Ottakaa nyt hyvät ihmiset vakavasti nämä rokotukset!

Hallituksemme on tehnyt parhaansa saattaaksen maamme tähän missä nyt ollaan. Koronasta aiheutuneita kuolemia on ollut runsaan puolentoista vuoden aikana huomattavasti vähemmän kuin useimmissa muissa länsimaissa. Suomalaiset valitsivat järkevän tien pandemian halki verrttuna esimerkiksi ruotsiin ja jälki on sen mukainen: https://yle.fi/uutiset/3-12166777

"Ruotsissa tänään julkaistu uusin koronapandemian hoitoa arvioiva raportti kritisoi maan koronatoimia ankarasti. Ruotsi muiden muassa vastasi pandemiaan liian hitaasti.

Lisäksi maan valmiutta torjua pandemia arvioitiin riittämättömäksi – raportin mukaan infektiontorjuntalainsäädäntö oli ja on riittämätön vastaamaan vakavan epidemian puhkeamiseen. Väliaikainen pandemialain muutos astui voimaan vasta tämän vuoden alussa.

– Jo pandemian ensimmäisen aallon aikana olisi pitänyt olla selvää, että kovempia toimia olisi pitänyt mahdollistaa, selvitysryhmää johtava Mats Melin kertoo SVT:n lähettämässä tiedotustilaisuudessa(siirryt toiseen palveluun).

Ruotsin koronastrategia on ollut muihin EU-maihin verrattuna poikkeuksellinen. Tämä näkyi varsinkin pandemian ensimmäisenä vuonna. Kun monessa EU-maassa suositeltiin maskien käyttöä ja asetettiin liikkumisrajoituksia, Ruotsissa näin ei tehty.Ruotsin koronatoimet nojasivat pitkään suosituksiin, joiden noudattaminen on kansalaisille vapaaehtoista. Ne pitivät sisällään muun muassa kehotuksen pitäytymisestä erillään muista ihmisistä sekä käsihygieniasta huolehtimisesta. Koulut, ravintolat ja liikkeet pidettiin pääosin avoinna.
Selvityksen mukaan Ruotsilla kesti lisäksi "aivan liian pitkään" saada aikaan riittävä koronatestauskapasiteetti. Alun alkaen maassa testattiin vain tarkasti määriteltyjä ryhmiä, kuten terveydenhuollon työntekijöitä."

Suomessa toimittiin ripeästi Marinin johtaman hallituksen johdolla ja tulos on kansainvälisesti katsoen hyvä.

Ongelmana ovat nyt rokotevastaiset ihmiset joiden vuoksi tartunnoissa tapahtuu ryöpsähdyksiä ja joiden vuoksi kalliiseen tehohoitoon joutuu edelleen ihmisiä.
Rokotteita todella tarvitaan: https://yle.fi/uutiset/3-12162304

"Kun joutuu teholle, kotiin ei ehdi soitella
Ylipainehappihoito aloitetaan heti potilaan tultua ovesta sisään. Jos hapetus ei pian parane, potilas laitetaan hengityskoneeseen ja nukutetaan.

Usein hoidolla on jo niin kiire, ettei potilas voi soitella kotiin.

Puhuminen kuluttaisi muutenkin turhaan happea.

Kaksi viikkoa voi kulua teholla eristettynä. Silloin hoitajat ovat ainoa ihmiskontakti.

– Olisi ihanaa, jos ihmiset kävisivät rokottautumassa. Moni ei ymmärrä taudin vakavuutta.

Teho-osaston ulkopuolella tavallinen arki on tehnyt paluuta. Etätyösuositus on päättynyt ja ravintoloisssa sekä harrastuksissa saa taas käydä.

Teho-osastolla ei voida vielä juhlia pandemian päättymistä. Majala ei silti valita. Työn merkityksellisyys pitää tekemisen mielekkäänä.

– Kun potilaat tulevat tänne, he eivät pärjäisi missään muualla kuin teho-osastolla. Teemme heidän eteensä kaikkemme."

Menkäähän nyt ihmiset piikille sillä se on ainoa tapa jolla saadaan riittävä suoja tätä inhaa sairautta vastaan. Itse tulen ottamaan kolmannen jo maanantaina ennen matkalle lähtöäni.

40

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän saittilaisista kaikki ole jo rokotettu kahteen kertaan, kun ollaan vähintään keski-ikäisiä. Poikkeuksena ehkä tuo "maanvaiva", joka hänkin "urheana sotilaana" saattaa vain rehennellä rokottamattomuudellaan.

      Olen ymmärtänyt, että kolmas rokotus annetaan vasta puolen vuoden päästä toisesta rokotuksesta. Vain hoitohenkilökunta, vanhimmat ikäluokat ja terveytensä puolesta ensimmäinen riskiryhmä ehtii saada sen tämän vuoden puolella.

      • "Olen ymmärtänyt, että kolmas rokotus annetaan vasta puolen vuoden päästä toisesta rokotuksesta. Vain hoitohenkilökunta, vanhimmat ikäluokat ja terveytensä puolesta ensimmäinen riskiryhmä ehtii saada sen tämän vuoden puolella."

        Olet ymmärtänyt aivan oikein. Kolmatta jaetaan jo mainitsemillesi ryhmille.


      • Anonyymi

        Sotilas on pian Potilas.


      • Ootteko tosiaan niin pöhköjä, ettette ymmärrä, että myös rokotettu voi saada tartunnan ja levittää sitä edelleen? Ei uskoisi, mutta muiden juttusi perusteella voi päätellä, että aika "laihalla seoksella" käyt. Siksi kierrokset nousee Kapi liian korkeiksi. HO HOO, HO HOO!


      • Anonyymi
        KunnollineSOTILAa1 kirjoitti:

        Ootteko tosiaan niin pöhköjä, ettette ymmärrä, että myös rokotettu voi saada tartunnan ja levittää sitä edelleen? Ei uskoisi, mutta muiden juttusi perusteella voi päätellä, että aika "laihalla seoksella" käyt. Siksi kierrokset nousee Kapi liian korkeiksi. HO HOO, HO HOO!

        Kaikki tietävät, että rokote ei estä tartuntaa tai sitä, ettei rokotettukin sairautta levitä. Mutta käytkö tollo itse niin laihalla seoksella, ettet ymmärrä sitä, että rokotettu saatuaan rokotteen EI ITSE TODENNÄKÖISESTI SAIRASTU KORONASAIRAUDEN VAKAVIIN MUOTOIHIN?

        Tällä hetkellä suurin käyttäjäryhmä sairaaloissa ja teho-osastoilla ovat rokottamattomat koska ovat sairastuneet koronan vakaviin muotoihin. Kun ottaa rokotteen välttyy näiltä.


      • Anonyymi
        KunnollineSOTILAa1 kirjoitti:

        Ootteko tosiaan niin pöhköjä, ettette ymmärrä, että myös rokotettu voi saada tartunnan ja levittää sitä edelleen? Ei uskoisi, mutta muiden juttusi perusteella voi päätellä, että aika "laihalla seoksella" käyt. Siksi kierrokset nousee Kapi liian korkeiksi. HO HOO, HO HOO!

        Todennäköisyys on selvästi pienempi.
        Kolareissa kuolee turvavyön käyttäjiäkin, mutta silti turvavyöt pelastavat monia.

        Ps. Lapsena häntä ei pidetty erityisen älykkäänä, mutta tuli hänestä kuitenkin toimiupseeri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tietävät, että rokote ei estä tartuntaa tai sitä, ettei rokotettukin sairautta levitä. Mutta käytkö tollo itse niin laihalla seoksella, ettet ymmärrä sitä, että rokotettu saatuaan rokotteen EI ITSE TODENNÄKÖISESTI SAIRASTU KORONASAIRAUDEN VAKAVIIN MUOTOIHIN?

        Tällä hetkellä suurin käyttäjäryhmä sairaaloissa ja teho-osastoilla ovat rokottamattomat koska ovat sairastuneet koronan vakaviin muotoihin. Kun ottaa rokotteen välttyy näiltä.

        Missä ovat todisteet sairastumisesta vakaviin "muotoihin" Kapi? Perusteettomasti taidat taas paskaa haastaa, matkien muita.


      • aito-arska kirjoitti:

        "Olen ymmärtänyt, että kolmas rokotus annetaan vasta puolen vuoden päästä toisesta rokotuksesta. Vain hoitohenkilökunta, vanhimmat ikäluokat ja terveytensä puolesta ensimmäinen riskiryhmä ehtii saada sen tämän vuoden puolella."

        Olet ymmärtänyt aivan oikein. Kolmatta jaetaan jo mainitsemillesi ryhmille.

        Vaikka jo toivottelin Hyvät Yöt tuossa edellisessä viestissäni, jossa liikaa keskityin avaukseesi nähden - ja muutenkin - toisarvoiseen asiaan, niin tässä nyt jo iltapesuilla käytyäni ja pyjamassani vuoteeseen mennessäni jne.. tuossa sanomasi johdosta:

        Olen 23 vuotta - siis ohitusleikkauksen jälkeisen ajan - ollut aktiivinen jumppaaja Helsingin Sydänkuntoutuksessa. Ikäihmisiä siellä meistä enemmistö on. 12 hengen ryhmässä sattuu olemaan neljä miestä meitä 1935 syntyneitä. Kaksi heistä jo saanut kolmannen rokotteen. Minä kai parempikuntoinen, kun minulle se kolmas piikki annetaan vasta 15.11.

        Sorry, että sorruin tuossa edellisessä ottamaan esitykseni kohteeksi henkilön, joka ei Sinulta koskaan huomiota saa, eikä sitä ansaitsisi minultakaan, vaikka aina olen hänen huomionsa kohteena niin, että sen ohessa myös Sinä ja moni muu asiakirjoittaja minuksi joutuvat. Nyt vain vielä ihan erikseen Hyvät Yöt Sinulle, vanha faitteri!


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Lähde matkalle hakemaan ja levittämään koronaa.

    • Anonyymi

      Otetaan, otetaan! Siksi rokotukset jäävät ottamatta!

    • Hölmöhän sinä Kapi olet jos vieraita aineita annat injektoida itseesi, mutta onhan se jo nähty minkä kaliberin kanalja olet. Ei näytä pää sulla pelaavan

      • Anonyymi

        Tässä tilanteessa rokotuksesta kieltäytyvät ovat isänmaan pettureita. Jos jopa ylipäällikkö näyttää mallia käymällä rokotteella, pitäisi jokaisen kunnon sotilaan noudattaa esimerkkiä.

        Mutta ethän sinä mikään kunnon sotilas edes ole. Eivät sellaiset kehua retostele sotilaallisuudellaan, ei yksikään heistä. Ja olen sentään tuntenut heitä monta.
        Surkeat urallaan epäonnistuneet ruikuttajat yrittävät ylikorostuksellaan paikata heikosti sujuneen uran jättämiä kompleksejaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tilanteessa rokotuksesta kieltäytyvät ovat isänmaan pettureita. Jos jopa ylipäällikkö näyttää mallia käymällä rokotteella, pitäisi jokaisen kunnon sotilaan noudattaa esimerkkiä.

        Mutta ethän sinä mikään kunnon sotilas edes ole. Eivät sellaiset kehua retostele sotilaallisuudellaan, ei yksikään heistä. Ja olen sentään tuntenut heitä monta.
        Surkeat urallaan epäonnistuneet ruikuttajat yrittävät ylikorostuksellaan paikata heikosti sujuneen uran jättämiä kompleksejaan.

        Minulla ei ole mitään komplekseja, on vain isänmaallinen näkökulma asioihin. Sinulla Jorma vain säälittävän itsekeskeinen vakanssien metsästys.


    • Kaksi on pistetty, samoin vaimooni. Olimmekin samoin ajoin pukilla.
      Kolmas mahdollista saada 6 kk päästä toisesta rokotteesta, joka aika marraskuun lopulla. Kovasti on varottu, mm ulkomaan kohteemme olemme vielä toistaiseksi jättäneet väliin, ehkä vuoden alusta se toteutuu ? tai sitten menee kevääseen ?
      Infulenssuakin sanoo asiantuntijat ärhäkäksi, siihenkin vuosittain rokotus tulossa piakkoin, joko on ollut jaossa jossain päin ? ainakaan en ole huomannut alueellani olleen.
      EHDOTTOMASTI ROKOTTEET OTTAA, kyllä he lääkärikunta sen tietää parhaiten.
      Täällä taitaa olla niin iäkästä että tulleet rokotetuiksi jo pariinkertaan.

      Oliko nyt -57 - 58 kun Aasialainen koitteli, jos muistan oikein tuhansia kuoli, ja kansasta melkoinen osa kävi sen läpi. Oli jo keksitty penissiliini, jolla saatiin hillittyä pääosin keuhkoihin tarttunutta ns jälkisairautta, joka samoin tässä koronassa on lisänä.
      SE ON KOVIN RISKAAPELIA jättää nyt koronarokotteet ottamatta, itselle ja muille.
      Aivan oikein rajoitetaan liikkumista jos ei koronapassia löydy.

      Itse sanoin kun hoitaja oli pistänyt, että vastasi suunnilleen kuin sääski olisi pistänyt veren haku matkallaan. Että jos kammoa pistämiseen, se ei ole mitään n 3-4 sekunnin aikainen pistos. Näitäkin on jotka pistämistä kammoaa. Miten sulla joka sanoit ettei ole pistetty, pelkäätkö sitä tapahtumana, vai onko jokin uskonnollinen este olla ottamatta koronapiikki ?

    • Ajallemme hyvin tärkeästä aiheesta hyvä, asiallinen avaus Sinulta. Valitettavasti se on jäänyt liian vähälle huomiolle, kun huomiota on pyrkinyt vetämään toisaalle hän, jota koskien edelliselle avauksellesi laitoin tämän:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17170503/kaikki-ovat-varmasti-samaa-mielta---#comment-110835771

      Häneltä näkyy nytkin tulleen vahvistusta tuossa sanomani todisteeksi. Mutta tässä tv:sta Marja Sannikat ja uutiset katsottuani ja ”toisella silmälläni” nyt tuota Perjantai-ohjelmaa katsoessani avasin palstan niin vielä tällä avauksella kyseiseltä tulleen näkemäni johdosta:

      Olenhan elämäni eri vaiheissa, jo ihan nuorukaisena, sittemmin puolustusvoimissa kuten myöhemmin Valiollakin niin esimiehiltäni kuin palvelustovereiltani saanut huomiota ja vaikka se kaikki on ollut minulle tunnustusta antavaa, en silti koskaan ole päässyt siellä missään yhtä suuren huomion kohteeksi kuin pääsen nyt täällä. En missään vaiheissa ole ollut niin merkittävä, että myös hyvin moni muu olisi päässyt heidän silmissään minuksi kuten tuon ihailijani silmissä pääsevät tälläkin avauksella monet muutkin.

      Kai minä sitten olen hänen mielestään merkittävämpi kuin kukaan muu missään. Korjaan kuitenkin sanomaansa, että minulla olisi itsekeskeistä vakanssien metsästystä. Ei sitä ollut aikoinaankaan, elämänpolkuni minut vain johdatti erilaisiin tilanteisiin ja tehtäviin ja jo kauan on ollut siinä mielessä hieman hiljaisempaa;))

      Nyt on jo iltadrinkkini edessäni ja sen loppuun nautiskeltuani vain iltapesuille ja pyjamassani vuoteeseen, joten nyt vain kaikille tämän mahdollisesti lukeville Hyvää Yötä!

      • Anonyymi

        Taasko tuo yksi kehuu itseään he he heh. Kestä, kun itsekkin olet kepulaisia haukkunut.
        Kun haukunta linjalle lähtenyt, se tulee takaisinkin.


    • Kuulemma koronapassi on nyt saanut vauhtia alle 30-vuotiaiden rokotuksiin, siis niihin ensimmäisiinsä. Täytyyhän sitä melko erilainen nuori olla, jos ei yhtään hetkauta ajatus, ettei pääse ehkä vuoteenkaan yöravintolaan ja kenties elokuviinkaan tai jääkiekko-otteluun kavereiden kanssa. Nytkin rokotettavilla ensi kerta menee mahdollisesti jopa kolmen kuukauden päähän, jos tartuttavuusluvut eivät lähde selkeään laskuun. Jos oikein huonosti käy, hallitus ja viranomaiset voivat jopa kiristää leviämisvaiheen kriteerejä. Itsehän siihen voi vaikuttaa, miten käy.

    • On jälleen syytä uudistaa tuo aloitukseni vetoomus. Covid-rokotuksen hyödyllisyydestä on runsaasti tutkimuksiin perustuvaa hyötyä.

      Se ehkäisee tehokkaasti mahdillisen tartunnan saamisen jälkeen tartunnan muuttumisen vakavaksi, jopa kuolemaan johtavaksi koronasairaudeksi verrattuna rokottamattomiin. Tuo on todistettua faktaa.

      Tässä ohessa myös tehohoidon lääkärien kokemuksia aiheesta:

      https://terveydenasialla.com/4-tehohoidon-laakaria-kertoo-koronakokemuksistaan-paluuta-normaaliin-ei-valttamatta-ole-vaikka-henki-sailyisikin/

      "Vain aniharvoin rokotuksen saanut päätyy tehohoitoon. Ikävä fakta on se, että kaikki rokottamattomat TULEVAT koronan sairastamaan ennemmin tai myöhemmin. Tätä ei nyt tunnuta käsittävän! Tältä taudilta ei pääse pakoon, mutta suojautua voi – rokotteella. Teholääkärinä korostan, että paha covid-infektio ei ole mikään pikkuista rajumpi miesflunssa, jonka seurauksena käydään pari päivää teholla makailemassa ja sitten palataan normaaliin elämään.

      Paha covid on hengenvaarallinen tauti, joka voi runnella keuhkot pysyvästi niin pahoin, että paluuta normaaliin elämään ei ole vaikka henki säästyisikin. Paha hengenahdistus pelkästään kävelemään lähtiessä ei ole mukava loppuelämän seuralainen. Toivoisin, että ihmiset eivät uskoisi kaikkea mitä somessa rokotteiden väitetään aiheuttavan. On täysin selvää, että normaaleja tautitapauksia (aivoverenvuodot, trombit yms) ilmaantuu koronarokotteesta huolimatta ihan samalla tavalla kuin ennen pandemiaakin. Nyt nämä tapaukset vain liian helposti laitetaan rokotteen piikkiin. Rokote voi aiheuttaa rajunkin reaktion (paikallista kipua, kuumetta, kainalon imusolmukkeiden turpoamista ja aristusta yms) mitkä ovat muutamassa päivässä ohimeneviä ilmiöitä. Niiden pelossa ei kannata rokotuksesta kieltäytyä. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa siihen.”

      "Lähes kaikki kysyvät ennen hengityskoneeseen laittoa että heräänkö/jäänkö mä henkiin/kuolenko, ja totta kai vastaus on että saatat kuolla, en minä sitä tiedä mutta tämä yleensä taputellaan kauniiksi kaikki menee hyvin -kommentiksi, koska valmiiksi itkevä potilas ennen nukutusta ei paranna asiaa. Omaisille sitten luetaan tarkemmin madonlukuja puhelimessa. Tehopäivystäjänä vahdin myös koronaosaston potilaskarttaa ja merkkaan ihmiset, joista päivystäjän ei tarvitse välittää, tehohoito siis rajattu heiltä syystä tai toisesta pois. Heistä kuitenkin välittää moni omainen ja odottaa paraneeko tauti vai korjaako kuolema. Viimeksi keskiyöllä karttaan lisättiin uusi rasti.

      Tehohoitojaksojen määrää voidaan vähentää rokotuksilla, tämä on tutkittu asia eikä netistä löydetty huuhaainfo. Siksi asiaa on vaikea ymmärtää. Itse olen jo kolmesti rokotettu ja ylpeä siitä. Toivon sen auttavan maailman avautumiseen ja mulle niin rakkaan matkustelun paluuseen. En siis tällä hetkellä pysty normisti suhtautumaan teihin rokottamattomiin, enkä halua istua vieressänne talkoohommissa kun maskinkaan pito ei kuulu tapoihinne. Tiedän että myös terveydenhuollossa ja työkavereissa on rokottamattomia, nenänkaivuussa on jo heidänkin takiaan ihan tarpeeksi usein käyty.”"

      Käyttäkää nyt järkeä ja menkää ottamaan rokotus ajoissa.

      • Anonyymi

        Jos rokottamaton joutuisi itse kustantamaan tehohoitonsa, hoidon jolta olisi välttynyt jos olisi rokotettu, niin se tehoaisi varmasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos rokottamaton joutuisi itse kustantamaan tehohoitonsa, hoidon jolta olisi välttynyt jos olisi rokotettu, niin se tehoaisi varmasti.

        Ehkä se joihinkin vaikuttaisikin. Lähinnä sellaisiin persooniin, jotka ottavat yksityisiä sairaus- ja tapaturmavakuutuksia. Mutta moninkertaisesti enemmän on niitä, jotka eivät usko saavansa koronatartuntaa, koska eivät saa kausi-influenssaakaan, eivätkä joudu tapaturmaan.


      • Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Ehkä se joihinkin vaikuttaisikin. Lähinnä sellaisiin persooniin, jotka ottavat yksityisiä sairaus- ja tapaturmavakuutuksia. Mutta moninkertaisesti enemmän on niitä, jotka eivät usko saavansa koronatartuntaa, koska eivät saa kausi-influenssaakaan, eivätkä joudu tapaturmaan.

        Koska elämme Suomessa, joka on hyvinvointivaltio, on vaikea ajatella, että sairastunut maksaisi koko hoidon itse. Periaatteessa silti olisin samaa mieltä sellaista ehdottaneen kanssa, koska rokottamattomuus ei koske pelkästään rokotteen laiminlyöjää. Siis periaattteessa!

        Mutta millainen jenkkilässä on käytäntö sairastumisien suhteen, siis ylipäätään, siellä kai voi helposti jäädä kokonaan ilman hoitoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos rokottamaton joutuisi itse kustantamaan tehohoitonsa, hoidon jolta olisi välttynyt jos olisi rokotettu, niin se tehoaisi varmasti.

        Siinäpä pariin riviin kiteytetty ajatus, joka kuvastaa juuri sitä, kuinka yksinkertaisesti ihminen voi ajatella! Onko ajatuksen esittäjä miettinyt, mitä tuollainen muutos vaatisi ja kuinka moneen muuhun asiaan se vaikuttaisi? Ei ole kyse pelkästään Covidista vaikka senkin suhteen tulisi satavarmasti tulkintakysymyksiä.
        Kyllä joku muu keino täytyy saada rokotevastaisten hihhuleiden järkiin saattamiseen.


    • Anonyymi

      Oot sä Ari H ?

    • Anonyymi

      Eihän kukaan jolla on hyvä elämä tahdo kuolla.

    • https://yle.fi/uutiset/3-11300232

      Tilanne huononee ja syynä on suuri rokottamattomien määrä. He kansoittavat suurimmalta osin niin sairaala kuin tehohoitopaikat

      Itse demokratiaan ja yksilönvapauteen uskovana ihmisenä ajattelen, että ihminen on pohjimmaltaan järkevä mutta näköjään se, että rokottamattomia on n.700000 Suomessa riittää siihen, että virus jyllää edelleen.

      Kun totuus on, että ennen pitkää jokainen saa tartunnan ja siitä ja sen seurauksista selviää parhaiten ottamalla rokotteen. Jokainen voi lukea todellisten asiantuntijoiden, tehohoitolääkäreiden kirjoituksia aiheesta edellisessä postauksessani.

      • Anonyymi

        Hyväksyisitkö siis oik.sosdemin unelman, että armeija tulisi kaduille ja valvoisi rynnäkkökiväärien kanssa joukkorokotuksia ja kieltäytyjät vietäisiin heinäsaarille piikkilanka-aitojen taakse? Sen jälkeen liityttäisiin natoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväksyisitkö siis oik.sosdemin unelman, että armeija tulisi kaduille ja valvoisi rynnäkkökiväärien kanssa joukkorokotuksia ja kieltäytyjät vietäisiin heinäsaarille piikkilanka-aitojen taakse? Sen jälkeen liityttäisiin natoon.

        Rokotevastaiset voisivat oma-aloitteisesti muuttaa pois Suomesta?


    • Aloitukseen liittyen, kaikki asiaan perehtyneet asiantuntijat suosittelevat vahvasti rokotteita:

      https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008425043.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=al_tf&utm_source=is.fi&utm_content=artikkeli-oikea

      "Hoito ei ole istumista ja seurantalaitteiden tarkkailua. Koronapotilailla voi olla paljon limaa, jota on poistettava. Asentoa täytyy vaihdella keuhkojen vuoksi. Koronaa sairastavan tila on usein epävakaa, ja vatsa-asentoon kääntäminen vaatii useita henkilöitä. Välillä täytyy säätää lääkitystä. Ne potilaat, joilla on kevyempi hengitysmaski, ovat hereillä. Heitä rauhoitellaan.

      ”Yritän saada heidän olonsa siedettäväksi niillä keinoilla, joita meillä on käytössämme”, Koljander-Kuortti sanoo.


      Teho-osaston sairaanhoitaja Anna Koljander-Kuortti kahvihuoneessa ja huoneessa, jota voidaan käyttää koronapotilaiden hoitoon. Hoitaja ei saa jättää teho-hoidettavaa potilasta yksin hetkeksikään. Siksi osastolle pyritään järjestämään aina hoitaja ”passausvuoroon”, jotta tämä voisi kuljettaa huoneisiin tarvittavia välineitä ja tuurata vessatauon ajan. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista.
      Teho-osaston sairaanhoitaja Anna Koljander-Kuortti kahvihuoneessa ja huoneessa, jota voidaan käyttää koronapotilaiden hoitoon. Hoitaja ei saa jättää teho-hoidettavaa potilasta yksin hetkeksikään. Siksi osastolle pyritään järjestämään aina hoitaja ”passausvuoroon”, jotta tämä voisi kuljettaa huoneisiin tarvittavia välineitä ja tuurata vessatauon ajan. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista. KUVA: OSSI AHOLA / AAMULEHTI

      Tehohoito edellyttää paljon henkilökuntaa. Teho-osaston lääkärihenkilöstöön kuuluvat ylilääkäri, kaksi apulaisylilääkäriä ja 10–12 erikoislääkäriä.

      Hoitohenkilöstöön kuuluu ylihoitaja, kaksi osastonhoitajaa, kaksi apulaisosastonhoitajaa, noin 120 sairaanhoitajaa ja neljä sihteeriä. Koronapandemian aikana teho-osastolle on tarvittu lisää työntekijöitä.

      ”Välillä osaaminen jännittää, jos toimin vastikään teholle siirtyneen hoitajan apuna oman potilaan lisäksi. Aina ohjaukselle ei ole niin paljon aikaa kuin haluaisimme”, Koljander-Kuortti sanoo.

      Työssä parasta on työyhteisö. Seinän ilmoitustaululle työkaveri on kirjoittanut: tsemppiä vuoroon.


      Kun Koljander-Kuortti poistuu tehohoitohuoneesta, hän riisuu suojavaatteet ja heittää ne niille tarkoitettuun roska-astiaan. Hän desinfioi visiirin, ennen kuin vie sen ulos huoneesta desinfiointiin. Maski riisutaan aina vasta eristyshuoneen ulkopuolella.
      Kun Koljander-Kuortti poistuu tehohoitohuoneesta, hän riisuu suojavaatteet ja heittää ne niille tarkoitettuun roska-astiaan. Hän desinfioi visiirin, ennen kuin vie sen ulos huoneesta desinfiointiin. Maski riisutaan aina vasta eristyshuoneen ulkopuolella.
      Alussa ihmiset välttelivät
      Taysin infektio-osastolla hoidetaan vaativimmat infektiopotilaat, mutta myös Hatanpäällä on infektio-osasto.

      Sinne ohjataan, jos tilan uskotaan pysyvän vakaana. Osastolla on myös iäkkäitä potilaita, jotka eivät ole enää tehohoidon piirissä.

      Kun apulaisosastonhoitaja Helena Retulainen pandemian alussa kertoi työskentelevänsä koronapotilaiden parissa, ihmiset tuntuivat ottavan askeleen taakse päin.

      ”Itse koen, että me olemme olleet parhaassa suojassa. Tiedämme, mitä hoidamme ja miten siltä suojaudutaan.”

      Osastolla on ollut kiire tänäkin syksynä. Kymmenestä yhden hengen huoneesta seitsemässä on pahimmillaan ollut koronapotilas. Yövuoroja on vahvistettu, jotta heitä voidaan tarkkailla tiheämmin.

      Avoin ilmapiiri auttaa jaksamaan."

      • Anonyymi

        Olisi mielenkiintoista tietää, että jos ei ketään koko maailmassa olisi rokotettu niin mikä olisi seurauksena?

        100-vuotta sitten pandemiana riehunut espanjantaudiksi nimetty virussairaus aiheutti eri lähteiden mukaan 30-100 miljoonan ihmisen kuoleman. Olisiko Covid aiheuttanut saman?

        Tällä hetkellä koronan aiheuttamia kuolemia on runsaat 5 miljoonaa koko maailmassa ja se luku on suhteellisen alhainen kun maailman väkiluku on miltei 8 miljardia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista tietää, että jos ei ketään koko maailmassa olisi rokotettu niin mikä olisi seurauksena?

        100-vuotta sitten pandemiana riehunut espanjantaudiksi nimetty virussairaus aiheutti eri lähteiden mukaan 30-100 miljoonan ihmisen kuoleman. Olisiko Covid aiheuttanut saman?

        Tällä hetkellä koronan aiheuttamia kuolemia on runsaat 5 miljoonaa koko maailmassa ja se luku on suhteellisen alhainen kun maailman väkiluku on miltei 8 miljardia.

        Myös nykyaikainen sairaanhoito on pelastanut miljoonia ihmisiä kuolemasta tämänkertaiseen pandemiaan. Tämä on helposti pääteltävissä siitä, että kuolinprosentti oli suurimmillaan heti keväällä ja kesällä 2020, kun täsmä- ja tehohoitokeinoja vasta ryhdyttiin virittelemään.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Myös nykyaikainen sairaanhoito on pelastanut miljoonia ihmisiä kuolemasta tämänkertaiseen pandemiaan. Tämä on helposti pääteltävissä siitä, että kuolinprosentti oli suurimmillaan heti keväällä ja kesällä 2020, kun täsmä- ja tehohoitokeinoja vasta ryhdyttiin virittelemään.

        Jos rokottamattomien riski saada vakava koronatartunta ja joutua tehohoitoon on noin 30-kertainen rokottamattomiin verrattuna niin kuin käsittääkseni laskettu, niin voi kaiketi arvioida, että ilman rokotuksia kuolemantapaustenkin määrä olisi vähintään 30-kertainen ja kokonaisuutena ajan kuluessa vielä paljon tätäkin suurempi, jos laumasuojaa ei kehittyisi ajan kulumisen myötä.


      • Anonyymi
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Jos rokottamattomien riski saada vakava koronatartunta ja joutua tehohoitoon on noin 30-kertainen rokottamattomiin verrattuna niin kuin käsittääkseni laskettu, niin voi kaiketi arvioida, että ilman rokotuksia kuolemantapaustenkin määrä olisi vähintään 30-kertainen ja kokonaisuutena ajan kuluessa vielä paljon tätäkin suurempi, jos laumasuojaa ei kehittyisi ajan kulumisen myötä.

        Ihmisellä in immuniteettijärjestelmä, joka toimii pöpön hyökätessä. Mitä parempi systeemi, sitä tehokkaampaa on taistelu.
        Mistähän lottokoneesta tuo 30-kertaisuus on temmattu Kapi?


    • Rokotevastaisuus on alkanut nostaa yhä enemmän päätään. Politiikan puolella persuista poispotkittu Ano Turtiainen on ollut avoimen rokotevastainen. Nyt myös persujen kansanedustajista Mika Niikko, Kaisa Juuso, Leena Meri ja Ville Tavio ovat eduskuntakeskustelussa ja Tavio muutoin ovat tuoneet esille rokote- ja koronapassivastaisia näkemyksiä. Näistä Niikko oli ilmeisesti esiintynyt eduskunnassa provoisovasti myös ilman maskia. Lisäksi olen havainnut uskonnollisissa piireissä vahvaa kritiikkiä rokotuksia kohtaan. Hyvä esimerkki tästä oli juuri tänään Alfa-tv:ssä asiasta haastateltu professori Tapio Puolimatka, joka on aiemmin saanut mm. Skepsiksen myöntämän Huuhaa-palkinnon. Professori Puolimatkan ajatusmaailman ytimenä on kristillisen maailmankuvan kritiikitön totuusarvo. Yhtenä kritiikin kohtana on mm. se, että varsinkin RNA-rokotteissa ihmisen jumalan luomaa ruumista käsitellään ilmeisesti luonnon tarkoituksen vastaisesti, mikä aiheuttaa kehoon toiminnallisia häiriöitä ja kaiketi voi sitä kautta vaikuttaa myös mieleen.

      Niikko toi esille, että jokaisen terveysvalinnat ovat yksityisiä eikä rokotuksiin voi sen vuoksi pakottaa eikä rokotepasseja vaatia, koska ne loukkaavat tasa-arvoa. Professori Puolimatka toi erikseen esiin sen, että koronapassin vaatiminen voisi estää uskonnollisen toiminnan kuten ehtoollisen jakamisen. Sen jakaminen esim. virtuaalisesti rikkoisi kuulemma räikeästi kristillisyyden perimmäistä ydintä. Niikko ja Juuso toivat eduskuntakeskustelussa esille myös sen, että erityisesti RNA-rokotuksista aiheutuu valtava määrä haittavaikutuksia. Professori Puolimatka otti tämän saman asian esiin ja kertoi tietävänsä, että haittojen määrää huomattavasti vähätellään ja raportoidaan tahallisesti väärin. Niikko väitti, että esim. Gibraltarilla 100 % ihmisistä on rokotettu ja silti koronatapauksia esiintyy. Demarien Aki Linden kaivoi Niikolle esiin lukuja ja totesi, että yhden kuun aikana Gibraltarilla kuoli 94 henkilöä koronaan ennen rokotuksia ja sen jälkeen puolen vuoden aikana vain 4 kuoli. Niikko vastusti sitä, että lapsia alettaisiin rokottaa.

      Niikon ja kumppaneiden väitteitä kummaksuttiin muissa puolueissa riippumatta hallitus- oppositioasemasta. Esitettiin arveluja, että Turtiainen alkaa saada liiaksi koronavastaisten persuääniä omalle puolueelleen, jos asiaan ei aleta reagoida.

      Kun tällaista rokote- ja koronapassikritiikkiä on eduskunnassa ja jopa joillakin tiedeyhteisön jäsenillä, ei pidä ihmetellä, että rokotevastaisuus saa vain uutta vettä myllyynsä.

      • Setä Arkadia huomioi myös persujen panikoinnin rokotevastaisuudessa ja pohtii, että sillä on suuremmat ja kauaskantoisemmatkin vaikutuksensa. Orpo saattaa alkaa nähdä persut pahana riskinä hallituskumppanina ja saattaakin sen vuoksi alkaa seurustelemaan Sanna Marinin kanssa tulevista yhteisistä kuvioista.

        https://www.is.fi/politiikka/art-2000008452122.html


      • Anonyymi
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Setä Arkadia huomioi myös persujen panikoinnin rokotevastaisuudessa ja pohtii, että sillä on suuremmat ja kauaskantoisemmatkin vaikutuksensa. Orpo saattaa alkaa nähdä persut pahana riskinä hallituskumppanina ja saattaakin sen vuoksi alkaa seurustelemaan Sanna Marinin kanssa tulevista yhteisistä kuvioista.

        https://www.is.fi/politiikka/art-2000008452122.html

        Sanna näytti taas maskitta mallia yökerhossa sunnuntaita vasten, kun juuri oli koronassa ministereitä ja sitä myöten muitakin Arkadiankukkulalla. kun juuri siinä puolikymmenen aikaan ajoin yökerhon edestä ja näytt ilman maskia menevän sisään. Hain linja-autoasemalta silloin meille tulleen vieraan. Aika vastuutonta pääministeriltä näyttää holtitonta mallia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanna näytti taas maskitta mallia yökerhossa sunnuntaita vasten, kun juuri oli koronassa ministereitä ja sitä myöten muitakin Arkadiankukkulalla. kun juuri siinä puolikymmenen aikaan ajoin yökerhon edestä ja näytt ilman maskia menevän sisään. Hain linja-autoasemalta silloin meille tulleen vieraan. Aika vastuutonta pääministeriltä näyttää holtitonta mallia.

        Harva meistä ulkona käyttää maskia. Yleensä se puetaan kasvoille vasta, kun mennään asiointipaikkaan sisään.

        Onko ravintoloissakaan kenelläkään asiakkaalla maskia? Eihän se kasvoillaan voi syödä ja juoda. Sitä paitsi ravintolat ovat ottaneet yleisesti käyttöön koronapassin. Ilman sitä ei ole asiaa sisälle ensinkään. Periaatteessa ravintola-asiakkaat eivät enää nykyisin ole tartuttajia.

        Käyn noin kerran viikossa "ulkona" syömässä. Menen sisään ja teen tilauksen maski kasvoilla, mutta kieltämättä tuntuu kornilta ottaa se pöydässä pois ja laittaa pois lähtiessä taas kasvoille, kun ainakin vielä viime vuonna tähdennettiin, että myös maskin käsittelyyn liittyy riski, sillä maskin pinnallehan on jo tarttunut viruksia. Ei niiden pöytien vieressä ole kuitenkaan mitään jäteastiaa, johon maskin voisi pudottaa.


      • Ensimmäisen rokotteen ottajien määrä on tosiaan jämähtänyt paikalleen. Rokotevastaisella agitaatiolla tuskin on jatkossa rokottamattomuutta lisäävää vaikutusta. Enemmän toiseen suuntaa luulisi vaikuttavan koronapassin kaltainen porkkana, mikäli passivaatimuksia laajennetaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. TULI PALO HAAPAVEELLÄ

      Omakotitalo tuhoutui tulipalossa Haapavedellä varhain torstaiaamuna, pelastuslaitos kertoo. Palokunnan saapuessa kohtee
      Haapavesi
      27
      3489
    2. Jenni Haukio ja Sauli Niinistö

      Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93
      Maailman menoa
      66
      2904
    3. Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu

      Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel
      Tampere
      196
      2679
    4. Tampereen ampuja on uskovainen

      On toivotellut siunausta ja jaellut Raamatun jakeita. "Sinä olet antanut minulle elämän lahjan, ja ylläpidät elämää. An
      Luterilaisuus
      89
      1409
    5. Kulta en jaksa tätä palstaa

      Loputonta sontaa. Ootko sinä edes täällä enää? Tykkäätkö sinä minusta enää? Joku ukkeli on paljon kirjoitellut, ettei ha
      Ikävä
      22
      1374
    6. Haukio ja Niinistö

      Nyt se ainakin on selvää. Häät olivat presidenttikisan vuoksi tehty esitys. Nyt Jenni on muuttopuuhissa ilman sormusta j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      1152
    7. Mahtava huomata

      Sinusta nainen että pystyt suodattamaan palstalla paljon asioita. Olet täysin minun tyyppiä. Kahdestaan unohdettaisiin k
      Ikävä
      21
      1096
    8. Mitä hemmettiä Suomessa tapahtuu?

      Taas on Tampereella ammuttu jotakuta. Nythän näitä ampumis-ja puukotusuutisia tulee melkein joka päivä tai ainakin useam
      Maailman menoa
      165
      1073
    9. Onko laulaja Floor Jansen palstan miesten makuun?

      Otetaanpa vaikka tuo Seiskan juttu. https://www.seiska.fi/ulkomaat/talta-nightwish-tahti-floor-jansen-nayttaa-nykyaan-os
      Sinkut
      190
      979
    10. Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan

      Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan Jopa konservatiivisen uutiskanava Fox Newsin kommen
      Maailman menoa
      135
      954
    Aihe