Uskovaisen habitus

Anonyymi

Voiko sellainen ihminen olla uskovainen, joka kiroilee? Kieltääkö Raamattu kiroilun? Vai onko kyse vain kulttuurisidonnaisesta asiasta? Pitääkö uskovan pahoittaa mielensä siitä, jos jonkun normaali puhetyyli sisältää kiroamista?

Naapurini on uskovainen ja tietää pelastuvansa. Hän on kova kiroilemaan. Mietin, onko sellaisten Jumalan valtakunta.

Entä pitäisikö se näkyä päällepäin esim vaatetuksessa, jos joku on oikeasti uskossa? Vai onko pukeutuminen kulttuurisidonnainen juttu?

Näkyykö uskovaisuus mielestäsi jossakin muussa ulkoisessa tekijässä?

30

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mää ajattelen että monen uskovaisen mielenkiinto kiinnittyy enemmän muualle kuin omaan ulkonäköön siinä mielessä että alkaisivat kovasti meikkaamaan, hiuksia värjäämään jne
      Ajattelen myös että monille uskovaisille oma ulkonäkö on Jumalan antama joten he osittain tyytyvät siihen mitä Jumala on antanut kuin myös muiden ulkonäön suhteen hyväksyvät sen Jumalan luomana. Motä pukeutumiseen tulee niin moni uskova ei halua korostaa seksuaalisuuttaan esim paljastavilla tai kireillä vaatteilla,koska moni kokee että siinä esitellään itseään seksuaalisin viestein jolloin vastapuoli saa seksuaalisia signaaleja ja uskovilla seksi kuuluu avioliittoon.
      Tosin moni mies ja nainen voi muutoin katsoa että siinäpä simpsakka nainen tai mies, eikä se ole väärin. Ihastella jonkun ulkonäköä Luojan luomana.
      Saa ajatella että ompa kaunis ihminen. Uskon että ennemmin miehillä voi ajatus karata kurkkimaan rintoja ja takapuokta 😘 pidän tuota luonnollisena kunhan se ei ryöstäydy itsetarkoitukseksi. Uskonnettä ihmisluonne on sellainen ja miehillä on luonnostaan tarve suvun jatkamiselle ja siittämiselle. Tuo kuulostaa kauhealta mutta uskon sen noin että urospuolisilla on tarve puputtamiseen.
      Tuo naurattaa joskus kun näen miehen katsovan jotain naista ja omakin mieheni joskus harhailee ja saatan kiusta kysymällä että mitäs siellä näkyy 😆
      .
      Kiroilemisesta, että sehän ei oikein kuulu uskovaiselle, koska siinä saatetaan hokea perkelettä, saatanaa ja helvettiä. Miksi uakovainen noita huutelisi?
      Mutta myönnän että tiukassa paikassa itsellänikin on joku huono sana lipsahtanut mutta vähän lievempi ilmaus 😂 hitto esim.
      Kiroilemisesta on kuulemma vaikea päästä eroon jos sitä on ikänsä harrastanut.
      Tosin tiedän uskovaisia joilla uskoon tullessaan kiroilu on jäänyt itsestään pois mielenmuutoksen myötä.
      Mielensä pahoittamisesta niin en pahoita mieltäni jos joku kiroilee mutta ei se hyvältäkään tunnu vaan se saa oloni vaivautuneeksi. Samalta vähän kuin joku olisi humallassa ja örveltäisi, en tykkää siittä, jaksa semmosta kauaa.

      ST

      • Anonyymi

        Kiva kun joku edes ymmärtää meidän miesten paineita. Kiitos.


    • Anonyymi

      3Moos.24:11-14 Ja israelilaisen vaimon poika pilkkasi Herran nimeä ja kirosi sitä. Silloin he toivat hänet Mooseksen eteen. Ja hänen äitinsä nimi oli Selomit, Dibrin tytär, Daanin sukukunnasta. Ja he panivat hänet vankeuteen, kunnes heille ilmoitettaisiin Herran vastaus. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: Vie kirooja leirin ulkopuolelle, ja kaikki, jotka kuulivat sen, laskekoon kätensä hänen päänsä päälle, ja koko kansa kivittäköön hänet.

      • Anonyymi

        Ovatko peerhana, paaskat, tai viittu mielestäsi sellaisia kirosanoja, jotka pilkkaavat Jumalan nimeä?


    • Anonyymi

      3Moos.24:16-23 Ja koka Herran nimeä pilkkaa, rangaistakoon kuolemalla; koko kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi. Oipa se muukalainen tai maassa syntynyt, joka pilkkaa Herran nimeä, hänet surmattakoon. Jos joku lyö kuoliaaksi ihmisen, kenen hyvänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla. Mutta joka lyö kuoliaaksi kotieläimen, korvatkoon sen: henki hengestä. Ja joka tuottaa lähimmäisellensä vamman, sille tehäköön, niinkuin hänkin on tehnyt; ruhje ruhjeesta, silmä silmästä, hammas hampaasta; saman vamman, jonka hän on toiselle tuotanut, saakoon hän itsekin. Joka lyö kuoliaaksi kotieläimen, korvatkoon sen; mutta joka lyö kuoliaaksi ihmisen, se surmattakoon. Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; minä olen Herra, teidän Jumalanne. Ja Mooses puhui näin israelilaisille; ja he veivät kiroojan leirin ulkopuolelle ja kivittivät hänet kuoliaaksi. Näin israelilaiset tekivät, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.

      • Anonyymi

        Eikö muutakin kirosanoja ole kuin herran nimen pilkka? Onko esim juumalauuta Herran nimen pilkkaamista? Entä peeerkeele tai Sssaataana? Tuskin heeleeeveettikään. Ei minusta.


    • Anonyymi

      En kiroillut ennen uskoontuloani enkä kiroile edelleenkään.Paitsi ihan pentuna alle 9v kun siitä kiellettiin niin silloin sitä kiroili milloin tilaisuus tuli.

      Selef

      • Anonyymi

        Eli teet toisten mielen mukaisia asioita. Miten olisi jos teksit itse päätöksiä? Ihminen voi sairastua jos jatkuvasti elää toisten ihmisten pillin mukaan. Joskus jopa arvot, joita luulee omikseen ovat toisten ihmisten arvoja.

        Minä en yleensä kiroile mutta joskus kun sen tekee niinnsillä on painoarvoa. Joskus se on tarpeenkin.


    • Anonyymi

      kiroilu kuulemma saatanan tai henkivaltansa kutsumista.

      kiroilu
      rukoilu

      kirous
      rukous

      kir
      ruk

      Rukoilu on Jumalan puoleen kääntymistä.

      Onko kiroilu saatanan puoleen kääntymistä?

      Selef

      • Anonyymi

        "Onko kiroilu saatanan puoleen kääntymistä?"

        En oikein voi uskoa. Ehkä silloin jos palvoo oikeasti Saatanaa.


      • Anonyymi

        Mulle mun täti joka paljon hoiti mminua pienestä lapsesta nuoruuteen asti äidin töissä ollessa (äiti oli siis ura nainen, yrittäjä monessa polvessa) niin tätini sanoi, kun joskus kiroilin aikuisilta kun jossain kuullut olin, että saatana niin täti siihen että älä älä vaan kutsu sitä sarvipäätä. Ja en ole kutsunut. Siihen loppu.
        Teininä tosin käytin vittu sanaa kavereiden kanssa, mutta sekin jäi pois aikuistuttua.
        Mutta siis ennen sanottiin juuri noin, että ei saa kutsua paholaista. Ojennettiin lapsia käyttäytymään. Opetettiin kielenkäyttöä.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle mun täti joka paljon hoiti mminua pienestä lapsesta nuoruuteen asti äidin töissä ollessa (äiti oli siis ura nainen, yrittäjä monessa polvessa) niin tätini sanoi, kun joskus kiroilin aikuisilta kun jossain kuullut olin, että saatana niin täti siihen että älä älä vaan kutsu sitä sarvipäätä. Ja en ole kutsunut. Siihen loppu.
        Teininä tosin käytin vittu sanaa kavereiden kanssa, mutta sekin jäi pois aikuistuttua.
        Mutta siis ennen sanottiin juuri noin, että ei saa kutsua paholaista. Ojennettiin lapsia käyttäytymään. Opetettiin kielenkäyttöä.

        ST

        Mistähän lie tuommoisenkin keksineet? Minun vanhempani ei puhuneet tuommoisia. Enkä ole ennen tuommoisesta kuullut.


    • >>> Voiko sellainen ihminen olla uskovainen, joka kiroilee?

      Tottakai voi. Joidenkin tutkimusten mukaan kiroilu auttaa kestämään kipua. Kiroilu on myös rehellisyyden ja älykkyyden merkki.

      • Anonyymi

        Älykkyydestä en tiedä. Taitaa olla toisin päin. Mutta tiedän sen, että mitä korkeammin koulutetuksi itseäni luin, sitä vähemmän tapasin työelämässä ihmisiä, jotka kiroilivat. Johtoasemassa huomasin, että duunareissa on paljon sellaisia, jotka kiroilevat.

        Mutta aivan sama. Minä kiroilen hyvin harvoin. Ja jos kiroilen, silloin todella on asiat pielessä. Uskoisin, että kyseessä on opittu tapa. Seura ns. tekee kaltaisekseen. Eikä kiroilijat itse koe kiroilua mitenkään negatiivisena. Kiroilu on vähän niin kuin slangia.

        Mutta uskovaiset ei yleensä kauheasti kiroile. En tosin ymmärrä miksi. Toisaalta, monet hokee paljonkin turhia sanoja, kuten: tota, sillee, mutku, niinku, tällee. Miksei sitten ...kele, ...tana tai ...ttu.


    • Anonyymi

      Ei tietystikään, mutta pankkiiriksi voi joutua sillä lailla. Tai näytellä jotain.

    • Anonyymi

      Jokainen huutaa herraansa avuksi.

      • Anonyymi

        Ja vielä sen päälle...


    • Anonyymi

      Katsoin eilen Sanna Marinin haastattelua Veitolan yökylässä ja siinä hän meikkaili kokoukseen. Ehkä tässä ajassa se antaa naisille uskottavuutta mietin? Pitäisiköhän...hmmm.

      Kiroilen joskus, en koko ajan ..mutta kun menetän totaalisesti hermot tai lyön varpaani johonkin.

      LS

      • Anonyymi

        itse kiroilen, tosin vain, jos olen yksin, se vaan on ihmisen luonto sellainen . . .

        tosn, , kiroili ne raamatun alkukristitytkin, koska raamatussa Jaakob kirjoittaa:

        "kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaiseksi
        luotuja,
        samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla veljeni"
        Jaak: 3: 9-10


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itse kiroilen, tosin vain, jos olen yksin, se vaan on ihmisen luonto sellainen . . .

        tosn, , kiroili ne raamatun alkukristitytkin, koska raamatussa Jaakob kirjoittaa:

        "kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaiseksi
        luotuja,
        samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla veljeni"
        Jaak: 3: 9-10

        Raamatussa kiroaminen ehkä on käsitteeltään vähän enemmän kuin kiroileminen.

        Miksihän ihminen luo sallittuja ja ei sallittuja sanoja ja ns eisallitut sanat tulee esiin kun esim satuttaa itseään tai on muuten vihainen.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itse kiroilen, tosin vain, jos olen yksin, se vaan on ihmisen luonto sellainen . . .

        tosn, , kiroili ne raamatun alkukristitytkin, koska raamatussa Jaakob kirjoittaa:

        "kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaiseksi
        luotuja,
        samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla veljeni"
        Jaak: 3: 9-10

        Kiroaminen Raamatussa on sitä, kun toivottaa toiselle pahaa. Se on siunaamisen vastakohta. Kiroilu ei ole kiroamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiroaminen Raamatussa on sitä, kun toivottaa toiselle pahaa. Se on siunaamisen vastakohta. Kiroilu ei ole kiroamista.

        "toiselle pahaa"

        sitä en sentään tee, enkä toivota kenellekään, vaan kiroilen kun jokin asia ei onnistu niinkuin pitäisi, ts. "varvas oven väliin, tai bussi menee "nenän edestä, ja sitten myöhästyn, yms HARMITTAVA asia, niin kirosanoja tulee !!


    • Anonyymi

      Matt.15:4 Sillä Jumala on sanonut: Kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja: Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää kuolemalla kuoleman. Mark.7:10 Sillä Mooses on sanonut: Kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja: Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää kuolemalla kuoleman. 2Moos.21:17 Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, se rangaistakoon kuolemalla. 3Moos.20:9 Kuka ikinä kiroaa isäänsä tai äitiänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla; isäänsä ja äitiänsä hän on kironnut, hän on verivelan alainen. Sananl.20:20 Joka isäänsä ja äitiänsä kiroaa, sen lamppu sammuu pilkkopimeään.

      • Mitä tekemistä ihmisten kiroamisella on kiroilun kanssa?


    • Anonyymi

      Ef.6:2-3 Kunnioita isääsi ja äitiäsi - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus - että menestyisit ja kauvan eläisit maan päällä. 2Moos.20:12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauvan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. 5Moos.5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauvan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

    • Anonyymi

      Mitä kirosanat sitten ovat ?

      Raamatussa esimerkiksi useassa kohtaa kiroillaan tai sitten vain kerrotaan taruolennoista niille annettujen nimien mukaan .

      Esimerkiksi raamatussa esiintyy Saatana niminen taruolento kuten myös Perkele niminen taruolento kuten myös Jumala niminen taruolento ja näiden nimien käyttäminen on aivan turhaan saanut negatiivisen maineen.

      Esimerkiksi ihminen voi mukamas käyttää jumala sanaa huoletta vaikka raamattu ilmoittaa että saatana on myös yksi tämän maailman jumalista kuten samaisessa kirjassa esiintyvä Jahve .

      Voi siis kysyä esimerkiksi kun jokin asiaa menee vikaan ja ihminen puuskahtaa "voi jumalauta " miksi tästä joku pahoittaa mielensä ja pitää pahana asiana siinähän vain joka varsinkin uskoo näihin taruolentoihin pyytää joltain edellämainituista raamatun ilmoittamista jumalista apua "jumalauta "=jumala auta joten katsoisin että näiden jumalien nimien käyttäminen ei ole kiroilua vaan avun anelua raamatun jumalilta .

      Sitten yleisimpiä ns.kirosanoja ovat esimerkiksi vittu tai kyrpä .
      Nämäkin sanat kuvastavat vain slangisanoina olevaista asiaa eli ihmisen sukupuolielimiä jotka ovat hyvin tavallisia asioita ja jokaisella on tällaiset elimet voi siis kysyä onko kiroilua puhua sukupuolielimistä ja miksi näinkin yleisistä asioista puhuminen olisi kiroilua ?Kuulostaako niiden sanominen jotenkin paremmalta kun sanoo vaikka "voi vagina "vitun sijaan tai "voi penis" kyrvän sijaan ?

      Onkohan nyt vain kyse ihmisten tekopyhyydestä ja jonkilaisesta asioiden hautaamisyrityksistä sillä sukupuolielimet ovat ihan yhtä tavallinen asia maailmassamme kuin vaikkapa jalka tai sormet nenä korva joten niissä ei ole mitään pahaa tai mystistä.

      • Anonyymi

        Kyseessä on siis hyvinkin kulttuurisidonnainen asia. Sama koskee ihmisten keksimiä ruokailu, juomis, pukeutumis käyttäytymis ym sääntöjä. Ne eivät ole jumalien määräyksiä ihmisille. Esimerkiksi naisten topless pukeutuminen on ihan sallittua joissakin kulttuureissa, oikeastaan se on heidän normaalinsa.

        Minä katselen mielelläni naisten paljaita rintoja ja ihonmyötäistä pukeutumista, joka paljastaa kauniin naisvartalon kaikki muodot. Siitä voi toki keskustella mikä pukeutuminen sopii kirkkoon mutta sekin pukeutumiskoodi siellä kirkossa on ihmisten itse keksimää. Jumala loi ihmisen alastomaksi.

        Näissä asioissa on kyseessä jonkun porukan toisilleen keksimät normit. Ei siis Raamatun Jumalan määrittelemä tapa toimia. Eihän Jumala ole määrännyt perustamaan kirkkojakaan. Miten Jumala olisi silloin määrännyt miten siellä pukeudutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on siis hyvinkin kulttuurisidonnainen asia. Sama koskee ihmisten keksimiä ruokailu, juomis, pukeutumis käyttäytymis ym sääntöjä. Ne eivät ole jumalien määräyksiä ihmisille. Esimerkiksi naisten topless pukeutuminen on ihan sallittua joissakin kulttuureissa, oikeastaan se on heidän normaalinsa.

        Minä katselen mielelläni naisten paljaita rintoja ja ihonmyötäistä pukeutumista, joka paljastaa kauniin naisvartalon kaikki muodot. Siitä voi toki keskustella mikä pukeutuminen sopii kirkkoon mutta sekin pukeutumiskoodi siellä kirkossa on ihmisten itse keksimää. Jumala loi ihmisen alastomaksi.

        Näissä asioissa on kyseessä jonkun porukan toisilleen keksimät normit. Ei siis Raamatun Jumalan määrittelemä tapa toimia. Eihän Jumala ole määrännyt perustamaan kirkkojakaan. Miten Jumala olisi silloin määrännyt miten siellä pukeudutaan.

        no, ei Jumala niitä meidän sääntöjä tarvi, vaan säännöt on ja oltava tietenkin yhteiskunnassa, ja säännöt enemmänkin meitä "toinen toisiaan varten", eihän mikään yhteiskunta toimisi, jos ei olisi sääntöjä,
        ja säännöistä huolimatta aina on niitä "juntteja", joita ei mitkään säännöt estä, kuten rikollisuus, ja rikokset toisia ihmisiä tai yhteiskuntaa kohtaan, perheisiin jne.


    • Kumma on, jos joku niin täydellinen on, ettei suuttuessaan suusta lipsahda mitään ärräpäätä.

      • Anonyymi

        On niitä sellaisia ihmisiä jotka eivät ikinä kiroile. Mun mieheni on sellainen. Ja jos satun kiroilemaan, se pyörittää silleen silmiä, että pitää käytöstäni epäsuotavana. En ole ikinä kuullut sen kiroilevan ja voi olla ettei ole koskaan kiroillutkaan, pidän mahdollisena täysin. Ei ole uskovainen. Mun on pitänyt ihan opetella itselleni armollisuutta, että en ole huono äiti, vaikka joskus ärräpää on päässyt. Minut itseni on kasvatettu taas uskovien näkökulmasta,eikä saanut kiroilla, joten se näkökulma on aiheuttanut suunnattomasti sisäistä ristiriitaa, että en ole osannut ikäänkuin hillitä kielenkäyttöäni aina

        LS


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      73
      1786
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1176
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1064
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      14
      960
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      33
      876
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      261
      822
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      789
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      61
      758
    9. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      210
      739
    10. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      736
    Aihe