omaan kirjoitukseen,
Sinä sen sanoit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin.
- Anonyymi
u.v kirjoitti:
a) todella huono päätelmä
b) muutkin tekevät niitä
c) keksit taas syyn kitistäAmen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En vaan sinun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
oliko tämä todella torren aloitus .
- Anonyymi
Kirkon panos/tuotos on konkurssikypsää toimintaa.
- Anonyymi
Kirkon tehtävä on ylläpitää Jumalan Raamatussa ilmoittamaa sanaa ja ilmoitusta itsestään ja tahdostaan. Tuskin kirkko ja papisto karkoittavat ihmisiä kirkosta. Henkilökunnassa on keskimääräistä huomattavasti enemmän lähimäisiään rakastavia ihmisiä, kuin maallistuneissa, uskomattomissa. Väsyneetkin papit tekevät parhaansa heidän puoleensa kääntyneiden hyväksi. Jos kansa tykkää enemmän sirkushuveista, huumeista ja maailmallisista iloista, he kuitenkin ovat inhimillisiä, sijaistoimillaan rauhaa ja iloa etsiviä potentiaalisia uskovia. Huomatessaan maailman menon olevan vain kilisevä kulkunen ja helisevä huilu ja kaikki on turhaa, he kääntyvät etsimään järkähtämätöntä totuutta ja kestävää iloa ja rauhaa. Silloin tarvitaan luotettavia kirkon henkilökuntaa, opastamaan tässä maailman tärkeimmässä asiassa.
- Anonyymi
Kerro mitä käytännössä papit ja piispat tekevät, että kirkon jäsenet oppivat tuntemaan Raamatun, Jumalan ja Jeesuksen.
- Anonyymi
Tää on niin uskiksen aloitus. 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Mitä sitten?
- Anonyymi
Ja yksi Räyhis <3
- Anonyymi
Joo opi pop kjh
”Mutta tämä palsta osoittaa, että valtaosa ei tiedä luterilaisuudesta tai Raamatusta yhtään mitään.”
Jaa, kyllä minusta aika moni tietää Raamatusta sekä kirkosta, mutta totta on, ettei aina kovin tarkasti.
Sen on ihmisen ongelma, että yleistetään joskus vähän liiankin herkästi.
Unohdat yhden olennaisen seikan. Jokainen, joka on kiinnostunut Raamatusta ja uskonnosta, voi mennä lukuisiin seurakunnan tilaisuuksiin, kuten vaikka Raamattupiireihin, lukea vaikka netistä ihan itse erilaisia selityksiä jne. Ihmiset siis saavat valita, ketään ei pakkokäännytetä.- Anonyymi
Naispapit eivät tiedä juuri mitään Raamatusta. He toimivat lähes aina päinvastoin, mitä Raamattu käskee tekemään. Seurakunta on täysin tietämätön Raamatun sisällöstä ja he osallistuvat harvakseltaa kirkon rituaaleihin, jossa naispapit vetävät seurakuntaa höplästä saarnaamalla mitä sattuu.
Anonyymi kirjoitti:
Naispapit eivät tiedä juuri mitään Raamatusta. He toimivat lähes aina päinvastoin, mitä Raamattu käskee tekemään. Seurakunta on täysin tietämätön Raamatun sisällöstä ja he osallistuvat harvakseltaa kirkon rituaaleihin, jossa naispapit vetävät seurakuntaa höplästä saarnaamalla mitä sattuu.
Oho, aivan yhtälailla tietävät, joskus jopa enemmän kuin miehet!
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Mitä aiheesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmanko uskonnon hallitsemisa maissa sorretaan naisia
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Ei ole mitään merkistystä sillä kuinka paljon naispapit tietävät, koska Jumalan on kieltänyt heidän opettaa ja puhua seurkaunnassa. Naispappeus on kadotukseen vievää syntiä. Jos naispappi ei tätä ymmärrä, niin hän ei todellakaan tiedä Raamatusta enempää kuin miehet.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään merkistystä sillä kuinka paljon naispapit tietävät, koska Jumalan on kieltänyt heidän opettaa ja puhua seurkaunnassa. Naispappeus on kadotukseen vievää syntiä. Jos naispappi ei tätä ymmärrä, niin hän ei todellakaan tiedä Raamatusta enempää kuin miehet.
Ei ole, vaan Paavali otti kantaa naisten riitoihin. Alkuseurakunnassa naisilla on samanlainen asema kuin miehillä.
Käytät vain yhtä kapeaa Raamatun tulkintaa, joten naiset taitavat tietää ja tuntea sinuakin paremmin Raamattun.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Sinähän olet mies.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän olet mies.
👍👍👍
- Anonyymi
Luterilainen kirkko kuihtuu Suomesta pois. Jäseniä eroaa joka vuosi noin 50.000 ja sen lisäksi lapsia kastetaan eräillä paikoilla reippaasti alle puolet syntyneistä.
Kirkosta on tullut poliitikkojen ja tapakristittyjen seurakunta, josta on lähtenyt jo pois ne, jotka haluavat elää Raamatun opetuksen mukaisesti.- Anonyymi
Suuret ikäluokat kuolevat pois ja uusia lapsia otetaan kirkon jäseneksi paljon vähemmän, mitä mummomuoreja kuolee. Tämä kiihdyttää kirkon jäsenmäärän laskua.
:D Oikeastaan sieltä lähdetään siksi, ettei mikään uskonto oikein ole se "oma juttu". Pieni vähemmistö on sitten niitä, joille ei kelpaa luterilainen kirkko.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
:D Oikeastaan sieltä lähdetään siksi, ettei mikään uskonto oikein ole se "oma juttu". Pieni vähemmistö on sitten niitä, joille ei kelpaa luterilainen kirkko.
Luterilainen kirkko on pieni marginaalinen ryhmä ja Suomen liberalisoitunut kirkko siitä pieni marginaalinen ryhmä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luterilainen kirkko on pieni marginaalinen ryhmä ja Suomen liberalisoitunut kirkko siitä pieni marginaalinen ryhmä.
Juuri näin.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Mihin enemmistöön sinä kuulut?
Anonyymi kirjoitti:
”Luterilainen kirkko on pieni marginaalinen ryhmä…”
Totta, kun asiaa ajattelee globaalisti, on luterilaisuus aika pieni ryhmittymä. Kristityissä eniten on katolisia, noin puolet kaikista kristityistä. Sitten tulevat karismaattiset liikkeet, kuten helluntailaisuus ja monimuotoiset uuskarismaattiset liikkeet (joista moni tosin saattaa kuulua johonkin perinteiseen kirkkoon ) ja sitten ortodoksit ja anglikaanit, loput ovatkin sitten pienempiä liikkeitä.
Protestantit jakaantuvat seuraavasti:
Baptisteja 110 milj., Anglikaaneja 77 milj., Reformoituja 75 milj, Luterilaisia 72 milj., Metodisteja 70 milj. ja Adventisteja 18 milj.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Totta, kun asiaa ajattelee globaalisti, on luterilaisuus aika pieni ryhmittymä. Kristityissä eniten on katolisia, noin puolet kaikista kristityistä. Sitten tulevat karismaattiset liikkeet, kuten helluntailaisuus ja monimuotoiset uuskarismaattiset liikkeet (joista moni tosin saattaa kuulua johonkin perinteiseen kirkkoon ) ja sitten ortodoksit ja anglikaanit, loput ovatkin sitten pienempiä liikkeitä.
Baptisteja 110 milj., Anglikaaneja 77 milj., Reformoituja 75 milj, Luterilaisia 72 milj., Metodisteja 70 milj. ja Adventisteja 18 milj.Luterlaiset ovat todella pieni lahko. Ja siitä vielä pienempi evankeliskuterilainen lahko.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Baptisteja 110 milj., Anglikaaneja 77 milj., Reformoituja 75 milj, Luterilaisia 72 milj., Metodisteja 70 milj. ja Adventisteja 18 milj.katolisia on 1,4 miljardia!
Anonyymi kirjoitti:
Luterlaiset ovat todella pieni lahko. Ja siitä vielä pienempi evankeliskuterilainen lahko.
Todella minimaalista porukkaa 😀
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Baptisteja 110 milj., Anglikaaneja 77 milj., Reformoituja 75 milj, Luterilaisia 72 milj., Metodisteja 70 milj. ja Adventisteja 18 milj.Jeesus ei tullut perustamaan uutta uskontoa. Uskon määritelmä on ollut sama jo alusta alkaen.
Kristinusko on ollut alun perin juutalaisuutta, joka uskoi Jeesuksen olevan Kristus. Alkuseurakunta oli täysin juutalainen seurakunta, johon tosin oli liittynyt myös pakanoita, mutta hekin kääntyvät juutalaisiksi. Laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita, joten alkuseurakunta ei vaatinut Kreikassa asuvilta pakanoilta ympärileikkausta, vaikka Paavali ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen.
"Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon," (Ap.t 24:14)
"Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen." (Ap.t 28:23)
Vasta 200-luvulta alkaen kirkko alkoi saamaan vaikutteita roomalaisilta, kreikkalaisilta ja kelteitä. Kristinuskosta otettiin juutalaisuus pois ja tilalle tuli roomalainen katolilaisuus, josta on syntynyt muut kristilliset kirkkokunnat erilaisilla variaatioilla. Näin syntyi porttokirkko, joka hylkäsi lain, minkä vuoksi luterilaisuuden kautta ei voi pelastua. Sen vuoksi luterilaisen kirkon jäsenenä on turha olla maksamassa veroja, koska kirkon opeilla ei kukaan pelastu.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23) Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei tullut perustamaan uutta uskontoa. Uskon määritelmä on ollut sama jo alusta alkaen.
Kristinusko on ollut alun perin juutalaisuutta, joka uskoi Jeesuksen olevan Kristus. Alkuseurakunta oli täysin juutalainen seurakunta, johon tosin oli liittynyt myös pakanoita, mutta hekin kääntyvät juutalaisiksi. Laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita, joten alkuseurakunta ei vaatinut Kreikassa asuvilta pakanoilta ympärileikkausta, vaikka Paavali ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen.
"Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon," (Ap.t 24:14)
"Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen." (Ap.t 28:23)
Vasta 200-luvulta alkaen kirkko alkoi saamaan vaikutteita roomalaisilta, kreikkalaisilta ja kelteitä. Kristinuskosta otettiin juutalaisuus pois ja tilalle tuli roomalainen katolilaisuus, josta on syntynyt muut kristilliset kirkkokunnat erilaisilla variaatioilla. Näin syntyi porttokirkko, joka hylkäsi lain, minkä vuoksi luterilaisuuden kautta ei voi pelastua. Sen vuoksi luterilaisen kirkon jäsenenä on turha olla maksamassa veroja, koska kirkon opeilla ei kukaan pelastu.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23)Kyllä minä tiedän kristinuskon historiaa. Se oli aluksi juutalaisuutta, mutta erosivat siinä muista, että pitivät Jeesusta Messiaana.
Aika normaalia ihmisten käytöstä, että näille annettiin sitten oma nimi, joka kuvasi millaisesta uskonnosta oli kyse. Varsinainen kristinuskonto laadittiin ensimmäisessä kirkolliskokousessa 300 luvulla.mummomuori kirjoitti:
Kyllä minä tiedän kristinuskon historiaa. Se oli aluksi juutalaisuutta, mutta erosivat siinä muista, että pitivät Jeesusta Messiaana.
Aika normaalia ihmisten käytöstä, että näille annettiin sitten oma nimi, joka kuvasi millaisesta uskonnosta oli kyse. Varsinainen kristinuskonto laadittiin ensimmäisessä kirkolliskokousessa 300 luvulla.Käännyttikö Jeesus ja apostolit? Et vastannut tähän vielä 😀
mummomuori kirjoitti:
Kyllä minä tiedän kristinuskon historiaa. Se oli aluksi juutalaisuutta, mutta erosivat siinä muista, että pitivät Jeesusta Messiaana.
Aika normaalia ihmisten käytöstä, että näille annettiin sitten oma nimi, joka kuvasi millaisesta uskonnosta oli kyse. Varsinainen kristinuskonto laadittiin ensimmäisessä kirkolliskokousessa 300 luvulla.Keskustellaan nyt tästä.
Käännyttikö Jeesus ja apostolit? 😀mummomuori kirjoitti:
Aika normaalia ihmisten käytöstä, että näille annettiin sitten oma nimi, joka kuvasi millaisesta uskonnosta oli kyse. Varsinainen kristinuskonto laadittiin ensimmäisessä kirkolliskokousessa 300 luvulla.Keskustellaan nyt tästä, jookos?
Käännyttivätkö Jeesus ja apostolit? 😀- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Baptisteja 110 milj., Anglikaaneja 77 milj., Reformoituja 75 milj, Luterilaisia 72 milj., Metodisteja 70 milj. ja Adventisteja 18 milj.Katoliset eivät koskaan ole olleet kristittyjä.
He ovat marian palvojia ja paavin seuraajia, eivät Jeesuksen opetuslapsia. Jeesuksen jälkeen Maria sai toisia lapsia Joosefista, jotenka katoliset puhuvat valheellisesti ikuisesta neitsyt mariasta. Vain Jeesus on Jumalan poika joka syntyi neitsyt Mariasta.
Katolistet tulevat olemaan yksi suuri vaikuttaja antikristillisessa ajassa kristittyjä vastaan. Anonyymi kirjoitti:
katolisia on 1,4 miljardia!
Katoliset eivät kuulu ryhmään harvat. Eivätkä katoliset rukoile Jeesusta, vaan Mariaa.
Maria ei ole ahdas portti, vaan vain Jeesus on ahdas portti.
Matt.7;
"Menkää sisään ahtaasta portista, sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monet menevät siitä portista sisään.
14. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja harvat löytävät sen!"mummomuori kirjoitti:
Aika normaalia ihmisten käytöstä, että näille annettiin sitten oma nimi, joka kuvasi millaisesta uskonnosta oli kyse. Varsinainen kristinuskonto laadittiin ensimmäisessä kirkolliskokousessa 300 luvulla.Kristinuskon perusti Jeesus. Käytännössä Pyhän Hengen vuodatus Helluntaina, antoi luvan aloittaa seurakunna tehtävän Evankelioimisen.
Ihmisten pitämät kirkolliskokoukset eivät määritä kristinuskoa. Vain Jeesus määrittelee opetuslapsensa.
Jo apostolien aikana "Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi kutsua opetuslapsia kristityiksi".
Ap.t.11:
21. Herran käsi oli heidän kanssaan, ja suuri joukko ihmisiä uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
22. Tieto tästä saavutti Jerusalemissa olevan seurakunnan, ja Barnabas lähetettiin Antiokiaan.
23. Kun hän saapui sinne ja näki Jumalan armon, hän iloitsi ja kehotti kaikkia pysymään koko sydämestään Herrassa.
24. Hän oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja Herralle lisääntyi paljon kansaa.
25. Sitten Barnabas lähti Tarsokseen etsimään Saulusta
26. ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. He olivat kokonaisen vuoden seurakunnan keskuudessa, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi kutsua opetuslapsia kristityiksi.Välva kirjoitti:
Kristinuskon perusti Jeesus. Käytännössä Pyhän Hengen vuodatus Helluntaina, antoi luvan aloittaa seurakunna tehtävän Evankelioimisen.
Ihmisten pitämät kirkolliskokoukset eivät määritä kristinuskoa. Vain Jeesus määrittelee opetuslapsensa.
Jo apostolien aikana "Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi kutsua opetuslapsia kristityiksi".
Ap.t.11:
21. Herran käsi oli heidän kanssaan, ja suuri joukko ihmisiä uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
22. Tieto tästä saavutti Jerusalemissa olevan seurakunnan, ja Barnabas lähetettiin Antiokiaan.
23. Kun hän saapui sinne ja näki Jumalan armon, hän iloitsi ja kehotti kaikkia pysymään koko sydämestään Herrassa.
24. Hän oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja Herralle lisääntyi paljon kansaa.
25. Sitten Barnabas lähti Tarsokseen etsimään Saulusta
26. ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. He olivat kokonaisen vuoden seurakunnan keskuudessa, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi kutsua opetuslapsia kristityiksi.”Kristinuskon perusti Jeesus.” ja ”Ihmisten pitämät kirkolliskokoukset eivät määritä kristinuskoa.”
Väärin, ei Jeesus tullut perustamaan uutta uskontoa!
Alkuseurakunta oli aika hajanainen, mutta he kokoontuivat sunnuntaisi (Jeesuksen ylösnousemuspäivä) he lukivat juutalaisten pyhiä kirjoituksia, sekä joitakin omia kirjoituksiaan. Eri seurakunnissa messujen sisällöt poikkesivat toisistaan. Heillä oli myös ehtoollinen eli Jeesuksen muistoateria.
Alkukirkon jäsenet olivat hyvin erimielisiä sen suhteen, noudatetaanko juutalaista elämäntapaa vai ei. Samoin pelkästään hengellisiin asioihin keskittyminen (keskittyivät lopun ajan odotukseen) johti seurakunnan köyhtymiseen ja se hajaantui vuoden 60 levottomuuksissa.
Vuonna 50 alkoi Paavali kirjoittaa kristinuskon teologiaa ylös. Jeesuksen elämästä kirjoitettiin 70 vuonna ja sen jälkeen alkoi vakiintua käsitys, että kristinusko on eri uskonto kuin juutalaisuus.
Toisella vuosisadalla syntyi kiistoja siitä, mitä on oikea kristinusko. Siinä tuli ensimmäisiä irtaantumisia kristinuskon pääuomasta. Katolinen kirkko otti pyhiksi kirjoikseen 100 luvun lopulla juutalaisten pyhät kirjoitukset eli VT:n ja kokoelman uusia kirjoituksia, joista myöhemmin koottiin UT.
Edelleen kristinusko oli hajanaista, syntyi monia suuntauksia, tunnetuimmat ovat montanolaisuus ja gnostilaisuus. Sen vuoksi haluttiin tehdä yhtenäisempi uskonto, ja oppineet kristityt alkoivat laatia kristinuskon kirjallisen puolustamisen mallia, määrittelivät sen, mitä kristillinen teologia on. Ja mm. Tertullianus toi keskeisinä oppeja 200 luvun alussa kuten armo ja kolminaisuus – eli kolminaisuus oppi laadittiin tuolloin.
Jotta saatiin aikaan yhtenäinen uskonto, toki se vaati useita kokouksia, joissa lopulta vuonna 367 päätettiin UT; lopullinen muoto. Sen jälkeen on eronnut mm. ortodoksikirkot omiksi kirkoikseen.
Hyvin moni oppi on peräisin näistä synodeista eli kirkolliskokouksista. Esimerkiksi oppi elinikäisestä avioliitosta on peräisin vuonna 1563 Trenton kirkolliskokouksesta. Samalla päätettiin että avioliitto on pätevä vain papin läsnäolleessa solmittuna kahden todistajan kera.
Kyllä vain ihmisten kokoustamisen kautta kristinusko tuli uskonnoksi.mummomuori kirjoitti:
”Kristinuskon perusti Jeesus.” ja ”Ihmisten pitämät kirkolliskokoukset eivät määritä kristinuskoa.”
Väärin, ei Jeesus tullut perustamaan uutta uskontoa!
Alkuseurakunta oli aika hajanainen, mutta he kokoontuivat sunnuntaisi (Jeesuksen ylösnousemuspäivä) he lukivat juutalaisten pyhiä kirjoituksia, sekä joitakin omia kirjoituksiaan. Eri seurakunnissa messujen sisällöt poikkesivat toisistaan. Heillä oli myös ehtoollinen eli Jeesuksen muistoateria.
Alkukirkon jäsenet olivat hyvin erimielisiä sen suhteen, noudatetaanko juutalaista elämäntapaa vai ei. Samoin pelkästään hengellisiin asioihin keskittyminen (keskittyivät lopun ajan odotukseen) johti seurakunnan köyhtymiseen ja se hajaantui vuoden 60 levottomuuksissa.
Vuonna 50 alkoi Paavali kirjoittaa kristinuskon teologiaa ylös. Jeesuksen elämästä kirjoitettiin 70 vuonna ja sen jälkeen alkoi vakiintua käsitys, että kristinusko on eri uskonto kuin juutalaisuus.
Toisella vuosisadalla syntyi kiistoja siitä, mitä on oikea kristinusko. Siinä tuli ensimmäisiä irtaantumisia kristinuskon pääuomasta. Katolinen kirkko otti pyhiksi kirjoikseen 100 luvun lopulla juutalaisten pyhät kirjoitukset eli VT:n ja kokoelman uusia kirjoituksia, joista myöhemmin koottiin UT.
Edelleen kristinusko oli hajanaista, syntyi monia suuntauksia, tunnetuimmat ovat montanolaisuus ja gnostilaisuus. Sen vuoksi haluttiin tehdä yhtenäisempi uskonto, ja oppineet kristityt alkoivat laatia kristinuskon kirjallisen puolustamisen mallia, määrittelivät sen, mitä kristillinen teologia on. Ja mm. Tertullianus toi keskeisinä oppeja 200 luvun alussa kuten armo ja kolminaisuus – eli kolminaisuus oppi laadittiin tuolloin.
Jotta saatiin aikaan yhtenäinen uskonto, toki se vaati useita kokouksia, joissa lopulta vuonna 367 päätettiin UT; lopullinen muoto. Sen jälkeen on eronnut mm. ortodoksikirkot omiksi kirkoikseen.
Hyvin moni oppi on peräisin näistä synodeista eli kirkolliskokouksista. Esimerkiksi oppi elinikäisestä avioliitosta on peräisin vuonna 1563 Trenton kirkolliskokouksesta. Samalla päätettiin että avioliitto on pätevä vain papin läsnäolleessa solmittuna kahden todistajan kera.
Kyllä vain ihmisten kokoustamisen kautta kristinusko tuli uskonnoksi.Käännyttikö Jeesus ja apostolit ihmisiä 😮❓
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luterlaiset ovat todella pieni lahko. Ja siitä vielä pienempi evankeliskuterilainen lahko.
Niin on.
- Anonyymi
u.v kirjoitti:
Käännyttikö Jeesus ja apostolit ihmisiä 😮❓
kyllä, he vasta käännyttivätkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kyllä, he vasta käännyttivätkin.
Jos eivät olisi sitä tehneet, kristinuskoa ei olisi.
- Anonyymi
u.v kirjoitti:
Todella minimaalista porukkaa 😀
Luterilaisia on 71 miljoonaa enää.
- Anonyymi
Suomessa on varmaan neljä miljoonaa luterilaista, mutta vain 2-300000 kristittyä ihmistä. Enemmistö on luterilaisia, muita uskontoja tai ateisteja.
- Anonyymi
Ateistit ovat vain parin prosentin ryhmä.
- Anonyymi
papisto toimittaa kirkollisia toimituksia, joille osasta he ovat anateent juhlavan nimenkin, eli Pyhiä Toimituksia.
pelastruksen asiasta ei kukaan veisaa viittäkään, kun tempout on tehty loppu on herrain halllussa, mitäö ne lienevöäkään sitten-.
penkkikansaa ei kiinnosta sen enempää, on niin kiva nukkua yhdessä näköjään. - Anonyymi
Uskoa voi ilman kirkkoakin.
Kirkko ja seurakunta ovat eri asioita.
Raamattu on antanut meille seurakuntamallin. Seurakunta on tärkeä Jumalan määrittelemä yhteisö ja Hän on antanut seurakunnalle sille kuuluvat tehtävät. Tämän löytää puhtaana Raamatusta.
Mitä lienee kirkko käsikirjat ovatkaan, mutta ne eivät ole Raamattua tärkeämpiä.
- Anonyymi
Maailmalta rajoitusta ja leikkausta sentään pukkaa.
- Anonyymi
NYT vasta ihmiset tajuaa että uskontohan on vain ihmisen aikaansaama ajatusmlli
raamattu on romaani siinä missä muutkin miksi uskonto tappaa eniten ihmisiä maailmassa pahimman vahingon on aijeuttanut suomessakin uskovainen politiikko
Nykyiset politikot ei voi edes korjata virhettäNimitys "uskonto" on mitä kummalisinpia käsitteitä.
"uskontoina pidetään monia keskenään aivan päinvastaisia ilmiöitä, joilla ei ole mitään yhteyttä toistensa kanssa.
Luuk.6;
"Ei ole hyvää puuta, joka tekisi huonoa hedelmää, eikä huonoa puuta, joka tekisi hyvää hedelmää.
44. Hedelmästään jokainen puu tunnetaan. Eihän orjantappuroista koota viikunoita eikä piikkipensaasta poimita viinirypäleitä.
45. Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvyyden varastosta esiin hyvää, ja paha ihminen tuo sydämensä pahuuden varastosta esiin pahaa, sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.
Ainoa hyvä on Jeesus. Hänen opetuslapsensa noudattavat Hänen tahtoaan.
Hepr.13:
Rauhan Jumala, joka on nostanut kuolleista meidän Herramme Jeesuksen, hänet, joka iankaikkisen liiton veren perusteella on se suuri lampaiden paimen,
21. tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään toteuttaaksenne hänen tahtonsa. Hän vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle mieluista, Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti. Aamen.Ei todellinen pelastava usko ole teoreetinen ajatusmalli. Pelastava Jumalan antama usko elämä Kristuksessa Evankeliumin mukaisesti. Usko on Jumalan antama Lahja Jeesuksessa Vapahtajassamme.
Kol.1:
13. Kristus ja hänen työnsä
Jumala on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan,
14. hänen, jossa meillä on lunastus, syntien anteeksi saaminen.
15. Hän on näkymättömän Jumalan kuva, koko luomakunnan esikoinen.
16. Hänessä luotiin kaikki, mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvät ja näkymättömät, olivatpa ne valtaistuimia tai herruuksia, hallituksia tai valtoja. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häneen.
17. Hän on ennen kaikkea muuta, ja hänessä kaikki pysyy voimassa.
18. Hän on ruumiin, seurakunnan, pää. Hän on alku, kuolleista nousseiden esikoinen, jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen.
19. Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys asuisi hänessä,
20. ja että hän sovittaisi Poikansa kautta itsensä kanssa kaiken maan päällä ja taivaissa ja näin tekisi rauhan hänen ristinsä veren kautta.
21. Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneita ja mieleltänne hänen vihamiehiään pahoissa teoissanne,
22. hän on nyt sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä, nuhteettomina ja moitteettomina eteensä.
23. Teidän on vain pysyttävä uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet. Tämä evankeliumi on julistettu koko luomakunnassa taivaan alla, ja sen palvelija minusta, Paavalista, on tullut.
- Anonyymi
Beibikasteen hyöty on sangen vähäinen. Onko vika vedessä vai jossain muussa?
- Anonyymi
Turha tarinakirja koko raamattu kuka realisoi todisteet on niin monta uskontokuntaa
että ihme jos ihmiset sekoaa - Anonyymi
"eivät tiedä"
kirjanoppineiks ja fariseuksiksi Jeesus niitä sanoi, jotka jatkuvasti "tuijotti kirjoituksia", tyyliin, "miksi sinun opetuslapsesi . . .
ensimmäinen suomenkielinen raamattukin vasta lähempänä 1600 lukua, ja sitten joskus myöhemmin n. 1800 luvulla vasta koteihin . , ,
onpa ne ensisetkin sukupolvet USKONEET, vaikka raamattua ei edes ollut suomenkielisenä, eikä ainakaan jokaisessa kodissa .
nimim. "sydämen usko"- Anonyymi
sitä juuri, että siis ei menneinäkään vuosisatoina, kristityt kotonaan tavanneet raamattua suurennuslaseilla, vaan yksinkertainen usko riitti, ja nyt jokaisen pitäis olla raamatuntuntija, ja melkein opettajakin vielä . . .
raamattu on tärkeä Jumalan sana, ei kuitenkaan , niin että jos et lue tai osaa raamattua, ei mukamas voi olla uskossa ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sitä juuri, että siis ei menneinäkään vuosisatoina, kristityt kotonaan tavanneet raamattua suurennuslaseilla, vaan yksinkertainen usko riitti, ja nyt jokaisen pitäis olla raamatuntuntija, ja melkein opettajakin vielä . . .
raamattu on tärkeä Jumalan sana, ei kuitenkaan , niin että jos et lue tai osaa raamattua, ei mukamas voi olla uskossa !Jos et lue Raamattua, et tunne Jumalaa ja Hänen tahtoaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et lue Raamattua, et tunne Jumalaa ja Hänen tahtoaan.
raamattua lukenut varmasti enemmän kuin sinä, vaan että raamatun lukeminen ei ole sama kuin "pelastus Jeesuksessa",
pelastus on "kaste ja usko" ,
ensimmäinen suomenkielinen raamattu vasta n. 1600 luvulla, että siis helvettiinkö olisivat kaikki ennen 1600 lukua eläneet menny, vain siitä syystä, että raamattua EI OLLUT !!
eikä kaikilla edes lukutaitoa !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
raamattua lukenut varmasti enemmän kuin sinä, vaan että raamatun lukeminen ei ole sama kuin "pelastus Jeesuksessa",
ensimmäinen suomenkielinen raamattu vasta n. 1600 luvulla, että siis helvettiinkö olisivat kaikki ennen 1600 lukua eläneet menny, vain siitä syystä, että raamattua EI OLLUT !!
eikä kaikilla edes lukutaitoa !!no millä argumentilla mentiin taivaaseen jos ei asiasta tiedetty mitään`?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eikä kaikilla edes lukutaitoa !!9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
15. Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
16. Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
17. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no millä argumentilla mentiin taivaaseen jos ei asiasta tiedetty mitään`?
Kuka meni?
KyIIäTaasNaurattaa kirjoitti:
Raamatun opetus oli siihen saakka latinaa taitavien pappien vastuulla.
Raamatun Vanha Testamentti on kirjoitettu pääasiassa Hepreaksi.
Uuusi testamentti on pääasiassa Kreikan kielinen.Anonyymi kirjoitti:
no millä argumentilla mentiin taivaaseen jos ei asiasta tiedetty mitään`?
Jo n. 2000 vuotta sitten alkoivat viemään Evankeliumia kaikkialle maailmaan.
Jumala on suurempi kuin me voimme käsittää. Hän tuomitsee kaikki oikeudenmukaisesti, eikä meidän tarvitse ymärtää menneiden aikojen Moos. lakeja.
NYT ME ELÄMME TÄSSÄ AJASSA ja me tiedämme, että Jumala kutseuu meitä oikealla ajalla.
2.Kor,5:
17. Jos siis joku on Kristuksessa, hän on uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!
18. Kaikki tämä on Jumalasta, joka Kristuksen kautta on sovittanut meidät itsensä kanssa ja antanut meille sovituksen viran.
19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut ihmisille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
20. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläitä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
21. Hänet, joka ei synnistä tiennyt, Jumala teki meidän tähtemme synniksi, jotta me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
Luku 6 .
1. Jumalan työtovereina me kehotamme teitä ottamaan vastaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
2. Sanoohan hän:
"Sopivalla ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut."
Nyt on sopiva aika, nyt on pelastuksen päivä.- Anonyymi
Välva kirjoitti:
Jo n. 2000 vuotta sitten alkoivat viemään Evankeliumia kaikkialle maailmaan.
Jumala on suurempi kuin me voimme käsittää. Hän tuomitsee kaikki oikeudenmukaisesti, eikä meidän tarvitse ymärtää menneiden aikojen Moos. lakeja.
NYT ME ELÄMME TÄSSÄ AJASSA ja me tiedämme, että Jumala kutseuu meitä oikealla ajalla.
2.Kor,5:
17. Jos siis joku on Kristuksessa, hän on uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!
18. Kaikki tämä on Jumalasta, joka Kristuksen kautta on sovittanut meidät itsensä kanssa ja antanut meille sovituksen viran.
19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut ihmisille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
20. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläitä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
21. Hänet, joka ei synnistä tiennyt, Jumala teki meidän tähtemme synniksi, jotta me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
Luku 6 .
1. Jumalan työtovereina me kehotamme teitä ottamaan vastaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
2. Sanoohan hän:
"Sopivalla ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut."
Nyt on sopiva aika, nyt on pelastuksen päivä.Näin se on.
- Anonyymi
Välva kirjoitti:
Uuusi testamentti on pääasiassa Kreikan kielinen.Mutta kirkkokieli oli latina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kirkkokieli oli latina.
Katolinen kirkko on väärentänyt tekstejä harhaan latinaksi. Sitä ei kristtyt yleensä käytä.
Välva kirjoitti:
Uuusi testamentti on pääasiassa Kreikan kielinen.Mutta kirkon kieli oli lakina ja sillä myös Raamattu oli käännetty ja sitä luettiin kansalle joka ei ymmärtänyt siitä yhtään mitään.
- Anonyymi
Sas muuta!
- Anonyymi
En sa
- Anonyymi
Miljoonan tarkkudella kirkkoon kuuluu 4 miljoonaa, mutta yhtä merkittsevää numeroa tarkempi luku on 3,7 miljoonaa.
Suuret lukumäärät eivät todista kaidasta tiestä.
Matt.22:
14. Sillä monet ovat kutsutut mutta harvat valitut
Matt.9:
36. Kun hän näki kansanjoukot, hänen tuli sääli, sillä ihmiset olivat nääntyneitä ja hylättyjä kuin lampaat, joilla ei ole paimenta.
37. Silloin hän sanoi opetuslapsilleen: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän.
38. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä satoa korjaamaan."Välva kirjoitti:
Suuret lukumäärät eivät todista kaidasta tiestä.
Matt.22:
14. Sillä monet ovat kutsutut mutta harvat valitut
Matt.9:
36. Kun hän näki kansanjoukot, hänen tuli sääli, sillä ihmiset olivat nääntyneitä ja hylättyjä kuin lampaat, joilla ei ole paimenta.
37. Silloin hän sanoi opetuslapsilleen: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän.
38. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä satoa korjaamaan."Satoa korjataan, kun ihmiset ovat nääntyneitä ja hylättyjä.
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Satoa korjataan, kun ihmiset ovat nääntyneitä ja hylättyjä.
Korjaat sairaseläkettä joka kuukausi tonnin verran.
- Anonyymi
Luterilainen usko suurielta osin jäsenkuntaa on kasteeseensa uskomista, ei mitään sen päälle eikä lisäksi!
ja sillä ovat muka menossa taivasten valtakuntaan ! ei tule ovi avautumaan niillä eväillä sanokoot papi tmitä lystäävät,
ja sanoohan ne.
mitä lystäävät,.Puhut totta "Anonyymi 08.10.2021 17:29" niin on.
Järkyttävä asia onkin se, että he uskovat kasteeseen, eivätkä Jeesukseen Kristukseen.
Vakava virhe onkin hylätä Vapahtajamme Jeesus Jumalan Poika ja korvata Hänet kasterituaalilla.
- Anonyymi
"Mutta tämä palsta osoittaa, että valtaosa ei tiedä luterilaisuudesta tai Raamatusta yhtään mitään."
Yksilön ei tarvitse tietää luterilaisuudesta muuta kuin sen, että siihen liitetään lapsena ja sen idea on uskoa tiettyyn kolmiyhteiseen jumalaan. Rippikoulussa käväistään, jotta saadaan sukulaisilta rahalahjoja. Vihkimiset ja hautajaiset orkestroidaan. Pelastustakin jostakin pahasta on tarjolla hieman samaan tapaan kuin puhdistamattomassa kristinuskossa, ainakin kuvitteellista, ainakin jos pystyy asiaan uskomaan.
Raamatusta liki kaikki tietävät tämän verran: Se on kokoelma uskonnollisia kertomuksia. Jumalasta se antaa sellaisen kuvan kuin se olisi luonteeltaan jotenkin ihmisen tapainen. Joku narsistinen diktaattori. Jeesuskin on mukana Raamatussa. Hän on sellainen messiashahmo. Uuden testamenti pääjuoni on, että Jeesus tapetaan yhteiskunnan vihollisena, mikä jotenkin ihmeellisesti saa Jumalan antamaan anteeksi ihmisille homoseksin.
"Ei hyvää päivää!"
Kiitos samoin.- Anonyymi
Ilman muuta kannattaa nykyisin käydä rippikoulu, saadakseen kunnon rahalahjoja, taannoin ei paljoa rahaa lahjoitettu, hyvä jos sai lahjaksi jotkut vitun hopeiset kalvosinnapit, jotka eivät edes kelvanneet kanikonttoriin! Ja sitten asiaan, sen jälkeen kun pappi on litaniansa ladellut, ja rippilapsi on todennut saamansa lahjukset kelvollisiksi, niin ei muuta kuin kipin kapin eroamaan kirkosta, ettei mahdollisista tulevista ansioista menisi kirkollisveroa, jonka entinen rippilapsi voi käyttää omaksi hyödykseen.
- Anonyymi
Khih, coronasta kärsiviä on ehkä enemmän. Jos on kovin kärsivä, mutta nauraa ei pitäisi samoissa kuvissa.
- Anonyymi
Valitettavasti olet oikeassa.
”…valtaosa ei tiedä luterilaisuudesta tai Raamatusta yhtään mitään.”
Samoin voisi sanoa, että harva täällä tietää mitään siitä omasta kristinuskon suunnastakaan, vielä vähemmän se historiasta. Tai siitä, miten milloinkin ja missäkin suunnassa on sitä Raamattua tulkittu. Niin, tai sitä, miten osa lukee modernista maailmastaan käsin tulkiten Raamattua.- Anonyymi
Vain uskovat tietävät, ette te nimikristityt.
Anonyymi kirjoitti:
Vain uskovat tietävät, ette te nimikristityt.
Jaa. Mitä tässä on useamman vuoden keskustellut, niin melkoinen määrä on uskovia, joilla ei ole käsitystä oman suunnan historiasta tai laajempaa tietämystä Raamatusta.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Jaa. Mitä tässä on useamman vuoden keskustellut, niin melkoinen määrä on uskovia, joilla ei ole käsitystä oman suunnan historiasta tai laajempaa tietämystä Raamatusta.
Olet täysin väärä henkilö puhutaan Raamatun tuntemisesta.
Anonyymi kirjoitti:
Olet täysin väärä henkilö puhutaan Raamatun tuntemisesta.
:D Eli kun en ole samaa mieltä kanssasi, sinä sitten tuomitset asian näin...
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
:D Eli kun en ole samaa mieltä kanssasi, sinä sitten tuomitset asian näin...
Raamattu ei ole mielipide. Sinä et ole uskovainen , etkä pidä Raamattua Jumalan sanana joten olet kyvytön sanomaan siltä mitään.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Mainitse muutama sellainen nimimerkki. Muuten mustamaalaat taas kaikki uskovat.
mummomuori kirjoitti:
Sinähän et edes usko Jumalan luoneen ihmistä vain väität ihmisen kehittyneen apinasta 😏
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu ei ole mielipide. Sinä et ole uskovainen , etkä pidä Raamattua Jumalan sanana joten olet kyvytön sanomaan siltä mitään.
”Raamattu ei ole mielipide.”
Raamattu on kirja, jossa on monien ihmisten tekstejä koottu yhteen. Nämä tekstit ovat syntyneet eri aikoina ja sisältävät myös kirjoittajan omia näkemyksiä sekä painotuksia.
Kun me ihmisinä luemme Raamattua, luonnollisesti muodostamme sen sisällöstä niin näkemyksiämme kuin mielipiteitämme. Eli subjektiivisia näkemyksiä johonkin asiaa.
”Sinä et ole uskovainen , etkä pidä Raamattua Jumalan sanana joten olet kyvytön sanomaan siltä mitään.”
Uskovaisena pidetään henkilöä, joka hartaasti uskoon Jumalaan ja toteuttaa myös uskoaan arjessa.
Eli sinun omakohtainen käsitys ja tulkinta uskovaisuudesta voi erota muiden näkemyksistä. Se vain ei tarkoita sitä, että sinä voit kieltää joltakulta uskon Jumalaan, vain siksi, että olet muodostanut erilaisen näkemyksen siitä, miten uskoa osoitetaan tai mitä näkemyksiä kukin on Raamatun pohjalta muodostanut.
Raamattua voi ja saa vallan hyvin lukea kaikki. Samoin siitä saa tehdä jokainen omia päätelmiään. Samoin jokainen voi ja saa sitten heijataan eri oppeihin sitä, mihin tulokseen on itse tullut. Samoin toki saa niellä jonkin toisen ihmisen määritelmät sellaisinaan, pureksimatta ja kyseenalaistamatta hänen tulkintaansa.
Jokainen on siis kyvyllinen sanomaan Raamatusta vaikka mitä.
- Anonyymi
Hieno idea: kirkkoon pääsykokeet! Jos ei tunne luterilaisuutta kylliksi tai ei ole valmis uskomaan kirkon keskeisiä opinkappaleita, niin erotetaan kirkosta!
Näin kirkosta tulisi aito uskovien yhteisö eikä se olisi tavan vuoksi väkisin kirkkoon liitettyjen ties minkälaisten maailmankatsomusten sekamelska.Tuota, suomessa on oikeastaan ainakin neljä luterilaista kirkkoa, joissa kolmessa on vanhakantaisia käsityksiä. Niihin voi siis liittyä, ja osassa taitaa olla vähän tuollaista "pääsykoe" mentaliteettiakin.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Tuota, suomessa on oikeastaan ainakin neljä luterilaista kirkkoa, joissa kolmessa on vanhakantaisia käsityksiä. Niihin voi siis liittyä, ja osassa taitaa olla vähän tuollaista "pääsykoe" mentaliteettiakin.
Onko Jeesus ja Raamattu vanhakantaisia koska negatiivisessa mielessähän sinä tätäkin sanaa käytät?
Anonyymi kirjoitti:
Onko Jeesus ja Raamattu vanhakantaisia koska negatiivisessa mielessähän sinä tätäkin sanaa käytät?
Tosiasiassa ovat hyvin vanhakantaisia. Raamattu on jopa kaiken vastainen nykyaikaan
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Tosiasiassa ovat hyvin vanhakantaisia. Raamattu on jopa kaiken vastainen nykyaikaan
Rosvoille ei suurin osa romuistasi kelvannut.
Anonyymi kirjoitti:
”Onko Jeesus ja Raamattu vanhakantaisia koska negatiivisessa mielessähän sinä tätäkin sanaa käytät?”
Vanhakantainen on neutraali ilmaisu Vanhaa alkuperää olevalle tai vanhalla kannalla oleva. Luterilaisuus kuuluu protestantismiin, eli 1500 vuotta Jeesuksen jälkeen syntyneisiin kristinuskon suuntaksiin, samoin Raamattu on kirjoitettu huomattavasti paljon ennen protestantteja.torre5 kirjoitti:
Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmiselle. Raamattu muuttumaton, ikuisesti.
Jumala on itse ilmoittanut Raamatussa meille mahdollisuuden päästä Armoon. Hän itse pitää huolen, että Hänen Sanansa toteutuu.
Jos ihminen sydämessään vastustaa Jumalaa vastaan eikä kadu, niin hän paatuu ja joutuu ikuiseen eroon Armosta ja Rakkaudesta.
On ihmeellistä jos ei Jumalan tahdon totteleminen, opastus ja Evankeliumin vastaan ottaminen kelpaa.- Anonyymi
Välva kirjoitti:
Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmiselle. Raamattu muuttumaton, ikuisesti.
Jumala on itse ilmoittanut Raamatussa meille mahdollisuuden päästä Armoon. Hän itse pitää huolen, että Hänen Sanansa toteutuu.
Jos ihminen sydämessään vastustaa Jumalaa vastaan eikä kadu, niin hän paatuu ja joutuu ikuiseen eroon Armosta ja Rakkaudesta.
On ihmeellistä jos ei Jumalan tahdon totteleminen, opastus ja Evankeliumin vastaan ottaminen kelpaa.Kyllä.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Onko Jeesus ja Raamattu vanhakantaisia koska negatiivisessa mielessähän sinä tätäkin sanaa käytät?”
Vanhakantainen on neutraali ilmaisu Vanhaa alkuperää olevalle tai vanhalla kannalla oleva. Luterilaisuus kuuluu protestantismiin, eli 1500 vuotta Jeesuksen jälkeen syntyneisiin kristinuskon suuntaksiin, samoin Raamattu on kirjoitettu huomattavasti paljon ennen protestantteja.Uskotko, että Jumala on luonut ihmisen vai, että ihminen on kehittynyt apinasta?
Anonyymi kirjoitti:
Uskotko, että Jumala on luonut ihmisen vai, että ihminen on kehittynyt apinasta?
Aika heikot tiedot sinulla on evoluutiosta. Mutta tuo ei ollut tämän ketjun aihe.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Aika heikot tiedot sinulla on evoluutiosta. Mutta tuo ei ollut tämän ketjun aihe.
Voitko vastata siihen mitä kysyin, kiitos!
Anonyymi kirjoitti:
Voitko vastata siihen mitä kysyin, kiitos!
”Uskotko, että Jumala on luonut ihmisen vai, että ihminen on kehittynyt apinasta?”
Minulla on teistisen evoluution käsitys pohjana. Eli sen mukaan ihminen on kehittynyt samasta esivanhemmista kuin ihmisapinat, jokainen omaan suuntaansa. Jumala on ”luonut” siis kaiken evoluution kautta.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Uskotko, että Jumala on luonut ihmisen vai, että ihminen on kehittynyt apinasta?”
Minulla on teistisen evoluution käsitys pohjana. Eli sen mukaan ihminen on kehittynyt samasta esivanhemmista kuin ihmisapinat, jokainen omaan suuntaansa. Jumala on ”luonut” siis kaiken evoluution kautta.Missä kohtaan Raamatussa sanotaan, että Jumala loi kaiken evoluution kautta?????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä kohtaan Raamatussa sanotaan, että Jumala loi kaiken evoluution kautta?????
en tiedä.
raamatussa:
"Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaassa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttaan ja häneen"
ja hän on ennen kaikkea, ja hänessä pysyy kaikki voimassa"
Kol: 1: 16 Anonyymi kirjoitti:
Missä kohtaan Raamatussa sanotaan, että Jumala loi kaiken evoluution kautta?????
Ihan miten tulkitset tuon luomisen, sen voi käsittää aika monella tapaa tapahtuvaksi.
- Anonyymi
Neljän ruuhkassa ja piikkiruhkassa ruuhkatunnit sekoittuvatkin kätevästi. Nakkikioskiruuhkat on eri ennen aamua jos on kirkossa käynyt naimisiin.
- Anonyymi
Näin teillä.
- Anonyymi
Luterilaiset omat 99% nimellisesti luterilaisia.
- Anonyymi
Asiaa kirjoitat.
- Anonyymi
helluntailaisuuden elämäntehtävä on seurata ihmisiä.
Jeesus sanoo raamatussa: "Mitä se sinuun koskee ? Seuraa sinä minua" Joh: 21: 22 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
helluntailaisuuden elämäntehtävä on seurata ihmisiä.
Jeesus sanoo raamatussa: "Mitä se sinuun koskee ? Seuraa sinä minua" Joh: 21: 22Höpöhöpö, homottaja!
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2312122Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101798Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601396Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801205Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171048- 581015
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89984TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15980- 70832
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42824