Nokia Missio

tätä kaipasin

Tälläkin palstalla on ruodittu kovin sanoin kaikenlaista karismaattisuutta, joten aloin tutkia asiaa avoimin mielin. Hankin kirjastosta kirjallisuutta puolesta ja vastaan yrittäen saada jotakin tolkkua asiaan. Tämä on ihan henkilökohtainen mielipiteeni, mutta minusta karismaattisuus ei ole pahasta! Kuuntelin viime sunnuntaina 3 tuntia Nokia Mission lähetystä suorana, enkä huomannut siinä mitään väärää tai tuomittavaa. Minusta toiminta oli kokosydämisesti Herralle antautunutta ja nöyrää, Jumalan sanan mukaista. Ylistykselle ja Pyhän Hengen läsnäololle annettiin tilaa, Jeesusta korotettiin. Ihmisiä kehotettiin antamaan elämänsä Jeesukselle.

Tiedän, että tällaista toimintaa kritisoidaan, mutta järkevää syytä en tajua. Teologisesti oppimattomana maallikkouskovana vain totean, että jos tämä on hurmahenkisyyttä, niin minä pidän siitä.

26

1576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjtkljlkl

Mitä ajattelet siitä, että ihmisiä kaadetaan?
      Mielestäni se on sielullista.
      Mielestäni yltiökarismaattisuus on jopa eksytystä, jossa ihmisiä yritetään vetää mukaan korostaen mielestäni väärällä tavalla ihmeitä ja tunnustekoja.
      (Väärät profeetat eksyttävät Raamatun sanan mukaan ihmisiä jopa ihmeiden ja tunnustekojen avulla.)
      Mielestäni yltiökarismaattisuus on yksi eksytys, jonka Jumala on lähettänyt / sallinut.
      Kyllä siellä evankeliumiakin kuulee. Se on hyvä asia. Siellä voi tulla ihmisiä uskoonkin. Mutta silti se on mielestäni toisaalta myös eksytystä.

Mitä ajattelet sellaisesta, että lauletaan ylistyslauluja läpi yön, jotta ajetaan kaupungin yltä pois pimeyden henkivaltoja?

Kyllä minäkin tiedän, että sielunvihollinen (Saatana) (joukkoineen) on todellinen asia, mutta mielestäni mm. tuon suhteen mennään vikaan että ajetaan pimeyden henkivaltoja pois tuolla tavalla?

Karismaattisuuden piirissä ei sitouduta mihinkään tunnustukseen (Raamattuun kyllä yritetään sitoutua, mutta sitä ei ole kirjattu minnekää ylös).
      Mielestäni jotain tunnustuksia tulisi kirjoittaa ylös. Se tuo mielestäni myös turvallisuutta.
      Kaikilla on tunnustuksia.
      Karismaattinen liike ei usein tunnusta luterilaisia asioita (jotka ovat mielestäni Raamatun sanan mukaisia). Mielestäni olisi hyvä jos he kirjoittaisivat ylös näitä asioita, että miten tunnustavat asioista, esim koskien luterilaista tunnustusta:
      -perisynti
      -kaste
      -ratkaisuvalta (sidottu)
      -seurakunta (pyhien yhteisö)
      -vanhurskauttaminen
      -3 perususkontunnustusta (apostolinen, Nikean, Athanasioksen)
      -saarnavirka
      -...

Mm. joissakin noista asioista he tunnustavat eri tavoin kuin luterilaiset. Olisi selkeää, jos "karismaatikot" kirjoittaisivat ylös että mitä tunnustavat. Tunnustus heillä on jokatapauksessa, mutta sitä ei ole kirjattu ylös.

On järjen hurmahenkisyyttä (liberaalit) ja tunteen hurmahenkisyyttä (yltiökarismaattisuus).
      Mielestäni noissa mennään vikaan.
      Toivottavasti ristin evankeliumi on kuitenkin kuultavissa.

• pok

Minusta se on hyväksyttävää toimintaa, siihen osallistuminen on vapaaehtoista ja ratkaisun tekee itsekukin omassa harkinnassaan. Olen ollut mukana ja minulle oli tärkeää, että julistettiin pelastusta ja evankeliumia. Jos joku kaatuu tai alkaa puhua käsittämätöntä kieltä, eihän se ketään vahingoita.

• kaataa
        pok kirjoitti:

Minusta se on hyväksyttävää toimintaa, siihen osallistuminen on vapaaehtoista ja ratkaisun tekee itsekukin omassa harkinnassaan. Olen ollut mukana ja minulle oli tärkeää, että julistettiin pelastusta ja evankeliumia. Jos joku kaatuu tai alkaa puhua käsittämätöntä kieltä, eihän se ketään vahingoita.

ja liimaa lattiaan sitten puhut eläinten äänillä?

eksytystä

• kaataa kirjoitti:

eksytystä

välillä tuntuu että toiminta olisi ainakin päääpiirteittäin raitista ja Jumala toimii, mutta sitten tulee toinen vaikutus ja se ei olekaan enää hyvä ja syy on se että ei olla tarkkoja sen suhteen ketä kutsutaan julistamaan yms asiat. nytkiln on tulossa se howart browne joka on täysin pihalla ja vaikutus on kaamea ja tunnen että vastuussa olijat jopa tietää sen, mutta eivät välitä. huono juttu, eikä ole ihme jos siellä sitten sairastuu henkisesti kun vaikutus on kahtalainen. Tulisi olla tarkempi näissä asioissa, ksoka pyhä Henki on sitä, eikä hyväksy näitä saatana edustajia.

• kristitty, uskova
        penttiz kirjoitti:

välillä tuntuu että toiminta olisi ainakin päääpiirteittäin raitista ja Jumala toimii, mutta sitten tulee toinen vaikutus ja se ei olekaan enää hyvä ja syy on se että ei olla tarkkoja sen suhteen ketä kutsutaan julistamaan yms asiat. nytkiln on tulossa se howart browne joka on täysin pihalla ja vaikutus on kaamea ja tunnen että vastuussa olijat jopa tietää sen, mutta eivät välitä. huono juttu, eikä ole ihme jos siellä sitten sairastuu henkisesti kun vaikutus on kahtalainen. Tulisi olla tarkempi näissä asioissa, ksoka pyhä Henki on sitä, eikä hyväksy näitä saatana edustajia.

Ovatko he (Nokia missio) kutsuneet Rodney Howard Brownenkin?

Ei kannata kyllä mennä.

Ei kerro hyvää Nokian liikkeestä.

t. kristitty, Jeesukseen uskova

• artikkeli, kulmakivi
        kristitty, uskova kirjoitti:

Ei kannata kyllä mennä.

Kulmakivi-lehdestä:
        "R. Howard Brownin kokousta arvioimassa"
        http://www.teolinst.fi/luennot/th050406.html

Linkki tähän luentoon löytyy myös kristityn foorumi-sivustolta.

Muita linkkejä joita löytyi kristityn foorumilta:
        http://www.777life.com/rhb/
        "Mittlerin (en tunne henkilöä) arvio Rodney Howard Brownen kokoussarjan 'Suomi Tulessa' 6-10.9.2004 Vaasan kokouksesta "

Perusta-lehden artikkeli hänestä.
        http://www.kristitynfoorumi.fi/suomikotulessa.htm
        " 'Suomi Tulessa' kokouksesta toukokuussa 2004. "

• Korjaus
        artikkeli, kulmakivi kirjoitti:

Kulmakivi-lehdestä:

"Mittlerin (en tunne henkilöä) arvio Rodney Howard Brownen kokoussarjan 'Suomi Tulessa' 6-10.9.2004 Vaasan kokouksesta "

Ensimmäinen linkki osoitti vahingossa Rukoilevaisten laulukirja-tekstiin (toinen keskustelu tällä foorumilla).

Tässä Kulmakivi-lehden artikkeli RHB:stä:

http://www.teolinst.fi/kulmakivi/kulm01_1/kulm01_110.html

(toivottavasti nyt on oikein)

• pohtija!
        kaataa kirjoitti:

eksytystä

En usko se olisi paha henki, pahat eivät kestä kuulla sanaa "Jeesus Kristus" jotka tulevat uskovan suusta!
        Olen pannut yhden asian merkille esim. jotkut ihmiset alkavat ilman syytä nauramaan niin se on vaan sielullista, minkä mahdamme sille! Siellä just tapahtuu jotain kummallista, itse ajattelen kun ihmiset kohtaa näkymättömän Jumalan kokouksissa eiköhän raamattu sano Jeesus on siellä läsnä kun kaksi ihmistä keskenään rukoilee niin hän on siellä. Niin minua alkaa sisimmässään tulla pelontunne kun kaikkivaltias Jumala on läsnä, silloin ylistän koska hän"Jeesus" on pelastanut minun sieluni helvetistä.
        Tuli toinen juttu mieleeni esim. rock konsertteissa tytöt pyörtyilivät ja kirkuivat täyttä häkää kun näki vaikka Elviksen, Onko tämä pirujen toimintaa?

• Mukana ollut hellari
        artikkeli, kulmakivi kirjoitti:

Kulmakivi-lehdestä:

RV -lehdessä oli taas yltiökarismaattisuudesta kantaa ottava kirjoitus. Lukija -palstalla RHB:n tilaisuudessa viime syksynä ollut lukija suomi rohkein sanakääntein tilaisuutta.
        Tilaisuus oli tosiaan hyvin outo ja "rahalle haiseva". Kristillisten kirkkojen olisi nyt alettava pitää yhtä aivan tosissaan, ei vain muutamien paikkakuntien osalta. Ongelma on ýhteinen.

• Repa42
        kristitty, uskova kirjoitti:

Ei kannata kyllä mennä.

Enpä ole tuollaista kuullut, että rodney olisi Nokia Missioon tulossa, huhua...

• rukoilija

ja täytyy sanoa että en ole tullut oikeastaan mihinkään.
      syy sihen, sekin on piilossa .

luulen että jumala tahtoo meidän jokaisen löytävän OMAN USKON HÄNEEN,ei niinkään paljon että uskomme toisten kautta(ihme parantajien, profetoien,muu yli luonollinen),mutta kun se vetää puolensa ja on kiinostavaakin niin soppa on valmis tai elämää se on jos totta puhutaan.
      tälläkin eri palstoilla löytyy vaikka minkä laista väitettä puolesta ja vastaan,luulen että siinä on suuri vaara jos lähtee kuuntelemaan tai pitämään jonkun kirjoittajan kirjoituksia aivan oikeassa ,koska ennemin tai myöhemmin hänkin tekee virheen(ei ole oikeassa hengessä ,voi joku sanoa)ja niin tuomita kyseisen kirjoittajan helvettiin yhden virheen takia ,vaikka muutenkin kirjoittasi hyvin raamatulisesti.

Missä sitten kulkee raja,miten tietää kuka on oikeassa hengessä,olenko minä nyt tätä kirjoittaessani oikeassa hengessä ,tästä henkien koettelmisen asiasta on tullut ,melkein vaiva siitä puhutaan niin paljon ,että kohta ei kukan tohdi mennä mihinkään uskonoliseen tapahtumaan, ja saman aikaan mailma hukku kaikken muhun paskaan ,mutta sitä ei enä koeta vaaralisena,vähän niinkun herrojen rötökset ,kun ne kasva tarpeksi suureksi ,niitä ei enää huomata tai ne peitetään, taas kun tavallinen pulliainen saa nuhteita ja ojenuksia kaikesta mitä tekee .

No tiettyjä asioita olen minäkin huomannut ja löytänyt tukimuksien aikana,tämä benny hinn ei tunnu nauttivan ihmisten luottamusta,ja kieltämättä paljon ihmelistä ja kummalta tuntuvaa on hänenkin ympärillä,mutta nyt täytyy sanoa että en tunne miestä henkilökohtaisesti ,mikä mielestäni on yksi edelytys ,että voi karsia pois kaiken valhe puheen, huolestuttavaa siinä on se että markku koivisto on käynyt hänen tilausuuksissa kaatumassa,jos on niin että hinn todella on saatanan sätky nukke ,niin mitä titteliä Markku silloin kantaa,tai vaikuttako se mitenkään kumminkaan,jos rukoillaan jumalaa jeesuksen nimeen,ja pyydetään synnit anteksi,eikö markku koivisto saisi anteksi syntejään jos me muut kerran saadan.

sitten pirkko jalovaarasta olen lukenut kaikki kirjat käynyt kerran tilausuudessa,eli mitään todella mullistavaa en hänestäkään pysty sanoa koska en tunne häntä niin hyvin, mutta jos lähtee siitä että joku ihminen tekee tätä työtä sydämestään ja tahtoo auttaa ihmisiä,mitä jumala sihen sanoo,eikös raamattu kerro että juuri tätä meidän tulisi tehdä toisten ,eli rukoilla toisten puolesta eikä tuomita.toisalta raamattu kehottaa koettelemaan kaikki jumalan sanalla,eli näen että vastakain asettelu alkaa itse asiassa jo raamatusta niin näistä raamatun kohdista näemme.

Johannes sanoi hänelle: "Opettaja, me näimme erään miehen ajavan pahoja henkiä ulos sinun nimessäsi. Me yritimme estää häntä, koska hän ei kuulu meihin."
      39 Mutta Jeesus vastasi:

"Älkää estäkö häntä. Eihän yksikään, joka tekee voimateon minun nimessäni, voi heti perään puhua minusta pahaa. 40 Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme. 41 Totisesti: joka antaa teille maljallisen vettä sen tähden, että te olette Kristuksen omia, ei jää palkkaansa vaille.

Mutta lainopettajat, joita oli tullut Jerusalemista, sanoivat: "Hänessä on Belsebul*, itsensä pääpaholaisen voimin hän pahoja henkiä karkottaa." 23 Silloin Jeesus kutsui heidät luokseen ja puhui heille vertauksin: "Miten Saatana voi ajaa ulos Saatanan? 24 Jos valtakunta jakautuu ja taistelee itseään vastaan, se ei voi kestää, 25 eikä myöskään perhe kestä, jos sitä repivät riidat. 26 Ja jos Saatana nousee itseään vastaan, se ei voi kestää, vaan sen loppu on tullut. 2

• Tiina

Usein pahimmat arvostelijat ovat itse hengellisesti kuivia tai eivät ainakaan perehtyneet itse asiaan.
        minusta on hyvä,että on erilaisia tapoja elää kristillisyyttä todeksi. Ajatelkaa esim. jos ainoana oikeana kristillisyytenä pidettäisiin edelleen katolilaisuutta! Mitään muuta tapaa elää hengellisesti ei hyväksyttäisi. SE olisi aika surullista.
        Suomessa katolilaisuuden tilalla on luterilaisuus, josta käsin kaikki määritellään, ja mikä mielestäni on väärin. On muitakin oikeita "suuntauksia" kuin luterilaisuus. Jos ajatellaan maailmaa, niin luterilaiset ovat vähemmistö kristtityjä. Miksi siis se olisi ainoa oikea suuntaus täälläkään?
        Luterilaisuudella on oma paikkansa, ja karismaattisuudella omansa. Jumalan tarkoituksena on, että jokainen löytää oman paikkansa ja me kaikki emme ole hiljaisia kirkossa istujia, vaan koemme hengelliset asiat niin, että esim. hengellinen musiikki voi olla duuri-sävellajissa, koska Jeesus usko on iloinen asia, ja hengelliset puheet voi puhua tavallisesti, ei luterilaisella saarnanuotilla ja lisäksi puheen tulee kummuta Jumalan innoittamana, ei välttämättä niin, että on joka vuonna samana päivänä sama aihe.
        Jumala voi pistää näet milloin minkäkin aiheen sydämelle ja siitä sitten pastori tai opettaja tai evankelista puhuu. Ehtona tietenkin raamatun noudattaminen.

• kysymys, miksi
        Tiina kirjoitti:

Usein pahimmat arvostelijat ovat itse hengellisesti kuivia tai eivät ainakaan perehtyneet itse asiaan.
        minusta on hyvä,että on erilaisia tapoja elää kristillisyyttä todeksi. Ajatelkaa esim. jos ainoana oikeana kristillisyytenä pidettäisiin edelleen katolilaisuutta! Mitään muuta tapaa elää hengellisesti ei hyväksyttäisi. SE olisi aika surullista.
        Suomessa katolilaisuuden tilalla on luterilaisuus, josta käsin kaikki määritellään, ja mikä mielestäni on väärin. On muitakin oikeita "suuntauksia" kuin luterilaisuus. Jos ajatellaan maailmaa, niin luterilaiset ovat vähemmistö kristtityjä. Miksi siis se olisi ainoa oikea suuntaus täälläkään?
        Luterilaisuudella on oma paikkansa, ja karismaattisuudella omansa. Jumalan tarkoituksena on, että jokainen löytää oman paikkansa ja me kaikki emme ole hiljaisia kirkossa istujia, vaan koemme hengelliset asiat niin, että esim. hengellinen musiikki voi olla duuri-sävellajissa, koska Jeesus usko on iloinen asia, ja hengelliset puheet voi puhua tavallisesti, ei luterilaisella saarnanuotilla ja lisäksi puheen tulee kummuta Jumalan innoittamana, ei välttämättä niin, että on joka vuonna samana päivänä sama aihe.
        Jumala voi pistää näet milloin minkäkin aiheen sydämelle ja siitä sitten pastori tai opettaja tai evankelista puhuu. Ehtona tietenkin raamatun noudattaminen.

"Usein pahimmat arvostelijat ovat itse hengellisesti kuivia tai eivät ainakaan perehtyneet itse asiaan."

Tuli vain mieleen (tiukkaan tekstiin tiukka kysymys):
        Miksi sinä arvostelet?

• harkitsevuutta

Älä nyt vaan mene tekemään johtopäätelmiä yhden kolmen tunnin herätyskokouksen perusteella!

Tuo on se vaara hurmahenkisyydessä, mistä Paavalikin varoitti: ihmiset menevät liian herkästi mukaan ja unohtavat oman kriittisen ajattelukyvyn.

Älä tee johtopäätelmiä niin herkästi, vaan suhtaudu varovasti. Ei varmasti turhaan ole uskovaiset suhtautuneet kriittisesti kyseiseen lahkoon.

Ota ajan kanssa asiasta selvää ja tutkiskele ajan kanssa sitä liikettä kaikilta puolilta. Jos sitten vielä tuntuu hyvältä ja Raamatun mukaiselta se liike, niin mene sinne sitten ja ole iloinen, jos se tuntuu kodilta. Jos taas kyseinen liike alkaa valjeta sinulle Raamatun perussanomien vastaiseksi, älä sinne silloin mene.

Joku taisi kaatamisista kirjoittaa?
      Muutamia vuosia sitten yhdellä riparilla riparilaiset alokoivat kaataa toisiaan. Niitä oli kaksi kaatajaa, joista kumpikaan ei olleet uskovaisia ja pystyivät kaatamaan kaikki, jopa papinkin - åappi sitten kielsi sen touhun kokonaan.

Kyllä nuo kaatamiset todella selittyy aivan muilla asioilla kuin Pyhällä Hengellä.

mainitsiko joku Derren Brownin? Hänen kotisivullaan on mielenkiintoinen saitti siihen Jeesus-juttuunkin. Toivottavasti nähdään se vielä suomenkin telkkarista.

• kirjoittaja

Tässä se linkki Brownin kotisivulle.
      Suomalaistenkin uskovaisten olisi hyvä rauhoittua näkemään, miten nämä jeesususkovaisten ihmeet tapahtuvat käytännössä.

http://www.derrenbrown.co.uk/news/messiah

• lueskelija

Luin juuri tässä eilen Nokia Mission perustajan Markku Koiviston(teologian tri.) Uskoontulon käsikirjan(2004). Koivisto esitti mielestäni päteviä näkemyksiä kristityn elämästä, mutta jotenkin minulle jäi sellainen tunne ettei uskoon tuleminen voi tapahtua niin helposti kuin hän kuvaa. Uskoon tuloon tarvitaan nimenomaa jonkinlainen kokemus.

Itse olen kiinnostunut teologiasta, ja olen seurannut karismaattisten liikeitten toimintaa jo pitkän ajan. Mielipiteeni on se, että ihmeiden aika ei ole ohitse. Ehkäpä se onkin meidän oma kirkkomme, joka maallistuneisuudessaan ei halua menettää kannattajiaan(toisin kuin on jo tehnyt), ja täten julistaa heresiaksi kaiken mikä vaikutta vähääkään epämiellyttävältä. Tuntuu jopa siltä että kirkkomme kieltää ihmeiden mahdollisuuden.

Kehoitan jokaista tutustumaan teokseen jos sellainen sattuu olemaan käsillä.

• rukoilija

tässä linkki eräsen tutkimukseen,tietäkö joku mistä saisi enemmän tietoa tästä pro gradu työstä? mistä mahtaisi saada yhteys tietoa tähän tutkiaan, todennäköisesti naimisissa ja sukunimi vaihtunu,alkuperäisellä nimellä ei löydy mitän jälkiä hänestä

http://www.patmos.fi/uskonpuolesta/artikkelit/parantuu.htm

• hurmahenkisyys, väärin

Ei luopumuksessa oleva kirkko ole ainut, joka pitää yltiökarismaattisuutta vääränlaisena asiana.
        Käsittääkseni esim. Suomen Luther-säätiössä ja Paavalin synodissa arvostellaan hurmahenkisyyttä.
        Mainituissa liikehdinnöissä pidetään kyllä Raamatun sanasta kiinni.

• hurmahenkisyys väärin
        hurmahenkisyys, väärin kirjoitti:

Ei luopumuksessa oleva kirkko ole ainut, joka pitää yltiökarismaattisuutta vääränlaisena asiana.
        Käsittääkseni esim. Suomen Luther-säätiössä ja Paavalin synodissa arvostellaan hurmahenkisyyttä.

En muuten tiedä varmuudella miten luopumassa olevassa kirkkokunnassa suhtaudutaan hurmahenkisyyteen.

Itseasiassa luopumuksessa elävällä kirkolla ja tällä hurmahenkisyydellä on yhteistä:
        kumpikaan ei tunnu välittävän opista.

Kummatkaan eivät tahtoisi että kirkolla olisi ylös kirjoitettu tunnustus koskien kristillistä uskoa (tunnustuskirjat).

On järjen hurmahenkisyyttä, jossa opeilla ei ole väliä, ja on tunteen hurmahenkisyyttä, jossa opeilla ei ole väliä.

• hurmahenkisyys, väärin
        hurmahenkisyys, väärin kirjoitti:

En tiedä kiinnostaako tälläinen tai liittyykö tämä minkä verran aihepiiriin, mutta laittaisin tällaisen linkin.

Artikkeli kunnian teologiasta ja ristin teologiasta, Pyhäkön lamppu 2/2003, s.4.
        http://www.luthersaatio.com/pyhakonlamppu/lehti10.pdf
        "Kunnian teologia ja ristin teologia"

"Ihmisen uskonnollisuuden kolme tietä umpikujaan

Ihminen pyrkii lähestymään Jumalaa luonnollisessa uskonnollisuudessaan kolmea tietä:
        -ensinnäkin tahdon tietä, joka vie moraalisiin ponnistuksiin;
        -toiseksi järjen tietä, joka johtaa erilaisiin hienoihin spekulaatioihin,
        -ja kolmanneksi tunteen tietä, joka ajaa mystiikkaan. ..."

"Kunnian teologialle on myös ominaista pyrkimys suoraan ja välittömään yhteyteen Jumalan kanssa ilman mitään välikappaleita. Jumalan näkymättömät ominaisuudet ovat siis ainoa kiinnostuksen kohde eli nähdä paljas Jumala. Siksi kunnian teologi rakentaa erityisesti kokemusten varaan, koska juuri niiden kautta Jumala muka ilmoittaa itsensä. Kokemukset voivat olla uskonnollisia >>pilvimatkoja>> tai tiedosta humaltumista eli joko kokemuksellista tai älyllistä hurmahenkisyyttä.
        ...
        Kunnian teologia voi siis pukeutua hengellisyyteen tai jumalakielteisyyteen. Yhteistä niille on, että kaiken pitää perustua, ei Jumalan sanaan, vaan kokemiseen, näkemiseen, tuntemiseen ja tietämiseen. "

"Ei nähtävä vaan uskottava

Ristin teologia on kunnian teologialle päinvastainen"

...

• lueskelija
        rukoilija kirjoitti:

tässä linkki eräsen tutkimukseen,tietäkö joku mistä saisi enemmän tietoa tästä pro gradu työstä? mistä mahtaisi saada yhteys tietoa tähän tutkiaan, todennäköisesti naimisissa ja sukunimi vaihtunu,alkuperäisellä nimellä ei löydy mitän jälkiä hänestä

http://www.patmos.fi/uskonpuolesta/artikkelit/parantuu.htm

Kyllä rukouksessa on voimaa. Minua harmitti syvästi se etten kerennyt vierailla Nokialla silloin muutama vuosi sitten. Nyt ilokseni kävikin, että eilen 26.4 Seppo Juntunen vieraili täällä Kajaanissa pitämässä rukousillan. Tuosta tekstistä johon viittasit kävi ilmi monia tärkeitä asioita. Minua kiinnosti eritoten se kuinka ihmiset kokivat rukouksen eri tavoin. Uskonnollinen kokemus ja herääminen on kuitenkin mahdollista vain, jos henkilö on siihen itse "kypsä" ja valmis antautumaan sille. Itse tunnen erään naispuolisen henkilön, jolla on kielillä puhumisen kyky. Hän kertoi kokeeneensakin uskoon tulon hyvin vahvasti, ja juuri niin, että ystävät ja tuttavat olivat tukeneet häntä rukouksin. Nämä asiat ovat erittäin milenkiintoisia ja pohdikelun arvoisia.

• rukoilija
        lueskelija kirjoitti:

Kyllä rukouksessa on voimaa. Minua harmitti syvästi se etten kerennyt vierailla Nokialla silloin muutama vuosi sitten. Nyt ilokseni kävikin, että eilen 26.4 Seppo Juntunen vieraili täällä Kajaanissa pitämässä rukousillan. Tuosta tekstistä johon viittasit kävi ilmi monia tärkeitä asioita. Minua kiinnosti eritoten se kuinka ihmiset kokivat rukouksen eri tavoin. Uskonnollinen kokemus ja herääminen on kuitenkin mahdollista vain, jos henkilö on siihen itse "kypsä" ja valmis antautumaan sille. Itse tunnen erään naispuolisen henkilön, jolla on kielillä puhumisen kyky. Hän kertoi kokeeneensakin uskoon tulon hyvin vahvasti, ja juuri niin, että ystävät ja tuttavat olivat tukeneet häntä rukouksin. Nämä asiat ovat erittäin milenkiintoisia ja pohdikelun arvoisia.

hei,niin kyllä rukous tekee välillä ihmelisiä asioita,tosin haluan pienen varoituksen siemenen kylvää,ei kaikki paraneminen voi olla jumalasta.
        Meillä paljon opittavaa ,siinä miten erotella mikä on hyvää ja mikä ei,semmonen asia vaivaa minua miksi ,monelle tapahtuu niin että paranutaan van hetkelisesti, ei jeesus parantanut niin kyllä siinä tapahtu todella suuria ihmeitä heti,ja kaikille jotka jeesus paransi.

Tätä sietä miettiä ,mutta toisalta ei tule heittä lasta ulos pesuveden kanssa, itse en ole parantunut seppo juntusen rukouksessa,en myöskän kokenut mitän pirkko jalovaaran rukous tilantessa ,ja moni muukin on rukoilut puolestani ilman että mitään olisi tapahtunut.
        En silti kiellä ettei näitten ihmisten kautta tapahdu ihmeitä,jos niin ei olisi tapahtunut ,ei kukaan viitsisi enää käydä heidän rukous illoissa
        mutta yksi asia minua vaivaa sekä pirkon että sepon tilausuksissa ,on tämä rahan keruu,en sano sitä ,kaikki tarvitse rahaa ,jopa papit ja muut seurakunnan työn tekijät,mutta nyt kootan kolehtia ,moni varmaan laskee mielessään että paljonko on ihmisiä, paljonko keskimäärin ihmiset laittavat kolehtia ,siitä tulee suuri summa rahaa sama miten sen laskee,tämä ei ole mitenkään hyödyksi itse evankeliumin julistamiselle,mikä on kuitenkin tärkein asia.

Nyt ne ihmiset (minä myös) jotka ei ole saanut paranusta vaivoihin,heissä alkaa itää katkeruuden siemen,kun monet ovat aika runsas kätisesti laittanut kolehtia siinä toivossa ,että tukevat hyvää asiaa ja sitten jäävät kun nalli kalliolle, ja se on ongelma jota ei tule pimittää millään lailla että suuri joukko ei saa apua,mutta aina joku saa muuten ei tilausuudet jatkuisi.
        mielestäni kirkko tulisi maksaa kohtulisen korvauksen näille esi rukous työssä liikkuville ,ei mitään öky palkka vaan samaa mitä esimerksi pappi muuten saa,näin välttyisin siltä että esirukoilijat vaan kasvattavat pankki tiliään,tosin ymmärrän heitä jotka on parantunut he antaisivat mitä vaan,koska ovat saanet parantua, mutta eikö terveys pitäsi olla ilmaista ,koska sen antaja on jumala,en tiedä mutta en usko että jeesus keräsi kolehtia parantamis tapahtumien jälkeen ,päin vastoin hän teki ruokaa melkein tyhjästä ihmisille jotka seurasivat häntä,mielestäni tämmöisiä evankeliumin julistajia tarvitaan ,jossa pää asia on jeesuksen lunastustyö ja parantamis ihmeitä tehdään siinä hengessä ja ilmaneestä.

eräs mielenkiintoinen kirja joka kannattaa lukea on yrjö muller:in vapauta rukouksen voima.

olen lukenut kirjan se on uskomaton miten joku voi uskoa jumalaan noin voimakkaasti,tässä jotakin selityksiä kirjasta.

Poikana Yrjä Müller oli varas ja valehtelija, mutta käännyttyään Kristuksen puoleen hän hankki elatuksen yli 10 000 orvolle pyytämättä koskaan ketään muuta kuin Jumalaa täyttämään heidän tarpeensa. Hän todisti saaneensa vähintään 50 000 erityistä rukousvastausta.

toivottavasti en nyt pilannut tunnelmaasi ,seppo juntusen tilausuuden jälkeen ,van tämän kirjoituksen tarkoitus tuuletta niitä ajatuksia mitä niissä tilausuuksissa tapahtuu,jokainen kokee ne eri lailla ,muuta on tiettyjä asioita jota ei voi kiertää,jeesus pitää olla keskipistessä.

• Linkkien lähettäjä
      • malttia kritiikkiin

Minun mielestäni Kristityn foorumi ampuu joissakin kohdin yli ja pahasti. "Se jyrää meitin"-linkissä kirjoitettiin mm. ylistyksestä karmaisevaa tekstiä. Toisaalta myönnettiin ylistyksen olevan paikallaan, mutta toisaalta artikkelissa häpäistiin ylistystoimintaa uskomattoman voimakkailla ilmaisuilla. Väkisinkin tuli sellainen olo, että kirjoittajan oli keksittävä vaikka mitä ilmaisuja loatakseen ns. yltiökarismaattisuutta. Kun jostakin asiasta halutaan tehdä huonoa, keinoja ei kaihdeta eikä sanoja säästellä.

• saarnarinkiin
        malttia kritiikkiin kirjoitti:

Minun mielestäni Kristityn foorumi ampuu joissakin kohdin yli ja pahasti. "Se jyrää meitin"-linkissä kirjoitettiin mm. ylistyksestä karmaisevaa tekstiä. Toisaalta myönnettiin ylistyksen olevan paikallaan, mutta toisaalta artikkelissa häpäistiin ylistystoimintaa uskomattoman voimakkailla ilmaisuilla. Väkisinkin tuli sellainen olo, että kirjoittajan oli keksittävä vaikka mitä ilmaisuja loatakseen ns. yltiökarismaattisuutta. Kun jostakin asiasta halutaan tehdä huonoa, keinoja ei kaihdeta eikä sanoja säästellä.

Tässä vähän vielä ronskimpaa kritiikkiä ylistykseen liittyen samalta henkilöltä:
        http://groups.yahoo.com/group/saarnarinki/message/1874

• aamutähti-sarjassa
        malttia kritiikkiin kirjoitti:

Aamutähti-sarjassa on yksi vihkonen, jossa on kirjoitettu ylistykseen liittyen.
        Vihkosen nimi:
        "Herraa hyvää kiittäkää,
        Mitä Raamattu opettaa ylistyksestä?"

"Mikä on Jumalan ylistämisen tuottama hyöty? Meidän ei tarvitse ylistää Jumalaa siinä tarkoituksessa, että pääsisimme askel askeleelta nousemaan taivaaseen. Jumala ei tarvitse meidän ylistyslaulujamme. Hän ei saa itselleen mitään etua niistä. Laulaessamme ylistyslaulujamme jumalanpalveluksessa me saamaamme evankeliumia koko olemuksellamme toinen toisellemme ja maailmalle. Meidän ylistyslaulumme tuovat ilmi Kristuksen, Jumalan lihaantulleen Pojan, salaisuuden, hänen, joka kohtaa meidät sanassa ja sakramentissa täyttääkseen meidät Pyhällä Hengellä ja antaakseen meille pääsyn Isän Jumalan yhteyteen. Ylistyksessään kirkko ei ainoastaan julista, että taivas on tullut maan päälle Jeesuksessa; se saa myös taivaan esimakua tuodessaan kiitoksensa ja osoittaessaan palvontansa kolmiyhteiselle Jumalalle."

http://www.luthersaatio.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3056
    2. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2482
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2473
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2151
    5. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      243
      1745
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      101
      1699
    7. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      455
      1675
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1594
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1552
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      23
      1359
    Aihe