Kalja ja juusto maistui jo 2700 vuotta sitten

Anonyymi

Kalja on tunnetusti vanhin juoma heti veden jälkeen. Mutta juusto on päässyt homehtumaan.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008332561.html

"Alpeilla sijaitsevasta Hallstattin suolakaivoksesta on löydetty merkkejä, joiden mukaan ihmiset nauttivat sekä oluesta että homejuustosta jopa 2 700 vuotta sitten."

25

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olut on kyllä tosi hyvää.
      Homeista juustoa ei kannattaisi syödä.

      • Anonyymi

        Siis pronssikaudella. Osassa Maailmaa oltiin jo siirrytty paljon aikaisemmin rautakauteen. Eihän tuon enää mitään muinaista aikaa ollut. Ihmiset olivat siirtyneet maa ja karjatalouteen tuhansia vuosia aikaisemmin. Elettiin aikaa jolloin perimätiedon mukaan Rooman kaupunki perustettiin.


      • Anonyymi

        Olut on pahanmakuista , olen 4 purkkia elämässäni juonut olutta, alkoholitonta 0% . Maito on hyvä ruokajuoma ja siinä on ravintoaineita.

        Terv. taas Koskenkorvalta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olut on pahanmakuista , olen 4 purkkia elämässäni juonut olutta, alkoholitonta 0% . Maito on hyvä ruokajuoma ja siinä on ravintoaineita.

        Terv. taas Koskenkorvalta

        Minä juon 3–5 litraa olutta joka päivä. On hyvää.


    • Oliko sima ennen kaljaa?

      • Anonyymi

        Olutta on kait tehty jo 10 tuhatta vuotta sitten.

        Hunajaviiniä mihin simakin perustuu on tehty ilmeisesti antiikin aikoihin, josta aikaa on kulunut kolmisen tuhatta vuotta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olutta on kait tehty jo 10 tuhatta vuotta sitten.

        Hunajaviiniä mihin simakin perustuu on tehty ilmeisesti antiikin aikoihin, josta aikaa on kulunut kolmisen tuhatta vuotta.

        Eikun marja-simaa, eräänlaista marjaviiniä, mustikka-puolukka?


      • Anonyymi
        forestgump kirjoitti:

        Eikun marja-simaa, eräänlaista marjaviiniä, mustikka-puolukka?

        Mustikka ja puolukka ovat pohjoisia lajikkeita, ja ihminen siirtyi pohjoisemmaksi vasta myöhemmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mustikka ja puolukka ovat pohjoisia lajikkeita, ja ihminen siirtyi pohjoisemmaksi vasta myöhemmin.

        Ehkä sitten kirsikka, omena, vadelmasima


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mustikka ja puolukka ovat pohjoisia lajikkeita, ja ihminen siirtyi pohjoisemmaksi vasta myöhemmin.

        Tai viikuna, taatelisima


    • Oluen valmistus on niin vanhaa kuin viljan viljely. Anatoliassa jossa ohran viljely alkoi yli 10.000 vuotta sitten on löydetty merkkejä oluen valmistuksesta. Vanhin kirjallinen lähde joka kertoo oluenjuonnista on n. 6000 vuotta vanha sumerilainen savitaulu.

      Turkki, Syyria ja Irak ovat oluen kotiseutua. Kun sveitsiläset suolanlouhijat joivat olutta 2700 vuotta sitten, niin he jatkoivat jo tuolloin tuhansia vuosia vanhaa oluenjuontiperinnettä.

    • Anonyymi

      Ihmiskunnan syntyyn n. 6-7000 vuotta sitten kaljan juomisen alkuhistoriaa istuu hyvin.

      • Anonyymi

        Oluen juonti on ihmisyyden merkki.


    • Anonyymi

      tuskinpa oli kuitenkaan kovinkaan promillepitoista, lähinnä sitä juotiin sen säilyvyyden takia.

      • Anonyymi

        Varmaan jotain alle 10 prosenttista, promillepitoisuuksilla ei oluen vahvuutta onneksi mitata.


    • Entä viini, oliko ennen olutta?

      • Anonyymi

        Ei ollut. Maailman ensimmäinen viini oli hunajaviini, josta simatkin on johdettu. Olut on tuhansia vuosia vanhempi juoma.


    • Anonyymi

      Jotkut tutkijat ovat arvelleet, että maanviljelys ja ruukkujen yms valmistaminen aloitettiin nimenomaan, jotta oluen saanti voitiin varmistaa. Keräilytaloudessa voitiin kyllä syödä monenlaista luonnosta löytyvää, mutta oluen pano vaatii enemmän pitkäjänteisyyttä.

      Olut oli kauan ihmiskunnan historiassa terveellisempi juoma kuin vesi, johon alkeellisissa oloissa helposti sotkeentui ties mitä bakteereita, likaa ja törkyä.

      • Anonyymi

        Minä juon mieluummin olutta kuin vettä, paitsi krapulassa.


    • Entä aika ennen maanviljelystaidon kehittymistä? Siltä ajalta ei ole arkeologisia todisteita.
      Mutta puissa, pensaissa kasvoi hedelmiä, marjoja muuta sokeripitoista, joista on vain yksi askel Etanolin maailmaan

    • Anonyymi

      Eli ei juusto vaan homejuusto.

      Kysymys :D

      Jos juustoa edes löytyy noinkin pitkän ajanjakson jälkeen, niin onko se jokin ihme jos siinä on hiukan hometta?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4009
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2606
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2214
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2175
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      49
      1879
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe