Windows 10 käyttiksen siirto uudelle kovalevylle.

Anonyymi

Siirsin Windows 10 käyttiksen vanhalta mekaaniselta kovalevyltä uudelle SSD-levylle. Käyttö nopeutui dramaattisesti - varsinkin käynnistys. Käytin Macrium Reflect -varmistusohjelmaa, sen trial-versiota. Ystävällinen trial kun ei tuntunut olevan mitään rajoituksia, kaikki toimi, melkein teki mieli maksaa.

Siirto meni siis nätisti, ilman ongelmia ja tosi helposti. Yksi juttu jäi kuitenkin vähän kaikertamaan. Windows 10 systeemilevyllä on tämä "palautusosio". Se on nyt vähän tiellä kun tarkoitus oli laajentaa C-osiota varmuuden vuoksi jotta vapaata tilaa olisi enemmän. Minulle ei oikein ole selvinnyt, että miten tärkeä tuo palautusosio on. Kuvittelisin, että sitä ei tarvita, levyrikon jälkeenkin koneen voi käynnistää tikulta ja palauttaa sitten käyttiksen näköislevyltä (vai mikä se image nyt suomeksi on). Tein jo Macrium Reflectillä oman imagen tuosta palautusosiosta. Palautusosion voi poistaa kun käynnistää komentokehotteella diskpart-komennoilla (varovainen sen kanssa on oltava). Jos nyt poistan sen palautusosion ja laajennan C-osion jättäen loppuun 524 Mt tilaa, jonne sitten palautan sen palautusosion niin toimiiko se niinkuin pitää? Jos joku tosi pätevä Windows-osaaja sattuu lukemaan tämän niin voisiko pistää vinkkiä. Ongelmahan ei ole hirmu vakava, c-levyn tilankäyttöä voi seurata ja vaikka asentaa ohjelmia jonnekin muualle kuin oletuskansioon.

1

1628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Palautusosion voi kyllä poistaa, itse teen sen jo siinä vaiheessa kun otan uuden koneen käyttöön. Ensin teen Windowsin asennustikun ja käynnistän koneen siltä ja valitsen mukautetun asennuksen. Poistan levyltä KAIKKI osiot ja asennan Windowsin koko levylle, sitä voi sitten myöhemmin osioida jos tarpeen. Puhdas asennus varmistaa ettei koneelle tule mitään valmistajan tunkemaa ylimääräistä tauhkaa. En toki kehoita muita näin toimimaan, jokainen päättää itse mitä poistaa ja mitä säilyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe