Joku pahoitti mielensä Afrikantähti pelistä

Anonyymi

606

15468

    Vastaukset

    • Anonyymi

      Kulttuurin omimista. Rosvona voi esiintyä ainoastaan henkilö joka on oikeasti rosvo.

      • Anonyymi

        Minä olen valkoisena heteromiehenä pahoittanut mieltäni jo yli 60 vuotta. Hyvä, kun kyseinen pöyrityttävä rötöspeli kielletään, ja tekijät joutuvat vastuuseen hirvittävästä teostaan!


      • Anonyymi

        😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen valkoisena heteromiehenä pahoittanut mieltäni jo yli 60 vuotta. Hyvä, kun kyseinen pöyrityttävä rötöspeli kielletään, ja tekijät joutuvat vastuuseen hirvittävästä teostaan!

        Sitä ollaan taas niin Vennamoa...Vennamoa että...vaikka veloista torpastansa kannettaisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen valkoisena heteromiehenä pahoittanut mieltäni jo yli 60 vuotta. Hyvä, kun kyseinen pöyrityttävä rötöspeli kielletään, ja tekijät joutuvat vastuuseen hirvittävästä teostaan!

        Minä sinivalkoisena perussuomalaisena pahoitin mieleni siitä, kun joku pahoitti mielensä Afrikantähti pelin takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ollaan taas niin Vennamoa...Vennamoa että...vaikka veloista torpastansa kannettaisi...

        Jo riittää pelin politiikka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen valkoisena heteromiehenä pahoittanut mieltäni jo yli 60 vuotta. Hyvä, kun kyseinen pöyrityttävä rötöspeli kielletään, ja tekijät joutuvat vastuuseen hirvittävästä teostaan!

        Suomessa pitää nykyisin kaikki muu kieltää paitsi punavihreys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ollaan taas niin Vennamoa...Vennamoa että...vaikka veloista torpastansa kannettaisi...

        Ei ihme että Helsingin Yliopistosta sai kenkää paljon ihmisiä,jos henkilökunnalla on aikaa setviä ja kokustaa tälläisten tyhmien asioiden vuoksi.Muistaakseni se oli jotakin 4000 henkilön potkut.Olisiko aika antaa seuraaville 4000 potkut,että loput voisivat keskittyä olennaiseen,eli opettamiseen.


    • Anonyymi

      Peli ei ole rasistinen, vaan hauska ajanvietepeli!
      Kyllä tämä on jo ihan naurettavaa pelleilyä.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä.
        Olen nuoruudessa pelanut afrikan tähteä, eikä pelin aikana ole tullut kertaakaan mieleen Afrikkalaiset, vaan peli on ollut mukavaa ajanvietettä.
        Siinähän on rosvo valkoihoinen, eikä tummaihoinen.
        Hyvin on asiat ja elämä mennyt, jos yksi peli pilaa elämän, ei ole sellainen ihminen elämässään kokenut vakavia vastoinkäymisiä.
        Liian helppoa elämää tuollaisella, joka yhdestä pelistä valittaa, taitaa olla julkisuuden kipeä.
        " pelissä kerätään timantteja Afrikassa ja tuodaan ne Kairoon. Se on rasismia ja kolonialismia minulle, nainen kertoo Iltalehdelle."

        No, tuon perusteella, jos tuolla naisella on timanttisormus tai timanttikoru, niin hän on rasistinen, koska suurin osa timanteista on Afrikan kaivoksista louhittuja.
        Eihän tuo nainen ole edes peliä pelanut, ei siinä tuoda timantteja kairoon, vaan jos löytää timantin tai muun jalokiven, niin siitä maksetaan pelaajalle, ei siinä jalokiviä edes kerätä, eikä mihinkään kuljeteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä.
        Olen nuoruudessa pelanut afrikan tähteä, eikä pelin aikana ole tullut kertaakaan mieleen Afrikkalaiset, vaan peli on ollut mukavaa ajanvietettä.
        Siinähän on rosvo valkoihoinen, eikä tummaihoinen.
        Hyvin on asiat ja elämä mennyt, jos yksi peli pilaa elämän, ei ole sellainen ihminen elämässään kokenut vakavia vastoinkäymisiä.
        Liian helppoa elämää tuollaisella, joka yhdestä pelistä valittaa, taitaa olla julkisuuden kipeä.
        " pelissä kerätään timantteja Afrikassa ja tuodaan ne Kairoon. Se on rasismia ja kolonialismia minulle, nainen kertoo Iltalehdelle."

        No, tuon perusteella, jos tuolla naisella on timanttisormus tai timanttikoru, niin hän on rasistinen, koska suurin osa timanteista on Afrikan kaivoksista louhittuja.
        Eihän tuo nainen ole edes peliä pelanut, ei siinä tuoda timantteja kairoon, vaan jos löytää timantin tai muun jalokiven, niin siitä maksetaan pelaajalle, ei siinä jalokiviä edes kerätä, eikä mihinkään kuljeteta.

        Ja ennen, lapsena leikittiin : kuka pelkää mustaa miestä. Tätä nykyä se ei enää olekaan leikkiä. Pian alkaa muutenkin tuo kiellettyjen asioiden lista olla pidempi, kuin sallittujen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä.
        Olen nuoruudessa pelanut afrikan tähteä, eikä pelin aikana ole tullut kertaakaan mieleen Afrikkalaiset, vaan peli on ollut mukavaa ajanvietettä.
        Siinähän on rosvo valkoihoinen, eikä tummaihoinen.
        Hyvin on asiat ja elämä mennyt, jos yksi peli pilaa elämän, ei ole sellainen ihminen elämässään kokenut vakavia vastoinkäymisiä.
        Liian helppoa elämää tuollaisella, joka yhdestä pelistä valittaa, taitaa olla julkisuuden kipeä.
        " pelissä kerätään timantteja Afrikassa ja tuodaan ne Kairoon. Se on rasismia ja kolonialismia minulle, nainen kertoo Iltalehdelle."

        No, tuon perusteella, jos tuolla naisella on timanttisormus tai timanttikoru, niin hän on rasistinen, koska suurin osa timanteista on Afrikan kaivoksista louhittuja.
        Eihän tuo nainen ole edes peliä pelanut, ei siinä tuoda timantteja kairoon, vaan jos löytää timantin tai muun jalokiven, niin siitä maksetaan pelaajalle, ei siinä jalokiviä edes kerätä, eikä mihinkään kuljeteta.

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Pelin voi voittaa myös hevosenkengällä, löytää sen mistä vaan.

        Eikö siis peli samalla kaikkien muiden kilpailua yhtä imperialistisikaa vastaan?

        Onko laudan kuvitus on 1951 tehteynä jotenkin rasististinen? Minun nähdäkseni samanlaisia hahmoja esiintyy nykyisin valmistettavissa afrikkalaisissa puuesineissä. Jos niissä hahmoissa on jotain karikatyyriä, niin en suoraan sanottuna ymmärrä. Sen ymmärrän, että hahmojen iho on tumma. Kovasti olen sitä mieltä, että vastaava etninen tausta on edelleen vallitseva tuolla mantereella. Jos tuo kuvitus on loukkaava, niin totta kai: korjatkaa ihmeessä. Eihän vapaa-ajan pelien ole tarkoitus loukata ketään.

        Jos lauta kuvaa ajan tilannetta 1951, niin pitäisikö siinä sitten olla moderni jakkupukuun sonnustautunut sudanilainen liikenainen tai rosvoina Mogadishun sotalordi rynnäkkökivääreineen? Muistuttaisin myös, että joissakin lautapeleissä joku voi pelata edelleen natseja. Ehkä nykysaksalaisten kannattaisi vetää siitä herne nenään.

        Ennen kaikkea, unohtuuko se olennaisin? Kohteleeko pelilauta afrikkalaista, aasialaista, kaukaasialaista tai amerikan alkuperäiskansalaispelaajaa jotenkin eri tavalla? Ei. Nappulat ja säännöt toimivat kaikilla samoin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelin voi voittaa myös hevosenkengällä, löytää sen mistä vaan.

        Eikö siis peli samalla kaikkien muiden kilpailua yhtä imperialistisikaa vastaan?

        Onko laudan kuvitus on 1951 tehteynä jotenkin rasististinen? Minun nähdäkseni samanlaisia hahmoja esiintyy nykyisin valmistettavissa afrikkalaisissa puuesineissä. Jos niissä hahmoissa on jotain karikatyyriä, niin en suoraan sanottuna ymmärrä. Sen ymmärrän, että hahmojen iho on tumma. Kovasti olen sitä mieltä, että vastaava etninen tausta on edelleen vallitseva tuolla mantereella. Jos tuo kuvitus on loukkaava, niin totta kai: korjatkaa ihmeessä. Eihän vapaa-ajan pelien ole tarkoitus loukata ketään.

        Jos lauta kuvaa ajan tilannetta 1951, niin pitäisikö siinä sitten olla moderni jakkupukuun sonnustautunut sudanilainen liikenainen tai rosvoina Mogadishun sotalordi rynnäkkökivääreineen? Muistuttaisin myös, että joissakin lautapeleissä joku voi pelata edelleen natseja. Ehkä nykysaksalaisten kannattaisi vetää siitä herne nenään.

        Ennen kaikkea, unohtuuko se olennaisin? Kohteleeko pelilauta afrikkalaista, aasialaista, kaukaasialaista tai amerikan alkuperäiskansalaispelaajaa jotenkin eri tavalla? Ei. Nappulat ja säännöt toimivat kaikilla samoin!

        "Pelin voi voittaa myös hevosenkengällä, löytää sen mistä vaan."

        Sehän on rasismia hevosia vastaan. Hevoset ovat kärsineet maatalouden alkuaikoina, kun ne valjastettiin vetämään raskaita auroja, äkeitä ja hevosten kidutusta oli talvella kovilla pakkasilla vedättää raskaita tukkikuormia.


      • Anonyymi

        Sitä se on täysin, siis hyvä ajanvietepeli ja tämä rasistihomma taas on jo jotain sairaan neuroottista.
        Mutta niinhän nämä kaikki vanhatkin asiat täytyy muuttaa/pyyhkiä pois, mitkä ovat olleet aikansa juttuja ja joilla ei ole mitään merkitystä. Kuten kulttuurituotosten nimet jne.
        Mutta tosiaan, ei tuolla ole mitään tekemistä rasismin kanssa koko pelillä. Ja harva, jos kukaan Afrikan tähteä pelaava ajatteleekaan mitään tuollaista rasismiin viittaavaa edes. On vain hyvä tapa viettää aikaa läheisten kanssa/hyvässä seurassa.


      • Anonyymi

        Kyllä ihmeelliseksi menee tämä maailma. Joku afikkalainen tulee kertomaan miten meidän pitää täälä elää ja mitä saamme sanoa ja tehdä. Kaikesta joku pahoittaa mielensä.
        Rinta rottingilla laulamme suvivirttä kuten aina on tehty - lapsiemme tai lapsen lapsiemme kevätjuhlassa. Kenelle se ei sovi - niin voi voi. Maassa maan tavalla on edelleen hyvä sanonta. Kaikesta ei tarvitse tonkia jotain ongelmaa tai pahoittaa mieltään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Kaikesta voi nähdä pahaa ja miettiä sen nakatiivisesti.
        Pelikorteista pitää poistaa pata - kyllä niin mieleni pahotin kun patamaijja jäi kättee ja hävisin yäääää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ennen, lapsena leikittiin : kuka pelkää mustaa miestä. Tätä nykyä se ei enää olekaan leikkiä. Pian alkaa muutenkin tuo kiellettyjen asioiden lista olla pidempi, kuin sallittujen.

        Nykyään saa ihan oikeesti pelätä mustaa miestä...Minä ainkin pelkään kaikkia ulkomaalaisia äijiä. Se on erittäin stressaavaa että kotimaassani on ulkomaalaisia joita saa pelätä ja väistellä. Turvallinen Suomi on pilattu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ennen, lapsena leikittiin : kuka pelkää mustaa miestä. Tätä nykyä se ei enää olekaan leikkiä. Pian alkaa muutenkin tuo kiellettyjen asioiden lista olla pidempi, kuin sallittujen.

        Yö on musta. Rasisti ilma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        No kai se kahvinkin tuonti pois afrikasta on kolonialistista riistoa joidenkin höperöiden mielestä. Sen mä haluisin tietää, että miten se peli oikeasti riistää niitä afrikkalaisia? Ei kyllä mitenkään, on taas joku pureskellut liikaa sitä afrikan omaa herkkua, oliks se nyt jotain gattia ja halunut päästä jonkun finski opiskelijatytön pöksyihin säälin avulla.


      • Anonyymi

        "Samantapaista typeryyttä kuin joskus kommunisteilla, kun paheksuivat Aku Ankan housuttomuutta!"

        Tuossa asialla oli Ylöjärveläinen lasten parissa työtätekevä viranomainen - tiedä sitten oliko kommunisti?
        :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Hei, sehän on peli, eikä elävää elämää! Järki hoi.
        Lasse H


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ihmeelliseksi menee tämä maailma. Joku afikkalainen tulee kertomaan miten meidän pitää täälä elää ja mitä saamme sanoa ja tehdä. Kaikesta joku pahoittaa mielensä.
        Rinta rottingilla laulamme suvivirttä kuten aina on tehty - lapsiemme tai lapsen lapsiemme kevätjuhlassa. Kenelle se ei sovi - niin voi voi. Maassa maan tavalla on edelleen hyvä sanonta. Kaikesta ei tarvitse tonkia jotain ongelmaa tai pahoittaa mieltään

        Maassa maan tavalla tai maasta pois. Kekkosen sanonta on aina ajankohtainen ja asiallinen! Samoin sanonta, että talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan.Toivottavasti tämän sanoma ymmärrettäisiin.


      • Anonyymi

        Mulla on Afrikan tähti jota lasten kanssa edelleen pelataan!

        Pelataan myös Monopolia. Se voi olla eettisesti arveluttava peli? Ahneutta ja rahaa, kommunistit loukkaantuu.

        Ja shakkia, vaikka siinäkin pelataan mustat vastaan valkoiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ihmeelliseksi menee tämä maailma. Joku afikkalainen tulee kertomaan miten meidän pitää täälä elää ja mitä saamme sanoa ja tehdä. Kaikesta joku pahoittaa mielensä.
        Rinta rottingilla laulamme suvivirttä kuten aina on tehty - lapsiemme tai lapsen lapsiemme kevätjuhlassa. Kenelle se ei sovi - niin voi voi. Maassa maan tavalla on edelleen hyvä sanonta. Kaikesta ei tarvitse tonkia jotain ongelmaa tai pahoittaa mieltään

        Eikä omia suomalaisia perinteitä lopettaa jonkun ulkomaalaisen vuoksi. Maassa maan tavalla.
        Tuskin Sudanissa muutettaisiin omia perinteitä jonkun suomalaisen vuoksi joka olisi tullut sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Tällä perusteella voisi lähes kaikki pelit lopettaa/kieltää.
        Samantien myös suurimman osan elokuvista.
        Kaikesta pitää tehdä niin hiton vaikeaa. Kohta ei mitään saa tehdä, kun kukkahattutädit sanoo niin


      • Anonyymi

        Miten kummaa kaikesta o tullu rasistinen?

        Toi opiskelijan olis luullu että olis ollu onnellinen että kerranki o muutaki tekemistä kuin pelkästään kuunnella koronasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä omia suomalaisia perinteitä lopettaa jonkun ulkomaalaisen vuoksi. Maassa maan tavalla.
        Tuskin Sudanissa muutettaisiin omia perinteitä jonkun suomalaisen vuoksi joka olisi tullut sinne.

        Miksei myydä suomea ku ei suomea enää oo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samantapaista typeryyttä kuin joskus kommunisteilla, kun paheksuivat Aku Ankan housuttomuutta!"

        Tuossa asialla oli Ylöjärveläinen lasten parissa työtätekevä viranomainen - tiedä sitten oliko kommunisti?
        :)

        Jos joku käyttäytyy kuin kommunisti, niin kyllä se silloin on kommunisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pelin voi voittaa myös hevosenkengällä, löytää sen mistä vaan."

        Sehän on rasismia hevosia vastaan. Hevoset ovat kärsineet maatalouden alkuaikoina, kun ne valjastettiin vetämään raskaita auroja, äkeitä ja hevosten kidutusta oli talvella kovilla pakkasilla vedättää raskaita tukkikuormia.

        Afrikassa ei ole edes keksitty hevosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pelin voi voittaa myös hevosenkengällä, löytää sen mistä vaan."

        Sehän on rasismia hevosia vastaan. Hevoset ovat kärsineet maatalouden alkuaikoina, kun ne valjastettiin vetämään raskaita auroja, äkeitä ja hevosten kidutusta oli talvella kovilla pakkasilla vedättää raskaita tukkikuormia.

        Höpö höpö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Afrikan tähti jota lasten kanssa edelleen pelataan!

        Pelataan myös Monopolia. Se voi olla eettisesti arveluttava peli? Ahneutta ja rahaa, kommunistit loukkaantuu.

        Ja shakkia, vaikka siinäkin pelataan mustat vastaan valkoiset.

        Hyvin sanottu, järki käteen!


      • Anonyymi

        Kukaan ei koko tuosta pelistä olisi löytänyt tai edes ajatellut rasistisia viittauksia olevankaan, jos sitä ei näitten mielensäpahoittajien toimesta olisi nostettu tapetille.
        Koko tämä woke kulttuuri on kääntynyt itseään vastaan ja se itsessään tekee rodullisia määrityksiä ja lisää rasisimia entisestään.
        Miksi ylipäätään yritetään hävittää / piilottaa kolonialismiin ja rasismiin liittyvät tapahtumat? Eikö näiden pitäisi juurikin olla muistuttamssa ihmisiä asioista, joita on ennen tehty ja näistä pitäisi ottaa opiksi, jotta tulevaisuudessa ei samoja virheitä tehdä.
        Mikä on merkitys tällä nykyisellä toiminnalla jolla yritetään kirjoittaa koko historia uusiksi?


      • Anonyymi

        Kyllä näitä kiellettäviä riittäis esim. Manne nimi pitäis poistaa almonakasta. Keltataudista ei sais puhua eikä tietenkään punataudista munanvalkuainen loukkaa valtaväestöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Pelihän se on! Eipitä ottaa niin vakavasti, tuskin se tätä maailmaa pahentaa ja saa ihmisiä toimimaan rasistisesti. Otetaan rauhassa ja ollaan kilttejä toisillemme eiks je?!


      • Anonyymi

        Joku pahoitti mielensä, kun joku pahoitti mielensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Afrikan tähti jota lasten kanssa edelleen pelataan!

        Pelataan myös Monopolia. Se voi olla eettisesti arveluttava peli? Ahneutta ja rahaa, kommunistit loukkaantuu.

        Ja shakkia, vaikka siinäkin pelataan mustat vastaan valkoiset.

        Persujen lapsista kasvaa valitettavan usein persuja. Toivoa kuitenkin sopii, että lapset aikuistuttuaan ymmärtävät ajatella omilla aivoillaan ja unohtaa vanhempiensa "aatteen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pelin voi voittaa myös hevosenkengällä, löytää sen mistä vaan."

        Sehän on rasismia hevosia vastaan. Hevoset ovat kärsineet maatalouden alkuaikoina, kun ne valjastettiin vetämään raskaita auroja, äkeitä ja hevosten kidutusta oli talvella kovilla pakkasilla vedättää raskaita tukkikuormia.

        Sen kengän voi valmistaa sovittamatta sitä hevosen kavioon, eikö vain?

        Tosin en ollut aiemmin tietoinen noista talvipakkasista ja tukkikuormista Afrikassa. Niitä taustoja vasten näyttäytyykin ilman muuta sopimattomana symbolina!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ihmeelliseksi menee tämä maailma. Joku afikkalainen tulee kertomaan miten meidän pitää täälä elää ja mitä saamme sanoa ja tehdä. Kaikesta joku pahoittaa mielensä.
        Rinta rottingilla laulamme suvivirttä kuten aina on tehty - lapsiemme tai lapsen lapsiemme kevätjuhlassa. Kenelle se ei sovi - niin voi voi. Maassa maan tavalla on edelleen hyvä sanonta. Kaikesta ei tarvitse tonkia jotain ongelmaa tai pahoittaa mieltään

        Naurettavaa touhua miksi tälläisestä kohusta edes kirjoitetaan lehdissä, kaikesta olemattomasta asiasta tehdään numero, onko tämä henkilö vaan julkisuushakuinen musta on musta ja valkoinen on valkoinen hysdyttelyt pois, tämä peli on oikein kiva seurapeli eikä tässä loukata ketään, eli taas on tehty kärpäsestä härkänen, maassa maan tavalla tai maasta pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Afrikan tähti jota lasten kanssa edelleen pelataan!

        Pelataan myös Monopolia. Se voi olla eettisesti arveluttava peli? Ahneutta ja rahaa, kommunistit loukkaantuu.

        Ja shakkia, vaikka siinäkin pelataan mustat vastaan valkoiset.

        ah. Mustalla pelaaja häviää todennäköisimmin, tämä osoittaa että valkoiset ovat parempia jopa käskytettävinä orjina. mutta shakissa onkin vastakkain mies ja nainen. Nainen sa mennä liihottaa ja lopulta kuollakin (kuin kuningatarmehiläinen), mies ei voi paljoa liikkua (kuten mies jolla oli kiveksessä elevanttitauti). mutta eipä mies voi kuollakkaan (kuten mies jolla oli kiveksessä elefanttitauti elää ikuisesti internetissä).


      • Anonyymi

        Ihanko totta!Kyllä on kumma että olisi ollut mustia rakennusmiehiä Suomessa silloin kun Helsinkiä rakennettiin. Siis mistä tuollainen väite? Puhuuko tuo somali nyt ylipäätään Suomen taloista vai sotkeeko ne johonkin muuhun maahan, Etelä-Afrikkaan.
        Kun vielä on muslimi varmasti tuo somali niin miettis sitä että islam se vasta on kopioinut kaiken muista uskonnoista! Siinä on suuntaus vailla omaa perustaa.Siitä pitäisi antaa sakkoa matkijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Voi vee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        "Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista"

        Minkä merkkinen "jalokivi" tuo "afrikan tähti" niminen kokkare on? Säännöistä(wikipedia) en löydä siitä mainintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Aivopieru.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persujen lapsista kasvaa valitettavan usein persuja. Toivoa kuitenkin sopii, että lapset aikuistuttuaan ymmärtävät ajatella omilla aivoillaan ja unohtaa vanhempiensa "aatteen".

        Lapseni ovat edelleen persuja ja ovat hyvin menestyneet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ihmeelliseksi menee tämä maailma. Joku afikkalainen tulee kertomaan miten meidän pitää täälä elää ja mitä saamme sanoa ja tehdä. Kaikesta joku pahoittaa mielensä.
        Rinta rottingilla laulamme suvivirttä kuten aina on tehty - lapsiemme tai lapsen lapsiemme kevätjuhlassa. Kenelle se ei sovi - niin voi voi. Maassa maan tavalla on edelleen hyvä sanonta. Kaikesta ei tarvitse tonkia jotain ongelmaa tai pahoittaa mieltään

        Tästä hermostui saksalainen, jolla on jostain suunnasta tummat juuret.
        Suvivirttä ei ole kukaan kieltänyt, koska ei siitä edes tiedetä monessakaan maassa. Täkäläiset ihmiset luulivat jonkun loukkaantuvan.
        (Itse en välitä soiko se vai ei, lapset on isoja enkä piittaa koko jollotuksesta.)


      • Anonyymi

        Siinä puhutaan nuohoojasta, jolla on mustat kasvot mutta vaaleat silmämunat.


      • Anonyymi

        Ei sitä todella paheksuttu, vitsi vain lähti elämään omaa elämäänsä.
        Tipi-linnun alkuperäinen väri eli vaaleanpunainen herätti pahennusta. Hahmon luoja käytti mallina omaa vauva-aikaista muotokuvaaja. Kukaan ei koskaan huomannut, ettei Putte Possulla ollut housuja. Tämä huvitti piirtäjiä.


      • Anonyymi

        Peli on mitä tyypillisintä rasismia, jossa "mustat" ja "neekerit" esitetään jotenkin huvittavassa ja halveksittavassa osassa.


      • Anonyymi

        Mielestäni jos Suomeen tulee ulkomaalainen käymään, hän ei saa -pöyristyttää jo ajatuskin- missään nimessä mennä saunaan. Jos mennee, suomalaisten täytyy pöyristyä niin vahvasti, että menevät joukolla jonkin valtaväylän tukkeeksi istumaan, kunnes pöyristyttävä kulttuurinen omiminen os keskeytetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapseni ovat edelleen persuja ja ovat hyvin menestyneet!

