Nyt palstalla on taas elämää. Toisaalta mikään ei ole oikeastaan muuttunut viimeiseen kymmeneen vuoteen ainakaan.
Samat perustelut, samat väitteet, samat omat kokemukset. Ja mikä huimionarvoista sekin, että suunnilleen samat tulokset talvirengastesteissä ja samat väitteet testien vääristä menettelytavoista testien tekemisessä väärissä olosuhteissa ja väärin painotuksin. Mahdollisesti vielä joku on jo maininnut lahjomistakin, vaikka minä en ole vielä huomannut.
No ei se mitään, pääasia, että palstalla tapahtuu...
Hienosti on nasta-kitka -väittelyt käynnistyneet.
44
62
Vastaukset
- Anonyymi
Ja tää joka-asian ylivertainen asiantuntija, jolla kaikenlisäksi kaiken kattava kokemus sekä nastoilla että kitkoilla kaikissa mahdollisissa olosuhteissa joka puolella Suomea, tuo täysin asennevapaan tieteellisen ja tilastollisen tietämyksensä meidän muiden tiedoksi.
Sitä vielä vankistaa kuuluminen siihen ehdottomasti selvästi keskimääräistä taitavampi ajotaito ja sen tuoma nöyryys ja kunnioitus liikennettä ja kanssa-autoilijoita kohtaan.- Anonyymi
Tarkoittanet rottaa, joka esittää jokseenkin tuulesta temmattuja väitteitä kitkarenkaiden nastoihin verrattuna paremmuudesta jopa liukkaalla tienpinnalla, joita yksikään julkaistu talvitengastesti ei vahvista. No selityksenä tähän tietysti on, että testit tehdään virheellisesti, väärissä olosuhteissa ja väärillä renkaillakin.
Hänen omat ja taatusti ’luotettavat’ , asennevapaat ja objektiiviset kokemuksensa kun osoittavat ihan muuta kuin vuosikymmeniä testejä tehneiden ammattilaisten mittauksiin ja selvityksiin perustuvat testit.
- Anonyymi
Kitkarenkaiden käyttäjät, eli kitkatohelot, vaarantavat oman ja toisten turvallisuuden välinpitämättömyydellään. Kitkatohelot tietävät, että nastarenkaiden pito on ylivertainen kitkarenkaisiin nähden. Siitä huolimatta vähäisen älykkyysosamäärän takia he valitsevat aina kitkarenkaat. Kitkatohelot tulisi eliminoida liikenteestä.
- Anonyymi
Toisaalta kitkakuskien ajotaito on aivan ylivertainen nastaääliöihin verrattuna!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta kitkakuskien ajotaito on aivan ylivertainen nastaääliöihin verrattuna!!!
Se nähdään aina silloin kun on liukasta suurina autokasoina moottoriteillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta kitkakuskien ajotaito on aivan ylivertainen nastaääliöihin verrattuna!!!
Varsin vanha ja kulahtanut, vailla mitään todellista pohjaa oleva väittämä.
Ja mitempä se ajotaito voisikaan käytetystä rengastuksesta olla riippuvainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsin vanha ja kulahtanut, vailla mitään todellista pohjaa oleva väittämä.
Ja mitempä se ajotaito voisikaan käytetystä rengastuksesta olla riippuvainen.Tutkitusti kitkarenkailijat osaavat paremmin ennakoivan ajotavan. Johtuen juuri siitä, etteivät kitkat pidä kaikilla pinnoilla kuten nastat ja tätä tilannetta kompensoidaan osaavammalla ajotavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se nähdään aina silloin kun on liukasta suurina autokasoina moottoriteillä.
Olet näköjään niitä idiootteja, jotka luulevat nastojen tekevän talvesta kesän. Siksi noita autokasoja siellä moottoriteillä onkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet näköjään niitä idiootteja, jotka luulevat nastojen tekevän talvesta kesän. Siksi noita autokasoja siellä moottoriteillä onkin.
Mikään rengas ei tee talvesta kesää , mutta nastarengas on se mikä alla pyörii
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkitusti kitkarenkailijat osaavat paremmin ennakoivan ajotavan. Johtuen juuri siitä, etteivät kitkat pidä kaikilla pinnoilla kuten nastat ja tätä tilannetta kompensoidaan osaavammalla ajotavalla.
’Tutkitusti’... näinhän tuo kestosana aina sopivissa väleissä nousee esiin....
Niinpä niin.
Kun vertaillaan talvirenkaiden ominaisuuksia, niin kuskin ajotaidolla, todellisella tai luuloon perustuvalla, ei siinä ole mitään roolia. Renkaan ominaisuudet ei riipu kuljettajasta.
Ei taitava kuljettaja muutu huonoksi vaihtamalla kitkoista nastoihin. Taitavan kuljettajan hyvät kyvyt saavat vain lisää apuja renkaiden paremmista talviominaisuuksista, kun siirtyy kitkoista nastoihin. Ja päinvastoin taitavat kuljettajat menettävät sen avun mitä paremmat nastarenkaat antavat, kun siirtyy nastoita kitkoihin.
Vähemmän taitavalle käy samoin eli renkaiden antama apu heikkenee, jos siirtyy nastoista kitkoihin. Eli vähemmän taitavasta ei tule parempi vaihtamalla huonompiin renkaisiin.
Onko tässä itsestäänselvyydessä jotain mitä joku ei ymmärrä?
Kun vähemmän taitava, kokematon tai muuten vaan itsensä epävarmemmaksi tunteva valitsee renkaikseen nastarenkaat, niin minusta siinä on kyse nimenomaan viisaudesta ja fiksuudesta. Ei taitava kuljettaja, joka valitessaan nastarenkaat ja näin parantaa vielä hyvää ajotaitoaan parhailla mahdollisilla renkailla, mikään hölmö ole.
Kun suomalaisista jotain 80-85% valitsee nastarenkaat, niin yhtä vaikea on luokitella nastoilla ajavia vähemmän taitaviksi kuljettajiksi kuin kitkoja valinneita vähemmän viisaiksi kuljettajiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet näköjään niitä idiootteja, jotka luulevat nastojen tekevän talvesta kesän. Siksi noita autokasoja siellä moottoriteillä onkin.
Miksi te idiootit sitten kasaatte niitä autoja moottoritielle kun on pikkuisen liukasta ja kaikki menee vielä samaan suuntaan. olette aivan toopeja ja tyhmiä liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
’Tutkitusti’... näinhän tuo kestosana aina sopivissa väleissä nousee esiin....
Niinpä niin.
Kun vertaillaan talvirenkaiden ominaisuuksia, niin kuskin ajotaidolla, todellisella tai luuloon perustuvalla, ei siinä ole mitään roolia. Renkaan ominaisuudet ei riipu kuljettajasta.
Ei taitava kuljettaja muutu huonoksi vaihtamalla kitkoista nastoihin. Taitavan kuljettajan hyvät kyvyt saavat vain lisää apuja renkaiden paremmista talviominaisuuksista, kun siirtyy kitkoista nastoihin. Ja päinvastoin taitavat kuljettajat menettävät sen avun mitä paremmat nastarenkaat antavat, kun siirtyy nastoita kitkoihin.
Vähemmän taitavalle käy samoin eli renkaiden antama apu heikkenee, jos siirtyy nastoista kitkoihin. Eli vähemmän taitavasta ei tule parempi vaihtamalla huonompiin renkaisiin.
Onko tässä itsestäänselvyydessä jotain mitä joku ei ymmärrä?
Kun vähemmän taitava, kokematon tai muuten vaan itsensä epävarmemmaksi tunteva valitsee renkaikseen nastarenkaat, niin minusta siinä on kyse nimenomaan viisaudesta ja fiksuudesta. Ei taitava kuljettaja, joka valitessaan nastarenkaat ja näin parantaa vielä hyvää ajotaitoaan parhailla mahdollisilla renkailla, mikään hölmö ole.
Kun suomalaisista jotain 80-85% valitsee nastarenkaat, niin yhtä vaikea on luokitella nastoilla ajavia vähemmän taitaviksi kuljettajiksi kuin kitkoja valinneita vähemmän viisaiksi kuljettajiksi.Väärää tietoa. 24% valitsee jo kitkat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta kitkakuskien ajotaito on aivan ylivertainen nastaääliöihin verrattuna!!!
Minulla on ollut kumpiakin käytössä autoissani, kitkoja ja nastoja. Edellisessä oli nastat, etuvetoinen ja hyvin äänieristetty. Rapina ei kuulunut sisälle. Nykyisen nelivetoisen rengasäänet kuuluvat enemmän sisälle, siis otin tähän kitkat. Kummillakin olen pärjännyt hyvin liikenteessä, kuskistahan se on kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkitusti kitkarenkailijat osaavat paremmin ennakoivan ajotavan. Johtuen juuri siitä, etteivät kitkat pidä kaikilla pinnoilla kuten nastat ja tätä tilannetta kompensoidaan osaavammalla ajotavalla.
Varsin yksisilmäistä väärää ja jopa vaarallista "tukimustiedon" väärin ymmärtämistä.
Kas kun et loihe "viisaisden" tapaan lausuman, että rattijuopon tasolla vajonnutta ajokykyä voidaan "kompensoida" ajamalla nopeudella josta monet käyttää ilmaisua "niin kuin vietäis sairasta paskalla".
Mistä hiivatista se osaavampi ajotapa yht´äkkiä esiin putkahtaisi vain kun renkaan pito ei riitä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärää tietoa. 24% valitsee jo kitkat
Ok. Ei muuta muilta osin kuin tuo %-luku sitä mitä tuossa edellä kirjoitettiin.
- Anonyymi
No siten kun mopoautostasi pääset aikuisten autoon ja kunnolliseen sellaiseen,
ei juuri eroa huomaa,
muutakuin äänessä ja paljaalla asfaltilla jota suomen talvessa on aikalailla paljon ja niitä liukkaita paikkoja ja hetkiä todella harvoin ja niillä teillä ei edes ajeta lujaa, ja kun
päätiet sulana melkein aina.
Kun jos joskus sitten on liukasta niin kyllä ylivertaiset ja parhaat ja viisaaampien ihmisten nastarenkailla suorittama ajo on myös todella hidasta ja varovaista.
Sitten kun en tiedä mistä tunnekuohusi ja nimittely ja kitkarengas vihasi onkaan peräisin mutta aikuisten oikeasti kasvat joskus aikuiseksi etkä suhtaudu tunneperäisesti tälläiseen vaan pelkällä järjellä kun itse on ajanut2000 luvun alusta kitkoilla, ei keksi sellaista syytä että vaihtaisin nastoihin varsinkaan kun turvallisuus ei ole ainoastaan renkaista kiinni ja kyllä ne nastatohelot ne onnettomuus tilastot täyttää - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on ollut kumpiakin käytössä autoissani, kitkoja ja nastoja. Edellisessä oli nastat, etuvetoinen ja hyvin äänieristetty. Rapina ei kuulunut sisälle. Nykyisen nelivetoisen rengasäänet kuuluvat enemmän sisälle, siis otin tähän kitkat. Kummillakin olen pärjännyt hyvin liikenteessä, kuskistahan se on kiinni.
Hui ja hai ettei kuulu rapinat sisälle ,,, kyllä kuuluuu miljoonan maybachissa ja tesloissa oikein sellkeästi häiritsee,
en voi ymmärtää niitä jotka laittaa teslaan nastat...
Ollaan ilmaston pelastajaa mutta sillä pienemällä erolla eli ei oikeastaan ollakaan.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siten kun mopoautostasi pääset aikuisten autoon ja kunnolliseen sellaiseen,
ei juuri eroa huomaa,
muutakuin äänessä ja paljaalla asfaltilla jota suomen talvessa on aikalailla paljon ja niitä liukkaita paikkoja ja hetkiä todella harvoin ja niillä teillä ei edes ajeta lujaa, ja kun
päätiet sulana melkein aina.
Kun jos joskus sitten on liukasta niin kyllä ylivertaiset ja parhaat ja viisaaampien ihmisten nastarenkailla suorittama ajo on myös todella hidasta ja varovaista.
Sitten kun en tiedä mistä tunnekuohusi ja nimittely ja kitkarengas vihasi onkaan peräisin mutta aikuisten oikeasti kasvat joskus aikuiseksi etkä suhtaudu tunneperäisesti tälläiseen vaan pelkällä järjellä kun itse on ajanut2000 luvun alusta kitkoilla, ei keksi sellaista syytä että vaihtaisin nastoihin varsinkaan kun turvallisuus ei ole ainoastaan renkaista kiinni ja kyllä ne nastatohelot ne onnettomuus tilastot täyttääOn kitkoilla ajettu viimeiset 10 vuotta ja todistetuksi on tullut ettei kitkoilla tosiaan liukkaissa olosuhteissa tee oikeataan yhtään mitään.
Vain muutaman tuhannen kokovuodessa ajavalle eläkeläiselle , joka ei mamman kainalosta ja sohvan nurkasta tarvitsen edes kaupalle lähteä kuin silloin tällöin ja toisinaan, kuten minä, niin kitkarenkaat sopii varsin mainiosti.
Taas niille veronmaksajille joiden on sorvin ääressä oltava jämttisti, oman toimeentulonsa ja verovaroillaan myös luusereiden ja luvattomasti maahantunkeutuneiden elättämiseksi, on edes välttävästi liikenneturvallisuudesta huolehtiakseen syytä käyttää nastarenkaita.
Nastojahan käyttää n.85% kokomaan kuskeista ja kehä kolmosen ulkopuolella vielä enemmän, joka on varsin oikeaa toimintaa.
- Anonyymi
Kitkare kauden käyttö on noussut 17% 24%. Mitäs siitä sanoo nastapellet? Moni oli aluksi väritelkkariakin vastaan että silleen!
- Anonyymi
Mitäs siitä pitäisi sanoa? Onko kitkapellellä jokin ehdotus?
Ihan heti ei keksi väritelkkarin ja liikenneturvallisuuden välistä yhteyttä, mutta kitkapellelle se lienee tärkeä juttu, kun mitään asiapohjaista kirjoitettavaa ei keksi. Että sillee.... - Anonyymi
Mitä varten laittaa kitkarenkaat kun kesärenkaillakin on yhtä liukasta.
- Anonyymi
Kitka on hyvä, pehmä ja sopii kaupunkiin!
- Anonyymi
Ne on päästelleet kehä lll sisäpuolellakin kesäkelissä jo pari viikkoa rouhimilla.
Ai niin ne kaikki lähtee tai lähtivät lappiin..
Tulee 7 kuukautta jyrsimillä menoa.
Kehä lll jne.hyvin suolatuilla väylillä.- Anonyymi
Ehkäpä on niin, että kaikki autoilijat eivät ajakaan pelkästään suolalla kyllästetyillä pk-seudun kaduilla. Voisitko ymmärtää sen, vai onko se liian vaativaa? Aika moni muuten käy Lapissakin, mutta jo pk-seudun ulkopuolella suolauksen määrä vähenee huomattavasti. Käypä joskus vaikka huviksesi katsomassa, ei se niin kaukana ole.... suolattuihin teihin tottuneille kokemus voi toisinaan olla yllättäväkin.
Pk-seudulla tosiaan kyllästetään tiet ja kadut suolalla niin perin pohjin, että siellä kyllä kitkat ovat paikallaan, jos liikkuminen tosiaan rajoittuu sinne. Tosin sielläkin syystä tai toisesta hälytysajoneuvot, pakettiautot jne, ammattiliikenne, liikkuu valtaosin nastarenkailla yhä edelleen. Outoa, eikö sinustakin....
- Anonyymi
Jostain syystä nämä nastakuskit löytävät niitä erittäin liukkaita kelejä ja ajautuvat joka talvi sellaisiin tilanteisiin, ettei siitä olisi selvitty ilman niitä piikkipyöriä. Tämä ilmiö korostuu meidänkin työpaikalla ja samaa olen nähnyt tv:stä, missä haastatellaan jotain autoalan asintuntijaa talvirenkaiden tiimoilta.
- Anonyymi
Tyypillistä kitkaspeden ajattelua, kaikilla pitäisi jostain syystä olla samanlaiset ajotarpeet kuin kitkaspedellä.
- Anonyymi
Missä nastakuskit yleensä ajaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä nastakuskit yleensä ajaa
Eiköhän suunnilleen samoilla seuduilla kuin kitkakuskitkin. Pk-seudulla on huomattavasti enemmän suhteellisestikin, absoluuttisista määristä nyt puhumattakaan, kitkoilla ajavia kuin muualla Suomessa.
No teitähän suolataankin täällä rajusti enemmän kuin muualla Suomessa, joten tiestö on useinmiten märkää ja sulaa vähintäänkin osan vuorokaudesta ja sehän on kaikkein altteinta nastojen kulutukselle ja muutenkin teiden rikkoutumiselle. Lisäksi risteysalueita hiekotetaan vielä lisäksi.
Sopii siten hyvin nimenomaan kitkarenkailla ajaville, kun liukasta ei useinkaan ole. Liukkaushan on kitkojen heikoin kohta.
- Anonyymi
Kumpaako nykyiset ajonhallintajärjestelmät tukevat enemmän : kitkoja vai nastoja?
Onko vaikutusta? - Anonyymi
Tuskin on vaikutusta. Eiköhän nuo pyri hyödyntämään vallitsevan kitkan maksimaalisesti. Toisaalta kannattaa myös miettiä, miksi globaalisti hyvin marginaaliselle nastankäyttäjäryhmälle kannataa tehdä erillistä ohjelmaa/järjestelmää autoon.
Toisaalta tarvetta kyllä olis. Nastarengas on tunnetusti liukas märällä ja kuivalla asfaltille, eikä sen vesiliirron vastustuskykykään ole kovin hääppönen verrattuna esim. ympärivuotiseen tai eurooppalaiseen talvirenkaaseen, siksi noilla ei suositella kesällä ajoa.- Anonyymi
Eurooppalaista rengasta ei suositella suomeen koska ne on erittäin huonoja kylmässä.
Nastarenkaat hakkaa kitkan joka kelillä niin märällä kuivalla kuin loskassakin.
- Anonyymi
Edelleenkään kitkafanien aivokapasiteetti ei riitä ymmärtämään että kaikilla ei ole samanlaisia ajoterpeita kuin heillä itsellään. Itse ajavat jollain etelän suolateillä eikä muualla, eivät ymmärrä että monet ajaa paljon huonommin hoidetuilla teillä.
- Anonyymi
Aivan. Ja huvittavinta onkin kitkaspeden väitteet nastojen luonnon ja tiestön tuhoamisesta. Siinä kyllä asenne syrjäyttää faktatiedon kirkkaasti....
- Anonyymi
No se nyt kuitenkin tosiasia, että tiet urautuu nastojen vaikutuksesta huomattavasti nopeammin. Ja vielä kun ajetaan täsmälleen samaa uraa pitkin, kuten lampaat, kuin edellä ajava, ongelma tehostuu.
- Anonyymi
Kyllä, nastat ja varsinkin vanhemmat nastarenkaat kuluttavat tienpintaa. Erityisen paljon silloin, kun tienpinnat ovat märkiä ja sulia. Ja nehän ovat usein, kun suolaus on kaikenkattavaa ja usein talviaikaan vielä päivittäistä kuten pk-seudulla on.
Onneksi kuitenkin aivan uusimmat nastarenkaat ovat tuoneet tähänkin parannusta, ne kuluttavat todella vähän tienpintoja aikaisempiin verrattuna, mutta pitokyky on samalla vaan parantunut.
- Anonyymi
Nastarenkaille ympäristövero tien kulutuksesta ja kaupunkiolosuhteissa ilman pilaamisesta. Muuten jokainen saa ajella millä haluaa.
- Anonyymi
Kitkoille myös. Suola, jota tarvitaan liukkauden poistoon nimenomaan kitkarenkaiden heikon liukkausominaisuuksien takia, pilaa pohjavedet, tuhoaa ja murentaa asfalttia, ruostuttaa autot, rikkoo betonisillat, sotkee ja saastuttaa ympäristöt.
Se siitä.
Tosiasiassa nastarenkailla ajavat, n 80% autoilijoista, maksavat myös noin 80% kaikista autoiluun liittyvistä veroista. Kyllä niistä riittää helposti korjaamaan sen kulutuslisäyksen, jonka nastatenkaat aiheuttavat.
Varmasti joku kyllä keksii senkin, miten suolauksen vuoksi märkinä pysyvien teiden lisääntynyt alttius nastojen kulutusvaikutukseen huomioidaan. Se osuushan kuuluu lanseerattavaan kitkaveroon. Muita kitkaveroon lisättäviä on asfaltin reikiintyminen, repeilyt, joka johtuu pääasiassa jatkuvasta sulattamisesta ja uudelleen jäätymisestä. Hiekoituksen osuus lienee myös helppo jyvittää ja sen seurausksena syntyvä katupöly.
Ja miten ympäristön saastuttaminen ja pohjavesien pilaantuminen arvotetaan. Sillekin varmasti joku keksii keinon. Siltojen murenemisen arvo lienee helppo arvioida jyvittää kitkaveroon ja autojen ruostuminen samoin, mutta autot yksityistä omaisuutta, joten vahinkojen kärsijät maksavat omasta lompakostaan.
Muuten minustakin jokainen saa ajaa millä haluaa.
- Anonyymi
Ei kai joku jääräpää vielä tässä maassa käytä nastarenkaita ?!? kas kun ei hevosilla kuljeta rautakaviot jaloissa
- Anonyymi
Ne on samaa porukkaa kuin nämä rokotuksesta kieltäytyvät salaliittoteorioihin uskovat "edelläkävijät"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne on samaa porukkaa kuin nämä rokotuksesta kieltäytyvät salaliittoteorioihin uskovat "edelläkävijät"
Olisiko todella noin, että turhan rokotuksen väliin jättävät olisi myös niin turvallisuushakuisia, että käyttäisivät nastarenkaita. Varsin järkeen käypää kun tiedetään rokotteen haitat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko todella noin, että turhan rokotuksen väliin jättävät olisi myös niin turvallisuushakuisia, että käyttäisivät nastarenkaita. Varsin järkeen käypää kun tiedetään rokotteen haitat.
Nastat on jebaa, rokotukset on 5 gegaa.
- Anonyymi
Ainakin viimetalvena peltikorjaamolla/automaalaamolla voitti kitkarenkaiset todella selvästi. Mutta sen voin mainita, kitkarenkaita ajetaan paljon huonompaan kuntoon kuin nastarenkaita.
- Anonyymi
Nastarenkaissa pinta kestää paremmin, mutta ominaisuudet loppuvat ennen kuin rengas kuluu loppuun. Nastat tylsistyvät tai irtoavat ja kumi kovettuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nastarenkaissa pinta kestää paremmin, mutta ominaisuudet loppuvat ennen kuin rengas kuluu loppuun. Nastat tylsistyvät tai irtoavat ja kumi kovettuu.
Se, että ominaisuudet loppuvat ennenkuin rengas kuluu loppuun, ei ole mitenkään ainoastaan nastarenkaiden ominaisuus. Ei, vaan se koskee kaikkia renkaita, niin kesä- kuin talvirenkaitakin.
Ehkä kitkarenkailla on se ’hyvä puoli’, että ne kuluvat loppuun todella huomattavastikin nopeammin kuin nastarengas ja siksi saattaa ollakin totta, että nastarenkaiden osalta ominaisuudet heikkenevät jopa oleellisestikin ennenkuin ne kuluvat loppuun.
Kuitenkin on niin, että samanikäisistä renkaista ei nastojen ominaisuudet heikkene niin että ne menisivät heikoimmiksi kuin kitkat. Tietysti olettaen, että ajotapa ja -määrä on yhtenäinen ja renkaat ovat tekniseltä laadultaankin samanveroisia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai527001Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat
https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita922304- 1341862
Stefan muuttopuuhissa
Stefan on luonut kuvakollaasin instaansa. Suurin osa kuvista fiksuja otoksia vuosien varrelta sopivan musiikin kera. Es2211079Syvästi levoton
Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk91043Mihin menet itäsuomalainen ja Helsinkiläiset jos sota syttyisi ?
Minne kuvittelitte sieltä kerrostaloistanne lähtevän kun rytinä alkaa ? Mun tiloihin ette ainakaan tule !76877Oon oikeasti vältellyt
Sua viime aikoina mutta ainoastaan siitä syystä että oon voinut niin huonosi etten ole halunnut että näät mua ollenkaan58864- 155829
- 53825
Pikkulinnut lauloi että olet rakastunut mies...
Se kieltämättä selittää paljon, mutta annan sinun olla nyt rauhassa. Aikamme tulee vielä 🤭42824