Kunnan markkinoinnin kehittäminen

Anonyymi

Faceryhmissä on viimepäivät ansiokkaasti ruodittu kaupungin markkinointia. Vähemmän yllättäen melkein kaikki on todettu tehdyn väärin. Onkin vaikea ymmärtää, miksi virkamiehet eivät valinneet sellaista markkinointistrategiaa, johon kaikki ihmiset internetissä olisivat tyytyväisiä. Homma lähtee alusta asti pieleen, kun markkinoinnin kohderyhmä on valittu väärin. Kaupunki tavoittelee asujiksi 30 vuotiaita lapsiperheitä. Työssäkäyviä, veroja paljon maksavia kunnollisia ja kunniallisia ihmisiä. Tämmöisiä tylsimyksiä on kylä täysi, miksi niitä pitää saada vielä lisää Orivedelle?

Miten on huomioitu markkinoinnissa juuri 18 täyttäneet nuoret? Onko kaupunki perustanut yliopistoa, joka houkuttelisi nuoret jäämään Orivedelle? Tai miksi ei ole huomioitu heikkoa yökerhotilannetta? Miksi kaupunki ei pyöritä omaa yökerhoa ja myy viinaa halvalla? Tällainen houkuttelisi ainakin teekkareita kylille. Sopii myös kysyä miksi houkutellaan virkeitä eläkeläisiä kaupunkiin? Eikö olisi parempi houkutella mahdollisimman huonokuntoisia yksinäisiä vanhuksia. Sillä kun näistä aika jättää, niin hyvällä tuurilla kaupunki perii jotain! Tällaistakaan ilmeisen järkevää ajatusta ei ole huomioitu.

Sloganit, niistä nyt ei voi edes puhua. Eikö kukaan keksinyt hyödyntää kantaorivesiläistä sanallista nokkeluutta? Sadat tuhannet suomalaiset ovat nähneet tämän pätkän: https://www.youtube.com/watch?v=bV8Hgn2-5tw pian liki miljoona katselukertaa! Kyllä ei mitkään dronevideot kylämaisemista saa samanlaisia katselukertoa. Slogan olisikin voinut olla yksinkertaisesti mutta nokkelasti "Kurkista Oriveden palveluihin".

Myös kunnan omaleimaista ja taatusti ainutlaatuista historiaa olisi voinut hyödyntää. Orivesi on hiomakivien mekka. Hiomakiviä on jo keskiajalla louhittu, ihan varmasti jokainen Suomen pyöveli on hionut kirveensä orivesiläisellä hiomakivellä. Tästä olisi saanut oivan valoteoksen siihen uuteen siltaan. Nyt sinne tulee jotain villasukkia, jotka ei herätä mitään mielenkiintoa. Ajatelkaa, jos siinä sillassa olisi ollutkin kaikissa sateenkaaren väreissä vilkkuvia viikatemiehiä! Tai siis ei sateenkaaren väreissä, Orivedellä kun ollaan. Mutta siis ymmärrätte idean?

Uudemmasta historiasta on täysin jätetty hyödyntämättä ainutlaatuinen Viitaniemen louhos. Sieltä kuskattiin sodan aikana materiaalia Saksan rakettiteollisuudelle V1- ja V2 rakettien valmistukseen. Kuka tietää vaikka kuussa olisi käyty osin orivesiläisin voimin! Mutta näkyykö kuunatsit mitenkään markkinoinnissa??? Hyvin helppo olisi ollut keksiä vaikka joku "räjähtävää reippautta" -lause tuon ylellisen väljyyden sijaan ja kuntavaakunaan raketti, niin jopas olisi lehdistökin innostunut.

Edelläkirjailtu kauniisti kuvaa sitä miten hommat menee pieleen, kun niitä tehdään virkamiestyönä. Olisi kannattanut järjestää markkinoinnista avoin kysely kuntalaisille. Ehdotuksista valitaan parhaimmat, tyyliin nuo tuossa edelläkertomani, ja sitten vielä mukaan vähän mämmilää ja päivänpolitiikkaa tyyliin "meidän koulut voi olla homeessa, mutta sukupuoliroolimme ovat terveitä". Sitten vaan kansanäänestys pystyyn, että mitkä sloganit ja ideat valitaan. Jos kansanäänestys tuntuu liian raskaalta operaatiolta, niin olisi voinut järjestää kaikille avoimen nettiäänestyksen. Näin hyvistä ideoista varmasti jopa juupajokelaiset olisivat tahtoneet äänestää!

0

676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Useita puukotettu Tampereella

        Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
        Tampere
        224
        4312
      2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

        Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
        Puolanka
        70
        2777
      3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
        Maailman menoa
        394
        2443
      4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

        Suru vai suuri helpotus...
        Puolanka
        47
        2363
      5. Meneeköhän sulla

        oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
        Ikävä
        43
        1657
      6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

        Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
        Hindulaisuus
        555
        1406
      7. Määpä tiijän että rakastat

        Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
        Ikävä
        57
        1340
      8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

        Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
        Ikävä
        96
        1334
      9. Koska näit kaivattusi viimeksi

        Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
        Ikävä
        78
        1329
      10. Jumala puhui minulle

        Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
        Ikävä
        125
        1206
      Aihe