Vuokravakuustili

Anonyymi

Onko kenelläkään kokemusta, miten tuo vuokravakuustili avataan?
Saako sen avattuu verkkopankin kautta, vai miten. Esim Nordeaan, Osuuspankkiin?

12

754

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin Osuuspankilla ja Nordealla on omat ohjesivunsa vuokravakuustiliä varten.

    • Anonyymi

      Eikö se toimi kuin tavallinen tili. Maksuajalla on viitemero ja kirjanpidossa on vastaava tili. Kun vuokralainen maksaa vuokran, niin vuokranantaja kirjaa sen tilikirjanpidossa viitteelä ja toisessa kirjanpidossa avaimella lasketaan debit ja kredit tilit yhteen. Vakuudet ja vuokrat kirjataan yhdelle tilille ja kohdistetaan viitteelä.

      • Anonyymi

        Vuokravakuustilistä kysyi aloittaja, ei kirjanpidon kirjauksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokravakuustilistä kysyi aloittaja, ei kirjanpidon kirjauksista.

        26.10.2021 16:21 Viestin kirjoittaja vastaa!

        Tiedän kyllä mitä kirjoitin. Siis totta helvetissä tuo kirjanpito pitää olla kunnossa ja jokaiselle maksajalle tehdään kirjanpitoon oma ”tili” kirjanpitoon. Harvalla taitaa olla yhtä asuntoa enempää vuokralle mutta sitäkin varten saa oman tilin avattua verkkopankissa ja sille sitten kirjanpito.

        Jos minulla olisi varaa tälläiseen, niin en kyllä ostaisi asuntoa vuokrattavaksi. Sijoittajat sotkee vain aiemmin toimineita asuinmarlkinoita.


    • Anonyymi

      No yksityiseltä, jos vuokraa niin on vain vuokranantajan oma tili. Sieltä takuuvuokra katoaa parenpiin suihin kostean viikonlopun aikana helposti. Asunnosta lähtiessä sitten etsitään vikoja, jottai ei ainakaan koko vuokraa tarvitsisi maksaa takaisib

      • Anonyymi

        Isot vuokranantajat (julkiset / instikat) eivät taida vuokravakuustilejä huolia, joten todennäköisemmin siihen törmää yksityisen vuokranantajan kohdalla.

        Vuokranantajia on monenlaisia, minulla ei ole ollut tähän mennessä ongelmia minkään vuokraajatyypin kanssa. Tosin halvimmat yksityisten mörskät olen jättänyt väliin, se on tainnut samalla toimia myös ikävimpien vuokranantajakokemusten välttämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isot vuokranantajat (julkiset / instikat) eivät taida vuokravakuustilejä huolia, joten todennäköisemmin siihen törmää yksityisen vuokranantajan kohdalla.

        Vuokranantajia on monenlaisia, minulla ei ole ollut tähän mennessä ongelmia minkään vuokraajatyypin kanssa. Tosin halvimmat yksityisten mörskät olen jättänyt väliin, se on tainnut samalla toimia myös ikävimpien vuokranantajakokemusten välttämiseen.

        Hyvin saa avattua.


    • Anonyymi

      Nimenomaan isot toimijat vaativat että vuokralainen avaa vuokravakuustilin, josta toimittaa ns kuittaamattomuustodistuksen vuokranantajalle.

      Ainakin Nordeassa saa vv-tilin avattua kun soittaa Nordean Asiakaspalveluun.

      • Anonyymi

        Eihän vuokralainen sitä avaa vaan vuokranantaja. Se pitää vaan kirjatta ja sopimuksen päätyttyä se raha palautetaan ellei muuta ilmene


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän vuokralainen sitä avaa vaan vuokranantaja. Se pitää vaan kirjatta ja sopimuksen päätyttyä se raha palautetaan ellei muuta ilmene

        Nimenomaan vuokralainen sen tilin avaa

        Vuokralainen tallettaa käyttötililleen vuokranantajan kanssa sovitun, enintään kolmen kuukauden vuokraa vastaavan summan ja panttaa sen panttaussitoumuksella.

        Panttauksen johdosta vuokralainen ei voi käyttää tiliä vuokrasuhteen aikana.

        Rahat voi nostaa, kun vuokrasuhde päättyy ja vuokranantaja vapauttaa panttauksen allekirjoituksellaan.

        Vuokranantaja toimittaa allekirjoitetun panttaussitoumuksen takaisin vuokralaiselle tai suoraan pankille.

        Jos vuokralainen laiminlyö vuokrasopimukseen liittyvät velvollisuudet, on vuokranantajalla oikeus nostaa pantatut rahat pankista. Lähde: Op.fi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan vuokralainen sen tilin avaa

        Vuokralainen tallettaa käyttötililleen vuokranantajan kanssa sovitun, enintään kolmen kuukauden vuokraa vastaavan summan ja panttaa sen panttaussitoumuksella.

        Panttauksen johdosta vuokralainen ei voi käyttää tiliä vuokrasuhteen aikana.

        Rahat voi nostaa, kun vuokrasuhde päättyy ja vuokranantaja vapauttaa panttauksen allekirjoituksellaan.

        Vuokranantaja toimittaa allekirjoitetun panttaussitoumuksen takaisin vuokralaiselle tai suoraan pankille.

        Jos vuokralainen laiminlyö vuokrasopimukseen liittyvät velvollisuudet, on vuokranantajalla oikeus nostaa pantatut rahat pankista. Lähde: Op.fi

        Juuri näin, vuokralainen avaa tilin, johon tallettaa vuokravakuuden.


    • Anonyymi

      Olen toiminut 4 asunnon vuokranantajana nyt reilu 10v.
      kertaakaan en ole vaakuustilejä käyttänyt.
      Kaikki vuokralaiset ovat tulleet kiinteistönvälittäjän kautta.
      Vakuudet olen pääsääntöisesti palauttanut lyhentmättöminä vuokralaiselle.
      Pokkeuksen tekee muutamat jotka rikkoneet paikkoja tai jättäneet siivottomaksi paikat.
      Yksi vuokralainen alkoi uhkailemaan somella että laittaa juttua liikkeelle etten maksa vakuutta ( vesilaskut, siivous, ruhjeita yms. enemmän kuin vakuus).
      Ilmoitin että siitä vain jos haluaa kunnianloukkaussyytteen, lisäksi kerroin että korvaussumma on aika iso jos aiheuttanut taloudellista vahinkoa.
      Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe