Jumala on yksi

Anonyymi

Onko kukaan ajatellut sitä että kristillisyydessä oleva jumala joka on kolminaisuus, on väärä jumala ja että raamattu ilmoittaa Jumalan olevan yksi ei kolme?

Eli olen lukenut useita vuosia raamattua ja ennen mielsin itseni kristityksi.

Historiaa ja raamattua tutkiessani ja myös muita uskontoja olen tullut siihen lopputulokseen, että Jumala on Jumala ja Yeshua on Jumalan Poika ei Jumala kuten kristityt uskovat.

Minua kiinnostaisi keskustelu tästä aiheesta ja en löydä keskustelulle foorumia koska kirkoissa ja seurakunnissa olen eksynyt harhaoppininen joka on vaarallinen muille. No se ei minua haittaa. Mutta olisi mukava keskustella tästä aiheesta ja en ole löytänyt Suomesta muita näin uskovia joten etsin sitten täältä tämmöistä reittiä.

Jumalan rauhaa.

14

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minua ei sinänsä ole haitannut tuo sillä, jos jumala on kaikkialla käytännössä kaikki niin tavallaan hän on yksi, mutta hänellä on sisällään erilaisia ilmenemismuotoja esimerkiksi persoonia. Tavallaan ajatuksena kait on se että on yksi jumalama/kaikki mutta sisällään hänellä on eriosissa eri konfiguraatioita. Tavallaan Jeesuksesta voisi sanoa, että Jeesus on jumalaa mutta Jumala ei ole pelkästään Jeesus. Vähän kuin 3, 29, 90 ovat luonnollisia lukuja mutta luonnolliset luvut lukujoukkona on paljon enemmän.

      • Anonyymi

        Kommenttina vielä lisäksi että itsekin olen harhaoppinen omassa seurakunnassa kuin myös ajatusteni nähden muissa vastaavissa uskonnoissa. Ennemmin katson, että maailmalla voisi olla selitys jota voisi kutsua Jumalaksi mutta yksikään "suuri" profeetta johon olen perehtynyt ei lähellekään kelvollinen ole hänen kuvaajakseen.


    • En siis itse ole kristitty, mutta olen ymmärtänyt, että tuo nuo 3 eivät olisi varsinaisesti toisistaan erillisiä vaan saman Jumalan eri kasvoja. Ikään kuin spektri jonka läpi tämä yksi hajottaa itsensä kolmeen osaan.

    • Anonyymi
    • Olipa se epäjumala kolmiomainen tai pistemäinen ei se ole todellinen missään tapauksessa.

      Nuo jumalat tai jumala elävät vain uskonharhaisen korvien välissä.

    • Jumala on 1 ja on Henki.
      Siksi asiaa ei pidä yrittää ajatella ihmismäisesti kun meidän silmillä Isä Jumala ja Poika olisi kaksi ERI henkilöä ,mutta kun Jumala ON Henki.
      Siksi Jumala voi olla kaikkialla.
      Siksi Jeesus on Jumala ,koska Jeesus on osa Isää eli Jumalaa eli Henkeä.

      Jumala Isä on kyllä suurempi kuin poika ,mutta he ovat yhtä ja samaa Henkeä..Ihan samaa.
      Näin Jumala näki asian jo muinaisuudessa ja toi itsestään esiin Pojan eli ainoasyntyisen ,joka myöhemmin toi pelastuksen.
      Näin Jumala myös pystyi sovitustyön tekemään myös.
      Tutkimattomat ovat Jumalan tiet ,mutta ei ihminen niihin yltäisikään luotuna.

      • [2. Kor 4:6]
        Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valkeus pimeydestä", on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa.


    • Olen itsekin sitä mieltä, että Jumala on Jumala ja Jeesus on profeetta, rabbi ja messias.

      [Room 1:3-4]
      Lihan puolesta hän on syntyään Daavidin jälkeläinen, ja pyhyyden Hengen puolesta hänet on kuolleista nousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa.

