Haminan piispa?

Anonyymi

Ken hän tulee olemaan? Tiedän kyllä, kuka se ei ainakaan ole näistä muodollisesti pätevistä. Lähinnä on kaksi vahvaa veikkausta itsellä. Toinen on joustava ja ekonominen, vanhanaikainen ja iäkäs, myhäilevä syntymäortodoksi. Toinen on jäykkä ja tiukka, muutamissa asioissa uudenaikeinen, nuori, temperamenttinen ja käsittääkseni käännynnäinen. Ensimmäinen kannattaa nykyistä kalenteria, jälkimmäinen haluaa yleisortodoksisen kalenterin, vaikka varmaankin viime hetkellä vaihtaa kantaansa näön vuoksi.

Itse olen ensimmäisen kannalla. Minusta on kauhea ajatus päästää itseriittoista kukkopoikaa huseeraamaan ja olemaan napit vastakkain kaikkien kanssa, kun piispojen välit on jo valmiiksi huonot ja koko kirkko oudossa jamassa muutenkin. Otetaan se pienempi paha, joka on tarpeeksi hyvä kirkkomme tarpeisiin. Hänelle soisi piispuuden jo ihan huomionosoituksena.

25

2101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noh. Jos "kukko-poika" on se jonka luulen, niin olen siinä tiedossa, ettei hän ole tässäkään vaalissa käytettävissä. Häntä ei kiinnosta, eikä häviökään houkuttele, sillä valituksi tulee – no sen me jo tiedämme. Koko kansan tuttu. Vinkki: katso vanhoja ehdokasasetteluja, että kuka jo aiemmin ehdolla olleista ei ole vielä kyseistä virkaa saaanut.

    • Anonyymi

      Isä Mitro voisi sopia? Wanhaa ortodoksisukua ja kokemusta Euroopan Parlamentista. Mitä nyt vähän naisia yritti iskeä. Hetero Alfa (Romeo) Uros! Julkisuus on tärkeää pienelle kirkolle. Teillähän ei ole paavia.

    • Anonyymi

      Itse olen siinä käsityksessä, että kukaan ei suostu ehdolle.

      Tehtävänmäärittelyä kun katsoo, niin aika vaativa on, ja toisaalta työ-yhteisö ei ole kovin houkutteleva. Vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi tuollaiseen tehtävään.

      • Anonyymi

        Monet haluavat tuohon tehtävään siksi, että seuraava askel on sitten mahdollinen arkkipiispan vihkimys. Arkkipiispa Leo eläköityy parin, kolmen vuoden sisällä. Mp Arseni on silloin jo eläkeiässä eikä näin ollen ole mitenkään sovelias enää. Mp Eliaa ei oikein kukaan pidä todennäköisenä arkkipiispana erinäisistä syistä. Arkkipiispa Leon (ns. valkoista papistoa) jälkeen arkkipiispaksi halutaan ns. mustan papiston edustaja eli joku munkiksi vihitty. Mp Elia ei ole munkki, vai oliko niin, että sai pikavihkimyksen muutamaa viikkoa ennen kuin hänet Oulun metropoliitaksi vihittiin. Mutta ymmärtänette pointin.
        Kun nykyistä mustaa papistoa katselee ja tietää kunkin taustat ja henkilökohtaiset pyrkimykset, tulee kyseeseen oikeastaan kaksi nimeä, jotka ehdokkaaksi tulevat suostumaan. Toinen vaikuttaa toisessa, ja toinen toisessa luostarissamme. Näistä toisella on niin vakavia esteitä, ettei häntö voida piispaksi päästää, joten lopputulos on, jää nähtäväksi. Kirkkommehan on yllätyksiä täynnä, voi olla mustahevonen ulkomailta tai joku tähän asti kieltäytynyt yllätysnimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet haluavat tuohon tehtävään siksi, että seuraava askel on sitten mahdollinen arkkipiispan vihkimys. Arkkipiispa Leo eläköityy parin, kolmen vuoden sisällä. Mp Arseni on silloin jo eläkeiässä eikä näin ollen ole mitenkään sovelias enää. Mp Eliaa ei oikein kukaan pidä todennäköisenä arkkipiispana erinäisistä syistä. Arkkipiispa Leon (ns. valkoista papistoa) jälkeen arkkipiispaksi halutaan ns. mustan papiston edustaja eli joku munkiksi vihitty. Mp Elia ei ole munkki, vai oliko niin, että sai pikavihkimyksen muutamaa viikkoa ennen kuin hänet Oulun metropoliitaksi vihittiin. Mutta ymmärtänette pointin.
        Kun nykyistä mustaa papistoa katselee ja tietää kunkin taustat ja henkilökohtaiset pyrkimykset, tulee kyseeseen oikeastaan kaksi nimeä, jotka ehdokkaaksi tulevat suostumaan. Toinen vaikuttaa toisessa, ja toinen toisessa luostarissamme. Näistä toisella on niin vakavia esteitä, ettei häntö voida piispaksi päästää, joten lopputulos on, jää nähtäväksi. Kirkkommehan on yllätyksiä täynnä, voi olla mustahevonen ulkomailta tai joku tähän asti kieltäytynyt yllätysnimi.

        Monet nimenomaan eivät halua juuri siksi, että arkkipiispan risti saattaisi tulla kannettavaksi. Kuka haluaa tehtävään, jossa kaikki haukkuvat julkisuudessa ja pilkkaavat twitterissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet haluavat tuohon tehtävään siksi, että seuraava askel on sitten mahdollinen arkkipiispan vihkimys. Arkkipiispa Leo eläköityy parin, kolmen vuoden sisällä. Mp Arseni on silloin jo eläkeiässä eikä näin ollen ole mitenkään sovelias enää. Mp Eliaa ei oikein kukaan pidä todennäköisenä arkkipiispana erinäisistä syistä. Arkkipiispa Leon (ns. valkoista papistoa) jälkeen arkkipiispaksi halutaan ns. mustan papiston edustaja eli joku munkiksi vihitty. Mp Elia ei ole munkki, vai oliko niin, että sai pikavihkimyksen muutamaa viikkoa ennen kuin hänet Oulun metropoliitaksi vihittiin. Mutta ymmärtänette pointin.
        Kun nykyistä mustaa papistoa katselee ja tietää kunkin taustat ja henkilökohtaiset pyrkimykset, tulee kyseeseen oikeastaan kaksi nimeä, jotka ehdokkaaksi tulevat suostumaan. Toinen vaikuttaa toisessa, ja toinen toisessa luostarissamme. Näistä toisella on niin vakavia esteitä, ettei häntö voida piispaksi päästää, joten lopputulos on, jää nähtäväksi. Kirkkommehan on yllätyksiä täynnä, voi olla mustahevonen ulkomailta tai joku tähän asti kieltäytynyt yllätysnimi.

        Mitään apulaispiuspoja ei tarvitsisi jos nykyiset 4 älyäisivät erota.


    • Anonyymi

      Miksi isä Mitro ei onnistu?

      • Anonyymi

        Vanha ja väsynyt ei onnistu. Se on nähty jo monet kerrat.


      • Anonyymi

        Isä Mitro ei onnistu, koska hänet on epäkelvoksi niin monesti jo todettu. Hän on saanut vakavia huomautuksia toiminnastaan pappina. Eikä meppi-urakaan ihan hyvin mennyt, lähinnä muistamme pikkutuhmat kohut sekä hänen oman tv-ohjelmansa, jossa hän mm. meni alasti uimaan. Että eiköhän isä Mitron ehdottaminen piispaksi ole samaa tasoa kuin Väyrysen ehdottaminen presidentiksi.


    • Anonyymi

      Tarvitaanko Haminan piispaa t?

      • Anonyymi

        EI ja EI. Tarkoitus on tuhlata tahallaan yhteisiä verorahoja. Häpeällistä tällaisena aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI ja EI. Tarkoitus on tuhlata tahallaan yhteisiä verorahoja. Häpeällistä tällaisena aikana.

        Tämä kommentti osoittaa, miksi kukaan tuskin suostuu ehdolle. Nykyihminen ajattelee vain rahaa ja katsoo piispuuttakin sen lävitse. Ei tällaisena aikana kannata lähteä piispaksi, siinä vain pahottaa jonkun mielen.

        "Tällaisena aikana" - niin, Suomessa on enemmän varallisuutta kuin koskaan, ja Suomi on maailman äveriämpiä maita. Maailmassa on vain 2-3 maata jossa köyhimmillä on parempi elintaso kuin Suomem köyhillä. Mutta missään muualla ei valiteta niin paljon kuin täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommentti osoittaa, miksi kukaan tuskin suostuu ehdolle. Nykyihminen ajattelee vain rahaa ja katsoo piispuuttakin sen lävitse. Ei tällaisena aikana kannata lähteä piispaksi, siinä vain pahottaa jonkun mielen.

        "Tällaisena aikana" - niin, Suomessa on enemmän varallisuutta kuin koskaan, ja Suomi on maailman äveriämpiä maita. Maailmassa on vain 2-3 maata jossa köyhimmillä on parempi elintaso kuin Suomem köyhillä. Mutta missään muualla ei valiteta niin paljon kuin täällä.

        Jos ei ole riittävästi nettoveronmaksajia hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi ja kirkollisverojen maksajiksi, niin eipä täällä olisi sitä parempaa varallisuustasoakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole riittävästi nettoveronmaksajia hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi ja kirkollisverojen maksajiksi, niin eipä täällä olisi sitä parempaa varallisuustasoakaan.

        Suomessa on varallisuustaso sitä luokkaa, että köyhät ovat rikkaampia kuin kollegansa juuri missään maailman maassa, niin aletaan valittaa siitä, että jos varallisuutta ei olisi, niin sitä ei olisi. Hölmöläisen logiikka. Sairas maa.


    • Anonyymi

      Igumeni Sergeihän siihen lopulta valitaan. Olipa hyvä asia. Damaskinos lienee lähtenyt jo pois maasta, häviönsä nielleenä. Onkohan Bysantin lippu jo puolitangossa Janakkalan tsasounassa? Tämä oli hänen kaltaiselleen narsistille niin suuri loukkaus, että luimistelee takaisin patriarkan viitan helmoihin nuoleskelemaan haavojaan ja suunnittelemaan uraa Konstantinopolissa. Saapa nähdä, kehtaako edes Kitu-Suomen yliopistossa naamaansa näyttää, kun huhutaan että eräs professori olisi hänen narsistiseen käytökseensä jo kyllästynyt.

      • Anonyymi

        Käyköhän tuuli nyt hämeenlinnasta...vähän löyhähtelee vieno ..skan haju?


    • Anonyymi

      Aksios aksios aksios vaan isä Sergeille ja monia monia vuosia, hän oli paras valinta, varma ja rauhallinen.

      • Anonyymi

        Sergei on venäläinen nimi.


    • Anonyymi

      Odotan innolla että i Sergei tulevana esipaimenena rauhoittaa piispojen rähinät.

    • Anonyymi

      Ja kuinkas sitten kävikään?

      Ennustus taisi mennä vähän mönkään vai?

      • Anonyymi

        Mikä ennustus? Ihan isä Sergei ole edes vielä edes virkaan vihitty.


    • Anonyymi

      Miksi piti valita venäläinen? Sergei ei ole yhdenkään suomalaisen nimi.

    • Anonyymi

      Isä Damaskinos on innokkaasti päivittänyt blogiaan, jossa mm. siteeraa vanhoja Athoksen munkkeja, että jokaisen munkin pitää sietää panettelua ja ikäviä puheita ja soimaamista.

      Olisimme menneet hiljattain tutustumaan Janakkalan paikkaan mutta sitten kuulimme, ettei siellä ole ketään, isä Damaskinos oli lähtenyt heti piispanvalinnan jälkeen jonnekin reissuun ulkomaille.

      • Anonyymi

        Ei piispanvaaleilla ole asian kanssa mitään tekemistä.

        Hän matkustaa joka vuosi tiettyyn aikaan Athokselle ja voi olla myös työmatkojakin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe