En ole ollut flunssan vuoksi poissa töistä yli kahteenkymmeneen vuoteen.

Anonyymi

Olen 60-vuotias ja ollut työelämässä siitä asti kun pääsin armeijasta. Muistan, miten influenssapiikit tulivat 1990-luvulla ja moni hurahti niihin, ottaen sen vuosittain. Itse en ole ottanut ensimmäistäkään. Sain huomata, kuinka innokkaimmat piikin ottajat olivat sairaslomilla flunssan vuoksi jopa useita kertoja vuodessa, kun itse en ole ollut päivääkään poissa töistä flunssan vuoksi yli kahteenkymmeneen vuoteen. Sitä vain ei ole ollut.

Olen melko vakuuttunut siitä, että jos olisin lähtenyt piikkirumbaan mukaan, olisin ollut yhtä usein flunssan vuoksi pois töistä, kuin mitä ovat tutut piikkihimoiset olleet. Elämänkokemus on antanut vahvat todisteet siitä, että flunssan kaltaisiin virussairauksiin annettavat rokotteet heikentävät luontaista immuunipuolustusta merkittävästi ja vain lisäävät alttiutta sairastua. Täsät syystä en myöskään ota koronapiikkiä.

Asia mistä en ole etsimisestä huolimatta löytänyt tutkittua tietoa, on, vaikuttavatko rokotteet alttiuteen saada muita vakavampia sairauksia? Eli, onko esim. syöpiin sairastuneiden kohdalla tuktittu, vaikuttavatko ihmisen elämänsä aikana saamat suuret rokotusmäärät alttiuteen sairastua syöpään?

11

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Yhden ihmisen otanta on yhden ihmisen otanta. Sillä ei ole merkitystä minkään kannalta.

• Anonyymi

Kateellisen lampaan kommentti.
        Nautitko elämästäsi?

• Anonyymi

Jokaisen elämässä tapahtuneilla asioilla on merkitystä vähintään hänelle itselle. Koska ihmisen elämä on sinulle merkityksetön, on silloin kaikkien muidenkin elämä merkityksetön, Pitsi omasi, koska olet maailman napa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kateellisen lampaan kommentti.
        Nautitko elämästäsi?

Kateellisen tai ei, mutta kommentti pitää täysin paikkansa.

• Anonyymi

Influenssarokotukset eivät alkaneet 1990 -luvulla vaan vuonna 1980.

• Anonyymi

Isossa yhtiössä, missä olin töissä, alkoi työnantaja suositella kyseisiä rokotuksia kaikille, jolloin halukkaat saivat käydä ottamassa piikin työaikana. Tämä tapahtui 1990-luvun alkupuolella, jolloin innostus rokotteiden ottamiseen työyhteisössämme realisoitui voimakkaasti. Jo tuolloin oli nähtävissä ilmiö, missä rokotteen ottaneet olivat mielestään meitä muita parempia ja vastuullisempia. Kuitenkin juuri he olivat eniten sairaslomilla. Menin kyseiseen yhtiöön töihin 1980-luvun puolivälissä, eikä alkuvuosina mitään rokotusbuumia siellä ollut. Se tuli vasta 1990-luvun alkuvuosina.

• Anonyymi

Samanlainen olin työelämässä. En ollut sairauden vuoksi päivääkään töistä poissa. Kerran pari olin kyllä kuumeessa töissä, mutta ne olivat yksittäisiä päiviä. Eihän ennen otettu turhia rokotuksia muulloin kuin ihan nuorena, sillä silloin ei kyselty haluaako rokotuksen, ne vain annettiin kaikille.

• Anonyymi

Ooohhh...aloittaja saisi venäjällä työn sankari mitalin...

• Anonyymi

Arvioidaanpa älykkyysosamääräsi heti kerralla yläkanttiin. Se on 65.

• Anonyymi

Sama mulla, intissä viimeksi rokotettu -88

• Anonyymi

Olet ollut onnekas. Ihmisen terveys ja alttius sairastua on menen tekijän summa. Esimerkiksi geenit, ympäristö ja ravinto vaikuttavat terveyteen ja saairastumisalttiuteen.

Minä olen viisikymppinen ja sairastin 16-vuotiaana ankaran influenssan aiheuttaman keuhkokuumeen. Sen jälkeen en ole sairastanut influenssoja, enkä myöskään saanut ainuttakaan influenssarokotusta. Rokotukset eivät laske luontaista immuunivastetta. Rokotusten kohde on adaptiivinen immuunijärjestelmä, joka hyödyntää immunologista muistia.

Luontainen ja hankinnainen immuniteetti toimivat eri tavoin ja niillä eri vahvuuksia. Luontainen immuniteetti, jonka perit äidiltäsi, on vahva bakteereita, loisia ja sieniä vastaan, mutta siltä puuttuu mekanismi virusten torjuntaan. Hankinnainen, eli adaptiivinen immuunijärjestelmä on vahva viruksia vastaan; se oppii kohtaamistaan taudinaiheuttajista ja toimii spesifisti vasta-aine- ja soluvälitteisesti toisin kuin luontainen immuunijärjestelmä, joka toimii lähinnä kudosneisteissä ja veressä komplementin, fagosyyttien, reaktiivisten happiradikaalien ja tulehdusvälittäjäaineiden nostaman kuumeen välityksellä.

Vasta-ainevälitteisessä immuunivasteessa B-plasmasolut erittävät vereen virukselle herkistyneitä immunoglobuliineja, jotka tarttuvat viruksen reseptoreihin ja estävät sitä näin infektoimasta soluja ja lisääntymästä. Immuunijärjestelmän syöjäasolut kuten makrofagit syövät verestä vasta-aineiden merkitsemät virukset ja sytotoksiset T-solut tuhoavat viruksen infektoimia soluja. Rokotteiden kehittämä suoja on hieman kuin täsmäpommitus: se kohdistuu vain rokotteen esittelemiin viruksiin tai viruksiin, joissa on jokin rokotteen esittelemä peptidi- tai proteiinirakenne. Luontainen immuniteetti on epäspesifi - se toimii kaikkia taudinaiheuttajia vastaan samalla tavoin ja vaikutuksille voi altistua myös omat solut.

Maailmassa on sata kvintiljoonaa virusta, mutta vain 219 virusperheen virukset voivat infektoida ihmisen soluja. Virukset eivät ole eläviä organismeja, kuten bakteerit, koska niiltä puuttuu oma aineenvaihdunta. Virukset ovat proteiinikuoren peittämiä RNA- tai DNA-koodin pätkiä, jotka voivat lisääntyä vain kaappaamalla isäntäorganismin kohdesolujen ribosomeja "virustehtaiksi". Jotta virus voisi infektoida ihmisen solun, sillä on oltava kohdesolun reseptoriin sopiva proteiinirakenne, kuten koronaviruksen piikkiproteiini. Läheskään kaikilla viruksilla sellaista ei ole, joten ne ovat ihmiselle harmittomia.

Virukset kiinnittyvät kohdekudoksen solujen reseptoriin, jolloin solu ikään kuin "nielaisee" viruksen endosytoosissa. Solussa virusta peittävä kuori hajoaa ja viruksen geneettinen koodi viedään solun ribosomeihin (tai DNA:han). Ribosomit tuottavat viruksesta kopioita; yksi virus voi tuottaa miljardeja kopioita. DNA:han pääsevät virukset muuttavat DNA:ta. Virukset muuttavat solujen proteiinisynteesiä ja DNA:ta ja voivat tappaa solun. Monet virukset altistavat syöville: esimerkiksi HPV, EBV ja HIV. Ne myös voivat muuttaa immuunijärjestelmän toimintaa niin, että seurauksena on jokin kroonistuva tauti, autoimmuunitauti tai sydän- ja verisuonitauti (esim. myo- tai perikardiitti, sydänlihaksen sarkoidoosi).

Mikään infektio ei vahvista immuunijärjestelmää, vaikka se tuottaakin immunologiseen muistiin jäljen infektion aiheuttamasta viruksesta ja antaa näin immuniteetin ko. virukselle. Jokainen virusinfektio altistaa vakaville jälkitaudeille, joista autoimmuunitaudit, keuhko- ja aivokuumeet, aivotulehdukset, syövät ja sydän- ja verisuonitaudit ovat hyviä esimerkkejä. Immuniteetin saa vain sairastamalla tai rokottamalla: rokottaminen on se turvallisempi vaihtoehto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7220
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2607
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      111
      2264
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1628
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1129
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      45
      1044
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      1019
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      961
    9. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      773
    10. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      773
    Aihe