https://poliisi.fi/-/moottoriajoneuvot-eivat-kuulu-jalkakaytavalle
Poliisilta hyvältä vaikuttava julkaisu, kannattaa lukaista oikein ajatuksella.
Mikä sinua harmittaa eniten väärin pysäköinnissä?
Moottoriajoneuvot eivät kuulu jalkakäytävälle
48
589
Vastaukset
- Anonyymi
Aika monessa paikassa pyörä- ja kävelyväylät toimivat parkkialueina. Se on ikävää, koska silloin pyöräilijät ja kävelijät joutuvat kiertämään nuo huonojen kuskien osaamisen näytöt esimerkiksi ajoradan kautta. Ei kovin turvallista.
- Anonyymi
Tuolla tavalla väärin pysäköityihin autoihin voi tulla pieniä naarmuja ja lommoja. Eikä kukaan tiedä, mistä ne on tulleet. Harmillinen juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla tavalla väärin pysäköityihin autoihin voi tulla pieniä naarmuja ja lommoja. Eikä kukaan tiedä, mistä ne on tulleet. Harmillinen juttu.
Näinhän toimi aikoinaan yksi vihreä poliitikko Tampereella. Potki taksia, joka ei edes ollut hänen tiellään., mutta pyöräilyego kärsi kun taksi otti asiakkaan kyytiin. Hemmo jäi kiinni tempustaan ja joutui katkerasti katuen pyytämään anteeksi. Hyvää tässä on se, että tällainen toiminta tehokkaasti laskee kyseisen äijän viiteryhmän arvostusta ja kannatusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän toimi aikoinaan yksi vihreä poliitikko Tampereella. Potki taksia, joka ei edes ollut hänen tiellään., mutta pyöräilyego kärsi kun taksi otti asiakkaan kyytiin. Hemmo jäi kiinni tempustaan ja joutui katkerasti katuen pyytämään anteeksi. Hyvää tässä on se, että tällainen toiminta tehokkaasti laskee kyseisen äijän viiteryhmän arvostusta ja kannatusta.
Oliko tuo se, kun taksi seisoi keskellä pyöräväylää, ja taksikuski törmäsi tarkoituksella poliitikkoon? Myöhemmin Aamulehti pyysi nämä tyypit yhteishaastatteluun. Poliitikko tuli, mutta taksikuski ei uskaltanut vaan lähetti työkaverinsa siihen 😅
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko tuo se, kun taksi seisoi keskellä pyöräväylää, ja taksikuski törmäsi tarkoituksella poliitikkoon? Myöhemmin Aamulehti pyysi nämä tyypit yhteishaastatteluun. Poliitikko tuli, mutta taksikuski ei uskaltanut vaan lähetti työkaverinsa siihen 😅
Ei ollut sellainen tapaus. Taksikuski oli ottamassa asiakasta osittain pyörätieltä, koska katu oli siinä paikassa kapea. Pyörä olisi mahtunut ilman mitään ongelmia ohi, mutta kyläpoliitikko teki asiasta ongelman. Nöyrtyi tosin myöhemmin sen verran, että pyysi hölmöilyään anteeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut sellainen tapaus. Taksikuski oli ottamassa asiakasta osittain pyörätieltä, koska katu oli siinä paikassa kapea. Pyörä olisi mahtunut ilman mitään ongelmia ohi, mutta kyläpoliitikko teki asiasta ongelman. Nöyrtyi tosin myöhemmin sen verran, että pyysi hölmöilyään anteeksi.
Ok, sekoitin sitten Juhana Suoniemen tapaukseen. Hän ei potkinut taksia, vaan läimäytti kädellä taksin sivupeiliin, jonka jälkeen taksikuski ajoi vihaisena hänen päälleen. Sen verran yhtäläisyyttä on, että myös Suoniemi pyysi käytöstään anteeksi. Taksikuski ei siihen kyennyt. Muistatko, koska tuo sinun kertomasi tapaus tapahtui, ja kuka oli kyseinen poliitikko?
Minua harmittaa eniten väärinpysäköinnissä ihmiset, jotka pysäköivät parkkiruudun vasempaan reunaan. Tuolla estetään tehokkaasti pysäköintiä viereiseen ruutuun (joskus olen laittanut, kun muita ei ole vapaana, kiivetköön pelkääjän ovesta sisään jos ei osaa pysäköidä oikein).
Jalkakäytävälle tai suojatielle pysäytetty auto voi häiritä vähän. Olen itsekin joutunut jopa hidastamaan, että päääsen turvallisesti ohi. Viimeksi alkuviikosta oli muuttoauto pysäköity siten, että skuutilla pääsi ohi melkein pyörätietä pitkin ja lähes tulkoon jalkakäytävän puolelta... Kumpi tahansa reuna olisi ollut parempi. Tämä rikos aiheutti minulle melkein 5 sekunnin viivästyksen, mikä olisi merkittävä, jos noita näkisi yli kerran kuukaudessa.- Anonyymi
Väärin pysäköidyistä autoista et olekaan saanut kymmenien viestien mittaista jankkausta aikaan. Onnistuuko nyt?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin pysäköidyistä autoista et olekaan saanut kymmenien viestien mittaista jankkausta aikaan. Onnistuuko nyt?
Ei noihin rotan olemattomiin täkyihin enää kukaan viitsi tarttua.
- Anonyymi
Jalkakäytävälle ei kuulu myöskään polkupyörät, vaikka niissä ei ole moottoria, silloin kun niillä ajetaan. Ne saa pysäköidä tai niitä saa taluttaa jalkakäytävällä.
Sähköpotkulaudalla ei saa ajaa jalkakäytävällä mikäli niiden rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h ja Suomessa vuokrattavat ovat juuri niitä. Samoin monet myytävät.
Sähköpotkulaudat saa pysäköidä jalkakäytävälle ja niitä saa myös siellä taluttaa.
Nopeus ei ratkaise millä ajetaan vaan rakenteellinen nopeus!
Ne molemmat aiheuttaa meille jalankulkijoille haittaa ja vaaraa!- Anonyymi
Alle 12-vuotias saa tosin ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, mutta vain jos siitä ei aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.
- Anonyymi
Jos olisit lukenut tuon poliisin tiedotteen niin tietäisit, ettei omituinen paasauksesi liity aiheeseen mitenkään.
Helsingissä vuokrattavat on muuten rajoitettu muistaakseni 15 kilsaan tunnissa viikonloppuisin, joten niillä kai sitten saa ajaa jalkakäytävällä.
Ja rajoitus on jokaisessa ohjelmallinen. Omassani ohjelmaa voi vaihtaa napin painalluksella. Siinä voi sitten valita, haluaako kulkea oikeassa ruuhkassa jalankulkijoiden seassa (5 km/h maksimi), jalkakäytävällä (15 km/h) vai pyöräteillä/ajoradoilla (25 km/h). Todella näppärää.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Helsingissä vuokrattavat on muuten rajoitettu muistaakseni 15 kilsaan tunnissa viikonloppuisin, joten niillä kai sitten saa ajaa jalkakäytävällä.
Ja rajoitus on jokaisessa ohjelmallinen. Omassani ohjelmaa voi vaihtaa napin painalluksella. Siinä voi sitten valita, haluaako kulkea oikeassa ruuhkassa jalankulkijoiden seassa (5 km/h maksimi), jalkakäytävällä (15 km/h) vai pyöräteillä/ajoradoilla (25 km/h). Todella näppärää.Vaikka nopeus on rajoitettu 15 km/h niin jalkakäytävällä ei saa ajaa!
Rakenteellinen nopeus ratkaisee!
Kannattaa tutustua esim. Traficomin sivuilla olevaan tietoon! - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Helsingissä vuokrattavat on muuten rajoitettu muistaakseni 15 kilsaan tunnissa viikonloppuisin, joten niillä kai sitten saa ajaa jalkakäytävällä.
Ja rajoitus on jokaisessa ohjelmallinen. Omassani ohjelmaa voi vaihtaa napin painalluksella. Siinä voi sitten valita, haluaako kulkea oikeassa ruuhkassa jalankulkijoiden seassa (5 km/h maksimi), jalkakäytävällä (15 km/h) vai pyöräteillä/ajoradoilla (25 km/h). Todella näppärää.Tuskin sähköautollakaan saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka rajoittaisi nopeutta millä tavalla tahansa (vaikka maksimi 10 km/h). Tuossa todetaan, että kulkuneuvon rakenteellinen nopeus ratkaisee, eikä jokin rajoitettu nopeus. Siihen väitteeseen uskon kyllä enemmän.
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka nopeus on rajoitettu 15 km/h niin jalkakäytävällä ei saa ajaa!
Rakenteellinen nopeus ratkaisee!
Kannattaa tutustua esim. Traficomin sivuilla olevaan tietoon!Miten muuten se rakenteellinen nopeus määräytyy, kuin rajoittimella? Kaikissa skuuteissa on rajoitin, jolla huippunopeus rajoitetaan ja kyseistä huippunopeutta voi muuttaa. Joko helpommin tai vaikeammin.
Tarficom ei todellakaan määrittele tuota 15 km/h rajaa, mutta poliisi on siitä linjannut. Se riittää minulle. https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Miten muuten se rakenteellinen nopeus määräytyy, kuin rajoittimella? Kaikissa skuuteissa on rajoitin, jolla huippunopeus rajoitetaan ja kyseistä huippunopeutta voi muuttaa. Joko helpommin tai vaikeammin.
Tarficom ei todellakaan määrittele tuota 15 km/h rajaa, mutta poliisi on siitä linjannut. Se riittää minulle. https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineetMyös tämä kannattaa lukea:
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/sahkopyora-sahkopotkulauta-ja-muut-kevyet-sahkoajoneuvot/
Sähköpotkulaudat eivät kuulu jalkakäytäville! Anonyymi kirjoitti:
Myös tämä kannattaa lukea:
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/sahkopyora-sahkopotkulauta-ja-muut-kevyet-sahkoajoneuvot/
Sähköpotkulaudat eivät kuulu jalkakäytäville!Tuon mukaan ne taas kuuluvat, jos nopeus on korkeintaan 15 km/h, kuten omassani on "kakkosvaihteella".
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Tuon mukaan ne taas kuuluvat, jos nopeus on korkeintaan 15 km/h, kuten omassani on "kakkosvaihteella".
Onko luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Ilmeisesti on ja suuri!
Tekstissä lukee selvästi, jos rakenteellinen nopeus on max 25 km/h ne kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle.
Sähköpotkulauta kuuluu ryhmään kevyt sähköajoneuvo:
Kyseessä ei ole lelu, vaan ajoneuvo. Vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen RAKENTEELLINEN enimmäisnopeus on 25 km/h ja niillä ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan. Jalkakäytävällä sähköpotkulaudalla ajaminen on yksiselitteisesti kielletty.
Missään ei sanota, jos nopeus on rajoitettu niin silloin sähköpotkulaudalla saa ajaa jalkakäytävällä!!!!!!
Sinun ajatusmaailman mukaan jalkakäytävälle saa tulla ajamaan autoilla, traktoreilla, mopoilla, moottoripyörillä ym, jos ajetaan vain alle 15km/h?
Ei voi kaikilta vaatia ymmärtämistä: Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia!
Koska luetun ymmärtämisessä on vaikeuksia niin ehkä sinun kannattaa kysyä poliisisedältä tai poliisitädiltä! - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Tuon mukaan ne taas kuuluvat, jos nopeus on korkeintaan 15 km/h, kuten omassani on "kakkosvaihteella".
Alla olevan linkin takaa löytyy tietoa, mm. ne mitkä on tähän kopioitu Liikenneturvan sivuilta:
https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/sahkopotkulautailun-saannot-tunnetaan-heikosti/#44d987df
Tunne kulkupelisi ja sen liikennesäännöt:
Erilaiset sähköiset liikkumisvälineet voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan. Yhden niistä muodostavat jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h.
Toisessa luokassa ovat kevyet sähköajoneuvot kuten juuri sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h.
Kolmanteen luokkaan kuuluvat sähköavusteiset tai moottorilla varustetut polkupyörät.
Ensin mainituilla laitteilla kuljetaan jalankulkijan liikennesäännöillä, kahden muun luokan laitteilla pyöräilysäännöillä. Onkin siis ensiarvoisen tärkeää tietää, millaisella laitteella tien päälle lähtee, siis selvitettävä sen säännöt, rajoitukset ja oikeudet. Ennen liikenteeseen menoa on myös harjoiteltava laitteen käyttöä ja perehdyttävä sen toimintaan, aivan kuten kaikilla muillakin kulkuvälineillä.
Kun laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h, kuten esimerkiksi kaupungeissa vuokrakäytössä olevilla sähköpotkulaudoilla, on kyseessä kevyt sähköajoneuvo. Kevyeksi sähköajoneuvoksi luettavalla sähköpotkulaudalla kuljetaan aina pyöräilysääntöjen mukaan, joten esimerkiksi jalkakäytävillä saa ajaa vain alle 12-vuotias
Kuten tekstissä lukee niin RAKENTEELLINEN NOPEUS ratkaisee, ei rajoitettu nopeus!
No, eipä tämäkään auta niitä, joilla on luetun ymmärtämisessä vaikeuksia!
Ottakaa Herra Pastersteiniin yhteyttä niin hän varmaan kertoo teille liikennesäännöistä! Anonyymi kirjoitti:
Onko luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Ilmeisesti on ja suuri!
Tekstissä lukee selvästi, jos rakenteellinen nopeus on max 25 km/h ne kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle.
Sähköpotkulauta kuuluu ryhmään kevyt sähköajoneuvo:
Kyseessä ei ole lelu, vaan ajoneuvo. Vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen RAKENTEELLINEN enimmäisnopeus on 25 km/h ja niillä ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan. Jalkakäytävällä sähköpotkulaudalla ajaminen on yksiselitteisesti kielletty.
Missään ei sanota, jos nopeus on rajoitettu niin silloin sähköpotkulaudalla saa ajaa jalkakäytävällä!!!!!!
Sinun ajatusmaailman mukaan jalkakäytävälle saa tulla ajamaan autoilla, traktoreilla, mopoilla, moottoripyörillä ym, jos ajetaan vain alle 15km/h?
Ei voi kaikilta vaatia ymmärtämistä: Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia!
Koska luetun ymmärtämisessä on vaikeuksia niin ehkä sinun kannattaa kysyä poliisisedältä tai poliisitädiltä!Onko luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Tuntuu olevan, ja suuria.
Siinä on hemmetin selkeä kaavio. Jos nopeus on enintään 15 km/h ja tehoa enintään 1 kW, menee kyseinen laite jalankulkijan säänönillä. Väitätkö oikeasti, että jalankulkijat kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle?
Toki lähde on liikenneturha, mutta varmasti jostain ovat nuo tietonsa saaneet...
> Vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen
> RAKENTEELLINEN enimmäisnopeus on 25 km/h
Tuohan ei pidä paikkaansa. Niiden enimmäisnopeus on rajoitettu 25 kilsaan tunnissa, poislukien kai nykyään viikonloput. Toisaalta, minä puhuin omastani, jonka rajoitusta voi muutttaa. Tuollaisessa laitteessa ei ole mitään muuta rakenteellista rajoitusta kuin ohjelman säätämä.
> Missään ei sanota, jos nopeus on rajoitettu niin
> silloin sähköpotkulaudalla saa ajaa jalkakäytävällä!!!!!
Paitsi esimerkiksi tuossa linkissä, jonka joku laittoi. Kannattaa lukea se.
> Sinun ajatusmaailman mukaan jalkakäytävälle saa tulla ajamaan autoilla,
> traktoreilla, mopoilla, moottoripyörillä ym, jos ajetaan vain alle 15km/h?
Toki, jos nuo ovat kevyitä sähköajoenuvoja. Odotas... Yksikään noista ei ole. Ehkä mopo, jos se ei ole oikeasti mopo, vaan kevyt sähköajoneuvo, jonka nopeus on rajattu korkeintaan 15 km/h lukemiin. Minun omistamani mopot on rajattu noin 45 km/h lukemiin, eivätkä ne edes toimi sähköllä (ja keveydestäkin voi olla montaa mieltä).
> Ei voi kaikilta vaatia ymmärtämistä:
> Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia!
Ilmeisesti näin. Kannattaa pysähtyä, ottaa happea ja miettiä vähän noita omia avautumisia...
Poliisisetä ja poliisitäti ovat muuten samaa mieltä kuin liikenenturha. Jos rajoitus on 15 km/h, saa skuutilla päästellä menemään jalkakäytävällä.Anonyymi kirjoitti:
Alla olevan linkin takaa löytyy tietoa, mm. ne mitkä on tähän kopioitu Liikenneturvan sivuilta:
https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/sahkopotkulautailun-saannot-tunnetaan-heikosti/#44d987df
Tunne kulkupelisi ja sen liikennesäännöt:
Erilaiset sähköiset liikkumisvälineet voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan. Yhden niistä muodostavat jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h.
Toisessa luokassa ovat kevyet sähköajoneuvot kuten juuri sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h.
Kolmanteen luokkaan kuuluvat sähköavusteiset tai moottorilla varustetut polkupyörät.
Ensin mainituilla laitteilla kuljetaan jalankulkijan liikennesäännöillä, kahden muun luokan laitteilla pyöräilysäännöillä. Onkin siis ensiarvoisen tärkeää tietää, millaisella laitteella tien päälle lähtee, siis selvitettävä sen säännöt, rajoitukset ja oikeudet. Ennen liikenteeseen menoa on myös harjoiteltava laitteen käyttöä ja perehdyttävä sen toimintaan, aivan kuten kaikilla muillakin kulkuvälineillä.
Kun laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h, kuten esimerkiksi kaupungeissa vuokrakäytössä olevilla sähköpotkulaudoilla, on kyseessä kevyt sähköajoneuvo. Kevyeksi sähköajoneuvoksi luettavalla sähköpotkulaudalla kuljetaan aina pyöräilysääntöjen mukaan, joten esimerkiksi jalkakäytävillä saa ajaa vain alle 12-vuotias
Kuten tekstissä lukee niin RAKENTEELLINEN NOPEUS ratkaisee, ei rajoitettu nopeus!
No, eipä tämäkään auta niitä, joilla on luetun ymmärtämisessä vaikeuksia!
Ottakaa Herra Pastersteiniin yhteyttä niin hän varmaan kertoo teille liikennesäännöistä!Ei noissa ole rakenteellista nopeutta. Jokainen vuokralaite kulkee vaikka 50 km/h, jos ohjelmistosta pistetään lisää paukkuja. Niiden nopeutta on rajoitettu, jotta ne olisivat laillisia.
Ja kas kummaa, kun nopeutta rajoitetaan lisää, niillä saa ajaa myös jalkakäytävällä. Kiitos että kopioit tuonkin kohdan taas tänne.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Miten muuten se rakenteellinen nopeus määräytyy, kuin rajoittimella? Kaikissa skuuteissa on rajoitin, jolla huippunopeus rajoitetaan ja kyseistä huippunopeutta voi muuttaa. Joko helpommin tai vaikeammin.
Tarficom ei todellakaan määrittele tuota 15 km/h rajaa, mutta poliisi on siitä linjannut. Se riittää minulle. https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineetTuolla traficomin sivulla lukee selvästi että: "Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää."
Itsestään tasapainottuvia laitteita saa näköjään käyttää myös jalkakäytävällä, jos kulkee kävelyvauhtia. Skuutit eivät kuitenkaan taida olla "Itsestään tasapainottuvia" laitteita. Oikea paikka on siis pyörätie tai ajorata (pyöräilijän säännöt). Anonyymi kirjoitti:
Tuolla traficomin sivulla lukee selvästi että: "Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää."
Itsestään tasapainottuvia laitteita saa näköjään käyttää myös jalkakäytävällä, jos kulkee kävelyvauhtia. Skuutit eivät kuitenkaan taida olla "Itsestään tasapainottuvia" laitteita. Oikea paikka on siis pyörätie tai ajorata (pyöräilijän säännöt).Ja nyt ei ollut puhe "enintään 25 km/h" kulkevista välineistä, vaan enintään 15 km/h kulkevista. Mitäs niistä sanottiinkaan?
- Anonyymi
Tieliikennelaissa pysäyttämistä ja pysäköintiä käsitellään 36 § ja muutama pykälä eteenpäin.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 - Anonyymi
Keskustelu on saanut aika erikoisen sävyn. Nykyisin useat pyörätiet/jalkakäytävät vastaavat leveydeltään lähes katuja. Sen vuoksi onkin täysin ymmärrettävää, että autoilijat voivat oilman ongelmia tilapäisesti pysäköidä niille kuormaa tehdessään tai purkaessaan. Tällöin minimoidaan muun liikenteen kokema haitta.
- Anonyymi
Mikäs siinä, jos tilanne on sellainen että laki sallii kyseisen pysähtymisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs siinä, jos tilanne on sellainen että laki sallii kyseisen pysähtymisen.
Sallii tai ei, mutta maalaisjärjen käyttö on sallittu tässäkin asiassa. Fiksu autoilija toimii pienimmän haitan periaatteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sallii tai ei, mutta maalaisjärjen käyttö on sallittu tässäkin asiassa. Fiksu autoilija toimii pienimmän haitan periaatteella.
Fiksut noudattaa sääntöjä ja huomioi muut.
Anonyymi kirjoitti:
Sallii tai ei, mutta maalaisjärjen käyttö on sallittu tässäkin asiassa. Fiksu autoilija toimii pienimmän haitan periaatteella.
Maalaisjärjen käyttö ei ole sallittua, mutta lappua ei välttämättä tule, jos ei perseile kunnolla.
Esimerkiksi itse aina välilä "pysäköin" hetkeksi jalkakäytävälle sukulaisen luona käydessäni. Jalkakäytävällä on leveyttä sen verran, että auton viereen jää yli kaksi metriä tilaa. Pyörät eivät siinä saa ajaa ja jalankulkijoita on vähänlaisesti... Virallisesti pitäisi etsiä parkkipaikkaa, mutta yleensä lähimmät ovat luokkaa sadan metrin päässä, joten en viiden minuutin takia vaivaudu.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sallii tai ei, mutta maalaisjärjen käyttö on sallittu tässäkin asiassa. Fiksu autoilija toimii pienimmän haitan periaatteella.
Varsinkin silloin, kun se haitta kohdistuu autoihin. Mitä siitä, jos haittaa jalan ja pyörällä tai vastaavilla välineillä kulkevien liikkumista..?
Muualla Euroopassa osataan pysäköidä oikein ja tavarat pääsevät liikkeisiin tarvittaessa viimeisen 400 metriä nokkakärryillä. Miksi näin? Siksi, että väärinpysäköinnistä sakotetaan ja kuljettaja on maksaja. Se antaa kummasti motivaatiota noudattaa sääntöjä.
Miksi meillä poliisit ja parkkipirkot katsovat jalkakäytävälle tai pyörätielle parkatun paketti- tai kuorma-auton ohi ja kävelevät muualle? Osittain siksi, että tieliikennelakiin siirrettiin vanhasta laista se älytön jos-sitä-ja-tätä-saat-parkata-väärin -kokonaisuus. Sen tulkinnoista on niin monta versiota, ettei kannata laputtaa ja ottaa taas kerran turpiinsa valitusten käsittelyssä.
Miten oikeusistuimet saadaan tekemään päätökset lain mukaan ja pysäköinti meilläkin ruotuun? Ei voi olla jatkuva käytäntö, että auton saa jättää minne haluaa ja laillisuusvalvoja katsoo muualle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin silloin, kun se haitta kohdistuu autoihin. Mitä siitä, jos haittaa jalan ja pyörällä tai vastaavilla välineillä kulkevien liikkumista..?
Muualla Euroopassa osataan pysäköidä oikein ja tavarat pääsevät liikkeisiin tarvittaessa viimeisen 400 metriä nokkakärryillä. Miksi näin? Siksi, että väärinpysäköinnistä sakotetaan ja kuljettaja on maksaja. Se antaa kummasti motivaatiota noudattaa sääntöjä.
Miksi meillä poliisit ja parkkipirkot katsovat jalkakäytävälle tai pyörätielle parkatun paketti- tai kuorma-auton ohi ja kävelevät muualle? Osittain siksi, että tieliikennelakiin siirrettiin vanhasta laista se älytön jos-sitä-ja-tätä-saat-parkata-väärin -kokonaisuus. Sen tulkinnoista on niin monta versiota, ettei kannata laputtaa ja ottaa taas kerran turpiinsa valitusten käsittelyssä.
Miten oikeusistuimet saadaan tekemään päätökset lain mukaan ja pysäköinti meilläkin ruotuun? Ei voi olla jatkuva käytäntö, että auton saa jättää minne haluaa ja laillisuusvalvoja katsoo muualle.Pysäköinninvalvonta ja oikeus ovat ottaneet aivan oikean asenteen jalkakäytävälle tilapäiseen pysäköintiin. Asenne on oikea siksi, että kaikissa kaupungeissa ja kaikissa kohteissa ei ole tavarantoimittajille sopivia pysäköintipaikkoja. Kaupungit rakennetaan koko ajan tiiviimmiksi, joten ongelma ei ainakaan helpotu tulevina vuosina. Joku kirjoitti tuolla aikaisemmin äärimmäisen hienosti, kun kertoi fiksun autoilijan käyttävän pienimmän haitan taktiikkaa. Jalkakäytävät ja pyörätiet ovat nykyisin pääosin niin leveitä, että jos puolet tilasta otetaan tavarantoimittajan käyttöön tilapäisesti, siitä ei ole kenellekään ylipääsemätöntä haittaa. Tietysti aina on niitä, jotka tekemällä tekevät asiasta ongelman.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pysäköinninvalvonta ja oikeus ovat ottaneet aivan oikean asenteen jalkakäytävälle tilapäiseen pysäköintiin. Asenne on oikea siksi, että kaikissa kaupungeissa ja kaikissa kohteissa ei ole tavarantoimittajille sopivia pysäköintipaikkoja. Kaupungit rakennetaan koko ajan tiiviimmiksi, joten ongelma ei ainakaan helpotu tulevina vuosina. Joku kirjoitti tuolla aikaisemmin äärimmäisen hienosti, kun kertoi fiksun autoilijan käyttävän pienimmän haitan taktiikkaa. Jalkakäytävät ja pyörätiet ovat nykyisin pääosin niin leveitä, että jos puolet tilasta otetaan tavarantoimittajan käyttöön tilapäisesti, siitä ei ole kenellekään ylipääsemätöntä haittaa. Tietysti aina on niitä, jotka tekemällä tekevät asiasta ongelman.
Kirjoitit sen itse, eikä siinä ollut juuri mitään fiksua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitit sen itse, eikä siinä ollut juuri mitään fiksua.
Minähän en kirjoita pysäköinninvalvonnan enkä oikeuden ohjesääntöjä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minähän en kirjoita pysäköinninvalvonnan enkä oikeuden ohjesääntöjä!
Hyvä juttu. Tosin ei kukaan ole niin väittänytkään.
- Anonyymi
Se harmittaa, että ihmiset ei ymmärrä milloin pysähtyminen muuttuu pysäköinniksi .Autokoulussa nämä asiat käydään läpi. Minä opiskelin logistiikkaa varastotyöhön suuntautuvassa koulutuksessa. Jos tavaran purkamisessa pidetään tauko muuttuu auton pysäyttäminen pysäköinniksi. Jalkakäytävälle saa pysäyttää auton,jos on isoa tavaraa kantamassa. Kaupungissa on kerrostaloja, joiden oven eteen ei saa autoa ajettua kadulla ilman, että se on jalkakäytävällä. Logistiikan työssäoppimisjaksolla oli juuri tälläinen tilanne kun vietiin työpaikkaohjaajan kanssa iso kodinkone asiakkaan kotiin.
- Anonyymi
Jalkakäytävälle saa pysäyttää, jos se on välttämätöntä eikä estä väylän käyttöä sen alkuperäiseen tarkoitukseen. Siitä pitää siis mahtua ohi mm. lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa. Harmillisen usein se auto tukkii koko pippeli väylän, seisoo pitkään tyhjän panttina, ja laillinen paikka olisi vieressä.
- Anonyymi
Kiva kirjoitus poliisijohdolta. Johdolla ei taida olla mitään käsitystä siitä, mikä on todellisuus maassamme. Poliisi ei puutu mihinkään muuhun kuin nopeusrajoituksen noudattamatta jättämiseen. Siihen puuttumiseen kun tulee valtion kassaan eniten rahaa.
- Anonyymi
Kyllä ihmisillä pitää olla kyky noudattaa lakia ilman, että joku on aina kyttäämässä tai huohottamassa niskaan. Totuus taitaa sit vissiin olla se, että iso osa on asennevammaisia, jotka tähän eivät kykene ja tekevät mitä lystäävät.
- Anonyymi
Autoilijan luovuus nousee kukoistukseen silloin kun täytyy löytää autolla paikka mahdollisimman läheltä ovea.
- Anonyymi
Kerran oli henkilöauto pysähtynyt poikittain(!) jalkakäytävälle.
Kun protestoin, nainen sanoi, että lastaus ja huolto on kyllä sallittuja, koska hän oli odottamassa, että mies tuo lapset autolle.
Ja lisäsi vielä, että tuosta reunasta kyllä pääsee ohitse. Ja minulla oli kuulemma lääkkeet ottamatta.- Anonyymi
Minulle joku mies suuttui, kun hän oli pysäköinyt jalkakäytävälle ja ohi kävellessäni osuin hänen autonsa sivupeiliin. Hän suuttui vielä enemmän, kun sanoin sen olleen melkein vahinko. Ja sitten hän vasta suuttuikin kun sanoin ymmärtäväni hänen käytöksensä perusteella syyt sille, miksi hän ei osaa ajaa autolla. Pieni vihainen mies.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle joku mies suuttui, kun hän oli pysäköinyt jalkakäytävälle ja ohi kävellessäni osuin hänen autonsa sivupeiliin. Hän suuttui vielä enemmän, kun sanoin sen olleen melkein vahinko. Ja sitten hän vasta suuttuikin kun sanoin ymmärtäväni hänen käytöksensä perusteella syyt sille, miksi hän ei osaa ajaa autolla. Pieni vihainen mies.
... ja sitten sinä heräsitkin unestasi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
... ja sitten sinä heräsitkin unestasi...
Kyllä se auto siinä jalkakäytävällä ihan oikeasti lojui, ja kyllä se kuski oli ihan oikeasti noin säälittävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle joku mies suuttui, kun hän oli pysäköinyt jalkakäytävälle ja ohi kävellessäni osuin hänen autonsa sivupeiliin. Hän suuttui vielä enemmän, kun sanoin sen olleen melkein vahinko. Ja sitten hän vasta suuttuikin kun sanoin ymmärtäväni hänen käytöksensä perusteella syyt sille, miksi hän ei osaa ajaa autolla. Pieni vihainen mies.
Mitä pienempi mies, sitä vihaisempi.... ja sitä kovempi ääni lähtee. Paljon kovempi ääni lähtee ja käytös uhmakkaampaa kuin isokokoisemman lajitoverinsa. Pienen täytyy aina vähän yrittää kompensoida pientä kokoa muilla keinoin.
Oli varmaan iso auto kun ei ohikaan mahtunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä pienempi mies, sitä vihaisempi.... ja sitä kovempi ääni lähtee. Paljon kovempi ääni lähtee ja käytös uhmakkaampaa kuin isokokoisemman lajitoverinsa. Pienen täytyy aina vähän yrittää kompensoida pientä kokoa muilla keinoin.
Oli varmaan iso auto kun ei ohikaan mahtunut.Mahtui siitä ohi. Todella ikävä se peiliin osuminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahtui siitä ohi. Todella ikävä se peiliin osuminen.
Paljonko maksoi peili ja paljonko tuli sakkoa vahingonteosta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko maksoi peili ja paljonko tuli sakkoa vahingonteosta?
En tiedä. Ei yhtään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1161998Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1571477Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551347- 551118
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1551097Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75966Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36867- 52864
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62852- 56811