Julkiselle vai yksityiselle puolelle lääkäriin

Anonyymi

Kumpaa lääkäriä olette käyttäneet, julkista vai yksityistä puolta. Itse käyttäisin mieluummin julkista, mutta tämän ikäiset laitetaan usein vain jonoon ja pitkään sellaiseen. Siis joko ehtii kuolla tai sitten parantua ilman lääkäriä....Yksityisellä puolella käyneet, oletteko saaneet tutkimus/kuvantamisaikoja julkiselle puolelle vai onko kaikki mennyt kalleimman mukaan?

74

1880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen 72v.
      Joten aloituksellasi ei ole minulle merkitystä.
      Typeryydeltä tosin tuntuu.

      H.

      • Anonyymi

        Toisenlaista arvuutteluakin iästäsi H, kuitenkin on olemassa. Nimittäin. ti.11.5 2021 olisit täyttänyt kunnioitettavat 86v.


    • Anonyymi

      Julkisella puolella ei tahdo saada millään lähetettä mihinkään
      ennenkuin on niin myöhäistä, että vika tai sairaus on kehittynyt niin pahaksi,
      ettei sille voi enää mitään.
      Olen jonkun kerran käynyt yksityisellä eri asioissa,
      koska ei terveyskeskuksessa ainakaan eläkeläiselle korvaa lotkauteta
      ennenkuin oksentaa verta lääkärin pöydälle.
      Erikoislääkärit ovat huippua kunnallisessakin,
      mutta jos terveyskeskuslääkäriä ei kiinnosta oikeasti vaivojesi/sairauksien syitten selvittely, ei niille pääse.

      • Anonyymi

        Komppaan.
        Beng
        Hyvän työterveyshoidon jälkeen taso julkispuolella surkea.
        Tuo pitää paikkansa, että lähetteissä pihdataan. Ei tutkita. On kalliit laitteet ja sitten niitä ei käytetä.
        Erikoislääkäripalveluja ostetaan kenties yhdeksi illaksi/kk.
        Katson, että rutkasti kunnallisveroja maksaneena/-vana voi odottaa hyvätasoista palvelua ja käyntikerrankin maksan.


    • Anonyymi

      Lääkärin tarpeeseen yksityistä.
      Erikoissairaanhoitoa kuten esimerkiksi vaativampia leikkauksia tarvittaessa yksityiseltä saa lähetteen julkiselle.

      Tuki- ja liikuntapuolen ongelmat olen hoidattanut yksityistä reittiä myöten mukaan lukien leikkaukset ja lisäksi yhden julkisen puolen tekemän suolistosyövän viimeistelyleikkauksen.

      Kaikki laboratoriokokeet yksityisillä ilman mitään lähetettä.

      Tietenkin hampaat ja silmistä kaihileikkaukset ilman julkisen puolen ehtoja.

      Julkinen on kohdallani aikanaan tyrinyt riittävän monta kertaa ja perusteellisesti, että minusta tuli jo vuosia sitten varovainen.

      Kahden pieneläkeläisen kulujen rakenne oli suuruusjärjestyksessä ennen korona-aikaa sellainen, että eniten meni matkusteluun, toisena tuli yksityinen terveyden huolto ja sitten asuminen ja arkipäiväinen kulutus tasapäisinä.

    • Siirryin julkiselle noin 5vuotta sitten tai pääsin lopulta yleislääkärin lähetteellä kun häneltä loppui neuvot, yksityinen erikoislääkäri suhtautui jotenkin nuivasti eikä mikkelissä silloin ollu toista vastaavaa lääkäriä. Julkisen erikoislääkäri suhtautui hienosti, tutkittuaan totesi tämä sairaus täytyy hoitaa niin ettei se haittaa elämääsi.

      Julkinen käsitykseni paras jos sairaus kehittyy monisairaudeksi, sairaalassa sut ohjataan tarvittaessa sinne missä saat hoitoa saman katon alla.

    • Anonyymi

      Joku sarkkinen niminen ministeri päivitteli että työttömyys on yhteiskunnan syy eikä ihmisen syy

      niin voisi mennä hänen puheilleen ehkä sairaudet myös ovat yhteiskunnan syy
      ja siten päiviteltävissä

      toisaalta jos julkiset palvelut poistetaan ja kela-korvaukset poistetaan yksityisillä käynnistä niin voisi alkaa sairaana meditoimisen tai joogaamisen tai mindfulnesin
      kyllä lähtee

      • Anonyymi

        Mistähän tuon Sarkkisen yhteiskunta muodostuu?
        Beng


    • Kyllä julkinen toimii hoitaja/lääkäri pulasta huolimatta vielä isommilla paikkakunnilla, tiedä jatkossa.
      Vanhusten kotihoidon sujuvuus on hoitohenkilö riittävyydestä kiinni kun vanhusten keski-ikä nousee nyt on vajetta ja tulevaisuudessa vielä enemmän, saamme tyytyä erivärisiin hoitajiin.

    • Anonyymi

      Julkinen on ensisijainen, ei rahat riitä yksityisellä käymiseen kuin äärimmäisen pakon edessä eli jos ei aikaa saa terkkariin, koska ei siellä ei arvioida tapausta akuutiksi,
      vaikka olisi kuinka kipeä ja avun tarpeessa. Esimerkiksi kipeä korvatulehdus ei ollut sellainen, että se terkkarilääkärin mielestä olisi tarvinnut hoitoa.
      Kiitin tiedosta ja parin tunnin päästä olin saanut avun yksityiseltä lääkäriltä, antibiootti-korvatippareseptin,
      ja korvasta "imaistiin" jotain mätää ulos, että paraneminen lähti paremmin alkuun.

      • Anonyymi

        Minä en viitsi maksaa yksityisen taksoja. Silmälääkäri tai gyn. ovat poikkeus.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en viitsi maksaa yksityisen taksoja. Silmälääkäri tai gyn. ovat poikkeus.
        Beng

        Pakko on maksaa, kun julkiselle ei pääse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko on maksaa, kun julkiselle ei pääse.

        Niinpä jos elää meinaa ja sitten ne Kelakorvaukset kunnolla takaisin koska julkinen on mitä on siitä syystä ettei sinne vaan pääse ja sen Buranan saa sieltä apteekista ilman lääkäriäkin jos ei muuta hoitoa edes tarjota.


    • Anonyymi

      Nykypoliitikoille on tärkeämpää muiden kuin oman kansan hyvinvointi , rahoja jaellaan jos jonnekin , tuskin edes tiedetään mihin päätyvät mutta omalle kansalle pelkkiä leikkauksia ja hinnankorotuksia , toivo on mennyt jo , sais kuolo korjata kun ei tätä menoa enää jaksaisi katsella.

      • Anonyymi

        Höjöpölö. Aina jaksat jauhat persujen "marttyyrijuttuja". Tutki valtion budjettia ja narise vasta sitten, jos on narisemista. Samaa itkua ja valitusta on kuultu niin kauan kun olen elänyt
        niiltä, jotka eivät tajua mihin kaikkeen verorahojen pitää riittää.
        Kukaan ei halua maksaa lisää veroja, joten turha on valittaa.
        Valtiokin elää sen mukaan paljonko "kirstussa" rahaa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höjöpölö. Aina jaksat jauhat persujen "marttyyrijuttuja". Tutki valtion budjettia ja narise vasta sitten, jos on narisemista. Samaa itkua ja valitusta on kuultu niin kauan kun olen elänyt
        niiltä, jotka eivät tajua mihin kaikkeen verorahojen pitää riittää.
        Kukaan ei halua maksaa lisää veroja, joten turha on valittaa.
        Valtiokin elää sen mukaan paljonko "kirstussa" rahaa on.

        18:50
        Istutko sinä valtion kirstun päällä?
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18:50
        Istutko sinä valtion kirstun päällä?
        Beng

        Valtionvarainministeriö- ja ministeri istuu. Tiedätkö heidän tehtävänsä ?
        Yksi tehtävä on saada kerätyt verot riittämään yhteiskunnan lakisääteisiin palveluihin.
        Ikuiset valittajat voivat joskus myös yrittää perehtyä asioihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtionvarainministeriö- ja ministeri istuu. Tiedätkö heidän tehtävänsä ?
        Yksi tehtävä on saada kerätyt verot riittämään yhteiskunnan lakisääteisiin palveluihin.
        Ikuiset valittajat voivat joskus myös yrittää perehtyä asioihin.

        Eduskunnassakin on kirstunvartija edustajien kuluja tarkastamassa.
        Toki tiedän ministeriöiden tehtävät.
        Muttei yksin valtiovarainministeri päätä mitään. Tiedätkös sinä sen.
        Yleensä esiintyvät mahtavampina kuin ovat. Huomaatko sen.
        Beng


      • Anonyymi

        Samaa ajattelin Eu:sta. Se firma kyllä jakaa miljardeja milloin minnekin, ja ne rahat on kerätty jäsenmailta. Nyt ilmoittivat että Afganistaniin laitetaan miljardi. Äskettäin uutisoitiin, että niille maille jotka eivät ole vielä liittyneet Eu:n, ovat vain jotenkin ehdolla, niin niillekin maille pitää työntää jotain avustuksia miljoona tolkulla, että saisivat muka itsensä Eu kuntoon, mitä sitten sekin tarkoittanee.


    • Anonyymi
    • Minulla on täällä pikkukaupungissa erilaisia kokemuksia.
      Kovin paljon en ole tarvinnut lääkärin palveluita, mutta kuulon alenemasta, pääsin parissa viikossa audiogrammiin, sitten lääkärille, sitten lähetteellä korvalääkärille.
      Samoin julmetun rintakutinan vuoksi, lääkäri otti heti vastaanotolla koepalan ja soitti viikon päästä tuloksen.
      Samoin pääsin lääkäriin ja lähete tähystykseen mahavaivasta saman tien.
      Kaikki ihan kohtuullisessa ajassa.
      Siis ihan terveyskeskuksessa.
      Täällä pääsee chatin kautta yhteyteen sairaanhoitajan kanssa. Kun se mahdollisuus tuli, latasin sen kännykkään.
      Influenssapiikkiajan viimevuonna sillä tilasin. Kätevänpää, kun roikkua puhelimessa oottamassa.
      Jos homma ei toimisi, tarpeen tullen varmaan harkitsisin yksityistä puolta.

    • Anonyymi

      No julkista julkista .

    • Anonyymi

      Sairaalamatkan satoa, ei minun, vaan kopioin tänään tapahtuneelta
      Itse tankkasin UPM joka joutui eu-polityboon hyökkäyksen kohteeksi ja osa pelästyi (selitys: Hyzon on tulevaisuuden vetymoottori SUURTA HUUTOA sijoitussaagassa)

      "Olin menossa magneettikuvaukseen ja odotushuoneessa oli sairaalavaatteissa hetki aikaa silmäillä kursseja. Huomasin salkusta jo tanakasti löytyvän Hyzonin jatkaneen matkaansa alaspäin ja nappasin 1000 kpl lisää hintaan 5,65. Jätin puhelimen narikkaan ja könysin putkeen, jossa muu maailma unohtui hetkellisesti täysin. Hieman myöhemmin vedin omia vaatteita päälle ja muistin aiemmin toteuttamani aktin. Nyt hinta olikin kiirinyt jo kuuden dollarin paremmalle puolelle. Keskeytin pukeutumisen ja ulostin laput 6,05 dollarilla. Hyzon oli juuri maksanut magneettikuvauksen"

    • Yleensä kierrän julkisen kautta, mutta joskus yksityiseen...

      Muutaman kerran on tullut selvä epäilys jostain vaivasta. Olen halunnut saada selvyyden heti, on kauheaa kun asiat alkavat rullata päässä edestakaisin., ja jo lääkärin puheille pääsy ei hengenhätä-vaivan kanssa kestää joskus viikon tai kaksi tai pitempäänkin.
      Menin suoraan mangneettikuvaan, yksityiselle lääkäriasemalle.
      Siinä on muuten metka juttu, koska sinne voi mennä ilman lähetettä, viimeksi tein niin, ne kyllä mielellään tyrkyttävät lääkäriä siihen väliin, että siitä saa silloin kelakorvauksen.
      Mutta jos menee suoraan omin nokin ilman lääkäriä, niin se tuli kohdallani viime kerralla edullisemmaksi. Mennä nyt lääkäriin jolle kerron , minkä kohdan kropastani haluan kuvauttaa ja kuvauksen jälkeen tämä lääkäri kertoo mitä radiologi lausunnossaan sanoo. Tietysti kalliimpien kuvausten kanssa kannatta mennä lääkärin kautta, luulisin...

      Radiologin lausunnossa voi olla lääketieteellisiä termejä. mutta netistä ne löytyvät paljon laveammin selostettuna kuin mitä tämä lääkäri olisi ehkä kertonut niitten muutamien minuuttien aikana.

      Sitten olikin helppoa miettiä onko vaiva suuremman tarkastelun arvoinen.
      Mutta kaikista epäilyistä selvisin parissa päivässä.
      Mangneettikuvaukseen sain aamuajan ylihuomiseksi ja illalla jo radiologi laittoi portaalin sähköpostiini kuvauksen tuloksista. Sitten onkin helppoa mennä lääkäriin kun on jo mustaa valkoisella vaivasta.

      • Anonyymi

        APUWWAAA,,
        mun pitäis mennä lääkäriin
        mutta

        EN ENÄÄ OSAA

        sitäpaitsi olen alkanu peljätä lääkäriin menoa,,,,,,,,,,,,,,,,


        MIKÄ NEUVOKSI ?


    • Anonyymi

      En ole kovin paljoa tarvinnut ,lääkäripalveluja, onneksi, mutta kokemukset hyviä sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta. En ole huomannut, että julkisella puolella olisi mitään eri jonoja ikäihmisille, olen päässyt hoitoon jopa samana päivänä vaikka ei ole ollut kiireellistä hoitoa vaativaa vaivaa, mutta on ollut peruutusaika saatavilla. Tuo ikäohmisten jonoon laittaminen ja haluttomuus hoitaa on rappeutuneiden aivojen luuloharhaa, ei mitään todellisuutta.

    • Anonyymi

      Hyvät ovat kokemukset kummaltakin puolelta, ei valittamista. Silloin kun jäin eläkkeelle ja siirryin pois työterveyshuollon asiakkuudesta pelkäsin, että miten saan itseni hoidatettua, mutta pääasiassa julkisella puolella olen käynyt ja hyvin toimii.

    • Sarjakuvassa Kuviot oli osuva pilapiirros, sopii hyvin tähän...

      Ukko tuli terveyskeskuksen luukulle:

      "Olisin kiireettömän hoidon tarpeessa!"

      Siihen vastaanottovirkailija vastaa:

      "Kiireetöntä hoitoa ei täältä saa!" "Täällä on kaikilla kiire"

      ja kuvassa hoitsut juoksevat pää kolmantena jalkana, piikki kädessä, alusastiat läikkyvät jne

      valkotakit lentävät ja hoitsut katoavat kuvasta:

      "Jo riittää!" "Vaihdan alaa!"

      • Pilapiirroksen kuvaus on ilmeisesti julkisen puolen arkipäivää.


    • Anonyymi

      Julkisen puolen tunarointilistani on pitkä.
      Seuraavassa muutama otanta.
      Isäni kuoli virheellisen diagnoosin seurauksena.
      Ennen syntymää esikoisellemme julistettiin kuolemantuomio jonka lähikaupungin sairaala kumosi kun olin putket punaisena vienyt vaimoni sinne.
      Olkapäähäni tarjottiin kortisonia mutta se vaati yksityisen tutkimuksen ja perusteellisen leikkauksen Eirassa.
      Julkinen ronkki anustani maaliskuussa ainoana kommenttina kehoitus salvan ostoon. Muussa yhteydessä yksityinen teki toukokuussa eturauhasen tunnustelun ja totesi heti sormen sisään tökkäämisen jälkeen "täällähän on syöpä"!
      30cm:n syöpä leikattiin kesäkuussa sen havainneen lekurin annettua vauhtia toimenpiteelle.
      Yms.
      Yms.
      Viimeinen, mutta sinänsä harmiton tönttyröinti.
      Vasempaan lonkkaani ilmestyi liikerajoitusta sisäkiertoon.
      Menin terveyskeskukseen. Siellä 72v iäkseen ilmoittanut virolainen lääkäri tuhisi nenä näytössä. Uusi minun 3kk aikaisemmin uusimani ja 2 vuotta voimassa olevat eturauhasen lääkkeet.
      Ei kokeillut rajoitusta mutta kirjoitti lähetteen labrakokeisiin. 26 kohtaisissa kokeissa oli mm. NAISEN MUNASARJAN syövän testi. Olen taatusti mies.
      Soitin labraan ja tarkistuksen jälkeen labran nainen totesi nauraen, että tämäkin on näköjään mahdollista ja muutti sen normaaliksi CEA kokeeksi. Eri pyynnöstä pääsin röntgeniin.

      Noiden, ja noina vuosina harvemmin kertyneiden kokemusten vuoksi jo pitkään olen vierastanut julkisen puolen puoskarointia.
      Erikoissairaanhoito on useimmiten eri asia.

      • Anonyymi

        Hoh, mitä sähläystä ! Kunnallisella on puolella on terveyskeskustasolla surkeaa !


      • Anonyymi

        Minun tuttavapiirisssäni on kolme ihmistä kuollut "ennenaikaisesti",
        kun mitään ei noteerattu tekessä.
        Elämänhaluiset ihmiset olisivat voineet saada nauttia elämästä vielä 5 tai 15:kin vuotta,
        jos asioihin olisi tartuttu ajoissa.
        Ei olisi suurta korjauskierrosta tarvinnut.
        Moni on saanut nauttia mukavista vanhuusvuosista pitempään,
        kun on varaa yksityiseen
        tai on erilainen teke-lääkäri.


    • Aamulla minulla oli lähi-vastaan-otto.
      Hoitaja hyväili Laskimoani Kyynär-Taipeessani.
      Sitten hän tökkäsi siihen piikin.
      Se ei hänelle riittänyt.
      Hän alkoi valuttaa minusta.
      Valuttaen kaiken-kaikkiaan 22 Putkiloa elämäni Eliksiiriä.
      Lähti mukaani salaisesta kammiostamme sanoen vievänsä Putkilot Testeihin.
      Jännittää, liekö hän kutsuu minut luokseen uudelleen.
      Onneksi olen Puhdas-Verinen edes jonkun-aikaa.

      H.

    • Anonyymi

      Julkisella puolella: Jos jotenkin onnistut teke-lääkäriltä saamaan lähetteen,
      se ei edes soita tutkimuksen tuloksista.
      Tutkiva lääkäri ei kerro mitään vaan tokaisee: "Hoitava lääkäri kertoo".
      Ei kerro. Lausuntoa ei aina osaa tulkita itse oikein.

    • Anonyymi

      alotukseen :

      Hyvä kysymys,



      mitähän maksaa yksityiseltä lääkäriltä lähete lapraan
      jos haluaa
      otattaa verikokeen koronan vasta-aineesta,
      siis todentaa veristä onko sairastanu jo koronan ?

      • Anonyymi

        Kysyin sitä keväällä, se maksoi lähemmäs parisataa euroa !!!


      • Anonyymi

        Minä käyn yksityislabrassa ilman mitään lähetettä ja usein pääsen näytteen antamiseen muutaman minuutin odotuksella. Joskus tarjoavat tuntia tai kahta niin saatan sopia seuraavaksi päiväksi omiin menoihini sopien.


    • Anonyymi

      Kävin puolitoista vuotta sitten yksityisellä puolella. Nuorehko lääkäri vaikutti yllättäen lähes inhimilliseltä. Nykyään ne ilmeisesti opettavat lääkäreitä huijaamiseen. Tämä lääkäri kuvautti nilkan (120 €) ja totesi, että murtumia ei ole.

      Seuraava lääkäri oli julkisella puolella lakisääteisen 3 kk odotusajan jälkeen. Sain sitten verenpaine- ja erektiolääkkeet.

      Erona julkisen ja yksityisen puolen välillä on n. 3 kk ja 220 €.

      • Anonyymi

        Olen kai tullu vanhaksi,
        lääkärissä käynnit on alkanu tuntua ihan turhalta touhulta,
        tulee vain saaraammaksi,
        pysyy terveempänä kun ei mene vaivojaan valitamaan ollenkaa,
        voi olla että pysyy hengissäki pitempään kun ei meni niitten ronkittavaksi,,


      • Anonyymi

        Miten sinua muka huijattiin yksityisellä ? Yksityisellä asiakas maksaa todelliset kustannukset.
        Julkisella puolella omavastuuosuuden ja joskus sitäkään ei ole, koska me veroissa maksamme käynnin ja pidämme yllä koko terveydenhuollon sairaaloita myöten. Henkilöstön palkat jne,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinua muka huijattiin yksityisellä ? Yksityisellä asiakas maksaa todelliset kustannukset.
        Julkisella puolella omavastuuosuuden ja joskus sitäkään ei ole, koska me veroissa maksamme käynnin ja pidämme yllä koko terveydenhuollon sairaaloita myöten. Henkilöstön palkat jne,

        8:19
        Todelliset kustannuksetko vain?
        Etkö ole katsonut, että toiminimen perässä on Oy -> yritys on voittoa tavoitteleva?
        Beng
        Terveyskeskuslääkärit eivät osaa tulkita rtg-kuvia välttämättä, saati johdattaa tarkempiin kuvauksiin. Nuoren ihmisen hengenlähtö ollut lähellä.
        Muistakaa: potilasasiamies!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8:19
        Todelliset kustannuksetko vain?
        Etkö ole katsonut, että toiminimen perässä on Oy -> yritys on voittoa tavoitteleva?
        Beng
        Terveyskeskuslääkärit eivät osaa tulkita rtg-kuvia välttämättä, saati johdattaa tarkempiin kuvauksiin. Nuoren ihmisen hengenlähtö ollut lähellä.
        Muistakaa: potilasasiamies!

        Kyllä on ymmärretty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinua muka huijattiin yksityisellä ? Yksityisellä asiakas maksaa todelliset kustannukset.
        Julkisella puolella omavastuuosuuden ja joskus sitäkään ei ole, koska me veroissa maksamme käynnin ja pidämme yllä koko terveydenhuollon sairaaloita myöten. Henkilöstön palkat jne,

        Minua yritettiin huijata yksityisellä puolella muka inhimillisellä lääkärillä. Kaikki tietävät, että inhimillistä lääkäriä, rehellistä lakimiestä ja joulupukkia ei ole olemassa. Maksoin kustannukset, joihin muistaakseni KELA osallistui omalla vaatimattomalla osuudella .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua yritettiin huijata yksityisellä puolella muka inhimillisellä lääkärillä. Kaikki tietävät, että inhimillistä lääkäriä, rehellistä lakimiestä ja joulupukkia ei ole olemassa. Maksoin kustannukset, joihin muistaakseni KELA osallistui omalla vaatimattomalla osuudella .

        Joulupukki on olemassa ja se tämä sos.dem. puolue se tosin lupaa paljon mutta antaa vähän katsos kun kaverille ei jätetä, itselle kaikki.


    • Anonyymi

      "aloitukseen"

      itse käyttänyt enemmän yksityistä tähän asti, nykyisin käyn julkisella puolella, ja voi sanoa, - laatu on parempi !! ja voisin sanoa huomattavasti parempi, vaan aiemmin ei siihen samanlaista mahdollisuutta, yllättynyt mistä maine, että:

      "yksityinen olisi parempi ?? molemmat käynyt läpi jo useita vuosia, ja nyt vasta löytänyt "lääkärin", niin hammashoidossa, kuin yleinen terveydenhoito.

      yksityiselle pääsee nopeammin, lähes samana päivänä, se on se "etu" , ei muuta.

    • Anonyymi

      Mieluummin hoidattaisin itseäni johonkin pisteeseen asti yksityisellä.
      Siellä lääkärin on pakko pitää asiakasta ihmisenä, koska muuten se ei tuo rahojaan uudestaan sille.

      • Anonyymi

        Julkisella ei tarvitse arvostaa asiakasta, joka sen lääkärinkin palkanmaksuun osallistuu
        ja on ikänsä pitänyt verorahoillaan yllä koko terveydenhuoltoa.
        Julkisella ajatellaan kai, että tuon köyhän on pakko kuitenkin tulla tänne takaisin.
        Harvemmin on ollut positiivista kokemusta terveyskeskustasolla.

        Uskon, että pienemmillä paikkakunnilla voi olla paremmin. Ihmiset tuntevat toinen toisiaan
        tai tietävät toinen toisensa ja sen, että sana kiertää. Ei kehtaa olla tympeä.


      • Anonyymi

        "yksityisellä"

        "parantunu potilas, on menetetty asiakas"


    • Anonyymi

      Torstaina keskussairaalaan paksusuolen julkiseen tähystykseen.
      Kun julkinen lekuri ei anuksen ronkkimisen yhteydessä havainnut peräsuolen syöpääni niin onnekseni yksityinen havaitsi sen 2 kk myöhemmin ja antoi vauhtia leikkaukseen jossa poistettiin 30cm kasvain jonka alapää oli aivan sulkijan tuntumassa.

      Nyt, 10 vuotta myöhemmin menen toisen kerran suolen tähystykseen julkisena potilaana.

      Mainittakoon, että julkinen hoiti sekä kasvaimen poiston, että avanneaukon sulkemisen mutta teetin viimeistelyn yksityisellä Virossa. Ohutsuoli oli lähtenyt vaeltelemaan arvesta joka oli syntynyt ilmeisen vinksalleen kun minua nostettiin sängystä pystyyn julkisen leikkauksen jälkeen.

      • Oikeastiko 30cm? Vai tarkoititko 3cm.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Oikeastiko 30cm? Vai tarkoititko 3cm.

        30 cm on karu todellisuus. Kasvain oli poikkileikkaukseltaan noin 1cm2 ja pituutta tuo 30cm.


      • Anonyymi kirjoitti:

        30 cm on karu todellisuus. Kasvain oli poikkileikkaukseltaan noin 1cm2 ja pituutta tuo 30cm.

        Eli onhan sitä siellä sitten täytynyt olla pitkä pätkä, 2kk ennen kun yksityiselle menit.
        Uskomatonta, ettei terv.keskulääkäri sitä havainnut.
        Hyvin olet onneksi selvinnyt, kun jo 10 vuotta on tapauksesta.
        Tsemppiä edelleen.


      • Anonyymi

        Tekelääkäri ei ronkkimisella voi havaita syöpiä kuin sattumalta. Lähete tutkimuksiin pitää laittaa, jos oireita on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekelääkäri ei ronkkimisella voi havaita syöpiä kuin sattumalta. Lähete tutkimuksiin pitää laittaa, jos oireita on.

        no, yleensä ,huolellinen lääkäri määrää myös jatkotutkimuksiin.

        eihän siinä lääkäri huoneessa "pöydän takana" kovin tarkkoja diaksoneja voi tehdä !


      • Anonyymi kirjoitti:

        no, yleensä ,huolellinen lääkäri määrää myös jatkotutkimuksiin.

        eihän siinä lääkäri huoneessa "pöydän takana" kovin tarkkoja diaksoneja voi tehdä !

        Ei tarkkoja, mutta kun kasvain on 2kk päästä todettu 30cm pitkäksi, on erittäin todennäköistä, että sitä on ollut jo silloin.
        Kyllä silloin myös terv.keskuslääkärin pitäisi huomata, että jotain poikkeavaa on, jos kerran on sisätutkimuksen tehnyt.
        Jonka pitäisi johtaa juurikin siihen lähetteen kirjoittamiseen tarkempiin tutkimuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekelääkäri ei ronkkimisella voi havaita syöpiä kuin sattumalta. Lähete tutkimuksiin pitää laittaa, jos oireita on.

        On se vaan kumma kun tk-lekuri ei sitä huomannut vaikka oli sormi anuksessani eturauhaseen saakka ja urheilulekuri hätkähti ja hämmästyi heti saatuaan sormensa sisään todeten, että täällähän on syöpä.
        Olin u-lekurilla muussa asiassa mutta hän halusi tunnustella myös eturauhaseni.
        Kasvaimen pää oli aivan sulkijalihaksen lähellä mutta leikkauksessa sulkijan hermotus säästyi mutta aukko jäi hieman horoksi joten hyvin lähellä on ollut.

        On sen verran horo, etten ole uskaltanut liikkua ilman paksua vaippaa housuissa kotona enkä kylässä. Harvoin tulee tuhrua mutta en ota riskiä.
        Pöydällä on koko ajan pikavaikutteinen Imodium paketti.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ei tarkkoja, mutta kun kasvain on 2kk päästä todettu 30cm pitkäksi, on erittäin todennäköistä, että sitä on ollut jo silloin.
        Kyllä silloin myös terv.keskuslääkärin pitäisi huomata, että jotain poikkeavaa on, jos kerran on sisätutkimuksen tehnyt.
        Jonka pitäisi johtaa juurikin siihen lähetteen kirjoittamiseen tarkempiin tutkimuksiin.

        Tk-lekuri tunki sormensa anukseen eturauhasen tunnustelun vuoksi.
        2kk myöhemmin yksityinen passitti tähystykseen ja julkisen tarjottua tähystysaikaa 3kk:n päähän niin yksityinen antoi erikseen vauhtia ja kasvain oli leikattu jo kuukautta myöhemmin. Pelkästään valmistelut, kokeet, kuvaukset ja viikon säteilytykset veivät pari viikkoa.
        Tämä oli vakavin julkisen moka.

        Viimeisin oli munasarjojen syöpäindeksin määritys mieheltä vasemman lonkan liikerajoituksen vuoksi.
        Sinänsä naurettavaa eikä luottamusta herättävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se vaan kumma kun tk-lekuri ei sitä huomannut vaikka oli sormi anuksessani eturauhaseen saakka ja urheilulekuri hätkähti ja hämmästyi heti saatuaan sormensa sisään todeten, että täällähän on syöpä.
        Olin u-lekurilla muussa asiassa mutta hän halusi tunnustella myös eturauhaseni.
        Kasvaimen pää oli aivan sulkijalihaksen lähellä mutta leikkauksessa sulkijan hermotus säästyi mutta aukko jäi hieman horoksi joten hyvin lähellä on ollut.

        On sen verran horo, etten ole uskaltanut liikkua ilman paksua vaippaa housuissa kotona enkä kylässä. Harvoin tulee tuhrua mutta en ota riskiä.
        Pöydällä on koko ajan pikavaikutteinen Imodium paketti.

        Tunnustemalla ei syöpää diagnisoida. Puhut soopaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnustemalla ei syöpää diagnisoida. Puhut soopaa

        Ihme kyllä se peräsuolen ylimääräinen pitkä pötkylä oli u-lekurin mielestä syöpä ja tähystys eli suolisto tyhjäksi ja tiirain sisään, vahvisti sen eli lähinnä sen pituuden ja suolen muun olotilan.
        Mainitsemani kasvain havaittiin eturauhasen tunnustelun yhteydessä.
        Onko sekin sinulle soopaa?
        Olisin todella hyvilläni jos kokemukseni olisi pelkkää soopaa!
        Otahan selvää asiasta!

        Mikä olisi mielestäsi "oikea" menetelmä 30cm x 1cm2 peräsuolen sulkijalihakseen saakka ulottuvan kasvaimen havaitsemiseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnustemalla ei syöpää diagnisoida. Puhut soopaa

        Kyllä syöpäkasvaimen voi tuntea sorminkin tuntea, riippuu paikasta ja kasvaimesta,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä syöpäkasvaimen voi tuntea sorminkin tuntea, riippuu paikasta ja kasvaimesta,

        Niinhän naisiakin neuvotaan itse tunnustelemalla rintoja, onko kyhmyjä.
        Ihokasvaimet nähdään silmillä.
        Erilaisilla tutkimuksilla sitten varmennetaan onko kyse syövästä vai jostain muusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä syöpäkasvaimen voi tuntea sorminkin tuntea, riippuu paikasta ja kasvaimesta,

        Peräsuoleni syövän sormihavainto täsmennettiin suolen tähystyksellä jolloin kasvaimen pituus määriteltiin jatkoa eli eli leikkausta varten.
        Tuskin löytyy niin pitkäsormista lekuria joka pystyy ronkkimaan suolen yli 30 cm:n päässä olevaan toiseen päähän.
        Huomenna tyhjennän ( inhoittavin vaihe ) ja ylihuomenna tiiraillaan tyhjän suolen seinämät ja mutkat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä syöpäkasvaimen voi tuntea sorminkin tuntea, riippuu paikasta ja kasvaimesta,

        Sormet eivät kerro onko kysymyksessä vaaraton kasvain vai syöpä.
        Diagnisointiin tarvitaan laboratoriotutkimus kasvaimesta otetusta näytteestä.
        Esim. vaarattomat kystat ovat aika yleisiä kasvaimia ja niitä voi esiintyä eri puolilla ihmiskehoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sormet eivät kerro onko kysymyksessä vaaraton kasvain vai syöpä.
        Diagnisointiin tarvitaan laboratoriotutkimus kasvaimesta otetusta näytteestä.
        Esim. vaarattomat kystat ovat aika yleisiä kasvaimia ja niitä voi esiintyä eri puolilla ihmiskehoa.

        Kyllä minulle sanottiin suoraan, että se 30cm pötkylä on pahan laatuinen. Lekuri katsoi reaktiotani mutta olin varautunut asiaan.
        Käsittääkseni siitä ei otettu mitään näytteitäkään vaan aloitettiin leikkauksen valmistelut kokeineen, kuvauksineen ja säteilytyksineen.

        Aikaisemmin, kun eturauhaseni PSA oli 12,8 lukemassa ja virtsaus hankalaa, otettiin 7 näytettä. Kyseessä oli väärä hälytys koska PSA johtui jostakin tulehduksesta ja parani muutamassa päivässä lääkityksellä.

        Vastoin palstalla vallitsevaa melko yleistä tapaa, en väitä omia kokemuksiani yleispäteviksi totuuksiksi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulle sanottiin suoraan, että se 30cm pötkylä on pahan laatuinen. Lekuri katsoi reaktiotani mutta olin varautunut asiaan.
        Käsittääkseni siitä ei otettu mitään näytteitäkään vaan aloitettiin leikkauksen valmistelut kokeineen, kuvauksineen ja säteilytyksineen.

        Aikaisemmin, kun eturauhaseni PSA oli 12,8 lukemassa ja virtsaus hankalaa, otettiin 7 näytettä. Kyseessä oli väärä hälytys koska PSA johtui jostakin tulehduksesta ja parani muutamassa päivässä lääkityksellä.

        Vastoin palstalla vallitsevaa melko yleistä tapaa, en väitä omia kokemuksiani yleispäteviksi totuuksiksi!

        Käsittääkseni diagnoosi varmennetaan aina jollain testillä.
        Sinullehan tehtiin tähystys, mahdollisesti kudosnäyte on otettu siinä yhteydessä.


    • Anonyymi

      Sappileikkausta odotin 6kk, vaikka kovat kivut välillä, sanottiin, ei siihen kipuun kuole, kun pyysin et pääsisin nopeammin. Lääkäri totes leikkauksen jälkeen, et minulla ollu useita kertoja tulehdus sapessa ja siksi piti poistaa sappirakko, avoleikkauksella, tähystystä yritettiin, ei onnistunu.

    • Anonyymi

      aiempaan lisäys, myös maksa oli ollu vaarassa, ihmettelinkin kun raavin itseni ruvelle kutinan takia, ennen leikkausta, ihotautilääkäri totes, et pesen liikaa itseäni, leikkauksen jälkeen kivut ja kutina loppu.

    • Anonyymi

      Tulevaisuudessa yhä useamman sisäkalut tyhjennetään roskiin jos on jokin vika
      koska rahaa hoitoon ei riitä vaan kaikki on mennyt Italiaan ja matujen elämiseen
      Hyvä näin

    • Anonyymi

      Tämä on hanurista. Minulta murtui kesäkuun alussa luu varpaasta ja sen paraneminen on ollut tuskallisen hidasta. Terkkari tarjosi kuukauden päästä aikas, joten jouduin pakosta käyttämään yksityistä. Rahaa paloi kahteen käyntiin yli 400 euroa. Edelleen kipuillen yritin päästä rtg-kuvien kanssa terkkariin ja edelleen tarjottiin kuukauden päästä aikaa, vaikka kävin paikan päällä pörriäisen diagnoosin kanssa. Tänään vaimo pääsi soitosta samana päivänä 20 vuotta vanhaa tenniskyynärpäätä näyttämään terkkarilääkärille. Aikaisemminkin kesällä hän pääsi kylkeään valittamalla heti ja perään kuvauksiin, vaikka mitään ei löytynyt. Tämähän on mieluvaltaa. En edelleenkään pysty ilman kipua kävelemään. Yksityisellä operaatio maksaisi tonneja, jos se tarvitaan. Tämäkö on meidän julkisen terveydenhuollon tila?

      • Anonyymi

        Minulta vaurioitui nuorena ukkovarvas lentopallopelissä, kun kaveri hyppäsi blokissa varpaan päälle. Silloin todettiin vain, että aika parantaa ilmeisen murtuneen ja turvonneen.
        Aikaa meni useita kuukausia, ja jäi jäykäksi.


      • Anonyymi

        Olen kokenut samanlaista mielivaltaa. Joku pääsee piankin, toivotetaan tervetulleeksi huomenna,
        Itse en pääse vakavampien oireitten takia. Johtuuko, että on eri lääkäri vai mistä h*vetistä ?
        Pystyn kyllä arvioimaan mikä on vakava oire ja mikä ei. En mistään pienistä ota terveyskeskukseen yhteyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kokenut samanlaista mielivaltaa. Joku pääsee piankin, toivotetaan tervetulleeksi huomenna,
        Itse en pääse vakavampien oireitten takia. Johtuuko, että on eri lääkäri vai mistä h*vetistä ?
        Pystyn kyllä arvioimaan mikä on vakava oire ja mikä ei. En mistään pienistä ota terveyskeskukseen yhteyttä.

        20:18

        tuohon on yksinkertanen selitys,
        nyky terv. keskus ei halua hoitaa monisairaita kuntoon,
        se on liian työlästä, liian kallista,
        vakavasti sairas väsyny vanhus saa vain saattohoitoon ohjauksen, jos sitäkää,

        se on sitä priorisointia jota Kiuru suurella äänellä on moneen kertaan jo huutanua ääni käheänänä eduskunnassa,
        niin että kaikki saa kyllä hoitoa mutta minkälaista,, ????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20:18

        tuohon on yksinkertanen selitys,
        nyky terv. keskus ei halua hoitaa monisairaita kuntoon,
        se on liian työlästä, liian kallista,
        vakavasti sairas väsyny vanhus saa vain saattohoitoon ohjauksen, jos sitäkää,

        se on sitä priorisointia jota Kiuru suurella äänellä on moneen kertaan jo huutanua ääni käheänänä eduskunnassa,
        niin että kaikki saa kyllä hoitoa mutta minkälaista,, ????

        Ikävä juttu meille oikein vanhoille monisairaille, mutta oikein vanhaa ei saa enää kuntoon.
        Ei voi kerta kaikkiaan muuta kuin yrittää helpottaa kipuja ja vaivoja.
        Kun elimistö on vanhuuttaan rappeutunut mikä sille tekee ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä juttu meille oikein vanhoille monisairaille, mutta oikein vanhaa ei saa enää kuntoon.
        Ei voi kerta kaikkiaan muuta kuin yrittää helpottaa kipuja ja vaivoja.
        Kun elimistö on vanhuuttaan rappeutunut mikä sille tekee ?

        piti lukea: Minkä sille tekee ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tappo Kajaanissa

      Ketkä ulkomaanvahvistukset tässä kyseessä? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010752697.html
      Kajaani
      61
      2745
    2. Kuka mielessäsi pyörii?

      Ja miksi? Onko teillä vielä mahdollisuutta?
      Ikävä
      177
      2628
    3. Nyt kaikki joukolla....

      ...tukkeen Folkkeja, nyt siihen on hyvä tilaisuus. Jos jokkainen kynnelle kykenevä nakkaa kassaan muutaman euron ja rikk
      Haapavesi
      28
      2142
    4. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      89
      1878
    5. KUNNIA MENI - MAINE KASVOI tuomio tuli, ravakat sakot ja korvauksia!

      Nyt se sitten paukahti. Kajaanin johtava poliitikko Pasi Kilpeläinen ps. sai Kainuun Käräjäoikeuden tuomion! Sakkoa tu
      Kajaani
      146
      1626
    6. Oletko jo unohtanut minut mies?

      Oliko se oikeasti kiva juttu se hymiöpallo, se oli osoitus siitä että minä oikeasti pidän sinusta todella paljon. Tekisi
      Tunteet
      22
      1617
    7. Putinistipersut vauhdissa, oppikirjoja pitäisi sensuroida

      Putinistipersut halunnevat seuraavaksi muuttaa historiankirjoitustakin kuten heidän isäntänsä Bunkkeripappa. Eli Suomen
      Maailman menoa
      269
      1549
    8. Laskutehtävä

      Laske kaivattusi ja itsesi iät yhteen. Tulosta ei oo pakko kertoo.
      Ikävä
      98
      1435
    9. Kela häätää tuhansia muuttamaan halvempaan asuntoon

      https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20115291 Kulut voivat nousta tuhansiin euroihin per häädetty. Tuosta on vaikea enää
      Maailman menoa
      311
      1330
    10. Kuvittele että olen hän

      Mitä kaipaat eniten?
      Ikävä
      75
      1227
    Aihe