Lapseni oli poikkeuksellisesti päiväkodissa kun oma hoitaja sairaana. Hain lapseni työpäivän jälkeen. Lapsia oli paljon ja löysin pihalta omani. Menimme kahden hoitajan ohi ja vilkutimme. Kumpikaan ei huomannut koska puhuivat vilkkaasti keskenään. Lapseni huusi vielä portilta hei, mutta kumpikaan ei huomannut vieläkään. Onko päiväkodista tosiaan näin helppo karata ? Olen myös joskus nähnyt päiväkodin ohi kulkiessamme kesällä hoitajan istuvan silmät kiinni pihalla aurinkoa ottaen....
Päiväkotikokemus Raisiosta
9
568
Vastaukset
- pk.n puolesta
Hoitajien syyksi aina nousee tällaiset asiat. Ikävää! Samalla mielellään, leimataan/ yleistetään kaikki hoitajat! Tässä tapauksessa taisi olla telineen purkaajien moka... Miksi ne olivat jätetty pihaan? Hoitajien sanotaan usein juoruavan mutta... usein pihalla on se ainut hetki kun he saavat lapsista vaihtaa näkemyksiään kun asianomainen ei ole korvat höröllä kuuntelemassa! Tottakai se ulkopuoliselta näyttää juoruamiselta.... Ikävät ovat tällaiset tapahtumat mutta... totta on että se olis voinut sattua missä vaan ja kenekä vaan valvonnan alla! Äidillä on vain yksi peräänkatsottavaa ja pystyy paremmin olla haukkana: Hoidossa saattaa olla 15 lasta pihalla 2 aikuisen valvonnassa joten ihan jatkuvaa "kyttäämistä" Ei pystytä varmaan jokaisen lapsen kohdalla tekemään. Päiväkodissa on taas lapsen ja aikuisen välillä syntynyt luottamussuhde jossa lapsi käyttäytyy luotujen sääntöjen mukaisesti! Sitten tuleekin uusi tilanne josta ei ole sääntöä ja siinä sitten vaara vaanii! kuka jätti työnsä kesken? Miksi se jäi kesken ja miksi ei asiaan puututtu? Hoitajilla tärkeä ja vaativa työ mutta kuka arvostaa? Ei ainakaan palkanmaksajat! Mietitään muita työpaikkoja ... kyllä niissä pahoja mokia sattuu mutta heilläpä ei olekkaan elävää maateriaalia jonka kanssa työskentelee! Ei syytellä muuta kuin kohtaloa, varmaan saivat kaikki päiväkodit taas jälleen kerran opetuksen turvallisuusasioissa! Mutta... kotonakin sattuu, 3 v oli naapurin keinussa ja äitinsä kuuli hätähuudon, juoksi apuun, poika oli pyöriessään jäännyt kettinkiin hupusta jumiin, ja oli lähellä tukehtua! Joten vaara vaanii omassa pihassakin!
Olen työharjoitteluiden ja työllistysten kautta ollut päiväkodeissa, yli kymmenessä, ja en ole kertaakaan kuullut että olisi lapsista ollut yleisesti puhe näissä ns. juoruringeissä. Olen kuullut puhuttavan miten aikoo viettää perheen kanssa aikaa, mitä lomasuunnitelmia, vaate ja tavarakeskusteluita mm tupperwaresta ja oriflamesta, oman elämänkerrankertojia olen myös tavannut... Tietenkään kaikki tarhantädit ja sedät eivät ole näitä juoruajia, mutta yleistymään päin taitaa olla... Ja vaikka remonttireiskat olisivat jättäneet mitä tahansa minne tahansa, niin tarhantädeillä on valvontavastuu lapsista, ja valvonta ei ole toiminut koska alue jolla purettu kiipeilyteline oli, ei ollut päiväkodin leikkipihan alueella! Tässä tapauksessa mielestäni syy on kyllä ns valvojilla joilta lapsi on huomaamatta livahtanut!!!
- Tuleva ammattikasvattaja
Sunnu kirjoitti:
Olen työharjoitteluiden ja työllistysten kautta ollut päiväkodeissa, yli kymmenessä, ja en ole kertaakaan kuullut että olisi lapsista ollut yleisesti puhe näissä ns. juoruringeissä. Olen kuullut puhuttavan miten aikoo viettää perheen kanssa aikaa, mitä lomasuunnitelmia, vaate ja tavarakeskusteluita mm tupperwaresta ja oriflamesta, oman elämänkerrankertojia olen myös tavannut... Tietenkään kaikki tarhantädit ja sedät eivät ole näitä juoruajia, mutta yleistymään päin taitaa olla... Ja vaikka remonttireiskat olisivat jättäneet mitä tahansa minne tahansa, niin tarhantädeillä on valvontavastuu lapsista, ja valvonta ei ole toiminut koska alue jolla purettu kiipeilyteline oli, ei ollut päiväkodin leikkipihan alueella! Tässä tapauksessa mielestäni syy on kyllä ns valvojilla joilta lapsi on huomaamatta livahtanut!!!
Kysehän on meille ainakin opetetusta ja painotetusta ennalta ehkäisystä. Eli telineen olisi voinut viedä pois. Se on turvallisuus riski. Ei pelkästään valvonnanpuute. Ennalta ehkäisyllä olisi voitu tämä välttää.
- Äiti
Jos vien lapseni päivähoidosta kotia niin me odotamme kunnes hoitaja näkee! Menemme luokse ja sanotaan heippa! Jos hoitaja ei huomaa seisomme ja sanomme heipat niin kauan että se huomaa meidän lähtevän! Mene sinä huomenna viereen ja odota kunnes se huomaa sinut! Esikoulussa olivat ottaneet käytäntöön tavan että jokainen menee sanomaan kädestä heippa ennenkuin lähtee! Aika fiksu tyyli! Ainaskin pysyvät kärryillä kuka lähtee ja kuka on jäljellä!
- hyvä esimerkki
Vanhempien on hyvää ottaa itse tavaksi ettei
pihalta oteta tai lähdetä ennen kuin kädestä sanotaan HEIPPA !!Jollei kaikki tädit siitä
piittaa on vanhempien hyvää näyttää esimerkkiä
niin kukaan ei pääse sanomaan ettei nähdä tai
huomattu kun lapsi haettiin !
Jos vaikka lapsi onkin jo itse livahtanut pois
pihalta kenenkään huomaamatta !??? - testasin
Olen kyllä tietoinen, että olisi ollut fiksua ilmoittaa lähtevänsä lapsen kanssa. Minua vain suorastaan ärsytti hoitajien piittaamattomuus. Ja mitä minä olen kuullut heidän juttunsa koskevat usein aivan muuta kuin lapsia...
- saat sitten..
kaupastakin poistua maksamatta ostoksiasi ellei kukaan huomaa..
ovat varmasti huomanneet sinut toope.. - aurinkoa palvova
Helppo karata ,jos lapsi saa sen päähänsä
ja päättää että nyt saa riittää tämä esim.
tappelu kavereiden kanssa ja tyhmät tädit vielä
pihalla seisomassa , niin pois vaan aidan yli
tai suoraan portista .Monissa Turun ympäristön
päiväkodissa on niin matala aita ja huono portti !Lapsikin keksii kun on sillä päällä
keinot .....ja niitä löytyy . - äiti minäkin
itselläni oli poika päiväkodissa noin 5 vuotta sitten.monesti hakiessani lasta sain etsiä häntä pitkään isolta pihalta,hoitajat seisoivat ringissa pihalla.löydettyäni lapseni,menin ilmoittamaan heille kotiinlähdöstä.monesti mietin että olisivatko he edes huomanneet jos olisin ottanut lapseni ja lähtenyt pois ilmoittamatta.tyttäreni oli vasta harjoittelemassa päiväkodissa ja sanoi etta hän oli ainoa joka piti silmällä lapsia pihalla ja leikki heidän kanssaan,ammattihoitajat vaan juttelivat keskenään.lisäksi lapsia saattoi olla leikkimässä nurkantakana missä kukaan ei pitänyt heitä silmällä,joten eiköhän tämä ole aika tavallista nykyään että lapset ovat valvomatta pitkiäkin aikoja. eipä se juuri hyödytä jos hoitajia on määrällisesti riittävästi jos kukaan ei halua jäädä pois keskusteluringista ja katsoa lasten perään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1066842- 954311
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista463556Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483442- 1803333
- 503329
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242869- 642441
- 422383
- 131734