Työvoimapulasta ym.

Edellisessä avauksessani keskiviikkona 20.10. sanoin jättäväni palstan rauhaan vähän pidemmäksikin ajaksi, mutta lupasin, että tulen kyllä taas käymään, jos Keskusta tai politiikka yleisemmin sille aihetta antaa. Nyt ainakin politiikkaa sivuavaa aihetta tuli, joten tämä poissaoloni ei jäänyt viittä päivää pidemmäksi ajaksi.

Lauantai Hesarissa oli juttu otsikolla ”Miten Suomi nousee työvoimapulasta?” Syyskuussa julkaistussa Kauppakamarien kyselyssä selvisi, että lähes 75 % yrityksistä kertoi kärsivänsä ainakin jonkinlaisesta työvoiman puutteesta. Hesari esitti nyt viiden alan edustajille kysymyksen ”miksi Suomi vajosi työvoimapulaan ja miten siitä noustaan?”. Vastauksissa toistuivat pandemian vaikutus, koulutettujen työntekijöiden puute ja tiettyjen alojen ammattien vetovoiman vähäisyys.

Ratkaisuiksi yritykset ehdottavat parempia henkilöstöetuja, työhyvinvointiin panostamista ja työperäistä maahanmuuttoa. Hyvin pitkässä jutussa tuodaan esille eri alojen edustajien yksityiskohtaisempia näkemyksiä keinoista, eikä niitä olisi mahdollista toistella lyhyessä esityksessä. No, eräiden väliotsikkojen verran kuitenkin: Rakennusalan yrityksiltä perätään enemmän arvoja ja vastuullisuutta. Elintarvikealalle kaivataan lisää nuoria. Markettien ja ravintoloiden välille halutaan ristiintyöskentelyä. Teollisuuden aloilla sanotaan olevan työtä heti tarjolla suurillekin joukoille, mutta niiden sijaintipaikoilla ei ole osaajia tarpeeksi. Posti kokee ongelmaksi kilpailuasetelmansa muiden palvelualojen työpaikkojen kanssa.

Paljon muutakin ajatuksia herättävää on tuossa pitkässä jutussa. Yksikään yritys ei nostanut keinona esille palkoilla kilpailemista. Se minua ihmetyttää, kun nyt kuitenkin eletään varsin vahvaa nousukautta. Eräistä mielipiteistä henkii ammattiliittojen vastaisuus, vaikkei sitä korosteta esim. ehdotuksilla yrityskohtaisiin työehtosopimuksiin.

Kiistämätön tosiasia on, että maassamme on nyt työvoimapulaa - ja se koituu myös veronmaksajapulaksi, sillä työstään palkkaa saavat ovat merkittävimmät veronmaksajamme. Niistä veroista koostuvat myös ne suuret rahasiirrot veronmaksajapaikkakunnilta niille paikkakunnille, joissa veronmaksajia ei ole tarpeeksi - tiedätte, mitä tarkoitan. Niistä veroista koostuvat myös eläkerahastot ja kun eläkkeensaajia on aina vain enemmän suhteessa veronmaksajien määrään, hyvältä ei näytä eläkeläisten kohtalo vastaisuudessa, jos ei saada enemmän palkkatyöntekijöitä - siis veronmaksajia. Minulla 86-vuotiaana ei ole asiasta omakohtaista huolta, mutta tässä iässä ihminen ajattelee kaikessa muussakin enemmän muita kuin itseään.

Miten niitä veronmaksajia saadaan lisää? Vain maahantulijoista, kun kantasuomalaisten ikärakenne on se mikä on. Hieman olen asiassa auttanut. Neljä vuotta minulla on käynyt siivoojat, kaksi naista kerrallaan joka toinen maanantai, olivat taas tänään aamupäivällä. Heidän työnantajansa on suuri suomalainen kodinhoitofirma, mutta minun siivoojissani vain pari kertaa kantasuomalainen. On ollut kaksi thaimaalaista, yksi kosovolainen ja yksi afgaani, muut kaikki virolaisia. Virolaisia olivat tänäänkin, samat kaksi jo monta kertaa kotini siivonneita. Erinomaisen hyviä siivoojia he kaikki ovat olleet.

25

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ps.

Sanon tuossa keskiviikon avauksessani, että poissaolostani huolimatta kyllä minä täällä esillä pysyn; siitä pitää huolen tuo eräs hyvin monia kertoja joka päivä, vaikka nikkinsä välillä vaihtuvat. Ja hyvin moni, joukossaan varmaan nuoriakin täällä joka päivä minuksi tällaiseksi vanhukseksi joutuu.

Oikeassa olin. Nyt palstaa taaksepäin plarattuani juuri noin näen tapahtuneen. Selitykseksi hän näkyy sanoneen, että minun tekojani täytyy pitää esillä. Minun tekoni näiden viiden päivän aikana ovat kuitenkin olleet kovin toisenlaiset kuin hänen ”näkemänsä”. Kerronpa niistä oleellisen:

Torstaina oli tietenkin viikkojumppani saunomisineen ja ruokailuineen. Perjantaina oli vaimoni kuoleman 17-vuotispäivä. Jo torstai-iltana Vein hänen haudalleen havuseppeleen, jonka keskelle suuren kupolissa olevan kynttilän ja kynttilän myös hautakiven vieressä olevaan lyhtyyn. Perjantaina eli kuolemansa 17.vuotispäivänä kävin vielä kynttilät uusimassa. Lauantaina minulla oli vieraita, vanhoja ystäviä, joiden kanssa muistelimme vaimoani. Vaimoani muistelimme myös lukuisissa puhelinkeskusteluissa ystäviemme kanssa. Sunnuntaina tässä lähellä asuva poikapuoleni oli tekemässä minulle monenlaisia ulkotöitä. Joka päivä olen kuitenkin myös lenkkeillyt ja kun on ollut kaupassakäyntiä, ruoanlaittoa ym. niin tällä palstalla ei ole tarvinnut käydä edes ajankulukseen, kun siitäkin paremmin huolehtivat lehdet ja tv.

• Anonyymi

KAPI: Erinomaisen hyviä siivoojia he kaikki ovat olleet.

Pikkuisen lapsellista puhetta. Miten sinun havaintoosi perustuen tänne pitää tuoda matua joista osa raiskaatappaa ja sellaisen hoito maksaa miljoonia psyykkisesti uhrille ja lisäksi
        joillain on tuberkuloosi vanhukeset perheenyhdistämisessä eli maksettava eläkettä
        ja loput tulevat synnyttämään joka sekin maksaa

Älytöntä puhetta että minulla oli hyvä siivooja

• >>Miten niitä veronmaksajia saadaan lisää? Vain maahantulijoista, kun kantasuomalaisten ikärakenne on se mikä on.<<

Sinulla on siis vain tuollainen kanta, vaikka artikkelissa tarjottiin muitakin vaihtoehtoja. Itse kyllä epäilen, että ratkaisuksi riittäisi pelkästään maahanmuutto, koska tuskinpa tulijoilla on osaamista työvoimapulasta kärsiviin ammatteihin suomalaisia kummemmin. Eli muuttajat on koulutettava, jos heiltä motivaatiota siihen löytyy ja meiltä taitoa kouluttaa heitä.

Olen jo vuosia sanonut, että meillä Suomessa on koulutusongelma, koska emme kykene ennakoimaan tulevia nousualoja ja varautumaan niiden tarpeisiin. Koulutusta pitäisi korjata niin, ettei koulutettavista pyritä tekemään kerralla mestareita, vaan annetaan heidän oppia väliin koulunpenkillä, väliin käytännön työssä. Kun nuoret ja alanvaihtajat saisivat näin välillä ansioitakin, motivaatio aloittaa ikävän tai vaikean alan opiskelu nousisi.

• kapi_

Joo, kyllä tuossa pitkässä artikkelissa tarjottiin työllisyysasteen korottamiseksi muitakin vaihtoehtoja, mutta kun täällä ollaan pakotettuja lyhyeen esitykseen, otin esille tuon, josta olen henkilökohtaisesti saanut myönteisiä kokemuksia - siis noista siivoojistani.

Työtehtävän vaatima osaaminen on tietenkin paras edellytys työllistymiseen. Osaamisen hyvä antaja asianmukainen koulutus, joskin osaamista voi oppia myös työssä - jos siihen pääsee. Maahanmuuttajissa on myös koulutettuja ja sellaisiahan maahamme toivoivat työnantajapiirien edustajat tuossa lehtijutussa. Mutta jos kouluttamattominakin maahamme tulevista yhä useampi pääsee täällä koulutukseen tai työharjoitteluun, hänestä voi tulla kelpo työntekijä - ja veronmaksaja.

En kyllä ole eri mieltä kanssasi tuossa sanomastasi. Itse asiassa täysin yhdyn siihen, mitä sanot loppukappaleessasi. Jos sellainen toteutuisi nykyistä paremmin, se olisi hyödyksi työllisyydellemme ja myös niille heikommin eväin tänne tuleville maahanmuuttajille, joista voisi tulla kipeästi tarvitsemiamme työntekijöitä - ja veronmaksajia.

• Anonyymi

Ammattiliitot olisi jonkun vuoden naftaliinissä, saataisiin se korruptio katkastua.
      He antaa mm liikaa korruptio rahaa vasemmistolle, joten ei saada korruptio kierettä muuten koskaan pois. Ay-liike jakaa jäsenmaksu rahoja sumailematta etunsa takia. Ei muuten olisi Ay-johtjia jopa yli 300 000 eron vuosituloilla. politiikka mennyt heidän toimissaan sekaisin varsinaisen tehtävänsä kanssa. Eduskunta ym on politikoimiseen ei korruptoitunut Ay-liike.

• Anonyymi

Stadi edelläkävijänä tässäkin. Asukasluku kasvoi viime vuonnakin yli 3000:lla hengellä ja oli vuoden lopussa lähes 657 000 ihmistä. Täällä syntyy lapsia enemmän kuin ihmisiä kuolee. Varmaan merkittävä osuus siinä maahanmuuttajilla. Väkiluvusta 16,6 % puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia. Lisää tietoa tässä:

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000008351936.html

No, maahanmuuttajilla varmaan on osuutensa siinäkin, että työttömyys Helsingissä on noussut 12,4 %:iin (tämä tieto toisaalta). Mutta kun maahanmuuttajat kotiutuvat, oppivat suomea ja kouluttautuvat, kyllä he myös työllistyvät ja heistä tulee veronmaksajia. He sitten osaltaan auttavat myös suomalaisia siellä, missä väki ja varsinkin veronmaksajat vääjäämättä yhä vähentyvät.

Avaukselleni on Mielipidepankilta tullut asiallinen viesti ja siihen vastasin jo aiemmin. Kun enempää asiallisia ei näy tulleen, en jää sellaisia mahdollisia odottamaan ainakaan enää tänä iltana joten toivottelen vain Hyvät Yöt!

• Peeveli! Kirjautumiseni oli tippunut pois päältä, sorry!

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Peeveli! Kirjautumiseni oli tippunut pois päältä, sorry!

Sosialistit näe kuin vain toiset sosialistit, kumma lahko tuokin.
        Sosialismi on rikos yhteiskuntaa kohtaan.
        Sosialistit kehuu toisiaan keskustan palstalla.
        Pitäähän jonkun tuodarahaa taloon jonka sosialistit haaskaa.

• Anonyymi

Kun vielä kävin vilkaisemassa niin korjaan edellä sanomani. Olen sanonut Mielipidepankilta tulleen sen asiallisen viestin, johon vastasin. Pystyyn_kuolleelta se on tullut. Näköjään alan sekoittaa noita yhä harvemmiksi käyneitä asiakirjoittajia - kai se tämä vanhuus sellaista teettää. Anteeksi, "Pysty"!

• Anonyymi kirjoitti:

Kun vielä kävin vilkaisemassa niin korjaan edellä sanomani. Olen sanonut Mielipidepankilta tulleen sen asiallisen viestin, johon vastasin. Pystyyn_kuolleelta se on tullut. Näköjään alan sekoittaa noita yhä harvemmiksi käyneitä asiakirjoittajia - kai se tämä vanhuus sellaista teettää. Anteeksi, "Pysty"!

Peeveli taas! Nopeasti täällä nykyään kirjautuminen tippuu pois päältä. Minulta tietenkin tuo edellinen.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Peeveli taas! Nopeasti täällä nykyään kirjautuminen tippuu pois päältä. Minulta tietenkin tuo edellinen.

Näköjään sekaannut vanhoissa keskustelukumppaneissasi MPP:ssä ja Pystyssä. Olet sinä jo melkoinen horisko. Kukapa ei olisi siinä iässä johon harva mies elää. Oliskohan sinun jo viimein tehtävä se, minkä olet usein aikonutkin eli jättää tällainen keskustelupalsta.
        Tämä hyvää tarkoittava mielipide vain sivusta, en ole MPP enkä Pysty.

• Anonyymi

EI YRITYSTEN siiivoojat voi olla matuja
      Putin lähettää heti siivojia siivamaan teollisuusvakoilua
      Sitä hän teki Saksassa päätoimisena Dresdenissä

Kapi on ajatellut lähinnä risusavottaa ja se nyt ei ole nykymielessä työtä enää

• Anonyymi
      • Anonyymi

Marx syntyi Preussissa eli Saksassa.

Kun stalinistit nöyristivät itään, niin marxistit nöyristävät länteen (EU:hun). Onhan mm. Frankfurtin koulukunnalla kulttuurimarxistinen ajattelu.

• Anonyymi

Kapin puhe perustuu halpatyvoimaa haluaviin aloihin joissa PERHE elätetään Kelan kautta eli valtaosa palkasta maksetaan veroista

Lisäksi Kapin arvio perustuu omaan käsitykseen siivoojista hänen kotoaan
      mikä ei kuvaa kovin paljon

VIRALLISIIN TILAISTOIHIN PERUSTUVA TUTKIMUS jokaisesta Suomen kunnasta

https://www.suomenuutiset.fi/suomen-perustan-tuore-tutkimus-katso-mita-maahanmuutto-maksaa-omassa-kunnassasi/

Osoitteesta kuntaluvut.fi jokainen voi etsiä oman kotikuntansa osalta tärkeimmät perustiedot maahanmuuton kustannuksista, eli tilastotiedot saaduista sosiaalietuuksista, työllisyydestä, palkka- ja yrittäjätuloista, koulutusasteesta ja maksetuista kunnallisveroista verrattuna kantaväestöön.

• Anonyymi

SUOMELLA EI OLE VARAAN MATUSIIVOOJIIN EIKÄ MATUMARJANPOIMIJOIHIN

Eihän maahanmuutossa mitään työvoimaa ole ajateltu pelkkää kulua veronmaksajilel

JOS haluatte palveluja miksi sitten ette vaadi että maahanmuuttajan palkka on 3000 kuussa kuten Englannissa vaan että se on sossussa istuvat perhe jota Kela elättää teidän verorahoillanne
      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c8a558d9-2acf-4461-9a93-1f4ed7f5ee7d

Perussuomalaiset: ”Maahanmuutosta 600 miljoonan rahoitusvaje - kunnilla ei ole varaa solidaarisuuteen”

Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Riikka Purra: ”Valtion budjetin maahanmuutto-kohdan alta löytyvät kotouttamisen ja vastaanoton kulut ovat pikkiriikkinen murto-osa kokonaisuuden kuluista”.

• Anonyymi

• Pystyyn_kuollut

Eiväthän ulkomailta tulleet marjanpoimijat ole maahanmuuttajia. Ovat täällä muutaman kuukauden ja lähtevät takaisin.

• Eilen illalla tuli Pystyyn_kuolleelta avaukselleni asiallinen viesti, johon vastasin. Myöhemmin sanoin viestin tulleen Mielipidepankilta. Huomasin sitten erehdykseni ja pyysin sitä ”Pystyltä” anteeksi.

Myöhään illalla eräs on puuttunut erehdykseeni ja sanonut näin: ”Olet sinä jo melkoinen horisko. Kukapa ei olisi siinä iässä johon harva mies elää. Oliskohan sinun jo viimein tehtävä se, minkä olet usein aikonutkin eli jättää tällainen keskustelupalsta”.

Tietenkin tämä korkea ikäni on tehnyt tehtävänsä minussakin ja sattuu tuollaisia ”fiboja” ja pahempiakin. En kuitenkaan lopeta kirjoitteluani täällä niiden takia, kun hyvin monet muut täällä sekoilevat enemmänkin. Jos - ja joskus varmaan kun - lopetan, syyt ovat muita. Tämä palsta on mennyt sellaiseen tilaan, että ei se näy enää houkuttavan muitakaan asiakirjoittajia, tuskin kovin kauan enää minuakaan.

Tämä avaukseni oli pudonnut jo kolmannen sivun hännille. Sinne sitä on valuttanut varsinkin tuo yksi, jolla tämän edellä on kymmeniä avauksiaan, monilla eri nikeillään, kun on nostellut niitä muutaman päivän vanhempiakin ”esityksiään”. Eihän niissä mitään asiaa koskaan ole, mielikuvituksiaan minusta niissä useimmissa on. Joten voin taas jättää palstan ehkä vähän pidemmäksikin aikaa luottavaisena siihen, että kyllä minä täällä esillä pysyn - paljon värikkäämpänäkin kuin olen todellisuudessa. Moi!

• Anonyymi

"Tämä palsta on mennyt sellaiseen tilaan, että ei se näy enää houkuttavan muitakaan asiakirjoittajia, tuskin kovin kauan enää minuakaan."

Tuota samaa olet hokenut 15 vuotta

Vaihda Kapi jo levyä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tämä palsta on mennyt sellaiseen tilaan, että ei se näy enää houkuttavan muitakaan asiakirjoittajia, tuskin kovin kauan enää minuakaan."

Tuota samaa olet hokenut 15 vuotta

Vaihda Kapi jo levyä

Kapi on kirjoittanut aina asiallisesti ketään loukkaamatta. Sinä et koskaan.

• Anonyymi

Sipilä ja imaami. SIPILÄ pilkkaa naisia ja lapsia uhreina
      Juha Sipilä ei pidä Oulun raiskausvyyhdin uhrimäärää poikkeuksellisena:
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3b90f29d-3326-4b2e-9e22-3bb4c20543d4
      "Juha Sipilän mielestä Oulun raiskausvyyhdin lapsiuhrien määrä ei ole poikkeuksellinen, kun sen suhteuttaa kaikkiin lapsiin kohdistuviin seksuaalirikoksiin, joita maassamme tapahtuu..."

Kun taas Iranilainen sopeutunut vaatturi kirjoittaa matunhyyäsäyksestä
      "Hei tuli vaan mieleen kun feedissä tuli vastaan kirjoitus jossa kauhisteltiin kulttuurien eri arvoon asettamista rasismina yms muuna hölynpölynä niin heitän ilmaan sellasen vasta-argumentin et kaikki kulttuurithan ei todellakaan ole samanarvoisia. Mut hei päättäkää itse"
      Producer - Journalist : Kill Arman / Beyond Human Boundaries / Viimeinen Ristiretki. Instagram: armanalizad
      Arman Alizad viittaa imaamin törkeyksiin naisia kohtaan
      https://twitter.com/trunills/status/1453705790338985986

• Anonyymi

Kapilla on tämän palstan parhaat avaukset, ansaitsee noston.

• Anonyymi

Lestakepujen kylistä vapautuu hyvin työvoimaa, niiden ongelma on vaan muuttaa television näkymäalueelle.

• Anonyymi

Kukaan ei halua töihin kepulaisiin rupukyliin.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      228
      2025
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1768
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      57
      1279
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1165
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1008
    6. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      954
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    8. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      915
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      812
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      804
    Aihe