      • Anonyymi

        Tämä on mielenkiintoista ja ilahduttavaa. Olen tuo keskustelun aloittaja.

        Tuolla aikaisemmin joku oli vinkannut Jehovan todistajat ja jonkun toisen ryhmän mutta en usko niin kuin he uskovat. Olen siihenkin aikani perehtynyt ja totesin monien keskustelujen jälkeen, että tämä mihin uskon ei ole sama kuin mihin ja miten Jehovan todistajat uskovat.

        Toki tunnistan oman tarpeeni siinä, että olisi mukava löytää oma ryhmä mutta kun Suomessa ei mielestäni ole minunlaiselleni ryhmää/paikkaa/seurakuntaa.

        Eli uskon raamatun ilmoitukseen Yeshuasta ja siitä että hän kuoli ja ylös nousi ja istuu Isän oikealla puolella. Hän on Jumalan Poika, välimies Jumalan ja ihmisen välillä mutta ei ole Jumala. Uskon, että Jumala on yksi eikä monipersoonallinen Jumala. Uskon että Pyhä Henki on Yeshuan kautta lähetetty Jumalan Henki. Uskon, että raamattu on Jumalan sana ja se on ihmisille ilmoitettu Pyhän Hengen kautta.

        Ja sitten on paljon asioita mitkä on mielestäni ihan pielessä kristillisessä kirkossa. Esim. Juhlat joita vietetään ei ole raamatullisia...joulu ei löydy raamatusta,Halloween ei löydy raamatusta, pääsiäinenkin on aika erilainen....Ja muutenkin ajat ja juhlat on määritelty joita kristillinen yhteisö ei käytävaikka esim juhlat löytyy 1938 kirkkoraamatun takasivuilta.

        Kristillisyys on sekoitus erilaisia pakana uskoja. Ja tuntuu kurjalta kun tunnen monia kristittyjä jotka elävät monin kohdin raamatun opetusten vastaisesti ja ihmettelevät miksi elämä on semmoista kuin on ja kun koittaa varoen kertoa että ehkä kannattaisi lopettaa synnin tekeminen niin saa vihat päälleen. Se ei haittaa siihen olen tottunut mutta surettaa näiden ihmisten puolesta jotka ovat jättäneet raamatun lukemisen ja kuuntelevat opetuksia keneltä vain ja seuraavat sitä mikä eniten itseään miellyttää.

        Joten olen tämmöinen liian kirjaimellisesti uskova ihminen😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on mielenkiintoista ja ilahduttavaa. Olen tuo keskustelun aloittaja.

        Tuolla aikaisemmin joku oli vinkannut Jehovan todistajat ja jonkun toisen ryhmän mutta en usko niin kuin he uskovat. Olen siihenkin aikani perehtynyt ja totesin monien keskustelujen jälkeen, että tämä mihin uskon ei ole sama kuin mihin ja miten Jehovan todistajat uskovat.

        Toki tunnistan oman tarpeeni siinä, että olisi mukava löytää oma ryhmä mutta kun Suomessa ei mielestäni ole minunlaiselleni ryhmää/paikkaa/seurakuntaa.

        Eli uskon raamatun ilmoitukseen Yeshuasta ja siitä että hän kuoli ja ylös nousi ja istuu Isän oikealla puolella. Hän on Jumalan Poika, välimies Jumalan ja ihmisen välillä mutta ei ole Jumala. Uskon, että Jumala on yksi eikä monipersoonallinen Jumala. Uskon että Pyhä Henki on Yeshuan kautta lähetetty Jumalan Henki. Uskon, että raamattu on Jumalan sana ja se on ihmisille ilmoitettu Pyhän Hengen kautta.

        Ja sitten on paljon asioita mitkä on mielestäni ihan pielessä kristillisessä kirkossa. Esim. Juhlat joita vietetään ei ole raamatullisia...joulu ei löydy raamatusta,Halloween ei löydy raamatusta, pääsiäinenkin on aika erilainen....Ja muutenkin ajat ja juhlat on määritelty joita kristillinen yhteisö ei käytävaikka esim juhlat löytyy 1938 kirkkoraamatun takasivuilta.

        Kristillisyys on sekoitus erilaisia pakana uskoja. Ja tuntuu kurjalta kun tunnen monia kristittyjä jotka elävät monin kohdin raamatun opetusten vastaisesti ja ihmettelevät miksi elämä on semmoista kuin on ja kun koittaa varoen kertoa että ehkä kannattaisi lopettaa synnin tekeminen niin saa vihat päälleen. Se ei haittaa siihen olen tottunut mutta surettaa näiden ihmisten puolesta jotka ovat jättäneet raamatun lukemisen ja kuuntelevat opetuksia keneltä vain ja seuraavat sitä mikä eniten itseään miellyttää.

        Joten olen tämmöinen liian kirjaimellisesti uskova ihminen😂

        Minullekaan ei löydy seurakuntaa.
        Olen lukenut todella paljon ja ajattelen syvällisiä. Minusta tulisi vain pilkunviilaaja mihin tahansa kirkkoon.
        Muistat varmasti laulun "Onks pakko viettää joulua jos ei taho!?"
        Ei ole pakko jos ei taho 😁
        Itse en näe sitä vääräksi, koska minusta ei ole väliä minä päivänä Jeesusta muistelee. Tärkeintä on, että seuraan Jeesuksen esimerkkiä asenteessa.

        Ihmiset inhoavat sitä kun synnistä varoitellaan. On varmaan parasta, että antaa toisten toimia niin kuin parhaaksi näkevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on mielenkiintoista ja ilahduttavaa. Olen tuo keskustelun aloittaja.

        Tuolla aikaisemmin joku oli vinkannut Jehovan todistajat ja jonkun toisen ryhmän mutta en usko niin kuin he uskovat. Olen siihenkin aikani perehtynyt ja totesin monien keskustelujen jälkeen, että tämä mihin uskon ei ole sama kuin mihin ja miten Jehovan todistajat uskovat.

        Toki tunnistan oman tarpeeni siinä, että olisi mukava löytää oma ryhmä mutta kun Suomessa ei mielestäni ole minunlaiselleni ryhmää/paikkaa/seurakuntaa.

        Eli uskon raamatun ilmoitukseen Yeshuasta ja siitä että hän kuoli ja ylös nousi ja istuu Isän oikealla puolella. Hän on Jumalan Poika, välimies Jumalan ja ihmisen välillä mutta ei ole Jumala. Uskon, että Jumala on yksi eikä monipersoonallinen Jumala. Uskon että Pyhä Henki on Yeshuan kautta lähetetty Jumalan Henki. Uskon, että raamattu on Jumalan sana ja se on ihmisille ilmoitettu Pyhän Hengen kautta.

        Ja sitten on paljon asioita mitkä on mielestäni ihan pielessä kristillisessä kirkossa. Esim. Juhlat joita vietetään ei ole raamatullisia...joulu ei löydy raamatusta,Halloween ei löydy raamatusta, pääsiäinenkin on aika erilainen....Ja muutenkin ajat ja juhlat on määritelty joita kristillinen yhteisö ei käytävaikka esim juhlat löytyy 1938 kirkkoraamatun takasivuilta.

        Kristillisyys on sekoitus erilaisia pakana uskoja. Ja tuntuu kurjalta kun tunnen monia kristittyjä jotka elävät monin kohdin raamatun opetusten vastaisesti ja ihmettelevät miksi elämä on semmoista kuin on ja kun koittaa varoen kertoa että ehkä kannattaisi lopettaa synnin tekeminen niin saa vihat päälleen. Se ei haittaa siihen olen tottunut mutta surettaa näiden ihmisten puolesta jotka ovat jättäneet raamatun lukemisen ja kuuntelevat opetuksia keneltä vain ja seuraavat sitä mikä eniten itseään miellyttää.

        Joten olen tämmöinen liian kirjaimellisesti uskova ihminen😂

        "Kristillisyys on sekoitus erilaisia pakana uskoja. "

        Raamatun opetus ei sisällä mitään pakanauskontoja.
        Kristinusko ei siis sisällä mitään pakanuutta.
        Mutta Raamatussa kerrotaan monessa eri kohdassa, kun ihmiset/kansa on vajonnut palvelemaan epäjumalia eli pakanuuteen.
        Joten
        "Ei mitään uutta auringon alla"

        Ei siis mikään ihme, että ihmiset tänäkin päivänä vajoavat vähitellen yhä enemmän pakanuuteen.
        Tarvitaan uskonpuhdistusta. Siitä myös kerrotaan Raamatussa monessa kohtaa.
        Esim Joosia


    • Anonyymi

      > Onko kukaan ajatellut sitä että kristillisyydessä oleva jumala joka on kolminaisuus, on väärä jumala ja että raamattu ilmoittaa Jumalan olevan yksi ei kolme?

      On kyllä surullista, että Raamattuun uskova on nykyään monessa seurakunnassa harhaoppinen hylkiö. Mutta, älä murehdi, parempi uskoa Raamatun selkeä ilmoitus:

      "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
      Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5

      "Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?"
      Joh. 5:44

      "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
      Joh. 17:3

      • Anonyymi

        Ehdottomasti olen ajatellut, olen tämän ketjun aloittaja. Siksi aloitin tämän keskustelun koska uskon että Jumala on yksi ja Yeshua (Jeesus) on Jumalan Poika ei Jumala.

        On vaikea löytää muita samoin uskovia koska yleisesti ottaen on harhaoppista uskoa Jumalan olevan yksi, kolminaisuus oppi on ollut vuosisatoja valitseva opinmuoto syystä että usko yhteen Jumalaan haluttiin hävittää katollisen kirkon ( sielunvihollisen) toimesta.

        Tai näin olen päätynyt ajattelemaan omien etsintöjen perusteella.

        Tiedän että keskustelu ketjussa tarjottiin jehovantodistajia vaihtoehdoksi mutta olen senkin tien tutkinut ja todennut että se ei ole se juttu.

        Kristillisyys pitäisi puhdistaa niin perusteellisesti että en usko semmoista tapahtuvan ennemminkin kirkosta lähtevät pois ne jotka oikeasti uskovat raamattuun ja näkevät kirkon vääryydet räikeästi.


    • Anonyymi

      Kyllä meitä on muitakin jotka emme ole menneet kolminaisuusopin väärään harhaan. Eihän siinä olekaan mitään epäselvää, kun sen lapsen uskolla ymmärtää. Yksi Jumala joka on Isä, yksi Poika joka ei ole Jumala vaan Jumalan poika(eli olemukseltaan jumala, mutta ei sama kuin Isä Jumala)! Ja vielä päälle Pyhä Henki, joka lähtee Isästä(ja Pojasta). He ovat eri persoonia. Se että puhutaan kolmiyhteisestä jumalasta tai jumaluudesta, kuten Lutherkin asian jossain yhteydessä mainitsi, ei tarkoita että Isä ja Poika olisivat sama jumala, sehän on jo uskontunnustuksissakin erikseen mainittu että persoonia ei tule sekoittaa keskenään. Lutherin aikaan kunnioittamisen kultturi oli niin suuri, että ei ihme että myös Jeesusta ja jopa Pyhää Henkeä on rukoiltu. Mutta Luther selvästi rukoilee eniten pelkästään Isää Jumalaa. Välillä toki myös kolmiyhteistä jumalaa, joka onkin oikea tapa kunnioittaa myös Jeesusta ja Pyhää Henkeä.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe