Pyhää savua

9

96

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä on muuten kirje. Kannattaa lukea.

    • Anonyymi

      Mites tuo uskonnollisen juhlan boikotoiminen? Jos ystävä avioituu kirkossa tai kastaa lapsensa ja pyytää juhlaan, pitääkö sitä boikotoida? Jos itse boikotoi, voiko odottaa että omaa vakaumusta kunnioitetaan?
      Toki on toivottavaa, että ihmiset pohtisivat suhdettaan uskontoon itsenäisesti. Ilman ateistisia tai uskonnollisia herätyssaarnoja. Mitä mieltä olette ajatuksesta: "tietoinen uskonnottomuus ei voi olla sekularisaatikehityksen lopputulos, sillä ihmisen tulisi ottaa uskonto hyvin vakavasti, jotta hänestä voisi tulla tietoisesti uskonnoton."

      • Itse osallistun ystävien ja omaisten kasteisiin, häihin ja hautajaisiin. Ja rippijuhliin -- tajusin muuten juuri, että rippijuhlakutsuja ei ole tullut moniin vuosiin.

        Viimeksimainitusta olen ihan samaa mieltä. Emme nytkään oikeastaan tietoisesti kannata demokratiaa, niin että olisimme vakavissaan miettineet myös todellista monarkiaa. Samalla tavalla uskonnottomuuskin tulee normiksi jota ei tarvitse miettiä.


      • Anonyymi

        Olen osallistunut kirkolliseen vihkimis- ja kastetilaisuuteen.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Itse osallistun ystävien ja omaisten kasteisiin, häihin ja hautajaisiin. Ja rippijuhliin -- tajusin muuten juuri, että rippijuhlakutsuja ei ole tullut moniin vuosiin.

        Viimeksimainitusta olen ihan samaa mieltä. Emme nytkään oikeastaan tietoisesti kannata demokratiaa, niin että olisimme vakavissaan miettineet myös todellista monarkiaa. Samalla tavalla uskonnottomuuskin tulee normiksi jota ei tarvitse miettiä.

        Uskonnottomuus voi tulla normiksi silloin kun ihmisillä on kaikki hyvin. Hädässään ihminen etsii auttajaa. Jos sitä ei löydy näkyvästä maailmasta, sitä etsitään näkymättömästä. Niin se vaan menee. Jollei sitten menetä täysin toivoaan ja ajaudu itsetuhoon.

        Uskontoa on verrattu oopiumiin jota käytetään sekä päihteenä että lääkkeenä. Uskon vähetessä ihmiset etsivät enenevässä määrin apua pahaan oloonsa ja ahdistukseen päihteistä ja lääkkeistä. Hallitusti pieninä annoksina vaikutus on hoitava, suurina annoksina ja ilman hallintaa tuhoava. Ehkä uskonnollakin on terapeuttinen leveys kuten lääkeaineilla. Ja joidenkin uskontojen terapeuttinen leveys on suurempi kuin toisten.

        Oma uskoni (ei tarkoita uskonnollisia tapoja) on selkiytynyt yksinäisyydessä ja itsetutkistelun kautta. Peilinä Jlan sana josta kirjoitetaan: "Hän oli täynnä armoa ja totuutta". Ilman armoa on vaikeaa olla rehellinen edes itselleen. Ja ilman totuutta armo jää sananhelinäksi. Molempia tarvitaan. Kysymys kuuluu tahdotko?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskonnottomuus voi tulla normiksi silloin kun ihmisillä on kaikki hyvin. Hädässään ihminen etsii auttajaa. Jos sitä ei löydy näkyvästä maailmasta, sitä etsitään näkymättömästä. Niin se vaan menee. Jollei sitten menetä täysin toivoaan ja ajaudu itsetuhoon.

        Uskontoa on verrattu oopiumiin jota käytetään sekä päihteenä että lääkkeenä. Uskon vähetessä ihmiset etsivät enenevässä määrin apua pahaan oloonsa ja ahdistukseen päihteistä ja lääkkeistä. Hallitusti pieninä annoksina vaikutus on hoitava, suurina annoksina ja ilman hallintaa tuhoava. Ehkä uskonnollakin on terapeuttinen leveys kuten lääkeaineilla. Ja joidenkin uskontojen terapeuttinen leveys on suurempi kuin toisten.

        Oma uskoni (ei tarkoita uskonnollisia tapoja) on selkiytynyt yksinäisyydessä ja itsetutkistelun kautta. Peilinä Jlan sana josta kirjoitetaan: "Hän oli täynnä armoa ja totuutta". Ilman armoa on vaikeaa olla rehellinen edes itselleen. Ja ilman totuutta armo jää sananhelinäksi. Molempia tarvitaan. Kysymys kuuluu tahdotko?

        Hauska vertaus tuo terapeuttinen leveys. Ja on tietysti totta, ettei tavallinen luterilainen edes ole itselleen vaaraksi kieltäytymällä verensiirrosta tms, saati sitten räjäytä pommeja uskonsa nimeen.

        Mutta kuitenkin -- koko ajan suurempi osa näyttää pärjäävän aivan hyvin ilman uskontoa. Toki elintaso on parantunut, maailmahan muuttuu paremmaksi. Vaan ei taida sekään riittää selittäjäksi.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Hauska vertaus tuo terapeuttinen leveys. Ja on tietysti totta, ettei tavallinen luterilainen edes ole itselleen vaaraksi kieltäytymällä verensiirrosta tms, saati sitten räjäytä pommeja uskonsa nimeen.

        Mutta kuitenkin -- koko ajan suurempi osa näyttää pärjäävän aivan hyvin ilman uskontoa. Toki elintaso on parantunut, maailmahan muuttuu paremmaksi. Vaan ei taida sekään riittää selittäjäksi.

        "Mutta kuitenkin -- koko ajan suurempi osa näyttää pärjäävän aivan hyvin ilman uskontoa."
        Tuo riippuu vähän siitä, kuinka uskonto määritellään. Jos uskontona ajatellaan ev.lut kirkkoa ja siihen kuulumista, sitä suht harmitonta, noin varmaan on.


    • Anonyymi

      Uusi kirjoittaja, uusia näkökulmia ja uutta ilmaisua.

    • Anonyymi

      Msalo Itse osallistun ystävien ja omaisten kasteisiin, häihin ja hautajaisiin. Ja rippijuhliin -- tajusin muuten juuri, että rippijuhlakutsuja ei ole tullut moniin vuosiin

      Järkevää. Mutta ei yleispätevää
      Mielestäni vapariliittolaisen malli on

      Ysinkertainen välttelijä. Myöhään herännyt vähän yksinkertainen vähämies, joka alkaa paasata aikuisena auktoriteeteista, einsteineista ja dnaista

      Arka valittaja. Pelokas rassukkanainen jolle on murrosikäisenä tullut trauma jee suksesta ja sen tarjonnasta ja rajoitteista naisellisuuden tarjontaan

      Aggressiivinen suunsoittaja. Sosia-listina semityötömänä laahustava tai jopa poliittinen vasbroileri jolla ei ole julkaisuja eikä menestystä mutta halu joko ärsyttää tai tekemisen puute tai laimea poliittinen agenda esiintyä nistina esim huma-

      Jäikö joku tyyppi kuvaamatta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pikkutyttö hakkasi Tynkkysen

      Pikkutyttö hakkasi Tynkkysen (PS) kun ei pitänyt tämän poliittisesta suun soitosta. Tynkkynen nostaa syytteen asiasta kuten on mahdollista. Mutta aiem
      Maailman menoa
      344
      4543
    2. Lähden taas tänää kotoani pois, kiukkuinen Sofia lataa tekstiä Instassa.

      On vihainen kun on Seiskassa kannessa hänen ruhjeistaan ja haukkuu toimittajan ja lehden aivan lyttyyn.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      2642
    3. Saisinpa nainen olla sun kanssas vielä joskus

      Rakastan sua hiljaa toivoen et päädyttäis yhteen. Kaikkea hyvää ihanalle ja pidä huoli itsestäsi 🍀❤
      Ikävä
      73
      1890
    4. Ähtärin puukotus

      Ketä puukotettu ähtärissä viime yönä??
      Ähtäri
      34
      1666
    5. Onkohan Sanna Marin(SDP) alkoholisti?

      Ei hän tosin olisi ensimmäinen pääministeri joka sellainen olisi. Mehän muistamme A Karjalaisen. Mutta tämä Sanna Marin tietoisesti bailaushimoissaan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      1390
    6. Martina ja Hannu, päättyikö yhteinen tarina jo?

      Somen perusteella molemmat elävät omaa elämäänsä, mitään yhteistä ei ole näkynyt hetkeen. Kutistuiko lupaava romanssi kasaan?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1278
    7. Nyt räjähti. Sähkön hinta huomenna 1,21 Euroa kw/h. Tulee suuria ongelmia monelle.

      Hallituksella on kohta jotain muuta mietittivää kuin Korona leikki. Nyt on oikeasti iso ongelma joka vaikuttaa.
      Maailman menoa
      224
      1090
    8. Jää meidän välillä

      Mitä haluisin sanoa sulle, jos voisin. Me tiedostettiin tai tiedostetaan, että meidän välillä on jotain. Mistä se siihen tuli, kun sitä ei aiemmin oll
      Ikävä
      62
      1052
    9. Super-Sanna

      Jää pois Itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalveluksesta Korona-altistumiseen vedoten.Mutta Sanna-tytön Baari-kierrosta Korona-altistuminen ei estä.Näin k
      Tampere
      131
      985
    10. Maksoiko Martinan sisko huumevelat hengellään?

      Joutuiko Martinan sisko maksamaan hengellään kun hällä ei ollut rahaa maksaa käyttämiään aineita? Miks Martina ei tuntenut empatiaa, vain soi siskolle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      870
    Aihe