"Mitä Jeesus todeella sanoi"

Anonyymi

”Mitä Jeesus todella sanoi”
Laitoin otsikon sitaatteihin, koska se ei todellakaan oma keksimäni, vaan päinvastoin se edustaa yleisintä teemaa mikä ylipäänsä liittyy kristinuskon selityskirjallisuudessa.
Tämänkin sivuston palstoilta löytyy lukuisia aloituksia tällä otsikolla.
Teemaa on todella pompoteltu verkon yli ja ali, ja metodina on tuoda esiin uusia näkökulmia, joihin antaa epätavallisen hyvät mahdollisuudet se, että muistiin merkittyjä lähteitä on kokonaista neljä kappaletta, kukin niistä oma versionsa, ja lisäksi apokryfit evankeliumit, joita löytyy silloin tällöin aina uusiakin.
Näkökulmasta riippuen sanoudun totaalisesti irti tästä jatkumosta, tai sitten lisään siihen uuden näkökulman.
Mitä hän sitten minun mielestäni ”todella sanoi”?
Niin, haluan ensinnäkin painottaa sitä, että kaikki, mitä hänen sanomisistaan tiedetään, perustuu toisen käden lähteisiin. Kun tiedetään ne lainalaisuudet, joiden perusteella kertomukset, ja niiden perustalle muodostuvat myytit, syntyvät, niin epäilyksen siemen on jo ikäänkuin sisäänrakennettuna, lähtökohtaisena.
Pari yleistä piirrettä Jeesuksen sanomisissa pistää silmään.
Hän puhui paljon erilaisia vertauksia. Ne on luontevaa pistää hänen kerronnallisen lahjakkuutensa tiliin. Kirjallisesta lahjakkuudestahan ei todellakaan voida puhua, sillä kirjoituksia häneltä ei tiedetä jääneen yhtä ainutta, ja kirjoitustaitoonkin on vain yksi hämärä viittaus.
Mutta, ja tämä onkin toinen mainituista piirteistä, hänen muistiin merkityissä tai sepitetyissä puheissaan esiintyy useinkin viittauksia aikaisempiin kirjoituksiin, joilla mitä ilmeisimmin tarkoitetaan Tooran eli VT:n kirjoituksia.
Lisäksi hänen omien puheiden lisäksi synoptisiin evankeliumeihin sisältyy eräs ilmiselvästu valmiiksi myytiksi muotoiltu tarina, jonka historiallisuutta ei edes yritetä perustella millään tavalla. Tämä on Matteuksen evankeliumin 4. luvun 1-11 sisältyvä kertomus missä ”Henki vei Jeeuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi”. Siinä Jeesus useampaankin otteeseen perustelee argumentoi vastauksiaan Perkeleelle sanomalla ”kirjoitettu on…”.
Nämä, ja kaikki muut Jeesuksen evankeliumien mukaan käyttämät ”kirjoitettu on”- argumentit kompromettoivatkin koko evankeliumit. Ne ovat suoranaisia osoituksia siitä, että kyse on sepitteestä, sillä (kuten on todettu) kirjoitustaito on todellakin ihmisyyden historian aikajanalla niin häviävän lyhyt periodi, että sen todistusarvo hukkuu historian mereen pisaraakin pienempänä partikkelina.
Että tällainen näkökulma.

0

<50
Äänestä

9

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämän hän sanoi, ennen kuin hänet tapettiin:

      Te olette lähtöisin Saatanasta.
      Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää.
      Saatana on ollut murhaaja alusta asti.
      Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras.
      Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.
       Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden.

       Jatkakaa toki isienne tapaan, kunnes mitta on täysi!
       Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt! Miten te voisitte välttää kadotustuomion?
       "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia.
      Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen.
       Näin te tulette syypäiksi kaikkeen viattomaan vereen, joka maan päällä on vuodatettu, hurskaan Abelin verestä aina Sakarjan, Barakjan pojan, vereen asti, hänen, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välille.

      • Anonyymi

        "Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden."


        Joh.17:3
        17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

        Joh.20:17
        ”minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne”

        Mark.15;34
        "Jumalani, Jumalani,"

        Ilm.3:2
        "Jumalani edessä "

        Ilm.3:12
        "Jumalani temppeliin", "Jumalani nimen" "Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä"


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden."


