https://www.theseus.fi/handle/10024/507122 "Aineiston perusteella noin kymmenen vuotta vanha täyssähköauto on voinut menettää noin neljänneksen alkuperäisestä akkukapasiteetistaan. Akun purkaminen aivan tyhjäksi ja lataaminen aivan täyteen ovat ajoneuvon käytön aikana tapahtuvia asioita, jotka vaikuttavat akun kestoikään kielteisesti."
Täyssähköautojen ajoakkujen kestoikätutkimus
65
797
Vastaukset
- Anonyymi
Leaf, i3, ipace...
- Anonyymi
Vetyauto on järkevin.
Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
Pakkanen ei myöskään vaikuta juurikaan vetyauton toimintamatkaan eikä se vaikuta vedyn tankkausnopeuteen.
- Anonyymi
Taas tälläinen sähköautot ovat paskoja, koska tietyn valmistajan malli A on paska... Noh, sähköautojen akkujen kestävyydellä on -- iso ylläri -- eroja!
"Aineiston perusteella Teslan NCA-akut
tarjoavat kolmen vuoden iässä pääsääntöisesti yli 90 prosenttia täydestä toimintamatkasta. Jopa 250 000 kilometriä ajettujen autojen akut ovat yhtä lailla yli 90-
prosenttisessa kunnossa. Teslan akkujen kapasiteetti näyttää laskevan melko
nopeasti noin viisi prosenttia, minkä jälkeen kapasiteetin lasku hidastuu. Aineiston kokoajat tutkivat yleisestä kuntotasosta poikkeavien akkujen päivittäistä syklin syvyyttä ja pikalatausten määriä, mutta näillä ei näyttäisi olevan merkittävää
vaikutusta akkujen ikääntymiseen."- Anonyymi
Yksi malli a oli paska. Hyvin sinä tulkitset tutkimusta.
- Anonyymi
Taitaa jälleenmyyntiarvot olla aika heikkoja jos uutena teoriassa 500km, käytännössä kesällä 400km ja talvella 200km. 10v vanhassa siis käytännössä kesällä vain 300km ja talvella 150km, vaikka uutena ilmoitettu 500km toimintamatka.
- Anonyymi
Nyt viimeistään selvää ettei sähköautoa kannata käytettynä ostaa, ellei saa huomattavasti halvemmalla kuin vastaavan ikäistä polttisautoa.
- Anonyymi
Miksi sähköauto yleensäkään kannattaisi ostaa? Statuksen vuoksi, niin se menee. Pelkkää pelleilyä ja kuitenkin valtio tukee kyseistä toimintaa, huh huh... tätä nykynuorisoa ja niiden valintoja!
- Anonyymi
Aivan eri mieltä. Akkuja on erikokoisia. Ostaa omaan käyttöönsä sopivan ja säästää yli 80% käyttökuluissa. Tekee helposti 2-3teur vuodessa säästöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan eri mieltä. Akkuja on erikokoisia. Ostaa omaan käyttöönsä sopivan ja säästää yli 80% käyttökuluissa. Tekee helposti 2-3teur vuodessa säästöä.
Tuo säästö hupenee toisen polttomoottoriauton kuluihin , jos tarvitsee jonkun verran pitempiä reissujakin tehdä .
- Anonyymi
Tämä on huono uutinen sähköautojen jälleenmyyntiarvon kannalta, jos toimintamatkasta häviää merkittävä osa jo 10v ikään mennessä, niistä ei tulla käytettynä maksamaan kovinkaan paljon.
- Anonyymi
Akkujen ikääntymisen vuoksi sähköautot tullaan paalaaman jo 5 -8 vuoden käytön jälkeen, koska kenenkään ei kannata ostaa niihin uusia akkuja. Ei tämä ole oikein viisata politiikka, mutta viherhörhöjen sallitaan tekevän kaikkia typeryyksiä ilmastonsuojelun nimissä.
- Anonyymi
Oikeastaan todella heikkoja tulee jälleenmyyntiarvot olemaan jos jo ennestään lyhyehköstä toimintamatkasta häviää vielä neljännes. Ja täytyy muistaa että sähkön loppuminen paljon suurempi ongelma kuin bensan loppuminen: bensa tankkaa parissa minuutissa mutta sähköauton pikalataustakin voi joutua odottamaan lähes tunnin edes 80% tasoon asti (uusimmassa Moottorissa oli mittaukset)
- Anonyymi
No ei toki uuden hintaa niistä saa 10v käytettynä. Onhan niitä tosiaan nyt 10.000eur hintaluokassa näitä vanhempia. Niissä akut olleet pienempiä alunperinkin. Eipä niiden hinta tuosta ole ollut nyt laskemassa. Tällä hetkellä nousemassa.
- Anonyymi
Aika kelvottomia on sähköautot jo 10v iässä tuon tutkimuksen perusteella.
- Anonyymi
Jos katsot nettiautosta myynnissä olevien 10 vuotta vanhojen Leafien mittaristosta otettuja kuvia, akusta on 40-60% jäljellä. Eli palkisto mittariston oikeassa reunassa. Tulkintaohje löytyy googlettamalla.
Noista ruohkista pyydetään yhä kymppitonnia tai jopa enemmän. Edes myötätuulessa kesäkelillä noilla ei pääse sataa kilometriä. Todellisuus on 70-90 km haarukassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos katsot nettiautosta myynnissä olevien 10 vuotta vanhojen Leafien mittaristosta otettuja kuvia, akusta on 40-60% jäljellä. Eli palkisto mittariston oikeassa reunassa. Tulkintaohje löytyy googlettamalla.
Noista ruohkista pyydetään yhä kymppitonnia tai jopa enemmän. Edes myötätuulessa kesäkelillä noilla ei pääse sataa kilometriä. Todellisuus on 70-90 km haarukassa.Huoh... Tuo vastaa bensamittaria eli kuinka paljon sillä hetkellä on akkua. Ei siis kuinka paljon akkukapasiteetista on kadonnut, koska sellaista mittaria ei Leafissa ole (eikä ole missään muussakaan sähköautossa suoraan). Tuo oikeassa reunassa oleva mittari voi näyttää 100%:ia vaikka akusta on 70% jäljellä. Tai sitten siinä on 20%, vaikka akkukapasiteetti on lähes täysi.
Vai kuvitteletko, että jos bensa-autossa on 10 litraa bensaa jäljellä kuvissa niin siinä on 10 litran tankki? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoh... Tuo vastaa bensamittaria eli kuinka paljon sillä hetkellä on akkua. Ei siis kuinka paljon akkukapasiteetista on kadonnut, koska sellaista mittaria ei Leafissa ole (eikä ole missään muussakaan sähköautossa suoraan). Tuo oikeassa reunassa oleva mittari voi näyttää 100%:ia vaikka akusta on 70% jäljellä. Tai sitten siinä on 20%, vaikka akkukapasiteetti on lähes täysi.
Vai kuvitteletko, että jos bensa-autossa on 10 litraa bensaa jäljellä kuvissa niin siinä on 10 litran tankki?Lisään... Ylipäätään varausprosentti ei kerro mitään jäljellä olevasta akkukapasiteetista, koska kuvan ottohetkellä ei akkua ole välttämättä ladattu. Ei minkään auton akku tai tankki ole koko ajan täynnä eikä noita kuvien ottamista varten ole yleensä ladattu akkua täyteen.
Lisäksi sähköautojen mittari sopeutuu yleensä akkukapasiteettiin, eli tuo maksimiprosentti on 100, vaikka akkukapasiteetista olisi hävinnyt 30%. Tuo maksimi ei muutu akkukapasiteetin tippumisen myötä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoh... Tuo vastaa bensamittaria eli kuinka paljon sillä hetkellä on akkua. Ei siis kuinka paljon akkukapasiteetista on kadonnut, koska sellaista mittaria ei Leafissa ole (eikä ole missään muussakaan sähköautossa suoraan). Tuo oikeassa reunassa oleva mittari voi näyttää 100%:ia vaikka akusta on 70% jäljellä. Tai sitten siinä on 20%, vaikka akkukapasiteetti on lähes täysi.
