Tällä palstalla on paljon ollut juttuja koulusta ja opettajista. Itse olen päässyt seurailemaan läheltä erilaisten lasten koulun käyntiä. Ja olen miettinyt sitä, että nykyisin ollaan kouluissa melko "lepsuja". Opettajat ei välttämättä pidä "kuria" luokassa, vaan lapset/nuoret saavat pälpätellä ja juosennella miten sattuu. Silloin käy helposti niin että jos luokassa on tämmöisiä ns, vilkkaita vilpereitä he saavat tehdä melkeimpä mitä vain, on tuntunut monta kertaa että opettaja ajattelee että -omapahan on syysi kun et kuuntele. Tämmöinen eka tai tokaluokkalainen ei viellä välttämättä ymmärrä minkä takia siellä koulussa kannattaisi olla hiljaa ja keskittyä open kuunteluun. Mielestäni koulu on vastuussa siintä mitä koulussa tapahtuu, ja on velvollinen pitämään kuria luokassa siten että ne jotka hälisee pysyisi edes suurinpiirtein paikoillaan ja hiljaa, ja ne hiljaisemmat jotka haluaisi opiskella saisivat sen työrauhan. Eli ope on koulussa POMO.
Ennen kun lapsille jaeltiin rangaistuksia ( en tarkoita kuitenkaan karttakepillä hutkimista) esim, käytävään meno rauhoittumaan, aresti...
Nykyisin ei taida saada edes arestiin jättää.
Itse kannatan että koulussa olisi "kovempi" kuri, mutta ei kuitenkaan pitäisi unohtaa kehua ja kannustaa tämmöistä vilkasta vilperttiä silloin kun hän on osannut käyttäytyä.
Nämä niin sanotut reppuvihkosetkin kaipaa välillä kehuja
PS .Rajat on rakkautta, ja kehua saa kun on onnistunut.
Koulukuri
49
3346
Vastaukset
- missä koulussa
ja kenen luokassa sitä ylipäänsä istuu.
Jos luontoretkelläkin ollessa puhumisesta saa jälki-istuntoa puoli tuntia ja yli, kuri on liian kovaa.
Puhumisesta jälki-istuntorangaistuksia ei omana kouluaikanani saanut.
Opetushallituksen pitäisi ainakin herätä ja selvittää, mistä kaikesta lapset nykyään noita jälki-istuntoja saavat.
Haiskahtaa enemmänkin mielivallalta kuin miltään mitä kurina ylipäätään voidaan pitää.- KIITOSTAKIN
Kyse oli kylläkin siintä että jos oppilas höpöttelee omiaan ja siintä kärsii hän itse ja luokkatoverit.
Tuskimpa se opettaja jättää arestiin semmoista joka silloin tällöin avaa suunsa esim, luontoretkellä. Luulempa että se kaveri on ollut häiriöksi ennenkin.
Tietenkin jos tämmöinen ns, kovempi kuri ei tehoa tai siintä on selvästi haittaa enempi kuin hyötyä, semmoista ei tietenkään kannata jatkaa, mutta kannattaisii kokeilla.
- äly hoi,
älä jätä! Eka- ja tokaluokkalaiset ovat vielä lapsia, joiden kuuluukin olla lapsia.
Ruotuväki on vasta yli kymmenen vuotta myöhemmin.
Mikä näitä aikuisia nipoja täällä oikein vaivaa?
Ja sitten kun ei kestetä, että lapsi on lapsi, hänet lääkitään stimulanteilla hiljaiseksi ja seesteiseksi.
Iso yök! - Kurista vielä
Puhutaan että "nykyään integroidaan", ei se niin mene. Ennen lähes kaikki olivat samassa luokassa, vain kehitysvammaiset ja todella vaikeat tapaukset menivät erityisopetukseen. Pahimmillaan vielä jokunen vuosikymmen sitten osa ei käynyt koulua ollenkaan. Mutta vilkkaista lapsista kaikki olivat koulussa normaaliopetuksessa. Tiukkasääntöinen järjestelmällinen opetus ja opettajajohtoinen sopii joillekin erityislapsille paremmin, samoin terveillekin vilkkaille lapsille.
Meidän lapsemme olisi varmasti tiedollisesti pärjännyt yleisopetuksessa, mutta ei olisi kestänyt jatkuvia lukujärjestysmuutoksia, pomppisia sinne sun tänne ym. Ennen oli yksi lukujärjestys ja sen mukaan mentiin koko vuosi. Koulussa on nykyään kaikenmoisia hippoja ja pippaloita monta kertaa vuodessa, kaikenlisäksi näissä vielä kerjätään rahaa. Miksi?
Entisajan opettajilla oli muutenkin auktoriteettia enemmän. Koulussa oli koulun kuri kaikille, riippumatta siitä, mitä kotona oli. Järjestelmällisyys tuo myös turvallisuuden tunnetta. Minun luokallani oli muutama lapsi, jotka tämän päivän (valitettavaa mutta usein nämä ovat nuoret nais-)opettajat mielellään siirtäisivät erityisopetukseen. Mutta omat jämäkät opettajani pärjäsivät heidän kanssaan hyvin. Mies ja nainen. Yhdellä oli ongelmia kotona, se tiedettiin. Yhdellä oli oppimisvaikeuksia, kaverini. Autoin häntä opettajan pyynnöstä, koska itse olin mm. matikassa aina muita edellä.
Meillä laitettiin seisomaan, nurkkaan, käytävään ja se jostain syystä riitti. Miksei se nykyään riitä?
Luokkakoot olivat 30-40 vuotta sitten ainakin kotipaikkakunnallani isompia kuin nyt. Yli 30 oppilasta lähes joka luokalla. Oma vähän alle 30 jäänyt ekaluokkani sanottiin "tänä vuonna tuleekin pieni luokka".- Pro koulu
ja nyt on nyt!
Aiemmin lapset kasvatettin kotona - jo ennen koulua - koko kylänkin toimesta! Nykyään monet vanhemmat ajattelevat kasvatuksen kovin vapaasti. Lapset saavat olla kuin "mullit pellossa". On paljon lapsia, joilta ei vaadita minkäänlaista itsehillintää tai velvollisuuksien hoitamista. Monelta ei myöskään vaadita auktoriteettien kunnioittamista. Selvähän se, että kun tälläinen lapsi aloittaa koulun, on ero aiempaan vapaaseen elämään aika valtaisa. On naiviutta kuvitella ja vaatia, että opettajan pitäisi hetkessä saada nämä 7 vuotta pellossa kasvaneet hetkessä käyttäytymään asiallisesti.
Kuten edellisistä viesteistä huomaat, vanhempien näkemykset siitä, mitä kouluun tulevalta lapselta voi vaatia vaihtelevat valtavasti! Ikävä kyllä todella monen lapsen kohdalla opettaja joutuu alkamaan kasvatusasioissa aivan perusteista lähtien ja se on aikaa vievää puuhaa!! Sen voin kuitenkin pitkän kokemuksen myötä sanoa, että ne lapset, jotka on kasvatettu kotona ja joilta on vaadittu kaunista käytöstä ja vanhemman henkilön kunnioittamista, osaavat sen taidon koulussa! Lasten käytös kuvastaa täydellisesti perheessä vallitsevia arvoja! Mitäpä muutakaan se voisi olla!
Aiemmin vanhemmat myös tukivat opettajan työtä aivan toisella tavalla. Jos tuli jälkkärilappu kotiin, vanhemmat olivat samaa mieltä, että syytä on, eivätkä kummastelleet, "miksi luontoreissulla tuli puhumisesta ½ tuntia jälki-istuntoa".
Nurkasta seisomisesta... Aiemmin suurimmalla osalla lapsista oli omatunto ja jonkinlainen moraali, joka kertoi, mikä on hävettävää käytöstä. Lapsi koki häpeälliseksi nurkkaan joutumisen! Nykyään tämä vallassa oleva pelleily- ja hölmöilykulttuuri (Extreme Duudsoneineen ym.) suorastaan kannustavat lapsia hölmöilyyn. Näitä lapsia on todellakin liuta joka luokassa, jotka ovat innoissaan päästessään nurkkaan tai oven ulkopuolelle. Näitä lapsia vanhemmat eivät ole riittävän painokkaasti ohjanneet oikeaan suuntaan moraaliasioissa!
SUMMA SUMMARUM: koti kasvattaa ja on vastuussa jälkeläisistään ja heidän käytöksestään, ei koulu!
Vaikka moni vanhempi kyllä kasvatusvastuunsa koululle jättääkin! Ja tästä yksinkertaisesta syystä luokissa on levotonta! - todella
Pro koulu kirjoitti:
ja nyt on nyt!
Aiemmin lapset kasvatettin kotona - jo ennen koulua - koko kylänkin toimesta! Nykyään monet vanhemmat ajattelevat kasvatuksen kovin vapaasti. Lapset saavat olla kuin "mullit pellossa". On paljon lapsia, joilta ei vaadita minkäänlaista itsehillintää tai velvollisuuksien hoitamista. Monelta ei myöskään vaadita auktoriteettien kunnioittamista. Selvähän se, että kun tälläinen lapsi aloittaa koulun, on ero aiempaan vapaaseen elämään aika valtaisa. On naiviutta kuvitella ja vaatia, että opettajan pitäisi hetkessä saada nämä 7 vuotta pellossa kasvaneet hetkessä käyttäytymään asiallisesti.
Kuten edellisistä viesteistä huomaat, vanhempien näkemykset siitä, mitä kouluun tulevalta lapselta voi vaatia vaihtelevat valtavasti! Ikävä kyllä todella monen lapsen kohdalla opettaja joutuu alkamaan kasvatusasioissa aivan perusteista lähtien ja se on aikaa vievää puuhaa!! Sen voin kuitenkin pitkän kokemuksen myötä sanoa, että ne lapset, jotka on kasvatettu kotona ja joilta on vaadittu kaunista käytöstä ja vanhemman henkilön kunnioittamista, osaavat sen taidon koulussa! Lasten käytös kuvastaa täydellisesti perheessä vallitsevia arvoja! Mitäpä muutakaan se voisi olla!
Aiemmin vanhemmat myös tukivat opettajan työtä aivan toisella tavalla. Jos tuli jälkkärilappu kotiin, vanhemmat olivat samaa mieltä, että syytä on, eivätkä kummastelleet, "miksi luontoreissulla tuli puhumisesta ½ tuntia jälki-istuntoa".
Nurkasta seisomisesta... Aiemmin suurimmalla osalla lapsista oli omatunto ja jonkinlainen moraali, joka kertoi, mikä on hävettävää käytöstä. Lapsi koki häpeälliseksi nurkkaan joutumisen! Nykyään tämä vallassa oleva pelleily- ja hölmöilykulttuuri (Extreme Duudsoneineen ym.) suorastaan kannustavat lapsia hölmöilyyn. Näitä lapsia on todellakin liuta joka luokassa, jotka ovat innoissaan päästessään nurkkaan tai oven ulkopuolelle. Näitä lapsia vanhemmat eivät ole riittävän painokkaasti ohjanneet oikeaan suuntaan moraaliasioissa!
SUMMA SUMMARUM: koti kasvattaa ja on vastuussa jälkeläisistään ja heidän käytöksestään, ei koulu!
Vaikka moni vanhempi kyllä kasvatusvastuunsa koululle jättääkin! Ja tästä yksinkertaisesta syystä luokissa on levotonta!yksinkertainen ja älysi sen mukaista! Kenenkäs syy se on, että lasten täytyy olla koulussa kuin pullat uunissa tai mieluumminkin kolmenkymmenen navettaeläimen ryppäissä? Lastenko omaatuntoa siitäkin soimaat ja syytät!
Hävettää edes lukeakaan mielipidettäsi!!!
Myös Matti Bergström on arvostellut koulua kirjassaan Lapsi - viimeinen orjamme, alapa lukemisesi itsekin siitä.
Nurkassa seisottaminenkin lienee nykyään laitonta, eli se siitä.
Ja mitä niihin "luontoretkiin" tulee, joissa lapset eivät saa edes puhua, on totta vie törkeyden huippu!!!
Vai kehotatko luonnossa käyskennelläsi seuraavan kerran lintujakin laulamasta tai kissaa maukumasta?
Käytäpä ope hyvä järkeä puhuttaessa mielivallasta! - SAAVAT
Pro koulu kirjoitti:
ja nyt on nyt!
Aiemmin lapset kasvatettin kotona - jo ennen koulua - koko kylänkin toimesta! Nykyään monet vanhemmat ajattelevat kasvatuksen kovin vapaasti. Lapset saavat olla kuin "mullit pellossa". On paljon lapsia, joilta ei vaadita minkäänlaista itsehillintää tai velvollisuuksien hoitamista. Monelta ei myöskään vaadita auktoriteettien kunnioittamista. Selvähän se, että kun tälläinen lapsi aloittaa koulun, on ero aiempaan vapaaseen elämään aika valtaisa. On naiviutta kuvitella ja vaatia, että opettajan pitäisi hetkessä saada nämä 7 vuotta pellossa kasvaneet hetkessä käyttäytymään asiallisesti.
Kuten edellisistä viesteistä huomaat, vanhempien näkemykset siitä, mitä kouluun tulevalta lapselta voi vaatia vaihtelevat valtavasti! Ikävä kyllä todella monen lapsen kohdalla opettaja joutuu alkamaan kasvatusasioissa aivan perusteista lähtien ja se on aikaa vievää puuhaa!! Sen voin kuitenkin pitkän kokemuksen myötä sanoa, että ne lapset, jotka on kasvatettu kotona ja joilta on vaadittu kaunista käytöstä ja vanhemman henkilön kunnioittamista, osaavat sen taidon koulussa! Lasten käytös kuvastaa täydellisesti perheessä vallitsevia arvoja! Mitäpä muutakaan se voisi olla!
Aiemmin vanhemmat myös tukivat opettajan työtä aivan toisella tavalla. Jos tuli jälkkärilappu kotiin, vanhemmat olivat samaa mieltä, että syytä on, eivätkä kummastelleet, "miksi luontoreissulla tuli puhumisesta ½ tuntia jälki-istuntoa".
Nurkasta seisomisesta... Aiemmin suurimmalla osalla lapsista oli omatunto ja jonkinlainen moraali, joka kertoi, mikä on hävettävää käytöstä. Lapsi koki häpeälliseksi nurkkaan joutumisen! Nykyään tämä vallassa oleva pelleily- ja hölmöilykulttuuri (Extreme Duudsoneineen ym.) suorastaan kannustavat lapsia hölmöilyyn. Näitä lapsia on todellakin liuta joka luokassa, jotka ovat innoissaan päästessään nurkkaan tai oven ulkopuolelle. Näitä lapsia vanhemmat eivät ole riittävän painokkaasti ohjanneet oikeaan suuntaan moraaliasioissa!
SUMMA SUMMARUM: koti kasvattaa ja on vastuussa jälkeläisistään ja heidän käytöksestään, ei koulu!
Vaikka moni vanhempi kyllä kasvatusvastuunsa koululle jättääkin! Ja tästä yksinkertaisesta syystä luokissa on levotonta!OLLA KUIN MULLIT PELLOSSA", sanot.
Tiedätkös mikä itse olet? Ainakin väärällä alalla päästäessäsi suustasi noin törkeää puhetta.
Hautaustoimisto sopisi itsellesi varmaan paremmin; siellä ei kenenkään tarvitse kärsiä takiasi, ei edes niiden "mullien". - ei ihan
todella kirjoitti:
yksinkertainen ja älysi sen mukaista! Kenenkäs syy se on, että lasten täytyy olla koulussa kuin pullat uunissa tai mieluumminkin kolmenkymmenen navettaeläimen ryppäissä? Lastenko omaatuntoa siitäkin soimaat ja syytät!
Hävettää edes lukeakaan mielipidettäsi!!!
Myös Matti Bergström on arvostellut koulua kirjassaan Lapsi - viimeinen orjamme, alapa lukemisesi itsekin siitä.
Nurkassa seisottaminenkin lienee nykyään laitonta, eli se siitä.
Ja mitä niihin "luontoretkiin" tulee, joissa lapset eivät saa edes puhua, on totta vie törkeyden huippu!!!
Vai kehotatko luonnossa käyskennelläsi seuraavan kerran lintujakin laulamasta tai kissaa maukumasta?
Käytäpä ope hyvä järkeä puhuttaessa mielivallasta!mennyt pipoon asti perille, yritin tuossa vihjata, että on väärin ja lapsen luonnon vastaista muokata hänestä yhtäkkiä aikuista.
Lapset ovat osa luontoa, ja jos linnuilla on oikeus laulaa, kissoilla oikeus maukua ja koirilla oikeus haukkua, on lastenkin saatava luonnossa ilmaista itseään!!!
Mikäs kusipää se aikuinen on, kun yrittää lapselta kaiken riistää?
Elämänilohan siinä menee, ja siihenhän se torso aikuinen tähtääkin vai mitä?
Ps.
Mitenkähän olisi seikkailu huvipuistoon, jossa ei saa puhua? Nykyaikaa totta tosiaan, hyvät opet. Ennen opettajien päässä järki sentään luisti ja edes jonkinmoinen rakkaus opettamiinsa lapsiin! - totuuksia.
Pro koulu kirjoitti:
ja nyt on nyt!
Aiemmin lapset kasvatettin kotona - jo ennen koulua - koko kylänkin toimesta! Nykyään monet vanhemmat ajattelevat kasvatuksen kovin vapaasti. Lapset saavat olla kuin "mullit pellossa". On paljon lapsia, joilta ei vaadita minkäänlaista itsehillintää tai velvollisuuksien hoitamista. Monelta ei myöskään vaadita auktoriteettien kunnioittamista. Selvähän se, että kun tälläinen lapsi aloittaa koulun, on ero aiempaan vapaaseen elämään aika valtaisa. On naiviutta kuvitella ja vaatia, että opettajan pitäisi hetkessä saada nämä 7 vuotta pellossa kasvaneet hetkessä käyttäytymään asiallisesti.
Kuten edellisistä viesteistä huomaat, vanhempien näkemykset siitä, mitä kouluun tulevalta lapselta voi vaatia vaihtelevat valtavasti! Ikävä kyllä todella monen lapsen kohdalla opettaja joutuu alkamaan kasvatusasioissa aivan perusteista lähtien ja se on aikaa vievää puuhaa!! Sen voin kuitenkin pitkän kokemuksen myötä sanoa, että ne lapset, jotka on kasvatettu kotona ja joilta on vaadittu kaunista käytöstä ja vanhemman henkilön kunnioittamista, osaavat sen taidon koulussa! Lasten käytös kuvastaa täydellisesti perheessä vallitsevia arvoja! Mitäpä muutakaan se voisi olla!
Aiemmin vanhemmat myös tukivat opettajan työtä aivan toisella tavalla. Jos tuli jälkkärilappu kotiin, vanhemmat olivat samaa mieltä, että syytä on, eivätkä kummastelleet, "miksi luontoreissulla tuli puhumisesta ½ tuntia jälki-istuntoa".
Nurkasta seisomisesta... Aiemmin suurimmalla osalla lapsista oli omatunto ja jonkinlainen moraali, joka kertoi, mikä on hävettävää käytöstä. Lapsi koki häpeälliseksi nurkkaan joutumisen! Nykyään tämä vallassa oleva pelleily- ja hölmöilykulttuuri (Extreme Duudsoneineen ym.) suorastaan kannustavat lapsia hölmöilyyn. Näitä lapsia on todellakin liuta joka luokassa, jotka ovat innoissaan päästessään nurkkaan tai oven ulkopuolelle. Näitä lapsia vanhemmat eivät ole riittävän painokkaasti ohjanneet oikeaan suuntaan moraaliasioissa!
SUMMA SUMMARUM: koti kasvattaa ja on vastuussa jälkeläisistään ja heidän käytöksestään, ei koulu!
Vaikka moni vanhempi kyllä kasvatusvastuunsa koululle jättääkin! Ja tästä yksinkertaisesta syystä luokissa on levotonta!Joopa joo. ennen lapset olivat kilttejä eivätkä tehneet koskaan kolttosia. Ihan yhtä totta kuin kesätkin olivat ennen aurinkoisia. Lapset eivät ole juurikaan muuttuneet. Eikä ennen kasvatettu lapsia, missä välissä maataloissa siihen oli aikaa? Ainakin anoppini myöntää tämän. Appeni oli ollut mahdooton: Muuten esimerkiksi karannut kerran koulusta päästämään pellolta haasta ne mullit kylille. Siinä oli ollut työ saada ne takaisin. Ennen vaan sanottiin että "pojat ovat poikia". Väitänpä, että pojille sallittiin entisaikoina enemmän vilkasta käyttäytymistä kuin nykyaikana. Toisaalta järjestelmällisyys tuo turvallisuuden tunnetta, erityislapsiahan hoidetaan päiväkodissa tiukalla päiväjärjestyksellä.
Jos luontoretkellä puhumisesta pitää antaa jälki-istuntoa, ei sitä kukaan ymmärrä. Ei sitä minunkaan lapsuudessani tullut. Tuollainen opettaja ei ole enää alalle soveltumaton, tuohan on jo henkistä sairautta.
Olen samaa mieltä siitä, että kotona kuuluu lapset kasvattaa. Ennen ei kodin ja koulun yhteistyötä ollut mitenkään, se oli ehkä hyvä. Korkeintaan lappu kotiin ja yksi vanhempainilta vuodessa.
Jos nykyajan nuoret naisopettajat (nämä ovat suurimpia valittajia) laitettaisiin entisajan kouluun, epäilempä etteivät pärjäisi yhtään sen paremmin. Luokassa kun saattoi olla 40 oppilasta ja paljon VILLEJÄ lapsia, varsinkin poikia. - älä kyseenalaista
totuuksia. kirjoitti:
Joopa joo. ennen lapset olivat kilttejä eivätkä tehneet koskaan kolttosia. Ihan yhtä totta kuin kesätkin olivat ennen aurinkoisia. Lapset eivät ole juurikaan muuttuneet. Eikä ennen kasvatettu lapsia, missä välissä maataloissa siihen oli aikaa? Ainakin anoppini myöntää tämän. Appeni oli ollut mahdooton: Muuten esimerkiksi karannut kerran koulusta päästämään pellolta haasta ne mullit kylille. Siinä oli ollut työ saada ne takaisin. Ennen vaan sanottiin että "pojat ovat poikia". Väitänpä, että pojille sallittiin entisaikoina enemmän vilkasta käyttäytymistä kuin nykyaikana. Toisaalta järjestelmällisyys tuo turvallisuuden tunnetta, erityislapsiahan hoidetaan päiväkodissa tiukalla päiväjärjestyksellä.
Jos luontoretkellä puhumisesta pitää antaa jälki-istuntoa, ei sitä kukaan ymmärrä. Ei sitä minunkaan lapsuudessani tullut. Tuollainen opettaja ei ole enää alalle soveltumaton, tuohan on jo henkistä sairautta.
Olen samaa mieltä siitä, että kotona kuuluu lapset kasvattaa. Ennen ei kodin ja koulun yhteistyötä ollut mitenkään, se oli ehkä hyvä. Korkeintaan lappu kotiin ja yksi vanhempainilta vuodessa.
Jos nykyajan nuoret naisopettajat (nämä ovat suurimpia valittajia) laitettaisiin entisajan kouluun, epäilempä etteivät pärjäisi yhtään sen paremmin. Luokassa kun saattoi olla 40 oppilasta ja paljon VILLEJÄ lapsia, varsinkin poikia.Eikä sitten tarvitse kyseenalaistaa tietoani. Tiedän koulumaailmasta enemmän kuin arvaattekaan. Ette tiedä ammattiani. Korostan vielä, että minulla ei ole ongelmia, mutta olen ERITTÄIN LÄHELTÄ nähnyt alalle soveltumattomia opettajia.
- On monta tapaa nähdä!
todella kirjoitti:
yksinkertainen ja älysi sen mukaista! Kenenkäs syy se on, että lasten täytyy olla koulussa kuin pullat uunissa tai mieluumminkin kolmenkymmenen navettaeläimen ryppäissä? Lastenko omaatuntoa siitäkin soimaat ja syytät!
Hävettää edes lukeakaan mielipidettäsi!!!
Myös Matti Bergström on arvostellut koulua kirjassaan Lapsi - viimeinen orjamme, alapa lukemisesi itsekin siitä.
Nurkassa seisottaminenkin lienee nykyään laitonta, eli se siitä.
Ja mitä niihin "luontoretkiin" tulee, joissa lapset eivät saa edes puhua, on totta vie törkeyden huippu!!!
Vai kehotatko luonnossa käyskennelläsi seuraavan kerran lintujakin laulamasta tai kissaa maukumasta?
Käytäpä ope hyvä järkeä puhuttaessa mielivallasta!en arvannut, että tekstini uppoaisi noin täydellisesti sinuun! Tekstisi alku on kuin suoraan 10-vuotiaiden keskenäisistä nahistelusta koulun pihalla; olen siis varsin tottunut vastaavantasoisiin juttuihin! : )
1) Ap kysyi, mistä levottomuus johtuu ja minä
vastasin.
2) Onko mielestäsi huono asia, että lapsilla on
omatunto, joka sanoo, mikä on fiksua ja mikä ei? Jos käyttäytyvät sopimattomasti, tottakai minä puutun heidän käytökseensä ja ohjaan heitä oikeille raiteille. Sitä kutsutaan kasvatukseksi ei mielivallaksi: olen nimittäin hyvin johdonmukainen toimissani!
3) Rautalangasta väännän sinulle sen asian, että uskotko todella, että "pelkästä puhumisesta luontoretkellä saa ½ tuntia jälki-istuntoa?" Ei kai kukaan aikuinen voi olla niin naivi lastensa tarinoiden suhteen? Ja jos asia mietityttää, kannattaa soittaa opelle ja tarkistaa, mistä hyvästä se jälki-istunto oikeasti tuli! Kyllä luontoretkillä puhua saa. Se, mitä puhuu ja miten, onkin sitten jo eri asia ja siitä voi tulla jälkkäriä!!!
3) Luokassani vaadin lapsilta hyvää käytöstä ei mielivallan, ei itseni, vaan ennenkaikkea lastensa itsensä takia.
4) Kai sinä oikeasti tiedät, kuka ne luokkakoot pääättää??
5)Olen aina saanut vanhemmilta kiitosta empaattisesta suhtautumisesta kaikenlaisia lapsia kohtaan. Ymmärrätkö, että se, että kritoisoi joidenkin vanhempien kasvatustapaa ei tarkoita sitä, etteikö hoitasi työtään moitteettomasti!
6) Bergströmin mielipide on vain yksi muiden joukossa, ei mikään yleinen totuus. Sinulle suosittelen iltalukemiseksi esim. Tahkokallion "Mitä tehdä levottomille lapsille?" tai "Kotipesän lämpöä etsimässä". Nämä kirjat varmasti avartavat sinunkin kovin suppeaa näkemystäsi koulumaailmasta ja lasten kasvatuksesta.
7) Mikä kohta tekstistäni oli erityisen "hävettävää" luettavaa?? - titityy
ei ihan kirjoitti:
mennyt pipoon asti perille, yritin tuossa vihjata, että on väärin ja lapsen luonnon vastaista muokata hänestä yhtäkkiä aikuista.
Lapset ovat osa luontoa, ja jos linnuilla on oikeus laulaa, kissoilla oikeus maukua ja koirilla oikeus haukkua, on lastenkin saatava luonnossa ilmaista itseään!!!
Mikäs kusipää se aikuinen on, kun yrittää lapselta kaiken riistää?
Elämänilohan siinä menee, ja siihenhän se torso aikuinen tähtääkin vai mitä?
Ps.
Mitenkähän olisi seikkailu huvipuistoon, jossa ei saa puhua? Nykyaikaa totta tosiaan, hyvät opet. Ennen opettajien päässä järki sentään luisti ja edes jonkinmoinen rakkaus opettamiinsa lapsiin!järjettömyyttä olla kasvattamatta lapsia. Toki jokainen taaplaa tyylillään. Jos halua lapsestaan torson aikuisen, ei muuta kuin luontoon kasvamaan lintujen lailla! Visertävät vielä aikuisenakin, kun eivät juuri muuhun pysty!
Et kai tosissasi kuvittele, että elämänilo syntyy "vapaasti kasvaen"? Ehkä hetkellisesti, mutta nämä lapsiparat kokevat elämässään vielä monta pettymystä ja pelkästään sen takia, että sinunlaisesi vanhemmat eivät aiheuta niitä ajallaan. - homo sapiens
ei ihan kirjoitti:
mennyt pipoon asti perille, yritin tuossa vihjata, että on väärin ja lapsen luonnon vastaista muokata hänestä yhtäkkiä aikuista.
Lapset ovat osa luontoa, ja jos linnuilla on oikeus laulaa, kissoilla oikeus maukua ja koirilla oikeus haukkua, on lastenkin saatava luonnossa ilmaista itseään!!!
Mikäs kusipää se aikuinen on, kun yrittää lapselta kaiken riistää?
Elämänilohan siinä menee, ja siihenhän se torso aikuinen tähtääkin vai mitä?
Ps.
Mitenkähän olisi seikkailu huvipuistoon, jossa ei saa puhua? Nykyaikaa totta tosiaan, hyvät opet. Ennen opettajien päässä järki sentään luisti ja edes jonkinmoinen rakkaus opettamiinsa lapsiin!useimpien ihmisten ja luontokappaleiden välillä on vielä jonkinlainen ero: sitä kutsutaan SIVISTYKSEKSI!
- varmaan
On monta tapaa nähdä! kirjoitti:
en arvannut, että tekstini uppoaisi noin täydellisesti sinuun! Tekstisi alku on kuin suoraan 10-vuotiaiden keskenäisistä nahistelusta koulun pihalla; olen siis varsin tottunut vastaavantasoisiin juttuihin! : )
1) Ap kysyi, mistä levottomuus johtuu ja minä
vastasin.
2) Onko mielestäsi huono asia, että lapsilla on
omatunto, joka sanoo, mikä on fiksua ja mikä ei? Jos käyttäytyvät sopimattomasti, tottakai minä puutun heidän käytökseensä ja ohjaan heitä oikeille raiteille. Sitä kutsutaan kasvatukseksi ei mielivallaksi: olen nimittäin hyvin johdonmukainen toimissani!
3) Rautalangasta väännän sinulle sen asian, että uskotko todella, että "pelkästä puhumisesta luontoretkellä saa ½ tuntia jälki-istuntoa?" Ei kai kukaan aikuinen voi olla niin naivi lastensa tarinoiden suhteen? Ja jos asia mietityttää, kannattaa soittaa opelle ja tarkistaa, mistä hyvästä se jälki-istunto oikeasti tuli! Kyllä luontoretkillä puhua saa. Se, mitä puhuu ja miten, onkin sitten jo eri asia ja siitä voi tulla jälkkäriä!!!
3) Luokassani vaadin lapsilta hyvää käytöstä ei mielivallan, ei itseni, vaan ennenkaikkea lastensa itsensä takia.
4) Kai sinä oikeasti tiedät, kuka ne luokkakoot pääättää??
5)Olen aina saanut vanhemmilta kiitosta empaattisesta suhtautumisesta kaikenlaisia lapsia kohtaan. Ymmärrätkö, että se, että kritoisoi joidenkin vanhempien kasvatustapaa ei tarkoita sitä, etteikö hoitasi työtään moitteettomasti!
6) Bergströmin mielipide on vain yksi muiden joukossa, ei mikään yleinen totuus. Sinulle suosittelen iltalukemiseksi esim. Tahkokallion "Mitä tehdä levottomille lapsille?" tai "Kotipesän lämpöä etsimässä". Nämä kirjat varmasti avartavat sinunkin kovin suppeaa näkemystäsi koulumaailmasta ja lasten kasvatuksesta.
7) Mikä kohta tekstistäni oli erityisen "hävettävää" luettavaa??tottunut siihen, että voit komennella lapsia vastaamaan litanioihisi ja he pakotettuna sanovat "kyllä, opettaja".
Minä olen kouluni kuitenkin jo käynyt, etkä onnekseni ole mikään auktoriteetti minulle.
Kysymyksesi tympivät, vastaa itse niihin, jos huvittaa. Tyylissäsi ärsytti ennen kaikkea tuo ilkeämielisyys (kuin mullit pellossa jne.).
Omista lapsistasi et varmaan noin häijysti puhuisi, mutta toisten lapsistahan kelpaa, KOSKA ET OLE LAINKAAN IHANA JA MYÖTÄELÄVÄ IHMINEN. OIKEASTIHAN INHOAT NOITA TOISTEN SYNNYTTÄMIÄ MULLIKKA-LAPSIA, VAI KUINKA? RAHAN ETEEN TEET VAIN TYÖSI, KUN EI OLE MUUTAKAAN... - auktoriteetti
varmaan kirjoitti:
tottunut siihen, että voit komennella lapsia vastaamaan litanioihisi ja he pakotettuna sanovat "kyllä, opettaja".
Minä olen kouluni kuitenkin jo käynyt, etkä onnekseni ole mikään auktoriteetti minulle.
Kysymyksesi tympivät, vastaa itse niihin, jos huvittaa. Tyylissäsi ärsytti ennen kaikkea tuo ilkeämielisyys (kuin mullit pellossa jne.).
Omista lapsistasi et varmaan noin häijysti puhuisi, mutta toisten lapsistahan kelpaa, KOSKA ET OLE LAINKAAN IHANA JA MYÖTÄELÄVÄ IHMINEN. OIKEASTIHAN INHOAT NOITA TOISTEN SYNNYTTÄMIÄ MULLIKKA-LAPSIA, VAI KUINKA? RAHAN ETEEN TEET VAIN TYÖSI, KUN EI OLE MUUTAKAAN...Taisipa vuoropuhelumme alkaa kuitenkin sinun aloitteesta!! Ja jos joku haluaa vuoropuhelua kanssani harrastaa, en pakene paikalta häntä koipien välissä! Mutta sinä taidatkin olla niitä, jotka heittävät pyyhkeen kehään kesken leikin, kun joutuu maistamaan omaa lääkettään!
Harvat lapset ovat kasvaneet kuin "mullit pellossa", mutta heitä kylläkin on! Siitä huolimatta pidän kyllä heistä. Eihän se ole lasten vika, jos vanhemmat eivät kasvata!
Samalla tavalla puhun omille lapsille kuin vieraillekin. En erota työtä ja vapaa-aikaa lasten kasvatuksessa. Kehun ja myös ojennan sekä omia että vieraita, jos on tarvetta!
Kirjoitustyylistä... sinusta suorastaan huokuu sanoinkuvaamaton lempeys ja ymmärtämys toisia kohtaan. Osaat sykähdyttävän kauniisti käyttää äidin suuhun sopivia sanoja kuten kusipäisyys jne. Lapsesi voivat olla suunnattoman ylpeitä näin kauniisti kommunikoivasta emostaan!
Suloista kevättä toivotellen!
PS. Montaa työtä tarjottiin, tämän valitsin : ) - sitä
auktoriteetti kirjoitti:
Taisipa vuoropuhelumme alkaa kuitenkin sinun aloitteesta!! Ja jos joku haluaa vuoropuhelua kanssani harrastaa, en pakene paikalta häntä koipien välissä! Mutta sinä taidatkin olla niitä, jotka heittävät pyyhkeen kehään kesken leikin, kun joutuu maistamaan omaa lääkettään!
Harvat lapset ovat kasvaneet kuin "mullit pellossa", mutta heitä kylläkin on! Siitä huolimatta pidän kyllä heistä. Eihän se ole lasten vika, jos vanhemmat eivät kasvata!
Samalla tavalla puhun omille lapsille kuin vieraillekin. En erota työtä ja vapaa-aikaa lasten kasvatuksessa. Kehun ja myös ojennan sekä omia että vieraita, jos on tarvetta!
Kirjoitustyylistä... sinusta suorastaan huokuu sanoinkuvaamaton lempeys ja ymmärtämys toisia kohtaan. Osaat sykähdyttävän kauniisti käyttää äidin suuhun sopivia sanoja kuten kusipäisyys jne. Lapsesi voivat olla suunnattoman ylpeitä näin kauniisti kommunikoivasta emostaan!
Suloista kevättä toivotellen!
PS. Montaa työtä tarjottiin, tämän valitsin : )haisevaa omaakehua jo pursusikin, jolla voi työntää mullit ja heidän jälkeläisensä maanrakoon.
Voi, kuinka suloisasti tiedätkään, kuinka toisten tulee käyttäytyä! Ja jopa valikoit, mitä sanoja suuhunsa pistävät.
Tunnet kai sanan kusipää ja ymmärrät sisällön.
Kiva että meni perille. - Pilleri
sitä kirjoitti:
haisevaa omaakehua jo pursusikin, jolla voi työntää mullit ja heidän jälkeläisensä maanrakoon.
Voi, kuinka suloisasti tiedätkään, kuinka toisten tulee käyttäytyä! Ja jopa valikoit, mitä sanoja suuhunsa pistävät.
Tunnet kai sanan kusipää ja ymmärrät sisällön.
Kiva että meni perille.stimulanttia vielä suuhun, niin johan mullin penikat luokaltasi katoaa.
ja jäljellä on pelkkää "sivistystä, sivistystä vaan" hinnalla millä hyvänsä, vaikkei sillä nyt open omalle terveydelle ole väliä.
Koskahan saataisiin opet stimulanteille? Oikeampi kohde kuin viattomat lapset. - käytöskukkanen
sitä kirjoitti:
haisevaa omaakehua jo pursusikin, jolla voi työntää mullit ja heidän jälkeläisensä maanrakoon.
Voi, kuinka suloisasti tiedätkään, kuinka toisten tulee käyttäytyä! Ja jopa valikoit, mitä sanoja suuhunsa pistävät.
Tunnet kai sanan kusipää ja ymmärrät sisällön.
Kiva että meni perille.tai tuttavapiiriini ei kuulu "kusipäitä". Mutta luettuani kirjoituksiasi, minulle ainakin on selvinnyt se, että näitä K-päisiä vanhempia todellakin on olemassa. Onneksi en itse joudu työskentelemään heidänlaistensa kanssa!
- aikuinen
älä kyseenalaista kirjoitti:
Eikä sitten tarvitse kyseenalaistaa tietoani. Tiedän koulumaailmasta enemmän kuin arvaattekaan. Ette tiedä ammattiani. Korostan vielä, että minulla ei ole ongelmia, mutta olen ERITTÄIN LÄHELTÄ nähnyt alalle soveltumattomia opettajia.
"läheltä seuranneena törmännyt yhteenkään kasvatustehtäväänsä laiminlyövään vanhempaan"?
PS. Tiedot ovat aika heppoisissa kantimissa, jos pelkäät muiden kyseenalaistamista!
PPS. Koulun siivoojana/ keittäjänä tms. tiedät varmasti hurjan paljon open työstä... : ) - käytöshukkanen:
käytöskukkanen kirjoitti:
tai tuttavapiiriini ei kuulu "kusipäitä". Mutta luettuani kirjoituksiasi, minulle ainakin on selvinnyt se, että näitä K-päisiä vanhempia todellakin on olemassa. Onneksi en itse joudu työskentelemään heidänlaistensa kanssa!
"minulle ainakin on selvinnyt se, että näitä K-päisiä vanhempia todellakin on olemassa"...
Siinäpä sitä käytöshukkasta ja vieläpä arvon open omasta suusta.
Hyi olkoon! Pesemään saippualla suu ja sassiin. - toisia
aikuinen kirjoitti:
"läheltä seuranneena törmännyt yhteenkään kasvatustehtäväänsä laiminlyövään vanhempaan"?
PS. Tiedot ovat aika heppoisissa kantimissa, jos pelkäät muiden kyseenalaistamista!
PPS. Koulun siivoojana/ keittäjänä tms. tiedät varmasti hurjan paljon open työstä... : )"arvostava" asenne ja oma kehu haisevana suorastaan löyhkää jo!
- edellinen
aikuinen kirjoitti:
"läheltä seuranneena törmännyt yhteenkään kasvatustehtäväänsä laiminlyövään vanhempaan"?
PS. Tiedot ovat aika heppoisissa kantimissa, jos pelkäät muiden kyseenalaistamista!
PPS. Koulun siivoojana/ keittäjänä tms. tiedät varmasti hurjan paljon open työstä... : )Ainakin sen tiedän, että opettajat eivät arvosta pätkääkään muun henkilökunnan työtä. En ole siivooja enkä keittäjä, koulutukseni on korkeakoulutasoinen. Siitäpä saat itse keksiä, mitä olisin koulussa tehnyt, jos en opettajana ole ollut.
Kyllä, olen törmännyt usein vanhempiin, jotka eivät välitä. Epäilenpä jopa, että paljon useammin kuin sinä. En kuitenkaan sekoita sairautta ja kasvatusta keskenään. - edellinen
aikuinen kirjoitti:
"läheltä seuranneena törmännyt yhteenkään kasvatustehtäväänsä laiminlyövään vanhempaan"?
PS. Tiedot ovat aika heppoisissa kantimissa, jos pelkäät muiden kyseenalaistamista!
PPS. Koulun siivoojana/ keittäjänä tms. tiedät varmasti hurjan paljon open työstä... : )Onko vanhempi, joka sanoo, että jotkut opettajat eivät sovellu alalle, hankala? Entäpä kun jotkut opettajatkin ovat samaa mieltä? Kuka on hankala?
- on se,
edellinen kirjoitti:
Onko vanhempi, joka sanoo, että jotkut opettajat eivät sovellu alalle, hankala? Entäpä kun jotkut opettajatkin ovat samaa mieltä? Kuka on hankala?
joka ei sovi yleiseen muottiin. Mikäli hän tänä päivänä on lapsi, hänet lääkitään.
- rohvessori - vähintään!
edellinen kirjoitti:
Ainakin sen tiedän, että opettajat eivät arvosta pätkääkään muun henkilökunnan työtä. En ole siivooja enkä keittäjä, koulutukseni on korkeakoulutasoinen. Siitäpä saat itse keksiä, mitä olisin koulussa tehnyt, jos en opettajana ole ollut.
Kyllä, olen törmännyt usein vanhempiin, jotka eivät välitä. Epäilenpä jopa, että paljon useammin kuin sinä. En kuitenkaan sekoita sairautta ja kasvatusta keskenään.kehotan sinua hakeutumaan juttusille jonkun asiantuntijan kanssa, joka auttaisi hieman poistamaan katkeruuttasi koulumaailmaa kohtaan sekä tasapainottamaan epärealistista minä- ja maailmankuvaasi (korkeakouluopinnot, joopa joo...
: ) : ) :) : ) : ) : ) - lienet:
rohvessori - vähintään! kirjoitti:
kehotan sinua hakeutumaan juttusille jonkun asiantuntijan kanssa, joka auttaisi hieman poistamaan katkeruuttasi koulumaailmaa kohtaan sekä tasapainottamaan epärealistista minä- ja maailmankuvaasi (korkeakouluopinnot, joopa joo...
: ) : ) :) : ) : ) : )luuletko tosiaan, että täällä on vain yhdellä tai kahdella katkeruutta koulumaailmaa kohtaan?
Nimiä ei ole, mutta meitä on näköjään monia eriä, jotka näistä asioista kirjoittelevat.
Kritiikin paikka koulumaailmassa on paikallaan. - Koe tervettä syyllisyyttä!
lienet: kirjoitti:
luuletko tosiaan, että täällä on vain yhdellä tai kahdella katkeruutta koulumaailmaa kohtaan?
Nimiä ei ole, mutta meitä on näköjään monia eriä, jotka näistä asioista kirjoittelevat.
Kritiikin paikka koulumaailmassa on paikallaan.Tommy Hellstenin ajatuksia...
Vastuun ottaminen vanhemmuudesta voi alkaa siitä, että suostuu kokemaan tervettä syyllisyyttä. Syyllisyyden kokeminen on eräs inhimillisen arvokkuuden ilmentymiä. Se vain kasvaa joka uskaltaa kohdata omaa heikkouttaan ja keskeneräisyyttään. Vain se siis kasvaa joka kokee syyllisyyttä. Sen tähden pitää aina ja joka paikassa tukea vanhempien kykyä kokea syyllisyyttä. Ei ole kuitenkaan tarkoitus jäädä syyllisyyteen vaan vapautua siitä. Mutta syyllisyydestä vapautuu vain vapautumalla syyllisyyteen. Se joka ei kohtaa syyllisyyttään, tuomitsee itsensä jäämään syylliseksi. Joka jää syyllisyyteensä eikä kohtaa sitä, tuomitsee itsensä häpeään. Häpeä on sitä, että ihminen on huono. Siinä on kyse ihmisen arvosta. Syyllisyys puolestaan koskee ihmisen tekoja. Hän ei ole huono vaan hän on toiminut väärin. Tunnustamalla väärät tekonsa syyllisyydestä voi vapautua kun taas häpeälle ei voi tehdä mitään. Häpeän voi vain yrittää torjua syyttämällä esimerkiksi muita ja vyöryttämällä vastuu muille. Jos minä olen huono ja epäonnistunut, niin se on muiden vika ja sitä paitsi muut ovat sitä vielä enemmän. Juuri näin tapahtuu kun vanhemmat kokevat häpeää ja riittämättömyyttä. He sysäävät vastuun kollektiiville ja vapauttavat näin itsensä vastuusta.
Pohdittavan arvoista eikö totta - etenkin nämä viimeiset rivit! - voitkin
Koe tervettä syyllisyyttä! kirjoitti:
Tommy Hellstenin ajatuksia...
Vastuun ottaminen vanhemmuudesta voi alkaa siitä, että suostuu kokemaan tervettä syyllisyyttä. Syyllisyyden kokeminen on eräs inhimillisen arvokkuuden ilmentymiä. Se vain kasvaa joka uskaltaa kohdata omaa heikkouttaan ja keskeneräisyyttään. Vain se siis kasvaa joka kokee syyllisyyttä. Sen tähden pitää aina ja joka paikassa tukea vanhempien kykyä kokea syyllisyyttä. Ei ole kuitenkaan tarkoitus jäädä syyllisyyteen vaan vapautua siitä. Mutta syyllisyydestä vapautuu vain vapautumalla syyllisyyteen. Se joka ei kohtaa syyllisyyttään, tuomitsee itsensä jäämään syylliseksi. Joka jää syyllisyyteensä eikä kohtaa sitä, tuomitsee itsensä häpeään. Häpeä on sitä, että ihminen on huono. Siinä on kyse ihmisen arvosta. Syyllisyys puolestaan koskee ihmisen tekoja. Hän ei ole huono vaan hän on toiminut väärin. Tunnustamalla väärät tekonsa syyllisyydestä voi vapautua kun taas häpeälle ei voi tehdä mitään. Häpeän voi vain yrittää torjua syyttämällä esimerkiksi muita ja vyöryttämällä vastuu muille. Jos minä olen huono ja epäonnistunut, niin se on muiden vika ja sitä paitsi muut ovat sitä vielä enemmän. Juuri näin tapahtuu kun vanhemmat kokevat häpeää ja riittämättömyyttä. He sysäävät vastuun kollektiiville ja vapauttavat näin itsensä vastuusta.
Pohdittavan arvoista eikö totta - etenkin nämä viimeiset rivit!lässyttää tietämättä, kenelle lässytät... En ole kai nähnyt tarpeelliseksi kertoa, ettei lapsellani oli tarkkaavaissuushäiriöitä, koska joillakin muilla niitä on, eivätkä hekään tule siitä huonommiksi kuin muut - huonommiksi kuin sinä.
Oksetat minua kommenteillasi. - ope
voitkin kirjoitti:
lässyttää tietämättä, kenelle lässytät... En ole kai nähnyt tarpeelliseksi kertoa, ettei lapsellani oli tarkkaavaissuushäiriöitä, koska joillakin muilla niitä on, eivätkä hekään tule siitä huonommiksi kuin muut - huonommiksi kuin sinä.
Oksetat minua kommenteillasi.siis luet viestejäni?
Kehotan edelleen lukemaan edellisen viestin viimeiset rivit! - ja kehottaa...
ope kirjoitti:
siis luet viestejäni?
Kehotan edelleen lukemaan edellisen viestin viimeiset rivit!Voi hyvät hyssykät! Unohda jo kehottamisesi; me elämme täällä vapaassa yhteiskunnassa, jossa jokainen lukee mitä haluaa.
Enhän minäkään kehota lukemaan sinua yhtään mitään - koeta vapaalla mielipidepalstalla vapautua itsekin jo soljuvaan ajatustenvaihtoon.
Täällä et pakota ketään yhtään mihinkään, ymmärrä se jo. - totuuden torvi
voitkin kirjoitti:
lässyttää tietämättä, kenelle lässytät... En ole kai nähnyt tarpeelliseksi kertoa, ettei lapsellani oli tarkkaavaissuushäiriöitä, koska joillakin muilla niitä on, eivätkä hekään tule siitä huonommiksi kuin muut - huonommiksi kuin sinä.
Oksetat minua kommenteillasi.että totuuden kuuleminen voi tehdä joskus kipeää ja aiheuttaa jopa fyysisiä oireita, jopa pahoinvointia!
- metsuri2
Pro koulu kirjoitti:
ja nyt on nyt!
Aiemmin lapset kasvatettin kotona - jo ennen koulua - koko kylänkin toimesta! Nykyään monet vanhemmat ajattelevat kasvatuksen kovin vapaasti. Lapset saavat olla kuin "mullit pellossa". On paljon lapsia, joilta ei vaadita minkäänlaista itsehillintää tai velvollisuuksien hoitamista. Monelta ei myöskään vaadita auktoriteettien kunnioittamista. Selvähän se, että kun tälläinen lapsi aloittaa koulun, on ero aiempaan vapaaseen elämään aika valtaisa. On naiviutta kuvitella ja vaatia, että opettajan pitäisi hetkessä saada nämä 7 vuotta pellossa kasvaneet hetkessä käyttäytymään asiallisesti.
Kuten edellisistä viesteistä huomaat, vanhempien näkemykset siitä, mitä kouluun tulevalta lapselta voi vaatia vaihtelevat valtavasti! Ikävä kyllä todella monen lapsen kohdalla opettaja joutuu alkamaan kasvatusasioissa aivan perusteista lähtien ja se on aikaa vievää puuhaa!! Sen voin kuitenkin pitkän kokemuksen myötä sanoa, että ne lapset, jotka on kasvatettu kotona ja joilta on vaadittu kaunista käytöstä ja vanhemman henkilön kunnioittamista, osaavat sen taidon koulussa! Lasten käytös kuvastaa täydellisesti perheessä vallitsevia arvoja! Mitäpä muutakaan se voisi olla!
Aiemmin vanhemmat myös tukivat opettajan työtä aivan toisella tavalla. Jos tuli jälkkärilappu kotiin, vanhemmat olivat samaa mieltä, että syytä on, eivätkä kummastelleet, "miksi luontoreissulla tuli puhumisesta ½ tuntia jälki-istuntoa".
Nurkasta seisomisesta... Aiemmin suurimmalla osalla lapsista oli omatunto ja jonkinlainen moraali, joka kertoi, mikä on hävettävää käytöstä. Lapsi koki häpeälliseksi nurkkaan joutumisen! Nykyään tämä vallassa oleva pelleily- ja hölmöilykulttuuri (Extreme Duudsoneineen ym.) suorastaan kannustavat lapsia hölmöilyyn. Näitä lapsia on todellakin liuta joka luokassa, jotka ovat innoissaan päästessään nurkkaan tai oven ulkopuolelle. Näitä lapsia vanhemmat eivät ole riittävän painokkaasti ohjanneet oikeaan suuntaan moraaliasioissa!
SUMMA SUMMARUM: koti kasvattaa ja on vastuussa jälkeläisistään ja heidän käytöksestään, ei koulu!
Vaikka moni vanhempi kyllä kasvatusvastuunsa koululle jättääkin! Ja tästä yksinkertaisesta syystä luokissa on levotonta!Jos kotona on sivistymätön arvomaailma, lapset eivät tiedä mikä on oikein ja mikä väärin. Käytännössä kaikki sikamainenkin käytös on hauskaa ja hyväksyttävää, eikä omantunnon vaivoja tule. Lapset ovat juuri sellaisia, mitä on kasvuympäristö. Toivon opettajille voimia ja kärsivällisyyttä, olette työnsankareita.
- Veitsen terällä
Kuinka moni teistä täällä kirjoittelevista aikuisista/vanhemmista on ollut tavallisen luokan (oppilaita 15-35) opettajana esimerkiksi yhden lukuvuoden ajan? Te, jotka sen olette kokeneet tiedätte koulun arjesta jo aika paljon. Te, jotka ette ole sitä kokeneet, ette tiedä lähellekkään niin paljoa. Yksinkertaista, eikö totta? Kuinka moni teistä vanhemmista on ollut seuraamassa lapsenne saamaa opetusta edes yhden tunnin verran koko hänen kouluaikanaan? Veikkaan, että ei monikaan. On äärimmäisen helppoa kritisoida koulua oppilaan vanhempana. Oman lapsen kertomat asiathan ovat aina tosia, tietysti! Niitä ei juurikaan kyseenalaisteta. Ihmeellistä, että omassa luokassani ei ole koskaan ollut ainoatakaan vanhempaa 15 minuuttia pidempään seuraamassa oppimistapahtumaa, vaikka olen usein oppilaiden vanhemmille kertonut tästä mahdollisuudesta. Rohkenen epäillä, että sama tilanne on myös useissa muissa luokissa ja kouluissa. Eli summa summarum, useimmat kritisoivat koulua hieman ehkä "heppoisin" perustein. Se on tietysti sallittua. Mutta toivoisin avoimmuutta myös vanhempien suunnalta.
Tulkaa reilusti katsomaan tämän päivän "koulun pitoa". Takaan ja lupaan, että yllätytte (ehkäpä jopa positiivisesti). Yhteistyöterveisin!- Kirsti
Joo kyllähän tuolla on tullut käytyä seuraamassa.
Lapseni luokkakaverin äiti kertoi käyneensä seuraamassa lasten koulupäiviä silloin tällöin ja suositteli sitä, hänestä meno oli melkoista. No kyllähän siellä sitä menoa ja meininkiä riitti. Itse olisin kyllä monessa tilanteessa opettajana ollut ankarampi (no nytten jollain nousi niskkarvat pystyyn). Viitaten noihin aikaisempiin kijoituksiin. Luulempa että kyllä se opettaja antaa niitten meidän kullan-nuppujen haastella esim, luonnossa retkeiltäessä kunhan vain pysytään suurinpiirtein asiassa.
Esim. Olin itse lasten luontopäivänä koulussa, liikuimme luonnossa jossa oli erinlaisia tehtäviä ratkottavana, no suurin osa lapsista oli asiallisesti keskustelivat niin kuin oli tarkoituskin, pienellä osalla lapsista meni HIUKAN lujemmin, retki tuli kyllä kierrettyä mutta mitäpähän on jäänyt lapsosten mieleen retkestä??? Luulempa ettei paljonkaan ainakaan niitä asioita mitä siellä pyrittiin opettamaan.
Sillä meno oli semmoista että juostiin kilpaa (tarkoitus oli kulkea yhdessä jotta ope voisi valvoa kaikkia),jotkut nujakoi kokoajan toisten niskassa, oltiin miekkailua,JONNINJOUTAVAA MELUA oli että jäi monelta niiltäkin kuulematta jotka olisi halunnut kuunnella. Mielestäni opettaja ei olisi hautaustoimiston hiljaisuutta vaatinutkaan kunhan olisi pysytty suhtkoht asiassa.
No mitä opettajaan tulee täytyyhän hänellekkin hiukan risuja antaa, eli tuntui että opettaja ei joko välittänyt pitää porukkaa "aisoissa", onhan hän kuitenkin "pomo" luokassa, tai hän oli niin kyllästynyt koko hommaan, liene ajatellut että -omaan nilkkaanhan se teille kullan-nuput aikanaan kolahtaa.
- Opettaja
ne konkreettiset keinot, joilla se KURI pidetään. Olen kiitollinen kaikista toimivista vastauksista!
- tomppeli
Ole Tasapuolinen kaikille. Jos yksi näkee toista suosittavan ja itseään sorsittavan, siihen reagoidaan helposti käytöksellä. Monet vanhemmatkaan eivät kyllä ole tasapuolisia lapsilleen.
Ole Johdonmukainen. Ei pidä uhkailla turhaan. Jos sanot tekeväsi jotain, tee se myös - tietenkin lain sallimin tavoin. Tietääkseni häiritsevän oppilaan saa poistaa luokasta, tässä on tietenkin se ongelma, että poistettua pitäisi valvoa.
Minun mielestäni ääntä saa korottaa tarvittaessa, mutta sen ei tarvitse olla jatkuva keino. Jos huutaa koko ajan, se menettää tehonsa. Se on keino vasta sitten, kun muu ei tehoa. Älä kuitenkaan hauku, siinä saat vain vihat päällesi, sekä lasten että vanhempien. Sinulla on kuitenkin oikeus sanoa, että täällä määrään minä ja nyt ollaan hiljaa ja opiskellaan.
Lapset kunnoittavat opettajaa, vilkkaatkin, mutta se kunnioituksen ansaitseminen on aloitettava heti ensimmäisestä koulupäivästä. Näin se on aikuistenkin kanssa, jos tulee vastenmielinen asiakaspalvelija vastaan, ärtyy itsekin. Ns. pehmeä lasku on mielestäni ruskeasta reiästä. Lapset pitäisi totuttaa heti ensimmäisestä päivästä lähtien siihen, että koulu on paikka jossa opitaan. Kärsimmekö me 60-70 luvun lapset siitä? Mielestäni en minä ainakaan. Miksi nykylapsia hyysätään liikaa?
Sitten yksi hyvä keino: mieti omia kouluaikojasi. Miten silloin opettajat saivat kurin pysymään? Väitän minäkin, että vilkkaita ja ylivilkkaita lapsia on ollut kautta vuosisatojen.
Se on totta, että osa vanhemmista haluaa olla lapselleen kaveri. Mielestäni ongelma onkin siinä, että tuota kaveeraamista harrastetaan liikaa. Ei kaikkea tarvitse tehdä lapsen mieliksi, ei vanhempien eikä opettajien.
Edelleen väitän että vilkkaan lapsen huonosti kasvatetun lapsen ja adhd-lapsen ero on silminnähtävä. Sen vain tajuavat ne, jotka todellisuudessa kaikki nuo kolme nähneet. Itselläni on kokemusta kaikista, ei vanhempana kuitenkaan vaan omaisena sekä hoitajana. Toki on yhdistelmiäkin noista olemassa.
Rajat on rakkautta, kotona ja koulussa. - ei opettaja
tomppeli kirjoitti:
Ole Tasapuolinen kaikille. Jos yksi näkee toista suosittavan ja itseään sorsittavan, siihen reagoidaan helposti käytöksellä. Monet vanhemmatkaan eivät kyllä ole tasapuolisia lapsilleen.
Ole Johdonmukainen. Ei pidä uhkailla turhaan. Jos sanot tekeväsi jotain, tee se myös - tietenkin lain sallimin tavoin. Tietääkseni häiritsevän oppilaan saa poistaa luokasta, tässä on tietenkin se ongelma, että poistettua pitäisi valvoa.
Minun mielestäni ääntä saa korottaa tarvittaessa, mutta sen ei tarvitse olla jatkuva keino. Jos huutaa koko ajan, se menettää tehonsa. Se on keino vasta sitten, kun muu ei tehoa. Älä kuitenkaan hauku, siinä saat vain vihat päällesi, sekä lasten että vanhempien. Sinulla on kuitenkin oikeus sanoa, että täällä määrään minä ja nyt ollaan hiljaa ja opiskellaan.
Lapset kunnoittavat opettajaa, vilkkaatkin, mutta se kunnioituksen ansaitseminen on aloitettava heti ensimmäisestä koulupäivästä. Näin se on aikuistenkin kanssa, jos tulee vastenmielinen asiakaspalvelija vastaan, ärtyy itsekin. Ns. pehmeä lasku on mielestäni ruskeasta reiästä. Lapset pitäisi totuttaa heti ensimmäisestä päivästä lähtien siihen, että koulu on paikka jossa opitaan. Kärsimmekö me 60-70 luvun lapset siitä? Mielestäni en minä ainakaan. Miksi nykylapsia hyysätään liikaa?
Sitten yksi hyvä keino: mieti omia kouluaikojasi. Miten silloin opettajat saivat kurin pysymään? Väitän minäkin, että vilkkaita ja ylivilkkaita lapsia on ollut kautta vuosisatojen.
Se on totta, että osa vanhemmista haluaa olla lapselleen kaveri. Mielestäni ongelma onkin siinä, että tuota kaveeraamista harrastetaan liikaa. Ei kaikkea tarvitse tehdä lapsen mieliksi, ei vanhempien eikä opettajien.
Edelleen väitän että vilkkaan lapsen huonosti kasvatetun lapsen ja adhd-lapsen ero on silminnähtävä. Sen vain tajuavat ne, jotka todellisuudessa kaikki nuo kolme nähneet. Itselläni on kokemusta kaikista, ei vanhempana kuitenkaan vaan omaisena sekä hoitajana. Toki on yhdistelmiäkin noista olemassa.
Rajat on rakkautta, kotona ja koulussa.Entäpä jos kotoa ei saa kasvatusta?Olen huomannut,miten monet "ankaratkin"vanhemmat vaatii muilta mutta ei meidän mussukoilta.Ne omat kun on iiihan eri asia..Muutenkaan enää ei odoteta,että ottaa muut huomioon,vaikkapa koululuokassa.Kaikkien tulisi saada paras ja voittaa.Opettajakaverini tuskaili aikoinaan,että ne lapset vielä kestää,mutta vanhempia ei aina.Sanoisin,että käytös tulee meidän aikuisten käyttäytymisestä.
Kaikkia ei hyysätä,vaan jätetään henkisesti heitteille.Vanhempia ei kiinnosta,eikä ehdi.
Kun kaikessa vielä säästetään, niin mitkä mahdollisuudet opettajalle jää?Käytöshäiriöisiä on eri syistä,ja muu luokka niin huonot kuin hyvätkin tai hiljaset tarvitsevat myös opettajaa.Tietysti on monta huonoa opettajaa,jotka ei sovi alalle.Mutta mitä normaali opettaja voi tehdä?Lapset tuskin tottelee,jos kotona kullanmurun käytöstä vähätellään.Pari häirikköä voi viedä koko koulutunnin.Opettaja voi olla tiukka,mutta häiriintynyt kakara on jo oppinut olemaan välittämättä.
Eli opet ja vanhemmat yhteistyöhön.
- Tuki auttaa kuria paremmin
Palstalla puhutaan siis tarkkaavaisuushäiriöisistä.TARKKAAVAISUUSHÄIRIÖ EI PARANE RANKAISEMALLA TAI UHKAAMALLA. He tarvitsevat ymmärrysta ja tukea, kun kyky ajatella haviää stressitilanteissa!
- Ope muuttui
Meillä on nykyään hyvä suhde opettajaa. Ennenkuin diagnoosi tuli (ADHD) opettaja(t) kyselivät kotikasvatuksen perään. Kun kaikki saimme enemmän tietoa häiriöstä, tilanne muuttui täysin. Nyt me kaikki tiedämme, että lapsi ei tee mitään ilkeyttään. Biologinen puute pistää lapsen liikkeelle ja puhua pölpöttämään sopimattomissa paikoissa. Olemme yhdessä tehneet virheitä ja nyt koitamme tukea lapsen koulunkäyntiä ym. elämää. Opettaja kyllä kuuntelee, kun asiallista tietoa kertoo. Lapsikin on huomannut, kuinka me kaikki opettaja, vanhemmat ja lääkärit tuemme häntä. Tämä opettaja ainakin on oppinut läksynsä. Siitä pitkä kiitos hänelle.
- kuultavaa,
ei voi muuta sanoa! Lapsellanne on ainakin nyt hyvä olla, niin kuin kouluissa kaikilla muillakin lapsilla kuuluisi olla. Hienoa!
- myötäelämisestä
kuultavaa, kirjoitti:
ei voi muuta sanoa! Lapsellanne on ainakin nyt hyvä olla, niin kuin kouluissa kaikilla muillakin lapsilla kuuluisi olla. Hienoa!
... muuten tämä samainen opettaja tuli jopa sairaalaan, jossa hän sai kertoa koulussa ilmenneistä ongelmatilanteista. Yhdessä mietimme, miten auttaa lasta konkreettisissa koulutilanteissa
- herkkua
myötäelämisestä kirjoitti:
... muuten tämä samainen opettaja tuli jopa sairaalaan, jossa hän sai kertoa koulussa ilmenneistä ongelmatilanteista. Yhdessä mietimme, miten auttaa lasta konkreettisissa koulutilanteissa
kyllä tuo, mitä olet saanut kokea. Tuskin monellakaan noin upeaa opettajaa. Hyviä ei riitä kaikille, mutta onneksi niitäkin on...
Eikä hyväksi synnytä, vaan siihen kasvetaan, ja jotkut upeat yksilöt oppirahojen maksamisen jälkeen siihen pystyvätkin. Hattua nostan!
- ope
Tommy Hellsten kirjoittaa kirjassaan Vanhemmuus mm.
"On selvää, että mitä enemmän kodit luopuvat vanhemmuuden tehtävästä, sitä enemmän kouluihin syntyy painetta."
"Mitä tapahtuisi, jos opettajat yksinkertaisesti lähettäisivät mahdottomat lapset takaisin kotiin kasvatettaviksi?"
"Mitä, jos he ottaisivat ammattinsa vakavasti, ryhtyisivät opettajiksi ja alkaisivat edellyttää oppilailta jotain ennen kuin suostuvat opettamaan heitä?
"Syntyisi luonnollisesti kaaos. Kaikki ihmettelisivät opettajia, eikä kukaan haluaisi ymmärtää heitä, sillä heidän menettelynsä nostaisi esille liian kipeän kysymyksen. Kuka loppujen lopuksi on vastuussa lastemme kasvatuksesta?"- muukin
kirjoittaa aika paljon jotain, mutta näköjään tuolla tekstin kohdalla juuri sinulle tilaus...
Vähemmän kaunista sanottavaa koulun autoritäärisyydestä ja kahtiajakautuneisuudesta on esimerkiksi Matti Bergströmillä.
Luonnollisestikaan et niitä juttuja viitsi siteerata, joutuisithan kyseenalaistamaan sekä koulun että oman roolisi. - ope
muukin kirjoitti:
kirjoittaa aika paljon jotain, mutta näköjään tuolla tekstin kohdalla juuri sinulle tilaus...
Vähemmän kaunista sanottavaa koulun autoritäärisyydestä ja kahtiajakautuneisuudesta on esimerkiksi Matti Bergströmillä.
Luonnollisestikaan et niitä juttuja viitsi siteerata, joutuisithan kyseenalaistamaan sekä koulun että oman roolisi.(...vaikea kuvitella, että aikuinen kirjoittaisi tuollaista, jossa kyseenalaistetaan autoritaarisuus koulussa...)
Aina on ääripäitä! Bergström on aika yksinäinen kulkija ajatuksineen. Luojan kiitos suurin osa vanhemmista ymmärtää autoritaarisuuden merkityksen koulumaailmassa ja vanhemmuudessa. Ymmärät kai, että se on aivan eri asia kuin auktoriteettiin perustuva kasvatus?
Sen sijaan Tommy Hellstenin, Tahkokallion, Tuula Tammisen ym. kirjoitukset ovat asiantuntijoiden mielipiteitä, joiden mielipiteet ovat yleisesti hyväksyttyjä sekä TUTKIMUSTULOKSIIN PERUSTUVIA ja pitkään kokemukseen perustuvia. Ja he todellakin kaikki puolustavat autoritaarisuutta ja kirjoittavat myös surullisia esimerkkejä siitä, mitä taphtuu, kun näin ei ole!
PS. Eikö olisikin aika mielenkiintoista, että opettajalla olisi oikeus lähettää nämä "vapaan kasvatuksen kukkaset" kotiin kasvamaan"? - ope
ope kirjoitti:
(...vaikea kuvitella, että aikuinen kirjoittaisi tuollaista, jossa kyseenalaistetaan autoritaarisuus koulussa...)
Aina on ääripäitä! Bergström on aika yksinäinen kulkija ajatuksineen. Luojan kiitos suurin osa vanhemmista ymmärtää autoritaarisuuden merkityksen koulumaailmassa ja vanhemmuudessa. Ymmärät kai, että se on aivan eri asia kuin auktoriteettiin perustuva kasvatus?
Sen sijaan Tommy Hellstenin, Tahkokallion, Tuula Tammisen ym. kirjoitukset ovat asiantuntijoiden mielipiteitä, joiden mielipiteet ovat yleisesti hyväksyttyjä sekä TUTKIMUSTULOKSIIN PERUSTUVIA ja pitkään kokemukseen perustuvia. Ja he todellakin kaikki puolustavat autoritaarisuutta ja kirjoittavat myös surullisia esimerkkejä siitä, mitä taphtuu, kun näin ei ole!
PS. Eikö olisikin aika mielenkiintoista, että opettajalla olisi oikeus lähettää nämä "vapaan kasvatuksen kukkaset" kotiin kasvamaan"?siis autoritaarisuus ja auktoriteettiin perustuva kasvatus on eri asia... Laitoin ne virheellisesti väärin päin. Sinusta en tiedä, mutta muut aikuiset lukijat ymmärtänevät kömmähdykseni!
- usko,
ope kirjoitti:
siis autoritaarisuus ja auktoriteettiin perustuva kasvatus on eri asia... Laitoin ne virheellisesti väärin päin. Sinusta en tiedä, mutta muut aikuiset lukijat ymmärtänevät kömmähdykseni!
että erehdyksesi oli huolimattomuutta! Kirjoitit sen, mitä alitajuisesti ajattelitkin.
- Nimetön
ope kirjoitti:
siis autoritaarisuus ja auktoriteettiin perustuva kasvatus on eri asia... Laitoin ne virheellisesti väärin päin. Sinusta en tiedä, mutta muut aikuiset lukijat ymmärtänevät kömmähdykseni!
Heh, vai oikee Ope, isolla OOOLLA! Eikö nykyajan opeilla ole muuta tekemistä kun roikkua netissä nälvimässä muita. Olen lukenut viestejäsi tällä palstalla ja veemäisyytesi loistaa pitkälle. Uskon kyllä että teillä opeilla on rankkaa.
- Kukat kukkivat
On kaksi aivan eri asiaa, puhutaanko vapaastikasvaneesta vai tarkkaavaisuushäiriöisestä lapsesta. Tarkkaavaisuushäiriö ei lähde rankaisemalla. ADHD esimerkiksi on 80%:sti biologiaa. Tietoa tarvitaan lisää ja esim. ADHD-liitosta saa opettajakin todella hyvää tietoa koulun arkitilanteisiin. Meillä on lasta tukeva ja ADHD:tä ymmärtävä opettaja. Yhteistyä on aina sujunut rakentavassa hengessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162178Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842128- 1011397
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101306Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841207Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249896Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 78869
- 63854