        Joh.17:3
        17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

        Joh.20:17
        ”minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne”

        Mark.15;34
        "Jumalani, Jumalani,"

        Ilm.3:2
        "Jumalani edessä "

        Ilm.3:12
        "Jumalani temppeliin", "Jumalani nimen" "Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä"

        "Kenellä ei ole Kristuksen Henkeäö, ei ole hänen omansa,"

        Vaikka napa puliisteli joka päivä Saatanan vihan viinistä.


    • Anonyymi

      Toiset kirjoittivat omat sanansa 🤣

      • Sanoja on paljon - Niin on halujakin:


        adventisti, aglikaanit, alfalaiset, anomyymiseurakuntalaiset,ateistit, babtistit, birkittalaissisaret, branhamilaiset, cityseurakuntalaiset, dominikaanit, elämänsanalaiset, slevy:n miespapit, slevy:n naispapit, elämänlähdeläiset, eläväsanalaiset, ekumeeniset, exoduslaiset, hartaanselkäläiset, Helsteenin instituuttilaiset,henotesläiset, helluntailaiset, hengenuudistuslaiset, heränneet, esikoiset, ilosanomalaiset, israelinystävät, jehovalaiset Jeesuksen pyhän veren papit - joosualaiset jeesusonherralaiset katolilaiset, katolilaiset kylväjät, kansanraamattuseuralaiset, kalleimman veren sisaret, kansanlähetysläiset, kuninkaansoturit, kristilliset eläkeläiset, kriisipalvelulaiset, kellonkartanolaiset, kotisatamalaiset, luterilaiset, lähetysseurakuntalaiset, luthersäätiöläiset, lasarusveljet, lähdekalliolaiset, maranatalaiset, metodistit, missionuoret, mormoonit, munkkiluostarin munkit, nunnaluostarin nunnat, nokialaiset, onewayhouselaiset, ortodoksit, pelastusarmeijalaiset, patmoslaiset, palatsiseurakuntalaiset, paavalinsynodilaiset, paratiisikotilaiset, pikkuesikoiset, radiodeiläiset. priskillalaiset, pyhänikolauslaiset, perjantaikristuksellelaiset, raamattupuhuulaiset, risteyspaikkalaiset, ristiretkeläiset, rukouspalvelulaiset, rukousystäväläiset , rauhansanalaiset, rauhanyhdistysläiset, ristiinnaulittulaiset, ropolaiset, saalemilaiset, sanansaattajalaiset, scientologilaiset, siloalaiset,stefanuslaiset, suomenraamattuopistolaiset, teologiset instuuttilaiset, bernaakkelilaiset, takeitnowlaiset, tuomasmessulaiset, totuudenystäväläiset, tunnustukselliset luterilaiset, torontonsiunaajalaiset, uusheränneet , uusapostoliset, uusiviiniläiset, vapaakirkolliset, vanhauskoiset, vapaamuurarit, viadolorosalaiset, vineyardilaiset, yhteyskristuksessalaiset, yhteysliikeläiset, yeshualaiset.


      • Anonyymi
        TeuvoMarttiSuni kirjoitti:

        Sanoja on paljon - Niin on halujakin:


        adventisti, aglikaanit, alfalaiset, anomyymiseurakuntalaiset,ateistit, babtistit, birkittalaissisaret, branhamilaiset, cityseurakuntalaiset, dominikaanit, elämänsanalaiset, slevy:n miespapit, slevy:n naispapit, elämänlähdeläiset, eläväsanalaiset, ekumeeniset, exoduslaiset, hartaanselkäläiset, Helsteenin instituuttilaiset,henotesläiset, helluntailaiset, hengenuudistuslaiset, heränneet, esikoiset, ilosanomalaiset, israelinystävät, jehovalaiset Jeesuksen pyhän veren papit - joosualaiset jeesusonherralaiset katolilaiset, katolilaiset kylväjät, kansanraamattuseuralaiset, kalleimman veren sisaret, kansanlähetysläiset, kuninkaansoturit, kristilliset eläkeläiset, kriisipalvelulaiset, kellonkartanolaiset, kotisatamalaiset, luterilaiset, lähetysseurakuntalaiset, luthersäätiöläiset, lasarusveljet, lähdekalliolaiset, maranatalaiset, metodistit, missionuoret, mormoonit, munkkiluostarin munkit, nunnaluostarin nunnat, nokialaiset, onewayhouselaiset, ortodoksit, pelastusarmeijalaiset, patmoslaiset, palatsiseurakuntalaiset, paavalinsynodilaiset, paratiisikotilaiset, pikkuesikoiset, radiodeiläiset. priskillalaiset, pyhänikolauslaiset, perjantaikristuksellelaiset, raamattupuhuulaiset, risteyspaikkalaiset, ristiretkeläiset, rukouspalvelulaiset, rukousystäväläiset , rauhansanalaiset, rauhanyhdistysläiset, ristiinnaulittulaiset, ropolaiset, saalemilaiset, sanansaattajalaiset, scientologilaiset, siloalaiset,stefanuslaiset, suomenraamattuopistolaiset, teologiset instuuttilaiset, bernaakkelilaiset, takeitnowlaiset, tuomasmessulaiset, totuudenystäväläiset, tunnustukselliset luterilaiset, torontonsiunaajalaiset, uusheränneet , uusapostoliset, uusiviiniläiset, vapaakirkolliset, vanhauskoiset, vapaamuurarit, viadolorosalaiset, vineyardilaiset, yhteyskristuksessalaiset, yhteysliikeläiset, yeshualaiset.

        Ei mitään väärää Jumalan edessä. Jos olisi vain yksi uskonto ja yksi kansa, se olisi luonnonlain vastaista. Luonto perustuu moninaisuuteen. Mutta paholainen on se, joka jaksaa syyttää ihmistä, ja muuntaa itseään, ettei häntä opittaisi tuntemaan. Se tulee esiin narsisteissa.


    • Anonyymi

      hah ja huh! Onko tämä tarkoittamasi jeukki joku veljistäsi?

    • Anonyymi

      Nykyaikaan käännettynä Jeesus niminen henkilö, olisi voinut tarkoittaa sanoillaan, että purkakaa itsessänne olevat energiatukokset, traumat, jotka pistää teidät toimimaan itsellenne ja lähimmäisillenne haitallisilla tavoilla.

      Teidän DNA:n roska sisältää kaikki menneiden sukupolvien haitalliset toimintatavat, joista te voitte vapautua, kun keskitytte itseenne, ettekä kadota itseänne, sisintänne, vaan voitte kohottaa tietoisuutenne valoa. Koska valofotoni on meidän henkinen kotimme. Kirkkainta Valoa kohti Jeesus Kristuksen opetukset vie.

      On turha tapella uskontojen nimissä, kun nykytiede ymmärtää kohta mistä on kyse.

    • Aloitukseen monta vastausta, mutta ei yhtään siihen asiaan, mitä aloittaja toi esiin.
      Niinpä minä otan kantaa siihen, mitä aloittaja todella sanoi :)
      Siis hän totesi, että kirjoitustaito on todellakin suhteellisen nuori asia, jotta "ennen aikojen alkua syntynyt", jollainen Jeesuksen mainitaan olleen, voisi siihen uskottavasti vedota todistaessaan oppinsa oikeutusta.
      Kun tiedetään, että kanonisoituToora on todellakin kirjoitettu ns. pakkosiirtolaisuuden aikana babyloniassa, niin se ei ole edes meidän näkökulmastamme katsoen mitenkään ikivanha, korkeintaan antiikkinen.
      Kun siis Tooraan tuona antiikin aikana kirjoitettiin historia maailman synnystä alkaen, jonka oli kirjoittajien PERIMÄTIEDON mukaan tapahtunut n. 3300 v. ennen heidän aikaansa (hyvin ymmärrettävä ajanjakso ku ajattelee, miten kauan perimätiedolla on mahdollista säilyä ja kehkeytyä), niin Jeesuksen aikana kirjoittamisesta ei ollut kulunut kuin vaivaiset seitsemisensataa vuotta.
      Verratkaamme sitä 700 v. ennen meidän aikaamme kirjoitettuihin teksteihin.
      Kalmarin unioini oli Pohjolassa. Siitä löytynee asiakirjoja todisteeksi.
      Dante Alighieri kirjoitti La Divinna Commedian.
      Ensimmäiset suomalaiset opiskelivat Euroopan yliopistoissa.
      Tämä ei todellakaan ole mitään muinaishistoriaa, eipä edes antiikkia.
      Ja kuitenkin tuon ikäisiin teksteihin Jeesus viittasi inttäessään Saatanan kanssa teologisista kysymyksistä autiomaassa!
      Eikö tämä todellakin vie uskottavuutta koko opilta.

      Tämä Jeesuksen aloittama tapa perustella käsityksiään jäikin sitten perinteeksi, ja tänäkin päivänä kuulee usein vaatimuksen, että vain Raamattu kelpaa todisteeksi niistä käsityksistä joita se itsessään sisältää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe