HiTech pähkinä

Anonyymi

Kuinka korkea WC pytyn tulisi olla, jotta ns takaisku ei yltäisi kastelemaan takamusta?

22

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lisäksi: onko jöötin koolla merkitystä?

• Anonyymi

Mitä matalampi niin sitä parempi

• Anonyymi

Eikö päinvastoin?

• Anonyymi

Jos mn/c on suurempi kuin wc, niin tehtävä on mahdoton.

• Anonyymi

Tämä on tunnettua alkeisaritmetiikkaa. Nyt on kyse ns takaiskuzta tai peräruiskeesta.

• Anonyymi

Ongelma kozkee erityisesti länsimaita.

• Anonyymi

Jöötin lähtönopeus vaikuttaa asiaan.

• Anonyymi

Pökäleen putoamisnopeus ilmassa rajoittuu putoamiskorkeudesta riippumatta terminaalinopeuden suuruiseksi joka rajoittaa roiskeiden nousukorkeuden.

Golfpallolla ja pesäpallolla terminaalinopeus on luokkaa 33 metriä sekunnissa. Veteen osuessaan pökäle tuottaa hyvin monimutkaisella tavalla vesipatsaan (jet) jonka korkeuden laskeminen on vaikeaa.

Vastauksen kysymykseen saa siis selvittämällä, kuinka korkealle 33 m/s iskussa veteen osuva pienehkö kappale vettä roiskuttaa.

https://physics.stackexchange.com/questions/203753/height-of-water-splashing

• Anonyymi

Pahin tilanne olisi hydrofobinen symmetrisen pallomainen pökäle. Asiaa on tutkittu MIT:ssä.

http://dspace.mit.edu/handle/1721.1/67750

Hydrofobisuus tulisi kyseeseen esimerkiksi silloin, kun koehenkilö käyttää rasvan imeytymistä estävää lääkitystä (orlistaatti) laihdutustarkoituksessa eli kyseessä olisi ns. rasvap*ska. Normaalistihan luonnontuote on hydrofiilistä eli sen pinta kastuu ongelmitta.

Hydrofobinen pallomainen kappale tuottaa usein lähes kaksinkertaiseen putoamiskorkeuteensa yltävän roiskahduksen kun veteen muodostuva kaviteetti umpeutuu. Tuossa siis pudotettiin 25.4 cm korkeudesta. Kun persposket roikkuvat lähtöaluetta lähempänä vedenpintaa on kastumistilanne varma.

Pöntön altaan epäsymmetria vaikuttanee asiaan. Mitä epäsymmetrisempi astia sitä epäsymmetrisempi on pökäleen veteen tuottaman kaviteetin sulkeutumistilanne, jolloin korkeaa Worthingtonin suihkahdusta ei pääse muodostumaan. Asiasta on aivan varmasti WC-pönttöjen tuottajilla kokeellista tietoa mutta saattaa jäädä tuotekehityssalaisuuksiksi.

• Anonyymi

Joo tuota samaa ne äijät tuolla Matkahuollon nurkalla toisteli kans.

• Anonyymi

Kansan riveistä löytyy tarvittaessa (välistä muutenkin) uskomattomia voimavaroja. Kiitän kaikkia mieltäni kauan painaneen ongelman käsittelyyn osallistuneita.

• Anonyymi

Kiitettävää paneutumista asiaan.

• Anonyymi

Pytty on ensin siirrettävä kirahvimallin komeroon.

• Anonyymi

Turvallisen pytyn korkeus jäi avoimeksi. Ongelmaa tatkasteltiin kiitettävästi

• Anonyymi

Jos on kaasua mukana, niin toisinaan kuula voi lähteä sellaisella nopeudella, että pytyn pohja on kovilla. 😖💩

• Anonyymi

Tämä on toinen osa ongelmaa.

• Anonyymi

Paineinen lähtölaukaus vaatii korkean pytyn.

• Anonyymi

aina paperia vähä pohjalle

• Anonyymi

Kannattaisiko harkita sitä vanhankansan "paskahuusia" jossa pudotuskorkeus oli n. 3m.

• Anonyymi

Erityisen kiinnostavaa oli seurata ns kakkapojan kasvua pakkasilla.

• Anonyymi

Jotenkin ne loiskeet sopivat tunnelmaan. Kovempi töräys on aina parempi.

• Anonyymi

Saattaa olla peffa täysin märkänä, jos hyvin osuu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe