Kuulin että vuonna 2022 ei mukamas saa rekisteröidä farmari diesel henkilöautoa enää 2 hengen pakettiautoksi? Pitääkö tämä paikkansa?
Saako enää 2022 rekisteröidä henk.auto pakuksi?
25
18689
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ainakaan toistaiseksi ole tiedossa mitään muutoksia ajoneuvojen luokittelua koskevaan lainsäädäntöön.
- Anonyymi
Parempi vain, kun ei olisi enää mahdollista. Ei kukaan muuta farmaria/maasturia sen takia pakettiautoksi, että tarvitsisi kokoajan kapasiteettia tavaroiden kuljettamiseen. Ainoastaan pienemmän ajoneuvoveron toivossa niitä muutoksia köyhät haluavat tehdä.
- Anonyymi
Juuri näin. Tämä on se ainut syy miksi näin tehdään tai on tehty. Köyhimmät ja tyhmimmät asentavat istuimet takaisin muutoskatsastuksen jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Tämä on se ainut syy miksi näin tehdään tai on tehty. Köyhimmät ja tyhmimmät asentavat istuimet takaisin muutoskatsastuksen jälkeen.
Halpojen henkilöautojen tapauksessa pakettiautoksi rekisteröiminen ei ole merkittävä säästö.
Isojen autojen kohdalla kyse on merkittävästä säästöstä. Hyvin varustellun lava-auton tapauksessa voi välttää 15kEur autoveroa. Tai jopa 25kEur, jos suostuu ajaman rajoitinta vasten. Ja sen lisäksi säästää joka vuosi yli 600 Eur lisää ajoneuvoveroa. Kaikki eivät tarvitse tila-autoa. Mutta tarvitsevat ison auton vetokyvyn. On henkilöitä, joille riittää kuljettajan istuin. Joskus harvoin voi joku istua pelkääjän paikalla.
Tuolla autoveron erotuksella saa hankittua jo toisen viisipaikkaisen henkilöauton. Käyttövoimaveron säästöllä maksaa sen ajoneuvoveron.
Jos säästön perusteella luokitelaan köyhäksi, kuuluu ryhmään myös kaikki sähköautoilijat. Heillä ei ilmeisesti ole varaa maksaa autoveroa lainkaan eikä rahaa jää polttoaineeseen. Pitää sinnitellä sähköllä.
Jos ostaa uutena tuollaisen 75kEur hintaisen "köyhien" pitkäkoppisen auton ja rekisteröi sen kaksikäyttöautoksi, hinnassa on pelkkää autoveroa 25kEur. Jokainen voi arvata, että kyseisiä autoja rekisteröidään Suomessa kaksikäyttöautoksi vain muutama vuodessa, pakettiautoksi sadoittain.
Takapenkkien poistaminen pakettiautosta on Suomen ongelma. Sillä tempulla kateelliset pysyvät hiljaa. Ne jotka pärjäävät kahdella istuimella, ovat tyytyväisiä veronmaksajia.
Enemmän penkkejä tarvitsevat rekisteröivät saman auton 10kEur halvemmalla kuorma-autoksi. Mutta vastaavasti käyvät korttia uusimassa 5 vuoden välein ja pitävät matkavauhtia enintään 89km/h. Lisäksi perävaunun vetämisen kanssa pitää olla tarkkana, että kortti riittää. - Anonyymi
Ai, eikö? Mistä sinä sen tiedät kuka tarvitsee mitenkin paljon tavaroiden kuljetuskapasiteettia? Turha sitä on täällä vinkua jos joku haluaa säästää veroissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halpojen henkilöautojen tapauksessa pakettiautoksi rekisteröiminen ei ole merkittävä säästö.
Isojen autojen kohdalla kyse on merkittävästä säästöstä. Hyvin varustellun lava-auton tapauksessa voi välttää 15kEur autoveroa. Tai jopa 25kEur, jos suostuu ajaman rajoitinta vasten. Ja sen lisäksi säästää joka vuosi yli 600 Eur lisää ajoneuvoveroa. Kaikki eivät tarvitse tila-autoa. Mutta tarvitsevat ison auton vetokyvyn. On henkilöitä, joille riittää kuljettajan istuin. Joskus harvoin voi joku istua pelkääjän paikalla.
Tuolla autoveron erotuksella saa hankittua jo toisen viisipaikkaisen henkilöauton. Käyttövoimaveron säästöllä maksaa sen ajoneuvoveron.
Jos säästön perusteella luokitelaan köyhäksi, kuuluu ryhmään myös kaikki sähköautoilijat. Heillä ei ilmeisesti ole varaa maksaa autoveroa lainkaan eikä rahaa jää polttoaineeseen. Pitää sinnitellä sähköllä.
Jos ostaa uutena tuollaisen 75kEur hintaisen "köyhien" pitkäkoppisen auton ja rekisteröi sen kaksikäyttöautoksi, hinnassa on pelkkää autoveroa 25kEur. Jokainen voi arvata, että kyseisiä autoja rekisteröidään Suomessa kaksikäyttöautoksi vain muutama vuodessa, pakettiautoksi sadoittain.
Takapenkkien poistaminen pakettiautosta on Suomen ongelma. Sillä tempulla kateelliset pysyvät hiljaa. Ne jotka pärjäävät kahdella istuimella, ovat tyytyväisiä veronmaksajia.
Enemmän penkkejä tarvitsevat rekisteröivät saman auton 10kEur halvemmalla kuorma-autoksi. Mutta vastaavasti käyvät korttia uusimassa 5 vuoden välein ja pitävät matkavauhtia enintään 89km/h. Lisäksi perävaunun vetämisen kanssa pitää olla tarkkana, että kortti riittää.Firman ei ole mahdollista ostaa henkilöautoa eikä välttämättä ole tarvetta isolle pakulle. Silloin tämä muutos erittäin hyödyllinen eikä mikään säästötoimenpide
- Anonyymi
Melkoinen järjenjuoksu. Mistä sinä tiedät mitä ihmiset kuljettavat? Onko se sinulta pois jos joku haluaa poistaa takapenkit suuremmat kuljetustilan saamiseksi, ja samalla vero pienenee?
Mistä teitä urpoja oikein sikiää? demareista vai vihervassareista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Firman ei ole mahdollista ostaa henkilöautoa eikä välttämättä ole tarvetta isolle pakulle. Silloin tämä muutos erittäin hyödyllinen eikä mikään säästötoimenpide
Jos ostat yriykselle (diesel) farkun, et saa pääsääntöisesti vähentää alvia auton hinnasta, korjauksista, huolloista, etkä polttoaineesta. Kun rekisteröit sen pakuksi saat vähentää alvin kaikista em. ja se on huomattava säästö verrattuna pelkkään pa-veron säästöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Tämä on se ainut syy miksi näin tehdään tai on tehty. Köyhimmät ja tyhmimmät asentavat istuimet takaisin muutoskatsastuksen jälkeen.
Helsinkiläiset ei aina ymmärrä että jollakin voi vuositienestit olla alle 100000 € vuosi. Pääkaupunkiseudulla ja muualla suomessa on eri käsitys olla köyhä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsinkiläiset ei aina ymmärrä että jollakin voi vuositienestit olla alle 100000 € vuosi. Pääkaupunkiseudulla ja muualla suomessa on eri käsitys olla köyhä.
Monella vuositienestit jäävät 50 000 € tienoille.
- Anonyymi
Itse rekisteröin toukokuussa vm. 2006 tila-auton pakettiautoksi.
Käyttövoimavero putosi 450-->70€ tai jotain.
Mutta ajoneuvovero nousi 200-->300€.
Syystä siitä, että henkilöauton ajoneuvovero lasketaan CO2-päästöjen mukaan, mutta 2007 ja vanhemman pakettiauton ajoneuvovero kokonaismassan mukaan.
Liikennevakuutus aleni n.50€/v - Anonyymi
Juuri heinäkuussa rekisteröin 2009 clio farmarin pakettiautoksi. En kirjaimellisesti koskaan tarvitse takapenkkejä ja auto on työkäytössä. Kokonaisvero tippui 494 eurosta 210 euroon. Sahasin rautasahalla kaikki penkkien kiinnikkeet irti.
- Anonyymi
Katselen tässä farmaria koska nykyinen auto on liian pieni. Kuljetan tavaraa mutta en tarvitse pakua. Nykyisessä autossa on aina takapenkin alhaalla.
Katson diesefarkkua jonka voisin muutta pakuksi.
- Anonyymi
itse olisin katselemassa diesel maasturia lähinnä vetoauoksi mutta vähäisten kilometrien vuoksi en haluaisi maksella kallista käyttövoimaveroa ja siksi ottaisin penkit pois. onko tässä jotain merkkikohtaisia rajoituksia mitä voi muuttaa pakuksi.
Skoda yetijä on paljon pakuina mutta myös vastaavalla tekniikalla Audi Q3 autoa olis paljomn myynnissä ja VW tiquan autoja. Onko näille teknisiä eteitä muuttaa paku käyttöön ?- Anonyymi
Lainaus laki tekstistä:
Pakettiautoksi muutettavalla henkilöautolla tulee olla rinnakkainen luokittelu pakettiautoksi valmistajan toimesta, ja luokittelun tulee ilmetä joko ajoneuvon tyyppitiedoista, tyyppihyväksyntätiedoista tai valmistajan antamasta todistuksesta. Puiteasetuksen mukaiseen AC (station wagon eli farmari) -korityyppiin tai AF (monikäyttöajoneuvo) -korityyppiin kuuluvan auton osalta ei kuitenkaan edellytetä erillistä luokittelumerkintää eikä rinnakkaisen pakettiautoluokittelun olemassaoloa.
Eli jos auton kori malli on AC tai AF niin onnistuu paketti autoksi. Kuorman sidonta pisteet pitää löytyä ja istuimet kiinnittimineen poistaa.
- Anonyymi
Kannattaa nykyään vain 2009 ja uudempiin käyttövoima vero laskee vanhemmissa, mutta ajoneuvovero nousee. Itsellä 2010 diesel clio ja viime vuonna muutin pakuksi, työkäytössä nääs. Kokonaisvero tippui jostain 550€ kieppeiltä 200€/vuosi.
- Anonyymi
Ajan yksin autoa jossa oli 790e verot, muutin sen pakettiautoksi ja nyt siinä on 302e verot.
Olimpas tyhmä ja köyhä kun näin tein. - Anonyymi
Typerykset.
- Anonyymi
Mitä järkeä yksinajavan on maksaa täyttä d-veroa.Köyhät on puheet jos tämänkin takia köyhäksi haukutaan,tälle ekalle sanoisin,että voi voi
- Anonyymi
Ihan silkasta uteliaisuudesta : Paljonko se itse muutoskatsastus maksaa ?
Bensalla kulkevaan autooni olisi hyvä & kiva saada enemmän ja käyttökelpoisempaa tavaratilaa, autooni olen muuten tyytyväinen, enkä ole pakuun vaihtamassa.
Nimim. 3-ovisen HB omaava kanssa-autoilija - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan silkasta uteliaisuudesta : Paljonko se itse muutoskatsastus maksaa ?
Bensalla kulkevaan autooni olisi hyvä & kiva saada enemmän ja käyttökelpoisempaa tavaratilaa, autooni olen muuten tyytyväinen, enkä ole pakuun vaihtamassa.
Nimim. 3-ovisen HB omaava kanssa-autoilijaJos autosi on sellainen että sen voi muutoskatsastaa pakuksi niin itse katsastus ei ole kuin 60€-100€ konttorista riippuen
- Anonyymi
Diesel Farmarin voi tosiaan muuttaa pakuksi irroittamalla takapenkit.
Rekisterissä täytyy lukea Farmari.
Sedan jne eivät onnistu..
Muutos maksaa noin 70-160e riippuen katsastusasemasta.
Mikäli et tarvitse takapenkkejä niin todella iso säästö ja kannatavaa. Mahtuu tavaraakin sit.- Anonyymi
"Diesel farmarin..."
"Sedan jne eivät onnistu.."
Onko siis pakko olla diesel ? Tilantarpeesta on osaltani kysymys, ei pa-verosta.
Mites kun tuolla ylempänä joku kertoi Clion muuttaneensa pakuksi ? Cliohan ei ole farmari vaan 3- tai 5-ovinen "pystyperä" tai vastaava.
Minulle asialla on merkitystä seuraavaa menopeliä hankkiessani - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Diesel farmarin..."
"Sedan jne eivät onnistu.."
Onko siis pakko olla diesel ? Tilantarpeesta on osaltani kysymys, ei pa-verosta.
Mites kun tuolla ylempänä joku kertoi Clion muuttaneensa pakuksi ? Cliohan ei ole farmari vaan 3- tai 5-ovinen "pystyperä" tai vastaava.
Minulle asialla on merkitystä seuraavaa menopeliä hankkiessaniDieselistä maksetaan käyttövoimaveroa, bensasta ei. Saa bensakäyttöisenkin muutoskatsastettua pakettiautoksi samoin edellytyksin, mutta minkäänlaista säästöä se ei ajoneuvoverotuksessa tuo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselistä maksetaan käyttövoimaveroa, bensasta ei. Saa bensakäyttöisenkin muutoskatsastettua pakettiautoksi samoin edellytyksin, mutta minkäänlaista säästöä se ei ajoneuvoverotuksessa tuo.
Jep, nyt sain vastauksen, säästö ei ollut pointtina, vaan käytännöllisyys.
Kiitokset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .754406Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503095Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631333075Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3962152Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2171269Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 741186
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291055- 631045
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973