Miksi uskovainen pelkää kuolemaa?

Anonyymi

Minä olen tavannut monta uskovaa ihan lähipiirissänikin jotka ovat olleet kauhean ahdistuneita kuolinvuoteellaan. Miksi on näin? Usko Jumalaanhan pitäisi tuoda rauhaa ja uskonvarmuutta taivaasta.

104

732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ajattelen niin että uskovilla on epäilynsä vaikka usein toista vakuuttavatkin. Heikkona hetkenä ja sairauden uuvuttamana hän ahdistuu ja pelkää joutuvansa helvettiin

• Anonyymi

Kuolinvuoteella voimat eivät ehkä riitä teologisiin pohdintoihin.

• Anonyymi

Taitaa taas ateisti aloittaja olla provosoimassa heikkoja kadotukseen. Minulla on aivan päinvastainen kokemusperäinen käsitys tästä asiasta. Etenkin järjissään olevat kristityt vanhukset, ottavat kohtalonsa tyynesti vastaan. Oikeassa seurassa he jopa riemuitsevat, kun tuntevat Jeesuksen Pyhän tuoksun ja valon lähestyvän. Toisaalta kovat kundit romahtavat, kun huomaavat pimeyden voimien alkavan kokoontua ympärilleen.

• Anonyymi

Pelastusvarmuus on anabaptistien harhaoppi.

Kristitty on kriittinen ja valvoo itseään. Elämässään, kuten myös kuolinhetkellään, jos mahdollista. (Ellei kuolo iske yllättäen.)

Juuri nytkin on hyvä hetki tarkata itseään. (Olen järkyttynyt.)

Olen viimeaikoina lukenut UT:sta Pietarin kirjeitä. Tjaa-a. Omatapa Pietarin tyyni mieli. Hän selvästi rauhottui, sittemmin. Oli nuorena uskossaan aika hurja poika.

Kuoli sitten ristillä, nyk. Vatikaanikukkulalla, pää alaspäin roikkuen. Haudattiin katakombeihin. Ei kuulemma ole mikään suuri arkku. Ihmiset tuolloin 2000 vuotta sitten olivat lyhyempiä. Minkähän mittaisia olivat 6000 vuoden takaiset Aatami ja Eeva? Puoli metriä?

Risti seisoi sillä paikkeilla, missä nyt Pietarin kirkon se savupiippu, joka konklaavin, eli uuden paavin valinnan yhteydessä tuprahuttaa Pietarin aukiolle savun merkiksi, onko uusi paavi valittu. Tumma savu = ei vielä. Valkoinen savu = uusi paavi on valittu.

• Anonyymi

>>>Minkähän mittaisia olivat 6000 vuoden takaiset Aatami ja Eeva? Puoli metriä?<<<

😄😅😁😆🤣

• Anonyymi

Siksi uskovaiset pelkäävät kuolemaa ja ovat uskossa olemattomiin.

• Anonyymi

Pappi tulee vielä kuolinvuoteelle siunaamaan, virpomaan ja varpomaan syntistä syntiensä takia sairastunutta ja kuolevaa.

Siinä sitä dogmia kerrakseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pappi tulee vielä kuolinvuoteelle siunaamaan, virpomaan ja varpomaan syntistä syntiensä takia sairastunutta ja kuolevaa.

Siinä sitä dogmia kerrakseen.

Tuo ei nyt kyllä ollut totta.

Te ateistit / juutalaiset / uuspakanat / satanistit / anabaptistit / ym:t samanhenkiset ette kykene vähässäkään perustelemaan antikristillisyyttänne TOSIASIOILLA.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo ei nyt kyllä ollut totta.

Te ateistit / juutalaiset / uuspakanat / satanistit / anabaptistit / ym:t samanhenkiset ette kykene vähässäkään perustelemaan antikristillisyyttänne TOSIASIOILLA.

Koko elämä jumpataan ja pelätään rahaa keräten jo kohta tulevaa kuolemaa ja iloitaan sen jälkeisestä ikuisesta elämästä.

Kertakaikkiaan.

• Anonyymi

Luin Ilmari Salomiehen Henrik Renqvististä kirjoittaman kirjan. Olen sitä joskus aikaisemminkin lukenut ja myös siinä mainittua ”Totisen kääntymisen harjoitusta”. Se oli Renqvistin elämäkerrallinen katsaus. Henrik Renqvist oli suomalainen herätysjohtaja, rukoilevaisuus -liikkeen perustaja. Hän kärsi kuvausten perusteella vakavista mielenterveyden häiriöistä ja hän yritti itsemurhaakin ahdistuneisuutensa aikana. Mielen sairaus seurasi häntä kuolinvuoteelle saakka. Tätä olen joutunut seuraamaan hyvin läheltä myös omien läheisten uskovien tuttavieni kohdalla.

• Moni tulenpalava saarnamieskin on ollut hermona kuolinvuoteellaan ja ei se ihme ole. Kyseessä on taatusti täräyttävä kokemus kenelle tahansa, kristitylle, muslimille, hindulle tai ateistille.

• Onhan se melkoinen lottoarvonta, kun on pistänyt kaiken yhden numeron varaan vailla minkäänlaisia todisteita.

Epätodennäköisen oikean jumalan olemassaollessa joutuu uskonharhainen tuomiolle epäjumalan palvomisesta ja tämä ajatus kutkuttaa vielä kitkerämmin ikänsä epäjumalansa puolesta valehdellutta saarnamiestä!

• Anonyymi

Olen työssäni nähnyt lukemattomia kuolevia ja kuolleita. Ainoa, jonka muistan pelänneen kuolemaa, niin, että huusi, löi ja kiroili, uhkaili hoitajia, hän ei uskonut Jeesukseen, vaan jopa kielsi puhumasta Hänestä.

Kun kuolinhetki vääjäämättä läheni, muija hiljeni. Tuijotti kauhulla seiniä ja kattoa, katsoi puhumattomana, ja kiroilemattomana anovasti ympärilleen. Hän sai kuolla "rauhassa", Jeesus ei tullut häntä (ainakaan vielä siinä vaiheessa) enempi häiritsemään.

Yleensä kuolinhetket ovat rauhallisia. Jotkut ihmiset ovat hämmentyneen näköisiä, tyyliin "mitä nyt tapahtuu?", eli ehkä lievästi pelokkaita, mutta tämä on normaalia. Ketä tahansa nyt oma kuolemansa hieman jännittää ja pelottaakin. Kuolema itsessään ei ilmeisestikään satu.

Olen joskus miettinyt, että eikö se tunnu pahalta, kun sydän pysähtyy ja hengitys lakkaa, mutta itse näkemäni perusteella ei siltä vaikuta. Sielu irtautuu sillä hetkellä ja ruumiintoimintojen pysähdykset ovat ruumiin eli lihan tapahtumia, henki on jo irtaantunut, eikä kaiketi tunne mitään. Joten tässä suhteessa ei pelättävää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen työssäni nähnyt lukemattomia kuolevia ja kuolleita. Ainoa, jonka muistan pelänneen kuolemaa, niin, että huusi, löi ja kiroili, uhkaili hoitajia, hän ei uskonut Jeesukseen, vaan jopa kielsi puhumasta Hänestä.

Kun kuolinhetki vääjäämättä läheni, muija hiljeni. Tuijotti kauhulla seiniä ja kattoa, katsoi puhumattomana, ja kiroilemattomana anovasti ympärilleen. Hän sai kuolla "rauhassa", Jeesus ei tullut häntä (ainakaan vielä siinä vaiheessa) enempi häiritsemään.

Yleensä kuolinhetket ovat rauhallisia. Jotkut ihmiset ovat hämmentyneen näköisiä, tyyliin "mitä nyt tapahtuu?", eli ehkä lievästi pelokkaita, mutta tämä on normaalia. Ketä tahansa nyt oma kuolemansa hieman jännittää ja pelottaakin. Kuolema itsessään ei ilmeisestikään satu.

Olen joskus miettinyt, että eikö se tunnu pahalta, kun sydän pysähtyy ja hengitys lakkaa, mutta itse näkemäni perusteella ei siltä vaikuta. Sielu irtautuu sillä hetkellä ja ruumiintoimintojen pysähdykset ovat ruumiin eli lihan tapahtumia, henki on jo irtaantunut, eikä kaiketi tunne mitään. Joten tässä suhteessa ei pelättävää.

Mitän havaintoa irtaantuvasta hengestä tahi sielusta ei koskaan ole kyetty tekemään.

• Anonyymi

Ennen kuolemaa tunteisiin kuuluu pelko, oli uskovainen tai ei. Toiset pelkää loppuajan kipuja, toiset tuntematonta. Äitivainaa sanoi aina ettei pelkää kuolemaa ja että asiat ovat kunnossa. Kyllä oli pelko hetken aikaa silmissä, Meni sitten kyllä ohi ilman lääkitystä. Kuoli vanhuuden keuhkokuumeeseen.

• Anonyymi

Yleensä juuri ennen kuolemaa tulee seesteisempi vaihe kovan ahdistuksen jälkeenkin. Kyllä se on sydäntäsärkevää katsottavaa kun läheinen ja rakas ihminen jo vanhuudenheikkona on niin kovin ahdistunut että oikein huutaa tuskaansa. Miksi Jumala ei anna rauhaa ihmiselle joka on koko ikänsä Häneen turvannut? Tässä tulee mieleen Jeesuksenkin huuto ristillä: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit!" Ei ollut varmaan Johannes Kastajallakaan helppoa kun odotti vankilassaan päänsä katkaisemista ja pyysi opetuslapsiaan kysymään Jeesukselta oliko tämä Messias lainkaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Yleensä juuri ennen kuolemaa tulee seesteisempi vaihe kovan ahdistuksen jälkeenkin. Kyllä se on sydäntäsärkevää katsottavaa kun läheinen ja rakas ihminen jo vanhuudenheikkona on niin kovin ahdistunut että oikein huutaa tuskaansa. Miksi Jumala ei anna rauhaa ihmiselle joka on koko ikänsä Häneen turvannut? Tässä tulee mieleen Jeesuksenkin huuto ristillä: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit!" Ei ollut varmaan Johannes Kastajallakaan helppoa kun odotti vankilassaan päänsä katkaisemista ja pyysi opetuslapsiaan kysymään Jeesukselta oliko tämä Messias lainkaan.

Uskovainen ajattelee ennen kuolemaa että jospa sittenkin uskoin jotenkin väärin tai silkkaan humpuukiin.

Ateisti puntaroi toisin päin että jos sittenkin on jotakin....

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

Uskovainen ajattelee ennen kuolemaa että jospa sittenkin uskoin jotenkin väärin tai silkkaan humpuukiin.

Ateisti puntaroi toisin päin että jos sittenkin on jotakin....

Ei uskovainen noin ajatte vaan sinä !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei uskovainen noin ajatte vaan sinä !

Selvästikään sinä et ole koskaan kyseenalaistanut omia uskomuksiasi. Terve kristitty kyseenalaistaa itseään jatkuvasti, myös kuolinhetkellään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seesteinen vaihe on kestänyt yli 40 vuotta kun omilla pikkupojan aivoillaan jo tajusin että uskonnot ovat silkkaa kusetusta. Ilmeisaesti minun kohdalla aivopesu ei vaan toiminut vaan järki voitti.

• Anonyymi

jos kuolee koronaan niin ei pääse taivaaseen 🤣

• Anonyymi

Jos ei tiedä mitä tspahtuu sen jälkeen kun kuolema tulee niin pelottaahan se.
      Kuolemaa ei oikeastaan ole, vain ruumiimme kuolee ja muuttuu millaisia tai tuhkaksi. Kuolematon sielu menee tuonpuoleiseen, on siellä jonkun aikaa ja sitten tulee takaisin. Aloitamme taas vauvasta.

• Anonyymi

Muuttuu millaisia. Korj.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muuttuu millaisia. Korj.

Mullaksi!

• Anonyymi

Kuolemanpelkohan tuollaisia mielikuvitusjuttuja kehittelee.

• Anonyymi

Helvetin pelkohan se.
      Hän tietää heterojen salaisimmat homoyllykkeetkin!
      😁

• Anonyymi

Ai?

Nimeät siis homostelun synniksi, Helvetin ansainneeksi?
        Ja kuitenkin itse tästä tietoisena homostelet?

No, tulihan se sieltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai?

No, tulihan se sieltä.

Seuraan siinä asiassa Jeesusta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai?

No, tulihan se sieltä.

Se on teidän pelkojanne.
        Avaan niitä käsiteltäväksi.
        Eheytyminen biseksuaalisuuteen tulee tieksi ja homoviha katoaa.
        😁

• Anonyymi

Jos kuoleman lähestyessä huoneessa on ihmisiä, jotka ovat saatanan vallassa, niin tietenkin hänen saastaisuutensa vaikuttaa herkistyneeseen mieleen, paitsi jos kuolevalla on vahva omakohtainen usko Jeesukseen. niin mikään ei horjuta hänen kaipuutaan Jeesuksen kotiin kutsuun.

• Anonyymi

Eräs tuttavani miehen äiti oli vakavasti syöpäsairas ja omaisetkin odottivat kuolemaa. Itse potilas uskoi Jeesuksen parantaneen hänen syöpänsä. Muutaman päivän kuluttua hän kuoli syöpään. Jotkut uskovaiset voivat näköjään uskotella itselleen mitä tahansa. Tämä ihminen oli helluntailainen. Toivon että minä pystyisin olemaan rehellisempi itselleni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eräs tuttavani miehen äiti oli vakavasti syöpäsairas ja omaisetkin odottivat kuolemaa. Itse potilas uskoi Jeesuksen parantaneen hänen syöpänsä. Muutaman päivän kuluttua hän kuoli syöpään. Jotkut uskovaiset voivat näköjään uskotella itselleen mitä tahansa. Tämä ihminen oli helluntailainen. Toivon että minä pystyisin olemaan rehellisempi itselleni.

Vain harva pystyy suggeroimaan itsensä noin vahvaan uskoon "Jeesuksen kotiin". Joukkosuggestio voi kyllä auttaa jos tupa on täynnä "kiitos jeesus" -huutajia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki mitä Jumala tekee omilleen, on hyvää, olipa se mitä tahansa. Jos Jumalan oma sairastuu tai kuolee, ovat nekin parasta hänen kohdallaan. Tätä on ateistin vaikea käsittää, mutta uskova tietää, että kuollessaan sairaana, hän pääsee Jeesuksen kotiin ja Jeesus pyyhkii kaikki hänen kyyneleensä, eikä sairautta, pelkoa, syntiä, syyllisyyttä eikä h äpeää enää ole. On vain ilo, onni, rauha ja rakkaus ikuisesti, rakkaan Isän perheen jäsenenä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikki mitä Jumala tekee omilleen, on hyvää, olipa se mitä tahansa. Jos Jumalan oma sairastuu tai kuolee, ovat nekin parasta hänen kohdallaan. Tätä on ateistin vaikea käsittää, mutta uskova tietää, että kuollessaan sairaana, hän pääsee Jeesuksen kotiin ja Jeesus pyyhkii kaikki hänen kyyneleensä, eikä sairautta, pelkoa, syntiä, syyllisyyttä eikä h äpeää enää ole. On vain ilo, onni, rauha ja rakkaus ikuisesti, rakkaan Isän perheen jäsenenä.

>On vain ilo, onni, rauha ja rakkaus ikuisesti, rakkaan Isän perheen jäsenenä.

Ja kuten on väkevästi todistettu, kaikki muistikuvat maallisesta elämästä, sen perheestä ja ystävistä pyyhkiytyvät pois. Voi sitä onnea sitten.

• Anonyymi

Suurin osa ei pelkää kuolemaan, vaan kuolemista. Kuolema on fyysisesti raskas prosessi, johon liittyy usein kärsimystä. Kipu voi viedä kaiken huomion. Ahdistus kuuluu sekä sairauksien oireisiin että lääkkeiden sivuvaikutuksiin. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.

• Anonyymi

Kyllä uskonnollinen aivopesu tuo pelkoja ja ahdistusta ihmisen elämään. Sairaan vanhuksen kohdalla jopa hyvin ikävällä tavalla.

• Anonyymi

Itse kuolema ei satu, siinä ei ole kipuja.
        Mutta jokin kuolemaan JOHTAVA SAIRAUS voi olla kivulias.

Keuhkosyöpä on ilm. ehkä kivuliain kuolemaan johtava sisätauti.

Olen nähnyt. Pieni, laiha ukko, noin 5-kymppinen. Tärisi sängyllä niin, ettei lääkäri saanut tippaneulaa suoneen, vaikka monta hoitajaa piteli ukkoa ja hänen kättään paikoillaan. Ukko tärisi ja pomppi ja aina neula puhkaisi suonen, kunnes lääkäri luovutti. Mies kuoli n. parin tunnin kuluttua tästä.

Tästä on jo aikaa, ehkä syöpäkuolemat tänä päivänä ovat vähemmän kammottavia kuin tuohon aikaan, kun vaari lampun osti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä uskonnollinen aivopesu tuo pelkoja ja ahdistusta ihmisen elämään. Sairaan vanhuksen kohdalla jopa hyvin ikävällä tavalla.

Usko tuo pelkästäään positiivisia asioita kuolinprosessiin. Mikä siinä muka on pahaa? Jo yksin käytännöllinen järki sanoo myös vanhukselle, että hänellä on vain voitettavaa, jos hän ottaa viimehetkellä Jeesuksen Herrakseen. Mutta mitä hän menettäisi tai hyötyisi, jos hän kiroaisi Jeesuksen?

• Anonyymi kirjoitti:

Usko tuo pelkästäään positiivisia asioita kuolinprosessiin. Mikä siinä muka on pahaa? Jo yksin käytännöllinen järki sanoo myös vanhukselle, että hänellä on vain voitettavaa, jos hän ottaa viimehetkellä Jeesuksen Herrakseen. Mutta mitä hän menettäisi tai hyötyisi, jos hän kiroaisi Jeesuksen?

Meinaatko ettei ole muita vaihtehtoja kuin herraksi ottaminen tai kiroaminen? Onko joku todella kironnut Jeesusta kuolinvuoteeellaan muuten kuin pähkähulluissa houreissanne?

Dualistista ajattelua on kyllä kovin vaikea ymmärtää. 🤔

• Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

Meinaatko ettei ole muita vaihtehtoja kuin herraksi ottaminen tai kiroaminen? Onko joku todella kironnut Jeesusta kuolinvuoteeellaan muuten kuin pähkähulluissa houreissanne?

Dualistista ajattelua on kyllä kovin vaikea ymmärtää. 🤔

Et sinä Repe ainakaan pelimies ole, koska pelaat noin väärillä korteilla. Häviät tuittupäisyyttäsi ja liityt kadotukseen joutuvien kulkueeseen, tuomion jälkeen. Alatko nyt arvostella mielen terveyttääni? Se on todistetusti ok. Minä en nimittele sinua, vaan kunnioitan ihmisenä. Mutta pelimies et ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurimmalle osalle ei tuo.

• Anonyymi

Minkähän vuoksi uskovien kuolemanpelosta ovat enemmän huolissaan muut kuin uskovat itse?

• Anonyymi

Uskovat tietävät että syöpäkuolemat on osa Jumalan suunnitelmaa!
        😁

• Anonyymi

Sinä et taida tuntea mitään myötätuntoa kuolevaa vanhusta kohtaan joka on sinun lähelläsi. Te uskoviksi itseänne mainostavat olette piittaamattomia narsisteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä et taida tuntea mitään myötätuntoa kuolevaa vanhusta kohtaan joka on sinun lähelläsi. Te uskoviksi itseänne mainostavat olette piittaamattomia narsisteja.

Jumalasi ei tunne pienintäkään myötätuntoa edes viatonta kärsivää lasta kohtaan.
        Jumalallasi on lähinnä paskoja suunnitelmia. Mitä muuta voi tietysti odottaa hahmolta joka on valmis tapattamaan ainoan lapsensa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin kuolevat kaipaavat sinun surkutteluasi. Vai miten luulet voivasi auttaa häntä. Tietenkin voi luvata auttaa hänen lapsiaan, mutta miten ateisti voi luottaa toiseen ateistiin? Koska molemmat tietävät, että ajattelet vain omaa parastasi,jos eiole pelkoa kiinni jäämisestä.

• Minkä vuoksi ei-lahkouskovaisten kuolemanjälkeisyydestä ovat huolissaan vain lahkouskovat, mutta eivät he itse?

• Anonyymi

Usko ei ole varmaa tietoa. Jo Jeesuksen kertomus viimeisestä tuomiosta tuo epävarmuutta koska molempiin ryhmiin tulee yllätyksiä. Ns. uskonvarmuus on sana- ja ajatushirviö jota Raamattukaan ei tunne. Kuoleman edessä olemme kaikki heikoilla. Läheisen ja rakastavan ihmisen läsnäolo voi tuoda turvallisuutta. Helvetillä pelottelu ei kuulu tähän.

• Anonyymi

Uskovaisia on peloteltu kasteesta asti helvetin mahdollisuudella!
        😁

• Anonyymi

Jumala ei pidä omiaan tietämättöminä mikä heitä odottaa. Usko on sen elämistä todeksi mitä ei vielä näe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala ei pidä omiaan tietämättöminä mikä heitä odottaa. Usko on sen elämistä todeksi mitä ei vielä näe.

Jeesuksen kertomuksen mukaan viimeisellä tuomiolla tulee yllätyksiä Matt. 25. Paavalin mukaan kristitty on kilpailutilanteessa josa vasta maaliviivalla selviää kuka pääsi perille. Jumalalla kun ei ole varattuja paikkoja eikä taivaspaikkoja voi varata etukäteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskovaisia on peloteltu kasteesta asti helvetin mahdollisuudella!
        😁

Uskova tietää tasan tarkkaan, mikä häntä odottaa ruumiin kuoleman jälkeen. Jeesuksen omalla ei ole mitään kadotustuomiota. Hän tietää myös, että helvetti on totta, koska myös tuleva tuomarimme Jeesus puhui siitä. Uskovalla on myös elämänsä aikana tullut elävä ja toimiva suhde Jeesuksen kanssa. Ainakin minulla on uskonvarmuus, joka perustuu rukousvastauksiin ja päivittäiseen vuorovaikutukseen Jeesuksen kanssa. Saan jka päivä ratketa riemuun ja ylistykseen, kun huomaan Jeesuksen läheisyyden ja hänen jonkun rakkauden osoituksensa. Eikä tämä ole hulluutta, kuten nyt joku ateisti alkaa, kokemusten mukaan, selostaa mieleni tilaa. Tiedän kyllä ihmismielen psykologiset oireet. En tarvitse kenenkään opetusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen kertomuksen mukaan viimeisellä tuomiolla tulee yllätyksiä Matt. 25. Paavalin mukaan kristitty on kilpailutilanteessa josa vasta maaliviivalla selviää kuka pääsi perille. Jumalalla kun ei ole varattuja paikkoja eikä taivaspaikkoja voi varata etukäteen.

Paavali totesi faktan. Elämä on kilvoitusta. Joku voi antaa periksi, toiset eivät. Lopputulosta ei arvota maaliviivalla, vaan elämän aikana.

• Anonyymi

Minä en ainakaan ole koskaan tavannut yhtään Jeesuksen omaa joka pelkäisi kuolemaansa.
      Jos joku pelkää se ei ole uskossa eikä tiedä mitä kuuleman jälkeen on.
      Kuolema on voitto, sanoi Paavalikin.

• Sinä siis päätät kuka on pelastettu ja kuka ei.

• Anonyymi

Minä olen tavannut hyvinkin monta. Olen nähnyt myös että ateistiksi itseään sanonut on nukkunut rauhallisena kuolonuneen uskovaisen ollessa viereisellä pedillä mielipuolisuuden rajoilla pelkonsa ja ahdistuksensa takia.

• Anonyymi

Järki päähän nyt!!! Minä olen tavannut monta Jeesuksen omaa jotka ovat tulleet myös pois uskostaan. Monet luopuivat jo Jeesuksenkin aikana ja varhaisten seurakuntien aikana. Samoin tänäpäivänä. Jos joskus on kuvitellut uskovansa, se ei takaa että sitä olisi vielä huomenna.

• PasiToivonen2 kirjoitti:

Sinä siis päätät kuka on pelastettu ja kuka ei.

Jumala on sen jo päättänyt. Mutta tuntisit yhtäänkään Raamattua tietäisit, että Raamatun sana lupaa pelastuksen ja vapauden niille jotka turvaavat Jeesukseen. 😺

• Sen puutteesi orjuuttaa sinua huolestuttavasti.😯

• Anonyymi
        u.v kirjoitti:

Jumala on sen jo päättänyt. Mutta tuntisit yhtäänkään Raamattua tietäisit, että Raamatun sana lupaa pelastuksen ja vapauden niille jotka turvaavat Jeesukseen. 😺

Sinä et vaikuta Jeesukseen uskovalta. Riivaajatkin uskovat Jeesukseen ja vapisevat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä et vaikuta Jeesukseen uskovalta. Riivaajatkin uskovat Jeesukseen ja vapisevat.

Riivaajat uskovat Jeesukseen. Kyllä. Ne eivät edes epäile vaan uskovat varmasti.

• Anonyymi kirjoitti:

Onneksi kysymys ei olekaan sinun vaikutelmastasi. 😃

• Anonyymi
        u.v kirjoitti:

Onneksi kysymys ei olekaan sinun vaikutelmastasi. 😃

Siinä olet kyllä oikeassa. Kerroinkin omasta vaikutelmastani. En ole muuta väittänytkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Siinä olet kyllä oikeassa. Kerroinkin omasta vaikutelmastani. En ole muuta väittänytkään.

Väitinkö sinun väittäneen jotain? 🤨

• Anonyymi
        u.v kirjoitti:

Onko "Jeesuksellasi" sarvet päässä, häntä ja kaviot?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko "Jeesuksellasi" sarvet päässä, häntä ja kaviot?

Epäilemättä, mutta sorkat. Onhan karitsa jo kasvanut melkoisesti.

• Anonyymi

Hauska tuo sun symboli se oli alun perin vitun symboli, te pistitte sen Jeesukselle.
        😁

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen tavannut hyvinkin monta. Olen nähnyt myös että ateistiksi itseään sanonut on nukkunut rauhallisena kuolonuneen uskovaisen ollessa viereisellä pedillä mielipuolisuuden rajoilla pelkonsa ja ahdistuksensa takia.

Miten voit todistaa, ettei kirjoituksesi ole valhetta? Tuosta valheesta ei jää kiinni. Vakaumuksesi mukaan tiedät, ettei kukaan saa sinua valheestasi kiinni. Kristitty sen sijaan ei valehtele, sillä Jeesus näkee kaiken, jopa ajatuksetkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Järki päähän nyt!!! Minä olen tavannut monta Jeesuksen omaa jotka ovat tulleet myös pois uskostaan. Monet luopuivat jo Jeesuksenkin aikana ja varhaisten seurakuntien aikana. Samoin tänäpäivänä. Jos joskus on kuvitellut uskovansa, se ei takaa että sitä olisi vielä huomenna.

Monet ovat nuorena luopuneet Jeesuksesta, mutta vanhana ja viisaana palanneet takaisin Jeesuksen hoiviin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten voit todistaa, ettei kirjoituksesi ole valhetta? Tuosta valheesta ei jää kiinni. Vakaumuksesi mukaan tiedät, ettei kukaan saa sinua valheestasi kiinni. Kristitty sen sijaan ei valehtele, sillä Jeesus näkee kaiken, jopa ajatuksetkin.

Olet varmasti itse kova valehtelemaan koska ajattelet että muutkin ovat kaltaisiasi valehtelijoita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen aivan varma, että uskon myös huomenna.:)

• Anonyymi

Kuolema on vihollinen.

• Anonyymi

Kuinka niin? Haluaisitko elää täällä ikuisesti?
        Minä suorastaan odotan jo kuolemaa!
        Kun huokaisen viimeisen kerran, huokaisen helpotuksesta

Lähden oletuksesta, että olen matkalla parempaan paikkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinka niin? Haluaisitko elää täällä ikuisesti?
        Minä suorastaan odotan jo kuolemaa!
        Kun huokaisen viimeisen kerran, huokaisen helpotuksesta

Lähden oletuksesta, että olen matkalla parempaan paikkaan.

Ei täällä tosiaan ikuisesti viitsi notkua. Etenkin jos kuolemaa edeltää pitkä sairaus, niin ajatus ei tunnu pelottavalta, vaan helpotukselta. Viimeinen muuttomatka hyvän elämän lopuksi.:)

• Anonyymi

On aivan sama uskotko jumalaan vai kommunismiin.
      Molemmat kehui tuonpuoleista mutta pelkäsivät sinne siirtymistä.

• Anonyymi

Uskovaiset pelkää elämää ja kuolemaa se kertoo vain siitä että kun elää mielikuvituksissaan fantasiamaailmassa ihmiseltä menee todellisuus ja ja mielikuvitusfantasia sekaisin joka tuo taas valtavan epävarmuuden tunteen kaikesta elämässä .

Rangaistuksen pelko ,väkivallanpelko =(keksitty helvetti) sekä palvomisella ja mielistelyllä odotettava palkkio =fantasia taivas on vain vanha vallan tapa pitää yksinkeratien kansa kurissa ja nuhteessa Stalinin NL toteutti tuota samaa helvetin tilalla oli vain vankileirit jotka vältti mielistelemällä ja palvomalla Stalinia ja järjestelmää palkkiokin oli eräänlainen taivas kun sai järjestelmältä jonkin sortin työn kunniamerkin ja vuoden jauhot joista sai sitten leipoa vatsantäytettä jopa naapureillekkin mutta ei tosin niille naapureille jotka tekivät syntiä järjestelmää kohtaan tai eivät uskoneet siihen ja Staliniin vaan lietsoivat lustetta ihmettelemällä koko kommunistista yksinvaltiaan järjestelmää joka sattumoisin on identtinen kristinuskon autoritäärisen uskomuksen kanssa kuten Putinkin asian on ilmaissut .

https://www.verkkouutiset.fi/vladimir-putin-kommunismi-kumpuaa-raamatusta-ja-lenin-on-pyhimys/#62074b24

• Anonyymi

Uskovana en voi yhtyä käsityksiisi. Minä olen uskova siksi, että elän elämääni Jeesuksen siunauksessa, samoin omaiseni. Tämän siunauksen huomaa päivittäin. Hän antaa meille ilon, rauhan ja pelottomuuden ja yltäkylläisen elämän. Hän ei anna niin kuin maallinen mieli kaihoilee, vaan paljon parempaa. Sinun kirjoituksestasi henkii tämän maailman negatiivisuus.

• Anonyymi

Huomaa, ettet ole käynyt yhdenkään uskovan pään sisällä.:D:D:D

• Anonyymi

Helvetissä tuskin on epävarmempia ihmisiä?

• Anonyymi

Jos lasta olet päivän pelotellut möröillä niin uskaltaako se mennä illalla nukkumaan!
      Kysyn vaan. Lastenkaltaisten ja -tasoisten luulisi tietävän vastauksen.

• Anonyymi

Lapsen usko karkoittaa möröt ja tuo rakkaan Taivaan Iskän ehdottoman turvalliseksi suojelijaksi pienelle lapselle. Älä halveksi lapsen "tasoa", sillä hän on vielä lähellä Jumalaa. Toisin kuin kaltaisesi lasten halveksija.

• Anonyymi

Miksipä sitä ei pelkäisi kuolemaa, jos joku pelkää korkeita paikkoja, hammaslääkäriä, rokotusta, hämähäkkejä, pimeää, kauhuleffoja jne jne...

• Anonyymi
    • Moni asia varmasti ahdistaa tuolla hetkellä ja mitä yllättävämpi se on sen ahdistavampaa se on. Tuossa myöskin ehkä kiteytyy se ihmiselon "paskamaisuus" eli koska olemme kyllin älykkäitä tunnemme myös luopumisen tuskaa koska kukapa sitä haluaisi lähteä rakkaisimpiensa luota.

Valitettavasti olen kohdannut montakin kuolevaa ihmistä osa uskovaisia osa ei. On totta, että harvalla sitten ihan loppuun asti kestää se voisiko sanoa "pokka" sillä onhan se varmasti kova paikka. Oman juttunsa tuohon asiaan luo varmasti myös se kuitenkin epävarmuus, eli menikö kaikki nyt kuitenkaan hyvin ja teinkö kuten kuului tai vastaavasti täysin ateistilla sitten se, että onko kuitenkin siellä vielä jotain.

Ihminen kun älykkäänä tuntee juuri luopumisen tuskaa ja olemme mestareita jossittelemaan.

• Anonyymi

Minä olen nähnyt kauheaa ahdistusta juuri uskovaisilla kuolinvuoteellaan vaikka luulisi että heillä uskonsa perusteella kaikki olisi selvää ja voisi rauhassa lähteä tästä maailmasta. Ulkopuolisetkin huomaavat että kysymys on mielen horjumisesta. Se on ollut hyvin surullista katseltavaa. Heidän Jumalansa ja uskonsa ei ole antanut lohtua ja turvaa silloin kun he kaikkein kipeimmin olisivat sitä tarvinneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen nähnyt kauheaa ahdistusta juuri uskovaisilla kuolinvuoteellaan vaikka luulisi että heillä uskonsa perusteella kaikki olisi selvää ja voisi rauhassa lähteä tästä maailmasta. Ulkopuolisetkin huomaavat että kysymys on mielen horjumisesta. Se on ollut hyvin surullista katseltavaa. Heidän Jumalansa ja uskonsa ei ole antanut lohtua ja turvaa silloin kun he kaikkein kipeimmin olisivat sitä tarvinneet.

Ihminen voi kyllä seota jeesustelusta. Sen osoitaa jo Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukiryhmätkin. Tämä näkyy tietysti myös kuolinvuoteella. Jos usko "evankeliumi" ei tuo ihmiselle ehdotonta rakkautta elämässään, ei sitä tule myöskään kuolemassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen voi kyllä seota jeesustelusta. Sen osoitaa jo Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukiryhmätkin. Tämä näkyy tietysti myös kuolinvuoteella. Jos usko "evankeliumi" ei tuo ihmiselle ehdotonta rakkautta elämässään, ei sitä tule myöskään kuolemassa.

Jotkut uskovaiset selittävät paholaisen hyökkäyksillä uskovien kuolemaan liittyviä ahdistuksia. Naiivia ja todellisuuden kieltämistä.

• Anonyymi

Elämästä luopuminen on prosessi. Parantumattomasti sairas tottuu siihen, että kuolema hengittää niskaan. Ajatuksen on yleensä hyväksynyt, kun hetki koittaa. Äkillisesti tapahtuvassa lähdössä tilanne tulee eteen liian nopeasti, jotta siihen osaisi suhtautua. Se on ihan inhimillistä.

• Anonyymi

"Oman juttunsa tuohon asiaan luo varmasti myös se kuitenkin epävarmuus, eli menikö kaikki nyt kuitenkaan hyvin ja teinkö kuten kuului"

Jos armo ei ole ihan avautunut, niin sen varaan ei uskalla heittäytyä.

• Anonyymi kirjoitti:

Elämästä luopuminen on prosessi. Parantumattomasti sairas tottuu siihen, että kuolema hengittää niskaan. Ajatuksen on yleensä hyväksynyt, kun hetki koittaa. Äkillisesti tapahtuvassa lähdössä tilanne tulee eteen liian nopeasti, jotta siihen osaisi suhtautua. Se on ihan inhimillistä.

Se on varmasti juuri noin. Kyseessä on kuitenkin ehkä elämän kovin paikka ja en lähtisi aloittajan tavoin tekemään mitään yleistyksiä . Parempi vaan hänenkin katsoa sitten , että itsellään kestää "pokeri" loppuun asti oli sitten elänyt miten oli.

• >>Jumala on sen jo päättänyt. Mutta tuntisit yhtäänkään Raamattua tietäisit, että Raamatun sana lupaa pelastuksen ja vapauden niille jotka turvaavat Jeesukseen. 😺>>

Hyvä uutinen katolisille pyhimyksille joista moni on kokenut marttyyrikuoleman.

https://www.catholic.org/saints/

• Anonyymi

Onko katolilaisille Pyhäin miesten päivä vieläkin Pyhäin miesten päivä.
        Olis hyvä uutinen pyhille nunnille haudoissaan! jos teilläkin olisi nykyisin Pyhäin päivä.
        😁

• Anonyymi kirjoitti:

Onko katolilaisille Pyhäin miesten päivä vieläkin Pyhäin miesten päivä.
        Olis hyvä uutinen pyhille nunnille haudoissaan! jos teilläkin olisi nykyisin Pyhäin päivä.
        😁

Se on ollut All Saints Day 700-luvulta lähtien.

• Anonyymi
        PasiToivonen2 kirjoitti:

All Men?
        Eevahan oli petturi teille vaikka huru myket vuosia.

• Anonyymi
        PasiToivonen2 kirjoitti:

Vuodesta 1967 luterilaiset naiset saavat olla muistamisen arvoisia pyhissä.

• Anonyymi kirjoitti:

All Men?
        Eevahan oli petturi teille vaikka huru myket vuosia.

Protestantit ovat aina vihanneet naisia.

• Anonyymi
        PasiToivonen2 kirjoitti:

Protestantit ovat aina vihanneet naisia.

Totta.
        Ne eivät palvo Neitsyt Mariaa koska hän oli nainen!
        😁

• Anonyymi

Se on kova paikka kenelle hyväjää.

• Anonyymi

Uskovalle kuolema on voitto - paluu Jeesuksen huomaan!!

• Anonyymi

Miksi se "voitto" useimmille uskoville on pelonsekaista ahdistusta? Olen nähnyt heillä vain näitä kovia pelkoja

• Anonyymi

Niinpä ja mielenrauhassa vietelty elämä tulee päätökseensä. Mitä sitten?

• Anonyymi

Eräältä teologilta kysyttiin hänen kuolemastaan. Kun kuolen se oli sitten siinä, hän sanoi.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      165
      5994
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      145
      1645
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1448
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1230
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      40
      798
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      26
      791
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      87
      745
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      719
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      216
      683
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      669
    Aihe