Vai kuvitteletko, että jos bensa-autossa on 10 litraa bensaa jäljellä kuvissa niin siinä on 10 litran tankki?Olet väärässä. Mittariston lukuohje löytyy täältä:
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/opas-kaytetyn-nissan-leaf--sahkoauton-ostamiseen
Katso neljäs kuva ylhäältä laskien.
Tulkintaohje kopsattuna:
Alla 24 ja 30 kWh Leafin mittariston SOH-lukeman tulkintaohjeet:
Ensimmäisen palkin osan putoaminen tarkoittaa, että akku varaa enää 85% uuden akun varauksesta. Tämä tarkoittaa enimmillään enää noin 18,7 kWh maksimi energiamäärää, eli matka-ajon toimintamatka on pudonnut jo noin 113 km tasolle. (Uudella noin 137 km)
Kahden palkin kadotus vastaa enää 78,75% kapasiteettia uudesta. Tämä tarkoittaa enää noin 17,3 kWh energiamäärää ja noin 105 km toimintamatkaa.
Kolmen palkin kadotus tarkoittaa enää 72,5% kyvykkyyttä uudesta, eli enää noin 16 kWh energiamäärää ja jo reilusti alle 100 km toimintamatkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos katsot nettiautosta myynnissä olevien 10 vuotta vanhojen Leafien mittaristosta otettuja kuvia, akusta on 40-60% jäljellä. Eli palkisto mittariston oikeassa reunassa. Tulkintaohje löytyy googlettamalla.
Noista ruohkista pyydetään yhä kymppitonnia tai jopa enemmän. Edes myötätuulessa kesäkelillä noilla ei pääse sataa kilometriä. Todellisuus on 70-90 km haarukassa.Jos näistä vielä saa 10.000eur, niin hyvinhän nämä hintansa pitävät.
Itse olen ostamassa juurikin lyhyeen ajoon sähköautoa. Säästää paljon verrattuna nykyiseen.
Ei ole väliä jos akusta lähtee enää 50% irti. Ei se siitä enää hurjasti heikkene. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos näistä vielä saa 10.000eur, niin hyvinhän nämä hintansa pitävät.
Itse olen ostamassa juurikin lyhyeen ajoon sähköautoa. Säästää paljon verrattuna nykyiseen.
Ei ole väliä jos akusta lähtee enää 50% irti. Ei se siitä enää hurjasti heikkene.Ei heikkene enempää , kuin 50 % enään . Mutta kuinka nopeasti ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos näistä vielä saa 10.000eur, niin hyvinhän nämä hintansa pitävät.
Itse olen ostamassa juurikin lyhyeen ajoon sähköautoa. Säästää paljon verrattuna nykyiseen.
Ei ole väliä jos akusta lähtee enää 50% irti. Ei se siitä enää hurjasti heikkene.No ei pidä. Sen akun arvo romuna on kuutisen tuhatta euroa. Loppupaska maksaa 4000 e, josta varmasti tonni on tingattavissa pois.
- Anonyymi
Nettiautosta ei kenenkään pidä katsoa yhtään mittän. Se pulju on täynnä..........
- Anonyymi
Mistä sitten?
- Anonyymi
Kyllä se niin on että Ruotsinvallan aikainen kestikievarijärjestelmä on taas otettava käyttöön sähköautojen myötä. Vähänkään pidemmät matkat on tehtävä useissa yökunnissa.
- Anonyymi
Juu, jos yli 1500 km matkoista puhutaan. Mutta sama on totta ihan kaikkien autojen tapauksissa.
1000 km menee tarkoituksenmukaisella sähköautolla hyvällä latausverkostolla hyvillä teillä 9-11 tunnissa. Talvella voi mennä jopa tunti kauemmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, jos yli 1500 km matkoista puhutaan. Mutta sama on totta ihan kaikkien autojen tapauksissa.
1000 km menee tarkoituksenmukaisella sähköautolla hyvällä latausverkostolla hyvillä teillä 9-11 tunnissa. Talvella voi mennä jopa tunti kauemmin.Testeissä on jo Stadista Joensuuhun matkattu 11 tuntia.
Anonyymi kirjoitti:
Testeissä on jo Stadista Joensuuhun matkattu 11 tuntia.
"Moottori-lehti ajoi 9 000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia"
"Lopputuloksena 519 kilometrin testimatkan taivaltaminen vaati kaikkiaan 13 latausta ja 12 lataustaukoa."
Autona oli Nissan Leaf.
Koeajoin Leafin esittelyauton vuonna 2014, hinta oli yli 42 000€.Anonyymi kirjoitti:
Juu, jos yli 1500 km matkoista puhutaan. Mutta sama on totta ihan kaikkien autojen tapauksissa.
1000 km menee tarkoituksenmukaisella sähköautolla hyvällä latausverkostolla hyvillä teillä 9-11 tunnissa. Talvella voi mennä jopa tunti kauemmin.Ei mene 1000km 9- tunnissa Suomessa, vaatisi keskinopeuden 112 km/h!!!
Kommentistasi näkee, ettet edes omista ajokorttia tai et ainakaan ole koskaan ajanut autoa.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ei mene 1000km 9- tunnissa Suomessa, vaatisi keskinopeuden 112 km/h!!!
Kommentistasi näkee, ettet edes omista ajokorttia tai et ainakaan ole koskaan ajanut autoa.Missä vaiheessa puhuin Suomesta?
Anonyymi kirjoitti:
Missä vaiheessa puhuin Suomesta?
Joopa joo. Saksan koneteillä on isot nopeudet; luuliko olevasi ainoa, joka sen tietää. Lisäkommenttisi varmisti näkemykseni sun ajokortista. Palataan asiaan sitten, kun olet saanut kortin ja ajellut muutaman kilometrin.
Ei taida sähköautolla päästä sitä 1000km 120-150km/h nopeudellakaan 9 tuntiin, kun joutuu jossain lataileen useammankin kerran.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Joopa joo. Saksan koneteillä on isot nopeudet; luuliko olevasi ainoa, joka sen tietää. Lisäkommenttisi varmisti näkemykseni sun ajokortista. Palataan asiaan sitten, kun olet saanut kortin ja ajellut muutaman kilometrin.
Ei taida sähköautolla päästä sitä 1000km 120-150km/h nopeudellakaan 9 tuntiin, kun joutuu jossain lataileen useammankin kerran.1000 km on menty Tesla Model 3 LR:llä 9 tunnissa 20 minuutissa. Hieman päälle 10 tunnissa menee rutiinilla jopa Norjassa.
https://insideevs.com/news/521066/tesla-model3-lr-record-1000km/
Suomeksi: https://insideevs-com.translate.goog/news/521066/tesla-model3-lr-record-1000km/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Totta, yöpymisiä alkaisi tarvimaan sähköauto-matkoilla jotka bensalla menee yhdessä päivässä.
Haen säännöllissti nuuskaa Ruotsista ja tulee yli 1000km päiväreissu. Reissu tulisi kalliimmaksi sähköautolla koska joutuisin maksamaan myös hotelliyöstä, bensakustannukset halvempia kuin hotelliyö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, yöpymisiä alkaisi tarvimaan sähköauto-matkoilla jotka bensalla menee yhdessä päivässä.
Haen säännöllissti nuuskaa Ruotsista ja tulee yli 1000km päiväreissu. Reissu tulisi kalliimmaksi sähköautolla koska joutuisin maksamaan myös hotelliyöstä, bensakustannukset halvempia kuin hotelliyö.Onnistuu ihan hyvin sähköautollakin, aikaa menee ehkäpä tunti enemmän, jos pysähdykset hoitaa kaikki pikalatureilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä vaiheessa puhuin Suomesta?
Ei tietenkään ollut puhe Suomesta, Liisahan siinä ajelikin ihmemaassa!
Anonyymi kirjoitti:
1000 km on menty Tesla Model 3 LR:llä 9 tunnissa 20 minuutissa. Hieman päälle 10 tunnissa menee rutiinilla jopa Norjassa.
https://insideevs.com/news/521066/tesla-model3-lr-record-1000km/
Suomeksi: https://insideevs-com.translate.goog/news/521066/tesla-model3-lr-record-1000km/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wappJopa joo, en usko. Mahdotonta on pitää 120-130km/h keskinopeutta 10 tunnin ajan yleisillä teillä. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netistä löytää.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jopa joo, en usko. Mahdotonta on pitää 120-130km/h keskinopeutta 10 tunnin ajan yleisillä teillä. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netistä löytää.
Joo, et tietenkään pidä totena mitään, mikä sotii vähänkin uskomasi asioiden kanssa.
Se on tällä palstalla nähty vuosien varrella monta kertaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, et tietenkään pidä totena mitään, mikä sotii vähänkin uskomasi asioiden kanssa.
Se on tällä palstalla nähty vuosien varrella monta kertaa.Ja lisätäkseni... näistä suorituksista on ihan videoita, joista näkee minuutti minuutilta miten homma on sujunut. Mutta et varmaan usko niitäkään. Jos jossakin on näkemyksesi mukainen huhu, sitä varmasti pidät todennäköisesti totena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lisätäkseni... näistä suorituksista on ihan videoita, joista näkee minuutti minuutilta miten homma on sujunut. Mutta et varmaan usko niitäkään. Jos jossakin on näkemyksesi mukainen huhu, sitä varmasti pidät todennäköisesti totena.
Onko se video mahdollisesti elokuva Cannonball race?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se video mahdollisesti elokuva Cannonball race?
Ei.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jopa joo, en usko. Mahdotonta on pitää 120-130km/h keskinopeutta 10 tunnin ajan yleisillä teillä. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netistä löytää.
Ja silti Björn Nyland tekee tuota jatkuvasti omalla YouTube-kanavallaan suorissa streameissa ja auton kulkuakin voi seurata koko ajan. 1000 km hieman yli 10 tunnissa onnistuu nopeimmissa sähköautoissa. Hänhän testaa lähes kaikki sähköautot tuolla 1000 km testillä.
Toki hän kulkee pelkästään moottoriteitä, mutta nehän ovat yleisiä teitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti Björn Nyland tekee tuota jatkuvasti omalla YouTube-kanavallaan suorissa streameissa ja auton kulkuakin voi seurata koko ajan. 1000 km hieman yli 10 tunnissa onnistuu nopeimmissa sähköautoissa. Hänhän testaa lähes kaikki sähköautot tuolla 1000 km testillä.
Toki hän kulkee pelkästään moottoriteitä, mutta nehän ovat yleisiä teitä.Lisään... Ja tästäkin ennätyksestä on ollut suora stream-lähetys ja sen kopio on edelleen netissä.
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti Björn Nyland tekee tuota jatkuvasti omalla YouTube-kanavallaan suorissa streameissa ja auton kulkuakin voi seurata koko ajan. 1000 km hieman yli 10 tunnissa onnistuu nopeimmissa sähköautoissa. Hänhän testaa lähes kaikki sähköautot tuolla 1000 km testillä.
Toki hän kulkee pelkästään moottoriteitä, mutta nehän ovat yleisiä teitä.Ja maailmanennätysautolla ajaen ton 1000km pääsee reilussa tunnissa.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ja maailmanennätysautolla ajaen ton 1000km pääsee reilussa tunnissa.
Huoh... Tuo Björn Nyland tekee näitä 1000 km ajoja sähköautoilla jatkuvasti suorissa nettistriimeissä ja auton kulku GPS:stä on myös nettisivulta seurattavissa. Kyse on hänen vakiotestistään, kun hän testaa autoja. Toki hän kulkee vain moottoritietä, mutta se on silti normaalilla tiellä ja tuolla on helppo toteuttaa 1000 km testi jossa kuljetaan pelkkää moottoritietä.
Tuolla päin on valtavasti nopeita pikalatureita, joten niistä ei ole mitään puutetta. Jopa osa Teslan Superchargereista on Norjassa avattu kaikille sähköautoille.
Se mitä uskot on toki yksi paskan hailee, mutta todistettavasti sähköautolla onnistuu 1000 km ajaminen alle 10 tunnissa. Ja on muitakin ihmisiä kuin tämä, jotka siihen on pystynyt. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jopa joo, en usko. Mahdotonta on pitää 120-130km/h keskinopeutta 10 tunnin ajan yleisillä teillä. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netistä löytää.
Tuo onnistuu, jos koko ajan kulkee moottoritiellä. Saksassa onnistuisi jopa nopeammat keskinopeudet ja ihan laillisesti.
Anonyymi kirjoitti:
Huoh... Tuo Björn Nyland tekee näitä 1000 km ajoja sähköautoilla jatkuvasti suorissa nettistriimeissä ja auton kulku GPS:stä on myös nettisivulta seurattavissa. Kyse on hänen vakiotestistään, kun hän testaa autoja. Toki hän kulkee vain moottoritietä, mutta se on silti normaalilla tiellä ja tuolla on helppo toteuttaa 1000 km testi jossa kuljetaan pelkkää moottoritietä.
Tuolla päin on valtavasti nopeita pikalatureita, joten niistä ei ole mitään puutetta. Jopa osa Teslan Superchargereista on Norjassa avattu kaikille sähköautoille.
Se mitä uskot on toki yksi paskan hailee, mutta todistettavasti sähköautolla onnistuu 1000 km ajaminen alle 10 tunnissa. Ja on muitakin ihmisiä kuin tämä, jotka siihen on pystynyt.Joo, Suomessahan on erittäin vähän koneteitä, joilla saa ajaa 120km/h. Etelä-Suomessa taitaa olla ainoat ja Kuopion seudulla.
Kun asuu Suomessa, niin en ymmärrä miten liikkumista auttaa Saksan tai jonkun muun maan konetiet?Anonyymi kirjoitti:
Tuo onnistuu, jos koko ajan kulkee moottoritiellä. Saksassa onnistuisi jopa nopeammat keskinopeudet ja ihan laillisesti.
Ja suola-aavikolla on päästy 1000km/h. Paljonko on hyötyä meille täällä Suomessa? Oletko koskaan ajellut Saksan moottoriteillä? Minä olen..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnistuu ihan hyvin sähköautollakin, aikaa menee ehkäpä tunti enemmän, jos pysähdykset hoitaa kaikki pikalatureilla.
Moottori lehti uutiosi että keskiverto sähköautolla saa 200km teoreettista ajomatkaa noin 22 minuutissa. Esim C40 tai Enyaq.
Tuo on tietenkin auton ilmoittama teorettinen lukema joka voi talvella tai motariajossa olla vain 60% luvatusta kytännössä, eli 120km.
Eli 1000km matkalle tarvittaisiin 1000km/120km=8,3 tai toisin sanoen 9 latausta 22min. Eli latausta 3h20min.
Jos pikalatureita löytyy, ovat vapaana ja kunnossa joka sekään ei ole itsestäänselvää. 1000km matkan aikaa tuo pidentäisi niin paljon ettei enää päivässä jaksa ajaa vaan joutuu ottamaan hotelliyön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, jos yli 1500 km matkoista puhutaan. Mutta sama on totta ihan kaikkien autojen tapauksissa.
1000 km menee tarkoituksenmukaisella sähköautolla hyvällä latausverkostolla hyvillä teillä 9-11 tunnissa. Talvella voi mennä jopa tunti kauemmin.”Tarkoituksenmukaisella sähköautolla”. Eli sellaisella johon taviksella ei ole varaa. Sensijaan halvinkin polttomoottoriauto pystyy tuohon. Jopa persaukisen perusduunarin 20v ikäinen corolla. Eli sähköautosta ei ole vielä pitkään aikaan polttomoottoriauton korvaajaksi suurimmalle osalle autonkäyttäjistä. Josko koskaan. Parin tonnin hintaista toimivaa käytettyä sähköautoa ei ole eikä tule. Sellaisia polttomoottoriautoja Nettiauto sensijaan on pullollaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoh... Tuo Björn Nyland tekee näitä 1000 km ajoja sähköautoilla jatkuvasti suorissa nettistriimeissä ja auton kulku GPS:stä on myös nettisivulta seurattavissa. Kyse on hänen vakiotestistään, kun hän testaa autoja. Toki hän kulkee vain moottoritietä, mutta se on silti normaalilla tiellä ja tuolla on helppo toteuttaa 1000 km testi jossa kuljetaan pelkkää moottoritietä.
Tuolla päin on valtavasti nopeita pikalatureita, joten niistä ei ole mitään puutetta. Jopa osa Teslan Superchargereista on Norjassa avattu kaikille sähköautoille.
Se mitä uskot on toki yksi paskan hailee, mutta todistettavasti sähköautolla onnistuu 1000 km ajaminen alle 10 tunnissa. Ja on muitakin ihmisiä kuin tämä, jotka siihen on pystynyt.Olisikin hauskaa seurattavaa kun tuo Björn Nyland tekisi tuota vakiotestiään Dacia Springille.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Joo, Suomessahan on erittäin vähän koneteitä, joilla saa ajaa 120km/h. Etelä-Suomessa taitaa olla ainoat ja Kuopion seudulla.
Kun asuu Suomessa, niin en ymmärrä miten liikkumista auttaa Saksan tai jonkun muun maan konetiet?No, Helsingistä Turkuun ja Helsingistä Tampereella on pelkkää moottoritietä. Jopa Suomessa on satojen kilometrien pätkiä moottoritietä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottori lehti uutiosi että keskiverto sähköautolla saa 200km teoreettista ajomatkaa noin 22 minuutissa. Esim C40 tai Enyaq.
Tuo on tietenkin auton ilmoittama teorettinen lukema joka voi talvella tai motariajossa olla vain 60% luvatusta kytännössä, eli 120km.
Eli 1000km matkalle tarvittaisiin 1000km/120km=8,3 tai toisin sanoen 9 latausta 22min. Eli latausta 3h20min.
Jos pikalatureita löytyy, ovat vapaana ja kunnossa joka sekään ei ole itsestäänselvää. 1000km matkan aikaa tuo pidentäisi niin paljon ettei enää päivässä jaksa ajaa vaan joutuu ottamaan hotelliyön.Ja todellisuudessa monet autot pystyvät ottamaan vastaan 400 km teoreettista matkaa tuossa ajassa. Jopa nuo mainitsemasi C40 ja Enyaq pystyvät tuohon 400 km matkan lataamiseen 20 minuutissa.
Ja silti on todistettavasti onnistuttu kulkemaan 1000 km noin 10 tunnissa, mutta toki moottoritiellä. Näistä on videoita vaikka kuinka paljon. Ja tarkoitan Norjan ja Ruotsin moottoriteitä, en Saksaa. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Joo, Suomessahan on erittäin vähän koneteitä, joilla saa ajaa 120km/h. Etelä-Suomessa taitaa olla ainoat ja Kuopion seudulla.
Kun asuu Suomessa, niin en ymmärrä miten liikkumista auttaa Saksan tai jonkun muun maan konetiet?Muuten, Tampereen eteläpuolella taitaa asua noin 70% suomalaisista. Eli alueilla joissa on 120 km/h teitä asuu valtaosa suomalaisista. Ja noilla alueilla on niitä ainakin 800-900 kilometriä. Esimerkiksi Helsingistä Tampereelle on pelkkää moottoritietä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten, Tampereen eteläpuolella taitaa asua noin 70% suomalaisista. Eli alueilla joissa on 120 km/h teitä asuu valtaosa suomalaisista. Ja noilla alueilla on niitä ainakin 800-900 kilometriä. Esimerkiksi Helsingistä Tampereelle on pelkkää moottoritietä.
Lisään vielä yhden asian... Siis pelkästään Hämeenlinnan eteläpuolella on 50% suomalaisista. Suomen väestön keskipiste on jo niin alhaalla, alle 100 km Helsingistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja todellisuudessa monet autot pystyvät ottamaan vastaan 400 km teoreettista matkaa tuossa ajassa. Jopa nuo mainitsemasi C40 ja Enyaq pystyvät tuohon 400 km matkan lataamiseen 20 minuutissa.
Ja silti on todistettavasti onnistuttu kulkemaan 1000 km noin 10 tunnissa, mutta toki moottoritiellä. Näistä on videoita vaikka kuinka paljon. Ja tarkoitan Norjan ja Ruotsin moottoriteitä, en Saksaa.Nuo taitaa olla vain sinun omia kuvitelmiasi. Moottorin uusimassa lehdessä todettiin että C40 ja Enyaq saa vain 200km teoreettista toimintamatkaa 22 minuutissa. Testattu fakta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, Helsingistä Turkuun ja Helsingistä Tampereella on pelkkää moottoritietä. Jopa Suomessa on satojen kilometrien pätkiä moottoritietä.
Se on kovin vähän jos ymmärrät kuinka suuri Suomi on pinta-alaltaan.
Anonyymi kirjoitti:
No, Helsingistä Turkuun ja Helsingistä Tampereella on pelkkää moottoritietä. Jopa Suomessa on satojen kilometrien pätkiä moottoritietä.
Tampere - Helsinki om 180 km ja Helsinki - Turku on 170 km; aika monta kertaa saa ajella edestakas, että tulee 1000 km. Se edestakas hiljentää sitä keskinopeutta oleellisesti.
Anonyymi kirjoitti:
Muuten, Tampereen eteläpuolella taitaa asua noin 70% suomalaisista. Eli alueilla joissa on 120 km/h teitä asuu valtaosa suomalaisista. Ja noilla alueilla on niitä ainakin 800-900 kilometriä. Esimerkiksi Helsingistä Tampereelle on pelkkää moottoritietä.
Mutta sen 1000 km kokoaminen noista noin 170km pätkistä aiheuttaa sen, että keskinopeus putoaa huomattavasti alle 120km/h.
Hki - Tre, Hki - Tku, Hki - Vaalimaa, Hki - Lahti; edestakas joutuu ejeleen useampaan kertaan, että tulee 1000 km täyteen.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Moottori-lehti ajoi 9 000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia"
"Lopputuloksena 519 kilometrin testimatkan taivaltaminen vaati kaikkiaan 13 latausta ja 12 lataustaukoa."
Autona oli Nissan Leaf.
Koeajoin Leafin esittelyauton vuonna 2014, hinta oli yli 42 000€.Paljon on 8 vuoden aikana muuttunut.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jopa joo, en usko. Mahdotonta on pitää 120-130km/h keskinopeutta 10 tunnin ajan yleisillä teillä. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netistä löytää.
Mahdotonta?? Onko tämä kirjoittaja koskaan käynyt missään muualla kuin Suomessa.
Anonyymi kirjoitti:
Mahdotonta?? Onko tämä kirjoittaja koskaan käynyt missään muualla kuin Suomessa.
Suola-aavikolla voi ajaa 1000km/h autolla, mutta miten se liittyy Suomeen ja suomessa autoiluun?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahdotonta?? Onko tämä kirjoittaja koskaan käynyt missään muualla kuin Suomessa.
Taitaa meillä useimmat tehdä kuitenkin autovalintoja sillä oletuksella että sillä ajetaan ja täytyy pystyä ajamaan Suomessa. Jotkut Laa Laa Landiassa ajetut satuajot ei merkitse mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, jos yli 1500 km matkoista puhutaan. Mutta sama on totta ihan kaikkien autojen tapauksissa.
1000 km menee tarkoituksenmukaisella sähköautolla hyvällä latausverkostolla hyvillä teillä 9-11 tunnissa. Talvella voi mennä jopa tunti kauemmin.1000 km 10 tunnissa . Keskinopeus 100 km tunnissa . Joopa joo . Melko uskottavaa juttua taas .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, Helsingistä Turkuun ja Helsingistä Tampereella on pelkkää moottoritietä. Jopa Suomessa on satojen kilometrien pätkiä moottoritietä.
"Satojen kilometrien pätkiä moottoriteitä " . Suomessa vain yksi . Helsinki Turku .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Satojen kilometrien pätkiä moottoriteitä " . Suomessa vain yksi . Helsinki Turku .
Ja Helsinki Tampere, joka on yhtä pitkä matka. Eli ainakin 2 kappaletta.
- Anonyymi
Hansjörgen Gemmingenillä taitaa mennä miljoona mailia (ei km) rikki model ässällä. Akkuja vaihdettu jne.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124600MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912366Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5671800- 91503
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3958