Kuka osaisi tulkita tällaisen käytöksen

Pienellä (12 kg) koirallani on juoksuaika ollut nyt syyskuun alusta lähtien. Nyt on laitettu puolen vuoden hormooni-imlantti jotta näkisin miten mahdollinen tuleva leikkaus muuttaa koiraani. Eli nyt homma hoidossa mutta ennen implanttia tapahtui seuraavaa:
Olimme metsäisellä kävelytiellä koirani kanssa ja juttelin naapurini kanssa jolla on kaksi leikattua narttua. Näin että tiellä on tulossa oman koirani kanssa lämpimissä (seisovat vastakkain kahdella jalalla ja halaavat) väleissä ollut samankokoinen uroskoira emäntänsä kanssa. Omanikin on siis uros.
Tiedän että naapurimme nuorempi ei aina sulata uusia koiria joten lähdin tulevia vastaan jotta koirat voivat rauhassa moikata.
Mitä tekikään tämä oma koirani. Hyökkäsi raivoisesti kaveriaan vastaan. He siirtyivät toiselle polulle ja itse moitittuani omaani oli niin hämmästynyt etten saanut sanaa suustani. Nyt hyökkäsi koira joka ei ole tehnyt sitä koskaan eikä missään tilanteessa.

Ajattelin että oliko mustasukkainen naapurin nartuista ja/tai kun itsellään oli juoksuaika päällä.

Asia vaivasi minua pitkään ja olin pahoillani tämän entisen "kaverin" puolesta.

Tästä on nyt noin puolitoista -kaksiviikkoa ja jälleen tämä ent.kaverikoira tuli meitä vastaan. Nyt ei ollut muita koiria. Ja sama hyökkäys toistui.
Eikö koira unohda tuota ensimmäistä episodia kun se toisti sen jälleen.
Kaikkien muiden kanssa se käyttäytyy hyvin eli tämä yksi kaverikoira on nyt jotenkin erijuttu.
Osaiskos joku selittää tätä, itse en ymmärrä muuta kuin mitä edellä arvelin.

9

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1) Uroksilla EI OLE juoksuaikoja. Jos se kuitenkin reagoi narttujen juoksuihin, niin hittojako pahennat sen oloa antamalla kaveerata kaikkien kanssa? Kun ongelma on muut koirat, niin millä logiikalla silloin hakeudutaan toisten koirien iholle?
      2) Hormoni-implantin avulla EI voi tarkistaa, miten uros käyttäytyisi kirurgisesti kastroituna. Kastaraatiossa kivekset poistetaan, jolloin uroksen tärkein hormonitoiminta viedään, kun taas implantti nimenomaan vapauttaa koiraan hormoneja - kaiken lisäksi NARTUILLE tyypillisiä sellaisia. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Molemmat pitäisi olla kiellettyjä ilman terveydellistä syytä, mutta jos pitäisi valita, niin hormoni-implantti on näistä kahdesta järkyttävämpi idea.
      3) Sekä implantti että kirurginen kastraatio tuppaavat pahentamaan käytösongelmia, varsinkin arkuuteen liittyviä. Testosteroni antaa koiralle itsevarmuutta, mutta sen puute aiheuttaa herkästi aggressiivisuuden lisääntymistä koirissa, joilla jo valmiiksi esiintyy arkuutta/epävarmuutta tietyissä tilanteissa. Nyt viimeistään silmä käteen: Ei se elikkosi mustasukkaisuuttaan muiden kimppuun käy, vaan epävarmuuttaan. Tätä et saa loppumaan koiran tärkeimpään hormonitoimintaan kajoamalla, pahimmassa tapauksessa pahennat sitä. Oikea osoite on koirakoulu, ei eläinlääkärin leikkauspöytä. Implanttia et enää pois saa kaivettua, mutta kannattaa ymmärtää mikä emämunaus sen otto oli.

      • Okei testosteroni antaa koiralle itsevarmuutta mutta luulin tuovani esille selkeästi sen että se ei ennen tätä kahta räyhyä eikä myöskään sen jälkeen ole tehnyt sitä. Siis puhutaan kahdesta kerrasta. Ja kohde on sama.
        En käsitä mitä siellä koirakoulussa tekisin. Normaalisti koira on hyvä käytöksinen (siis näitä paria tapausta lukuunottamatta). Se ei vedä hihnassa eikä muutakaan häiritsevää ole.
        Jos vastaantulija rähjää se ei provosoidu.
        Tiedän että uroksilla ei ole juoksuaikoja ja muutenkin kirjoituksesi oli aika agre sisällöltään. Luotan kuitenkn eläinlääkrin sanaan.
        Meidän koiralla ei ole ns. käytösongelmia tuota edellä kerrottua lukuunottamatta. Se on superkilttii koira ja uskon että sellaisena pysyy.


      • Anonyymi
        taruolento kirjoitti:

        Okei testosteroni antaa koiralle itsevarmuutta mutta luulin tuovani esille selkeästi sen että se ei ennen tätä kahta räyhyä eikä myöskään sen jälkeen ole tehnyt sitä. Siis puhutaan kahdesta kerrasta. Ja kohde on sama.
        En käsitä mitä siellä koirakoulussa tekisin. Normaalisti koira on hyvä käytöksinen (siis näitä paria tapausta lukuunottamatta). Se ei vedä hihnassa eikä muutakaan häiritsevää ole.
        Jos vastaantulija rähjää se ei provosoidu.
        Tiedän että uroksilla ei ole juoksuaikoja ja muutenkin kirjoituksesi oli aika agre sisällöltään. Luotan kuitenkn eläinlääkrin sanaan.
        Meidän koiralla ei ole ns. käytösongelmia tuota edellä kerrottua lukuunottamatta. Se on superkilttii koira ja uskon että sellaisena pysyy.

        Älä kysele neuvoja, jos itse tiedät parhaiten, vaikka tiedät itsekin ettet todellakaan tajua mistään mitään. Olet ennenkin kertonut piskelöstäsi, miten sillä on historiaa arkuuden suhteen. Se ei siis ole yllätys kenellekään muulle kuin sinulle, jolla on selvästi hankaluuksia ymmärtää yksinkertaisimpiakaan asioita. Se, ettei piskelösi ole reagoinut juuri tuolla tavalla juuri tuollaisessa tilanteessa aiemmin ei ole millään lailla relevanttia. Nyt reagoi, ja yllätyksenä tämä ei aikaisemmin kertomasi perusteella tosiaan tullut kuin sinulle itsellesi.

        Nyt voitkin sitten suksia tekemään ihan mitä haluat, meni syteen taikka saveen. Uskon asia tämä ei ole, mutta tyhmyyttäsi voit uskoa vaikka joulupukkiin, sama se minulle. Se nyt vain on kuitenkin tieteellinen fakta, että hormonitoiminnan ronkkiminen vaikuttaa 100% varmuudella käytökseen, usein negatiivisesti.


    • Anonyymi

      Hei, minä olen yleensä taitava tulkitsemaan koiria ja ymmärtämään niiden käytöstä. Minkä rotuinen koira sinulla on? Sillä nyt ei kyllä oikeastaan ole väliä, kysyin vaan.

      Kyllähän koirillakin hormonit hyrrää, kuten meillä ihmisillä. Joskus ollaan pahalla tuulella ja rähistään. Tietenkään tuollainen käytös ei ole aivan ok tai hyväksyttävää. Ehkä on vain jokin syy miksei koirasi enää voi sietää tuota toista koiraa. Silloin tod näk itse katsoisin parhaaksi välttää kohtaamisia kyseisen koiran kansssa🤔Myös meillä ihmisillä joskus selittämättömästä syystä jonkin toisen ihmisen läsnäolo tekee vihaiseksi. Kemiat siis eivät vaan kohtaa.

      Seuraile kuitenkin koiraasi. Mikäli tuollainen käytös jatkuu tai pahenee, sekä alkaa ilmetä myös muiden koirien kanssa, niin pitää oikeasti pohtia mikä on vialla. Koitan terveydessä häikkää, vai koulutus? Ehkä ei jälkimmäinen kuitenkaan, kun ei moista käytöstä ole ollut aiemmin. Toivotaan tilanteen korjaantumista!! 😊👍

      • Joo kiitos ei tuomitsevasta kommentistasi. Tosiaan tämä on tapahtunut tosiaan vain kaksi kertaa ja kyseessä sama koira molemmilla kerroilla.
        Tuolla anntetaan ymmärtää että "tiedän paremmin" vaikka kyse on asioiden oikomisesta. En tiedä paremmin mitään mutta jos luettu ymmärretään väärin niin mielestäni minulla on oikeus oikaista se.
        Noiden edellisten kommenttien perusteella kyllä taidan jättää sen kastraation väliin. Kyllä minäkin opin, en minä niin vanha sentään ole.
        Muiden kavereiden kanssa ei edelleenkään ongelmia enkä minä vie koiraani kenenkään luo vaan useimmiten ne kaverikoirat tulevat meidän luo.
        Kyllä tässä hyvin käy.


      • Anonyymi
        taruolento kirjoitti:

        Joo kiitos ei tuomitsevasta kommentistasi. Tosiaan tämä on tapahtunut tosiaan vain kaksi kertaa ja kyseessä sama koira molemmilla kerroilla.
        Tuolla anntetaan ymmärtää että "tiedän paremmin" vaikka kyse on asioiden oikomisesta. En tiedä paremmin mitään mutta jos luettu ymmärretään väärin niin mielestäni minulla on oikeus oikaista se.
        Noiden edellisten kommenttien perusteella kyllä taidan jättää sen kastraation väliin. Kyllä minäkin opin, en minä niin vanha sentään ole.
        Muiden kavereiden kanssa ei edelleenkään ongelmia enkä minä vie koiraani kenenkään luo vaan useimmiten ne kaverikoirat tulevat meidän luo.
        Kyllä tässä hyvin käy.

        "enkä minä vie koiraani kenenkään luo vaan useimmiten ne kaverikoirat tulevat meidän luo."

        Et voi olla tosissasi. 😂 Ihanko ne väkisin tulevat luokse tahtomattasi? Mitä nyt kerrot itse vapaasta tahdostasi juoruavasi yhden kanssa kaikessa rauhassa ja toista lähdit kävelemään vastaan. Mutta kyllähän sinut pakotettiin niin tekemään. Ai hitto. 🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        "enkä minä vie koiraani kenenkään luo vaan useimmiten ne kaverikoirat tulevat meidän luo."

        Et voi olla tosissasi. 😂 Ihanko ne väkisin tulevat luokse tahtomattasi? Mitä nyt kerrot itse vapaasta tahdostasi juoruavasi yhden kanssa kaikessa rauhassa ja toista lähdit kävelemään vastaan. Mutta kyllähän sinut pakotettiin niin tekemään. Ai hitto. 🤣

        Niin edellä puhuttiin "hakeutumisesta muiden koirien iholle". Ja puhuin kaverikoirista joita on noin 20 kpl. Totta mooses niitä moikataan. Omistajat katsoisivat kummissaan jos kieltäisin. Siinä menisi jokunen naapuruus suhde ja pari ystävyys suhdetta myös.
        Usein tuntemattoman koiran omistaja kysyy että saako moikata. Aina saa.

        Sinun kirjoittamasi koira jota lähdin kävelemään vastaan oli juuri tämä kaverikoira joka jostain syystä ei nyt ollut ok meidän koiralle.

        En koskaan vie vieraan koiran luo enkä kysy moikkaamisestakaan koska kaverikoiria on jo riittämiin. Edelleen koirani käyttäytyy muita kohtaan hyvin elikä tämä kirjoittamissen kohteena ollut koira jäi ainoaksi mikä ei nyt sitten passannut.

        Eli kaikista elämänsä kohtaamisista tämä yksi ei nyt ollut hyvä. Ei pitäisi olla mikään peruste yhtään mihinkään.

        Mitähän vikaa tästä löydätte!!


      • Anonyymi
        taruolento kirjoitti:

        Niin edellä puhuttiin "hakeutumisesta muiden koirien iholle". Ja puhuin kaverikoirista joita on noin 20 kpl. Totta mooses niitä moikataan. Omistajat katsoisivat kummissaan jos kieltäisin. Siinä menisi jokunen naapuruus suhde ja pari ystävyys suhdetta myös.
        Usein tuntemattoman koiran omistaja kysyy että saako moikata. Aina saa.

        Sinun kirjoittamasi koira jota lähdin kävelemään vastaan oli juuri tämä kaverikoira joka jostain syystä ei nyt ollut ok meidän koiralle.

        En koskaan vie vieraan koiran luo enkä kysy moikkaamisestakaan koska kaverikoiria on jo riittämiin. Edelleen koirani käyttäytyy muita kohtaan hyvin elikä tämä kirjoittamissen kohteena ollut koira jäi ainoaksi mikä ei nyt sitten passannut.

        Eli kaikista elämänsä kohtaamisista tämä yksi ei nyt ollut hyvä. Ei pitäisi olla mikään peruste yhtään mihinkään.

        Mitähän vikaa tästä löydätte!!

        Oletko vähän yksinkertainen? Huom, tämä oli retorinen kysymys. Ei siis tarvitse vastata, koska vastaus tiedetään jo.

        Mitä helkutin väliä sillä on, onko ne muut piskit tuttuja vai tuntemattomia?!?! Sun piskisi on stressannut narttujen hajuja, kuten tähän vuodenaikaan on tyypillistä JA SELVÄSTI MUITA PISKEJÄ STRESSAAVAA PISKIÄ EI SILLOIN STRESSATA LISÄÄ MUILLA PISKEILLÄ. YKSINKERTAISTA. Tai stressaa toki ja "ylläty" kun piskisi sekoaa.


    • Anonyymi

      Harmittavaa, että aloittaja on heti puolustuskannalla ja tosiaankin vaikuttaa itse paremmin tietävältä sen takia. Vaikka asia olisi kärkkäästi sanottu se ei tee siitä sen vähempää totta.

      Häiriökäyttäytymiseen kastroinnista ei ole apua. Aggressiivisuus on aina opittua käytöstä eikä johdu testosteronista itsessään. Testosteronin lasku sen sijaan lisää koiran epävarmuutta ja usein kastrointi siksi pahentaa häiriökäyttäytymistä kun koira kokee tarvetta puolustautumiselle entistä enemmän itsevarmuuden laskettua.

      Tuossa tilanteessa koira yksinkertaisesti stressasi eikä keksinyt muuta ventilaatiokeinoa. Kun koira tosiaan silminnähden stressaa minkä olet havainnut jatkuneen syyskuusta, niin ethän sinä herrajumala silloin saa pahentaa tilannetta hakeutumalla jokaisen vastaantulevan "kaverin" iholle. Vähän pitäisi itsekin tajuta, ettei selvä stressin aiheuttaja ole jotain mitä kannattaa oikein hakemalla hakea.

      Kastraatio ei vaikuta tilanteessasi järkevältä idealta. Omistaja voisi nyt vähän kaivella aivonystyröitään ja miettiä miksi ylipäätään on pahentanut koiran stressiä hakeutumalla muiden koirien lähelle. Jos koira kovasti kiinnostuu haistelemaan muiden koirien pissoja, niin sitäkään ei kannata antaa tehdä. Jos sinun oikein kovasti tekee mieli suklaakakkua muttet saa syödä sitä, niin auttaako se asiaa että sinulla on suklaakakku nenän alla koko ajan? Jossain vaiheessa napsahtaisi itselläsikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe