Tänään posti toi Ilmariselta kirjeen...

Anonyymi

... sinä annettiin kertoa koko työhistoria ja kertymät.

Lopussa komeili tähänastinen mahdollinen mahtava eläkkeen määrä sekä omituinen elinaikakeroimen vähennys -90€? Tämä ilmeisemmin kk vähennys eikä vain joku kerta vähennys eli syö usen vuoden työkertymän?
Miksi minulta vähennettään eläkekertymää kun olen elossa ja kerryttänyt kuitenkin työlläni laskennallista eläkettäni?
Oliko tämä uhkaus jos elän eläkeikään saakka?

No mitäpä ihmeempää kun lopetan kuitenkin palkkatyön tekemisen ennen eläkeikää, se on päätös! Käytä OVEa ja otan sieltä 50% itselle jemmatilille eli edes jotain saan varmasti ulos Ilmariselta vaikka henki lähtisi. Monet ei saa kolikkoakaan vaikka ikänsä olleet duunissa...

14

1073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se elinaikakerroin on ollut jo muutaman vuoden käytössä, tietoa löytyy netistä runsaasti tai omasta eläkeyhtiöstä. Mitä taas OVEEN tulee, laske tarkkaan, se pienentää eläkettäsi loppuelämän ajaksi. Verotuskin voi viedä ison osan, jos samalla saat muita tuloja. Myös asumistukeen on suora vaikutus.

      • Anonyymi

        Itse olin aikoinani valtion rautateillä töissä pitkään ja siitä rangaistiin maininnalla "kulkisen alan vähennyksenä"!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olin aikoinani valtion rautateillä töissä pitkään ja siitä rangaistiin maininnalla "kulkisen alan vähennyksenä"!!

        Siis julkisen eikä kulkisen :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olin aikoinani valtion rautateillä töissä pitkään ja siitä rangaistiin maininnalla "kulkisen alan vähennyksenä"!!

        Juuri noin se pitää mennäkin. Jonkun kaavan mukaan jokainen kk ennen 65 v ikää otettu eläke vähentää julkisen alan 0,4% eläkettä. Kertymä ollut 2% vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin se pitää mennäkin. Jonkun kaavan mukaan jokainen kk ennen 65 v ikää otettu eläke vähentää julkisen alan 0,4% eläkettä. Kertymä ollut 2% vuodessa.

        En jäänyt vr:ltä eläkkeelle, vaan menin muihin normi hommiin kun olis pitäny hypätä ympäri Suomea eri liikennepaikoilla.Työsopimuksen mukainen eläköitymisikä olisi ollu 58v,joten irtisanouduin ja menin metallihommiin. Terveys ei sitten kestäny yksityisellä puolellakaan,vaan jäin 58 ja puoli vuotiaana tk-eläkkeelle.Kun eläkelaskelmaa tukein,niin huomasin tuon vähentävän tekijän valtion hommista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En jäänyt vr:ltä eläkkeelle, vaan menin muihin normi hommiin kun olis pitäny hypätä ympäri Suomea eri liikennepaikoilla.Työsopimuksen mukainen eläköitymisikä olisi ollu 58v,joten irtisanouduin ja menin metallihommiin. Terveys ei sitten kestäny yksityisellä puolellakaan,vaan jäin 58 ja puoli vuotiaana tk-eläkkeelle.Kun eläkelaskelmaa tukein,niin huomasin tuon vähentävän tekijän valtion hommista.

        Juurikin siksi tulee tuo vähennys, jos ei ao. työstä ole jäänyt eläkkeelle. Käytössä kunnilla ja valtiolla.


    • Anonyymi

      samoin tuli eläketieto minulle.
      Harmittavaa on kun meni ne nuoruuden työt hukkaan, kun niistä ei saa eläkettä. ( enne ne ei kelvannu eläkkeeseen. ovelaa kusetusta se!!).
      Nykyään kai nuorena tehty työ kasvattaa eläkettä?

      No kumminkin, sellainen huijjatuksi tulleen olo on, kun katselee miten vähän on eläkettä kertynyt, vaikka on töitä tehny ja veroa maksanut!! Risainen työhistoria ja se että vanhana joutui työttömäksi, niin ne tuhosivat eläkkeen.

      Nyt onkin ihmettä katsoa kun tänne roudatut rescue pakolaisetkin saa enemmän eläkettä ja etuja, ( mm. täysin ilmaisen trv.huollon!!) .kuin me köyhät suomalaiset. Kela sivuilta löydätte pakolaisten, maahanmuuttajien, takuueläke turvan!!
      On tämä maa joka vihaa omaa kansaa - siis kaikilla aloilla ja toimilla!!.)

    • Anonyymi

      Ove, tai se varhaistettu eläke 61-62v.. - niin se tuhoaa työeläkkeen ja jopa takuueläkkeen!!
      Olkaa varovaisia sen oven kanssa!! Minusta tuntuu ettei kenenkään kannata sitä käyttää, kun tosiaan laskee voimakkaasti myöhempiä eläkkeitä.

      • Anonyymi

        OVE kannattaa tässä tapauksessa: Jos alin eläkeikäsi on esim. 64 vuotta, ove kannattaa nostaa esim. 64-65, silloin ei tehdä enää vähennystä lopulliseen eläkkeeseen.


      • Anonyymi

        ove on kuin ansa ! se tuhoaa takuueläkkeenkin!!


    • Anonyymi

      Itse huomasin saman asian kuin tämän ketjun aloittaja. Olen itse 56v ja olin palkkatyössä ikävuodet 22 - 49 vuotta. Sain ensimmäisen eläkeotteeni eläkevakuutusyhtiöstä samana vuonna kun täytin 49. Oli tuo elinaikakerroin ja sen vaikutus niin karseaa luettavaa että saman kuun aikana sovin työnantajani kanssa että irtisanoudun palkkasuhteestani ja aloitan samassa työssäni yrittäjänä. YEL-maksuksi otin aivan minimimaksun. Tuon erotuksen olen laittanut joka kuukausi säästötililleni, on muuten kertynyt 7 vuoden aikana ihan mukava summa omaan eläkerahastooni joka jää perillisille mikäli kuolen ennen kuin ehdin eläkkeelle, kas kun menetät eläkevakuutusyhtiöön maksamasi rahat kuollessasi. Eipä tarvitse lihottaa eläkevakuutusyhtiöitä ja pärjään aivan mukavasti tuolla säästölläni, siitä kun ei mene veroa:)

      • Anonyymi

        Elinaikakerroin on ollut jo useita vuosia. Sehän on yksi keino, jolla tasoitetaan pidentyneen eliniän tuomaa lisäkustannusta, jota ei ole osattu/haluttu/poliittisesti mahdottomana huomioida vakuutusmaksussa. Ja kun koko eliniän pidentyminen kohdistuu käytännössä eläkkeelläoloaikaan, niin tuleehan se kalliikisi.
        Kun työeläkejärjestelmä luotiin joskus 1950-luvun lopulla ja tuli voimaan muistaakseni 1961, niin eläkkeellä oltiin vajaa 5 vuotta keskimäärin. Nykyisin eläkkeellä ollaan keskimäärin yli 15 vuotta.
        Elinaikakertoimen tuoman muutaman prosentin vähennyksen eläkkeeseen voi helposti kuitata siirtämällä eläkkeellesiirtymistä hieman.

        Tuo sitkeä ja virheellinen luulo, että työeläkevakuutuksesta ei jää perillisille mitään, näyttää vaan elävän. Se ei siis pidä paikkaansa. Kyllä sinä tietysti menetät kuollessasi eläkkeesi, mutta vaimosi ja lapsesi saavat perhe-eläkkeenä eläkkeesi sinun jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elinaikakerroin on ollut jo useita vuosia. Sehän on yksi keino, jolla tasoitetaan pidentyneen eliniän tuomaa lisäkustannusta, jota ei ole osattu/haluttu/poliittisesti mahdottomana huomioida vakuutusmaksussa. Ja kun koko eliniän pidentyminen kohdistuu käytännössä eläkkeelläoloaikaan, niin tuleehan se kalliikisi.
        Kun työeläkejärjestelmä luotiin joskus 1950-luvun lopulla ja tuli voimaan muistaakseni 1961, niin eläkkeellä oltiin vajaa 5 vuotta keskimäärin. Nykyisin eläkkeellä ollaan keskimäärin yli 15 vuotta.
        Elinaikakertoimen tuoman muutaman prosentin vähennyksen eläkkeeseen voi helposti kuitata siirtämällä eläkkeellesiirtymistä hieman.

        Tuo sitkeä ja virheellinen luulo, että työeläkevakuutuksesta ei jää perillisille mitään, näyttää vaan elävän. Se ei siis pidä paikkaansa. Kyllä sinä tietysti menetät kuollessasi eläkkeesi, mutta vaimosi ja lapsesi saavat perhe-eläkkeenä eläkkeesi sinun jälkeen.

        Niin sanottu lesken eläke on useimmissa tapauksissa pari satasta. Jos leskellä itsellään on kohtuullinen eläke, hän ei saa mitään. Missään tapauksessa edesmenneen omaiset eivät saa tämän koko eläkesummaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sanottu lesken eläke on useimmissa tapauksissa pari satasta. Jos leskellä itsellään on kohtuullinen eläke, hän ei saa mitään. Missään tapauksessa edesmenneen omaiset eivät saa tämän koko eläkesummaa.

        Jotenkin on sellainen käsitys, että leski saa vain n. 40%:a siitä eläkkeestä.
        Saa ehkä vuokran maksettua sillä summalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3208
    2. 121
      1415
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      136
      1274
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1152
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      972
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      834
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      812
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      803
    9. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      795
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    Aihe