        Valehtele lisää!


      • Anonyymi

        Miksi haukut noin ? Pahititko mielesi jostain jonkun muun puolesta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Hei se on vain ja ainoastaan PELI !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Afrikan tähti jota lasten kanssa edelleen pelataan!

        Pelataan myös Monopolia. Se voi olla eettisesti arveluttava peli? Ahneutta ja rahaa, kommunistit loukkaantuu.

        Ja shakkia, vaikka siinäkin pelataan mustat vastaan valkoiset.

        Shakissa valkoinen aloittaa. Selvää rasismia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ennen, lapsena leikittiin : kuka pelkää mustaa miestä. Tätä nykyä se ei enää olekaan leikkiä. Pian alkaa muutenkin tuo kiellettyjen asioiden lista olla pidempi, kuin sallittujen.

        Kyllä tuo musta mies oli minun aikanani mustapukuinen mies, eikä mikään tummaihoinen. Olinko sitten lapsena tosi naivi, en muista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Älä turhaan. kolonialismi ja veritimantti on todella vaikeita sanoja täällä kouhkaaville "ääriajattelijoille".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pelin voi voittaa myös hevosenkengällä, löytää sen mistä vaan."

        Sehän on rasismia hevosia vastaan. Hevoset ovat kärsineet maatalouden alkuaikoina, kun ne valjastettiin vetämään raskaita auroja, äkeitä ja hevosten kidutusta oli talvella kovilla pakkasilla vedättää raskaita tukkikuormia.

        Totta pakiset, nykyään nuo tehtävät hoidetaan konevoimin. Miksi siis ei silloinkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo musta mies oli minun aikanani mustapukuinen mies, eikä mikään tummaihoinen. Olinko sitten lapsena tosi naivi, en muista?

        Kyllä tuo musta mies oli minun kansakouluaikana aapisessa neekeri jota piti tavuttaa...
        af-ri-kas-sa a-suu nee-ke-ri sa-vi-ma-jas-sa!
        Kyllä tuo musta mies on edelleen neekeri, vai halvennetaanko nyt tuon ajan opettajia ja oppikirjoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, sehän on peli, eikä elävää elämää! Järki hoi.
        Lasse H

        Myös pekka ja pätkä niinä oli vain elokuva, "eikä elävää elämää". Pelottavinta on että kaltaisesi on todellisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ennen, lapsena leikittiin : kuka pelkää mustaa miestä. Tätä nykyä se ei enää olekaan leikkiä. Pian alkaa muutenkin tuo kiellettyjen asioiden lista olla pidempi, kuin sallittujen.

        Ei kannata pururadalle iltasella lähteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ihmeelliseksi menee tämä maailma. Joku afikkalainen tulee kertomaan miten meidän pitää täälä elää ja mitä saamme sanoa ja tehdä. Kaikesta joku pahoittaa mielensä.
        Rinta rottingilla laulamme suvivirttä kuten aina on tehty - lapsiemme tai lapsen lapsiemme kevätjuhlassa. Kenelle se ei sovi - niin voi voi. Maassa maan tavalla on edelleen hyvä sanonta. Kaikesta ei tarvitse tonkia jotain ongelmaa tai pahoittaa mieltään

        Totta ! Tämä alkaa olla semmoista sirkusta mitä minä en enää käsitä! Mitenhän kävisi jos joku meikäläinen menisi sinne maapallon toiselle puolelle kertomaan (tai peräti vaatimaan) miten siellä pitäisi elellä? Veikkaan että köpelösti! Ettei vaan menisi se ainoakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään saa ihan oikeesti pelätä mustaa miestä...Minä ainkin pelkään kaikkia ulkomaalaisia äijiä. Se on erittäin stressaavaa että kotimaassani on ulkomaalaisia joita saa pelätä ja väistellä. Turvallinen Suomi on pilattu...

        Mustat tunkeutujat ovat ottaneet vallan! Tapahtui jo ennen 2000-lukua, kun ensimmäiset somalit valtasivat Kaisaniemenpuiston! Helsinkiläisiä varotettiin menemästä puistoon pimeällä eikä poliiseja ollut kaikkialla, siten Stadi menetettiin ja nyt matujengeille!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo musta mies oli minun kansakouluaikana aapisessa neekeri jota piti tavuttaa...
        af-ri-kas-sa a-suu nee-ke-ri sa-vi-ma-jas-sa!
        Kyllä tuo musta mies on edelleen neekeri, vai halvennetaanko nyt tuon ajan opettajia ja oppikirjoja?

        Minä olen opetellut samoja aakkosia peruskoulussa N=N, eli yön Timo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei koko tuosta pelistä olisi löytänyt tai edes ajatellut rasistisia viittauksia olevankaan, jos sitä ei näitten mielensäpahoittajien toimesta olisi nostettu tapetille.
        Koko tämä woke kulttuuri on kääntynyt itseään vastaan ja se itsessään tekee rodullisia määrityksiä ja lisää rasisimia entisestään.
        Miksi ylipäätään yritetään hävittää / piilottaa kolonialismiin ja rasismiin liittyvät tapahtumat? Eikö näiden pitäisi juurikin olla muistuttamssa ihmisiä asioista, joita on ennen tehty ja näistä pitäisi ottaa opiksi, jotta tulevaisuudessa ei samoja virheitä tehdä.
        Mikä on merkitys tällä nykyisellä toiminnalla jolla yritetään kirjoittaa koko historia uusiksi?

        Paljonko se fatima on taas rahaa vailla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Shakissa valkoinen aloittaa. Selvää rasismia!

        Shakissa musta ei saa hävitä. Selvää rasismia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persujen lapsista kasvaa valitettavan usein persuja. Toivoa kuitenkin sopii, että lapset aikuistuttuaan ymmärtävät ajatella omilla aivoillaan ja unohtaa vanhempiensa "aatteen".

        Persujen aatteet on ne oikeat ja järkevät joilla tämä suohon ajautumasssa oleva suomen maa saatas vielä just ja just pelastettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samantapaista typeryyttä kuin joskus kommunisteilla, kun paheksuivat Aku Ankan housuttomuutta!"

        Tuossa asialla oli Ylöjärveläinen lasten parissa työtätekevä viranomainen - tiedä sitten oliko kommunisti?
        :)

        Kemin kirjastokommunistit pahoittivat mielensä kovin Akun "housuttomuudesta"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kummaa kaikesta o tullu rasistinen?

        Toi opiskelijan olis luullu että olis ollu onnellinen että kerranki o muutaki tekemistä kuin pelkästään kuunnella koronasta.

        Kukaan ei edes ymmärtänyt että Afrikan tähti on rasistinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä puhutaan nuohoojasta, jolla on mustat kasvot mutta vaaleat silmämunat.

        Nuohoojan ammatti on myös kiellettävä rasistisena


      • Anonyymi

        Jo riittää K-linja!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pelin voi voittaa myös hevosenkengällä, löytää sen mistä vaan."

        Sehän on rasismia hevosia vastaan. Hevoset ovat kärsineet maatalouden alkuaikoina, kun ne valjastettiin vetämään raskaita auroja, äkeitä ja hevosten kidutusta oli talvella kovilla pakkasilla vedättää raskaita tukkikuormia.

        Niin ja se on myös rasismia hevosenkenkää vastaan ja niitä nauloja vastaan millä ne kengät kiinnitetään kavioon. Joku tietenkin kertoo nyt että se on rasismia kaviota vastaan kun sitä sillai naulataan. Varmaan tästä saadaan joku niittinaamojen kapina ja suljetaan joku moottoritie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Kuulepas sinä. Nyt vähän jäitä hattuu moraalisaarnassasi ja tulkinnoissasi.
        Historiaa ei ole syytä piilottaa tai tehdä jotenkin näkymättömäksi. Laitetaan myös ne tulitikutkin takaisin taskuun ja jätetään isommat kirjaroviot historiaan, eikö niin?

        Erikoista tulkita kaikille suunnatun lautapelin tekevän jollakin tavalla veritimanteista tai kolonialismista hyväksyttäviä asioita. Eivät suomalaiset, jotka ovat peliä vuosikymmeniä pelanneet, näe asiaa kuvailemallasi tavalla. Ja voin lyödä vaikka vetoa, että ylivoimainen enemmistö suomalaisista ovat kanssani samaa mieltä. Itse näkisin pelin enemmänkin oivallisena keskustelun avaajana. Tietysti saat tulkinta pelin miten haluat, mutta samalla se on suomalaisten aliarvioimista.
        Lopuksi on myös hyvä muistaa, että Suomi ei koskaan ole kolonisaatiota harjoittanut, vaan suomalaiset ovat olleet sen kohde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei myydä suomea ku ei suomea enää oo.

        Älähän hättäile, hymyä huuleen. Annetaan ajan vähän kulua. Kokoomus tullee olemaan seuraava hallituspuolue. Heidän ideologiaansa kuuluu olennaisena osana yksityistää kaikki valtion (meidän kaikkien) omaisuus. Se tarkoittanee sähkösiirtomonopolin tapaan myös pohjavesiä ja metsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ennen, lapsena leikittiin : kuka pelkää mustaa miestä. Tätä nykyä se ei enää olekaan leikkiä. Pian alkaa muutenkin tuo kiellettyjen asioiden lista olla pidempi, kuin sallittujen.

        Meillä lapset leikkii vieläkin tätä ja tyttöjenb on todellakin syytä pelätä mustaa miestä kun kaikki raiskaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo musta mies oli minun kansakouluaikana aapisessa neekeri jota piti tavuttaa...
        af-ri-kas-sa a-suu nee-ke-ri sa-vi-ma-jas-sa!
        Kyllä tuo musta mies on edelleen neekeri, vai halvennetaanko nyt tuon ajan opettajia ja oppikirjoja?

        Kaukoranta Nikkisen Lär dig svenska kirjassa oli kiva kappale: Dumbo är en liten negerpojke. Siinä opittiin kieliopin sin, sit, sina asiat. Hyvin meni kaaliin 😁


      • Anonyymi

        Kriisiterapiaa tarvitsee kantikset näiden valopäiden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Selviä viittauksia voi nähdä missä vain. Siinäkin että kaivokset ym. oli länsimaisten ei vain omistamia vaan perustamia. Siellä olisi timantit varmaan vieläkin jos ei kolonialisti olisi mennyt koska omaa infraa ei ollut eikä ilmeisesti tule olemaankaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, sehän on peli, eikä elävää elämää! Järki hoi.
        Lasse H

        Juuri noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku pahoitti mielensä, kun joku pahoitti mielensä.

        Afrikan tähteä on pelattu vuosikymmeniä ja nyt joku luupää pikkusielu pahoittaa mielensä .Hei haloo järki!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kriisiterapiaa tarvitsee kantikset näiden valopäiden takia.

        Noin on kyllä niistä harmia piisaa suomalaisille,kohta koko kantaväestö kriisiterapian tarpeessa.Ajatelkaa joskus oman maan kansalaisiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peli on mitä tyypillisintä rasismia, jossa "mustat" ja "neekerit" esitetään jotenkin huvittavassa ja halveksittavassa osassa.

        Missä kohdassa peliä?


      • Anonyymi

        Joillakin on näköjään ylimääräistä aikaa tyhjänpäiväisten ongelmien luomiseen, mutta moraali ei näytä riittävän niiden rakentavaan ratkaisemiseen. Tuskinpa peli kenestäkään rasistia tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        Minusta kyllä tuntuu että tällä kirjoittajalla ei nyt ole kaikki muumit laaksossa. Ylivilkas mielikuvitus vai mielenterveys ongelma??? Käsittääkseni kyseessä on ajanviete peli jossa en ole kyllä tunnistanut yhtäkään orjaa puhumattakaan näistä muista diipa daapoista. Ps. nykyään on kuulemma hyviä lääkkeitä näitä ahdistus/mielenjärkkymis tilojen hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös pekka ja pätkä niinä oli vain elokuva, "eikä elävää elämää". Pelottavinta on että kaltaisesi on todellisuutta.

        eipä olekkaan tullut vastaan moista elokuvaa. milloin on tällainen julkaistu ( pekka ja pätkä niinä)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samantapaista typeryyttä kuin joskus kommunisteilla, kun paheksuivat Aku Ankan housuttomuutta!"

        Tuossa asialla oli Ylöjärveläinen lasten parissa työtätekevä viranomainen - tiedä sitten oliko kommunisti?
        :)

        ....siinä paljoa kirjoista opitut ulkoluvut merkitse eikä suhteilla saatu virka paina sillä pölvästi on ja pysyy pölvästinä ellei ihmeherätystä tapahdu...ja harvemmin tapahtuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Afrikan tähti jota lasten kanssa edelleen pelataan!

        Pelataan myös Monopolia. Se voi olla eettisesti arveluttava peli? Ahneutta ja rahaa, kommunistit loukkaantuu.

        Ja shakkia, vaikka siinäkin pelataan mustat vastaan valkoiset.

        Shakkia kanattaa opetella pelaamaan niin ajattelu kehittyy laaja-alaisemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kirjoittaja höpöttää? Afrikan tähden sääntöihin kuuluu, että Afrikan tähti täytyy kuljettaa turvaan yhteen lähtökaupungeista: Nuo kaikki kaupungit olivat pelin suunnitteluvuonna 1951 juurikin näitä eurooppalaisten hallussa olemia kolonnialismin linnakkeita.

        Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi.

        Pelissä metsästetään timantteja joita myydään eli niitä vastaan saadaan rahaa. Se, että pelaaja kiertää Afrikkaa ja löytää timantteja on selvä viittaus usein orjien avulla toteutettuun timanttien louhintaan. Veritimantti nimi tulee juuri tästä. Koko Afrikan timanttiteollisuuden idea on, että paikalliset tai länsimaisten omistamat kaivokset louhivat timantteja, niistä maksetaan pieni hinta itse louhoksen vetäjälle ja länsimaiset trokarit saavat sitten isot rahat myydessään kivet eteenpäin länsimaissa.

        Afrikka on manner, jossa on 54 eri maata: Miten se voi olla hyväksyttyä tai jotenkin normaalia, että esimerkiksi Ghanasta löytynyt timantti - Afrikan tähti - vietäisiin turvaan Kairoon? Aivan eri maahan siis. Sehän on nimenomaan siinä tapauksessa Ghanan luonnonvarojen riistoa koska ei Ghana siitä mitään hyödy, mutta timantteja metsästävä henkilö kyllä.

        ” Lisäksi nykyisen Nigerian kohdilla pelissä on Slave Coast jossa valkoisen lätkän saadessa joutuu jäämään "orjaksi" sinne kolmen heittovuoron ajaksi. ”

        Joo, 1800-luvulla oli vielä kohtuullisen yleistä joutua mereltä kaapatuksi orjaksi. Jos sattui olemaan aatelinen/rikas, niin saattoi lunnaita vasten päästä jopa vapaaksi.

        Nykyään jos valkoinen eksyy siellä Afrikassa väärään paikkaan, menettää päänsä.

        Jos tehtäisiin uusi Afrikan tähti, tulisi siitä vanhaa versiota kaunistelematta aika paljon karumpi, vaikka sinne on syydetty rahaa takaisin jo miljardeja, homma on mennyt vain huonompaan suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään saa ihan oikeesti pelätä mustaa miestä...Minä ainkin pelkään kaikkia ulkomaalaisia äijiä. Se on erittäin stressaavaa että kotimaassani on ulkomaalaisia joita saa pelätä ja väistellä. Turvallinen Suomi on pilattu...

        Niin saakin pelätä nimenomaan niitä itseään,sen takia yrittävät saada huomion ihan mitättömiin asioihin tärkeistä asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persujen lapsista kasvaa valitettavan usein persuja. Toivoa kuitenkin sopii, että lapset aikuistuttuaan ymmärtävät ajatella omilla aivoillaan ja unohtaa vanhempiensa "aatteen".

        N...rin lapsista kasvaa valitettavan usein n...reitä.
        Ei mitään merkitystä missä maassa asuu.


    • Anonyymi

      Rasismia nähdään paikoissa joissa sitä ei ole.
      Muuten vaan on mukava saada huomiota.

      • Taas tällänen kyllä minä mielenipahoitin tyyppi tämä värillinen opiskelija.


      • Anonyymi
        ciccero kirjoitti:

        Taas tällänen kyllä minä mielenipahoitin tyyppi tämä värillinen opiskelija.

        Joo on aikoihin eletty näiden mielenssä pahottajat! Eihän täällä saa enää kohta sanoo ees päivää. Tämä on tätä helvetin nöyristelyä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo on aikoihin eletty näiden mielenssä pahottajat! Eihän täällä saa enää kohta sanoo ees päivää. Tämä on tätä helvetin nöyristelyä .

        Juu, kas kun ei ole kukaan valittanut, että yö on rasitinen, koska silloin on pimeää ja mustaa kaikkialla tai kahvi ja suklaa on rasistinen, koska se on tumman ruskeaa ja jopa lähes mustaa.
        Varsikin tee, joka on väriltään mustaa, niin sehän on rasistista, kun kaadetaan kiehuvaa vettä mustien teelehtien päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kas kun ei ole kukaan valittanut, että yö on rasitinen, koska silloin on pimeää ja mustaa kaikkialla tai kahvi ja suklaa on rasistinen, koska se on tumman ruskeaa ja jopa lähes mustaa.
        Varsikin tee, joka on väriltään mustaa, niin sehän on rasistista, kun kaadetaan kiehuvaa vettä mustien teelehtien päälle.

        👍👍🤣.


      • Anonyymi

        Suomiloinen? Vihervassarilta tippui alahampaat.


      • Anonyymi

        Kyllä esiintyy, mutta se on valkoisia kohtaan. Ja sehän on täysin sallittua, jopa suotavaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        👍👍🤣.

        So, so YLE, ei saa puhua enää mustasta talvesta tai tuleeko musta joulu, voi afrikkalainen pahoittaa vielä mielensä ja sanoa, että se on rasismia.
        Pitää todeta ei valkoinen joulu, eikä luminen talvi.
        No eikös valkoinen joulu ole rasismia valkoihoista kohtaan, kun joulua kutsutaan valkoiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kas kun ei ole kukaan valittanut, että yö on rasitinen, koska silloin on pimeää ja mustaa kaikkialla tai kahvi ja suklaa on rasistinen, koska se on tumman ruskeaa ja jopa lähes mustaa.
        Varsikin tee, joka on väriltään mustaa, niin sehän on rasistista, kun kaadetaan kiehuvaa vettä mustien teelehtien päälle.

        Eikö kukaan välitä siitä, että mustat miehet ryöstää meidän sosiaaliturvaa .
        Epäilen että kyseessä on julmasti organisoitu ja afrikasta johdettu egressiivinen teko, minkä tarkoitus on köyhdyttää meidät. Oikein mainostavat, että osa saaduista ryöstörahoista lähetetään sukulaisille somaliaan . Todella häikäilemätöntä.


      • Anonyymi

        Minulla on musta silmä se on rasisti silmä. Minne voin valittaa


      • Anonyymi
        ciccero kirjoitti:

        Taas tällänen kyllä minä mielenipahoitin tyyppi tämä värillinen opiskelija.

        Juuri näin. Mikä hän on sanomaan meille miten meidän kuuluu elää. Afrikan tähti -pelillä on pitkät juuret kulttuurissamme hauskana perheen yhteisenä ajanvietto tapana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        So, so YLE, ei saa puhua enää mustasta talvesta tai tuleeko musta joulu, voi afrikkalainen pahoittaa vielä mielensä ja sanoa, että se on rasismia.
        Pitää todeta ei valkoinen joulu, eikä luminen talvi.
        No eikös valkoinen joulu ole rasismia valkoihoista kohtaan, kun joulua kutsutaan valkoiseksi.

        Yhtälailla se sana valkoinen on rasistinen.
        Ainoastaan albiino-ihminen on lähellä valkoista.


      • Anonyymi

        Näitä huomion hakuisia on jo omassa maassa aivan tarpeeksi jotka kirjoittavat kaiken someen tai antavat juorulehdille haastatteluja kenen uroksen kainalossa nyt sattuvat olemaan niin näitä näyttää olevan näissä ulkomaalaisissa opiskelijoissa jotka tulevat tänne neuvomaan mikä on oikein tai väärin joutavan päiväistä halusi vaan julkisuuteen täältä voi lähteä sinne mistä on tullutkin.


      • Anonyymi
        ciccero kirjoitti:

        Taas tällänen kyllä minä mielenipahoitin tyyppi tämä värillinen opiskelija.

        Tämä ketjuhan on täynnä sinun kaltaisiasi suomalaisia mielensäpahoittajia, jotka ovat pahoittaneet mielensä tuon saksalaisopiskelijan kommentista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Mikä hän on sanomaan meille miten meidän kuuluu elää. Afrikan tähti -pelillä on pitkät juuret kulttuurissamme hauskana perheen yhteisenä ajanvietto tapana.

        Sinä ja sinun perinteesi. Olet varmaan kuullut kuinka kävi Brunbergin "niin kovin perinteisille" suklaasuukoille? Ennen oli ennen, nyt on nyt.

        Mikä sinä olet sanomaan mikä loukkaa värillistä ihmistä, kun itse olet valkonaamainen/punaniskainen kantasuomalainen persu. Nyt on kyse siitä, miten mustaihoinen/värillinen ihminen kokee tuon pelin "idean".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ja sinun perinteesi. Olet varmaan kuullut kuinka kävi Brunbergin "niin kovin perinteisille" suklaasuukoille? Ennen oli ennen, nyt on nyt.

        Mikä sinä olet sanomaan mikä loukkaa värillistä ihmistä, kun itse olet valkonaamainen/punaniskainen kantasuomalainen persu. Nyt on kyse siitä, miten mustaihoinen/värillinen ihminen kokee tuon pelin "idean".

        Ei tätä mielensäpahoittajaa pakoiteta pelamaan Afrikan Tähteä ,eikä sillä ei ole oikeutta vaatia mitä Suomessa saa pelata ja että peli pitäisi poistaa esim. myynnistä.


      • Anonyymi

        Lagosin yliopistossa ei varmastikaan pelata tai pukeuduta Afrikan Tähti pelin rosvoasuihin.Siellä tämä mielensäpahoittaja ei erottuisi muista opiskelijoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        So, so YLE, ei saa puhua enää mustasta talvesta tai tuleeko musta joulu, voi afrikkalainen pahoittaa vielä mielensä ja sanoa, että se on rasismia.
        Pitää todeta ei valkoinen joulu, eikä luminen talvi.
        No eikös valkoinen joulu ole rasismia valkoihoista kohtaan, kun joulua kutsutaan valkoiseksi.

        Entäs musta jää? Talvi yllätti autoilijat, tiellä oli mustaa jäätä?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä huomion hakuisia on jo omassa maassa aivan tarpeeksi jotka kirjoittavat kaiken someen tai antavat juorulehdille haastatteluja kenen uroksen kainalossa nyt sattuvat olemaan niin näitä näyttää olevan näissä ulkomaalaisissa opiskelijoissa jotka tulevat tänne neuvomaan mikä on oikein tai väärin joutavan päiväistä halusi vaan julkisuuteen täältä voi lähteä sinne mistä on tullutkin.

        Tv:kin haksahti siihen iranilaiseen salakuvaaja rikolliseen, joka postas kuvia someen kavereilleen! Onhan näitä nähty ulkomaalaisia opiskelijoita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs musta jää? Talvi yllätti autoilijat, tiellä oli mustaa jäätä?!

        Sitä ei saa käyttää, se täytyy sanoa läpinäkyvää huomaamatonta ja erittäin liukasta jäätä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kas kun ei ole kukaan valittanut, että yö on rasitinen, koska silloin on pimeää ja mustaa kaikkialla tai kahvi ja suklaa on rasistinen, koska se on tumman ruskeaa ja jopa lähes mustaa.
        Varsikin tee, joka on väriltään mustaa, niin sehän on rasistista, kun kaadetaan kiehuvaa vettä mustien teelehtien päälle.

        Kannattaa syödä vain valkosuklaata ja juoda valkoista teetä, niin kukaan musta ei pahoita mieltään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on musta silmä se on rasisti silmä. Minne voin valittaa

        HEI!!!!!11111 Musta silmä on kulttuurillista omimista!!!!1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo on aikoihin eletty näiden mielenssä pahottajat! Eihän täällä saa enää kohta sanoo ees päivää. Tämä on tätä helvetin nöyristelyä .

        Suurin virhe on omissa viherpunissa jotka levitteli punaista mattoa tulijoille ja solvasi kantiksia. Siitä tulijat innostui olemaan enemmän kuin ovat. Linja olisi pitänyt olla että saatte tulla jos sopeudutte, ja kun tarve on poistunut niin takaisin kotiin. Ei tarvitse ruveta mahtailemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ja sinun perinteesi. Olet varmaan kuullut kuinka kävi Brunbergin "niin kovin perinteisille" suklaasuukoille? Ennen oli ennen, nyt on nyt.

        Mikä sinä olet sanomaan mikä loukkaa värillistä ihmistä, kun itse olet valkonaamainen/punaniskainen kantasuomalainen persu. Nyt on kyse siitä, miten mustaihoinen/värillinen ihminen kokee tuon pelin "idean".

        On tässä vähän tekemistä senkin kanssa miten valkoinen kokee tekemisensä. Jos ei koe rasistiseksi ei mustalla ole oieutta sitä valkoisen puolesta sanoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ja sinun perinteesi. Olet varmaan kuullut kuinka kävi Brunbergin "niin kovin perinteisille" suklaasuukoille? Ennen oli ennen, nyt on nyt.

        Mikä sinä olet sanomaan mikä loukkaa värillistä ihmistä, kun itse olet valkonaamainen/punaniskainen kantasuomalainen persu. Nyt on kyse siitä, miten mustaihoinen/värillinen ihminen kokee tuon pelin "idean".

        Mikä sinä olet sanomaan mikä loukkaa persua, kun itse et ole valkonaamainen/punaniskainen kantasuomalainen persu.


      • Anonyymi

        Haista paska sanoisin minäkin, jos sinä alkaisit komentelemaan. Voisinpa sanoa vielä jotain paljon pahemmaltakin kuulostavaa, jos sinun kaltaisesi kukkopoika alkaisi hyppimään silmille. 😝


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haista paska sanoisin minäkin, jos sinä alkaisit komentelemaan. Voisinpa sanoa vielä jotain paljon pahemmaltakin kuulostavaa, jos sinun kaltaisesi kukkopoika alkaisi hyppimään silmille. 😝

        ...vaan jos palkkalistoilla on niin maksaja sanoo mitä tehdään tai sitten takaisin pihalle ja edelleen tielle , vai .?


    • Anonyymi

      Joo. Kuulemma jo siitä voi pahoittaa mielensä että joku afrikasta kotoisin oleva kävelee suomessa. Se on kuulemma rasismia semmonen että tänne tullaan kävelemään.

      • Anonyymi

        Afrikan tähden rosvo on täyttä totta Afrikassa.
        Valkoihoinen joutuu suurella todennäköisyydellä ryöstetyksi Afrikassa ihan oikeassa elämässä, jos Afrikassa matkustaa ja afrikassa pahoitetaan mieli, jos valkoihoisen näkevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Afrikan tähden rosvo on täyttä totta Afrikassa.
        Valkoihoinen joutuu suurella todennäköisyydellä ryöstetyksi Afrikassa ihan oikeassa elämässä, jos Afrikassa matkustaa ja afrikassa pahoitetaan mieli, jos valkoihoisen näkevät.

        Kunhan itse ensin ryöstää Etelä-Afrikasta ja Kongosta kiinalaisten kanssa välttämättömät raaka-aineet kulutusjuhliinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Afrikan tähden rosvo on täyttä totta Afrikassa.
        Valkoihoinen joutuu suurella todennäköisyydellä ryöstetyksi Afrikassa ihan oikeassa elämässä, jos Afrikassa matkustaa ja afrikassa pahoitetaan mieli, jos valkoihoisen näkevät.

        Taitavat nämä rosvot olla totta muuallakin maailmassa.
        Johannesburg on vaarallinen paikka turisteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Afrikan tähden rosvo on täyttä totta Afrikassa.
        Valkoihoinen joutuu suurella todennäköisyydellä ryöstetyksi Afrikassa ihan oikeassa elämässä, jos Afrikassa matkustaa ja afrikassa pahoitetaan mieli, jos valkoihoisen näkevät.

        Pelin roisto on valkoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan itse ensin ryöstää Etelä-Afrikasta ja Kongosta kiinalaisten kanssa välttämättömät raaka-aineet kulutusjuhliinsa.

        Aijai suvakki, taisit nyt astua omaan miinaan, kun haukuit kiinalaisia. Oletan, että olet nainen ja kehopositiivinen👌


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelin roisto on valkoinen.

        Mitä rasismia!!


    • Anonyymi

      Pöyristely on nykyajan poppia.

      • Anonyymi

        Siis mitä meillä oli ennen näitä tulonsiirto-fatima pöyristymisiä?


    • Anonyymi

      Tuo väite voisi olla relevantti vanhemmista versioista, mutta jos ei edes tutustu sääntöihin ja syyttää selittäjää ”valkousen haureudesta” niin olet menettänyt kaiken uskottavuuden.

      • Anonyymi

        Tämä on samaa tasoa kuin syyttää, että ”tentacle bento” korttipelissä raiskataan.


    • Anonyymi

      Kyllä muut vähempiarvoiset tutkimukset on keskeytettävä, ja tämä vakava asia otettava kiireesti esille!

    • Anonyymi

      Tuon naisen mielestä pelin tekee rasistiseksi kerättävät timantit.
      No tuon perusteella kaikki korukaupat ovat rasistisia konkreettisesti, koska niissä myydään varmasti afrikasta peräisin olevia timantteja ja muita jalokiviä, jotka on sormuksiin ja koruihin istutettu.
      Ei luulisi tuolla naisella olevan ainuttakaan korua. koska jalokivi voi olla afrikasta ja jos sellainen koru/sormus on, niin silloin vasta rasistinen henkilö onkin.

      • Anonyymi

        Jamin käyttää peliä omien ahdistustensa purkamiseen. Hyvä näin. Palaa seesteisempää kotiin Saksaan.


      • Anonyymi

        Kehitysapu miljardit Afikkaan se vasta rasista on.
        Viedään paikallisilta kaivon poraajilta ja diilereiltä työt.
        PAH!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysapu miljardit Afikkaan se vasta rasista on.
        Viedään paikallisilta kaivon poraajilta ja diilereiltä työt.
        PAH!

        Ne porat pitää olla sellaisia käsikäyttöisiä, että samalla työllistää.
        Afrikasta esitetyissä dokumentti sarjoissa on näytetty, kun savimajakylässä paikalliset miehet vaan makoilee ja naiset tekee kaikki maatyöt.
        Kyllä afrikkalaisten miesten pitää töitä tehdä, miksi kukaan ei puutu tähän, sehän on rasistista, että naiset joutuu rehkimään pelloilla ja miehen vaan makoilee.
        Afrikkalaiset miehet vaan pyörittämään kaivoporaa ja kaivoa tekemään.
        Youtubesta katsoin, kun jossain Lähi-idässä tekivät kaivoa, siellä kylän miehet lapio kädessä kaivoivat yli 10 metriä syvän kaivon ja muurasivat tiilistä kaivon seinämät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysapu miljardit Afikkaan se vasta rasista on.
        Viedään paikallisilta kaivon poraajilta ja diilereiltä työt.
        PAH!

        Jos kaikki länsimaalaiset ja kiinalaiset ym. lähtisi kolonialisoimasta kehitysapuineen, niin mitä jäisi jäljelle? Pahasti pelättävissä ettei mitään, kaikki romahtaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne porat pitää olla sellaisia käsikäyttöisiä, että samalla työllistää.
        Afrikasta esitetyissä dokumentti sarjoissa on näytetty, kun savimajakylässä paikalliset miehet vaan makoilee ja naiset tekee kaikki maatyöt.
        Kyllä afrikkalaisten miesten pitää töitä tehdä, miksi kukaan ei puutu tähän, sehän on rasistista, että naiset joutuu rehkimään pelloilla ja miehen vaan makoilee.
        Afrikkalaiset miehet vaan pyörittämään kaivoporaa ja kaivoa tekemään.
        Youtubesta katsoin, kun jossain Lähi-idässä tekivät kaivoa, siellä kylän miehet lapio kädessä kaivoivat yli 10 metriä syvän kaivon ja muurasivat tiilistä kaivon seinämät.

        Nyt taisi mennä rasismi ja tasa-arvo käsitteet sekaisin.


    • Anonyymi

      On se vttu kumma, kun 95% Suomessa rypevästä populaatiosta kykkii arjalaisten suomenheimojen kielellä, kulttuurilla ja historialla eikä ketään vaivaa tämmöinen "pikkujuttu". Kun joku ugando pahoittaa mielensä lasten pelistä, niin se aiheuttaa hirveän älämölön apinatarhassa.

    • Anonyymi

      Jos Afrikan tähden sijaan olisi peli, jossa olisi suomi ja venäjä.
      Pelissä Venäjä hyökkäisi suomeen ja jalokivien sijaan olisi pelinappuloiden alle piilotettuna suomalaisia ryhmiä, jotka pelaaja löytäessään lähettäisi Siperiaan työleirille, niin varmasti eivät pitäisi sitä rasistisena tummaihoiset vaihto-opiskelija pelaajat, jotka Afrikan tähteä pitävät rasistisena, vaan pelaisivat sitä iloisella mielellä todeten, että onpas hauska peli.
      Koska eihän venäjän hyökkäys suomeen ja sota venäjän kanssa kosketa afrikkalaisia millään tavoin, eivät he ole olleet siinä millään tavoin osallisina, eivätkä sodasta kärsineet, kuten suomalaiset.

      • Anonyymi

        Ei saa enää leikkiä kuka pelkää mustaa miestä voi jeesus tätä suomea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa enää leikkiä kuka pelkää mustaa miestä voi jeesus tätä suomea

        Mutta eihän nykylapset osaa leikkii . Tökitään vaan kännykkää. Mutta on tämä menossa kummalliseen suuntaan jos ostin mustanmekon niin saanko puhua ääneen . Tai yö on musta. Ei helkkari ymmärrä. Tätähänse päättäjiä myöten lässytetään tavallusta nössöilyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän nykylapset osaa leikkii . Tökitään vaan kännykkää. Mutta on tämä menossa kummalliseen suuntaan jos ostin mustanmekon niin saanko puhua ääneen . Tai yö on musta. Ei helkkari ymmärrä. Tätähänse päättäjiä myöten lässytetään tavallusta nössöilyy.

        Se taitaa se pääöngelma onkin, ettei suuri osa enää ymmärrä mitään. Jos ei kuka pelkää mustaa miestä -leikkiä pidä rasistisena, voi ehkä olla ihan hyvä käydä se koulu vielä itsekin jos lapsena jäi kesken. Siellä ehkä selviää tämä asia, ja aika monta muutakin... ja lukemaankin opetetaan, ihan niillä verorahoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän nykylapset osaa leikkii . Tökitään vaan kännykkää. Mutta on tämä menossa kummalliseen suuntaan jos ostin mustanmekon niin saanko puhua ääneen . Tai yö on musta. Ei helkkari ymmärrä. Tätähänse päättäjiä myöten lässytetään tavallusta nössöilyy.

        Ikävää kun et edes ymmärrä lukemaasi, mutta katsot kuitenkin tarpeelliseksi kommentoida.
        Kysehän on juurikin siitä, että sinä ja kaltaisesi ette saa ostaa minkään muun värisiä tavaroita, vaatteita ym. ym. kuin vain ja ainoastaan valkoisia (tai vaaleanpunaisia) :).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa enää leikkiä kuka pelkää mustaa miestä voi jeesus tätä suomea

        Saa leikkiä, kunhan leikkii piilossa ja osallistujat ovat valkoihoisia ja ettei kellään pelaajista ole afrikkalaisia ystäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa enää leikkiä kuka pelkää mustaa miestä voi jeesus tätä suomea

        Juu, mut se ei ole enää leikkiä, vaan ihan oikeasti pitää alkaa pelkäämään mustaa miestä ja Lähi-idän miestä myös, vaikkei niille ole samanlaista leikkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa enää leikkiä kuka pelkää mustaa miestä voi jeesus tätä suomea

        aina kuvittelin että se ketä jää ottamaa nmuita kiinni on Mustanaamio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän nykylapset osaa leikkii . Tökitään vaan kännykkää. Mutta on tämä menossa kummalliseen suuntaan jos ostin mustanmekon niin saanko puhua ääneen . Tai yö on musta. Ei helkkari ymmärrä. Tätähänse päättäjiä myöten lässytetään tavallusta nössöilyy.

        Ai sä käytät mekkoja, vaikka olet "mies". Toki se on sallittua. Ei se estä miestä puhumasta ääneen, jos ostaa mekon.

        Mikä sun on vaikea ymmärtää, jos yö on musta. Voidaan myös sanoa, että yö on pimeä. Kesällä yöt ovat valoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se taitaa se pääöngelma onkin, ettei suuri osa enää ymmärrä mitään. Jos ei kuka pelkää mustaa miestä -leikkiä pidä rasistisena, voi ehkä olla ihan hyvä käydä se koulu vielä itsekin jos lapsena jäi kesken. Siellä ehkä selviää tämä asia, ja aika monta muutakin... ja lukemaankin opetetaan, ihan niillä verorahoilla

        Kyllä on leikitty kuka pelkää mustaa-miestä leikkiä eikä ole tullut mieleenikään että sillä olisi mitään tekemistä rasismin kanssa. Koulut on käyty lapsena ja sen jälkeenkin eivätkä ole jääneet kesken. Vanhempien maksamilla verorahoilla silloin aikoinaan ja nykyään itse maksamilla veroraihoilla. Kuinkas pääöngelmalla kenen rahoilla... Puoluekantani ei ole persu. Siitä huolimatta olen pelannut mustaapekkaa (kortti peli jos et tiennyt) syönyt lakuja,lakupiippuja neekerin pusuja maistoin mutta en pitänyt mausta, katsonut elokuvia esim. Pekka jaPätkä neekereinä ym.ym eikä nämä asiat tee minusta tai kenestäkään rasistia. Olisiko mahdollista että rasismista on tullut" yliherkkyys" tila osalle ihmisistä ja he näkevät sitä sellaisissakin asioissa jossa sitä ei ole. Ps." rasismi-kortti "on jo aikoja sitten ollut tapa saada tahtonsa toteutumaan uhkailemalla sillä.


    • Anonyymi

      Tämä tummapintainen rasismin asiantuntija voisi häipyä johonkin Afrikan antirasistiseen yliopistoon. Turha tulla tänne marmattamaan! Miten olisi vaikka Kongon demokraattinen tasavalta? Siellä lienee vieläkin rasismista vapaa Patrik Lumumban yliopisto?

      Eikö tämä tummempi väki todellakaan tajua, että ovat äärimmäisen ärsyttäviä tällä huonolla, herkkähipiäisellä blm- käytöksellään?

    • Anonyymi

      Ja joku pahoittaa pian mielensä, mitä minä meinaan sanoa !! Terveisin vitivalkoinen suomalainen, joka on 2 tummaihoisen tyttären isä.

      • Anonyymi

        Se on sinun kohtalosi.


    • Anonyymi

      Huvittavaa!

      Miten tämä tumma ihoinen vaihto-oppilas kykenee asumaan niinkin rasistisessa maassa kuin Saksa?

      Nostaisi metelin Hitlerin tekosista eikä alkaisi viilaamaan pilkkua pelistä. 6 miljoonaa juutalaista kaasutettiin ja poltettin taivaan tuuliin. Voi ..tun tumma ihoinen moralisoija.

      Ällöttävää huomion hakuisuutta ja suomalaisille Venäjä opetti kumartamaan itään ja pyllistämään länteen ja nyt ollaan Unionin armoilla, ei osata konsaan olla itsenäisiä. Aina jonkun talutus nuorassa.

      Pelataan niin että pelilauta kuluu Kardemumman yössä.

      Tiedoksi tuolle tumma ihoiselle että on olemassa virsi jossa lauletaan.. "näin lauloi kerran musta Saara tuo neeker lapsi viaton" tai sinnepäin se menee.

      Mikäköhän meteli siitä nousee?

      • Anonyymi

        Teekkarihymni on saanut sittemmin uudet sanat alkuperäiseen asuunsa nähden: "Yö kuin sielu *** on pimiä, takajoukko nukkuu vain, ..". Sanoja on sittemmin siistitty.

        Silloin, kun tarkoitus on, että kaikilla on kivaa, ei minua haittaa siivota kokonaisuuden kannalta täysin sivuasia-detaljeja pois.

        Afrikan Tähdessä näkyvä Orjarannikko esiintyi kartoissa ainakin vielä 1914. Tuolloin oli myös lentoliikennettä (pelin lentoreitit). En siksi lähtisi haukkumaan vuoden 1951 suunnittelijaa.

        Ei varmasti haittaisi pelin kulkua, jos orjuuden siivoaisi sieltä pois. Pelivuoron viivytysseuraamuksen voinee kytkeä vaikka malariaan, ebolaan tai sotalordiin. Pitäisi kuitenkin muistaa, että pelit ovat pelejä: Jos joku tekee aidosti historiallisen pelin, siinä voi olla eurooppalainen laiva ja tartuntatauteja Etelä-Amerikkaan kuskaava sikaniska.

        Samaten joku voisi tänne pohjoiseen liittyvässä, 1900-luvun alkupuolen, lautapelissä luoda teeman eugeniikkaan syventyneen RKP-läisen, joka pitää suomalaisia alempiarvoisina, ympärille. Tuossa pelissä pelinappulat voisivat sitten kilpailla puolueen mitalista. :D

        Kaupallisesti toisia irti repivät ja irvailevat pelit eivät kuitenkaan tule kannattamaan. Ehkä polttarikäyttöön ja muuhun kaveripiruiluun pääsevät myydyiksi.

        Rodut ovat muuten vahvasti esillä sellaisessa suomalaisessa lautapelissä kuin Eclipse. Aivan varmasti toisen rodun edustaja tulee tuosta pelistä pahastumaan sellaisena, kuin se heidät esittää. En vielä ole sellaista vuoropuhelua käynyt. Odottakaamme yhdessä, milloin mielensäpahoitus alkaa.


    • Anonyymi

      Käykääpä Afrikassa, varsinkin pohjoisosan muslimivaltiossa näette kuinka käänteinen rasismi todella toimii. Eikä siitä itke kukaan. Kukaan ei välitä siitä, eikä siitä valittamalla saa rahaa vaan todennäköisesti joutuu vankilaan tai menettää jopa henkernsä.

      • Anonyymi

        "Kyllä tämä on jo ihan naurettavaa pelleilyä."

        Mitä kaikkea hölmöilyä tämä nykyinen punikkien hallitus vielä ehtiikään saada aikaan ennen vallan vaihtoa järkeviin päättäjiin ?

        Mitä on esimerkiksi ne sukupuolettomat hölmöläiset täällä hölmölässämme ?

        Mitä on liikenemerkeissä ne pallopäät ja mitä tuokin koko hölmöily tulee maksamaan hölmöläisille ?

        Vielä puuttuu Pohjois-Korean malli, että kaikkien hölmöläisten pitää pukeutua samanlaisiin asusteisiin, ettei vain erottuisi mitä sukupuolta hölmöläinen edustaa ?

        Punikeilla on on vain kusta päässä ja sitä on paljon.


    • Anonyymi

      Näyttää sille että opiskelija käyttää Afrikka-korttia opintoihin. Näyttäkää se proffa joka uskaltaa antaa hälle kurssista hylsyn tämän metelin jälkeen.

    • Anonyymi

      Arfikkalainen mies huomauttaa ihan aiheesta niin sitten suomijuntit täällä vankäämässä vastaan. Pitää kyetä muuttumaan tai jää kehityksen jalkoihin niinkuin Marko. Monipoli on kaiken lisäksi parempi peli ja uuno.

      • Anonyymi

        ..."monipoli uunopa " hyvinkin...


    • Anonyymi

      Menisi mussuttamaan kuningatar Elizabethille sillä alkuperäinen Afrikan Tähti timantti on Brittien kruunussa ja kruununjalokivissä. Kyllä Brittien pitää luovuttaa nuo timantit takaisin afrikkalaisille, ja samalla vaadin että kuningatar pyytää kansansa puolesta ja myös omakohtaisesti anteeksi rasismiaan, tietämättömyyttään ja hienotunteisuuden puutettaan (Chisun tapaan) kaikilta tummaihoisilta.

      Kuningattaren pitää myös polvistua julkisesti, tehdä BLM käsimerkki, ja vaatia kansalaisiaan tekemään samoin. Miksi esim. formulakuski Hamilton kehoittaa muita kuskeja polvistumaan, muttei uskalla vaatia kuningatar Elizabethilta samaa?

      • Anonyymi

        Kuningatarta ei voi vaatia polvistumaan edes musta formulakuski, sitäpaitsi blm muoti-ilmiö on menossa ohi!


    • Anonyymi

      Minä pahoitin mieleni Supermario pelistä. Siinä keskivartalolihava muka italiaano syö sieniä ja pelastaa prinsessan. Miksi prinsessa ei voisi pelastaa keskivartalolihavaa miestä?
      Halventaa naisia ja tekee heteronormatiivisesta miehestä sankarin. Toisaalta miksi mario solvaa hoikkia miehiä? Kielletään Supermario!

    • Anonyymi

      Joskus nämä jutut menee vaan naurettavuuksiin asti. Pahimpana suomettumisen aikana Ruotsin tv esitti neuvostovastaisen elokuvan niin yle sulki Ahvenanmaan lähettimen ettei sitä elokuvaa nähty Suomessa siellä missä muutoin Ruotsin tv näkyi. Jotenkin nauroin vedet silmissä kun luin tämän tapahtuman, vaikka se olikin ajankuva ja eittämättä vakavissaan tehty päätös.

      Tästä Afrikan tähti-uutisesta tuli jotenkin tuo vanha uutinen heti mieleen. Nyt jotain rajaa jossain, rasismi on väärin, muttei kaikesta saisi ottaa niin tosissaan.

      • Anonyymi

        Mitenkähän tähän naurettavaan hulluuteen olisi vastannut mainio pilapiirtäjämme Kari?


    • Anonyymi

      Varmaan hankaala elämä, kun kaikista pikkujutuista tulee pahoitettua mielensä?

    • Anonyymi

      On se vaikeeta kun pitää keksiä rasismia pelistä jossa sitä ei ole. Jos olisin peliä myyvä yhtiö haastaisin tuon oikeuteen maineen tarkoituksellsesta pilaamisesta ja luonnollisesti mustikki joutuisi korvaamaan potentiaaliset myyntitulot.

      • Anonyymi

        Sehän tässä on huolestuttavaa, että suurin osa kotimaan rasisteista eivät pidä itseään rasisteina.


    • Anonyymi

      Sytytän takan AT Pelillä etten olis rassu , säästin nopat ja kirjoittelen eri puolille ,,,no joo en viitsi polliisit vartissa ovella kun ryöstää rahat Lännenlokarin näköisenä !!!

    • Anonyymi

      Pahoitan mieleni aivan kaikesta, ja siksi vaadin kaiken kieltämistä.

    • Anonyymi

      Ilmeisesti ei osannut pelata sitä eli heittää noppaa ja laskea luvut. Haukkui rasismiksi koska peli oli liian vaikea.

      • Anonyymi

        Nopissa on liikaa lukuja se on rasismia!


    • Anonyymi

      Ihan sekasin toliskot on jo. Muka pahottanut mielensä--voi tätä pask--a. Autossa mustat kumit voi kauhea polkupyöräössä mustat kumit voi kauhaea. Musta tatuointi jollakin kädessä --järkyttävää.....

    • Anonyymi

      ..meneepä valkoihoinen afrikkaan vaatimaan omia asioitaan niin veitsestä saa..suomi mennyt aivan ulalle...

      • Anonyymi

        Tälläistä se on kun pitää kuulua EU:hun...kaikki toivo on jo menetetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tälläistä se on kun pitää kuulua EU:hun...kaikki toivo on jo menetetty.

        Viimeisten tietojen mukaan Puola on ensimmäisenä noussut vastarintaan tätä rasismia


    • Anonyymi

      Se on jumalauta lautapeli...

    • Anonyymi

      Tuolle opiskelijalle pitäisi myöntäää Vuoden mielensäpahoittaja -mitali.

    • Anonyymi

      Nyt on aika viheltää peli poikki. Joka tällaisesta pahoittaa mielensä, menköön itseensä. Taustalla ei mitenkään ole eikä ole koskaan ollutkaan rasistiset ajatukset. Pitäskö nousta parrikaadeille kun on aina sanottu valkoihoiseksi.

    • Anonyymi

      Pelattiin lapsena paljon Afrikan tähteä ja Mustaa Pekkaa. Ei meistä mitään rasisteja silti tullut. Hauskoja pelejä olivat. Eipä sitä ennen paljon niitä pelejä ollut. Lisäksi leikittiin leikkipyssyillä sota leikkejä. Ammuttiin toisia. Ja lumisotaa tottakai.
      Ei meistä silti väkivaltaisia tullut. Se oli sitä aikaa se. Lapset saivat leikkiä omikseen. Ei ne vanhemmat joutaneet vahtimaan. Heillä oli niin paljon töitä. Eikä joka asiasta pahoitettu mieltä. Eiköhän nykyään olla vähän liian herkkähipiäisiä.

      • Anonyymi

        Ennen oli ennen, nyt on nyt. Kehitys kehittyy ja "maailma muuttuu, Eskoseni" (sanoi Aleksis Kivi Nummisuutarit-teoksessaan)... Nyt on siis vuosi 2021 lopuillaan, jos et satu tietämään.

        Kapinavuonna kansa pyysi leipää. Arvaas annettiinko? Ei, vaan lyötiin limpulla niskat poikki. Varmaan tuota aikaa ikävöit...?


    • Anonyymi

      Pysyis omassa maassaan jos kulttuurinoppiminen ei kiinnosta opiskelujen ohessa. Vituttaa tällänen paska.. Laitan pääni pantiksi, että tällä uutisella ja vaihto-opiskelijan puheista tulee enemmän rasistista vaikutusta kuin itse pelistä ikinä.

      • Anonyymi

        Joo takas vaan sinne mistä on tullut.Ei jäädä kaipaamaan.


      • Anonyymi

        Ei tarvitse pysyä omassa maassaan kun eivät monet suomitytötkään pysy vaan lähtevät afrikkaan eu alueen ulkopuolelle vaihto-oppilaiksi mm. Namibiaan sairaanhoitajaoppiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse pysyä omassa maassaan kun eivät monet suomitytötkään pysy vaan lähtevät afrikkaan eu alueen ulkopuolelle vaihto-oppilaiksi mm. Namibiaan sairaanhoitajaoppiin.

        Mutta tuskin valittavat, että heitä katsotaan ihmetellen tai syrjitään monissa paikoissa. Ihmisellä kun on tapana luottaa ensisijaisesti tuttuun ja turvalliseen!

        Tuskin menevät sinne opettamaan miten heidän kuuluu elää?


    • Anonyymi

      Peli ei mielestäni ole rasistinen

      • Anonyymi

        Jos olet valkoihoinen (suomalainen), olisit voinut säästää kommenttisi. Kukaan ei sitä kaivannut. Kyse ei ole siitä, miltä se sinusta tuntuu. Kyse on mustaihoisesta ihmisestä ja hänen tuntemuksistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet valkoihoinen (suomalainen), olisit voinut säästää kommenttisi. Kukaan ei sitä kaivannut. Kyse ei ole siitä, miltä se sinusta tuntuu. Kyse on mustaihoisesta ihmisestä ja hänen tuntemuksistaan.

        Jokainen saa tuoda tuntemuksensa esiin maassa jossa on sananvapaus senkin rasisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen saa tuoda tuntemuksensa esiin maassa jossa on sananvapaus senkin rasisti.

        Myös se rasisti saa tuoda tuntemuksensa ja ajatuksensa esiin...Suomi on valkoihoisten ihmisten maa...uliskoot kotimaissaan..niissä sitä korjattavaa on...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet valkoihoinen (suomalainen), olisit voinut säästää kommenttisi. Kukaan ei sitä kaivannut. Kyse ei ole siitä, miltä se sinusta tuntuu. Kyse on mustaihoisesta ihmisestä ja hänen tuntemuksistaan.

        Sinustako vain ei-valkoihoisilla on oikeus kertoa tunteistaan ja sanoa mielipiteensä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet valkoihoinen (suomalainen), olisit voinut säästää kommenttisi. Kukaan ei sitä kaivannut. Kyse ei ole siitä, miltä se sinusta tuntuu. Kyse on mustaihoisesta ihmisestä ja hänen tuntemuksistaan.

        Ei todellakaan kiinnosta sinun tuntemuksesi! Pitäisit vain omana tietonasi niin sinullakin olisi paljon helpompaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet valkoihoinen (suomalainen), olisit voinut säästää kommenttisi. Kukaan ei sitä kaivannut. Kyse ei ole siitä, miltä se sinusta tuntuu. Kyse on mustaihoisesta ihmisestä ja hänen tuntemuksistaan.

        Ketä kiinnostaa jonkun sakemannin tuntemukset? Minäkin kävin saksassa enkä tykännyt hapankaalista mutta ei se ketään kiinnostanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet valkoihoinen (suomalainen), olisit voinut säästää kommenttisi. Kukaan ei sitä kaivannut. Kyse ei ole siitä, miltä se sinusta tuntuu. Kyse on mustaihoisesta ihmisestä ja hänen tuntemuksistaan.

        Ei kiinnosta ketään perkele.


      • Anonyymi

        Onko sulta kysytty jotain/mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinustako vain ei-valkoihoisilla on oikeus kertoa tunteistaan ja sanoa mielipiteensä?

        Kenen vika se on, jos et ymmärrä lukemaasi? Jäikö persukoulu kesken?

        Sinulla on täysi oikeus kertoa tunteistasi ja sanoa mielipiteesi, jos kyse on kokemastasi sinuun/valkoihoiseen kohdistetusta rasismista. Nyt ei ole kyse sinusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan kiinnosta sinun tuntemuksesi! Pitäisit vain omana tietonasi niin sinullakin olisi paljon helpompaa.

        Hahhahhaaa, pösilö! Olen valkoihoinen kantasuomalainen vaan en onneksi persu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet valkoihoinen (suomalainen), olisit voinut säästää kommenttisi. Kukaan ei sitä kaivannut. Kyse ei ole siitä, miltä se sinusta tuntuu. Kyse on mustaihoisesta ihmisestä ja hänen tuntemuksistaan.

        Jo pelkkä suomalaisuus katsotaan rasismiksi1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet valkoihoinen (suomalainen), olisit voinut säästää kommenttisi. Kukaan ei sitä kaivannut. Kyse ei ole siitä, miltä se sinusta tuntuu. Kyse on mustaihoisesta ihmisestä ja hänen tuntemuksistaan.

        Suomalaisia syytetään huonosta itsetunnosta, mutta näyttää siltä, että osalla värillisistä ihmisistä on vielä heikompi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenen vika se on, jos et ymmärrä lukemaasi? Jäikö persukoulu kesken?

        Sinulla on täysi oikeus kertoa tunteistasi ja sanoa mielipiteesi, jos kyse on kokemastasi sinuun/valkoihoiseen kohdistetusta rasismista. Nyt ei ole kyse sinusta.

        Yliopiston vesipäähikari alkaa määrittelemään, ketkä saa sanoa mitäkin. Keskity sinä vaan oikeinkirjoitukseen.


    • Anonyymi

      Avrikantähti o Suomalaisen peliteollisuuden edelläkävelijä.
      Ikävä et sen keksijä oli vaatimaton Soomalaine ja möi patenttinsa peliin pilkkahintaan nii ku Suomaisia jopa savolaisia ei aina höynäytettäs ulko-maalaisten toimesta...

    • Anonyymi

      Pelin sääntöjä täytyy muuttaa. Tummaihoinen pelaaja saa heittää ensin, Tummaihoisen pelaajan noppien lukumäärä kerrotaan kahdella, hänelle jaetaan kaksinkertainen alkukassa, hän ei joudu maksamaan meri- tai ilmamatkasta. Hänelle maksetaan timanttien arvo kaksinkertaisena ja ennen kaikkea hänelle jaetaan afrikantähti jo pelin alussa. Jos pelissä on valkoihoinen pelaaja hän ei saa alkupanosta ja joutuu aloittamaan pelin ST Helenan saarelta rahattomana, siitäs sai, rasisti ja veritimanttien metsästäjä.

      • Anonyymi

        Taitaa olla joku nigerialainen ryöstäjä!


    • Anonyymi

      Entä musta huopakatto, onko taloni rasisti ja minä, kun asun talossa, jossa on musta huopakatto.
      En minä ala huopakaton väriä muuttamaan, jos joku afrikkalainen pahoittaa mielensä mustan katon värin takia.
      Kohta suvakit vaatii, että kaikki tiet on maalattava jollakin eri värillä, kun asfaltti on mustaa ja kas kun Afrikassa on myös asfaltti mustaa ja se ei ole rasistista.

      • Anonyymi

        Lapsettaako setää? Talosi on ilman muuta rasisti. Samoin ne kaikki asfalttitiet Suomessa ja muualla. Sinä itse olet kuitenkin se suurin rasisti. Se paistaa lapsellisesta kommentistasi kirkkaasti.

        PS En kehtaisi asua huopakattoisessa talossa.


    • Anonyymi

      Kun kafferikiitäjä pahoittaa mielensä se on kuin Korkeimman Oikeuden päätös.

    • Anonyymi

      Mites Shakki. Valkoiset nappulat aloittaa aina. Selkeää syrjintää mustia kohtaan, sekä blackface yhteys. Peli on kiellettävä välittömästi.

      • Anonyymi

        Onhan tästä asiasta muutama juntti jo kirjoitellut, mutta ainakin viellä asia on jäänyt siihen. En yhtään ihmettelisi jos jossain vaiheessa tämäkin nousisi otsikoihin, sen verran idiotismia tuntuu olevan liikenteessä.


    • Anonyymi

      Suomen kaikki afrikantähti pelit kerättävä yhteen rovioon ja julkisesti poltettava. Kauppoihin jotka myyvät kyseistä peliä valkoisella maalilla ikkunaan timantin kuva ja kirjaimet AFR näin ne parhaat jutut ovat aikanaan alkaneet.

    • Anonyymi

      Valkonen muovipussi heti kiellettävä. Valkoista muovipussia käytetään jopa roskapussina. Kiellettävä sana on kiellettävä.

      • Anonyymi

        Täälläpäin kaikki koirankakkapussit ovat mustia. Olisiko nekin kiellettävä ?


    • Anonyymi

      Pistää miettimään että missä kohtaa näitä mielensäpahoittajia piti alkaa kuunnella. Ainahan niitä on ollut - ennen puhuttiin, joissain muissa yhteyksissä kukkahattutädeistä mutta niille lähinnä viitattiin kintaalla. Tänä päivänä sitten jos joku keksii että "ei tämä ei käy minun ajatusmalliini" ja tuo sen ilmi julkisesti niin sitten pitää sitä hyysätä ja koittaa mukauttaa niin että tämänkin olisi hyvä olla.

      Ja vaikka valitettavasti nykyisyys on tätä niin ei sitä tarvitse alkaa kritisoida jotain 70 vuotiasta peliä joka oli vallan fine siihen aikaan. Ei sitä tarvitse piilotella miten asiat silloin esitettiin, saatika että sitä pitäisi alkaa muokkaamaan nykypäivän arvoihin sopivaksi.

      • Anonyymi

        Olet täydellisen väärässä. Asiat, arvot, arvotukset, nimitykset, tavat, käytännöt ym. ym. - kaikki muuttuu ja kaikkea muutetaan aikaa myöten tarpeen mukaan. Vai etkö pysy mukana? On monia asioita, jotka ovat muuttuneet / joita on muutettu kuhunkin aikaa sopivammiksi, vaikka ne ennen olisivat olleet mitä hyvänsä. Argumenttisi ontuvat todella pahasti.

        Sinunko ajatusmallisi on se ainoa oikea? Saanen nauraa ja nauran, vaikken saisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet täydellisen väärässä. Asiat, arvot, arvotukset, nimitykset, tavat, käytännöt ym. ym. - kaikki muuttuu ja kaikkea muutetaan aikaa myöten tarpeen mukaan. Vai etkö pysy mukana? On monia asioita, jotka ovat muuttuneet / joita on muutettu kuhunkin aikaa sopivammiksi, vaikka ne ennen olisivat olleet mitä hyvänsä. Argumenttisi ontuvat todella pahasti.

        Sinunko ajatusmallisi on se ainoa oikea? Saanen nauraa ja nauran, vaikken saisikaan.

        Yllätys yllätys! Muutaman kymmenen vuoden kuluttua sinun arvosi ja ajatusmallisi todetaan vääräksi. Omat argumenttisi ontuvat silloin todella pahasti.
        Nauti elämästäsi silloin.


    • Anonyymi

      Yllätys on vain siinä, ettei vaadi korvauksia, eikä ketään syyllistä linnaan.
      No valtakunnansyyttäjä ottaa tämänkin jutun varmaan ihan oma-aloitteisesti ja vaati valtion korvaamaan miljoonan, kun on tienannut pelin myynnin alveilla ja yliopisto saa korvata toisen miljoonan ja johtajalle elinkautinen ja 1000 tuntia yhdyskuntapalvelua pakolaiskeskuksessa, jonka voi suorittaa päivisin vankilasta poistuen nilkapannalla valvotuna..

    • Anonyymi

      Kaikkein rivointa on edelleen se, että Aku Ankka on edelleen ilman housuja !
      Vaikka siitä nostettiin 30 vuotta sitten samanlainen meteli kuin nyt pelistä.

      • Anonyymi

        OLiko silloinkin asialla joku punaviherpölhö ?


      • Anonyymi

        Musta Aku olisi housutettu jo ajat sitten


    • Anonyymi

      Nyt on yliopiston intersektionaaliset feministit ottaneet tikunnokkaan palan perinteistä suomalaista kulttuuria. Täysin suunniteltu juttu. Ensin tarvitaan joku vapaaehtoinen mielensäpahoittaja, jonka puolesta voidaan sitten yhdessä loukkaantua. Seuraavaksi Amnestyn kommentit asiaan, ja sen jälkeen jäämme odottamaan pelin kieltämistä.

    • Anonyymi

      Ollaan pelattu tänään kolme kertaa ko peliä ja ihan alkuperäisillä rosvoille jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

    • Anonyymi

      Mutta, mutta Afrikan Tähdessähän se roistohan on VALKOINEN MIES, eiväthän vihervasemmiston elitistiset etuoikeutetut interseksuaaliset ammattiloukkaantuvat siitä voi loukkaantua?!

      • Anonyymi

        Turhaa mölinää. Luulisi olevan tärkeämpiäkin asioita.

        On tehty jonkun saksalaisen vaihto-oppilaan twiitistä kärpäsestä härkänen.


    • Anonyymi

      Aika valikoivaa loukkaantumista porukalla. Tarkoitan että perinteinen. useamman suomalaisen sukupolven rakastama lautapeli on paha, mutta erään nimeltä mainitsemattoman puolueen nimeltä mainitsematon tamperelainen johtajar jolla blackfaceksi tulkittavaa naamaan mustaamista parin vuoden takaa on OK....
      Siis... Vihervasemmistolaisen poliitikon blackface = OK. Afrikan tähden pelaaminen = rasismia. Hullu tämä nykypäivän Suomi.

    • Anonyymi

      Viikonloppujen lautapeli iltojen suurin suosikki Afrikan tähti. Ja se ei siitä muuksi muutu vaikka kuinka peliä ymmärtämätön ihminen loukkaantusi kuinka. Jatkamme pelaamista niin kuin ennenkin ilman mielenpahoitusta.

    • Anonyymi

      Musta saksalainen vaihto-oppilas on hyvä ja menee takaisin sinne mistä on tullutkin täältä Suomesta vinkumasta !!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Tulen ennustamaan että Afrikan tähti- peli lyö kaikki myyntiennätykset tänä jouluna!!!!!


    • Anonyymi

      Onhan se kauhia peli. Nykyäänhän poika ja tyttölapsilla täytyy olla samat leikkikalut. Muuten niistä tullee sosiaalisesti vinksaneita vanhemmalla iällään.

    • Anonyymi

      Eiköhän olisi tämän kakaran aika poistua tästä maasta, täällä kaiken maailman matut päätä kuka täällä tekee mitäkin. TÄMÄ MAA ON SUOMALAISTEN EI MUIDEN!! Voipi tämä kakara poitua sinne saksan maalle leikkimään marttyyriä .

    • Anonyymi

      Mutta Afrikan tähdessä rosvo on valkoinen... Eikös tästä pitäisi kalpeanaamojen suuttua ?

    • Anonyymi

      Hullu maailma.
      Normaalit lautapelit jo valjastettu poliittisen propagandan tarpeisiin ja vaaditaan kiellettäväksi.

    • Anonyymi

      Miksi nykyään on niin, jos vanhassa piiroksessa on musta mies, niin alkaa joku suvakki vinkua.

    • Anonyymi

      Kai tuostakin ruikuttajasta kansanedustaja tulee, saatana että tämä maa on sekaisin.

      • Anonyymi

        Sanos muuta.


    • Anonyymi

      Sekin vielä. Milloin tämä hulluus loppuu?

      • Anonyymi

        Ei se lopu ennenkuin suomen kansa nousee.


      • Anonyymi

        Ajatelkaa ketä äänestätte! Ei hulluus lopu ennen hulluja päättäjiä!


    • Anonyymi

      Kukaan joka on pelannut tuota peliä, ei ikinä milloinkaan ole ajatellut rasistisesti ihmisistä. Vihervassut ovat menneet...sanonko millaisiksi.

    • Anonyymi

      Pelasimme ko. lautapeliä 60 vuotta sitten. Koko pelissä mantereen asukkaista ei ollut kysymys tai se ei ollut olennaista.
      Turhasta nillittäjät hävetkööt.

    • Anonyymi

      Se on vaikeeta olla musta. Ja vielä saksalainen musta. katsos kun usalaiset sotilaat paneskeli saksalaisia ilotyttöjä ja niiden jälkeläiset oli sitten mulatteja joita saksassa syrjittiin.

    • Anonyymi

      Sairasta melua. Peli on peli ja vapaa-ajan leikki. Jotka tästä nokkiinsa ottaa niin parasta ottaa omasta päästä kiinni ja kysyä: onks täällä kaikki kotona. Veli

    • Anonyymi

      Olisi kaikille parasta, jos vain samanlaiset ihmiset leikkisivät keskenään.

      Tiesiköhän tämä opiskelija, ettei Suomella ole ollut yhtään alusmaata missään , eikä tänne ole tuotu orjia Afrikasta?

      Pelissä timantteja ei myöskään viedä mihinkään Afrikasta, vaan peli päättyy kun tähden haltija pääsee maaliin, joko Kairoon tai Tangeriin! Peliä pelataan erivärisillä muovisilla nappuloilla, joten ne eivät viittaa mihinkään rotuun.

      Miksiköhän tämä opiskelija on tullut oman ilmaisunsa mukaan ”vitivalkoiseen” Suomeen?

    • Anonyymi

      Seemiläiset uskonnot on kiellettävä -ainakin Euroopassa. Ovat erinomaisen syrjiviä ja RASISTISIA.

      • Anonyymi

        Seemiläiset some-alustat on myös ennalta-ehkäisevästi kiellettävä rasistina


    • Anonyymi

      Musta tatuointi on kiellettävä. Hävytöntä touhua!

    • Anonyymi

      Saunakin varmaan rasismia kun ei ymmärrä historiaa.

    • Anonyymi

      Suomessa on rasismille nollatoleranssi. NOLLATOLERANSSI.

      NOLLA!

      TOLERANSSI!

      Mikä tässä on niin vaikeaa????????

      • Anonyymi

        Siinä pelissä ei ole mitään rasismia.

        Mikä tässä on niin vaikeaa????????


      • Anonyymi

        Maailman matkailu avartaa. Joka päivä minusta tulee isompi rasisti ja olen ylpeä siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailman matkailu avartaa. Joka päivä minusta tulee isompi rasisti ja olen ylpeä siitä.

        Jos elämänsaavutukset ovat nolla, niin voihan sitä siitäkin ylpeä olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos elämänsaavutukset ovat nolla, niin voihan sitä siitäkin ylpeä olla.

        Tule pois sieltä lintukodosta johon me hyvää hyvyttämme otamme vaihto-oppilaita ym huomataksemme heidän tulleen rahan perässä valittamaan ja muuttamaan meidän kultuuriamme. Kun ole päässyt ulos sieltä ehkä huomaatkin, että rasismia esiintyy myös valkoisia kohtaan, mutta siitähän ei ole sinulle olemassa.


      • Anonyymi

        Taidat olla itse täysi nolla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailman matkailu avartaa. Joka päivä minusta tulee isompi rasisti ja olen ylpeä siitä.

        Netissä hauskaa kirjoitella anonyyminä. Uskallatko päivänvalossa edes ulos peräkammaristasi astua?


    • Anonyymi

      Tämä afrikkalais-saksalais-afrikkalainen loukkaantuja vetää ainakin minulta naurut sanoessaan että olemme valkoisia etuoikeutettuja koska meillä on pelejä! Joo-o. meillä on tämän lisäksi mölkky ja mökkitikka joilla traumatisoida mökkivieraita. Mitä teillä on afrikassa? Ei mitään? No sitten pitäisi kyllä ensin kehittää mielikuvitus.

    • Anonyymi

      Peli on toki rasistinen, mutta niin oli laku-ukkokin eikä sen syöntiä lopetettu.

      • Anonyymi

        Afrikan tähti -peli ei ole rasistinen.


      • Anonyymi

        Muutettiinko se tuoksi pepe:ksi vai miten sen tarina menikään?


      • Anonyymi

        Miten peli on rasistinen? Herää pahvi.


      • Anonyymi

        Ei syöntiä lopetettu, mutta käärepaperi muutettiin. Samoin kävi Brunbergin suklaasuukoille, vaikka tehtaan johto ensin kiivaasti vastusti nimen ja pakkauksen muutosta ja vetosi perinteisiin. Niin vaan piti sitten johdon nöyrtyä painostuksen alla. Että semmoiset "perinteet" Brunbergillä. :)


    • Anonyymi

      Spekuloidaan vielä sen verran että jos ihmeen kaupalla maapallolta löytyisi nyt uusi manner(vaikka maan ytimestä, mistä lie), joka olisi kansoitettu vihernahkaisilla lapsenomaisilla humanoideilla, ja maaperä olisi täynnä akkumateriaaleja. mitäpä luulisitte että tapahtuisi? Siellä olisi kaikki ihonvärit ja kansat vetämässä höplästä näitä tyyppejä ihan 6-0.

    • Anonyymi

      Maailmanparantajat hakemalla hakee kaikkea mahdollista mihin sisältyy jotain etnisyyttä Afrikasta ja Lähi-idästä. Muiden mantereiden, maanosien ja maiden etnisyydet on huomattavasti vähemmällä kiinnostuksella. Jos kyseessä olisi Aasian tähti peli, niin tuskinpa siitä olisi öyhötykseen triggeröivää vaikutusta.

      Nämä ns. maailmanparantajat on sisimmässään vasemmistolaisuuden ryvettämiä riidanhaastajia, jotka tartuu niihin asioihin, joista kokee saavansa lyömäaseita heidän ikiaikaista vihollista vastaan. Ja jos vihollista ei löydy, se tehdään.

    • Anonyymi

      Musta makkara on rasismia!

      • Anonyymi

        Ei minusta. Voithan olla ostamatta makkaraa. Osta vaikka namia... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minusta. Voithan olla ostamatta makkaraa. Osta vaikka namia... :)

        Ai lakuja?


    • Anonyymi

      Mutta eikös jokaisella on nykyään oikeus olla identiteetiltään ihan mitä tahansa. Voi olla nais- tai miesoletettu. Tai ihan mitä vaan.

      Laajennetaan toki ajatusta vielä pidemmälle, jas näin.

      Jokainen voi kokea olevansa myös vaikka musta, saamelainen, inuiitti tai ihan mitä tahansa. Syvällä sisimmässäni voisin kokea olevani vaikka menninkäinen.

    • Anonyymi

      Koskahan joku naamioituisi kanadalaisen kaivoyhtiön edustajaksi joka on ryöstämässä Suomea. Loukkaantuisiko kukaan vai levitettäisiinkö vaan punaista mattoa..

    • Anonyymi

      Täysin pösilöksi on mennyt tämä touhu--lopettakaa jo se pössyttely sillä se näköjään sekoittaa päät. Valkosta jalkapalloa ei sitten potkita enään missään pelissä vai mitä töllöpäät.....

    • Anonyymi

      Afrikan tähti on osa Suomen viatonta kulttuuria. Jos meidän kulttuurimme ei kelpaa, on parempi lähteä lätkimään. Ei Suomessa ole mikään pakko olla. Se, että tulee tänne kertomaan minkälaisia meidän tulee olla on härskiä. Emme kaipaa tuollaisia ylimielisiä ihmisiä. Suomi on suomalaisten maa. Maassa maan tavalla. Tarja Halonenkin veti ratin päähänsä Saudi-Arabiassa.

    • Anonyymi

      Samaa sarjaa, kuin lakupaperit, joista muka-rasismin perusteella poistettiin tietty kuva. Naurettavaa.

    • Anonyymi

      Pelasin lapsena paljon Afrikan tähteä. En tiennyt mitään orjuudesta, kolonianismista, veritimanteista ym. Minusta peli oli hauska. En kasvanut tästä huolimatta rasistiksi enkä hyväksy riistoa. Peli on minusta vieläkin sovelias lapsilleni. Se on paljon sopivampi kuin nykyiset väkivaltaiset videopelit.

      Miksi keskitytään menneen maailman parantamiseen, mutta ei nähdä vaaroja tämän päivän pelimaailmassa?

    • Anonyymi

      Mamut tulleet tänne määräileen miten saa kammata hiukset,mitä saa pelata ja mitä saa leikkiä....todellakin kunniakansalaisia

    • Anonyymi

      Just joo

    • Anonyymi

      Hmm .. miten ois kartta helsingin yliopistosta rovaniemen yliopistolle .. ****smi korttia esittelemään.

    • Anonyymi

      Nyt pitää takoa joka paikassa asian rauhoittamiseksi sitä että ko. Pelissä rosvo on VALKOINEN.

      • Anonyymi

        Nykyään se on kuulemma rahanhimoinen leopardi... vihervassarit pilaavat näköjään aivan kaiken!


    • Anonyymi

      Nykyään tätä väitettyä rasismia on muka kaikkialla vaikka ei todellakaan ole!! Hengaan paljon eri kansallisuuksien ja taustaisten kanssa ja monet luulevat jatkuvasti kaikkea ihan normaalia Suomessa tapahtuvaa toimintaa itseensä kohdistuvaksi rasismiksi. Suomessa ei saa kirjastossa huutaa. Tämä koskee myös ulkomaalaisia. Monessa ravintolassa maksaa jos vaihtaa annoksen osia. Koskee kaikkia asiakkaita. Kokeissa ei saa luntata. Koskee myös ulkomaalaistaustaisia. Suomessa saa katsoa ihmisiä. Se ei ole rasismia. Et voi tietää mitä ihminen ajattelee sinua katsoessaan. Hän ei ehkä katso vaatteitasi kuten luulet vaan saattaa katsoa miten kaunis olet. Suomessa lääkäri ei heti teetä kalliita testejä jos valitat ekaa kertaa vaivasta. Näin tapahtuu kaikille. Nämä ja tuhat muuta asiaa on koettu kamalan rasistisiksi. Jeejee. Ollaan tietty rasistisin kansa ikinä.

      • Anonyymi

        Voi voi. Kyllä sinun pitää kotoutua heikäläisten tänne tuomaansa kulttuuriin ja uskomuksiin, käytöstapoihin.
        Jos et minua usko, niin kysy suomen hallitukselta, vihervasemmisto kommunisteilta. Tuossa hallituksessa toimii mukana myös Keskusta, isänmaallinen puolue..... BUUAAAAHHHAAAA.. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi

        Näin kun kaveri kusi pihan aidan vieressä. Pihalla seisonut suomalainen nainen sanoi, että ei siihen saa kusta niin kaveri syytti rasistiksi. Oli aika silmiä avaava tapahtuma vaikka ei sinällään kauheasti yllättänyt.


      • Anonyymi

        No voisitko vähän valistaa heitä jos liikut heidän seurassaan. Sano, että mainitsemasi asiat todella koskee jokaista, jos menisi edes sille porukalle perille.


    • Anonyymi

      Afrikan tähti-peliä käytetään alakoulussa ja yläkoulussa 1950-luvun rasismin esimerkkinä historiassa.

    • Anonyymi

      Minä pakenen syviin metsiin. Silloin ei kukaan pahoita mieltään...... ei wittuuuu, ne oravat.....

    • Anonyymi

      Niin, useimmat suuttuu kun ei pärjää pelissä ja sitten se pitää haukkua huonoksi, mutta tässä tapauksessa on otettu yllättäen rasisti kortti esiin

    • Anonyymi

      Afrikan Tähteet

    • Anonyymi

      Kummallista, että JOKU, kukalienee, ottaa nenäänsä, niin jo alkoi säkkiin pukeutuminen ja tuhkassa kieriskely? Ovatko ministerit ottanut asiaan kantaa ja presidentti jumalan armosta, soittanut Putinille ja valitanut tapahtunutta? Ainakin kunnon polkupyörä pakettiin?

      -Voi aikoja - voi tapoja-

    • Anonyymi

      Yliopisto on järjestänyt tapauksen johdosta kriisiapua! 😁😂🤣

    • Anonyymi

      Ei muuta kuin takaisin omaan maahan ajamaan agendaansa ja etsimään sitä tähteä..

    • Anonyymi

      Tummaihoisesta opiskelijasta kaiken olennaisen kertoo se, että hän ei ole oppinut Afrikan tähden sääntöjä.

      • Anonyymi

        Siltä pohjalta onkin hyvä vaatia koko peli pois kaikista kaupoista! 🤣


      • Anonyymi

        Mitä se muuten tekee Saksassa, jos vastustaa kolonialismia? Eikö se toimikaan noin päin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siltä pohjalta onkin hyvä vaatia koko peli pois kaikista kaupoista! 🤣

        Peli pitää jättää mutta tuon suvakkiakan voi poistaa Suomesta. Menkööt vaikka Keniaan patjaksi.


    • Anonyymi

      Kuinka kauan tätä pitää kestää ennenkö joku laittaa tälle stopin? Niinkö kauan että me suomalaiset mielistelemme joka ikistä erilaista ihmistä kuin me?

    • Anonyymi

      Älytön uhriutuja, tyrmistykööt oman maanosansa kulttuuria.

    • Anonyymi

      Tämä saattaisi olla pelille jossain mielessä hyvää mainosta kuitenkin. Aikoihin en ole tätä pelannut, mutta nyt täytynee käydä ostamassa, ennen kuin loppuvat kaupoista, jos vaikka valmistus lopetetaankin.

      • Anonyymi

        Nopea vilkaisu niin peli on MYYYNNISSÄ ainakin SUURISSA kauppaketjuissa JA NÄEMMÄ MYÖS PIENEMMISSÄ JA VERKKOKAUJPASSA.
        Hinta on näemmä 14-15 € luokkaa.

        Joten pöh. Pelissähän ollaan jossain 19-luvun alussa. Ja maailma oli sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopea vilkaisu niin peli on MYYYNNISSÄ ainakin SUURISSA kauppaketjuissa JA NÄEMMÄ MYÖS PIENEMMISSÄ JA VERKKOKAUJPASSA.
        Hinta on näemmä 14-15 € luokkaa.

        Joten pöh. Pelissähän ollaan jossain 19-luvun alussa. Ja maailma oli sellainen.

        Kiitos vinkistä! Eikun ostoksille, näistä voi tulla keräilyharvinaisuuksia.


    • Anonyymi

      Kyllä siinä rangaistuksia paukkuisi jos pelaisi Afrikan tähteä hiukset letitettynä ja sulka päässä.

    • Anonyymi

      Anteeksi, anteeksi. Olen pelannut Afrikan tähteä ja nauttinut pelistä. Ymmärrän someraivon ja kadun ankarasti. Anteeksi, että olen olemassa. Sori, että oon syntynyt. T. valkoinen, lihaa syövä, akateeminen, hetero mies.

      • Anonyymi

        Sut pitäis ristiinnaulita kansalaistorille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sut pitäis ristiinnaulita kansalaistorille

        Opiskelijoiden pitäisi tutustua opiskelumaahansa etukäteen! Ei ole rasismia, jos huomauttaa käytöstavoista!


    • Anonyymi

      mites se musta pekka pelikortit saako sitä vielä ? ?

      • Anonyymi

        Ei saa, ovat keräilyharvinaisuus...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa, ovat keräilyharvinaisuus...

        Saa vielä joistakin kaupoista, joissa on vanhaa varastoa myytävänä. Pelin valmistus on kai lopetettu.


      • Anonyymi

        Musta pekka on kai nykyään nimellä Pekka
        Sitä voi silti ostaa ulkomailta nimellä' Black Peter
        Saa mm. Eestistä. Ei tarvi sen kauemmas mennä.
        katselin juuri viikko sitten myynnissä. Maksoi kympin.


    • Anonyymi

      Afrikan Tähdessä rosvoja ovat valkoihoiset miehet... Onkohan tämä rasismia...

    • Anonyymi

      Tyrmstyy jostain pelistä mutta ei ole moksiskaan ehdotuksesta laillistaa kannabis. Onkohan jossain oikeesti jotain pielessä?

    • Anonyymi

      eikös tuo kerro kolonialismista kun rosvot on valkoisia? Siitäkö saksalainen musta hermostui? Kaikki on väärin. Afrikka nimikin on kolonialistien antamia, miksei ne muuta sitä vaikka joksikin toiseksi. Miksi saksalainen musta on yliopistossa, se on kolonialismia, miksi käyttää vaatteita? Orjat oli alasti ja kolonialistit puki ne koska puritanismi. Jos tuo todella vastustaisi kolonialismia niin se olisi alasti ja heittäisi keihästä kuten esi-isät ja myisi toisi mustia orjiksi kuten esi-isänsä tekivät.

    • Anonyymi

      Afrikan tähti - peli pois ja that's it. Se siitä.

      • Anonyymi

        Afrikan tähti on päivän Pop. Yes!


    • Anonyymi

      Eikö se ole kulttuurin omista kun afrikkalaiset ovat alkaneet käyttää housuja

    • Anonyymi

      Ei ole Fatimalla muuta tekemistä kuin valittaminen!

      • Anonyymi

        Eikö ne fatimat voi mennä töihin


    • Anonyymi

      Minua loukkaa syvästi se, että kyseisellä mustalla opiskelijalla on vaatteet. Ne keksittiin todennäköisemmin kylmässä pohjoisessa kuin kuumassa afrikassa. Liekö henkilöllä myös paikkoja hampaissa? Eiköhän nykyaikaiset hampaankorjaimet keksitty jossain muualla kuin afrikassa? Melkoista vain toiseen suuntaan loukkaantumista ja kulttuurista omimista. Puhelin? Kello? Ziizuz. Valkoisetko vain aina syyllisiä kultturiseen omimiseen?

      • Anonyymi

        Mustat vaatteet kiellettävä heti!


    • Anonyymi

      Kohta Chisu pyytää anteeksi itä-helsingin afrikkalaisilta , että pelasi eskarissa valkoisten päiväkotihenkilöiden pakottamana Afrikan tähteä. Vihreät haastaa sen jälkeen Helsingin kaupungin oikeuteen ja Espalla nähdään kynttilämarssi.

    • Anonyymi

      Minä pyyhin afrikan tähdellä ja kalevalalla persetta!

    • Anonyymi

      Mikä ihmeen "kohu"? Suurin osa ihmisistä käy työssä, että akateemisillä huippuihmisillä on mahdollisuus kohuilla.

    • Anonyymi

      Minä puolestani pahoitin mieleni valkoisena miehenä siitä, että on uutisoitu "valkoisen miehen ylivallasta".

      Kehen tai mihin minulla on ylivaltaa, ja miten voin sitä käyttää? Miksi valkoisella naisella tai muunsukupuolisella ei ole ylivaltaa? Miksi suomalaisella, minua menestyneemmällä ja varakkaammalla mutta toista etnistä taustaa edustavalla, ei olisi enemmän ylivaltaa kuin minulla? (esim. lukuisat lääkärit, korkeissa julkisissa viroissa olevat, huippu-urheilijat,..).

      Jokainen heistä näkyy ja kuuluu voimakkaammin - ansaitusti!
      Heillä on enemmän omaisuutta - täysin ansaitusti!
      Heillä on huomattavasti laajemmat verkostot ja yhteisöt - täysin ansaitusti!
      Äänestäessä olemme tasaveroisia: Heillä ja minulla on sama äänimäärä, 1 kpl.

      Mutta ylivalta on minulla?

      Siis: Aika uskomatomaksi on mennyt valkoisia miehiä kohtaan tunnettu viha ja journalistien kritiikitön, iloinen, myötähakkaava uutisointi!!

    • Anonyymi

      Pianon soitto kiellettävä. Mustia ja Valkoisia koskettimia.

    • Anonyymi

      Joo on naurettavaa touhua ja se fatim diarra itki iltalehdessä tästä asiasta niin olen sitä mieltä että fatim voi polkea auringonlaskuun saamallaan lahjoitus/kytkykauppa sähköpyörällään ja pitää päänsä kiinni!!

    • KAMALAA RASISMIA !!!! OLEN SANATON !!!! OLEN JÄRKYTTYNYT !!!!!

      Ja kenenkä tilille nyt sitten pitäisi maksaa lohdutukseksi "kehitysapua"?

    • Anonyymi

      pelissä pitäisi olla ohjekortti että vain värilliset ihmiset saavat pelata sitä, koska kalpeanaamat ovat jo raiskanneet kaikki afrikan kansat jalokiviä etsiessään.
      Kaupan kassa pitäisi estää kalpeanaamaa ostamasta peliä.
      oikeasti afrikan tähti pitäisi olla lapin kulta, ja rosvot pitäs olla kanssapelaajia ja muita "ystäviä" ja sitte pitäs olla myös huoranappulat jotka vie loputki rahat. ja smaragdit kissankultaa. Sitä ei mustasukkainen sakemanni voi sitten pelata kun aina kun sakemanni liitty pöytään se pelilauta syttysi palamaan.

    • Anonyymi

      Musta afrikkalainen Saksasta haluaa pelin pois kaupoista. Minä haluan, että suomalaista perinteisiä lautapelejä sensuroiva lähtee tästä maasta ulos. Meidän kulttuuri ja perinteet eivät ole ulkomaalaisten arvioitavissa tai heidän mielipiteistään riippuvaisia.

      • Anonyymi

        Mitä säkin juntti kuvittelet ymmärtäväsi kulttuurista?
        Viideltä saunaan ja kuudelta putkaan lienee sulle tuttua suomalaista "kulttuuriperinnettä".


    • Anonyymi

      Olen syntynyt 60 luvulla, Afrikan tähti kuten myös joulunäytelmä tiernapojat kuului jouluihin kouluissa kuten myös kevätjuhlat kirkoissa joissa tietyt kappaleet. Näitä kaikkia on kohun saattelemana nostettu esille ja kutsuttu rasismiksi. Jos jollakulla ei ole elämässään muuta kuin miettiä mikä ei ole omalle korvalle mieluisaa ja kehittää päässään jotakin jota kutsutaan ihmisvihaksi kannattaa pysyä pois suomesta. Täällä on tapana tehdä juttuja jotka kuuluu perinteisiin ja niistä ei ole mitään syytä luopua. Esimerkkinä voi pitää myös KUULUISAA TV elokuvaa Pekka ja Pätkä neekereinä ja elokuva joka nostatti taas herkkähipiäiset takajaloilleen. Mikä näitä herkkähipiäisiä vaivaa, ovatko syntyneet väärään aikaan vai onko pää todellakin niin sekaisin etteivät erota huumoria jostakin entisistä siirtomaa ajoista. Te rasismista vouhkaajat, kasvakaa aikuiseksi ja olkaa suvaitsevaisia jota koko ajan mainostatte mutta ette siihen itse pysty.

      • Anonyymi

        Siinäpä vasta suvaitsevaisuuden korkeaveisu! Olet naurettavan säälittävä pelle. Kukakohan nyt on herkkähipiäinen, kun noin pitkän sepustuksen kirjoitit meille ymmärtämättömille ohjeeksi. :D Taisit ihan panna parastasi. Heikoksi kuitenkin jäi tuotoksesi. Sorry siitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä vasta suvaitsevaisuuden korkeaveisu! Olet naurettavan säälittävä pelle. Kukakohan nyt on herkkähipiäinen, kun noin pitkän sepustuksen kirjoitit meille ymmärtämättömille ohjeeksi. :D Taisit ihan panna parastasi. Heikoksi kuitenkin jäi tuotoksesi. Sorry siitä!

        Joko janitoivola on "herännyt" loukkaantumaan verisesti..... :)


    • Anonyymi

      Valkoista miestä pilkataan lehtien vitsipalstoissa jatkuvasti. Pilkkaavat kuvat poistettava heti ja nämä lehdet jotka niitä levittää lakkautettava heti.

      • Anonyymi

        Afrikassakin pilkataan ja naureskellaan valkoista miestä: kalkkilaivan kapteeni, jauhosäkki, kalpea suomalainen ym. eikä sitä pidetä rasistisena.
        Jos suomalainen naureskelisi tai sanois jotain afrikkalaisen ihonväristä, niin se olisi heti rasistista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Afrikassakin pilkataan ja naureskellaan valkoista miestä: kalkkilaivan kapteeni, jauhosäkki, kalpea suomalainen ym. eikä sitä pidetä rasistisena.
        Jos suomalainen naureskelisi tai sanois jotain afrikkalaisen ihonväristä, niin se olisi heti rasistista.

        Ei tarvitse Afrikkaan asti matkustaa. Ihan yleisesti puhutaan Suomessa suomalaisista valkolaisina, kalpeanaamoina, kalkkilaivan kapteeneina etenkin ennen kuin aurinko kesän tullen ruskettaa hieman kalmankalpeaa tai vaaleanpunaista ihoa. Eikä kyse ole pelkästään miehistä; myös naisia kutstutaan samoin. Kyllä sille sopiikin naureskella, enkä ole vielä kenenkään kuullut kokevan sitä pilkkana. Huumoria se on. Aika paljon on niitäkin, jotka maksavat useampia satasia matkoistaan etelän aurinkoon saamaan väriä ihoonsa. Sitten voikin leuhkia koto-Suomessa ruskettuneella iholla. Kaksinaamaisuus huipussaan!


    • Anonyymi

      Onhan se hieno juttu, että Suomeen on saatu yksi vaihto-oppilas Saksastakin, tosin oikeasti afrikkalainen. Korkeakoulujen hehkuttama kansainvälistyminenhän onkin pääasiassa kehitysapua.

      • Anonyymi

        Ai Saksassa syntynyt on sun mielestä afrikkalainen. Sullapa järki loistaa kirkkaasti poissaolollaan.


    • Anonyymi

      Helsingin yliopisto on uutisten perusteella oikea rasismi-pesäke.

      Viime vuodelta muistamme tämän:
      https://yle.fi/uutiset/3-11155544
      'Opiskelijat kertoivat yliopistoissa kokemastaan rasismista – Kysyimme viideltä suurelta yliopistolta asiasta: "En voi sanoa, että olisin täysin yllättynyt"'

    • Anonyymi

      Fatim Diarra pitää Afrikan tähti -valmistajan lausuntoa ”tosi surullisena”

      Nyt ollaan jo tosissaan surullisia.

    • Anonyymi

      Mielensä pahoittanut vaatii Afrikka tähden pelin poistoa myynnistä suomessa.
      Tämänkin opiskelijan opiskelua tuetaan verovaroin, josta osa tulee Afrikka tähti pelin myynnin verotuloista, että pitäisi turpansa kiinni.
      Mahtaa olla esittänyt saman vaatimuksen kansainväliselle Amazon verkkokaupallekin, että pelin myyminen lopetettaisiin, tuskinpa!
      https://www.amazon.co.uk/Star-Africa-Afrikan-Tähti/dp/B002NC32RQ

    • Anonyymi

      Tällaiset naurettavat "tikusta asiaa" -ininät julkisuudessa syövät palstatilaa sekä uskottavuutta OIKEALTA rasismi- ja tasa-arvokeskutelulta. Maailmassa ja Suomessa on rasismia sekä epätasa-arvoa. Mutta tämä ei ole oikea keino keskustella siitä. Tällaiset keskustelualoitukset saavat ihmiset vain niputtamaan kaiken tasa-arvokeskustelun samaan typerään nippuun, ja oikeasti tärkeät asiat jäävät sinne sekaan. Tämä ei ole oikea keino muuttaa asenteita eikä käytäntöjä.

    • Anonyymi

      Tarzan elokuvatkin on kielletty muka rasistisina vaikka niissä pahikset oli aina valkoisia miehiä.

    • Anonyymi

      Auta minua saksalainen vaihto-oppilas miten saan julkisuutta. Rasistit pilkaavat minua musunguksi, orang-utangigsi, joeksi ja ties miksi. Haastetaan ne oikeuteen!

    • Anonyymi

      Pelistä vois tehdä vaikka euroopan tähti version. Olisko se sitten rasistinen vai ei ja miksi.

      En kyllä oikein ymmärrä miksi afrikan tähti on rasistinen. Onko siinä jotain keenereitä keihäs kädessä ja lannevaatteissa vai mikä kumma. Olisko nyt kuitenkin niin että tässä hävetään omaa kulttuuritaustaansa. Rasismia historia ei kyllä ole.

    • Anonyymi

      Mitä paskaa nyt taas. Lopettaisivat kaiken jatkuvan loukkaantumisen ja eläisivät elämäänsä. Typerää alkaa kitisemään joka asiasta, missä niillä ei ole mitään merkitystä. Sitä paitsi Afrikan tähden rosvothan ovat olleet valkoihoisia, niin miksi siitä joku nyt loukkaantuu. Amerikkalaisiet saisivat pitää tällaiset ongelmat ominaan, ettei sieltä tule tätä turhaa lokaa Suomeen. Ihmisillä on henkisiä ongelmia ja sitten niitä puretaan tämmöisiin outoihin juttuihin, kuten että loukkaannutaan ja halutaan pyyhkiä historiasta kaikki potentiaalisesti jotakuta loukkaava (cancel-kulttuuri). Olisi aika canceloida nämä vinkujat, eli lopettaa heidän turhuuksien noteeraaminen ja tarjota heille psykologista apua.

    • Anonyymi

      Mielenvikaista teatteria?🤦🤦🤦

    • Anonyymi

      Lapin polttajat voisivat pitää läpensä kiinni. Paluulippuja saa tilattua samalla vaivalla kun tänne marisee.

    • Anonyymi

      Taas tukeva näyttö vihervasemmasta idiotismista. Ollaan mieluummin rasisteja kuin nöyristellään kuvottaville totuudentorville.

    • Anonyymi

      Rasismin pelko on nyt yöstäytynyt käsistä, niin että se jo lyö itseään korville. Kohta varmaan kielletäänm universumin "mustat" aikot.
      Kun ei rasismia voida todeta tavallisessa elämässämme, tehdään siitä virhe.m ja etsitään aina sopiva tilanne, joka voidaan kääntää rasistiseksi.
      Toinen herkkähoåiäinen asia on "sukupuolnen suuntautuminen", jota vahditaan sairaalloisesti.
      Tällä menolla koko valkoinen heteroihmiskunta on tuomittava jo syntyperänsä tähden.

      • Anonyymi

        Nainen\tummaihoinen = mies on epäilty....jostain kunhan keksitään se vielä


    • Anonyymi

      Kaikki missä on tummaihosia tai afrikkaa on siis rasismia. Ainoa ratkasu millä rasismisyytökset saa loppumaan on poistaa ko. asiat joka paikasta. Mikä taas on mahdotonta. Shakkipelin armeijanapit on mustia ja valkosia taistelemassa toisiaan vastaan eli rasismi taustalla. Luovutan. Out.

      • Anonyymi

        Shakkipelissä on ainoa oikea musta kuningas, sillä voi jopa voittaa valkoisilla pelaavan vastustajan.


    • Anonyymi

      Omistamani Afrikan Tähden avaamattoman juhlaversion arvo taisi nousta?

      • Anonyymi

        Voi nousta hinta pilviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi nousta hinta pilviin.

        PUnainen yliopisto haluaisi tuhota suomalaisen peliteollisuuden
        "Helsingin yliopiston virallinen kanta: Afrikan tähti on rasistinen peli"


    • Anonyymi

      Ei se iso vika tarvitse olla jos se on korvien välissä?🤣👍😅😂

    • Anonyymi

      Rasismi syyttely on pelkkä savuverho vihervasemmisto totalitarismille oli virhe mennä antamaan pirulle pikkusormea tässä asiassa se nimittäin vie koko käden ja alkaa olla silkkaa mielenvikaisuutta nykyään?🤦🤦🤦

    • Anonyymi

      Nämä "rasismista kärsivät" voivat lähteä kotiinsa, hyvää matkaa

      • Anonyymi

        JO RIITTÄÄ INTERSEKTIONAALINEN LENINISMI!!!!!!!


    • Anonyymi

      Mustat puhuu vakoisista kalkkilaivan kapteeneina, se on rasismia sekin tai maitonaamoina, valkolaisina, rasismia siis ja moniko syyttää siitä mustia ei kukaan.

      • Anonyymi

        Ei ole rasismia noinpäin. Hysteerisen hauskaa eikö.


      • Anonyymi

        Mitä ne vakoiset on?


    • Anonyymi

      Nyt kaikki ostamaan African tähti pelejä. Minä ostan ainakin kaksi. Yksi autoni takaikkunalle ihan vaan näyttämään mielipiteeni ja toinen olohuoneen pöydälle juhlapaikalle.

      • Anonyymi

        Älä rohmua kaikkia 😟


    • Anonyymi

      Jos peli olisi Euroopan tähti ja rosvojoukon tavoitteena olisi hakea Suomesta löylykiulu tai kiuas turvaan Espanjaan, nousisiko siitä meteli? Ei.

    • Anonyymi

      Pitää myös kaikki vanha hävittää, jos tuo afrikantähti on rasismia. Museot joissa on afrikkalaista vanhaa kulttuuria jne.

    • Anonyymi

      Huonompi herkkyysmäihä kaiketi.

    • Anonyymi

      Täytyy kehitellä Euroopan tähti-peli,jossa yritetään turvapaikkaa jostain Euroopan kaupungista.

      • Anonyymi

        Joo sehän olis tätä nykyaikaa


      • Anonyymi

        Erittäin hyvä idea. Rosvona olisi ulkomaalaispoliisi ja jalokivien tilalla eri suuruiset Kela-Colden kortit.


    • Anonyymi

      Kuten tästäkin pitkästä ketjusta on havaittavissa, suomalainen persu ei innostu mistään muusta yhtä paljon kuin mahdollisuudesta päästä solvaamaan värillisiä ihmisiä.

    • Anonyymi

      en tiedä mutta Jama sanoo suoraan miten asiat on.HYVÄ JAMA.siis iltasanomissa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä artikkeli: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008344347.html

        Toivottavasti edes joku tolkun ihminen (siis muualta kuin punayliopistoista lukee näitä
        "– Ihan älytöntä, siinä ei ole mitään rasistista. Se on mahtava peli, joka päinvastoin lisää ymmärrystä toisesta kulttuurista ja maanosasta.

        – Aika negatiivisesti saa katsoa maailmaa, jos haluaa nähdä siinä jotain rasistista, Jama hiljenee ja muistuttaa rosvojenkin olevan pelissä valkoihoisia."

        " isoimmat otsikot tulee siitä, että joku valkoinen ihminen loukkaantuu tummaihoisen puolesta ja Twitterissä on soppa valmis.

        – Nämä ihmiset, jotka suureen ääneen kertovat taistelevansa rasismia vastaan, unohtavat joko tarkoituksella tai tahattomasti kysyä usein meiltä asianosaisilta eli tummaihoisilta, että miten me koemme jonkun asian."


    • Anonyymi

      Polvistukaa kaikki, jotka ovat Afrikan tähteä joskus natsina pelanneet!

    • Anonyymi

      Suvakeille nauraa jo naurismaan aidatkin?🤣👍😅😂

    • Anonyymi

      Ei tämmöinen turhaan sutta huutaminen ketään palvele muutako lisää vastakkain asettelua sekö on yliopistojen tarkoituskin kuinka tyhmiä ihmisiä sinne on päästettykin?🤦🤦🤦

      • Anonyymi

        Huomaa kyllä kirjoituksestasi, että sulla ei ainakaan ole mitään asiaa edes yliopiston tontille. Sun kannattaisi ehdottomasti kerrata äidinkielen oikeinkirjoitusta ja kielioppia ennen kuin tulet munaamaan itsensä julkisesti. Vai onko persukoulukin käymättä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa kyllä kirjoituksestasi, että sulla ei ainakaan ole mitään asiaa edes yliopiston tontille. Sun kannattaisi ehdottomasti kerrata äidinkielen oikeinkirjoitusta ja kielioppia ennen kuin tulet munaamaan itsensä julkisesti. Vai onko persukoulukin käymättä?

        Kui sä pystyt kirjottaa noi hyvin polviltasi?


    • Anonyymi

      Suomessa laajat alueet peittyvät edelleen talvisin VALKOISEEN lumeen! Onneksi ilmastomuutos tekee lopun moisesta rasismista!

      • Anonyymi

        Kun maailma palaa niin ilmasto väkisinkin lämpenee


    • Anonyymi

      Juu, ilman muuta on kiellettävä kaikki pelit ja myös kirjat joissa joku tekee pahaa toiselle, mieluiten kaikki elokuvatkin, joissa on ihmisiä joilla on ihonväri. Pääasia on alleviivata oma valistuneisuutta ja kieltää kaikki mikä on vielä sallittua. Täytyyhän kaikessa sallitussa olla jokin binäärinen approach, ja sehän on kiellettyä, eikö olekin?

    • Anonyymi

      "“Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Sen sijaan tehtäviin ei kuulu kuvitellun rasismin vastustaminen eikä omien opiskelijoiden syyllistäminen rasismista ilman syytä. Toivotamme mukavia pelihetkiä kotimaisen lautapelin parissa!”"

      https://tinyurl.com/t63au9dc

    • Anonyymi

      Kunta Kinte tulee ny uusintana yleltä telkusta.

      • Anonyymi

        Muistakaa polvistua katsomaan...


    • Anonyymi

      Minä ostan kaupasta Musta Pekka juustoa, syön neekrin pusuja/ Eskimo jäätelöä ja pelaan Afrikan tähteä ihan niin paljon kuin huvittaa. Jos sitten olen rasisti niin sitten olen. Itse en ole tähän päivään mennessä itseäni rasistiksi kokenut.

      • Anonyymi

        Se miten sinä itsesi koet ja miksi itsesi tunnustat ei merkitse yhtään mitään eikä vaikuta yhtään mihinkään. Rasistin tunnistaa juurikin siitä, että he hokevat etteivät ole rasisteja, MUTTA... Sen sijaan tekosi, juttusi, käytöksesi paljastavat sinut, kuten muutkin kaltaisesi, nimenomaan rasistiksi. Et taida edes tuntea yhtäkään värillistä ihmistä henkilökohtaisesti, joten et edes tiedä mistä puhut. Todellisuudessa sun mielipiteilläsi ja väitteilläsi ei ole mitään merkitystä. Jatka vaan siellä kuplassasi eloa äläkä välitä kenestäkään muusta mitään. Voit vaikka syöksyä kaivoon, jos sua huvittaa... :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se miten sinä itsesi koet ja miksi itsesi tunnustat ei merkitse yhtään mitään eikä vaikuta yhtään mihinkään. Rasistin tunnistaa juurikin siitä, että he hokevat etteivät ole rasisteja, MUTTA... Sen sijaan tekosi, juttusi, käytöksesi paljastavat sinut, kuten muutkin kaltaisesi, nimenomaan rasistiksi. Et taida edes tuntea yhtäkään värillistä ihmistä henkilökohtaisesti, joten et edes tiedä mistä puhut. Todellisuudessa sun mielipiteilläsi ja väitteilläsi ei ole mitään merkitystä. Jatka vaan siellä kuplassasi eloa äläkä välitä kenestäkään muusta mitään. Voit vaikka syöksyä kaivoon, jos sua huvittaa... :D

        Ja se, että tunnette muutaman etniseltä taustaltaan suomalaisesta poikkeavan tekee teistä ilmeisesti muita paremman.
        Saatte elää niiden "värillisten",,, kuinka ihmeessä voitte lajitella ihmisiä ihonvärin perusteella,, vaikutatte rasistilta,,, ihan kuten haluatte. Jos joku pelaa Afrikan tähteä ja luokitellaan täten rasistiksi niin onnea teille. Mielipiteellänne ei ole painoarvoa.


    • Anonyymi

      Suomalaiset ei luovu Afrikan tähti pelistä.
      Kuuluu meidän kulttuuriin ja historiaan .
      Voi mennä muualle vaihto oppilaaksi .

      • Anonyymi

        Suomalaisten ei kuulu taipua rasismin edessä!!!!


    • Anonyymi

      Ongelman ydin on klassisen sivistyksen katoaminen. Klassisen sivistyksen kadotessa ihmiset ovat alkaneet hurahtamaan kaikenlaisiin turhanpäiväisiin "mielensäpahoituskampanjoihin", joiden tarkoitus on tuhota suomalaista kulttuuria.

      Joissain paikoissa on jo kielletty lapsia leikkimästä perinteistä "Kuka pelkää Mustaa Miestä" -leikkiä, koska sivistymättömät ihmiset kuvittelevat, että leikin Musta Mies on n::k:ri.

      Ei ne mamut ikinä Suomeen kotoudu, kun suomalaista kulttuuria muokataan mamujen mielen mukaan. Maan johtajat ovat kääntyneet omaa kansaa vastaan.

      • Anonyymi

        Tuon leikin nimi on ainakin täällä päin muutettu muotoon: Kuka pelkää mustekalaa. No ei kukaan, koska niitä ei ole täällä. Mutta ahdestelevia mustia miehiä on ainakin rikostilaston mukaan liian paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon leikin nimi on ainakin täällä päin muutettu muotoon: Kuka pelkää mustekalaa. No ei kukaan, koska niitä ei ole täällä. Mutta ahdestelevia mustia miehiä on ainakin rikostilaston mukaan liian paljon.

        Mitä kuka pelkää mustekalaa opettaa lapsille?

        Kuka pelkää Mustaa Miestä opettaa lapsille kuin huomaamatta, että kaikki ihmiset kohtaavat elämässään kuoleman ja lopulta joutuvat itsekin kuoleman tavoittamaksi.

        Musta Mies (= kuolema) ottaa kiinni ihmisiä. Mustekalat lähtökohtaisesti ei. Iso osa maailman ihmisistä ei koskaan kohtaa mustekalaa mutta kohtaavat kylläkin kuoleman. Leikin idea on, että lapset leikkii sitä ja joskus kun tulee ajankohtaiseksi kertoa lapsille kuolemasta, niin kuolemasta voi kertoa tuon leikin avulla. Musta Mies on perinteinen tapa kuvata kuolema länsimaisessa taiteessa. Taideteoksissa Musta Mies on tavallisesti valkoihoinen.


      • Anonyymi

        Tuohon leikkiin "Kuka pelkää mustaa miestä" puututtiin jo 1980-luvulla. Joten hieman vanhentunut juttu. Ja ihan hyvä, koska siinä ihmisen ihonväri on tarpeetomasti esillä.

        Leikin nimeksi voisi ajankohtaisesti muuttaa: "Kuka pelkää natzia". Samalla voisi opettaa, ettei pidä tehdä holokaustin uhrien muistomerkillä natistervehdystä, niin ei tapahtuisi enää noloja suomalaisturistien mokia ulkomailla. Sitä paitsi natzit ovat pelottavia aina sarjakuvissakin esim. Korkeajännitys (Liekö julkaistaan vielä?)


    • Anonyymi

      En koskis ensimmäiseenkään pläkkiin.

    • Anonyymi

      Tänään pelannut viimeksi afrikan tähteä 80-luvulla ostetulla pelillä. Ostin Tokmannista neekerinpusuja 5.90 24 pusun laatikko. Meillä kaikilla ollu tosi mukavaa syyslomaa...

    • Anonyymi

      Sinne on lähetetty kiireellisesti lääkäreitä, psykiatreja, psykologeja, sairaanhoitajia, pappeja....... auttamaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Uskokaa mun sanoneeni että tällainen SDP shitti kääntyy itseään vastaan ja todellinen rasismi nostaa päätään yhä enemmän. Sama kuin heittäs bensaa liekkeihin. Valitettavasti.

    • Anonyymi

      Koen myötä häpeää "suvaitsevaisia" kohtaan eivätkö he näe omaa typeryyttään ja tekevät vain itsensä naurunalaisiksi koittaisivat nostaa oikeita ongelmia esiin kuten eriarvoisuuden ja köyhyyden lisääntyminen ns. Hyvinvointi valtioissa?🤦🤦🤦

      • Anonyymi

        Tuossa sinun ulostuksessasi oli äkkiä laskien ainakin kahdeksan (8) virhettä. Ei huono :D, sanoisi Jorma Uotinen. Siksipä siitä ei edes selviä. mitä yrität tuoda julki. Koen myötähäpeää kaltaisiasi kohtaan.


    • Anonyymi

      Kyllä afrikkalainen tietää, mikä on suomalaiselle parasta.

    • Anonyymi

      Suomalaisen pitää elää Afrikkalaisen ehdoilla ja tarvittaessa muuttaa omaan kulttuuriaan ja toimintatapoja omassa isänmaassaan. Muista tämä joka aamu kun lähdet töihin ja veroja näiden elättämiseen maksat. Kysymys: Mikä on todellista rasismia ? Et saa elää omassa maassasi oman maan tavalla.

      • Anonyymi

        Voi, tuliko nyt itku ja parku? Kyllä sä reppana saat jatkaa ihan entiseen malliin sitä pankolla makoilua. Kela maksaa sulle kuukausittain siitä makoilusta eikä sun tarvi aamulla edes töihin nousta. Saat tosiaan jatkaa omalla tavallasi omassa maassasi, mutta onneksi enemmistö ei elä sun tavallasi. Persuja äänestää ainoastaan reilut 17 % äänestäneistä.

        Tutkijat: Keskiluokan pudokkaat äänestävät perussuomalaisia – Riikka Purra tunnistaa häviäjien ahdistuksen / yle.fi/uutiset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi, tuliko nyt itku ja parku? Kyllä sä reppana saat jatkaa ihan entiseen malliin sitä pankolla makoilua. Kela maksaa sulle kuukausittain siitä makoilusta eikä sun tarvi aamulla edes töihin nousta. Saat tosiaan jatkaa omalla tavallasi omassa maassasi, mutta onneksi enemmistö ei elä sun tavallasi. Persuja äänestää ainoastaan reilut 17 % äänestäneistä.

        Tutkijat: Keskiluokan pudokkaat äänestävät perussuomalaisia – Riikka Purra tunnistaa häviäjien ahdistuksen / yle.fi/uutiset

        Hih, osu ja uppos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi, tuliko nyt itku ja parku? Kyllä sä reppana saat jatkaa ihan entiseen malliin sitä pankolla makoilua. Kela maksaa sulle kuukausittain siitä makoilusta eikä sun tarvi aamulla edes töihin nousta. Saat tosiaan jatkaa omalla tavallasi omassa maassasi, mutta onneksi enemmistö ei elä sun tavallasi. Persuja äänestää ainoastaan reilut 17 % äänestäneistä.

        Tutkijat: Keskiluokan pudokkaat äänestävät perussuomalaisia – Riikka Purra tunnistaa häviäjien ahdistuksen / yle.fi/uutiset

        Vihervasuri-raasulla on itsetunto melko köykäisissä kantimissa kun ei kestä edes Afrikan tähteä mieltään pahoittamatta pelata.
        Eihän teikäläisten tilan helpottamiseksi mitään ilmastohätätilaa pidä Suomeen julistaa, mielenterveyden hätätila olisi likempänä oikeaa toimenpidettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hih, osu ja uppos

        Viimeksi kuulin tuon 10 vuotiaan suusta.


    • Anonyymi

      Pasila lainaus ”olisit naxsi edes tosissasi”, kummallista naureskelua ja ei uskalleta olla edes tosissaan. Jos ei ymmärrä mikä tuossa on vikana nykypäivänä, ei ehkä ymmärrä paljon muutakaan. Mutta eihän suomalaiset ole https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008342654.html

    • Anonyymi

      Täällä näyttävät ilmiselvästi olen suurimmassa äänessä ne, joilla ei kuuna päivänä olisi mitään asiaa yliopistoon opiskelemaan, kun persukoulukin on jäänyt todennäköisesti useimmilta kesken. Mutta johan sen vanha kansa tiesi (kun täällä niin perinteisiin vedotaan), että eivät ne suuret sanat suuta halkaise... :D))))

      • Anonyymi

        Persukoulu? Taidat ajatella persuja niin paljon, että menevät sanatkin jo sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persukoulu? Taidat ajatella persuja niin paljon, että menevät sanatkin jo sekaisin.

        Erehdyt. Kiva että pääsit kuitenkin kommentoimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erehdyt. Kiva että pääsit kuitenkin kommentoimaan.

        Oho. Suvakki oli vääntänyt oikein vitsin. DDDDDDD


    • Anonyymi

      Lehtijutun mukaan hän luuli opiskelijoiden esittäneen orjaa ja isäntää bileissä. Hän ei edes ollut bileissä tai tunne peliä. Pelissä ei ole orjia. Rosvo on valkoihoinen pelissä ja esikuvana on länkkäri elokuvat. Eikä opiskelijabileissä kukaan esittänyt orjaa ja isäntää. Jo koko ajatus on vieras tässä maassa missä orjia tai siirtomaita ei ole ollut. Hän tulkitsee omista lähtökohdistaan käsin. Koko mustien historia näyttää erilaiselta siirtomaa historiasta käsin tarkasteltuna. Suomella ei ole sellaista siirtomaa isäntä historiaa. Peli on seikkailukirjojen luoma fantasia. Vaan tässä ajassa se kuulunee kiellettyihin aiheisiin, koska pelilaudan kartta on Afrikassa. Jos pelilaudan kartta olisi vaikka Suomi niin tätäkään kohua ei olisi.

    • Anonyymi

      Viidakosta asti tullaan meille sanomaan mitä pelejä meidän lapset saavat pelata. Kyllä nyt taas hölmölän asukkaita koetellaan.😁

    • Anonyymi

      Nämä twiitit kertovat kaiken olennaisen tästä ammattiloukkaantujasta. Poisti vielä Twitter-tilinsä koska ei halua maailman näkevän miten hän todellakin ajattelee meistä valkoihoisista

      https://imgur.com/a/TjYCiTd

      • Anonyymi

        Järkkyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkkyä.

        Me olemme järkyttyneitä tuosta suomalaisvastaisesta rasistista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me olemme järkyttyneitä tuosta suomalaisvastaisesta rasistista

        Ja ehkä vielä enemmän siitä uskomattomasta yleissivistyksen ja terveen järjen puutteesta, mikä saa osan ihmisistä aina naurettavaan anteeksipyytelyyn, kun joku niikire älähtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ehkä vielä enemmän siitä uskomattomasta yleissivistyksen ja terveen järjen puutteesta, mikä saa osan ihmisistä aina naurettavaan anteeksipyytelyyn, kun joku niikire älähtää.

        Ihan pieni asia ei ole sekään että yliopisto meni nimittelemään omia opiskelijoitaan rasisteiksi? Tuosta voi tulla jotain tuomioita


    • Anonyymi

      Vetää yhden narunjatkoksi ja polttaa ristin?

    • Anonyymi

      Itse en ainakaan Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Haminasssa enkä Lappeenrannassa asuisi. Kai jokainen alkaa ymmärtämään kun nuo poliisit nyt niin innokkaasi sitä huumekauppaa on johtaneet jo vuosikymmenet ... niin se vesi mitä te olette juoneet niin ei ihan NORMAALIA ole muuten ollutkaa.

      Joko te hoksaatte? Kokeilkaahan muistatteko mitään oikeasti?
      Kummasti tuli virtaa ja muistikin toimii todella hyvin, kun muutti pois.

      TOTTA SE VAAN ON

    • Anonyymi

      Täytyy sanoa, että parodiahorisontti on nyt ylitetty! Kohti ääretöntä ja sen yli näyttäisi olevan yliopistohuuhaaporukan touhut. Suosittelen, että antavat kriisiapua keskenään siellä etukäteen toisilleen, koska kohta on Joulu ja saattaa olla maa valkoisena. Siinä taitaa sipata koko porukan päät samanaikaisesti! Helsingin hiilivoimalalla olisi nyt tuprutettava täysiä, että saisivat mustan Joulun.

      Miten mahtaa olla, kun Afrikan Tähti-pelissä on myös cowboy huivi naaman edessä? Muistuttaako se näitä Hgin Yliopiston hihhuleita tutusta ja turvallisesta koronavaipasta naaman edessä vai saattaisiko se olla Amerikan Yhdysvaltojen lehmäpaimen -kulttuurin omimista?!? Nähtäväksi jää, alkaako näiden huuhaaporukoiden alahuulet väpättämään tästäkin...

    • Anonyymi

      Jos kaupungista pois muuttamisen jälkeen pää selkiintyy, virta tulee ja kilot karisee ... niin sitten kaupungin kemikaalit ovat haihtuneet kehosta ... valtiollinen poliisi, vaan mikä valtio?

    • Anonyymi

      Menisivät Mielensäpahoittajat ajoissa hoitoon etteivät enempää nolaisi itseään enempää ?🤦🤦🤦

      • Anonyymi

        Todellakin. Sun kannattaa heti aamulla ajanvarauksen avauduttua alkaa soitella hoitopaikkoihin, ettet enempää nolaa itseäsi enempää. Enempää.


    • Anonyymi

      Laava stunami muuten la palmalla ... kohta.

    • Anonyymi

      Onko rasismia? Kun ei ole koskaan näin syvällisesti edes ajatellut asiaa!? Tietämättään ei voine olle ajatustakaan rasismista! Kuulostaa samalta kuin joku etsi housuttomalta Akulta pippeliä ja että muumilta ei löytynyt persreikää! Mikään näistä asioista ei ole tullut mieleenkään ennenkuin joku itsekäs vie kaiken johonkin utopiseen ajattelumaailmaan. Miten joku edes jaksaa jauhaa ja yrittää alistaa meidän maan, Suomen, ihan vaan vaikka lautapelejä!!!??? Kyllä on tod omituista!! On rasismia Suomea ja suomalaisia kohtaan tulla arvostelemaan joka asiassa! Jos ei elä maan tavalla, voi maasta poistua sellaiseen maahan jossa on syvällisen hyvä olla! Tervemenoa! Jättäköön Suomen jo viimein rauhaan!!!

    • Anonyymi

      Milloinkohan herätään siihen että uudet sukupuolineutraalit liikennemerkit ovat helkkarin rasistisia. Mustasta henkilöstä varoitetaan kolmiolla ja toisaalle on mustalta henkilöltä pääsy kielletty. Musta henkilö ei saa ratsastaa mustalla hevosella mutta valkoinen henkilö saa ratsastaa valkoisella hevosella. Tuolla niitä lisää: https://vayla.fi/vaylista/liikennemerkit/kaikki-merkit

    • Anonyymi

      Koko amerikan yhdysvallat perustuu kolonialismille, eli palauttakaa maa välittömäsi intiaaneille ja maksakaa korvaukset Manhattanilta ja koko muusta maasta, myös meille jotka pahoitimme mielemme.

    • Anonyymi

      Afrikantähti ilmestyi 1951, mutta on edelleen ajan hermolla. Somalian rantavesillä liikuttaessa ei tänä päivänäkään ole uutta joutua merirosvotuksi.
      Samanoloista vihervasurien vouhotusta pelin "rasistisesta" luonteesta kuin ilmastohätätilan vaateet. Afrikantähden pelaamiseen ei kaiketi ole diagnosoitu kenenkään menehtyneen ja toisaalta, vaikka koko Suomen teollisuustuotanto vihervasurien haaveesta seisahtuisi huomisesta lukien niin sillä ei maailman ilmasto-ongelmat ratkea.

    • Anonyymi

      Yön Timot ja tähdet peli

    • Anonyymi

      Jos on albiino musta, niin se on rasismia

    • Anonyymi

      Jatketaan paasikivi-kekkkonen puolustuslinjalla tätä elömää tässä maassa

    • Anonyymi

      Rasismia on joka paikassa ja joka suuntaan. Usein mielletään valkoisen sanomiset ja tekemiset rasistisiksi oli ne sitä tai eivät.
      Rasismia on kaikki, jossa väheksytään kanssaihmistä tavalla tai toisella. Pelkkä historia ei oikeeuta sanomaan, että jokin asia on rasismia nykyään.
      Jos 200 vuotta sitten valkoinen Eurooppalainen on riistänyt Afrikkalaisia, niin ei yksi peli tee 2000-luvulla syntynyttä pelaajaa rasistiseksi. Koko ajatius on naurettava. Olen lapsuudesta asti pelennut ja lapseni ovat pelanneet kyseistä peliä ja ikinä en ole ajatellut mitään negatiivista pelistä. Minulle ja lapsille siinä on vain yksi maanosa, joka lienee fakta edelleen. En ole kiinnittänyt edes huomiota kartan piirroksiin tai ajatellut jotain riistoajan aikoja. Miksi olisi pitänyt? Relatkaa nyt vähän.
      On aivan eri asia, jos pelillä olisi oikeasti rasismiin yllyttäviä tekijöitä, mutta aikuisten oikeasti, eikö ne tule nykyään ihan muista lähteistä esim. Yhdysvaltojen edellisen presidentin toimista ja käytöksestä, joista otetaan mallia. Siihen ei mikään 50-luvun noppapeli pysty.
      Haluaisin myös muistuttaa, että kantasuomalaiset ovat olleet itse alistetussa asemassa naapurimaidensa toimesta lännen jabidän puolelta. Suomea on ryövätty. Suomi ei ole ollut riistämässä, orjuuttamassa tai hallitsemassa.
      On melko kohtuutonta puhua meille kolonialismista, ne puheet voi mennä puhumaan suoraan Britteihin, Espanjaan, Portugaliin, Belgiaan jne.
      Suomalaisena loukkaannun, jos meitä verrataan näihin kuningashuoneisiin, joiden rikkaudet ovat lähtöisin ihan muualta ja me olemme vaurastuneet ihan omalla työllämme, kun oli pakko maksaa sotakorvaukset itänaapurillemme.
      Jos meidän yliopisto ei näitä opeta ulkomailta tuleville, olisiko hyvä muistuttaa meidän omasta historiasta tässä idän ja lännen välissä.

    • Anonyymi

      Suomi on jo myyty, ei meillä ole enään päätäntä valtaa mistään!

    • Anonyymi

      Muistatteko sen biisin-me halutaan olla dydy dyy dy?pidetään salaa kekkereitä?

      • Anonyymi

        Muistan! Yks parhaimista biiseistä ikinä.


    • Anonyymi

      Hyvin ironista että lapinpolttajat/natsit tulevat valittamaan tällaisista asioista

      • Anonyymi

        Onko ko. vaihto-opiskelijalla maksusuunnitelmaa miten Lapin tuhot tullaan korvaamaan Suomen valtiolle?


    • Anonyymi

      Koko ketju on suurin piirtein täynnä lapsellista ja tahallista väärinkäsitystä. Tässä maassa on vielä ainakin toistaiseksi sananvapaus, mutta se vapaus sisältää kiinteästi myös vastuun sanomisistaan. Tuo saksalaisopiskelija seisoo sanojensa takana. Täällä päätään aukovista persuista ei yksikään uskaltaisi avata suutaan julkisesti omalla nimellään. Netissä on helppoa pienikokoisemmankin turhakkeen huudella peräkammarista anonyyminä.

      • Anonyymi

        juu, fuksit oli rasisteja, koska tämä luuli näkevänsä videossa jotain mitä siinä ei ollut. nyt kun sille on jopa proffan kautta selitetty että asia ei ole näin niin se vittuilee ihmisille koska se on väärässä. hän mustana on oikeassa kun näkee jotain mitä ei ole olemassakaan?


      • Anonyymi

        Joukossa on myös tiukkaa analyysiä siitä, mikä yhteiskunnallinen virtaus aiheuttaa suomalaisen kulttuurin halveksuntaa.


      • Anonyymi

        Korjaan: pienikokoisemmankin -> pienempikokoisenkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joukossa on myös tiukkaa analyysiä siitä, mikä yhteiskunnallinen virtaus aiheuttaa suomalaisen kulttuurin halveksuntaa.

        Mitä sä kuvittelet tietäväsi suomalaisesta kulttuurista? Tai ylipäänsä kulttuurista? Sulle taitaa riittää, että jääkaapissa on riittävästi lenkkimakkaraa ja kaljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sä kuvittelet tietäväsi suomalaisesta kulttuurista? Tai ylipäänsä kulttuurista? Sulle taitaa riittää, että jääkaapissa on riittävästi lenkkimakkaraa ja kaljaa.

        Klassinen yleissivistys, johon kuuluu myös oman kansan historian ja kulttuurin tuntemus on katoamassa Suomesta. Siksi noita turhanpäiväisiä kohuja tulee, kun joku niikire valittaa.

        Onhan tuo ihan naurettavaa, että Suomessa, josta aikoinaan vietiin satojen vuosien ajan orjia Lähi-Itään, jotkut ihmiset kuvittelee, että Suomi olisi muka ollut afrikkalaistenn riistäjä. Tai kun jotkut vaativat Kuka pelkää Mustaa Miestä -leikin kieltämistä, koska luulevat virheellisesti, että leikin Musta Mies olisi niikire.

        Edes yliopistokoulutus humanistisilta aloilta ei ole nykyään enää mikään tae klassisesta yeissivistyksestä. Valitettavasti.


      • Anonyymi

        Kerrohan kuka olet, niin voihan siinä käydä sellainenkin ihme, että joku uskaltaa tulla keskustelemaan kanssasi ihan julkisesti.


    • Anonyymi

      Ei ole oikein että ulkomaalainen tulee maahan ja vaatii että maan kulttuuria ja asioita pitää muuttaa koska hän pahoittaa mielensä. Ei kaikille voi mieliks olla. Kohta on valkoisen kansan kulttuuri pyyhitty pois tätä menoa.

      • Anonyymi

        Ihanko tosissasi tuon kirjoitit? Sorry mutta multa pääsi pask*inen nauru, kun tuon päästösi luin. Olisi eduksi ymmärtää mitä ja mistä aiheesta kirjoittaa, ettei kirjoita kommenttia aiheesta, mistä ei mitään ymmärrä. Sulle kävi nyt näin ikävästi. :))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko tosissasi tuon kirjoitit? Sorry mutta multa pääsi pask*inen nauru, kun tuon päästösi luin. Olisi eduksi ymmärtää mitä ja mistä aiheesta kirjoittaa, ettei kirjoita kommenttia aiheesta, mistä ei mitään ymmärrä. Sulle kävi nyt näin ikävästi. :))))

        Päästä vaan paskanen nauru. Näkee että oot yhtä vähä järkinen ja sahajauhoja on korviesi välissä niin kuin sillä saksalaisella vaihto-opiskelijalla. Pitäskö muslimin laittaa nahkaparru sun hanuriinxD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päästä vaan paskanen nauru. Näkee että oot yhtä vähä järkinen ja sahajauhoja on korviesi välissä niin kuin sillä saksalaisella vaihto-opiskelijalla. Pitäskö muslimin laittaa nahkaparru sun hanuriinxD

        Vähäjärkinenkin on parempi kuin kaltaisesi järjetön. :D

        Vähäjärkinen on muuten yhdyssana. On sulla poju vielä oppimista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähäjärkinenkin on parempi kuin kaltaisesi järjetön. :D

        Vähäjärkinen on muuten yhdyssana. On sulla poju vielä oppimista...

        Jospa ottasit lääkkeesi ja menisit äitisi viereen. Nää keskustelupalstat ei oo sinulle sopivia.


    • Anonyymi

      Rasistit käyttää mustia sukkia taikenkiä koska kävelee niitten päällä

    • Anonyymi

      Kyllä maantieteen opiskelijoiden pitäisi nuolla tuon nigerhipiäisen valittajan kengänpohjat puhtaaksi. Vähempi nöyrtyminen ei voi riittää.

    • Anonyymi

      Mistä muuten tietää, että poliisittaria kuumottaa ja p on märkänä?
      Niillä on takaa-ajo päällä.

    • Anonyymi

      Tampereen uroksen rehellisyyttä voi tarkastella toki raiskausnäkökulmastakin valuutan ollessa pois demokratian pussista.

    • Anonyymi

      No huhuh!
      Seuraava kohde? Kuka pannaan polvilleen, pyytelemään anteeksi olemassa oloaan? Kimble?
      Kimble, tuo mainio naksutuspeli voi jonkun Jutan tai Jannen päässä synnyttää mielleyhtymän Etelä-Afrikkalaiseen Xhosan kieleen (ns. naksutuskieli).
      Te kaikki Kimbleä pelanneet ja vaalealla iholla raskautetut, nyt nopeasti polvilleen ja armoa anelemaan.

      • Anonyymi

        Hauskasti veistelty :D


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Samat ulkomaiset kaivosyhtiöt riistävät Suomen maaperästä rikkaudet ja jättävät saastuneet alueet meille...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat ulkomaiset kaivosyhtiöt riistävät Suomen maaperästä rikkaudet ja jättävät saastuneet alueet meille...

        Mitä helvettiä tuolla on tekekemistä sata vuotiaalla riistolla? Sopiiko että porukalla tullaan lyömään ja ruoskimaan sinua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat ulkomaiset kaivosyhtiöt riistävät Suomen maaperästä rikkaudet ja jättävät saastuneet alueet meille...

        Tuo on kyllä suomalaisten omaa syytä.

        Täällä verotetaan yritykset ja yksityiset ihmiset niin köyhiksi, ettei Suomessa ole yrityksiä, joilla olisi rahaa perustaa uusia kaivoksia. Esim. uuden kultakaivoksen perustaminen vaatii valtavasti pääomaa ja voiton puolelle investointi siirtyy yleensä vasta yli vuosikymmenen päästä. Ruotsissa pääomaa on ihan eri tavalla kuin Suomessa. Esim. Pohjois-Ruotsissa investoidaan lähivuosina 400 miljardia kruunua pelkästään terästeollisuuteen. Suomi on liian köyhä. Suomalaiset poliitikot toimii parhaiden (pahimpien) naapurikateuden oppien mukaan ja verottavat ihmiset ja yritykset liian köyhiksi kasvamaan.


    • Anonyymi

      Hirteen rasismi valittajat. Rasismia ajatusta ei olisi jos siitä ei jauhettas turhaan. Afrikan tähti peli ei ole rasistinen piste.

      • Anonyymi

        Oikeasti rasismia ei olisi olemassa jos kaltaisiasi ihmisiä ei olisi olemassa. Aivojen käyttö sinulla on nolla ja sinäkö päätät milloin asia on "piste" ja käsitelty. Ilman mitään perustelua, ilman mitään keskustelua, ihan vain "piste". Jos hyödyttömiä ihmisiä alettaisiin poistamaan, kuten ehdotit tavallasi, veikkaus että sinä killut ensimmäisten joukossa turhana ja joutilaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeasti rasismia ei olisi olemassa jos kaltaisiasi ihmisiä ei olisi olemassa. Aivojen käyttö sinulla on nolla ja sinäkö päätät milloin asia on "piste" ja käsitelty. Ilman mitään perustelua, ilman mitään keskustelua, ihan vain "piste". Jos hyödyttömiä ihmisiä alettaisiin poistamaan, kuten ehdotit tavallasi, veikkaus että sinä killut ensimmäisten joukossa turhana ja joutilaana.

        Kuten tuolla eräs sivistynyt ihminen kirjoitti, niin Suomesta on aikoinaan (mm. samoihin aikoihin kuin Afrikastakin) viety orjia Lähi-Itään.

        Suomalaisilla ei ole yhtään mitään tekemistä afrikkalaisten orjakaupan kanssa. Suomalaisilla ei ole mitään syytä korvaansa lotkauttaa, jos joku niikire alkaa valittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tuolla eräs sivistynyt ihminen kirjoitti, niin Suomesta on aikoinaan (mm. samoihin aikoihin kuin Afrikastakin) viety orjia Lähi-Itään.

        Suomalaisilla ei ole yhtään mitään tekemistä afrikkalaisten orjakaupan kanssa. Suomalaisilla ei ole mitään syytä korvaansa lotkauttaa, jos joku niikire alkaa valittaa.

        Tuo tiedon määrä ja älykkyys. Tuossa on muuten todella hieno filosofia, ihmisen ei tarvitse korvaa lotkauttaa ihmisyydelle. Miten joku edes pääsee tuolle tietämyksen tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tiedon määrä ja älykkyys. Tuossa on muuten todella hieno filosofia, ihmisen ei tarvitse korvaa lotkauttaa ihmisyydelle. Miten joku edes pääsee tuolle tietämyksen tasolle.

        Suvakit eivät korvaansa lotkauttaneet, kun kansanmurhajärjestö isis/daesh kansanmurhasi jesidejä. Sen sijaan suvakeilla oli hirveä hätä saada tuotua kansanmurhajärjestön alueelle innolla muuttaneet kansanmurhajärjestön fanit Suomeen turvaan mahdollisilta syytteiltä, kun isis/daesh sai lopulta turpaansa.


    • Anonyymi

      Kuka ne orjat kaappasi? Mustat. Kuka ne orjat möi? Mustat. Kuka bisneksen loi? Mustat. Olivatko valkoihoiset ainoat ostajat? Eivät. Heitä myytiin joka kolkkaan.

      Tulevaisuudessa varmaan käydään samanlaista keskustelua pelikonsoleista.

      • Anonyymi

        Kuka elää omassa todellisuudessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka elää omassa todellisuudessa?

        Jokainen.


    • Anonyymi

      Täytyy ihmetellä millä tämäkin henkilö on elänyt tähän asti ilman rasimia.
      Ja hop, Afrikan tähti sai aikaan ahdistuksen ja valituksen. Menisi Afganistiin valittamaan "vaihto-oppilaana", ei muuten valittaisi. On se kumma kun tuli tämä R kortti käytöön meni koko sivistys maailma sekaisin. Kertokaa minulle mitä minä teen mustalle parketille, saunan lauteille. Ja grillistä puhumattakaan. Oikeesti? Idiootteja ja me rahoitetaan nämä.

      • Anonyymi

        Anteeksi kirjoitusvirhettä.
        Rasismia. Koska minulta viedään kohta identtisyys.


      • Anonyymi

        Noh, aloitetaan sillä että älä vertaa ihmisiä parkettiin, lauteisiin ja puhumatta edes grilliin. "meni koko sivistys maailma sekaisin" Ensi vaatimus olisi että liityt maailmaan ja sivistykseen?


    • Anonyymi

      Osaajia me tarvitaan ei kauppakeskuksissa maleksijoita. Opiskelemaan siitä. On todella tyhmää ratsastaa kohuilla eteenpäin jos taidot ei riitä mihinkään.

    • Anonyymi

      Suomen nykyinen alue kuului Ruotsiin n. vuodesta 1200 alkaen, kunnes se liitettiin Venäjään vuonna 1808...

      Täältä on meiltä viety orjiksi aikuisia ihmisiä, sekä myös lapsia... Emme ole Afrikan ongelmiin syyllisiä... Kehitysapua on kyllä viety Afrikan maille Suomesta jo useita vuosikymmeniä...

      • Anonyymi

        Kirjoituksessanne on hyvä huomio. Ihmiset Suomessa eivät tiedä, että Suomesta on aikoinaan viety orjia Lähi-Itäään. Suomi on ollut orjien hankinta-aluetta, samaan tapaan kuin Afrikka. On täysin naurettavaa, että jotkut suomalaiset kuvittelevat olevansa vastuussa afrikkalaisten orja-kaupasta.

        Jälleen kerran voinee todeta, että ongelman ydin on klassisen sivistyksen (ml. historia) puute. Kaiken maailman niikirieden puheista ei tarvitsisi välittää, kun tuntee oman kansan historiaa ja kulttuuria, eli kun on hyvä, klassinen yleissivistys.


      • Anonyymi

        Suomalaiset on olleet itse kolonialismin uhreja 1150-luvulta lähtien ja ilmeisesti eräät tahot haluavat että tämä alistuminen jatkuu edelleen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksessanne on hyvä huomio. Ihmiset Suomessa eivät tiedä, että Suomesta on aikoinaan viety orjia Lähi-Itäään. Suomi on ollut orjien hankinta-aluetta, samaan tapaan kuin Afrikka. On täysin naurettavaa, että jotkut suomalaiset kuvittelevat olevansa vastuussa afrikkalaisten orja-kaupasta.

        Jälleen kerran voinee todeta, että ongelman ydin on klassisen sivistyksen (ml. historia) puute. Kaiken maailman niikirieden puheista ei tarvitsisi välittää, kun tuntee oman kansan historiaa ja kulttuuria, eli kun on hyvä, klassinen yleissivistys.

        Hienoa että löysitte 1500 luvulta historiaa ja nämä suomalais orjat oli minkä maalaisia? Ruotsi tapatti lähes kaikki ns. suomalaiset sotilaina, millä luvulla ja miksi? Teidän juurissa ei ole suomalaisuutta kuten ei ole meissä enemmistössä. Koska te olette nykypäivänä kohdanneet rasismia, te olette naurettavia rasisteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa että löysitte 1500 luvulta historiaa ja nämä suomalais orjat oli minkä maalaisia? Ruotsi tapatti lähes kaikki ns. suomalaiset sotilaina, millä luvulla ja miksi? Teidän juurissa ei ole suomalaisuutta kuten ei ole meissä enemmistössä. Koska te olette nykypäivänä kohdanneet rasismia, te olette naurettavia rasisteja.

        Viimeisen 2000 vuoden aikana Suomesta Lähi-Itään viedyt orjat on oletettavasti olleet lähinnä eri kantasuomalaisiin heimoihin kuuluneita.


    • Anonyymi

      Kahvikin on rasistinen koska se on mustaa. Joku lakupekka pahoittaa siitä mielen vielä. Se pitää valkaista vetyperoksidilla. Sit tapetaan valkoiset ja tääl suomessa on tilaa mustille ihmisille. Sit voivat hävittää loputkin suomen kulttuurista kun se näköjään pahoittaa mielen tavalla tai toisella.

      • Anonyymi

        Jos meidän kulttuuri on kossun juontia ja naisten pieksentää, toivottavasti se loppuukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos meidän kulttuuri on kossun juontia ja naisten pieksentää, toivottavasti se loppuukin.

        Mites tämä kossun juonti ja naisten hakkaus kommentti liittyy afrikan tähteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites tämä kossun juonti ja naisten hakkaus kommentti liittyy afrikan tähteen?

        Ja rasismiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites tämä kossun juonti ja naisten hakkaus kommentti liittyy afrikan tähteen?

        No likaa kossua ja oiejsentäö liika vähä/ei ollenkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites tämä kossun juonti ja naisten hakkaus kommentti liittyy afrikan tähteen?

        Eikö siinä mainittu kulttuuri. "Sit voivat hävittää loputkin suomen kulttuurista kun se näköjään pahoittaa mielen tavalla tai toisella." Vai liittyikö tuo jotenkin afrikan tähteen. Lukeminen ja sen lukemisen ymmärtäminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos meidän kulttuuri on kossun juontia ja naisten pieksentää, toivottavasti se loppuukin.

        Toivottvasti ei lopu. Ainakaan ennen kuin sinä saat kokea jälkimmäisen noista kahdesta.


    • Anonyymi

      Krriisiapua asian takia opiskelijoille annetaan sanottiin uutisissa.
      Tirpa kiinni sanoi terkkkari jos valitti kiusaamisesta aiemlina vuosina
      - reilua

      • Anonyymi

        101010101010292838383939393 euroa KRIIISIAPUA
        KUN KISSA KOULI

        T. HALLITUS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        101010101010292838383939393 euroa KRIIISIAPUA
        KUN KISSA KOULI

        T. HALLITUS

        Mitä jos tapetaan kaikki oppimattomat suomalaiset ja korvataan ne osaavilla ulkomaisilla. Naiset kait jo tykkää näistä sivistyneistä ja työtä pelkäämättömistä.


    • Anonyymi

      muistakaa myös kiertää levelup Oy. siellä on rikollisia töissä :)

    • Anonyymi

      Arrrrrr, opiskelija loukkasi pyhään suomalaiseen identiteettiin kuuluvaa peliä...

    • Anonyymi

      Aika hyvä, sait paljon lautapäitä kertomaan
      itsestään, bravo.

    • Anonyymi

      Myönnetään tuolle saksalaiselle Jasmin F:lle taiteilijaeläke ja merkitään samalla kurssit suoritetuksi. Mariini ja Ohisalo vielä kilvan anteeksipyyntöihin. Ehkä näin saamme pahoittunutta mieltä hyvitettyä. Tietäisikö kyseinen vaihtari... tai muistaako lukijoista kukaan, onko Saksa pyytänyt anteeksi Lapin raiskausta?

    • Anonyymi

      Antakaa sille tuttipullo niin loppuu se vollotus.

      • Anonyymi

        antakaa sille lisää huumeita


    • Anonyymi

      Jotenkin tämä mielen pahoittaminen, etenkin toisten puolesta on aika naurettavaa...Chisu pahoitti mielensä kun piti jtn lettejä...ettei vaan ollu afrikan alkuasukkaan päästä varastettu 200 vuotta sitten? Ja tämä arfikan tähti kohu...voi luoja miten sairaita ihmiset on...

    • Anonyymi

      Afrikan suurin ongelma köyhyyden poistamisessa taitaapi olla alkuperäinen maan kansalainen sukulaisineen valtaan päästyään varastaa valtion kassan...viekää vaan sinne suomestakin markkoja holvin täytteeksi nin on mitä viedä ja varastaa...laittaisivat ensin asiansa kuntoon siellä ja tuetaan sitten?

    • Anonyymi

      Voisiko ainaisen kriisiapu-rahansyynnön sijaan antaa koti-kasvatusoppia? Vuosittain samat fuksibileet juomis -pöllökisoineen,seuraukset näkyvät medioissa. L

    • Anonyymi

      Kyllä tää maailma on sitten niin hölmöksi mennyt hohhoijaa ja pahempaa on luvassa

    • Anonyymi

      Ketjusta on poistettu 75 sääntöjenvastaista viestiä.

      • Anonyymi

        Suvakki pyyhkii ihmisoikeusjulistuksella takalistonsa, jos pitäisi sietää "vääriä" mielipiteitä.


    • Anonyymi

      Ja Brunbergin suukoista :D

      Musta Rudolf

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kiusaavat Kiinaa, sinäänsä NATO Japani , Saksa ja USA vs Venäjä/Kiina/Toinen Maailman Sota, kiusallinen muistutus menneistä. Britit irti EU:sta tekevät kauppaa Venäjän kanssa ... niin se maailma vaan menee.

    • Anonyymi

      kaikilla roistoilla ei kuulu olla ihmisoikeuksia, maailma olisi parempi paikka ei olisi ISISIÄ , wtc tornit olisivat pystyssä jos hitler ja mussolino olisivat vallassa, ja kaikki saisivat pelata afrikantähteä

    • Anonyymi

      miettikää tätä touhua---

    • Anonyymi

      toivottavasti eivät ja toivottavasti afrikan tähtee saa pelata

    • Anonyymi

      Valittettavisti aadolfin kaltaista suur miestä tuskin pääsee valtaan, joten pitäiskö kokeilla jotain muuta, joka sais uuden järkevän suunnan suomelle kun nyky hallitus ei saa. Kannattas kokeilla jo jotain muuta kun nykyiset hallitus puolueet ei kerta toisensa jälkeen onnistu. Jos järkee on päässä niin kokeillaan äännestää kerrankin Suomi takaisin.

    • Anonyymi

      Tämmöstä se on kun ulkomaalaisille kumarellaan ja pahoitellaan lauta pelin takia. Kyllä naapurimaissa nauretaan suomelle.

      Pahempaa on luvassa uskokaa pois!

    • Anonyymi

      Tätä ei tosisuomalaiset niele! Mun isoisä kaatui talvisodassa puolustaen Afrikan tähteä!

    • Anonyymi

      Hitler ja Mussolini saivat kukatkin taas kasvamaan!

    • Anonyymi

      Antirasismi on monelle tapa saada hetki julkisuudessa ja "hyvän" ihmisen leima. Hakemalla haetaan kivien ja kantojenkin alta kaikki mahdollinen, johon liittyy jotain afrikkalaista tai lähi-itäläistä, sekä vimmaista vääntelyä ja kääntelyä, miten siitä löytyisi jotain rasistista. Tällainen ei ole antirasismia, vaan radikalisoitunutta aktivismia. Aivan kuten BLM, joka omalta osaltaan on ruokkinut ihmisiä vihaan ja vastakkainasetteluun. Mihin katosi järjellisyys ja harkintakyky?

    • Anonyymi

      On suurempiakin ongelmia kuin Afrikan tähti. Eihän Aku Ankallekaan ole vielä saatu housuja jalkaan.

    • Anonyymi

      Tämä oli taas valkoisten vika.. että näitä typeriä tuodaan tänne ja annetaan diktatoida meidän elämää.. ja vielä arvostellaan että ei ole tarpeeksi mamuja päättämässä kuinka paljon heitä tuodaan tänne jne jne, ei vittu on menny ihan mullin mallin tämä homma..

      • Anonyymi

        Ihan sekaisin maailma on menossa. Suomen asioista päättää syntyperäiset suomen kansalaiset eikä ulkomaalaiset. Tällaista suomalaisuuden syrjimistä ja raiskaamista tämä on kun ulkomaalaisia päästetään.


    • Anonyymi

      Sille kuka/ketkä pahoitteli tapahtunutta ja kriisiapua sekä tuhoatte alkuperäisen hienon ja suomalaisille tärkeän afrikantähti lautapelin niin saisitte hävetä. Voisi jopa sanoa että isänmaan vastaista toimintaa.

    • Anonyymi

      Helsingin yliopiston professori Online Newsissä:

      "The update was also commented on by a professor at the University of Helsinki, who wanted to clarify that some of the updates written by the woman contained incorrect statements about the rules of the Star of Africa game.

      The professor recalled that the game does not tell about colonialism, diamonds are not included and the losers of the game do not end up as slaves."

      Ja tätä se jutun tempaissut musta vaihto-oppilas ei sietänyt. Lopulta hän sai sen verran paljon kritiikkiä, että joutui sulkemaan twitter-tilinsä ja tietenkin rasistikorttia lätkittiin mielin määrin.

      Tässä ei ole kysymys antirasismista, vaan radikalisaatiosta, jota ruokkii mm. BLM.

    • Anonyymi

      Onks kenelläkään tietoa muuttavatko ne tosissaan afrikantähti peliä tämän saksalaisen vaihto-oppilas sekoilun takia?

      • Anonyymi

        tuskin. se oli jo aikojasitten.


    • Anonyymi

      Joo sano Eugene että opetus on eurooppakeskeistä Euroopassa. Pitääkin olla.
      Paljonko Afrikassa koulussa kerrotaan Sibeliuksen ja 7 veljeksen touhuista?
      Miten suomi on rikastunut kolonialismista?
      Michael Jackson valkaisi ittensä niin se oli kulttuurinen omiminen pahimmillaan.

    • Anonyymi

      Työnteosta poliisi MURHAA porukkaa, mutta sitten jankataan vaan jostakin Afrikan tähdestä ... joo sillä bodom bodomilla, ne ihan oikeasti huumaa.

    • Anonyymi

      Rakennusala tarvii mafian kärräämiä pakolaisia paikat täyteen ja aineita nenään.
      Siitä vaan on kyse. Poliisi vaan suojelee pimpittäjiä ... siis näitä Aarnioita.
      Eurooppalainen SOCIALISMI ja DEMOKRATIA ... rahaahan se vaan on.

      17 miljarddii muuten tänne, ja kiitos.

    • Anonyymi

      Mä en taida muuten omistaa YHTÄÄN MITÄÄN enää mikä olisi Made In EU tai Finland. Omistaako kukaan muukaan? Vai kaikilla aivot paskana "rikollisisna" poliisin huumaamat?

      No pornoo sitten,
      Voisihan tuota pakottaa kaikki yli 18v poliisin tyttäret filmille ... senkö te haluatte nähdä?

    • Anonyymi

      Ompahan jotakin hyötyä noistakin.
      Mä oon ihan mukava rankaisija ... tykkäätte kuitenkin, kun tökkää lujaa.

    • Anonyymi

      Nyt on tarvetta kriisiterapialle Helsingin yliopistossa. Myös psykiatriset sairaalat on syytä laittaa hälytysvalmiuteen...!

      • Anonyymi

        Ei mitään kriisiapua vaan suoraan pehmustettuun pyöreään huoneeseen!!!


    • Anonyymi

      Nyt pitää muiden määritellä, miten täällä Suomessa saa elellä...!

    • Anonyymi

      Jos minä menen afrikkaan ja löydän sieltä pelin, jossa on valkohipiäisiä suomen maalla niin pahoitan mieleni samantein.

      sekä muistan muistuttaa että afrikka auttoi neuvostoliittoa valtaamaan suomen.

    • Anonyymi

      Mustat natsit on kieroja yhtä pahoja kuin valkoiset natsit

    • Anonyymi

      Voiko lapasille opettaa, että valkoisella on oikeus ryöstöö arfikan luonnonvarat?

      • Anonyymi

        Voiko lapasille opettaa, että mustalla on oikeis ryöstöön täällä?

        Lapasille on vaikea kieltämättä opettaa yhtään mitään.
        Mutta aina voi yrittää.

        Muunmuassa sen, että Suomella ei ollut osaa eikä arpaa afrikan luonnonvarojen ryöstämisessä.
        Sehän tässä suomalaisia ottaa päähän.

        Syytetään sitten kaikkia afrikkalaisia korvan syöjiksi koska Tyson teki niin.

        Rasismi kulkee kumpaankin suuntaan.


    • Anonyymi

      Itse saksasta tullut vaihto-oppilas ei ole suoraan vika verrannollisuuteen...
      Saati KONTEKSTIIN!

      Mutta aina voidaan kysyä että jos minä menisin afrikkaan ja kysyisin että minkätakia
      teillä on suomenmehtäpeli jossa on valkoisia ihmisiä suomessa?

      Tämä ei ole se "kissa pöydällä".... se on se, ettei hän tiennyt, että Suomella ei ole yhden ainoaa koloniaa afrikassa..

      (suomella oli yksi brasiliassa keskellä viidakkoa.)
      = rasistikolonialisti
      Jonka jälkeen on aiheellista kysyä kuka tässä kontekstissa on rasisti?

      Konteksti on kaikki kaikessa.
      en perhana soikoon ala muuttamaan totuuksia yhden ihmisen maailmankuvan kieroutumisen vuoksi.

      Fakta koulutus saattaisi olla taas päivän sana.

      • Anonyymi

        Kenen neronleimaus oli se, että käytetään tuota karttaa ulkona kontekstistaan...
        Ok oli madventures jne mutta perhana soikoon...

        Miltähän se perhana näyttää kun sen esittää noin?

        Käykää katsomassa kuinka Kari kierii haudassaan...

        saatanan tollot.


    • Anonyymi

      tuo saksalainen afrikkalainen siis käsitti pelin väärin ja alkoi levittämään sairasta tietoa sosiaalisessa mediassa, meni selvästi ilmeisesti jonkinlaiseen hyvepsykoosiin eikä enää edes kuunnellut mitä ihmiset yritti sile selittää. Sen edelliset twiitit jo kertoivat ettei ihmisellä ollut kaikki hyvin, näki piilorasismia kaikkialla.
      Hyvä esimerkki wokeporukasta, jossain vaiheessa jos täällä olisi ollut isompi poppoo afrikkalaisia nämä olisivat alkaneet mellakoida ja tuhoamaan Helsinkiä ja suorittamaan väkivaltaisia blm tekoja, joita Sanna Marin kannattaa.

      • Anonyymi

        Onko Sanna käynyt kieltämässä sinun lakupiippusi?

        Neljän puolueen hallitus on aina kohtalaisen kova pala
        meille "management by perkele" ihmisille, mutta juu.

        Kannattaa olla ottamatta puurot, sekä vellit
        ihan samaan soppaan kuitenkaan.


    • Anonyymi

      Justiinsa,se on tätä vihervassareitten ihanuutta,lakupiiput kielletään,mutta kannabis lailliseksi,voi hyvää päivää.

    • Anonyymi

      Yliopiston mielestä afrikan tähti on rasistinen peli. En vain ymmärrä missä se rasismi on mutta jos se joltain siltä tuntuu niin se on rasismia nykyään koska tunteet ovat ne jotka määrittelee ei fakta. Dekaani myös sanoi että mustien luennoitsijoiden tietotaitoa on yliopistossa aliarvioitu ja sekin on rasismia. Ilmeisesti luennolla olevien kysymykset ennakkosensuroidaan kun yliopistolla on musta luennoitsija. Liian vaikeita tai kriittisiä kysymyksiä tai vastaväitteitä ei sallita, koska se on mustien kohdalla rasismia. Aivan sairaaksi on mennyt maailma.

    • Anonyymi

      "opportunisti on opportunisti"

      se on ihan sama itkeekö vai nauraa.

      kunhan saa R____

    • Anonyymi

      Halonen varmaan ottanut taas kantaa, muuten en ymmärrä tuota dekaania. Halonenhan nostettiin yliopiston hallitukseen ja sen jälkeen lähti japanin kieli, tilalle tuli somalia.

    • Anonyymi

      Komppaan aloittajan viestiä. Onhan tämä nyt naurettavaa ja järkyttävää. Aina menee vaan pahampaan suuntaan. Joku "maitokahvin värinen" Saksaan eksynyt huonoitsetuntoinen naisoletettu-opiskelija tulee tänne ja laittaa sitten tällaisen naurettavan ilmiön taas päälle.

      Saksa on suvaitsevainen maa nykyään ja "Ei paska maa", mutta on tavallaan jopa rasistista se, että vedetään siihen sitten Suomikin mukaan, kun Saksaan eksyjä öyhöttäjä eksyi vielä Suomeenkin.

      Intiaanipäähinettä ei saa käyttää enää eikä Eskimo-jäätelöpuikkoa syödä. Juodako se sitten pitäisi. Kohta meillä kielletään kaikki, tosin sen jälkeen kaiken rikkominen ja rikollisuus todennäköisesti lisääntyy.

      Afrikan Tähti on Hienoin Suomessa keksitty lautapeli. Siihen on turha tulla länkyttämään jostain muualta, kun ei tajua edes sen sääntöjä tai ole edes pelipaikalla.

      Ivan Puopolo kiteyttää hienosti tässä tätä asiaa.

      https://www.youtube.com/watch?v=nHZ1qFwkkgQ

    • Anonyymi

      Hei , eikö nämä meidän sivistyksen airueet ole huomanneet, että shakkipeli on rasistinen?? Mustat ja valkoiset ovat vastakkain 😂😂😂

      • Anonyymi

        Onko se nykyjään se GO?


    • Anonyymi

      Aika jännä haastattelu, jossa varadekaani kovasti pöyristeli ja selitteli. Muttei muka tiennyt kuka on opiskelijoita maalittanut netissä.

    • Anonyymi

      Suomalainen opiskelija ei saa esiintyä rosvona... koska se on kulttuurin omimista...!?

    • Anonyymi

      Mielensäpahoittajia on nykypvänä triplasti enemmän kun 80-90luvulla. Sanavapaus jo viety ihmisiltä niin nyt aletaan lasten pelejä syyttämään. Tämäkö on se oikea suunta että mielipiteitä ei saa enää sanoa ja kaikesta pitää loukkaantua? Neekerin suukot nimikin piti vaihtaa... Herätkää mielensäpahoittajat ja elkää jaksako kaikesta valittaa.

      • Anonyymi

        Kyllä mielensäpahoittajia on aina ollut yhtä paljon, mutta he eivät saaneet vastaavaa näkyvyyttä ennen sosiaalisen median aikakautta.


    • Anonyymi

      Taitaa olla Vihreiden uusi PJ joka tämänkin sai aikaiseksi.

    • Anonyymi

      Nyt sitten kriisiterapiaa Helsingin yliopistolla, toivottavasti vielä selviävät järkytyksestä.!

      • Anonyymi

        Hyvää harjoitusta psykologin opiskelijoille ?


    • Anonyymi

      Kumma jomma, että hetikun kun hallitus on …sessa niin löydetään uusia syntejä. On omlut Pingviinipuikot, ja Turkkilaiset jugurtit, nyt sitten Afrikan tähti. Kohta Maria Veitola kyynelehtii Sannan kanssa julmuuttamme.

      • Anonyymi

        Älä huoli. Kohta joku loukkaantuu siitäkin, jos meillä on Valkea Joulu. Kaiken pitää olla nykyään "Neutraalia". Seuraavaksi kielletään jo kai sekin, jos sanotaan että "musta tuntuu"


    • Anonyymi

      Taistolaisuuden uutta aaltoa.

    • Anonyymi

      Ensin oli Chisu. Sitten tuli @jasminfantaa.

      @jasminfantaa rakensi olkiukon, tuikkasi sen tuleen ja kieltäytyi kaikesta dialogista aloittamastaan teemasta, koska hän on musta ja siksi oikeassa. Nyt Suomen sivistyneistö taistelee verissä päin siitä, kuka saa asettaa kutreilleen kirkkaimman kruunun ruoskittuaan itseään ankarammin kuin kukaan toinen.

      Vika ei ole nimimerkissä @jasminfantaa, vaan meissä suomalaisissa. Onko meidän ihan pakko aina nöyristellä jonkun edessä siitä riippumatta, mitä älyttömyyksiä tuo joku laukoo? Mikä helvetti meitä oikein vaivaa? Kollektiivinen kansallinen häpäeä, mutta mistä?

      Suomettumisen aika ei ole ohi. Rähmälläänolon suunta vain on muuttunut.

      N-sanan kriminalisoimista tavoitteleva kansalaisaloite kerää parhaillaan nimiä. Allekirjoittakoon, kuka tahtoo. Minä jätän väliin.

      • Anonyymi

        Vois kommentoida tuohon, en ikinä hyväksyis suomessa jotakin somalin retkuu pressaksi tai mokkakorvaa tai yleensä ulkomaalistaustaista, kyllä pressan pitää tuntea suomen historia, itsenäisyys aika jne. ja olla juuriltaan suomalainen.


      • Anonyymi

        Seuraavaksi joku muhametti tai sivari keksii jotta Kristinusko ja kirkko ovat rasistisia.Ja jotuvat kellettyjen listalle Suomalaisuuden kanssa !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraavaksi joku muhametti tai sivari keksii jotta Kristinusko ja kirkko ovat rasistisia.Ja jotuvat kellettyjen listalle Suomalaisuuden kanssa !!

        No onhan kristillinen kirkko rasistinen. Se tuhosi varsin tehokkaasti monta eurooppalaista kulttuuria, mukaan lukien suomalaisen kulttuurin. Siinä sivussa vietiin ihmisten rahat, jotta papisto sai rakentaa palatsejaan. Varsinaista pitkän linjan kolonialismia siis. Sama koskee islamia. Juutalaisuudessa sen sijaan ei ole lähetyskäskyä.


      • Anonyymi

        Hyvä kun mainitsit. En ollut huomannut aloitetta. Kävin juuri ilmoittamassa kannatukseni.
        Kiitos sinulle!


    • Anonyymi

      Yksi päätös kaikesta, "suvaitsevaiset ei osaa olla suvaitsevaisia" vaan ainoastaan kelpuuttavat oman ja kaltaistensa mielipiteen, surullista.

    • Anonyymi

      Mä pahoitin nyt mieleni, miks meidän kisassa on enemmän mustaa, SE ON RASISMIA valkoista kohtaan.

      • Anonyymi

        Mikä kisa teillä on menossa?


    • Anonyymi

      Luin että yliopistolla annetaan kriisi apua???
      🤭🤭🤭😂😂😂

      • Anonyymi

        Kun luin uutisen, luulin ensin, että kyse oli sarkasmista.

        Ehkä opiskelijanuorison kannattaisi keskittyä viettämään aikaansa vaaleanpunaisella pumpulilla päällystetyssä pyöreässä huoneessa katselemassa kissavideoita.


      • Anonyymi

        Hikarit sekosi lopullisesti.


    • Anonyymi

      Nimimerkki @jasminfantaan käyttämä ilmaisu "hauras valkoisuus" on tietynlaisen stereotypian tarkoitushakuista luomista ja sellaisena rasismia meitä valkoihoisia kohtaan.

    • Anonyymi

      Mun mielestä kaikki nää afrikkalais syntyiset vois palauttaa sinne afrikkaan samantien niin loppuis toi rasismi niinku kertaheitol. Ja tietenkin kaikki valko-syntyiset pois sieltä afrikasta.

      • Anonyymi

        Niinpä. Loppu tää kansakuntien sekoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Loppu tää kansakuntien sekoitus.

        Perussuomalaiset vain tänne


      • Anonyymi

        Ihminen on nykykäsityksen mukaan kehittynyt Afrikassa. Ihminen kehittyi afrikkalaisista ihmisapinoista, Afrikassa ihmisen sukupuu erkani simpanssin sukupuusta seitsemän miljoonaa vuotta sitten, siellä syntyi ihmisen suku Homo 2,5 miljoonaa vuotta sitten, ja siellä kehittyi myös nykyihminen. (Wikipedia)

        HS :1.11.2019
        NYKYIHMISEN alkukoti on paikannettu, alkuviikosta uutisoitiin. Kansainvälisen tutkijaryhmän päätelmät julkaisi maanantaina arvovaltainen tiedelehti Nature.

        Tutkija Vanessa Hayes ryhmineen väittää, että nykyihmisen alkukoti on nykyisen Botswanan alueella.
        --------------------------
        Tervemenoa vaan sullekin!


    • Anonyymi

      Aina oon tykänny pitää mustia kledjuja mutta ehkä sekin kielletään. En ole tajunnut loukkaavani ketään. En oo myöskään bonjannut loukkaantumisen merkitystä, , ku en viitti sortua sellaseen.

    • Anonyymi

      Kun yleistetään asioita ja saadaan mielipaha kaikenlaisista asioista voisi olla korjaamisen paikka asioissa mitkä vastaavat totuutta ja tilastoja. Sen perusteella mm. Afrikan tähti pelissä kuuluu rosvot olla mustaihoisia eikä vaaleaihoisia. Kuten oikeassakin elämässä.
      Esim. USA:n rikostilastoissa värilliset hallitsevat yli 70% osuudellaan vaikka on vain puolet väestöstä.
      Sama suomessakin. Rikostilastoissa on maahanmuuttajat yliedustettuina suhteessa kantaväestöön. Vaikka mamumäärä alle 8% maassa olevista, on rikostilastoissa korkea.
      Tilastoissa hämää vielä se että ulkomaalaiset ketkä saaneet kansalaisuuden lasketaan suomalaisiksi ja näin heikentävät kantaväestön rikostilastoa. Esim. 2015 maahantulleissa paljon rikollisia ketkä saaneet kansalaisuuden. Huom! Myös laittomasti maassa olevat ovat rikollisia rikkoessaan lakia.

    • Anonyymi

      Pitäisi keksiä vastineeksi peli nimeltä Euroopan tähti. Ensin pitää kasata rahaa että saa maksettua ihmissalakuljettajalle kyydin, sitten keploteltua jotenkin Eurooppaan, hommata jotenkin rahaa salakuljettajalle maksamiseksi ja lopullisena tavoitteena on päästä kansalaiseksi johonkin maahan jossa voi elää mukavasti vaikka ei töitä tekisikään ja hakea vielä koko suvun mukaan. Matkassa on tietysti mutkia, pahin mitä voi tapahtua on että noppa osoittaa ruutuun jossa on pakkopalautus.

    • Anonyymi

      Ja höpön höpö juttu.
      Mihin tämä vielä menee. Afrikantähti, lakupekka, neekerin pusut, Irvwinin laulut kaikkeen puututaan. Minä pelaan jatkossakin oikeaa Afrikantähteä lastenlapsien kanssa.

      • Anonyymi

        Toivottavasti lastenlastesi vanhemmat kuitenkin ymmärtävät opastaa ja opettaa lapsiaan elämään tätä päivää ja nykyaikaa eikä vaarin mennyttä lapsuutta.


    • Anonyymi

      Minulla oli mustia maskeja, jatkossa ostan vain valkoisia. Niin en erotu joukossa.

    • Anonyymi

      Katsokaapa Afrikan tähti pelilaudan rosvoja tarkasti. Maskin yläpuolella oleva naama on vaalean punainen. Yksikään rosvo ei ole tummaihoinen. Se vasta on syrjintää meitä suomalaisia vaaleaihoisia ikämme Afrikan tähteä pelanneita kohtaan! Tuskin montaa valkonaamaa on Afrikassa tuomittu maantieryöstöstä.

    • Anonyymi

      Yliopisto perustaa professuurin tutkia mikä on sallittua ja mikä ei - ME MAKSAMME - siitä miten meidän tule ajatella.

    • Anonyymi

      Tässä alkaa käydä niin, että rasismi lyö kohta takaisin. Moni ihminen, joka ei näe asiakseen pohtia ihmisten taustoja ja ihonväriä, tuomitaan yx kax rasistiksi, koska hänellä on afrikkalaisen naisen kampaus tai hän pelaa Afrikan tähteä, tai ostaa eskimojäätelöä. Kun syytös on kerran heitetty, siitä seuraa vastaveto. Aiheeton syytös herättää väkisinkin puolustautumisen, ja siinä ollaan sitten yhtäkkiä miettimässä, kuka on valkoinen, kuka ei ... millä oikeudella valkoinen sanoo ... miksei musta voi sanoa .... , maassa maan tavalla, .... ei voida vaatia perinteistä luopumista, ... koloalistinen asenne ... jne.
      Niinpä voidaankin huomata, että jokaisessa meissä asuu pieni rasisti, ei vain olla sitä tunnistettu.
      Onko tilanne sitten parempi, kun joka asiassa pitää ratkaista, onko se suotava vai ei. Loukkaavia asioita varmasti löydetään lisää. Ja ainahan ne tietysti loukkaavat vähemmistöä, enemmistö voi olla millaisen pilkan kohteensa tahansa.

    • Anonyymi

      Olen kasvanut Afrikan tähteä pelaten, enkä muista sen koskaan herättäneen ensimmäistäkään rasistista ajatusta. Lapsena se oli vain jännittävä peli joka sijoittui kauas Afrikkaan, jännittävään ja salaperäiseen maanosaan. Rosvo on rosvo oli hän missä ajassa ja maanosassa tahansa.

    • Anonyymi

      Uskallanko ostaa ees mustaa Mersua vastedes? Ettei vaan joku musta pantteri pahoita mieltänsä?

      Huh huh.

      • Anonyymi

        Kyllähän toki persu ja Mersu hyvin sopii yhteen. Mene veikkonen jo heti tänään ostamaan uudenkarhea Mersu. :D


    • Anonyymi

      Saksalaisia piinaa yhä Hitlerin aiheuttama kammo. Meidän Suomalaisten tulee elää Suomalaisina
      Ja nauttia siitä.

    • Anonyymi

      Järkyttävintä oli tässä tuo dekaanin julkilausuma pelin rasistisuudesta. Käytännössä hän julisti nämä viattomat fuksit rasisteiksi kun meni peesaamaan väärän harhakuvan vallassa olevaa sekopäätä-

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Yhden höyrypään tarkoistushakuinen olkiukkelin rakentelu johti siihen, että yliopiston toimesta ryhmä syyttömiä opiskelijoita rynnättiin leimaamaan rasisteiksi. Olisi dekaanilla peiliin katsomisen ja anteeksipyynnön paikka.


    • Anonyymi

      Maalittaminen, nykytodellisuus. Kaikenlaiset pissipäät ajelee perässä ja kyttää autoissa. Ei uskos, muh pakko uskoo. Ajellaan kasia jonkun ympäri koko ajan. Poliisille ilmoitettu ja kuvia lähetetty.

      Henriksson lupas maalituslain 2019. Pelkkä tuhnu ja tsuhnu siitä tuli.

    • Anonyymi

      Täytyy myöntää että minäkin olen pahoittanut mieleni. Ja todella pahasti. En tästä afrikan tähdestä. Vaan suomalaisena miehenä. Siitä kuinka meitä täällä aina tuomitaan ja haukutaan. Ollaan juntteja tyhmiä makkaraasyöviä lihavia saamattomia väkivaltaisia raiskaavia hulluja juoppoja persuja. Ei saisi yleistää jos joku mies tekee jotain. Tuntuu kuin olisi syyllinen jo äidinmaidosta kaikkeen. Lopettakaa jo se julkinen suomalaisen miehen haukkuminen ja tuomitseminen. Mekin ollaan ihmisiä.

      Tämä on rasismia ja koen olevani syvästi loukkaantunut.

    • Anonyymi

      Gambiassa lapset huutelevat aina perääni -TUPAB,TUPAB!!(VALKOINEN).Pitäiskö siitä loukkaantua?

      • Anonyymi

        Sama aasiassa. Huudellaan kaikenlaista. Lapset tulee käsi ojossa tökkimään ja sanoo money. Ei minkäänlaista kunnioitusta valkosta miestä kohtaan.


    • Anonyymi

      Helsingin Yliopiston määrärahoja pitäisi supistaa. On liika jalat irti maasta.

    • Anonyymi

      Kyllä tämä on tosiaan ihan pähkähullua touhua!
      Taitaa olla niitä vihervassarien tanttailua.

    • Anonyymi

      Ulkomaalaiset voivat arvostella suomalaisia jo kohta ihan kaikesta ja suomalaiset kiltisti lopettaa oman perinteensä. Esimerkiksi ei saa sanoa "musta", eikä saa käyttää lettejä tms eikä ainakaan saa pelata suomalaisia lautapelejä eikä myöskään saa noeta kasvoja (varokaa nokisutarit!) jne ettei eräät loukkaannu ja koe rasismia, mutta menepä suomalainen heidän maahan ja arvostele edes vähän niitten elämää. Hyvässä lykyssä voit päästä hengestä.

    • Anonyymi

      Huomaa että hyvin ruokailleena ja ilmaista opetusta nautiskelleena on helppo pahoittaa toisarvoisesta mieli.

    • Anonyymi

      Se joku, joka mielensä pahoitti, voisi olla hyvä ja poistua maastamme, sillä meidän ei tarvitse kustantaa hänen opiskelujaan enää yhtään kauempaa.

    Ketjusta on poistettu 144 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3115
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2502
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2326
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2035
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe