Suomi hyväksyy kaikkien maiden ajokortit. Myös kehitysmaiden. Onnettomuudet lisääntyneet valtavasti.

Anonyymi

Jos olet huomannut, että liikenteeseen pääkaupunkiseudulla on viime vuosina ilmestynyt kuljettajia, jotka eivät osaa ajaa autoa, eivätkä ymmärrä liikennesääntöjä, niin nyt syy siihen on selvinnyt.

Suomi hyväksyy kaikkien ja siis myös kehitysmaiden ajokortit sellaisenaan. Useassa kehitysmaassa ei kortin saamiseen tarvita edes ajokoulua. Riittää, että ostetaan ajokortti. Ja Suomi hyväksyy tällaisten maiden kuljettajat liikenteeseen. Monta vuosikymmentä jatkunut liikenneturvallisuustyö on tuhottu muutamassa vuodessa. Teillämme ajaa tuhansia kuljettajia, jotka eivät koskaan pääsisi läpi Suomen ajokokeesta.

Iltalehti uutisoi, että vuosina 2019-2020 taksien onnettomuudet ovat lisääntyneet 70%. Keksiikö joku syyn?

https://ajokortti-info.fi/fi/perustietoa-ajokortista/ulkomaisen-ajokortin-kelpoisuus-suomessa

Ulkomaisen ajokortin kelpoisuus Suomessa
Manner-Suomessa ajamiseen hyväksytään kaikki ajokortit, jotka on myönnetty Suomen tunnustamissa valtioissa tai sellaisessa valtiossa, jonka kanssa Suomi on solminut diplomaattisuhteet. Ulkomaista ajokorttia ei kuitenkaan hyväksytä, jos kortin haltija on asunut ajokortin myöntämishetkellä Suomessa.

32

917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onnettomuudet ovat huimassa kasvussa.

      Myös henkilövahinkojen osuus onnettomuuksissa on kääntynyt nousuun, kertovat Onnettomuustietoinstituutin tilastot.

      Taksien aiheuttamat, liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot ovat lisääntyneet noin 70 prosentilla vuodesta 2017. Asia ilmenee Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tilastoista vuosien 2015–2019 väliseltä ajalta.

      Myös henkilövahinkojen osuus onnettomuuksissa on kääntynyt nousuun oltuaan ensin laskusuhdanteessa. Muutokset ajoittuvat taksiliikenteen vapautuksen aikoihin vuonna 2018.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/taksien-aiheuttamat-onnettomuudet-lisaantyivat-70-prosenttia-lakiuudistuksen-jalkeen-nain-taksipomo-kommentoi-kuljettajien-ajotaitoa/8246432

      • Anonyymi

        Tämä ei varmasti yllätä ketään:


        Taksiliiton toimitusjohtajan Timo Koskisen mukaan liitolla ei ole tutkittua tietoa kuljettajien ajotaidoista.

        Yleinen käsitys Koskisen mukaan kuitenkin on julkisesta keskustelusta päätellen, että yhä useamman kohdalla ajotaito ei välttämättä ole riittävä.

        Ääriesimerkkinä Koskinen mainitsee eräältä tilausvälitysyhtiöltä liitolle tulleen tiedon, jonka mukaan yhtiöllä työskennelleen kuljettajan osaaminen ei ollut riittävällä tasolla. Kuljettajalle oli myönnetty ajokortti toisessa maassa.


    • Anonyymi

      Samaan aikaan suomalaiset nuoret joutuvat maksamaan tuhansia Euroja ajokortista ja kehitysmaista tulevien kortit muutetaan ilmaiseksi suomalaisiksi ajokorteiksi ilman ajokoetta. Eihän tässä ole järjen hiventäkään. Tällaiset kuljettajat ovat supervaarallisia liikenteessä.

    • Anonyymi

      Aloittajalle kysymys: Miksi emme hyväksyisi venäläistä ajokorttia?

      • Anonyymi

        Venäläiset eivät ole ongelma. En ole nähnyt itse ainakaan venäläistä kuljettajaa, joka ajaa moottoritietä väärään suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäläiset eivät ole ongelma. En ole nähnyt itse ainakaan venäläistä kuljettajaa, joka ajaa moottoritietä väärään suuntaan.

        Käy kudostiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy kudostiellä.

        Onko tuo kudostie Pietarin lähellä?


    • Anonyymi

      Taas yksi taksiuudistuksen epäkohta. Ajolupaa ei saisi myöntää ammattiautoiluun, jos ajokorttia ei ole Suomessa suoritettu. Jos ajokortin voi tilata postissa muualta, siihen voi varmasti myös valita itse myöntämispäiväksi ajan ennen Suomeen tuloa.

    • Anonyymi

      Näissä maiden ajokortit muutetaan suoraan suomalaisiksi.

      Suomessa vakinaisesti asuva henkilö, jolla on Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioissa, Hongkongissa, Macaossa tai Taiwanissa (jatkossa sopimusvaltiot) myönnetty voimassa oleva ajokortti, voi vaihtaa ajokortin suomalaiseen A1-, A2-, A- tai B-luokan ajokorttiin ilman kuljettajantutkinnon suorittamista.

      Albania Haiti Madagaskar Singapore Alankomaat
      Algeria Hong Kong Makedonia Sri Lanka Belgia
      Arabiemiraattien liitto /Yhdistyneet
      arabiemiirikunnat Intia Malawi Sveitsi Bulgaria
      Argentiina Irak (1.2.2018 alkaen) Malesia Syyria Espanja
      Armenia Iran Mali Tadžikistan Irlanti
      Australia Israel Marokko Taiwan (Kiinan tasavalta) Islanti
      Azerbaidžan Jamaika Moldova Thaimaa Italia
      Bahama Japani Monaco Togo Itävalta
      Bahrain Jordania Mongolia Trinidad ja Tobago Kreikka
      Bangladesh Jugoslavia Montenegro Tunisia Kroatia
      Barbados Kambodža Namibia Turkki Kypros
      Benin Kanada Niger Turkmenistan Latvia
      Bosnia-Hertsegovina Kap Verde (12.6.2019 alkaen) Nigeria Uganda Liechtenstein
      Botswana Kazakstan Norsunluurannikko Ukraina Liettua
      Brasilia Kenia Pakistan Uruguay Luxemburg
      Burkina Faso Keski-Afrikan tasavalta Papua-Uusi-Guinea USA (Amerikan yhdysvallat) Malta
      Chile Kirgisia Paraguay Uusi-Seelanti Norja
      Dominikaaninen tasavalta Kongon demokraattinen tasavalta Peru Uzbekistan Portugali
      Ecuador Kongo, tasavalta Pyhä istuin (Vatikaanin kaupunkivaltio) Valkovenäjä Puola
      Egypti Korea, tasavalta Qatar Venezuelan bolivariaaninen tasavalta Ranska
      Etelä-Afrikka Kuuba Ruanda Venäjä Romania
      Fidži Kuwait San Marino Vietnam Ruotsi
      Filippiinit Laosin demokraattinen kansantasavalta Saudi-Arabia Saksa
      Georgia Lesotho Senegal Slovakia
      Ghana Libanon Serbia Slovenia
      Guayana Liberia Seychellit Suomi
      Guatemala Macao Sierra Leone Zimbabwe

    • Anonyymi

      Ainoa ongelma on venäläiset kaaharit.

      • Anonyymi

        Et taida asua pääkaupunkiseudulla.


    • Anonyymi

      Nyt selvisi monta asiaa. Vuosikymmenien liikenneturvallisuustyö hukattiin muutamassa vuodessa.

      • Anonyymi

        Miksi venäläisten ajamisia ei sitten kielletä?


    • Anonyymi

      Ei tietyillä väestöryhmillä ole nykyään ajokorttia ollenkaan.

      Poliisi kirjoittaa vaan kortitta-ajosta sakon jonka voi repiä ja jättää maksamatta.

      Kortiton kuski jätetään sakotuksen jälkeen autoon istumaan kuljettajan paikalle ja kehoitetaan häntä soittamaan paikalle kortillinen kuljettaja.

      Käytännössä matkaa voi jatkaa heti kun poliisit on poistuneet näköpiiristä.

      Tämä edellyttää tietenkin että auto on ok, katsastettu ja verot sekä vakuutukset on maksettu. Ja että se kortiton kuljettaja on selvinpäin.

      • Anonyymi

        Miten tuhotaan sivistysvaltio vuosikymmenessä: Äänestämällä vihervasemmistoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuhotaan sivistysvaltio vuosikymmenessä: Äänestämällä vihervasemmistoa

        Älä höpsi persut ne venäläisiä hyysää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpsi persut ne venäläisiä hyysää.

        Totta.


    • Anonyymi

      Kuorma-auto kortti matuille vain 150 e. eikä sitäkään tarvi itse maksaa.

      https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/677729?locations=Tampere&announced=0&sort=1

      Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Kustannuksia opiskelijalle tulee erilaisista henkilökohtaisista luvista kuten ADR-ajolupa, ammattipätevyyslupa, ajokorttilupa, yhteensä n. 150 €.
      ,,,,,,,
      Itse maksoin omastani monta tonnia! omalla tyolläni!

      Taas syrjitään suomalaisia.

    • Anonyymi

      Tässä maassa ei kaikki nyt ole ihan kunnossa.

    • Anonyymi

      Joko uskotte, että punavihreän hallituksen jäljiltä kaikki muuttuu paskatunkioksi.
      Päästävät ajokelvottomat lössit liikenteeseen, ja nyt alkavat väittää, että kolareiden lisääntyminen johtuu siitä, kun renkaat vanhentuvat.

    • Anonyymi

      Tämä jatkuu.
      https://yle.fi/uutiset/3-5897605

      • Anonyymi

        Tuo uutinen on vuodelta 2009. Ongelmat ovat alkaneet Suomessa 2015.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo uutinen on vuodelta 2009. Ongelmat ovat alkaneet Suomessa 2015.

        Ongelmat alkoivat jo 1980- luvulla venäläisten kaahailijoiden tulessa tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmat alkoivat jo 1980- luvulla venäläisten kaahailijoiden tulessa tänne.

        Sulle on jäänyt levy päälle. Venäläisiä rekisterinumeroja näkee pääkaupunkiseudulla äärimmäisen harvoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulle on jäänyt levy päälle. Venäläisiä rekisterinumeroja näkee pääkaupunkiseudulla äärimmäisen harvoin.

        Linkki "tietoosi", muutoin mutua.


    • Anonyymi

      Näin meillä Norjassa.

      https://www.is.fi/autot/art-2000000834275.html

      Norjalaistutkimus: Osa maahanmuuttajista on merkittävä riski pohjoismaisessa liikenteessä
      Norjan valtion liikenneturvallisuussuunnitelman mukaan osa ei-länsimaalaisista maahanmuuttajista on pohjoismaisessa liikenteessä selkeä turvallisuusriski.

      Uunituoreessa toimintasuunnitelmassa viitataan muun muassa TOI-tutkimuslaitoksen tekemään tutkimukseen, jonka mukaan "tietyt maahanmuuttajakansallisuudet joille on myönnetty norjalainen ajokortti", aiheuttavat norjalaisessa tieliikenteessä selvästi keskimääräistä suuremman onnettomuus- ja jopa kuolemanriskin.

    • Anonyymi

      Somaliassa hankittu kortti ei kelpaa.

      • Anonyymi

        Onneksi Zimbabwen kortti käy.


    • Anonyymi

      Ajatella, että Irakin kortti käy, vaikka siellä ei autokouluja tarvitse käydä.

      • Anonyymi

        Irakissa on muodollinen koe ainakin Bagdadin alueella. Inssi suoritetaan alle 3 minuutissa suljetulla kentällä.

        https://baghdad.eregulations.org/procedure/80/step/692?l=en&reg=0

        Additional information

        - The test is practical by driving a car within a planned field that contains sensors and cameras are electronically linked to the system.
        - The person's name and photo are electronically connected to the test car.
        - This system is responsible for calculating the success and failure points.
        - The time of the practical test is 3 minutes - more than 3 minutes the test is fail.
        - The test score of 100 degrees and the degree of success are 80.


    • Anonyymi

      Samalla logiikalla pitäisi hyväksyä noista maista lääkärioikeudet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe